Äntligen – nu är nya mobilsajten här

DN.se-läsarna är de mest engagerade jag har stött på under mitt yrkesliv (och då har jag ändå gjort en vända på de flesta av landets större tidningar, och någon av de mindre). Jag har förmånen att varje dag ha kontakt med personer som bidrar med tips till förbättringar av innehåll, form och funktion i alla våra mediekanaler.

Därför känns det bra att idag lansera nya DN.se Mobil (mobilsajten hittas som tidigare på webbadressen mobil.dn.se), en mobilsajt vi tagit fram med målet att erbjuda Sveriges bästa läsare Sveriges bästa nyhetssajt för mobiler. Så sent som i höstas prisades vår tidigare mobilsajt av Society for News Design, men vi som jobbat med nya DN.se Mobil har siktat på att ta fram en mobilsajt som bättre speglar bredden och djupet på DN.se. Mobilsajten ska inte vara en kraftigt ”strippad” och sämre version av den vanliga nyhetssajten, utan en version som är perfekt anpassad till mobila gränssnitt och läsarnas nya medievanor. Några frågor och svar om nya DN.se Mobil:

Vad har varit viktigast i arbetet med nya mobilsajten?

Vi har utgått från hur våra läsare surfar mobilt och deras behov av att snabbt få överblick över det viktigaste och senaste. Men självklart hittar läsarna också krönikor från DN:s populära skribenter och profiler, reportage och fördjupning. Vi har också lagt kraft på liveresultat från alla viktiga sportevenemang. Besökarna kan också enkelt dela med sig av artiklar i sociala nätverk som Facebook och Twitter, se på webb-tv-klipp, kolla väder, testa kunskaperna i frågesporter och mycket annat.

Är mobilsajten färdig nu?

Långt ifrån, den version vi släpper i dag kan man räkna som en betaversion, som hela tiden ska förbättras och utvecklas. Inom kort adderas till exempel en sökfunktion, våra bloggar och recept till mobilversionen av DN.se. Precis som tidigare är vi också lyhörda för förslag på förändringar och förbättringar från läsarna.

Ska inte DN.se komma som app till Iphone och Android också?

DN.se Mobil släpps som gratisapp till Iphone inom kort, och kommer att fungera precis som mobilsajten men med ett antal extrafunktioner. De som använder Androidtelefoner kommer också att hitta DN.se Mobil i Android Market.

Fungerar DN.se Mobil på alla mobiler?

Mobilsajten är väl anpassad till de flesta mobiler, men upplevelsen blir allra bäst på så kallade smartphones.

Måste vädret i sidhuvudet vara inställt på Stockholm?

Nej, så fort du söker vädret på en ort läggs den orten till i sidhuvudet.

Björn Hedensjö, chef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (16)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 16

[...] medieföretag. Å ena sidan gör man bra serier och samarbeten som ”vårt internet” och en riktigt bra mobilsajt. Å andra [...]

Paul Frigyes i DN om internet och demokrati | #jjk | jardenberg unedited (Webbsida), 19:31, 27 juni 2011. Anmäl

Bilderna är för små. Nedkortade rubriker med punkter är ett smart drag för att få svenne banan att klicka och öka er annons visning och därmed intäkterna.

a, 18:14, 19 juni 2011. Anmäl

Jag tycker ni skulle lägga lite tid på att fixa websidorna användarvänliga. Det är dom inte nu när sidan laddar om hela tiden. Sånt går att fixa.

Kurre, 18:08, 19 juni 2011. Anmäl

Grymt bra jobbat! Funkar jättebra, lättare att navigera och mycket nyheter att läsa, bra med snabba uppdateringar så det är nytt att läsa för varje rast på jobbet! :)

Tomas Helleberg, 12:46, 19 juni 2011. Anmäl

Plötsligt ges jag möjlighet att pröva på att vara gammal när jag ogenerat kan utbrista "det var bättre förr". Den nya mobilsidan är dessvärre ful, kommersiell och svårläst till skillnad från den gamla som var enkel och lättöverskådlig. Återstår att läsa Expressen i stället, men vilken vettig människa vill egentligen välja kvällsblaskor...?

Anonym, 05:25, 19 juni 2011. Anmäl

Ny sidan skalar mycket dåligt i Opera mobile 11 (Symbian). Radbryt och gör bilderna större.

Fredrik, 22:08, 17 juni 2011. Anmäl

Jag förstår att ni är i behov av annonser för finansiering av era tjänster men den helt galet stora Telenor-bannern som i dagsläget fyller hela skärmen har faktiskt gjort att jag har slutat surfa till mobil.dn.se. Jag ber er, titta över hur ni presenterar annonserna i mobilen...

Johan, 18:20, 17 juni 2011. Anmäl

jag tycker det blev sämre, på min mobil, ericson 995, syns bara de första orden på varje rubrik/nyhet och därmed får man ingen överblick, den knallröda färgen överst är inte snygg heller. Gör om gör rätt.

Daniel, 12:22, 17 juni 2011. Anmäl

[...] in artiklar och sedan läsa på ett flyg eller när di av annan anledning inte har täckning. Även DN har en app i stort byggd på sin nya mobila sajt på [...]

Iphonebloggen » Blog Archive » Dagstidningen i Iphone: Expressen (Webbsida), 08:31, 17 juni 2011. Anmäl

Mycket bättre har det blivit, dock några saker som kan förbättras ytterligare utöver de som redan skrivits här. Minska reklamen, jag förstår att ni försörjer er på den men översta bannern på första sidan är löjligt stor. Gör pilarna som styr menyn med länkar, större. i dagsläget hamnar jag antingen på reklamen eller vädret när jag försöker sidscrolla. (HTC desire och ändå ganska små fingrar :-) )

anders42, 08:15, 17 juni 2011. Anmäl

Därför stänger vi kommentarfunktionen tillfälligt

UPPDATERAD 23/12: Klockan 23.30 på söndagen 19 december föddes DN.se på nytt. De flesta läsarna har nog inte noterat förändringen särskilt mycket, i så fall är det bra – den nya variant av DN.se som vi har byggt är i stort sett en kopia av gamla DN.se, vad gäller form och funktion.

För läsarnas del betyder bytet av så kallad teknisk plattform (från Polopoly till Episerver) trots allt en del nytt. Först och främst blir sajten mer ”lättsurfad”, DN.se ”väger” betydligt mindre än tidigare och är därmed mer snabbladdad. Vår sökmotor har blivit bättre och det är nu mycket lättare än förut att hitta artiklar du tidigare läst på DN.se. Sajten har också fått stöd för att visa webb-tv i Ipad och Iphone, med hjälp av framtida webbstandarden HTML5 (gäller nya, alltså kommande klipp), för att nämna något.

Byte av teknisk plattform är en ganska stor affär för en så pass komplex sajt som DN.se, därför kommer vi under en kort period att ha en del tekniska problem, så kallade buggar, som vi nu ska åtgärda så snabbt som möjligt. Premiärdagen (måndag) hade vi bland annat problem med våra bloggar. En eftersläpning i börskurserna på vår ekonomisajt är ett annat fel vi stött på, liksom en del problem med serierna. Vissa ”gamla” länkar på andra sajter leder dessutom till ett felmeddelande i stället för den avsedda artikeln på DN.se.

Vi har fortsatt problem med kommentarfunktionen, bland annat visas inte alla kommentarer. Därför har vi beslutat att stänga kommentarfälten tills vi åtgärdat alla fel, troligen nästa tisdag.

För särskilt intresserade kan jag också nämna att vi har bytt bloggverktyg från Xcap till WordPress, som detta inlägg författas i.

Nästa år sker mer märkbara förändringar på DN.se då vi tillsammans med webbyrån Doberman inleder ett omgörningsarbete, med ny design och nya funktioner – håll utkik!

Stort tack till utvecklarna på Bink och till redaktionen på DN.se som jobbat hårt med nybygget.

Björn Hedensjö, redaktionschef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (21)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 21

26 december 2010 slutade er DN.se iGoogle gadget att automatiskt uppdateras i mitt iGoogle fönster. Det saknar jag :-(

Sindre Langaas, 12:54, 15 januari 2011. Anmäl

@skumt Ser du dina egna kommentarer ligga kvar i tråden? Eller ser du mina ligga kvar? Från den 21 december har jag sett alla kommentarer i tråden utom mina egna försvinna, en efter en. Antingen gör systemet ett totalmisslyckat försök att visa varje skribent de egna inläggen, kanske med ”väntar på moderering” eller liknande, eller så har systemet utvecklat en mystisk förkärlek för mina inlägg. Före 21 december ser tråden normal ut. Där finns det kommentarer skrivna av massor av skribenter. Men från den 21 december finns nu bara en lång rad kommentarer skrivna av mig, och så din kommentar. Ser du samma sak? Visst skriver jag intressanta och seriösa kommentarer som är värda att spara. :-) Men diskussionen blir lite ensidig. :-( Jag har också kommenterat detta mysterium i en annan tråd (i en kommentar idag 06:35): http://blogg.dn.se/dnsebloggen/2011/01/07/tekniska-problem-pa-dn-se/

Kafpaŭzo (Webbsida), 08:03, 10 januari 2011. Anmäl

Varför försvinner kommentarerna här? Vissa.

skumt, 18:45, 9 januari 2011. Anmäl

Varför ha kommentarsfält med till artiklar när funktionen är stendöd

Ratzz, 19:02, 7 januari 2011. Anmäl

[...] Därför stänger vi kommentarfunktionen tillfälligt [...]

Tekniska problem på DN.se - DN.se (Webbsida), 13:45, 7 januari 2011. Anmäl

Nemi har slutat fungera och det har inte fungerat på flera dagar.

Camilla, 23:50, 6 januari 2011. Anmäl

Nemi har slutat fungera och det har inte fungerat på flera dagar!

Camilla, 23:49, 6 januari 2011. Anmäl

Att få läsa kommentarerna på vettigt sätt, dvs äldst först och alla på en sida våra ganska förnämligt.

Anonym, 19:14, 5 januari 2011. Anmäl

testar kommentera från IE8....

test igen, 22:07, 20 december 2010. Anmäl

Kommentarerna ser ni fortfarande ut att ha problem med. Om man tittar på t.ex. http://blogg.dn.se/sthlm/ingen-chockhojning-av-privathyrorna#article-readers Så borde det finnas fyra kommentarer, men det kommer inte upp några.

Lilla jag., 22:01, 20 december 2010. Anmäl

Därför förhandsgranskas kommentarerna

UPPDATERAD 30/12: DN.se har nyligen gått över till en ny teknisk plattform. I klartext betyder det att allt innehåll, bland annat över en halv miljon artiklar, flyttas över till en ny version av sajten.

Syftet med plattformsbytet är bland annat att skapa en sajt med bättre prestanda och vår förhoppning är läsarna kommer att uppskatta förbättringarna. När det gäller form, funktion och innehåll är det dock nästan helt och hållet samma DN.se som tidigare.

Skiftet till en ny teknisk plattform är en ganska komplicerad process och vi vill be läsarna om överseende med tekniska problem under en kort period i samband med övergången.

Vi har sedan lanseringen haft problem med kommentarfunktionen, men har nu kommit till rätta med felen. Dock kommer vi under en period, upp till en vecka, att granska alla kommentarer före de publiceras på sajten. Normalt brukar vi moderera först efter publicering, under större delen av dygnet. Skälet till att vi nu förmodererar under en period är att vi vill säkerställa att kommentarfunktionen fungerar som den ska innan vi återgår till vårt tidigare upplägg. Vi vill inte riskera att kommentarer med innehåll som bryter mot vår policy publiceras och ligger kvar länge på sajten.

Vi har också haft problem med våra bloggar. En eftersläpning i börskurserna på vår ekonomisajt är ett annat fel vi stött på, liksom en del problem med serierna och vädersajten. Vissa ”gamla” länkar på andra sajter leder dessutom till ett felmeddelande i stället för den avsedda artikeln på DN.se.

Jag vill be läsarna om ursäkt för problemen.

Har du synpunkter eller funderingar? Mejla gärna till mig.

Björn Hedensjö, redaktionschef DN.se

bjorn.hedensjo@dn.se.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (71)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 71

Delvis är det ju som Annika säger, men om man gräver lite kan man nog få fram en del riktigt ruggiga fall där moderering definitivt missbrukats. Inte nödvändigtvis på DN, men ofta tas kommentarer som inte "passar in" bort utan att de ens är på gränsen till något regel- eller lagbrott. Dock tror jag inte att någon tidning aktivt använder moderering för att censurera en "sanning" och få fram en egen viss agenda, snarare etablissemanget som inte tillåter folket att ta upp vissa frågor, vilket leder till att DN måste, möjligen i vissa fall vill, censurerar kommentarer.

Alex, 23:25, 2 januari 2011. Anmäl

Finns endast en anledning för att förmoderera. Det är för att endast den "riktiga" sanningen ska få föras fram. Vanliga människor ska inte kunna se att det finns alternativ till den smörja som bla DN publicerar.

JKE, 22:40, 2 januari 2011. Anmäl

Alla som inte tycker som jag är dumma och ska inte få skriva hos oss! Dumma er! Tant DN

Anonym, 22:39, 2 januari 2011. Anmäl

De ska ju bara kontrollera kommentarerna pga den nya plattformändringen, CALM down PEEPS!!!! Och vad är det för fel med att ta bort rasistiska och sexistisk innehåll?? pff....vill ni ha en frihet som trampar ner på andras frihet?

Potatis, 22:37, 2 januari 2011. Anmäl

Det verkar komma som en överraskning för många att DN försöker följa de lagar och regler som gäller för publicering. Är det så konstigt att DN modererar i flödet av kommentarer när andra, mindre nogräknade, tidningar fällts för att inte ha modererat hat-inlägg? Det är inte jakt på kontroll, de försöker bara låta bli att begå brott.

Facebookanvändare, 21:56, 2 januari 2011. Anmäl

Det är jättebra att inget dumt skrivs i Dagens Nyheter. Jag tycker att allt som är dumt borde förbjudas.. Att det finns så många dumma, dumma, människor som inte kan förstå detta.

magnus, 21:47, 2 januari 2011. Anmäl

varför går inte vissa artiklar att kommentera?

Anonym, 21:26, 2 januari 2011. Anmäl

Sverige mår dåligt, mår sämre och sämre, men de offentliga strukturerna och dagstidningarna försvarar läget. Det är upp till befolkningen att skapa nyordning.

HårdOlle, 20:05, 2 januari 2011. Anmäl

"Endast politiskt korrekta åsikter kommer att tillåtas". Det blir en fantastisk intressant debatt då när alla ska ha "godkända" åsikter för att tillåtas publicering. Hög tid att säga upp prenumerationen m a o!

Anonym, 17:05, 31 december 2010. Anmäl

Otto! Du är briljant! Mitt i prick! Måste lära mig skippa DN o min förhoppning se den som något annat än den är. Får bli mitt 93:e nyårslöfte!

Salinger, 16:57, 31 december 2010. Anmäl

Driftsstörningar kopplade till Vänners nyheter

I takt med att fler upptäcker och börjar använda Vänners nyheter så har lasten på applikationen ökat mer än vi förväntat oss. För att säkerställa att detta inte drabbar övriga DN.se så har vi tills vidare tagit bort Vänners nyheter från högerkolumnen på DN.se:s startsida. Målsättningen är att lösa detta så snart som möjligt, förhoppningsvis redan under onsdagen.

Vi beklagar detta och ber om överseende under denna period. Tack för att du läser DN.se och delar nyheter med dina vänner!

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Hur kommer det sig att DN.se drar mer energi, en inte oviktig parameter, än andra webbsidor? Skillnaden är högst påtaglig. El kostar ju som bekant och det är tröttsamt att höra hur datorfläkten stånkar igång var tionde sekund när energimätaren når 50-60%. Irriterande med andra ord. Detta är ganska specifikt för DN, som tydligen har för mycket energikrävande reklam. Man borde därför ställa krav på reklammakarna att skapa energisnåla applikationer.

Sparsam, 03:26, 1 mars 2010. Anmäl

Lösning på problem med komprimerade filer

Häromdagen blev vi varse om att vissa användare har fått problem med att läsa DN.se och att sidan såg konstig ut.

Som vi misstänkte hade det med ny funktionalitet på DN.se som lanserades förra tisdagen och som handlar om att vi komprimerar CSS- och JS-filer för att minska laddningstiderna. Som jag skrev i ett tidigare inlägg misstänkte våra utvecklare en bugg i våra webbservrar och det är nu verifierat att så är fallet. Tillsammans med en felkonfigurering av en cachemodul skickade servrarna ibland ut fel data.

Detta kommer åtgärdas i och med morgondagens release och vi hoppas att felet försvinner.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (6)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-6 av 6

Har Vista med IE8.0.6001.18882. Dn.se är oläsligt numera. Beror nog på Microsofts jätteuppdatering. Min internetbank, Danske Bank, slutade fungerar samtidigt med detta. I Firefox 3.5.7 går det naturligtvis strålande.

Johan, 17:41, 18 februari 2010. Anmäl

@TomasR Sorry, kommentaren angående annonsen var ämnad åt Mårten :(

Daniel (Webbsida), 12:50, 17 februari 2010. Anmäl

@TomasR troligtvis en annons. Dessvärre verkar problemet med MSIE 7 och 8 inte vara riktigt löst. Kanske måste ta bort komprimeringen. Inget beslutat än.

Daniel (Webbsida), 12:48, 17 februari 2010. Anmäl

@Daniel, det låter bra :)

TomasR, 15:37, 16 februari 2010. Anmäl

Idag crashar Safari, varannan gång jag öppnar dn.se. <br/>Kan det vara en Banner? <br/>Error #2044: Ej hanterad IOErrorEvent:. text=Error #2036: Inläsningen slutfördes inte.

Mårten, 11:27, 16 februari 2010. Anmäl

Tillåter/accepterar ni/har ni stöd för/fungerar sidorna än med IE6? <br/>Om så, avveckla. Följ uppmaningarna på nätet om bojkott av IE6. Den ska bort!

TomasR, 14:26, 15 februari 2010. Anmäl

DN.se – nu mycket mer snabbsurfad

DN.se har länge varit tungladdad och trögsurfad för besökarna, ett problem som varit särskilt märkbart för läsare som suttit med långsammare uppkopplingar – typexemplet är läsare på semester utomlands som frustat över hur långsamt sajten laddat på internetkafét. Samtidigt läser allt fler vanliga DN.se via relativt långsamt 3G-surf på mobiler med större display, exempelvis Iphone.  

Vi är väl medvetna om den irritation som kan uppstå framför datorn (eller mobilen) när det går sakta. De senaste månaderna har därför både redaktion och utvecklarna på DN.se lagt mycket kraft på att göra DN.se till en mer lättsurfad sajt, och vi kan nu konstatera att arbetet varit mycket framgångsrikt. 

I dag tisdag, på eftermiddagen, väger sajtens förstasida exempelvis lite drygt 1,7 mb, att jämföra med ungefär dubbelt så höga nivåer i november förra året. Målet är att som sämst ligga på ungefär samma nivå som konkurrenterna och i dag kan jag konstatera att vi för första gången på mycket länge är bättre än flera av dem.

Förutom att redaktionen jobbat aktivt med bildhanteringen, utan att försämra läsarnas kvalitetsupplevelse, har utvecklarna åstadkommit mycket genom att komprimera så kallade script på DN.se – förbättringen är klart märkbar. Sammantaget hoppas vi att detta ger dig en mycket mer angenäm upplevelse som besökare på DN.se.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (10)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 10

Ettt annat problem är cpu belastningen. Den ökar dramatiskt på dn:s hemsida. Andra hemsidor som blocket aftonbladet svd har nästan noll cpu. Jag har sett detta på flera datorer med olika prestanda. Använder man äldre datorer med enkelkärninga processorer så behöver fläktarna båsa som bara den. Vad beror detta på?

Gunnar, 15:23, 18 september 2010. Anmäl

aa jag håller med er!

leila (Webbsida), 18:28, 30 mars 2010. Anmäl

Jag tycker att DN.se är väldigt trög att rulla upp och ner i webläsaren, och det verkar inte ha med bandbredden att göra. Rullning (scrollning) stannar upp, vilket är irriterande. Är det ett problem som ni har uppmärksammat eller jobbar på?

Andreas, 10:19, 25 mars 2010. Anmäl

Kan ni inte sluta med flashannonser, på DNs sidor? De irriterar bara, tar plats och datatrafik samt får läsaren att känna instinktivt förakt för de företag som vill förstöra webben med skräpet och inverkar således negativt på deras och DNs anseende. Samtliga berörda parter (DN, läsare, annonsörer) skulle tjäna på ett totalstopp för otyget. All era övriga förbättringsiver är tyvärr noll och intet värd så länge flashannonserna finns kvar. <br/>mvh <br/>långtida prenumerant

L, 17:16, 16 mars 2010. Anmäl

Säkert snabbar, men script compression gör att DN inte längre går att läsa begripligt på min arbetsplats med alla dess säkerhetsinställningar. Sorry.

Maria, 16:36, 11 februari 2010. Anmäl

Det är bra att ni jobbar med hastigheten, men jag tycker att "underettorna" är för korta. Dvs de med "puffar" till fler artiklarna. Dessa är mitt sätt att hitta mer att läsa. Mycket enklare och snabbare än att använda back-knappen. Den enda ettan som är tillräckligt lång är förstasidan/nyhetsettan. Avdelningsettorna är för korta. Kanske måste ni blanda in andra avdelningars "puffar" där för att de artiklarna ni publicerat inte räcker för att göra dem "fullmatade", eller publicera fler artiklar.

Mattias, 17:05, 10 februari 2010. Anmäl

Bra gjort!

Facebookanvändare (Webbsida), 07:32, 10 februari 2010. Anmäl

Tack! Jag som använder 3G-dongel till vardags har märkt en enorm skillnad de senaste veckorna. <br/>Det enda smolket i glädjebägaren var att jag var övertygad om att min uppkoppling äntligen blivit snabbare, men det hoppet grusades alltså... :)

eileen, 19:23, 9 februari 2010. Anmäl

Wow! Som blixten"

Paul Holmström, 19:19, 9 februari 2010. Anmäl

Jo html-koden såg mer snabbsurfad ut också. <br/>Är det den ni rensat i? <br/>Polopoly är inte direkt vad jag själv skulle välja att bygga på men det var kanske annorlunda när ni först valde den. <br/>Drupal är verkligen rätt väg att gå. Flexibiliteten och tungt stöd nu. <br/>Du har länkar till några verktyg om du inte sett dem angiva i fältet för blogg/sajt från Nyhetsbloggen.

Hans Husman (Webbsida), 18:33, 9 februari 2010. Anmäl

Vänners Nyheter: Rekommendera blogginlägg

För snart två månader sedan lanserade vi Vänners Nyheter på DN.se. Målsättningen är att du på ett smidigt sätt ska kunna ta del av dina vänners aktiviteter på DN.se i form av rekommenderade artiklar, kommentarer och genomförda tester.   

Mottagandet har varit positivt och antalet läsare som kopplat sitt Facebookkonto till DN.se ökar varje dag. I skrivande stund har vi runt 10 000 användare av tjänsten.

Vi fortsätter därför att utveckla Vänners Nyheter, och från och med idag kan du även rekommendera blogginlägg och publicera rekommendationen till Facebook, något som flera har efterfrågat. Inom kort inför vi även samma funktionalitet för Webb-TV.

Flera har lite undrande frågat vad som händer vid en rekommendation om man inte är inloggad via Facebook. Det är mycket riktigt lite otydligt för i dagsläget händer inget annat än att vi sparar rekommendationen. Inom kort kommer dock vi lanserade en topplista baserad på vad som är mest rekommenderat på DN.se.

Vilka fler aktiviteter skulle du vilja knyta närmare ditt Facebookkonto?  Själv funderar jag möjligheten att sätta egna betyg på filmer/böcker/konserter som DN recenserar.

Lämna gärna en kommentar med dina egna förslag och idéer!

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-4 av 4

Musik är också intressant! Själv har jag musik som min hobby. <br/>//Ali Sadeghian <br/>http://www.arya.se/Ali/Ali_Sadeghian.html

Facebookanvändare (Webbsida), 14:01, 8 februari 2010. Anmäl

Musik av olika slag kan också vara intressant!

Ali Sadeghian (Webbsida), 13:55, 8 februari 2010. Anmäl

Mycket intresant funktion på DN med koppling till Facebook. Kolla; http://blogg.dn.se/dnsebloggen/2010/01/26/vann ers-nyheter-rekommendera-blogginlagg-5900

Facebookanvändare, 13:58, 27 januari 2010. Anmäl

Egna betyg! :D

Facebookanvändare, 11:21, 27 januari 2010. Anmäl

Bra läsardebatt blir ännu bättre

Det som gör webbmedier unikt är möjligheten till läsarmedverkan. Interaktiviteten betyder massor för oss på DN.se och därför är vi glada över det enorma engagemang vi ser i kommentarer på de artiklar som publiceras på sajten.

Antalet kommentarer på sajten har ökat explosionsartat under året och räknas nu i tusental varje dygn. Kommentarerna tillför mycket läsvärde – nya infallsvinklar och bra debatter – men ställer också stora krav på oss som publicerar dem. För övervakningen av kommentarsfält och blogglänkar anlitar vi ett företag specialiserat på webbmoderering. Företaget, Interaktiv säkerhet, har till uppgift att plocka bort inlägg som bryter mot vår kommentarpolicy (som finns att läsa i sin helhet i samband med att man kommenterar).

Som läsare kan man också hjälpa till att fästa uppmärksamheten på kränkande inlägg genom att anmäla dem. Nytt från och med den här veckan är att man också anger orsak till sin anmälan, vilket bidrar till att modereringen sker snabbare och mer korrekt.

Vi får ofta frågan varför det inte finns möjlighet att kommentera samtliga artiklar på DN.se. Förklaringen är att vi erfarenhetsmässigt vet att vissa ämnen tenderar att leda till ett stort antal rasistiska kommentarer eller inlägg som på annat sätt strider mot vår policy. 

Andra brukar undra varför vi inte kräver inloggning för läsare som vill kommentera på sajten, för att på så sätt få ner antalet kränkande kommentarer. Erfarenheten från andra sajter som gått den vägen är att antalet kommentarer minskat kraftigt, och eftersom vår utgångspunkt är att interaktiviteten ska öka är inloggningskrav inget alternativ för oss.

Däremot ser vi inloggning som något positivt, personer som kommenterar i sitt eget namn skriver ofta bättre inlägg än de som kommenterar anonymt och inläggen får dessutom en helt annan tyngd. Därför kan man sedan en tid tillbaka kommentera på DN.se som inloggad på sitt Facebook-konto, och då syns namn och bild i samband med inlägget. Fler inloggningsmetoder kommer att dyka upp på DN.se framöver. Utvecklargänget på DN.se jobbar också med flera andra funktioner som ska göra läsardebatten ännu bättre – håll utkik.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Bör inte någon slags ip-blockering kunna lösa de flesta problemen? T.ex. att man inte kan kommentera på en månad om man skriver tre inlägg som bryter mot villkoren. Naturligtvis kan detta slå mot datorer på skolor och arbetsplatser, men det är kanske något man måste offra för att kunna rensa upp i kommentarfältet.

Mikael, 23:29, 13 mars 2010. Anmäl

@Björn Bengtsson <br/>Tyvärr tillför ju sällan kommentarerna något vettigt.

Putte, 18:43, 9 februari 2010. Anmäl

Inför valet 2010 efterlyser jag de olika partiernas samhällsvisioner på lång sikt. <br/>Vilket samhälle drömer partierna om på 10, 15 kanske 20 års sikt? Inte bara drömmar om nästa mandatperiod. <br/>Alla kan inspireras av "Sagan om det andra landet" <br/>www.detandralandet.se <br/>Sagan skrevs inför valet 2006 men är lika giltig fortfarande. <br/>Kan DN få ut partierna på banan? <br/>Trevlig läsning!

Börje Andreasson (Webbsida), 17:31, 22 januari 2010. Anmäl

Vill bara tillägga, att om man väljer att lägga upp en artikel, så får ni faktiskt ha tillräckligt med Kurage att ta debatten/kommentarerna som medföljer. Allt annat är hyckleri.

Facebookanvändare, 12:48, 22 januari 2010. Anmäl

Tycker det är sjukt intressant att ni kan köra kommentarsfält på massa skit, och sen när där droppar inte en LÖJLIGT dålig artikel om en flicka på 15 år som blir skjuten på Haiti, när hon är på plundringståg, nä då är det avstängt. <br/>Lite jävla självkritik om jag får be. <br/>I övrigt så var det den sämsta artikel jag sett på DN tillsammans med Åsa beckmans 10 år försenade attack på Stig Larsson. <br/>Lyft er nu tack..

Facebookanvändare, 12:45, 22 januari 2010. Anmäl

Välbesökta kommentarsfält tenderar alltid att locka till sig personer med mer eller mindre extrema åsikter. För de som vill ägna sig åt sådant finns det andra sidor som Flashback.

Rasmus, 00:11, 18 januari 2010. Anmäl

Nja, det luktar styrning till sin egna åsikter mer än för debattens och fria ordet och sist men inte mins för demokratins skull. <br/>Hur skulle samhället se ut om man hela tiden måste ägna sig åt medhårs debatter. Bloggarna har uppfunnits för att vanligt folk som retat upp sig på politikernas klavertramp skall kunna ventilera sina åsikter. <br/>Att du också krymt utrymmer från 1000 ord till 500 är nog ett bevis på att du inte vill ha debatter från oss vanliga svenskar. Om vi relaterar till sanningar??

Puttefnask, 17:45, 15 januari 2010. Anmäl

Bra inställning. Jag vill dock påpeka att det är litet problematiskt att redan på förhand döma ut vissa ämnen som för känsliga. Det "riktiga" vore ju att helt enkelt behandla alla ämnen på samma sätt. Men, jag förstår samtidigt att ni inte har resurser till detta.

Jonas, 17:21, 15 januari 2010. Anmäl

Välkommen till Dina vänners Nyheter!

Idag är vi glada att få presentera en ny social funktion på DN.se: Dina vänners nyheter. Den nya modulen hittar du en bit ned till höger på startsidan.

Dina vänners nyheter presenterar artiklar och annat innehåll som dina Facebookvänner aktivt har rekommenderat eller kommenterat på DN.se samt deras resultat på våra många tester. Du behöver alltså inte surfa till din Facebookprofil utan kan ta del av nyheterna där de är som mest relevanta – direkt på DN.se:s startsida.

Ungefär så här kan dina vänners nyheter komma att se ut:

Exempel på dina vänners nyheter

För att komma igång behöver du ansluta ditt Facebookkonto till DN.se. Detta gör du enkelt genom att klicka på länken ”Logga in via Facebook”. Så fort du gjort detta kan du se vilka artiklar dina vänner har kommenterar eller rekommenderat.

Logga in, och tipsa dina vänner, redan idag! För dig som inte har ett Facebookkonto fungerar alla funktioner på DN.se precis som vanligt.

Om du själv vill rekommendera en artikel till dina vänner klickar du helt enkelt på ”Rekommendera artikeln” längst ned i varje artikel. Denna funktion är även den helt ny för dagen.

Rekommendera artiklar på DN.se

För dig som inte vill logga in med Facebook har än så länge funktionen inget värde. Om vår testperiod faller väl ut räknar vi dock med att ersätta den nuvarande topplistan ”Mest tipsade”, som används ganska lite, med ”Mest rekommenderade”.

Om dina vänners nyheter blir en framgång eller inte beror enbart på hur nyttig funktionen är för dig. Eftersom detta är helt nytt även för oss räknar vi med att kunna göra en hel del förbättringar i takt med att vi får återkoppling från er. Kom gärna med tips och förslag i kommentarsfältet nedan! Det går även bra att skicka e-post till mig.

Uppdatering: För dig som redan tidigare använt ditt Facebookkonto på DN.se kan det ta lång tid innan vänners nyheter uppdateras. Detta problem åtgärdas i början av nästa vecka.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (20)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 20

Om man av misstag trycker Rekommendera inlägget kan man ta bort det? Hur ångrar man?

Facebookanvändare, 00:48, 2 december 2010. Anmäl

Ripoff från NYT? Men bra idé som tål att användas!

Facebookanvändare, 06:04, 8 oktober 2010. Anmäl

Men om man kopplat ihop Fb och DN och ångrar sig hur kopplar man loss sig då?

Liselotte, 14:30, 15 mars 2010. Anmäl

förlåt sebastian jag bara testar det här med sociala medier.. jag är tant och fattar inget.. ännu...

fb:789849257, 23:03, 26 februari 2010. Anmäl

Varför kallas det för en "social funktion"? Allt man vill är ju att vända individen FRÅN sitt sociala centrum, arb.plats, hem, barn mm. TIdningarnas siter är otroligt jobbiga att ta till sig, en enda aslång maratondasspappersrulle att scrolla igenom, med ideliga och tidsslukande stickspår. Ska man dessutom orka med s k vänners irrelevanta tyckanden om ingenting krävs det nog att ens reala sociala nät minimeras till noll.

Facebook, over and out in 15 secs., 07:10, 12 februari 2010. Anmäl

Intressat funktin med koppling till DN via Facebook. Kolla gärna in.

Facebookanvändare, 13:43, 27 januari 2010. Anmäl

Bra initativ. försöker komma i kontakt med försäkringskassan för att diskutera allmän pension som Driva Eget skrev om. få se om jag lyckas komma fram.

Facebookanvändare, 11:49, 21 januari 2010. Anmäl

Men det verkar ju lite spännande. Det vore verkligt roligt att få lite uppföljning av hur många som använder det och så.

Hans (Webbsida), 16:11, 9 januari 2010. Anmäl

bra initiativ med vänners nyheter på dn.se. nu ska jag se vad som kan delas.

Facebookanvändare, 14:35, 17 december 2009. Anmäl

Synd att det (väl) inte funkar för På Stans artiklar, det är ju dem man vill dela med sig av mest!

Facebookanvändare, 14:09, 11 december 2009. Anmäl

Bädda in webb-tv

Nu kan du äntligen bädda in vissa av våra webb-tv-inslag på din egen hemsida eller blogg!
Så här gör du:
När du tittar på klippet och för musen över filmen så dyker en verktygslist upp. Till höger på listen ser du en liten embedknapp enligt nedan.

När du klickar på knappen kommer en ruta upp där du kan välja tre olika storlekar. När du valt en lämplig storlek klickar du på ”kopiera kod”-knappen och går sen till din hemsida/blogg och klistrar in koden.

För att stänga rutan klickar du på embedknappen i listen.
Exempel på klipp du kan bädda in:
* Detroit-stjärnorna om OS
* Så stärker du själens kondition
* Formeln för en lyckad parrelation
* Superhjältar firar jul varje dag

Problem eller synpunkter? Tyck till här eller mejla mig.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Bo: Jag ska undersöka saker och återkommer här i kommentarerna!

Facebookanvändare, 10:35, 1 december 2009. Anmäl

Tack DN! Fantastiskt! Vi har länkat till er nu på vår startsida idag. www.agate2.se

Anna Kim-Andersson (Webbsida), 10:53, 26 november 2009. Anmäl

Hur länge kommer klippen att vara tillgängliga? <br/>När man "bäddar in" på sin egen sajt vill man ju att klippen ska finnas "för evigt".

Bo Sjösten, 17:11, 25 november 2009. Anmäl

Filip: Du har helt rätt, självklart borde det stå "egen webbsida". Vi ser till att ändra det vid tillfälle.

Facebookanvändare (Webbsida), 14:14, 25 november 2009. Anmäl

Sune: Vi har blivit medvetna om problemet med hackande klipp. Vi har ett antal åtgärder på gång för att förhoppningsvis förbättra detta. Men menar du att klippen hackar när du bäddar in dom eller bara på vår webbplats?

Facebookanvändare (Webbsida), 13:51, 25 november 2009. Anmäl

Synd bara att alla klipp på DN.se hackar medans youtube och dylikt inte gör det. Visst, jag har inte den snabbaste datorn men knappast den långsammaste heller...

Sune, 12:35, 25 november 2009. Anmäl

Schysst och efterlängtad funktion!

Facebookanvändare (Webbsida), 10:13, 25 november 2009. Anmäl

Schnyggt! Men visst borde det väl stå "... bädda in videoklippet på din egen webbsida ..." (in, egen, webb-) i rutan?

Filip Salomonsson (Webbsida), 19:47, 24 november 2009. Anmäl