Nu börjar Qviberg och Ager-Hanssen kosta Metro pengar

I den omstridda intervjun med Nyheter Idag i fredags hävdade Metro-delägaren Mats Qviberg att han blivit ett ansikte utåt och att han inte hade något emot det, ”för det är ju bra reklam för Metro”. Nu blir det allt tydligare att det är precis tvärtom: agerandet av Qviberg och hans kollega Christian Ager-Hanssen skadar nu allvarligt Metros varumärke. I dag kom första beviset på det när TV4 avbröt samarbetet med tidningen, som en följd av alla Qviberg och Ager-Hanssens uttalanden. Ägarna börjar nu kosta Metro pengar.

Samarbetet mellan TV4 och Metros Viralgranskaren tillkännagavs i februari. Viralgranskaren skulle hjälpa TV4:s Nyhetsmorgons tittare att att avslöja falska nyheter och tänka mer källkritiskt. För Metro var detta ett stort steg för att nå ut till fler med sina granskningar. Redaktionschefen Linnea Jonjons, som var en av dem som fick Stora Journalistpriset för Viralgranskaren 2014, sade i en kommentar då att ”det är stort att få nå ut till ännu fler personer och lyfta diskussionen om källkritik”.

Satsningen skulle pågå över valet 2018 och var naturligtvis en enorm marknadsföringsmöjlighet för Metro, med möjlighet att locka fler besökare till sajten.

Men nu har Mats Qvibergs uttalanden och agerande lett till att TV4 drar sig ur samarbetet. Programdirektören Viveka Hansson skriver på sin blogg att  ”de senaste dagarnas uppmärksammade uttalanden av Metros ägare kring medarbetare ”man borde bli av med”, väcker farhågor kring redaktionens möjligheter att framöver jobba helt självständigt.”

TV4 riktar ingen kritik mot själva Viralgranskaren, utan är tydliga med att det är Mats Qviberg och den nya ägaren Custos, vars vd Christian Ager-Hanssen är ny styrelseordförande för Metro. ”Det bör finnas en strikt rågång mellan ägare och publicister. Det är en sund grundprincip, och ett förhållande mellan pengar och oberoende som svenska medier värnat och vaktat över under mycket lång tid.”, skriver Viveka Hansson.

Qviberg och Ager-Hanssen satt båda med i den hårt kritiserade intervjun med den högerpopulistiska sajten Nyheter Idag, där de uttalade sig kritiskt om flera saker på redaktionen, bland annat enskilda granskningar av Viralgransken och valet av krönikörer, som beskrevs som ”alltför politiskt korrekt”. Qviberg talade också om Metro som ”vår redaktion” och om vilken kultur han ville skulle gälla där. Ändå sade Qviberg i en intervju  Gomorron Sverige i SVT  i morse att han ”aldrig uttalat sig om det redaktionella arbetet”.

Qviberg sade också till SVT att Metro går med ”brakförlust” och följde upp sina uttalanden om ”stalinister” på Metro, med att hävda att det handlade om ”alla som är förändringsobenägna”. På en rak fråga svarar Ager Hanssen och Qviberg också att ”allt ska förändras” på Metro.

Chefredaktören Staffan Erfors har i ett pressmeddelande tagit avstånd från duons uttalanden och betonat tidningens oberoende och att endast han är ansvarig för tidningens innehåll. Men det är uppenbart att det inte räcker för att återupprätta förtroendet för tidningen, efter de nya ägarnas mediala framfart.

I klartext: Metros nya ägare och styrelseordförande kostar nu bolaget pengar. Framför allt finns det tre förklaringar till det; alla lika allvarliga.

1. Kritiken mot den egna redaktionen. Att peka ut egna medarbetare som ”stalinister”, eller bara ”förändringsobenägna” och hävda att innehåll är felaktigt, skapar en bild av ägare som aktivt vill styra innehållet, ner på enskild medarbetarnivå. Det är minst sagt oortodoxt för svenska medieägare och bidrar till att sänka förtroendet för tidningens oberoende.

2. Det hotfulla agerandet mot andra redaktioner, som framkom i det inspelade samtalet till SvD:s mediekrönikör Malin Ekman, där Qviberg visade att han inte accepterar kritiska kommentarer och att krönikören inte ”skulle tro att hon kunde komma undan”.

3. Närmandet till högerpopulistiska rörelser. Många har kritiserat att Qviberg och Ager-Hanssen ställde upp på en intervju med Nyheter i dag och där till och med diskuterade samarbete med sajten, även om de senare backat från det. I intervjun håller Qviberg med om påståendet att medier är ”vänstervridna” och ”PK” och kommenterar den omstridde Örebro-polisen Peter Springare med kommentaren ”Alla gillar väl Springare”. Kommentarerna ledde till att Qviberg hyllades flitigt på Twitter av många anhängare till Sverigedemokraterna och även mer högerextrema rörelser. Kärleksrelationen blev dock kort: efter att Qviberg på Twitter gjort en ”pudel” och i en intervju med SVT beskrivit Nyheter idag som ”extremhöger” kom en storm av twitterkritik mot honom från dem som halvtannat dygn tidigare hyllat honom: nu beskrevs han istället som en ”ynkedom” och ”syltrygg”.

Om detta leder till att fler följer TV4:s exempel och bryter samarbetet med Metro ,för att de inte litar på ägarnas avsikter, återstår att se.

Vad är det då ägarna måste göra för att vända krisen? I Gomorron Sverige sade Mats Qviberg att han trodde att det här ”blåser över nog snabbt”. Det gör det nog inte förrän de nya ägarna i ord och handling förstår vad vanliga medieägare förstår:

1. Utgivarens ensamansvar är en del av grundlagen. Det är den ansvarige utgivaren och ingen annan som ansvarar för innehållet.

2. En tidning som är ansluten till det pressetiska systemet respekterar dess spelregler.

3. En ägare står upp för journalistikens oberoende och accepterar också att själv bli granskad.

Det är egentligen inte så svårt att följa. Det svåra är att återskapa ett förtroende som raserats om man agerar i strid med alla de tre punkterna.

 

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!