Problem att nå DN.se med Adblock

Läsare som har installerat Adblock i sin webbläsare har de senaste veckorna haft svårt att nå DN.se. Problemen beror inte på några förändringar som gjorts på DN.se.

Vi uppmanar läsare att antingen avinstallera Adblock, eller att kontakta leverantören för att komma åt problemet.

Jag har de senaste dagarna flera gånger fått frågan om DN medvetet spärrar läsare som använder Adblock. Svaret är nej, det gör vi inte. Dock är det viktigt att poängtera att intäkterna från annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att erbjuda våra läsare kvalitetsjournalistik.

/Anna Åberg, Chef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (53)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 53

Idag är det den 25 oktober. Men för andra dagen i rad hittar jag ledaren från 23 oktober under Ledare i menyn överst på sidan. Söker jag mig däremot fram via nyhetsnotisen om dagens ledare kommer jag rätt. Har knappast med Adblock att göra, eftersom jag har två webläsare, en med och en utan Adblock, och samma sak händer i båda.

Lars Klingström, 06:02, 25 oktober 2013. Anmäl

Har mest problem med att det börjar bli litet väl många tunga flashanimationer. Webläsaren går på knäna medans allting laddas vilket gör att man drar sig för att öppna mer än de artiklar man har intresse av. Det blir inte som att läsa en papperstidning där man litet oavsiktligt kan få ta till sig ny information man inte visste att man var intresserad av innan. :) Utöver det är DN.se fortfarande den bästa tidnings sajten vi har i det här landet, så all kritik kanske skall sättas i perspektiv en smula, även om det alltid kan bli bättre.

Boris, 13:01, 24 oktober 2013. Anmäl

Att kalla reklam för ett fritt val är inte helt sant. Reklam är väldigt sällan rationell, utan handlar om att påverka människor känslor och undermedvetna - allra helst få dem att fatta beslut utan att de själva riktigt inser varför. Med andra ord är den påverkan som reklam utövar principiellt inte särskilt långt från sinnesprogrammering eller att injicera heroin i någon och säga att de har ett val huruvida de tycker om det och vill ha mer. De kanske har ett val tekniskt sett, men kan inte förväntas agera som om de hade det i förlängningen. Reklam som inte använde sig av detta sätt att påverka människor utan bara presenterade fakta skulle inte vara alls lika effektiv. Så att tacka nej till reklam kan likställas med att tacka nej till att någon får tillfälle kontrollera ens begär och upplevda behov.

Alex, 11:32, 24 oktober 2013. Anmäl

@Mats Elfström Intressant att du anser att du håller dig undan "företagens propaganda" genom att använda Adblock, när du har ett _fritt val_ att besöka denna sajt eller inte. Går du in på sajten så bör du rimligtvis gå med på sajtens villkor, eftersom det är _deras sajt_ och du _väljer_ om du vill skriva under på villkoren eller inte. Du vill dock både behålla kakan och äta upp den, och jag förstår dig för de flesta människor fungerar så. Konsekvenstänkande har många människor problem med även på personlig nivå, och att addera andra människor och deras rimliga krav i processen leder till slut till någon sorts mental härdsmälta för många. Du behöver inte resonera kring det du gör, det är bara att göra det. Kan du ta dig in här och tjuvläsa så gör du det, men din argumentation haltar något enormt och det borde även du kunna lista ut. Jag antar att ifall DN till slut behövde ta betalt i reda pengar för deras webnyheter så hade du stört dig på den globala kapitalismens utsugande av nyhetskonsumenter, eller vad du nu skulle hitta på för att rationalisera. Alltid finns det en anledning att låta bli att dra sitt strå till stacken, folk är inte dummare än så. För övrigt är svaret på din fråga att DN har reklam på sajten för att ha råd att förse oss med nyheter. Nu vet du.

Vittu-Pelle, 07:20, 24 oktober 2013. Anmäl

Märkligt smygande från DN, hade jag ägt och drivit denna sajt så hade jag omedelbart sett till att ingen ska kunna tjuvläsa min tidning, precis som distributörerna av papperstidningen ser till att ingen kan ta tidningen från kiosken utan att betala för sig. Jag hade däremot varit uppriktig med detta och förklarat att jag inte vill ha parasiter på min egen sajt och att de kan välja en annan nyhetsleverantör om de tycker det passar bättre. Jag kan tänka mig att de som beklagar sig över att inte kunna använda Adblock är samma människor som stör sig på att PLUS-artiklar kostar pengar; varför tror ni att DN har implementerat dem från första början? Det känns som att svensk grundskola borde dra nytta av skolplikten och börja informera medborgarna att ifall man vill ta del av någonting någon erbjuder en så bör man se det som rimligt att de kräver någonting i gengäld. Antingen reda pengar, tjänster och gentjänster, eller som i detta fall en möjlighet att visa reklam i utbyte för en annars gratis nyhetsförmedling. Men det är väl ett trist och tråkigt budskap antar jag. Trist att betala skatt, trist att betala för information, allt är trist trist trist; men när de klockar in på jobbet (om de ens jobbar) så räknar de med att arbetsgivaren tycker det är kul kul kul att betala deras löner. Jag lovar dig att han inte alls tycker att det är kul, men han gör det för att han måste, detsamma borde gälla alla. Pay up or get out.

Vittu-Pelle, 07:07, 24 oktober 2013. Anmäl

Om sidan upplevs trög pga alla tusentals extragrejer som laddas in från höger och vänster, så rekommenderas förutom Adblock även RequestPolicy. RequestPolicy blockerar som standard allting som inte kommer från den domän man själv knapprta in. Kan dock vara lite pilligt att klura ut vilka extragrejer man behöver tillåta för att exempelvis skriva en sån här kommentar, men när man väl gjort det funkar sidan bättre än orginalet. Ytterligare en rekommendation är NoScript som stänger av javascript, och därmed skyddar mot s.k. drive-by-attacker samt oftast snabbar upp sidorna i fråga.

KIm, 06:47, 24 oktober 2013. Anmäl

Vill man ha bra journalistik och kvalificerade analyser är det väl snart bara The Guardian (även The Independent) som återstår.

Info, 15:15, 23 oktober 2013. Anmäl

Lösningen som www.sweclockers.se använder sig utav borde ni kolla på, om en användare går in på dn.se med adblocker så kommer då en diskret notis upp i överkant i stil med "vi ser att du använder adblock, vår hemsida finansieras genom annonser och vi på DN hoppas därför att du som uppskattar vår produkt väljer att för vår domän stänga av adblock så att vi kan fortsätta att leverera denna nyhetstjänst". Fungerade på mig i alla fall. Sen rent allmänt så vill jag personligen slippa allt blinkande, så dessa annonser kanske ni kan försöka minska på.

Lankus, 14:56, 23 oktober 2013. Anmäl

Eftersom jag vill hålla mig psykiskt frisk så vill jag slippa all blippande, bloppande, tjingande, tjongande, fönsteröppnande, helskärmsfyllande, flashskadade tramsannonser som ni i media valt att fylla era siter med.

REx, 13:06, 23 oktober 2013. Anmäl

Naturligtvis är DN inte speciellt intresserade av att hjälpa till men det är inte alls svårt att lösa. Allt som krävs är att man går in i inställningarna till AdBlock och trycker på knappen som tvingar fram en uppdatering av de filter den använder.

Fredrik, 07:11, 21 oktober 2013. Anmäl