Välkommen till nya DN.se

I natt har vi äntligen lanserat nya DN.se. Som jag skrivit i ett tidigare blogginlägg hoppas vi att vana DN.se-läsare känner sig hemma på nya sajten. Om omgörningen kan man säga att den, givetvis, inte varit ett självändamål. Det som tidigare varit omtyckt har vi låtit vara kvar, medan vi gjort om och skapat nytt där det tidigare inte fungerat så bra.

Om du tycker att sajten ser konstig ut kan det bero på att din webbläsare ”minns” den gamla sajten. I så fall behöver du tömma cachen. Så här gör du.

Nya DN.se är i allra högsta grad gjord tillsammans med läsarna. Med hjälp av realtidsdata, som visar hur besökare använder DN.se, har vi bestämt vad som ska vara kvar, plockas bort och byggas ut. Och ibland har vi blivit förvånade över resultatet – till exempel visade det sig att toppnavigeringen används betydligt mer än vi trodde. Den får därför vara kvar helt oförändrad.

Dessutom har form och funktion testats i mindre grupper av användare, som har fått tycka till och som också haft ett avgörande inflytande över resultatet.

Här är några av nyheterna:

– Typografiskt har sajten en hel del likheter med nya DN (papperstidningen), exempelvis rubriktypsnitt.

– Sajten breddas. Nya DN.se är lite bredare, vilket ger en sajt med bättre läsbarhet och bättre utrymme för bilder, nya större bildspelsformat med mera.

– Dagens toppnyheter: Balken i topp ger snabb överblick över dagens allra viktigaste nyheter. Inom kort adderar vi en funktion som gör att du kan se vilka som varit de allra viktigaste nyheterna tidigare datum, och på så sätt snabbt få koll på vad som hänt om du varit bortrest eller bortkopplad.

– ”Sektionsmoduler” i högerspalt: Tanken med boxarna i högerspalt är att bättre synliggöra bredden i vårt innehålI. Där ”puffar” vi för intressant läsning inom våra viktigaste bevakningsområden. Här får man också snabb koll på börsen, live-sportresultat med mera. Boxarna byter plats under dygnet för att svara mot läsarnas behov.

– Nytt sätt att kommentera artiklar: DN.se-läsarna har knappast missat höstens debatt om läsarkommentarer. För att skapa ett bättre samtalsklimat på sajten testar vi nu ett nytt system, där läsare kan kommentera med hjälp av sitt Facebook-konto, genom Open ID (exempelvis Googlekonto) eller genom att skapa ett DN.se-konto. Inom kort kommer kommentarerna också att ”trådas” för bättre överblick, och läsarna kommer att få möjlighet att betygsätta kommentarer och sortera dem på olika sätt. Vi tror inte att det här systemet är perfekt och löser alla problem, utan utvärderar detta löpande. Men en kombination av tekniska lösningar och ett redaktionellt engagemang i kommentarfälten tror vi i alla fall är vägen framåt.

– Påstan.nu flyttar in som undersajt på DN.se, med nytt utseende och nya funktioner.

– Ämnessidor: På nya DN.se finns särskilda ämnesundersajter för alla viktiga nyhetshändelser, det kan handla om allt från striderna i Libyen och svenska landslagets EM-kval till tongivande artikelserier. På ämnesundersajterna hittar du både det senaste och massor av fördjupning om ämnet.

– DN.se på agendan: Antalet delningar i sociala nätverk som Facebook och Twitter är ett bra mått på engagemanget en artikel skapar – det kan i vissa fall handla om tiotusentals delningar för en enda artikel på DN.se. Under vinjetten ”DN.se på agendan” kan du se vilka artiklar som för tillfället är hetast på DN.se. Nytt är också att antalet delningar visas redan på förstasidan, under varje artikel.

– Redaktionen rekommenderar: Ett viktigt mål med nya DN.se är som sagt att skapa en mer dynamisk sajt, där det händer mer.  Samtidigt behöver vi en samlingsplats för texter som förtjänar en bättre livslängd. Dessa hittar du under Redaktionen rekommenderar-vinjetten, en bit ner i mittspalt.

– Mer av DN:s profiler: Förutom att våra tyngsta skribenter och bästa texter nu ges mer utrymme i sidhuvudet, så skapar vi en särskild yta för DN-profilerna i mittspalt.

– Bättre utrymme för opinionsmaterial: DN:s ledarartiklar hittar du från och med nu på samma plats, i mittspalt.

– Bättre presentation av ”breaking news”: Stora nyhetshändelser kommer på nya DN.se att beredas den plats som de förtjänar. Ett viktigt mål med nya DN.se har varit att skapa en sajt som är mer ”dynamisk” och flexibel, och som klarar att presentera stora och små nyheter på olika sätt. Det här är kanske inget som kommer att märkas på premiärdagen – det beror helt på nyhetsläget.

– TV: Vår nya, sociala tv-tjänst gör tablån intressantare. Hittas i sidfoten, längst ner på sajten.

– Väder: Med nya sajten lanseras en ny och bättre vädertjänst. Inom kort blir också ditt lokala väder (det du senast sökt på) det som syns i sidhuvudet.

Som är fallet vid alla större webbprojekt har vi inte hunnit med allt som stod på att göra-listan när vi utvecklade nya DN.se. En hel del spännande kommer att hända närmaste tiden, mycket redan inom en månad. Dessbättre gör förseningarna inte så mycket – DN.se är inte och kommer aldrig att vara en ”färdig” nyhetssajt. Tvärtom – nu börjar arbetet med nya DN.se. Vi ber också om tålamod närmaste veckorna, om något skulle fungera sämre än tänkt – en del strul brukar man kunna räkna med. Vi är självklart också nyfikna på att höra vad läsarna tycker och kommer att ta del av samtliga synpunkter. Mejla, tyck till på Facebook, skriv i kommentarfältet nedan eller använd gärna hashtaggen #nyaDNse om du skriver om oss på Twitter.

Björn Hedensjö, chef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (168)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 168

RSS-flödena för ledarnyheterna fungerar fortfarande inte sedan omläggningen. De enda flödena (av de 8 som är länkade i sidans -tagg) är huvudledarflödet (http://dn.se/ledare/m/rss/), Bard-flödet (http://dn.se/feed/bard) och Debatt – toppnyheter (dn.se/debatt/m/rss/). De som inte fungerar är: http://dn.se/ledare/m/rss/senaste-huvudledarna http://dn.se/ledare/m/rss/senste-nytt [sic!] http://dn.se/ledare/m/rss/senaste-kolumnerna http://dn.se/ledare/m/rss/senaste-signerat http://dn.se/debatt/m/rss/senaste-nytt Jag saknar flödena för Signerat och Kolumner. Pretty please?

Kal Ström (Webbsida), 17:18, 20 november 2011. Anmäl

Det här fungerar inte. Nu slutar jag använda DN. Sitter på 100Mbit och det tar 5 sekunder innan rubrikerna dyker upp. Och när de väl gör det så är de alldeles för feta. En orgie i fetstil och blandade fontstorlekar gör att det ser ut som någon kräkts över skärmen.

David, 10:36, 12 november 2011. Anmäl

Woops. Löst. Tack.

Johan, 13:10, 11 november 2011. Anmäl

Var tog RSS-flödet för Rocky vägen? Det var förmiddagens höjdpunkt när dagens Rocky dök upp i min RSS-läsare (iGoogle).

Johan, 12:59, 11 november 2011. Anmäl

Ni bara måste ändra tysnitt på rubrikerna!! Stora, svarta och "tungladdade". Har läs DN på nätet sedan 90-talet (blogg.dn.se var den första sidan jag öppnade i Mosaic, uppkopplad via Trumpet TCP/IP) men nu tar det slut om inget görs:-( -- pa

Anonym, 09:32, 8 november 2011. Anmäl

Två buggar i DN webben: http://imgur.com/B2f5T http://imgur.com/FGKIa

Anonym, 09:18, 7 november 2011. Anmäl

GuardianSansBold som används i en del mindre rubriker på DN.se är närmast oläslig i Google Chrome. Bokstäverna ser ut att vara täckta med bananflugor...

Anonym, 13:58, 5 november 2011. Anmäl

Får man en överblick över aktuella nyheter? Nej, det man får när man går in på dn.se är en megafet reklambanner som täcker halva skärmen. Man måste scrolla ner för att se vad som händer. Kände mig riktigt besviken av den nya dn.se

Per, 14:43, 3 november 2011. Anmäl

Serierna hamnar under bilderna till höger när man "förstorar" dem. Och det går inte att kommentera på Rocky! Skandal! Hoppas det är något ni kommer ordna?

vitkor, 19:47, 2 november 2011. Anmäl

Jag saknar Rocky! Ge mig Rocky!!! Det är en och en halv vecka sedan, fortfarande 21 okt som är senast publicerade strip. INTE klockrent!

Peter Berglund, 18:00, 31 oktober 2011. Anmäl

Snart dags för nya DN.se – här är några av nyheterna

Nu återstår ungefär en vecka till lanseringen av nya DN.se. Jag är medvetet vag när det gäller tidpunkt – alla som varit med vid en sajtlansering vet att det lätt blir så att man i sista ögonblick får skjuta på allting några timmar, en eller ett par dagar.

Så vad ska man vänta sig av nya DN.se? Målet har varit att vana DN.se-läsare ska känna igen sig och, förhoppningsvis, snabbt känna sig hemma i den nya miljön. I arbetet med att ta fram nya sajten har vi ägnat mycket tid åt att studera hur läsare använder sajten idag, och det som funkar bra har vi låtit vara enligt den alltid gångbara ”If it aint broke don’t fix it”-principen. De funktioner eller delar av sajten som inte varit uppskattade har vi tillåtit oss att experimentera med, även där har vi tagit hjälp av läsare i mindre så kallade fokusgrupper.

Viktigast att komma ihåg är att nya DN.se inte på något sätt är färdig – det är överhuvudtaget ett bra sätt att förhålla sig till webb – en sajt ska givetvis befinna sig i ständig utveckling. Därför är vi nyfikna på vad ni har att säga om nya sajten när den lanseras, och vi lovar att lyssna på allt som sägs. En rad funktioner som vi planerat hinns tyvärr inte med till lanseringsdatumet, men en hel del kommer att hända redan första månaden.

Kort om nyheterna på nya DN.se:

– Formspråket kommer läsare att känna igen från nya DN (papperstidningen). Bland annat används samma rubriktypsnitt.

– Vi kommer att presentera nya sätt för läsare att enkelt och snabbt få överblick över dagens viktigaste nyheter.

– Vi kommer bättre att synliggöra innehållet på DN.se:s mest populära sektioner (exempelvis ekonomi, sport och kultur).

– Vi kommer att skapa ”ämnesundersajter” för alla viktiga nyhetshändelser, som ett bra verktyg för fördjupning på sajten.

– Vi kommer att lyfta fram delningar och rekommendationer i sociala medier bättre.

– Sajten breddas något för bättre läsbarhet och för att ge mer utrymme för bildjournalistik.

– Tidningens profiler kommer att lyftas fram bättre.

– Vi lanserar ett nytt verktyg för läsarkommentarer.

– Opinionsmaterial ska bli synligare på sajten.

– Bättre tjänster för exempelvis tv-tablå och väder.

– Bättre presentation av ”breaking news” – på nya DN.se har vi försökt komma ifrån den mallade form som på de allra flesta nyhetssajter gör att stora och små nyheter presenteras likadant.

Men mycket kommer som sagt att påminna om dagens DN.se, som i allt väsentligt är en sajt vi är stolta över. Och allra viktigast är så klart vad ni – läsarna – tycker. Ser fram emot dialogen.

Björn Hedensjö, chef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (24)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 24

Kul med förändringar, men när man har en sida som designmässigt är klockren, ska man vara försiktig med vad man ändrar.. Hade man gjort ett enkelt användartest hade man haft kvar den gamla designen... förutsatt att testet inte gjordes på de egna kollegorna på designbyrån =) :D

dan (Webbsida), 14:11, 25 oktober 2011. Anmäl

[...] Snart dags för nya DN.se – här är några av nyheterna [...]

Välkommen till nya DN.se - DN.se (Webbsida), 03:21, 25 oktober 2011. Anmäl

Om ni ska återinföra läsarkommentarer kanske det vore bra att kasta ett getöga på hur slashdot (http://slashdot.org) funkar. Deras system är förvånansvärt effektivt när det gäller att avlägsna troll och samtidigt premiera välformulerade och meningsfulla inlägg.

Nxcho, 19:43, 23 oktober 2011. Anmäl

Jag hoppas att ni ser till så att inte länkar till befintliga artiklar bryts, såsom de drygt 2300 länkar från Wikipedia som inte fungerar sedan bytet för ett år sedan http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Special:L%E4nks%F6kning&limit=2500&target=http%3A%2F%2Fblogg.dn.se%2FDNet%2F

Anonym (Webbsida), 10:44, 23 oktober 2011. Anmäl

jag skulel gärna vilka ha tillbaka kommentarspalterna, låt folk få kommentera artiklarna gör tidningen roligare att läsa.

Anonym, 20:56, 21 oktober 2011. Anmäl

Viktig förbättring vore mer bildmaterial, tex. på reportage om arkitektur och konst.

Jan Hermander, 06:27, 21 oktober 2011. Anmäl

Trevligt! Hoppas den är mer anpassad för oss med iPad eller andra läsplattor, det förvånar mig att svenska tidningar inte varit snabba med att utforma sig mer ditåt.

Mas, 18:45, 20 oktober 2011. Anmäl

Kommentar från redaktionen: Tack för all input (gissar att mer kommer när nya sajten lanserats...). Ska svara kort på några frågor/synpunkter: Vi kommer att lansera trådade kommentarer, "trådningen" är dock inte färdig vid lanseringsdatumet, utan kommer om ungefär en månad. Kommentera kommer man däremot att kunna göra. Vad gäller reklamen: vi satsar numera på få, stora format istället för en mängd små just för att komma bort ifrån "julgranskänslan". Det ger en renare sajt som vi hoppas ska upplevas som bättre av både läsare och annonsörer//Björn Hedensjö

Anonym, 22:44, 19 oktober 2011. Anmäl

Jag hoppas på en stor och luftig layout!

Lukas, 17:47, 19 oktober 2011. Anmäl

Skulle man kunna slippa den enorma reklamblaffan som blir bara större och större och trycker ner nyhetrna så att de försvinner. Eftersom utrymmet ska bli bredare så måste det ju gå att lösa på annat sätt. Litet speciellt just nu är att första nyheten handlar om Telias misstag och så plötsligt kommer Telias annons upp så gör att nyheten försvinner.

John, 16:42, 19 oktober 2011. Anmäl

Äntligen – nu är nya mobilsajten här

DN.se-läsarna är de mest engagerade jag har stött på under mitt yrkesliv (och då har jag ändå gjort en vända på de flesta av landets större tidningar, och någon av de mindre). Jag har förmånen att varje dag ha kontakt med personer som bidrar med tips till förbättringar av innehåll, form och funktion i alla våra mediekanaler.

Därför känns det bra att idag lansera nya DN.se Mobil (mobilsajten hittas som tidigare på webbadressen mobil.dn.se), en mobilsajt vi tagit fram med målet att erbjuda Sveriges bästa läsare Sveriges bästa nyhetssajt för mobiler. Så sent som i höstas prisades vår tidigare mobilsajt av Society for News Design, men vi som jobbat med nya DN.se Mobil har siktat på att ta fram en mobilsajt som bättre speglar bredden och djupet på DN.se. Mobilsajten ska inte vara en kraftigt ”strippad” och sämre version av den vanliga nyhetssajten, utan en version som är perfekt anpassad till mobila gränssnitt och läsarnas nya medievanor. Några frågor och svar om nya DN.se Mobil:

Vad har varit viktigast i arbetet med nya mobilsajten?

Vi har utgått från hur våra läsare surfar mobilt och deras behov av att snabbt få överblick över det viktigaste och senaste. Men självklart hittar läsarna också krönikor från DN:s populära skribenter och profiler, reportage och fördjupning. Vi har också lagt kraft på liveresultat från alla viktiga sportevenemang. Besökarna kan också enkelt dela med sig av artiklar i sociala nätverk som Facebook och Twitter, se på webb-tv-klipp, kolla väder, testa kunskaperna i frågesporter och mycket annat.

Är mobilsajten färdig nu?

Långt ifrån, den version vi släpper i dag kan man räkna som en betaversion, som hela tiden ska förbättras och utvecklas. Inom kort adderas till exempel en sökfunktion, våra bloggar och recept till mobilversionen av DN.se. Precis som tidigare är vi också lyhörda för förslag på förändringar och förbättringar från läsarna.

Ska inte DN.se komma som app till Iphone och Android också?

DN.se Mobil släpps som gratisapp till Iphone inom kort, och kommer att fungera precis som mobilsajten men med ett antal extrafunktioner. De som använder Androidtelefoner kommer också att hitta DN.se Mobil i Android Market.

Fungerar DN.se Mobil på alla mobiler?

Mobilsajten är väl anpassad till de flesta mobiler, men upplevelsen blir allra bäst på så kallade smartphones.

Måste vädret i sidhuvudet vara inställt på Stockholm?

Nej, så fort du söker vädret på en ort läggs den orten till i sidhuvudet.

Björn Hedensjö, chef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (16)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 16

[...] medieföretag. Å ena sidan gör man bra serier och samarbeten som ”vårt internet” och en riktigt bra mobilsajt. Å andra [...]

Paul Frigyes i DN om internet och demokrati | #jjk | jardenberg unedited (Webbsida), 19:31, 27 juni 2011. Anmäl

Bilderna är för små. Nedkortade rubriker med punkter är ett smart drag för att få svenne banan att klicka och öka er annons visning och därmed intäkterna.

a, 18:14, 19 juni 2011. Anmäl

Jag tycker ni skulle lägga lite tid på att fixa websidorna användarvänliga. Det är dom inte nu när sidan laddar om hela tiden. Sånt går att fixa.

Kurre, 18:08, 19 juni 2011. Anmäl

Grymt bra jobbat! Funkar jättebra, lättare att navigera och mycket nyheter att läsa, bra med snabba uppdateringar så det är nytt att läsa för varje rast på jobbet! :)

Tomas Helleberg, 12:46, 19 juni 2011. Anmäl

Plötsligt ges jag möjlighet att pröva på att vara gammal när jag ogenerat kan utbrista "det var bättre förr". Den nya mobilsidan är dessvärre ful, kommersiell och svårläst till skillnad från den gamla som var enkel och lättöverskådlig. Återstår att läsa Expressen i stället, men vilken vettig människa vill egentligen välja kvällsblaskor...?

Anonym, 05:25, 19 juni 2011. Anmäl

Ny sidan skalar mycket dåligt i Opera mobile 11 (Symbian). Radbryt och gör bilderna större.

Fredrik, 22:08, 17 juni 2011. Anmäl

Jag förstår att ni är i behov av annonser för finansiering av era tjänster men den helt galet stora Telenor-bannern som i dagsläget fyller hela skärmen har faktiskt gjort att jag har slutat surfa till mobil.dn.se. Jag ber er, titta över hur ni presenterar annonserna i mobilen...

Johan, 18:20, 17 juni 2011. Anmäl

jag tycker det blev sämre, på min mobil, ericson 995, syns bara de första orden på varje rubrik/nyhet och därmed får man ingen överblick, den knallröda färgen överst är inte snygg heller. Gör om gör rätt.

Daniel, 12:22, 17 juni 2011. Anmäl

[...] in artiklar och sedan läsa på ett flyg eller när di av annan anledning inte har täckning. Även DN har en app i stort byggd på sin nya mobila sajt på [...]

Iphonebloggen » Blog Archive » Dagstidningen i Iphone: Expressen (Webbsida), 08:31, 17 juni 2011. Anmäl

Mycket bättre har det blivit, dock några saker som kan förbättras ytterligare utöver de som redan skrivits här. Minska reklamen, jag förstår att ni försörjer er på den men översta bannern på första sidan är löjligt stor. Gör pilarna som styr menyn med länkar, större. i dagsläget hamnar jag antingen på reklamen eller vädret när jag försöker sidscrolla. (HTC desire och ändå ganska små fingrar :-) )

anders42, 08:15, 17 juni 2011. Anmäl

Nyhetsläget gav läsarrekord på DN.se

Nyhetsläget i förra veckan, efter tragedin i Japan och med den snabbt eskalerande utvecklingen i Libyen, gav den största läsningen hittills på DN.se, med 22,7 miljoner sidvisningar, eller ”klick” på sajten, för att använda ett mer vardagligt uttryck (tidigare rekord 21,8 miljoner, från valveckan i fjol).

Unika webbläsare landade på 1.855.000, vilket är den näst högsta siffran hittills (rekordet är från just valveckan, med en bit över 1,9 miljoner).

Ökningen för DN.se jämfört med samma vecka i fjol är +37 procent för unika webbläsare och +41 procent för sidvisningar.

Dramatiskt foto från Japan och Libyen gav också mycket höga siffror för webb-tv gångna veckan med över 260.000 visningar.

Hos Kia kan du själv studera besöksutvecklingen för svenska webbsajter.

Björn Hedensjö, redaktionschef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Tekniska problem på DN.se

De flesta trogna DN.se-läsarna har troligen märkt av att vi på sistone har haft en del tekniska problem på DN.se, kanske särskilt de läsare som är vana att gå in och kommentera under artiklar på sajten.

Orsaken är att vi har flyttat DN.se till en ny teknisk plattform, alltså släppt en helt nybyggd sajt. Att ”flytta” en så pass stor och komplex sajt som DN.se, med över en halv miljon artiklar i arkivet, är en ganska stor affär och min erfarenhet av tidigare övergångar är att det alltid leder till en period av tekniska problem. Jag har skrivit om teknikstrulet i ett par tidigare inlägg på DN.se-bloggen. Vi prioriterar nu felen och betar av dem så snabbt det går. Här listar jag problemen som jag får mest mejl och frågor om:

* Kommentarerna: Vår högsta prioritet just nu är att lösa de problem vi har med kommentarfunktionen, som dragits med olika typer av fel i en månad nu. För att inte riskera att kommentarer som bryter mot vår policy publiceras på sajten har vi nu övergått till att förhandsgranska kommentarerna, men vissa kommentarer som godkänns av oss publiceras ändå inte, vilket självklart upplevs som mycket frustrerande. Problemen med kommentarfunktionen tror vi är kopplade till importen av hundratusentals gamla kommentarer.

* Mobilsajten och RSS-flöden: Vi har haft en del problem med våra så kallade RSS-flöden, vilket bland annat fått till följd att mobilsajten mobil.dn.se inte ser ut som vanligt. Istället för en mobilsajt som speglar huvudsajtens toppnyheter och bilder har vi nu en mobilsajt som bara visar de senaste nyheterna i den ordning de publiceras.

* Fellänkningar: På nya DN.se leder en del gamla länkar till artiklar och annat till fel ställen på sajten eller till felmeddelanden.

* Problem med tidigare artiklar: Överflyttningen av alla tidigare artiklar, bilder och annan data har i stort sett gått bra, men i enstaka fall har exempelvis bilder hamnat fel. Dessa så kallade migreringsfel rättas till efter hand.

* Serierna: Det problem som jag utan tvekan får mest mejl om är att serierna är fellänkade, exempelvis kan läsare hamna på en Ernie-sida när man klickar på en Nemi-länk. Felet har att göra med en så kallad sessionsvariabel för serierna. Jag ska inte fördjupa mig i tekniska detaljer, men lovar att vi ska ta tag i detta skyndsamt. Även om felet är litet är det av en typ som kräver en ny så kallad release, det vill säga att vi släpper en ny och uppdaterad version av sajten. Därför dröjer det tyvärr en vecka eller mer innan detta är åtgärdat.

* Bloggar: Vi har haft en hel del mindre problem med vårt bloggverktyg, till exempel periodvis med bakgrundsfärgen i blogginlägg som detta, i vissa webbläsare. Dessutom har vi tillfälligt plockat bort den ”citatsnurra” som normalt ligger i sidhuvudet, där vi puffar för texter som våra bloggare skrivit, eftersom snurran orsakade följdproblem i andra funktioner på sajten.

Utöver det som nämns ovan finns en mängd småfel som vi hanterar allt eftersom de dyker upp. Jag ber om ursäkt för den försämrade läsupplevelse teknikproblemen medför.

Björn Hedensjö, redaktionschef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (39)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 39

DN fungerar inte via webbläsaren Firefox. Kanske en del av problemet just nu eller?

johax, 16:43, 31 januari 2011. Anmäl

Och kommentarsfunktionen funkar fortfarande inte. Patetiskt!!

Roy M, 14:20, 25 januari 2011. Anmäl

Jag har slutat läsa DN på nätet. Jag saknar mitt dagliga fniss jag fick tack vare Ernie och jag finner det ganska meningslöst att kommentera artiklar och andras kommentarer om artiklar när det inte kan ske i realtid. Tur att Svenska Dagbladet har kompetenta web-tekniker och att man där kan kommentera i realtid. Jag saknar Ernie dock men han finns också på Sydsvenskan så egentligen är DN överflödig. . Gary Wikström, Ponta Delgada

Mulligan, 09:50, 16 januari 2011. Anmäl

Det är förvånande att inte en så stor webplats som dn.se har testkörts mycket noggrant och parallellt för att undvika så många problem som det uppenbarligen blivit. Är det för många "humanister" som förväntar sig att teknik är något som bara skall fungera och inte inser komplexiteten med detta arbete?

Sven E, 11:36, 13 januari 2011. Anmäl

Oförskämt, du vet ju inte i vilket tekniskt sammanhang de ingår..

magistern, 11:20, 13 januari 2011. Anmäl

Vilka oduglingar som under denna långa tid inte ens har lyckats fixa något så enkelt som serierna.

lasse, 08:36, 13 januari 2011. Anmäl

DN vet nog inte vad alfa och beta är för något. Som utbildad programutvecklare kan jag bara gissa vilka fel DN har gjort vid migrationen. Hoppas de inte förlorar alltför mycket data nu bara...

Anonym, 00:01, 13 januari 2011. Anmäl

Betatesting, QA mellanpartserver, Testmigration, SEO-analys med 301 länkar osv. Har ni gjort detta innan alfarelease? Kör ni AB testning nu? Ni laddar 19 (!) javascript på första sidan + inline script. Hört talas om komprimering? T.o.m. amatörsystem som Joomla gör det. Ni har extremt mycket whitespace i er källkod, varje whitespace är en onödig byte. Kolla Googles källkod för inspiration. Projektledaren för migrationen borde få sparken, alternativt sparka den som pushat på för snabb release. Det är inte hjärnkirurgi ni håller på med, finns 100-tals personer som kan fixa det åt er i Sverige mycket bättre.

Marcus, 22:17, 12 januari 2011. Anmäl

Det är inte många kommentarer som visas tydligen. Jag har gjort flera kommentarer och ingen av dem bryter mot reglerna, ändå har jag inte sett att en enda jag har skrivit visas. Antingen så är er moderering för strikt eller så fungerar helt enkelt det inte och kommentarerna faller bort i det tomma...

ns, 20:27, 12 januari 2011. Anmäl

jag tycker om att komentera inlägg..., jag hoppas jag förstått saken rätt och kan luta mig mot att det handlar om en intern revision av datahantering!, och att därför en del inte kommit på `sajt`, s.a.s. har jag fattat det rätt då? mvh `foolio`

foolio, 17:14, 12 januari 2011. Anmäl

Därför stänger vi kommentarfunktionen tillfälligt

UPPDATERAD 23/12: Klockan 23.30 på söndagen 19 december föddes DN.se på nytt. De flesta läsarna har nog inte noterat förändringen särskilt mycket, i så fall är det bra – den nya variant av DN.se som vi har byggt är i stort sett en kopia av gamla DN.se, vad gäller form och funktion.

För läsarnas del betyder bytet av så kallad teknisk plattform (från Polopoly till Episerver) trots allt en del nytt. Först och främst blir sajten mer ”lättsurfad”, DN.se ”väger” betydligt mindre än tidigare och är därmed mer snabbladdad. Vår sökmotor har blivit bättre och det är nu mycket lättare än förut att hitta artiklar du tidigare läst på DN.se. Sajten har också fått stöd för att visa webb-tv i Ipad och Iphone, med hjälp av framtida webbstandarden HTML5 (gäller nya, alltså kommande klipp), för att nämna något.

Byte av teknisk plattform är en ganska stor affär för en så pass komplex sajt som DN.se, därför kommer vi under en kort period att ha en del tekniska problem, så kallade buggar, som vi nu ska åtgärda så snabbt som möjligt. Premiärdagen (måndag) hade vi bland annat problem med våra bloggar. En eftersläpning i börskurserna på vår ekonomisajt är ett annat fel vi stött på, liksom en del problem med serierna. Vissa ”gamla” länkar på andra sajter leder dessutom till ett felmeddelande i stället för den avsedda artikeln på DN.se.

Vi har fortsatt problem med kommentarfunktionen, bland annat visas inte alla kommentarer. Därför har vi beslutat att stänga kommentarfälten tills vi åtgärdat alla fel, troligen nästa tisdag.

För särskilt intresserade kan jag också nämna att vi har bytt bloggverktyg från Xcap till WordPress, som detta inlägg författas i.

Nästa år sker mer märkbara förändringar på DN.se då vi tillsammans med webbyrån Doberman inleder ett omgörningsarbete, med ny design och nya funktioner – håll utkik!

Stort tack till utvecklarna på Bink och till redaktionen på DN.se som jobbat hårt med nybygget.

Björn Hedensjö, redaktionschef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (21)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 21

26 december 2010 slutade er DN.se iGoogle gadget att automatiskt uppdateras i mitt iGoogle fönster. Det saknar jag :-(

Sindre Langaas, 12:54, 15 januari 2011. Anmäl

@skumt Ser du dina egna kommentarer ligga kvar i tråden? Eller ser du mina ligga kvar? Från den 21 december har jag sett alla kommentarer i tråden utom mina egna försvinna, en efter en. Antingen gör systemet ett totalmisslyckat försök att visa varje skribent de egna inläggen, kanske med ”väntar på moderering” eller liknande, eller så har systemet utvecklat en mystisk förkärlek för mina inlägg. Före 21 december ser tråden normal ut. Där finns det kommentarer skrivna av massor av skribenter. Men från den 21 december finns nu bara en lång rad kommentarer skrivna av mig, och så din kommentar. Ser du samma sak? Visst skriver jag intressanta och seriösa kommentarer som är värda att spara. :-) Men diskussionen blir lite ensidig. :-( Jag har också kommenterat detta mysterium i en annan tråd (i en kommentar idag 06:35): http://blogg.dn.se/dnsebloggen/2011/01/07/tekniska-problem-pa-dn-se/

Kafpaŭzo (Webbsida), 08:03, 10 januari 2011. Anmäl

Varför försvinner kommentarerna här? Vissa.

skumt, 18:45, 9 januari 2011. Anmäl

Varför ha kommentarsfält med till artiklar när funktionen är stendöd

Ratzz, 19:02, 7 januari 2011. Anmäl

[...] Därför stänger vi kommentarfunktionen tillfälligt [...]

Tekniska problem på DN.se - DN.se (Webbsida), 13:45, 7 januari 2011. Anmäl

Nemi har slutat fungera och det har inte fungerat på flera dagar.

Camilla, 23:50, 6 januari 2011. Anmäl

Nemi har slutat fungera och det har inte fungerat på flera dagar!

Camilla, 23:49, 6 januari 2011. Anmäl

Att få läsa kommentarerna på vettigt sätt, dvs äldst först och alla på en sida våra ganska förnämligt.

Anonym, 19:14, 5 januari 2011. Anmäl

testar kommentera från IE8....

test igen, 22:07, 20 december 2010. Anmäl

Kommentarerna ser ni fortfarande ut att ha problem med. Om man tittar på t.ex. http://blogg.dn.se/sthlm/ingen-chockhojning-av-privathyrorna#article-readers Så borde det finnas fyra kommentarer, men det kommer inte upp några.

Lilla jag., 22:01, 20 december 2010. Anmäl

Därför förhandsgranskas kommentarerna

UPPDATERAD 30/12: DN.se har nyligen gått över till en ny teknisk plattform. I klartext betyder det att allt innehåll, bland annat över en halv miljon artiklar, flyttas över till en ny version av sajten.

Syftet med plattformsbytet är bland annat att skapa en sajt med bättre prestanda och vår förhoppning är läsarna kommer att uppskatta förbättringarna. När det gäller form, funktion och innehåll är det dock nästan helt och hållet samma DN.se som tidigare.

Skiftet till en ny teknisk plattform är en ganska komplicerad process och vi vill be läsarna om överseende med tekniska problem under en kort period i samband med övergången.

Vi har sedan lanseringen haft problem med kommentarfunktionen, men har nu kommit till rätta med felen. Dock kommer vi under en period, upp till en vecka, att granska alla kommentarer före de publiceras på sajten. Normalt brukar vi moderera först efter publicering, under större delen av dygnet. Skälet till att vi nu förmodererar under en period är att vi vill säkerställa att kommentarfunktionen fungerar som den ska innan vi återgår till vårt tidigare upplägg. Vi vill inte riskera att kommentarer med innehåll som bryter mot vår policy publiceras och ligger kvar länge på sajten.

Vi har också haft problem med våra bloggar. En eftersläpning i börskurserna på vår ekonomisajt är ett annat fel vi stött på, liksom en del problem med serierna och vädersajten. Vissa ”gamla” länkar på andra sajter leder dessutom till ett felmeddelande i stället för den avsedda artikeln på DN.se.

Jag vill be läsarna om ursäkt för problemen.

Har du synpunkter eller funderingar? Mejla gärna till mig.

Björn Hedensjö, redaktionschef DN.se

bjorn.hedensjo@dn.se.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (71)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 71

Delvis är det ju som Annika säger, men om man gräver lite kan man nog få fram en del riktigt ruggiga fall där moderering definitivt missbrukats. Inte nödvändigtvis på DN, men ofta tas kommentarer som inte "passar in" bort utan att de ens är på gränsen till något regel- eller lagbrott. Dock tror jag inte att någon tidning aktivt använder moderering för att censurera en "sanning" och få fram en egen viss agenda, snarare etablissemanget som inte tillåter folket att ta upp vissa frågor, vilket leder till att DN måste, möjligen i vissa fall vill, censurerar kommentarer.

Alex, 23:25, 2 januari 2011. Anmäl

Finns endast en anledning för att förmoderera. Det är för att endast den "riktiga" sanningen ska få föras fram. Vanliga människor ska inte kunna se att det finns alternativ till den smörja som bla DN publicerar.

JKE, 22:40, 2 januari 2011. Anmäl

Alla som inte tycker som jag är dumma och ska inte få skriva hos oss! Dumma er! Tant DN

Anonym, 22:39, 2 januari 2011. Anmäl

De ska ju bara kontrollera kommentarerna pga den nya plattformändringen, CALM down PEEPS!!!! Och vad är det för fel med att ta bort rasistiska och sexistisk innehåll?? pff....vill ni ha en frihet som trampar ner på andras frihet?

Potatis, 22:37, 2 januari 2011. Anmäl

Det verkar komma som en överraskning för många att DN försöker följa de lagar och regler som gäller för publicering. Är det så konstigt att DN modererar i flödet av kommentarer när andra, mindre nogräknade, tidningar fällts för att inte ha modererat hat-inlägg? Det är inte jakt på kontroll, de försöker bara låta bli att begå brott.

Facebookanvändare, 21:56, 2 januari 2011. Anmäl

Det är jättebra att inget dumt skrivs i Dagens Nyheter. Jag tycker att allt som är dumt borde förbjudas.. Att det finns så många dumma, dumma, människor som inte kan förstå detta.

magnus, 21:47, 2 januari 2011. Anmäl

varför går inte vissa artiklar att kommentera?

Anonym, 21:26, 2 januari 2011. Anmäl

Sverige mår dåligt, mår sämre och sämre, men de offentliga strukturerna och dagstidningarna försvarar läget. Det är upp till befolkningen att skapa nyordning.

HårdOlle, 20:05, 2 januari 2011. Anmäl

"Endast politiskt korrekta åsikter kommer att tillåtas". Det blir en fantastisk intressant debatt då när alla ska ha "godkända" åsikter för att tillåtas publicering. Hög tid att säga upp prenumerationen m a o!

Anonym, 17:05, 31 december 2010. Anmäl

Otto! Du är briljant! Mitt i prick! Måste lära mig skippa DN o min förhoppning se den som något annat än den är. Får bli mitt 93:e nyårslöfte!

Salinger, 16:57, 31 december 2010. Anmäl

DN.se ber om ursäkt för teknikhaveri

Under torsdagen har DN.se drabbats av den allvarligaste och långvarigaste kraschen på mycket länge. Under stora delar av dagen har sajten varit oåtkomlig för läsarna och våra redaktörer har bara kunnat publicera ett mycket begränsat antal artiklar. Trots intensivt arbete med tekniken dröjde det länge innan felet, relaterat till vårt publiceringsverktyg, var identifierat och åtgärdat.

Särskilt smärtsamt och tråkigt är det att drabbas av detta under en intensiv nyhetsdag, med tillkännagivelse om Nobelpriset i litteratur, uppmärksammade domar, rapporter om terrorhot och mycket annat.

Jag vill också passa på att förbehållslöst be läsarna om ursäkt för problemen. Det är utan tvekan så att våra läsare 2010 ska kunna förvänta sig en tekniskt välfungerande nyhetssajt. Vi lovar också att göra vårt allra bästa för att problemen inte upprepas.

Björn Hedensjö, redaktionschef DN.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (85)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 85

@janbanan. Tack för ditt helt meningslösa inlägg. Det tillförde absolut ingenting - tillskillnad från det här inlägget.

Jan Apelsin, 19:05, 13 december 2010. Anmäl

Jag håller med @Pompom. Fattar inte att folk kan gnälla så sjukt mycket på någonting de erbjuds gratis. Tacka och ta emot istället! Bra jobbat DN! Personligen tycker jag ni kan ha kommentarerna avstängda i fortsättningen också – de upptas nästan bara av gnäll ändå. Sällan det blir någon konstruktiv eller sansad diskussion.

Lovisa, 19:02, 13 december 2010. Anmäl

DET ÄR OFÖRLÅTLIGT

Åke, 17:05, 9 oktober 2010. Anmäl

När kommer ursäkten för dålig journalistik? Ni liknar mer och mer Aftonbladet med rubriker som inte har med innehållet att göra. Det som fattas är att ni börjar med Robinson reklam.. men då är det god natt.

Magnus Olsson, 10:17, 9 oktober 2010. Anmäl

Åh! En vacker gentleman som ber om ursäkt. <br/>Inte för att jag ens satt vid datorn igår, men tack.

:), 00:13, 9 oktober 2010. Anmäl

Äsch. Man får vad man betalar för. <br/>Jag är jätteglad över att dn.se är tillgängligt i så hög grad som det trots allt är, och det utan att det kostar mig ett öre. Tack för det!

Pompom, 23:11, 8 oktober 2010. Anmäl

När ni nu har sett över tekniken, vore det trevligt om ni såg över vilka det är som hanterar den. Under de senaste månaderna har vi sett mängder med stavfel, särskrivningar och andra slarvfel på förstasidan. <br/>"Koskvältare" <br/>"Muanklagelser" eller som idag: <br/>"34-årige Landskronabo är anhållen för bland annat grovt häleri, medger att han för varat de stulna tavlorna." <br/>Vi ser det inte lika ofta, men visst händer det, i artiklarna. Slutsatsen måste bli att ni har några nya som hanterar förstasidan.

NN, 20:05, 8 oktober 2010. Anmäl

Det gör inget. Det är värre när sjukjournalsystemen i Stockh

AAA, 18:07, 8 oktober 2010. Anmäl

Sedan ABs site blev överdekorerad är DN den absolut bästa nyhetssiten på Svenska. <br/><br/>Jag är glad att den funkar så pass bra som den i alla fall gör! <br/><br/>det enda jag saknade var litet info om vad som hände. <br/><br/>Tills jag hittade den här bloggen . . . ^_^

Ulrika von Silbergebirge, 17:49, 8 oktober 2010. Anmäl

Tekniska system av någon komplexitet kommer alltid att haka upp sig förr eller senare, tänk om vi kunde inse det och inte bli så överraskade jämt. Dn.se har ändå få driftsavbrott tycker jag som läser ofta. Lite övertung sajt kanske men det är väl så det ska vara nuförtiden.

Teknisk historia 101, 17:38, 8 oktober 2010. Anmäl

Så hanterar DN.se problemet med rasistiska kommentarer

På DN.se gillar vi debatt – kärlek till det fria ordet är en förutsättning för att jobba på en plats där just det fria ordet är kärnan i verksamheten.

Därför är det viktigt för oss att ha ett öppet och levande kommentarsfält där läsare kan kommentera artiklar, utan att avslöja sin identitet om de så önskar.

Med en sådan fri hållning från vår sida (många andra nyhetssajter kräver att läsarna först loggar in för att kunna kommentera) följer naturligtvis ett stort ansvar. Läsarkommentarerna på DN.se ska ligga inom ramen för vår policy, exempelvis plockar vi bort inlägg som är rasistiska eller sexistiska.

På senare tid har vi märkt av ett tilltagande problem med rasistiska kommentarer. Om orsakerna till det kan man bara spekulera – kanske är det ett utslag av ökad intensitet i valrörelsen, kanske är det kopplat till enskilda nyhetshändelser, som hotet mot konstnären Lars Vilks. Mitt intryck är dock inte att de rasistiska kommentarerna är uttryck för någon ny strömning i svenska samhället, snarare handlar det om ett fåtal personer som är väldigt aktiva kommenterare.

Oavsett vilket – vi agerar nu kraftfullt för att komma till rätta med problemet, just för att skydda den öppna debattmodell vi har på DN.se. Det betyder att vi stänger kommentarfunktionen helt på artiklar som vi erfarenhetsmässigt vet lockar fram rasistiska kommentarer. Till exempel artiklar om eller relaterade till invandring. Vi kommer också att vara hårda i bedömningen av vilka kommentarer som bryter mot vår policy. Tillsammans med Interaktiv säkerhet, företaget som hanterar vår moderering, ska vi jobba för att de snabbt plockas bort från sajten.

Vi kommer också att börja stänga av enskilda användare som gör särskilt grova övertramp i kommentarsfälten. De är då förhindrade att kommentera på DN.se tills vi häver spärren.

I känsliga artiklar där vi ändå vill ha kommentarfunktionen påslagen – det handlar om enstaka fall – kommer vi att tillämpa förmoderering. Det innebär att vi tittar på kommentarerna innan de publiceras.

Ibland får jag frågor om juridiken i det här sammanhanget och ska därför kort reda ut begreppen. När kommentarer eftermodereras, det vill säga publiceras på sajten direkt utan att någon gått igenom dem, gäller lagen om ansvar för elektronisk anslagstavla. Ansvarig utgivare kan fällas för brott mot lagen om ansvar för elektronik anslagstavla om kommentarer innehåller hets mot folkgrupp, uppvigling, barnpornografi, olaga våldsskildring eller upphovsrättsbrott. Ansvarige utgivaren är däremot inte straffskyldig för den enskilda brottet (exempelvis upphovsrättsbrottet).

När kommentarer förmodereras behandlas de som vilket redaktionellt innehåll som helst, och faller då inom tryckfrihetsförordningens lagrum. Kalle Jungkvist, dåvarande ansvarig utgivare för Aftonbladet.se, fälldes 2002 för tryckfrihetsbrott när förmodererade kommentarer som innehöll hets mot folkgrupp publicerades på sajten.

Även om besökare på DN.se har möjlighet att kommentera anonymt ser vi gärna att läsare använder sig av inloggningsmöjligheten som finns, genom exempelvis Facebook-kontot. Besökare som kommenterar under eget namn framstår som mer seriösa och inläggen får också en helt annan tyngd.

Björn Hedensjö, redaktionschef DN.se 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (330)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 330

Har DN stängt av kommentarer på alla nya artiklar?<br/>eller är det bara jag?

Isaac, 10:51, 18 december 2010. Anmäl

max, du värkar jäteinteligent och håler med dig demåkrati är inte bra utan högerdiktatur bättre så rasismen kan väksa fritt och nej till sencur som du riktikt säjer.

Johnny, 00:12, 18 december 2010. Anmäl

ja censur kallar man det väl,<br/> helt klart ingen ska få tycka va dom vill för vi har ju demokrati alla ska tycka lika,jag tycker DN kan själv skriva alla komentarer så är det problemet borta

max, 23:20, 16 december 2010. Anmäl

(forts.) I förlängningen blir alla diskussioner meningslösa om allt som kan tolkas nedsättande censureras bort. Det blir ett ytligt, substanslöst, smilande utan att våga säga vad man egentligen tänker. En sådan yttrandefrihet saknar mening. Sverige befinner sig redan på ett slutande plan i den riktningen. Det förvånar mig att kloka människor på DN inte ser dessa tendenser i samhället. Länge leve sexism! Länge leve skämtande om alla samhällets grupperingar som ännu inte hunnit bli illegala!

Bästa DN!, 22:35, 16 december 2010. Anmäl

Hets mot folkgrupp är förbjudet, så där ser jag en motivering till försiktighet med sådant som kan tolkas rasistiskt. Däremot förstår jag inte vad det skulle vara för fel med sexism. Sexistiska kommentarer är inte olagliga. Varför skulle sexistiska kommentarer behöva behandlas annorlunda än kommentarer som kan tolkas nedsättande mot ett politiskt parti, en viss grupp idrottare, personer med extra lågt eller högt IQ eller vilken grupp människor som helst?

Bästa DN!, 22:30, 16 december 2010. Anmäl

Endast skandinaver borde tillåtas sitta i Sveriges ledning. Det handlar inte om hudfärg, religion, rasism e dyl utan enbart om temperament. Vi vet att sydlänningar är hetlevrade och kanske därför mer krigiska. Temperamentsfulla individer från diverse andra kulturer saknar den nordiska toleransen varför de är högst olämpliga som makthavare i detta land där våra barn och barnbarn ska leva utan att riskera bli flyktingar. De ska också lära sig att de flesta svenskar vill vara ifred.

Också censurtest, 14:05, 16 december 2010. Anmäl

Sverige åt världen, världen åt svenskarna!

Madson, 11:46, 16 december 2010. Anmäl

"...Sverigedemokraterna är ... ett av svenska folket valt parti ... Många svenskar tycker lika"<br/>5,7% tycker lika som Sverigedemoraterna. Visst det är många, i mitt tycker för många, men jämfört med de som tycker olika än Sverigedemokraterna så är det inte många. Det är heller inte ett rasistiskt parti, officiellt, utan ett främlingsfientligt nationalistiskt protektionistiskt parti. Ett litet unket parti med ett i sammanhanget fåtal personer som är väldigt duktiga på att höras.

Madson, 11:44, 16 december 2010. Anmäl

Enastående naivt Hedensjö! Ja, denna din närmast okunniga konklusion vs: Citat: "Mitt intryck är dock inte att de rasistiska kommentarerna är uttryck för någon ny strömning i svenska samhället, snarare handlar det om ett fåtal personer som är väldigt aktiva kommenterare."Slut citat. <br/>Faktum är att Sverigedemokraterna är - kom att prognosticerat bli - ett av svenska folket valt parti som naturligtvis inte är mer rasistiskt än t.ex. kristdemokraterna. <br/>Många svenskar tycker lika! Om yttrandefrihet

Hjorth (Webbsida), 18:23, 15 december 2010. Anmäl

[Censurtest:] Jag tycker att Sverige har alldeles lagomt mycket flyktingar och jag tror att en minoritet av flyktingar är kriminella. Jag tycker att begreppet "Sveriges folkhem" är vidrigt och dras med fascistiska konnotationer. Jag vill inte ha någon jävla monokultur, speciellt inte om CENSURTEST ska föreställa någon mönstermedborgare där. Stoppa inhemsk främlingsfientlighet nu. [Slut på test]

Madson, 22:29, 14 december 2010. Anmäl

DN.se – nu mycket mer snabbsurfad

DN.se har länge varit tungladdad och trögsurfad för besökarna, ett problem som varit särskilt märkbart för läsare som suttit med långsammare uppkopplingar – typexemplet är läsare på semester utomlands som frustat över hur långsamt sajten laddat på internetkafét. Samtidigt läser allt fler vanliga DN.se via relativt långsamt 3G-surf på mobiler med större display, exempelvis Iphone.  

Vi är väl medvetna om den irritation som kan uppstå framför datorn (eller mobilen) när det går sakta. De senaste månaderna har därför både redaktion och utvecklarna på DN.se lagt mycket kraft på att göra DN.se till en mer lättsurfad sajt, och vi kan nu konstatera att arbetet varit mycket framgångsrikt. 

I dag tisdag, på eftermiddagen, väger sajtens förstasida exempelvis lite drygt 1,7 mb, att jämföra med ungefär dubbelt så höga nivåer i november förra året. Målet är att som sämst ligga på ungefär samma nivå som konkurrenterna och i dag kan jag konstatera att vi för första gången på mycket länge är bättre än flera av dem.

Förutom att redaktionen jobbat aktivt med bildhanteringen, utan att försämra läsarnas kvalitetsupplevelse, har utvecklarna åstadkommit mycket genom att komprimera så kallade script på DN.se – förbättringen är klart märkbar. Sammantaget hoppas vi att detta ger dig en mycket mer angenäm upplevelse som besökare på DN.se.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (10)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 10

Ettt annat problem är cpu belastningen. Den ökar dramatiskt på dn:s hemsida. Andra hemsidor som blocket aftonbladet svd har nästan noll cpu. Jag har sett detta på flera datorer med olika prestanda. Använder man äldre datorer med enkelkärninga processorer så behöver fläktarna båsa som bara den. Vad beror detta på?

Gunnar, 15:23, 18 september 2010. Anmäl

aa jag håller med er!

leila (Webbsida), 18:28, 30 mars 2010. Anmäl

Jag tycker att DN.se är väldigt trög att rulla upp och ner i webläsaren, och det verkar inte ha med bandbredden att göra. Rullning (scrollning) stannar upp, vilket är irriterande. Är det ett problem som ni har uppmärksammat eller jobbar på?

Andreas, 10:19, 25 mars 2010. Anmäl

Kan ni inte sluta med flashannonser, på DNs sidor? De irriterar bara, tar plats och datatrafik samt får läsaren att känna instinktivt förakt för de företag som vill förstöra webben med skräpet och inverkar således negativt på deras och DNs anseende. Samtliga berörda parter (DN, läsare, annonsörer) skulle tjäna på ett totalstopp för otyget. All era övriga förbättringsiver är tyvärr noll och intet värd så länge flashannonserna finns kvar. <br/>mvh <br/>långtida prenumerant

L, 17:16, 16 mars 2010. Anmäl

Säkert snabbar, men script compression gör att DN inte längre går att läsa begripligt på min arbetsplats med alla dess säkerhetsinställningar. Sorry.

Maria, 16:36, 11 februari 2010. Anmäl

Det är bra att ni jobbar med hastigheten, men jag tycker att "underettorna" är för korta. Dvs de med "puffar" till fler artiklarna. Dessa är mitt sätt att hitta mer att läsa. Mycket enklare och snabbare än att använda back-knappen. Den enda ettan som är tillräckligt lång är förstasidan/nyhetsettan. Avdelningsettorna är för korta. Kanske måste ni blanda in andra avdelningars "puffar" där för att de artiklarna ni publicerat inte räcker för att göra dem "fullmatade", eller publicera fler artiklar.

Mattias, 17:05, 10 februari 2010. Anmäl

Bra gjort!

Facebookanvändare (Webbsida), 07:32, 10 februari 2010. Anmäl

Tack! Jag som använder 3G-dongel till vardags har märkt en enorm skillnad de senaste veckorna. <br/>Det enda smolket i glädjebägaren var att jag var övertygad om att min uppkoppling äntligen blivit snabbare, men det hoppet grusades alltså... :)

eileen, 19:23, 9 februari 2010. Anmäl

Wow! Som blixten"

Paul Holmström, 19:19, 9 februari 2010. Anmäl

Jo html-koden såg mer snabbsurfad ut också. <br/>Är det den ni rensat i? <br/>Polopoly är inte direkt vad jag själv skulle välja att bygga på men det var kanske annorlunda när ni först valde den. <br/>Drupal är verkligen rätt väg att gå. Flexibiliteten och tungt stöd nu. <br/>Du har länkar till några verktyg om du inte sett dem angiva i fältet för blogg/sajt från Nyhetsbloggen.

Hans Husman (Webbsida), 18:33, 9 februari 2010. Anmäl