Medieföretagen som dominerade SXSW

Vilken blev årets app på digitalfestivalen South by Southwest i Austin? Ingen, enligt festivalgeneralen Hugh Forrest. Men det är inget underbetyg. Snarare en signal om att årets evenemang handlade mer om diskussion än produkter.

SXSW4

Ända sedan Twitter fick sitt stora genomslag på SXSW 2007 har det varit mycket fokus på vilka appar och tjänster som ska bli respektive års vinnare. 2009 var det FourSquare och Gowalla som alla pratade om, 2011 var det AirBnB, 2012 Pinterest, 2013 Banjo och i fjol Meerkat. Men Interactive-chefen Forrest tyckte inte att någon enskild tjänst stack ut tillräckligt i år och det har han nog rätt i.

Men det fanns onekligen de som försökte. Twittergrundaren Biz Stone gjorde ett andra försök att lansera sin crowdsourcing-sökmotor Jelly, som han presenterade här första gången 2014 – men intresset verkar inte vara så stort nu heller. En annan erfaren internet-entrepenör, Steve Chen (YouTube), lanserade sin nya plattform Nom: en social livestreamingtjänst inriktad på matlagning, med foodie-publiken i fokus.

Filmregissören Andrew Jarecki hade bra draghjälp av Star Wars-regissören JJ Abrams på ett av årets mest fullsatta seminarier när han pluggade sin nya app Knowme, som ”radikalt förenklar det sociala videoberättandet”. En liknande tjänst men för podcast är Anchor, som fått en del uppmärksamhet här. New York Times lanserade sin Virtual reality-app NYT VR redan i  november och har nått 500 000 nedladdningar, men slog på stort för att få fler att upptäcka den, med VD mark Thompson på plats för en hel dag med seminarier och jippon. Även Washington Post hade en uppmärksammad VR-lansering, med fokus på färder till Mars. Helt logiskt, eftersom det var VR och varianter på det som var årets största tema på SXSW, åtminstone när det gäller prylar och tjänster.

Även om det inte kunde utses en app-vinnare är det relativt lätt att lista de hetaste medieföretagen, mätt i hur närvarande de var på de viktigaste panelerna och hur mycket genomslag de fick i sociala medier. Min lista ser ut så här:

1. Slack

Alla, i synnerhet alla medieföretag, älskar chattverktyget Slack just nu. Grundaren Stewart Butterfield konstaterade syrligt att de är i samma position som Twitter var hos medierna 2010: kärleken är så total att det bara kan gå neråt. Men siffrorna går uppåt. Bolaget, som bara är två år gammalt, har nu nära 2,5 miljoner dagliga, aktiva användare, varav 700 000 betalande kunder. För ett år sedan var siffrorna 750 000 respektive 200 000. Därmed är det den snabbast växande företagsapplikationen någonsin. Bolaget värderades redan i fjol till 3 miljarder dollar och Butterfield konstaterade att det aldrig varit så lätt att få loss riskkapital, men att det behövs med tanke på hur dyrt det blivit att rekrytera utvecklare och specialister. Men den viktigaste siffran är nog att de som använder chattverktyg gör det i snitt 2 timmar och 20 minuter per dag. Blir det tjänsten som dödar e-posten? Nej, svarade Butterfield själv. Men den kan utvecklas ytterligare: dels med möjligheten att bygga på verktyget med olika tjänster (bots), dels genom att göra det möjligt att skapa större team i chattkanalen eller slå ihop flera befintliga.

2. Giphy

Om alla älskar Slack är alla upp över öronen förälskade i Giphy: portalen för GIFar. För inte så länge sedan var det ett källarföretag, nu har grundaren Alex Chung 40 anställda – och utropade glatt att den som ville jobba där kunde komma fram och prata med honom. Men framför allt har de en enorm trafik: 150 miljoner unika besökare i månaden, för att göra och titta på ca 500 miljoner GIFar. Chungs presentation var en enda stor fnissfest, med sådär 3-400 GIFar i snabb följd, men också en intressant genomgång av hans tankar kring fenomenet, som har 30 år på nacken men som de senaste två åren blivit ett av de mest spridda och mest kreativa sättet att kommunicera digitalt. För Chung handlar det om att skapa förståelse och väcka känslor, inom den ram på fem sekunder som enligt honom är så långt mångas tålamod räcker. Men också om att demokratisera och utveckla det visuella berättandet. ”En stillbild är det visuella språkets substantiv. En GIF är det visuella språkets verb. De förklarar världen bättre”.

Giphys styrka är att de både lyckas samla GIFar (med upphovsrätten klarerad) och skapa nya, på kreativa sätt. När Michelle Obama besökte SXSW Music i dag liverapporterade Giphy, förstås enbart med GIFar som uttrycksmedel.

3. Vox Media

Vox har på många sätt blivit en symbol för digital mediekvalitet, utifrån ett recept som grundaren Jim Bankoff formulerar så här: Teknologi + Begåvade röster + Företagskultur. Med sajter som The Verge, Vox, SB Nation, Eater, Polygon och Re/code har de nu 170 miljoner läsare, som ofta är väldigt trogna. Bankoff pratade mycket om publikens totala digitala upplevelse och avfärdade många traditionella medieföretags nyhetssajter som ”crappy”. ”Man får aldrig göra avsteg från kvaliteten när det gäller användarens upplevelse”, sade Bankoff, vars sajter vilar starkt på TV och interaktivitet, men som nu också börjat testa VR (bl a i en uppmärksammad intervju med Michelle Obama, som släpptes i måndags) och som att döma av Bankoffs entusiasm också snart ska ta ett rejält kliv in på podcast-området. ”Det är en intim form av berättande, en till en, som passar oss”.

 

Fjolårets mediedominant Buzzfeed var inte alls lika starkt i fokus i år. Mest intressant var att de lanserade marknadsföringsplattformen Swarm, som ett sätt att nå ut maximalt med kampanjer över alla koncernens plattformar och varumärken. Även New York Times presenterade en satsning på digital marknadsföring, med köpet av sociala medier-byrån Hello Society, medan Washington Popst väckte störst uppmärksamhet med sitt Project Loxodo,  med helt nya system för publikanalys och verktyg för snabbare nyhetsrapportering baserat på dataanalys.

Annars präglades den kommersiella sidan av mediebranschen mycket av debatten om blockering av annonser, i en laddad paneldiskussion mellan Forbes (som blockerar Adblock-användare) och AdBlock Plus, som nu försöker lansera en tjänst som godkänner ”kvalitativa annonser” (mot en avgift).

Diskussionen i övrigt då?  Den kretsade kring de väntade frågorna: olika aspekter av artificiell intelligens och robotar, hur mycket VR/AR kommer att revolutionera vardagen och branschen, krypteringkonflikten mellan Apple och FBI,  näthat samt mångfald – eller rättare sagt den fortsatta bristen på den i teknikbranschen. Mångfalden var också i fokus i den största skandalen i år, då en volontär på SXSW försökte tvinga en av deltagarna, den amerikanske olympiske fäktaren Ibtihaj Muhammad, att ta av sin hijab för att ta sitt id-kort. Muhammad vägrade och fick så småningom en offentlig ursäkt av arrangörerna.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!