Äntligen – nu är nya mobilsajten här

DN.se-läsarna är de mest engagerade jag har stött på under mitt yrkesliv (och då har jag ändå gjort en vända på de flesta av landets större tidningar, och någon av de mindre). Jag har förmånen att varje dag ha kontakt med personer som bidrar med tips till förbättringar av innehåll, form och funktion i alla våra mediekanaler.

Därför känns det bra att idag lansera nya DN.se Mobil (mobilsajten hittas som tidigare på webbadressen mobil.dn.se), en mobilsajt vi tagit fram med målet att erbjuda Sveriges bästa läsare Sveriges bästa nyhetssajt för mobiler. Så sent som i höstas prisades vår tidigare mobilsajt av Society for News Design, men vi som jobbat med nya DN.se Mobil har siktat på att ta fram en mobilsajt som bättre speglar bredden och djupet på DN.se. Mobilsajten ska inte vara en kraftigt ”strippad” och sämre version av den vanliga nyhetssajten, utan en version som är perfekt anpassad till mobila gränssnitt och läsarnas nya medievanor. Några frågor och svar om nya DN.se Mobil:

Vad har varit viktigast i arbetet med nya mobilsajten?

Vi har utgått från hur våra läsare surfar mobilt och deras behov av att snabbt få överblick över det viktigaste och senaste. Men självklart hittar läsarna också krönikor från DN:s populära skribenter och profiler, reportage och fördjupning. Vi har också lagt kraft på liveresultat från alla viktiga sportevenemang. Besökarna kan också enkelt dela med sig av artiklar i sociala nätverk som Facebook och Twitter, se på webb-tv-klipp, kolla väder, testa kunskaperna i frågesporter och mycket annat.

Är mobilsajten färdig nu?

Långt ifrån, den version vi släpper i dag kan man räkna som en betaversion, som hela tiden ska förbättras och utvecklas. Inom kort adderas till exempel en sökfunktion, våra bloggar och recept till mobilversionen av DN.se. Precis som tidigare är vi också lyhörda för förslag på förändringar och förbättringar från läsarna.

Ska inte DN.se komma som app till Iphone och Android också?

DN.se Mobil släpps som gratisapp till Iphone inom kort, och kommer att fungera precis som mobilsajten men med ett antal extrafunktioner. De som använder Androidtelefoner kommer också att hitta DN.se Mobil i Android Market.

Fungerar DN.se Mobil på alla mobiler?

Mobilsajten är väl anpassad till de flesta mobiler, men upplevelsen blir allra bäst på så kallade smartphones.

Måste vädret i sidhuvudet vara inställt på Stockholm?

Nej, så fort du söker vädret på en ort läggs den orten till i sidhuvudet.

Björn Hedensjö, chef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (16)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 16

[...] medieföretag. Å ena sidan gör man bra serier och samarbeten som ”vårt internet” och en riktigt bra mobilsajt. Å andra [...]

Paul Frigyes i DN om internet och demokrati | #jjk | jardenberg unedited (Webbsida), 19:31, 27 juni 2011. Anmäl

Bilderna är för små. Nedkortade rubriker med punkter är ett smart drag för att få svenne banan att klicka och öka er annons visning och därmed intäkterna.

a, 18:14, 19 juni 2011. Anmäl

Jag tycker ni skulle lägga lite tid på att fixa websidorna användarvänliga. Det är dom inte nu när sidan laddar om hela tiden. Sånt går att fixa.

Kurre, 18:08, 19 juni 2011. Anmäl

Grymt bra jobbat! Funkar jättebra, lättare att navigera och mycket nyheter att läsa, bra med snabba uppdateringar så det är nytt att läsa för varje rast på jobbet! :)

Tomas Helleberg, 12:46, 19 juni 2011. Anmäl

Plötsligt ges jag möjlighet att pröva på att vara gammal när jag ogenerat kan utbrista "det var bättre förr". Den nya mobilsidan är dessvärre ful, kommersiell och svårläst till skillnad från den gamla som var enkel och lättöverskådlig. Återstår att läsa Expressen i stället, men vilken vettig människa vill egentligen välja kvällsblaskor...?

Anonym, 05:25, 19 juni 2011. Anmäl

Ny sidan skalar mycket dåligt i Opera mobile 11 (Symbian). Radbryt och gör bilderna större.

Fredrik, 22:08, 17 juni 2011. Anmäl

Jag förstår att ni är i behov av annonser för finansiering av era tjänster men den helt galet stora Telenor-bannern som i dagsläget fyller hela skärmen har faktiskt gjort att jag har slutat surfa till mobil.dn.se. Jag ber er, titta över hur ni presenterar annonserna i mobilen...

Johan, 18:20, 17 juni 2011. Anmäl

jag tycker det blev sämre, på min mobil, ericson 995, syns bara de första orden på varje rubrik/nyhet och därmed får man ingen överblick, den knallröda färgen överst är inte snygg heller. Gör om gör rätt.

Daniel, 12:22, 17 juni 2011. Anmäl

[...] in artiklar och sedan läsa på ett flyg eller när di av annan anledning inte har täckning. Även DN har en app i stort byggd på sin nya mobila sajt på [...]

Iphonebloggen » Blog Archive » Dagstidningen i Iphone: Expressen (Webbsida), 08:31, 17 juni 2011. Anmäl

Mycket bättre har det blivit, dock några saker som kan förbättras ytterligare utöver de som redan skrivits här. Minska reklamen, jag förstår att ni försörjer er på den men översta bannern på första sidan är löjligt stor. Gör pilarna som styr menyn med länkar, större. i dagsläget hamnar jag antingen på reklamen eller vädret när jag försöker sidscrolla. (HTC desire och ändå ganska små fingrar :-) )

anders42, 08:15, 17 juni 2011. Anmäl

Därför stänger vi kommentarfunktionen tillfälligt

UPPDATERAD 23/12: Klockan 23.30 på söndagen 19 december föddes DN.se på nytt. De flesta läsarna har nog inte noterat förändringen särskilt mycket, i så fall är det bra – den nya variant av DN.se som vi har byggt är i stort sett en kopia av gamla DN.se, vad gäller form och funktion.

För läsarnas del betyder bytet av så kallad teknisk plattform (från Polopoly till Episerver) trots allt en del nytt. Först och främst blir sajten mer ”lättsurfad”, DN.se ”väger” betydligt mindre än tidigare och är därmed mer snabbladdad. Vår sökmotor har blivit bättre och det är nu mycket lättare än förut att hitta artiklar du tidigare läst på DN.se. Sajten har också fått stöd för att visa webb-tv i Ipad och Iphone, med hjälp av framtida webbstandarden HTML5 (gäller nya, alltså kommande klipp), för att nämna något.

Byte av teknisk plattform är en ganska stor affär för en så pass komplex sajt som DN.se, därför kommer vi under en kort period att ha en del tekniska problem, så kallade buggar, som vi nu ska åtgärda så snabbt som möjligt. Premiärdagen (måndag) hade vi bland annat problem med våra bloggar. En eftersläpning i börskurserna på vår ekonomisajt är ett annat fel vi stött på, liksom en del problem med serierna. Vissa ”gamla” länkar på andra sajter leder dessutom till ett felmeddelande i stället för den avsedda artikeln på DN.se.

Vi har fortsatt problem med kommentarfunktionen, bland annat visas inte alla kommentarer. Därför har vi beslutat att stänga kommentarfälten tills vi åtgärdat alla fel, troligen nästa tisdag.

För särskilt intresserade kan jag också nämna att vi har bytt bloggverktyg från Xcap till WordPress, som detta inlägg författas i.

Nästa år sker mer märkbara förändringar på DN.se då vi tillsammans med webbyrån Doberman inleder ett omgörningsarbete, med ny design och nya funktioner – håll utkik!

Stort tack till utvecklarna på Bink och till redaktionen på DN.se som jobbat hårt med nybygget.

Björn Hedensjö, redaktionschef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (21)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 21

26 december 2010 slutade er DN.se iGoogle gadget att automatiskt uppdateras i mitt iGoogle fönster. Det saknar jag :-(

Sindre Langaas, 12:54, 15 januari 2011. Anmäl

@skumt Ser du dina egna kommentarer ligga kvar i tråden? Eller ser du mina ligga kvar? Från den 21 december har jag sett alla kommentarer i tråden utom mina egna försvinna, en efter en. Antingen gör systemet ett totalmisslyckat försök att visa varje skribent de egna inläggen, kanske med ”väntar på moderering” eller liknande, eller så har systemet utvecklat en mystisk förkärlek för mina inlägg. Före 21 december ser tråden normal ut. Där finns det kommentarer skrivna av massor av skribenter. Men från den 21 december finns nu bara en lång rad kommentarer skrivna av mig, och så din kommentar. Ser du samma sak? Visst skriver jag intressanta och seriösa kommentarer som är värda att spara. :-) Men diskussionen blir lite ensidig. :-( Jag har också kommenterat detta mysterium i en annan tråd (i en kommentar idag 06:35): http://blogg.dn.se/dnsebloggen/2011/01/07/tekniska-problem-pa-dn-se/

Kafpaŭzo (Webbsida), 08:03, 10 januari 2011. Anmäl

Varför försvinner kommentarerna här? Vissa.

skumt, 18:45, 9 januari 2011. Anmäl

Varför ha kommentarsfält med till artiklar när funktionen är stendöd

Ratzz, 19:02, 7 januari 2011. Anmäl

[...] Därför stänger vi kommentarfunktionen tillfälligt [...]

Tekniska problem på DN.se - DN.se (Webbsida), 13:45, 7 januari 2011. Anmäl

Nemi har slutat fungera och det har inte fungerat på flera dagar.

Camilla, 23:50, 6 januari 2011. Anmäl

Nemi har slutat fungera och det har inte fungerat på flera dagar!

Camilla, 23:49, 6 januari 2011. Anmäl

Att få läsa kommentarerna på vettigt sätt, dvs äldst först och alla på en sida våra ganska förnämligt.

Anonym, 19:14, 5 januari 2011. Anmäl

testar kommentera från IE8....

test igen, 22:07, 20 december 2010. Anmäl

Kommentarerna ser ni fortfarande ut att ha problem med. Om man tittar på t.ex. http://blogg.dn.se/sthlm/ingen-chockhojning-av-privathyrorna#article-readers Så borde det finnas fyra kommentarer, men det kommer inte upp några.

Lilla jag., 22:01, 20 december 2010. Anmäl

Därför förhandsgranskas kommentarerna

UPPDATERAD 30/12: DN.se har nyligen gått över till en ny teknisk plattform. I klartext betyder det att allt innehåll, bland annat över en halv miljon artiklar, flyttas över till en ny version av sajten.

Syftet med plattformsbytet är bland annat att skapa en sajt med bättre prestanda och vår förhoppning är läsarna kommer att uppskatta förbättringarna. När det gäller form, funktion och innehåll är det dock nästan helt och hållet samma DN.se som tidigare.

Skiftet till en ny teknisk plattform är en ganska komplicerad process och vi vill be läsarna om överseende med tekniska problem under en kort period i samband med övergången.

Vi har sedan lanseringen haft problem med kommentarfunktionen, men har nu kommit till rätta med felen. Dock kommer vi under en period, upp till en vecka, att granska alla kommentarer före de publiceras på sajten. Normalt brukar vi moderera först efter publicering, under större delen av dygnet. Skälet till att vi nu förmodererar under en period är att vi vill säkerställa att kommentarfunktionen fungerar som den ska innan vi återgår till vårt tidigare upplägg. Vi vill inte riskera att kommentarer med innehåll som bryter mot vår policy publiceras och ligger kvar länge på sajten.

Vi har också haft problem med våra bloggar. En eftersläpning i börskurserna på vår ekonomisajt är ett annat fel vi stött på, liksom en del problem med serierna och vädersajten. Vissa ”gamla” länkar på andra sajter leder dessutom till ett felmeddelande i stället för den avsedda artikeln på DN.se.

Jag vill be läsarna om ursäkt för problemen.

Har du synpunkter eller funderingar? Mejla gärna till mig.

Björn Hedensjö, redaktionschef DN.se

bjorn.hedensjo@dn.se.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (71)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 71

Delvis är det ju som Annika säger, men om man gräver lite kan man nog få fram en del riktigt ruggiga fall där moderering definitivt missbrukats. Inte nödvändigtvis på DN, men ofta tas kommentarer som inte "passar in" bort utan att de ens är på gränsen till något regel- eller lagbrott. Dock tror jag inte att någon tidning aktivt använder moderering för att censurera en "sanning" och få fram en egen viss agenda, snarare etablissemanget som inte tillåter folket att ta upp vissa frågor, vilket leder till att DN måste, möjligen i vissa fall vill, censurerar kommentarer.

Alex, 23:25, 2 januari 2011. Anmäl

Finns endast en anledning för att förmoderera. Det är för att endast den "riktiga" sanningen ska få föras fram. Vanliga människor ska inte kunna se att det finns alternativ till den smörja som bla DN publicerar.

JKE, 22:40, 2 januari 2011. Anmäl

Alla som inte tycker som jag är dumma och ska inte få skriva hos oss! Dumma er! Tant DN

Anonym, 22:39, 2 januari 2011. Anmäl

De ska ju bara kontrollera kommentarerna pga den nya plattformändringen, CALM down PEEPS!!!! Och vad är det för fel med att ta bort rasistiska och sexistisk innehåll?? pff....vill ni ha en frihet som trampar ner på andras frihet?

Potatis, 22:37, 2 januari 2011. Anmäl

Det verkar komma som en överraskning för många att DN försöker följa de lagar och regler som gäller för publicering. Är det så konstigt att DN modererar i flödet av kommentarer när andra, mindre nogräknade, tidningar fällts för att inte ha modererat hat-inlägg? Det är inte jakt på kontroll, de försöker bara låta bli att begå brott.

Facebookanvändare, 21:56, 2 januari 2011. Anmäl

Det är jättebra att inget dumt skrivs i Dagens Nyheter. Jag tycker att allt som är dumt borde förbjudas.. Att det finns så många dumma, dumma, människor som inte kan förstå detta.

magnus, 21:47, 2 januari 2011. Anmäl

varför går inte vissa artiklar att kommentera?

Anonym, 21:26, 2 januari 2011. Anmäl

Sverige mår dåligt, mår sämre och sämre, men de offentliga strukturerna och dagstidningarna försvarar läget. Det är upp till befolkningen att skapa nyordning.

HårdOlle, 20:05, 2 januari 2011. Anmäl

"Endast politiskt korrekta åsikter kommer att tillåtas". Det blir en fantastisk intressant debatt då när alla ska ha "godkända" åsikter för att tillåtas publicering. Hög tid att säga upp prenumerationen m a o!

Anonym, 17:05, 31 december 2010. Anmäl

Otto! Du är briljant! Mitt i prick! Måste lära mig skippa DN o min förhoppning se den som något annat än den är. Får bli mitt 93:e nyårslöfte!

Salinger, 16:57, 31 december 2010. Anmäl

Bildserier och rörlig bild – nu direkt i artikeln

Ofta finns det flera bilder knutna till en nyheteshändelse eller ett större reportage. I vår uppdaterade artikelvy kommer vi ha möjlighet att visa bildserier, vilket vi hoppas kommer höja läsarupplevelsen. Så här kommer det se ut då en artikel har flera bilder knutna till sig. För att klicka dig vidare till nästa bild är det bara att antingen klicka på pilarna nere till vänster, klicka på bilden eller helt enkelt trycka på höger/vänsterpilarna på ditt tangentbord.

Vi kommer också ha möjlighet till att visa ett webbtv-inslag i stället för en bild. Det innebär att våra läsare kan se klippet utan att öppna ett nytt fönster så som i dag. Här kan ni se skisser på hur vår webbtv-spelare ser ut och kommer fungera i dess olika lägen. Motsvarande möjlighet att ersätta en bild med ett rörligt klipp finns även för våra startsidor. Alla våra webbtv-klipp kommer också återfinnas i en egen avdelning på DN.se som är åtkomlig via vår toppmeny.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (17)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 17

Tack för ditt svar, Johan! Vad bra! <br/>Jag håller vidare med om det där med alltombarn. Härom dagen togs dessutom högerspalten upp av ett antal barnrelaterade frågor, det kändes som om jag kommit till en tidning som verkligen inte var för mig. Jag förstår att detta är centralt i många människors liv, men skall en av Sveriges två stora morgontidningar fokusera så väldigt på just den frågan? Det känns lite märkligt. Jag vet ju att sådant har många läsare men det blir en väldig slagsida och det går inte att påstå att det inte finns specialpress i ämnet som föräldrar kan köpa. Vi är enormt många som INTE är intresserade så när det blir så mycket som den dagen så känns SvD som ett mer seriöst alternativ. <br/>Med vänlig hälsning <br/>Maria

Maria, 13:57, 13 februari 2009. Anmäl

När vi nu ska få stora bilder är det viktigt för snabbheten att i HTML-koden lägga in varje bilds höjd och bredd i img-taggen. <br/>Då kan webbläsaren visa texten korrekt utformad omedelbart, med ett tomt utrymme i rätt storlek för varje bild. Därefter lägger webbläsaren ut bilderna på dessa utrymmen allteftersom de kommer genom nätet. <br/>Bäst är att ordna så detta inte kräver någon manuell hantering från er, utan ert system lägger in höjd och bredd på varenda img-tagg helt automatiskt. Informationen finns i bildfilerna och kan hämtas ut ur dem automatiskt om ert system är förberett för det.

kafpauzo, 13:42, 13 februari 2009. Anmäl

Jag håller inte med om att Alltombarn borde tas bort helt, men jag håller verkligen med om att rutan inte borde presenteras som förstasidesstoff. <br/>När jag har ägnat en lång stund åt artiklar om kris och krig och svåra politiska frågor tycker jag om att koppla av ett tag med Alltombarns mycket mer hanterbara och hemnära ämnen. <br/>Alltombarn-rutan borde därför ligga långt ner, skild från förstasidesnyheterna, kanske nära serierna, en avdelning för avkoppling från de stora världsfrågorna.

kafpauzo, 13:41, 13 februari 2009. Anmäl

Alla större tidningssajter är mycket tungrodda, överlastade med (t o m rörlig) reklam och tar evigheter att vara färdigladdade. Banta radikalt, med möjligheten att klicka sig fram från rubriker till fylligare poster mm!

Thorsten Schütte, 13:37, 13 februari 2009. Anmäl

Tack för ditt svar, Johan! Vad bra! <br/>Jag håller med MP om det där med alltombarn också. Härom dagen togs dessutom högerspalten upp av ett antal barnrelaterade frågor, det kändes som om jag kommit till en tidning som verkligen inte var för mig. Jag förstår att detta är centralt i många människors liv, men skall en av Sveriges två stora morgontidningar fokusera så väldigt på just den frågan? Det känns lite märkligt. Jag vet ju att sådant har många läsare men det blir en väldig slagsida och det går inte att påstå att det inte finns specialpress i ämnet som föräldrar kan köpa. Vi är enormt många som INTE är intresserade så när det blir så mycket som den dagen så känns SvD som ett mer seriöst alternativ. <br/>Med vänlig hälsning <br/>Maria

Maria, 13:24, 13 februari 2009. Anmäl

Jag hoppas bara att ni ser till sa att webbtvn funkar fint bade for pc/mac anvandare och for alla browsers. Har haft otaliga problem med den nuvarande iomed att jag har mac och kor firefox.

erik, 13:06, 13 februari 2009. Anmäl

Jag hoppas bara att ni ser till sa att webbtvn funkar fint bade for pc/mac anvandare och for alla browsers. Har haft otaliga problem med den nuvarande iomed att jag har mac och kor firefox.

erik, 13:05, 13 februari 2009. Anmäl

Bilderserier är bra--men än viktigare/intressantare/roligare är möjligheten att få se rejält stora bilder istället för de ibland tråkigt små/obefintliga bilder vi får. Många gånger är det just artikelbilden på framsidan som fångar min uppmärksamhet, och nästan alltid blir jag besviken när jag klickat på den och kommit till artikeln--som ofta helt saknar bild. Tråkigt. Ge oss större bilder vid klick på bild!

oo, 12:25, 13 februari 2009. Anmäl

Haha, ja, MP har rätt, Alltomminmamma eller vad det heter må väl få finnas på dn.se, men i min högst personliga åsikt hör bilder på moderkakor och spruckna magar (inte en gång, varje gång!) inte hemma i det primära nyhetsflödet.

Carl-Oskar, 12:04, 13 februari 2009. Anmäl

Okej, detta hör inte till denna postens ämne, men kommer inte bevaka bloggen, så jag ger min åsikt nu. Snälla, snälla, se till att göra er framsida lättare och mer snabbladdad - den är alldeles för tung nu. Då jag dagligen öppnar ett gäng tabs på en gång är det alltid dn.se som är färdig sist och som hackar när jag scrollar tills det är färdigladdat. Detta med både snabb dator (flera olika datorer faktiskt) och snabbt internet (flera olika platser), och med annonsfilter som avvaktierar alla annonsfält på er sida. Jag stöter inte på detta någon annanstans. <br/>Utan åtanke på läsarnas tålamod kan ni kasta in hur mycket funktioner till ni vill. Konsten är att göra upplevelsen ren - det finns mer än ett journalistiskt skäl till att jag läser dn.se framför aftonbladet.se. <br/>Lycka till.

Carl-Oskar, 12:00, 13 februari 2009. Anmäl