Rekord för DN – Följ med du också

Dagens Nyheters mobilsajt slog alla tidigare rekord förra veckan. Över en miljon läsare besökte DN.se i mobilen. Också DN.TV och eDN hade sina högsta noteringar någonsin.

Ett budgetdrama och en efterföljande regeringskris. Ett exceptionellt nyhetsläge ger naturligtvis mer trafik till alla nyhetsmedier. Det är därför glädjande att se att DN.se, förutom redan nämnda mobil- och tv-rekord, dessutom ökade mest på desktop av alla de stora nyhetssajterna, hela 27 procent. Över 1,9 miljoner besökare innebar den näst bästa noteringen någonsin.

 

Vår satsning inför valet tidigare i år, och vår bevakning av det politiska efterspelet, har uppskattats av er läsare, det blir tydligt om man bryter ner statistiken. Det är inte en särskild publicering som är orsaken till trafikökningen. Inte en viral succé som drivit upp siffrorna. Det är den sammantagna bevakningen av inrikespolitiken, och vårt opinionsmaterial.

Vi kommer givetvis att fortsätta vår bevakning med målet att vara läsarnas förstahandsval för att hålla sig uppdaterade inför nyvalet.

Vill du vara säker på att få de viktigaste nyheterna direkt i din mobil – ladda ner DN-appen här (för Android) eller här (för iPhone).

Anna Åberg, chef för DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Problem att nå DN.se med Adblock

Läsare som har installerat Adblock i sin webbläsare har de senaste veckorna haft svårt att nå DN.se. Problemen beror inte på några förändringar som gjorts på DN.se.

Vi uppmanar läsare att antingen avinstallera Adblock, eller att kontakta leverantören för att komma åt problemet.

Jag har de senaste dagarna flera gånger fått frågan om DN medvetet spärrar läsare som använder Adblock. Svaret är nej, det gör vi inte. Dock är det viktigt att poängtera att intäkterna från annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att erbjuda våra läsare kvalitetsjournalistik.

/Anna Åberg, Chef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (53)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 53

Idag är det den 25 oktober. Men för andra dagen i rad hittar jag ledaren från 23 oktober under Ledare i menyn överst på sidan. Söker jag mig däremot fram via nyhetsnotisen om dagens ledare kommer jag rätt. Har knappast med Adblock att göra, eftersom jag har två webläsare, en med och en utan Adblock, och samma sak händer i båda.

Lars Klingström, 06:02, 25 oktober 2013. Anmäl

Har mest problem med att det börjar bli litet väl många tunga flashanimationer. Webläsaren går på knäna medans allting laddas vilket gör att man drar sig för att öppna mer än de artiklar man har intresse av. Det blir inte som att läsa en papperstidning där man litet oavsiktligt kan få ta till sig ny information man inte visste att man var intresserad av innan. :) Utöver det är DN.se fortfarande den bästa tidnings sajten vi har i det här landet, så all kritik kanske skall sättas i perspektiv en smula, även om det alltid kan bli bättre.

Boris, 13:01, 24 oktober 2013. Anmäl

Att kalla reklam för ett fritt val är inte helt sant. Reklam är väldigt sällan rationell, utan handlar om att påverka människor känslor och undermedvetna - allra helst få dem att fatta beslut utan att de själva riktigt inser varför. Med andra ord är den påverkan som reklam utövar principiellt inte särskilt långt från sinnesprogrammering eller att injicera heroin i någon och säga att de har ett val huruvida de tycker om det och vill ha mer. De kanske har ett val tekniskt sett, men kan inte förväntas agera som om de hade det i förlängningen. Reklam som inte använde sig av detta sätt att påverka människor utan bara presenterade fakta skulle inte vara alls lika effektiv. Så att tacka nej till reklam kan likställas med att tacka nej till att någon får tillfälle kontrollera ens begär och upplevda behov.

Alex, 11:32, 24 oktober 2013. Anmäl

@Mats Elfström Intressant att du anser att du håller dig undan "företagens propaganda" genom att använda Adblock, när du har ett _fritt val_ att besöka denna sajt eller inte. Går du in på sajten så bör du rimligtvis gå med på sajtens villkor, eftersom det är _deras sajt_ och du _väljer_ om du vill skriva under på villkoren eller inte. Du vill dock både behålla kakan och äta upp den, och jag förstår dig för de flesta människor fungerar så. Konsekvenstänkande har många människor problem med även på personlig nivå, och att addera andra människor och deras rimliga krav i processen leder till slut till någon sorts mental härdsmälta för många. Du behöver inte resonera kring det du gör, det är bara att göra det. Kan du ta dig in här och tjuvläsa så gör du det, men din argumentation haltar något enormt och det borde även du kunna lista ut. Jag antar att ifall DN till slut behövde ta betalt i reda pengar för deras webnyheter så hade du stört dig på den globala kapitalismens utsugande av nyhetskonsumenter, eller vad du nu skulle hitta på för att rationalisera. Alltid finns det en anledning att låta bli att dra sitt strå till stacken, folk är inte dummare än så. För övrigt är svaret på din fråga att DN har reklam på sajten för att ha råd att förse oss med nyheter. Nu vet du.

Vittu-Pelle, 07:20, 24 oktober 2013. Anmäl

Märkligt smygande från DN, hade jag ägt och drivit denna sajt så hade jag omedelbart sett till att ingen ska kunna tjuvläsa min tidning, precis som distributörerna av papperstidningen ser till att ingen kan ta tidningen från kiosken utan att betala för sig. Jag hade däremot varit uppriktig med detta och förklarat att jag inte vill ha parasiter på min egen sajt och att de kan välja en annan nyhetsleverantör om de tycker det passar bättre. Jag kan tänka mig att de som beklagar sig över att inte kunna använda Adblock är samma människor som stör sig på att PLUS-artiklar kostar pengar; varför tror ni att DN har implementerat dem från första början? Det känns som att svensk grundskola borde dra nytta av skolplikten och börja informera medborgarna att ifall man vill ta del av någonting någon erbjuder en så bör man se det som rimligt att de kräver någonting i gengäld. Antingen reda pengar, tjänster och gentjänster, eller som i detta fall en möjlighet att visa reklam i utbyte för en annars gratis nyhetsförmedling. Men det är väl ett trist och tråkigt budskap antar jag. Trist att betala skatt, trist att betala för information, allt är trist trist trist; men när de klockar in på jobbet (om de ens jobbar) så räknar de med att arbetsgivaren tycker det är kul kul kul att betala deras löner. Jag lovar dig att han inte alls tycker att det är kul, men han gör det för att han måste, detsamma borde gälla alla. Pay up or get out.

Vittu-Pelle, 07:07, 24 oktober 2013. Anmäl

Om sidan upplevs trög pga alla tusentals extragrejer som laddas in från höger och vänster, så rekommenderas förutom Adblock även RequestPolicy. RequestPolicy blockerar som standard allting som inte kommer från den domän man själv knapprta in. Kan dock vara lite pilligt att klura ut vilka extragrejer man behöver tillåta för att exempelvis skriva en sån här kommentar, men när man väl gjort det funkar sidan bättre än orginalet. Ytterligare en rekommendation är NoScript som stänger av javascript, och därmed skyddar mot s.k. drive-by-attacker samt oftast snabbar upp sidorna i fråga.

KIm, 06:47, 24 oktober 2013. Anmäl

Vill man ha bra journalistik och kvalificerade analyser är det väl snart bara The Guardian (även The Independent) som återstår.

Info, 15:15, 23 oktober 2013. Anmäl

Lösningen som www.sweclockers.se använder sig utav borde ni kolla på, om en användare går in på dn.se med adblocker så kommer då en diskret notis upp i överkant i stil med "vi ser att du använder adblock, vår hemsida finansieras genom annonser och vi på DN hoppas därför att du som uppskattar vår produkt väljer att för vår domän stänga av adblock så att vi kan fortsätta att leverera denna nyhetstjänst". Fungerade på mig i alla fall. Sen rent allmänt så vill jag personligen slippa allt blinkande, så dessa annonser kanske ni kan försöka minska på.

Lankus, 14:56, 23 oktober 2013. Anmäl

Eftersom jag vill hålla mig psykiskt frisk så vill jag slippa all blippande, bloppande, tjingande, tjongande, fönsteröppnande, helskärmsfyllande, flashskadade tramsannonser som ni i media valt att fylla era siter med.

REx, 13:06, 23 oktober 2013. Anmäl

Naturligtvis är DN inte speciellt intresserade av att hjälpa till men det är inte alls svårt att lösa. Allt som krävs är att man går in i inställningarna till AdBlock och trycker på knappen som tvingar fram en uppdatering av de filter den använder.

Fredrik, 07:11, 21 oktober 2013. Anmäl

Ny mobilanpassad version av DN.se

I dag lanserar vi en ny, mobilanpassad version av DN.se.

Vi vill att ni läsare ska få en så överskådlig, bra och spännande sajt som möjligt – oavsett om ni använder en mobil, surfplatta eller dator för att läsa DN.

Vana DN-läsare kommer att känna igen sig, men den nya mobilsajten innehåller en rad förbättringar:

– En tydligare meny där ni också kan logga in för att läsa alla artiklar
– Större bilder
– Fler artiklar i samma ämne
– Dagens toppnyheter för den som vill få en snabb överblick av dagens viktigaste nyheter
– Listor med senaste nytt, de mest lästa och de mest delade artiklarna
– Alla våra webbtv-sändningar och videoklipp

Du kan enkelt dela artiklarna med dina vänner, göra våra populära quiz direkt i mobilen eller logga in och läsa hela dagens tidning.

Under sommaren kommer vi även att släppa en ny app för smartphones.

 

UPPDATERING: Vi har upptäckt en del buggar som kommer att rättas till inom kort, bland annat med blogglänkar och delade artiklar.

Vi fortsätter att utveckla mobilsajten och tar gärna emot era synpunkter. Vad gillar ni? Vad saknar ni? Mejla oss på www@dn.se.

/Anna Åberg, chef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Jag gjorde misstaget att välja alternativet "DN mobil" eller liknande på iPaden. Sedan dess har jag inte lyckats kunna läsa DN. Skräp, eftersom jag inte kan komma tillbaka till "vanliga DN" och DN ser nu ut som skit. Vill påpeka att jag är för förändringar och nya layouter då det behövs för att förnya. Detta är dock ett skämt

Tony, 12:47, 5 juli 2013. Anmäl

Totalt kass - annu varre att tvinga mobilanvandare till denna sajten

Anonym, 02:21, 3 juli 2013. Anmäl

Ser tyvärr inte särskilt bra ut på iPad, lika bra att skicka dessa direkt till den vanliga sajten.

Johan, 01:18, 3 juli 2013. Anmäl

Perfekt! Helt rätt att satsa på! Snälla lägg lite mer tid på DN+-appen till Android, den behöver verkligen förbättras. Hopplöst att man inte ens kan zooma i den digitala tidningen!

Jonas, 23:00, 2 juli 2013. Anmäl

Ganska kul. Den här sidan, som informerar om mobilanpassningen, finns inte som mobilanpassad sida.

Bertil Wennergren, 14:49, 2 juli 2013. Anmäl

Riktigt bra. Sveriges bästa nyhetssajt blev bättre.

Tobias, 12:34, 2 juli 2013. Anmäl

´Hej hej, väldigt fint. men när jag ska läsa RSS-med exempelvis Feedly så funkar det inte ihop. Trist att behöva köra igenom vanlig web-läsare. Ett fel?

Marcus, 11:58, 2 juli 2013. Anmäl

Det går inte att komma åt mobil.dn.se via mobilen.. Får felmeddelande att filen inte finns. Beror säkert på uppdateringen, men kan vara bra att informera om att den kan vara svåråtkomlig under dagen idag.

Sebastian Dahlström, 11:42, 2 juli 2013. Anmäl