Solnedgång? The Sun on Sunday är för osnuskig, säger kritikerna

I lördags natt åkte Rupert Murdoch personligen, och under buller och brak, upp till The Suns tryckeri i Broxbourne i Hertfordshire för att övervaka tryckningen av tidningens första söndagsnummer. Samtidigt som The Sun on Sunday några timmar senare började nå tidningsdiskarna, kulminerade vad som varit en vecka av metamediehysteri.

”Det är möjligt att mer bläck användes av alla dem som rapporterade om lanseringen än i tidningens första upplaga”, som en reporter på Sky News uttryckte det.

Han hade nog rätt. Lanseringen av The Sun on Sundays första nummer har överskuggat det mesta i brittisk nyhetsväg de senaste dagarna. Med den typen av förhandshype är det upplagt för antiklimax. Och mycket riktigt: När News Corporation nu lanserar en ny söndagstidning, ett drygt halvår efter att Rupert Murdoch beslutade att lägga ner News of the World, kan reaktionen efter en dag sammanfattas som ett ”jaha”.

Plötsligt verkar tyckarna på landets mer uppnästa redaktioner sakna det som de tidigare ofta avskydde News of the World för: De klibbiga kiss’n’tell-reportagen, de obarmhärtiga uthängningarna av kändisars privatliv.

Rännstensjournalistiken, helt enkelt.

The Sun on Sunday är ”News of the Worlds essens utspädd i åtskilliga delar vatten”, skriver Independents chefredaktör Simon Kelner. ”Det finns inga överraskningar, inga kontroverser och inga undersökande reportage”, konstaterar Roy Greenslade, mediekolumnist på Guardian.

Precis som BBC:s Nick Higham noterar han dessutom, något besviket tycks det, att The Suns toplesstjej på sidan tre inte ens visar brösten i söndagstidningen.

Men att döma The Sun on Sunday efter bara ett nummer är förstås förhastat. Tvärtom – den mer ”familjevänliga” tidning, med ett innehåll som ska ”tilltala kvinnliga läsare”, kan mycket väl visa sig vara ett affärsmässigt genidrag. Till skillnad från News of the World när den las ner är The Sun fortfarande en bra affär för Rupert Murdoch. Ska man tro Storbritanniens (överväldigande manliga) mediekommentatorskår, måste The Sun on Sunday däremot bli sliskigare för att fungera. Som legendariske tabloidredaktören och ärkebuffeln Kelvin MacKenzie sa till BBC:

”Jag gillar snusk på söndagar så jag känner mig lätt lurad.”