Fel tid i Nobelartiklar

Vi har fått flera frågor om tidsstämpeln på några av våra artiklar om litteraturpristagaren Herta Müller. Dessa artiklar låg länge med en tidsangivelse som angav en tid före tillkännagivandet som ägde rum kl 13.

Förklaringen till detta är att en av våra reportrar skrev en allmän införtext på morgonen om att priset delas ut i dag. När pristagaren tillkännagavs skrevs denna artikel över, men vi missade att uppdatera artikelns publiceringstid, något som i vårt webbverktyg måste göras manuellt.

Ett liknande problem hade vi med det artikel-id där vår kulturchef Maria Schottenius kommenterade valet av pristagare. Vår reporter förberedde först ett antal frågor som kunde användas för vilken pristagare som helst. Sedan gav Maria Schottenius en snabbkommentar i samma artikel-id. Även här missade vi i stressen under dagen tidsuppdateringen.

Det är förklaringen till oklarheterna kring tidsstämpeln.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (7)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-7 av 7

Men hallå! Vilka sura, ogina kommentarer! <br/>Det var väl jätte bra att nobelpriset gick till Sverige. Jag har inte läst några böcker av Maria Schottenius alls, men jag unnar henne priset av hela hjärtat och till helgen ska jag cykla till biblioteket och låna hem allt jag kommer över!

Barbro, 13:43, 9 oktober 2009. Anmäl

Ett av DN stora problem, bl.a. ur trovärdighetssynpunkt, är att ni endast visar när en artikel är publiserad och inte när den är uppdaterad. Jmf t.ex. med Sydsvenskan där alltid senast uppdateringstidpunkten redovisas. Vad ni skriver om i detta inlägg hade enkelt kunnat undvikas med uppdateringsredovisning. Dock, detta har främst giltighet när artiklar ändras, bl.a. felaktigheter rättas till. Om det har varit fel i en artikel ska detta redovisas tydligt så att man kan läsa om den och inte gå runt med falsk information.

Johan, 09:51, 9 oktober 2009. Anmäl

Maria Schottenius: kan och vet allting bäst om litteratur och anser sig själv minst lika viktig som pristagaren. <br/>Karin Bojs: kan och vet allting bäst om naturvetenskap och anser sig själv minst viktig som pristagarna. <br/>DN:s nobelprisbevakning blir därefter: totalt förryckt!

Inte imponerad, 09:05, 9 oktober 2009. Anmäl

Ja det är inte lätt att ha teknikens makter emot sig... stackars redaktionen. Nu blir snart hela DN anklagat för fusk och att sko sig på vadslagning... insiderinformation och så var det bara den jäkla tekniken nu igen... ;)

Ann Helena Rudberg (Webbsida), 08:47, 9 oktober 2009. Anmäl

Har ni tröttnat på 9/11-konspirationerna nu?

Mats E, 23:56, 8 oktober 2009. Anmäl

Visst DN, och tomten bor i skogen

Homeros, 20:13, 8 oktober 2009. Anmäl

Det är ingen som tror på den bortförklaringen, som ni har hittat på för att skydda Schottenius - som ju har gjort bort sig riktigt rejält.

Marxinho, 18:48, 8 oktober 2009. Anmäl

Branschen måste vakna ur Törnrosasömnen

Finns det det något av Dagens Nyheters material som vi kan ta betalt för på nätet eller i mobilen? frågar Bosse Hedin på Mindpark.se i SvD.se:s bloggstafett om betalning på nätet. Javisst. Men då är väl saken klar? Då är det ju bara att lägga ett betalsteg framför artiklarna, så får vi ordning på webbfinanserna.

Så enkelt är det inte, vilket också Bosse Hedin konstaterar. Det är inte någon naiv ”information-vill-vara-fri-på-nätet-idealism” som gjort att de flesta sajter valt annonsfinansiering hellre än betalmodellen. Utan en insikt om att medieföretagens gamla ekonomiska modell inte fungerar lika väl i den digitala världen.

Visst finns det betalningsvilja på nätet. Men breda allmänna nyhetssajter har haft svårt att få rejäla intäkter genom att ta betalt för läsningen av nyheter. Några har försökt (framför allt under förra lågkonjunkturen), men sedan släppt betalspärren efter trafikfall som sänkt annonsaffären. Den ekonomiska krisen det senaste året har åter gjort betalfrågan het.

För att trycka en tidning och distribuera den till en publik krävs enorma investeringar. Få aktörer har den styrkan. På webben är trösklarna minimala. Vem som helst som har en internetuppkoppling och en dator kan skriva och nå ut, inte bara i det egna närområdet utan över hela världen.

Skiftet är hisnande. Tidningen är inte längre med självklarhet det viktigaste demokratiska torget, där de flesta relevanta samhällsdebatter startas och förs. Nyheter, opinionsbildning, trender och rykten sprids på nätet snabbare än influensavirus. Den öppenhet, den rikedom på information och de olika perspektiv som internet ger är revolutionerande och sant demokratiserande. Även om det innebär stora ekonomiska utmaningar för många mediebolag (inklusive mitt eget). Informationsoligopolet är en gång för alla borta.

Bör den här utvecklingen hejdas? Kan den ens stoppas genom betalsteg på ett antal (eller alla) mediesajter? Nej.

I ett öppet, demokratiskt samhälle är det omöjligt att återskapa forna tiders nyhetsbrist. Någon annan kommer att rewrita papperstidningarna eller det som finns bakom betalstegen. Webben ger omedelbar access till oändliga mängder källmaterial över hela världen.

Någon brist på allmänna nyheter och senaste nytt kommer vi inte längre att ha. Men i en tid som präglas av extremt informationsöverflöd finns det andra saker som blir bristvaror. Såsom tid. Sammanhang. Analys. Förklaring.

Alla berättar vad som hänt. Men varför hände det? Vad tror initierade bedömare kommer att hända härnäst? Och hur berätta ett komplicerat skeende på ett begripligt och medryckande sätt? Här närmar vi oss det som är kärnan i det journalistiska uppdraget. Vanan att göra korrekta nyhetsbedömningar. Perspektiven. Sakligheten. Oberoendet. Det relevanta urvalet. Och kontinuiteten.

Bilden av det journalistiska affärsvärdet har i många traditionella medieföretag blivit synonymt med den befintliga produkten, tidningen, tv-tablån, sajten. Men värdet sitter inte där, utan i huvudet (och hjärtat) hos engagerade journalister och i rutinen hos slipade redaktörer.

Papperstidningens affärsmodell har varit sagolikt framgångsrik, men framgången har också försatt branschen i en törnrosasömn, där affärsutvecklingen inte krävt mycket mer än en årlig formjustering av tidningen och, när man riktigt slagit på stort, en ny bilaga.

Om man i stället tar som utgångspunkt att medieföretagens egentliga affärsvärde ligger i ett journalistiskt hantverkskunnande, parat med kunskap om och respekt för läsarnas behov och intressen öppnar sig möjligheter för en betydligt mer innovativ produkt- och affärsutveckling.

Hur kan medieföretagen erbjuda nyhetsförmedling och analys på ett sätt som funkar för läsare med olika livsvanor och preferenser? Tidning på frukostbordet, javisst, men du ska också kunna lyssna på opinionsmaterialet på väg till jobbet. Få biotipsen i mobilen. Träta med tv-kritikern Croneman i kommentarsfälten, men då och då även in real life. Sippa pinot noir med Kronstam. Tipsa vännerna om Hanne Kjöllers senaste artikel. Eller kanske få serierna på frukostflingpaketet.

Musiktjänsten Spotify är gratis för den som accepterar reklamen. Den som betalar slipper annonserna. Men inte många var betalande lyssnare. Tills häromveckan då Spotify lanserade en mobiltjänst som krävde betalmedlemskap. Samma dag drog jag själv fram Visa-kortet. Exemplet visar att man inte tvärsäkert kan påstå att människor alltid kommer att bete sig på ett visst sätt. Ny teknik och nya affärsidéer ändrar hela tiden förutsättningarna. Och paketeringen av tjänsten är helt avgörande.

Därför tror jag inte på en enda saliggörande affärsmodell för medieföretagen, utan på flera. Ett betalsteg för unika och kvalificerade artiklar på webben eller i mobilen skulle kunna ge en liten intäkt som adderar till de befintliga. Men det är inte något alexanderhugg som räddar ekonomin. Och är därför inte högsta prio.

Jag skickar bloggstafettpinnen vidare till Paula Marttila: Vad krävs för att få fart på innovationskraften och affärsutvecklingen i medieföretagen? Vad är du själv beredd att betala för på nätet? Paula Marttila svarar på bloggen samesamebutdifferent.se.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (15)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 15

Många tidningar är urusla och ej värda ett öre. I SvD med ambitionen att vara en kvalitetssajt/kvalitetstidning kunde man häromdagen läsa: "Att det brinner några bilar i förorten är i sammanhanget inte så mycket att hetsa upp sig över." 167 bränder under en enda månad bara i Göteborg (GT), överfall på ambulansförare, brandmän, poliser mfl är tydligen normalt. Jag kan inte tänka mig att betala för SvD eller andra om man inför artiklar utan faktakontroll. Det finns mycket statistik som visar att detta är ett stort och ökande samhällsproblem. Se tex redovisning av moderate Janhallberg.se

Docent, 12:53, 25 september 2009. Anmäl

DN lever inte upp till mina förväntningar. För det mesta bläddrar jag snabbt igenom tidningen på morgonen i jakt efter något som jag inte redan läst eller hört på P1. <br/>Det som tråkar ut mig mest är TT-nyheter som upprepas och artiklar utan analyser. <br/>Tex, i DN ekonomi häromdagen, angående fallande dollarkurs står det att folk börjar handla på nätet, att exportindustrin får det därför tuffare och annan skåpmat. Det verkar finnas två typer av artiklar i fallt svenk krona kontra utländsk: "Nu faller kronan, maten blir dyrare och resor likaså ... blabla.. " eller "Nu är kronan starkare, oj så billig elektronik vi kan handla..." <br/>Skåpmat, skåpmat, skåpmat... <br/>Vad jag saknar är _analyser_! <br/>Varför faller dollarn just nu? Förklara? <br/>Journalister, läs på, och förväntar en intresserad och kunnig publik!

Johan, 10:34, 23 september 2009. Anmäl

"Ett betalsteg leder till trafikfall som drabbar annonsförsäljningen" - varför skulle det drabba annonseringen på *hela* nyhetssajten om man skyddar en del mera exklusiva saker eller uppdateringar med en betalvall? Problemet idag är att tidningar, när de gör dyra reportage som inte tog två dagar utan veckor och månader att få fram sedan av bara farten lägger ut dem öppet och därmed river ner all vilja att betala. Det drabbar all journalistik som vill gräva litet djupare, den ses i längden som en omöjlig lyx. Istället får du fejklade dokusåpanyheter och tramsiga krönikörer, de kan i alla fall hållas "unika" i 48 timmar.

Magnus, 02:58, 23 september 2009. Anmäl

Glöm det. Kommer aldrig att funka.

Krispo, 02:57, 23 september 2009. Anmäl

Svar till Lars Salomon: En "rewrite" (på svenska: omskrivning) innebär att man återberättar samma nyhet i egna ord. Därigenom kan man kopiera vilka nyheter eller fakta som helst, utan att bryta mot upphovsrätten. Upphovsrätten skyddar nämligen bara exakta avskrifter, inte omformuleringar och omskrivningar. Det är en metod som journalister och uppslagsverksredaktörer har använt i alla tider. Det betyder att den sorts strid som skivbolagen driver mot piratkopiering, med upphovsrätten som vapen, är omöjlig för en dagstidning som försöker ta betalt för "sina" nyheter och hindra andra tidningar (eller privatpersoner) från att återberätta dem.

Lars Aronsson, 23:52, 22 september 2009. Anmäl

Vad betyder detta? <br/>"Någon annan kommer att rewrita papperstidningarna eller det som finns bakom betalstegen" <br/>Jag begriper ingenting.

Lars Salomon, 23:38, 22 september 2009. Anmäl

Jag vet inte varför "information-vill-vara-fri-på-nätet-idealism" ska kallas "naiv". Tvärt om verkar denna idealism vara det enda som håller i längden. Det är Wikipedia som går segrande ur den här "striden". Vilka är det som är naiva egentligen? <br/>Det är en klok insikt att "Vem som helst som har en internetuppkoppling och en dator kan skriva och nå ut, inte bara i det egna närområdet utan över hela världen", men har denna insikt nått DN först nu? Varför kommer DN på webben bara ut på svenska? Maciej Zarembas reportage har ju en världspublik. DN Debatt skulle kunna bli ett forum för hela EU. Håll den på tyska på tisdagar och franska på fredagar, så får även de svenska läsarna lite nytta av sina skolkunskaper.

Lars Aronsson, 23:29, 22 september 2009. Anmäl

"Men i en tid som präglas av extremt informationsöverflöd finns det andra saker som blir bristvaror. Såsom tid. Sammanhang. Analys. Förklaring." Ja, det är sådant man förväntar sig att journalister gör. Tyvärr, som många påpekat i kommentarerna, är så inte fallet. Det blir mest TT-vidarebefodringar utan vidare granskning. Ta "FNs barnporr-rapport" som Oscar Swartz granskade lite närmare: http://bit.ly/417szI . Där har vi granskning av granskarna. Pinsamt, journalistkåren! Mer källkritik, mer analys, mer sammanhang, mer förklaring. På riktigt.

Gabriel Sjölund, 18:48, 22 september 2009. Anmäl

Mitt hushåll betalar för Maciej Zaremba. Annars spelar det ändå ingen roll vilken papperstidning man har, det mesta av det är ju ändå bara återpostade TT-notiser, bilagor man inte läser och en ledarsida som kommenterar saker som inte engagerar oss.

Jessica H., 18:29, 22 september 2009. Anmäl

Kanske bör påpekas att jag värnar stark för journalistkårens hantverkskunnande.....PS Är inte journalist själv bara en nybliven debatör :-)

Rikard B, 14:08, 22 september 2009. Anmäl

Kommentera mera

Nu har vi slagit på möjligheten att kommentera artiklar på ännu fler avdelningar. Som vi berättat tidigare ökar vi stegvis möjligheten till läsarmedverkan på DN.se. I förra veckan slog vi på kommentarsfunktionen på DN.se/STHLM. Nu är det också möjligt att kommentera artiklarna på DN.se/Opinion, dvs Ledare och DN Debatt.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Bra val

Danne, 21:21, 6 oktober 2010. Anmäl

Vad bra, jag ska in och kommentera

Micke (Webbsida), 19:39, 7 oktober 2009. Anmäl

DN.se sätter nytt rekord

Vecka 20 noterade DN.se nytt trafikrekord. 1.229.776 unika webbläsare per vecka lyder nya toppnoteringen. Sedan lanseringen av nya sajten i mitten av februari har vi etablerat oss på en rejält högre nivå än tidigare.

Vi har också haft en relativt jämn trafik på denna högre nivå, vilket är en indikation på att DN.se hittat en återkommande och engagerad läsekrets. Vi kommer att fortsätta utveckla sajten, tekniskt och innehållsmässigt.

Kolla in några av nyheterna: Magnus Carlssons humorblogg Baske mig och vårt EU-valtest. Därtill bloggar ledarredaktionen inför EU-valet på Europabloggen.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

@Nyfiken Ny och bra kod som gör att sajten laddar snabbt är nog en viktig förklaring. Men grunden är givetvis bra och trovärdig journalistik samt snabb uppdatering.

Charlotta Friborg, 21:38, 1 juni 2009. Anmäl

Kan ni se någon/några specifika tecken på varför? Ser ni vilka huvudanledningarna är till det?

Nyfiken, 14:01, 21 maj 2009. Anmäl

Den nya siten är verkligen ett lyft! Kul att ni ser det i trafiken också.

Matte, 10:10, 20 maj 2009. Anmäl

Driftstörning på DN.se

Vi har sedan i natt haft tekniska problem på DN.se. Det har gjort att vi inte har kunnat publicera nya artiklar under natten och onsdagsmorgonen.

Vi beklagar störningen och jobbar intensivt för att komma ikapp med nyhetsarbetet.

Våra tekniker undersöker vad som gått fel och hur vi kan förebygga liknande problem framöver.

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Succé för nya DN.se

Läsarnas respons på nya DN.se har över lag varit väldigt positiv. Glädjande nog märks detta även i en kraftig trafiktillväxt. Förra veckan noterade DN.se nytt rekord med 1.217.337 unika webbläsare per vecka (+ 13 procent jämfört med v 13 föregående år). Det är en rejäl putsning av det gamla rekordet på 1.136.328 unika per vecka.

Vi har fram till nu avvaktat med att redovisa officiell trafik sedan omgörningen, eftersom vi velat säkerställa att våra statistiktaggar är korrekt införda. Det har tagit några veckor.

Var då förra veckan en enskild spik i statistiken? Nej, i de interna mätningar vi gjort har vi märkt en kontinuerlig ökning av besökarantalet. En mer snabbladdad sajt och ännu bättre presentation är några förklaringar. Därtill har trafiken från sökmotorerna ökat rejält. Men grunden är att alltfler söker sig till journalistiken på DN.se.

Under förra veckan inleddes en kraftsamling mellan fyra av Sveriges största mediehus för att få den svenske journalisten Dawit Isaak frigiven. Artiklarna, webb-tv-inslagen och uppropet har engagerat väldigt många läsare på alla de fyra sajterna, så även på DN.se.

Ett annat exempel på viktig webbjournalistik förärades i förra veckan ett hedersomnämnande av Gräv ’09-juryn. De två DN.se-journalisterna Kalle Bergbom och Fredrik Öjemar prisbelönades för sin artikelserie om Rinkebyskolan, med motiveringen ”ett avslöjande av verkligheten bakom en prisbelönt skola”. Detta grävjobb har gjorts inom ramen för det dagliga (och inte sällan stressiga) arbetet på webbredaktionen. Läs mer om priset och hela artikelserien här.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Man har fortfarande väldigt svårt att få igång funktionerna på förstasidan. Jag klagar fortfarande på att websupporten inte besvarar mail om att serien Nemi inte uppdateras som den ska. En småsak, ja, men även småsaker ska fungera innan man skryter om hur duktig man är.

Maggan, 13:48, 3 april 2009. Anmäl

Oj, nu var jag förhastad! Jag ser nu att det inte alls är flash uppe till höger, utan javascript. Resultatet är detsamma dock. Det är för övrigt Firefox 3.0 jag kör, kan hända att detta problem försvinner när 3.5 släpps snart med den nya javascript-motorn som ska vara mycket snabbare. (Det funkar t ex utmärkt i google chrome)

Sven Svensson, 14:07, 2 april 2009. Anmäl

Utmärkt uppdatering! <br/>Två förslag dock: <br/>Den animerade flashgrejen uppe till höger på startsidan som växlar mellan 5 nyheter gör att web-tvn hackar till varje gång den byter. Detta är på windows XP med flash 10 och en core2duo på 3ghz, så det är inte ett prestandaproblem. Ni får hitta nån bättre spelare än flash alt se till att grejen uppe till höger inte uppdateras samtidigt som man tittar på webtv, om det går. Alt ta bort att den lilla rutan uppdateras automatiskt, den är ändå ganska irriterande. <br/>Förslag nummer två är att kommentarerna bör vända ordning, så att nya kommentarer hamnar sist istället för överst. Detta skulle ge ett mer seriöst forum-intryck istället för youtube-intrycket man får nu. Det skulle även göra det enklare att följa diskussionerna. <br/>Stort tack och fortsätt det utmärkta jobbet ni gör!

Sven Svensson, 14:03, 2 april 2009. Anmäl

Nya DN påminner till sin struktur oerhört mycket om gruppbloggar som min Kulturbloggen.com. Kul att vi var ett år före er. <br/>Undrar förresten om ni kommer att ändra på det där med att era journalister som skriver i bloggverktyg nästan aldrig svarar på kommentarerna i sin blogg och aldrig länkar till andra bloggar.

Rosemari (Webbsida), 13:33, 2 april 2009. Anmäl

Grattis till nya trafikrekordet. Kul!

Magnus Rosenstråle, 15:14, 1 april 2009. Anmäl

kan ju tänkas att ni får ännu fler besökare nu när svd.se gjort om sin hemsida och ni hux flux har blivit den nyhetsida på nätet som ser bäst ut och för nuvarande är bäst vilket svd.se hade innan de gjorde om

tomas, 13:36, 1 april 2009. Anmäl

"Omgörning" är det ett kvalitetsbevis på det nya? <br/>Korrekt svenska tack!

rudolf, 11:33, 1 april 2009. Anmäl

Jag tycker det ser alltför sterilt ut.

chheber, 11:25, 1 april 2009. Anmäl

Premiär för Livsstil

I dag startar vi Livsstil, en ny undersajt på DN.se. Vi har länge velat ha en plats för material som ligger lite utanför det intensiva flödet av hårda nyheter, en plats med lugnare tempo och mjukare tilltal. På DN.se/Livsstil kommer vi att samla vårt redaktionella material om trender, hälsa, mode, träning, smink, relationer med mera.

Vi kommer att ha flera bloggar på sajten. Moa Herngren kommer att blogga om hälsa och träning, Malin Crona (till vardags nyhetschef på DN.se) startar i morgon, fredag, en sminkblogg och DN Söndags redaktion kommer att blogga om vad som händer bakom kulisserna på redaktionen.

Vi har även knutit till oss två experter. Träningsexperten Mattias Johansson och sex- och samlevnadsexperten Eva Sanner kommer att svara på två läsarfrågor vardera varje vecka. Först ut i dag är Eva Sanner.

Läsarnas medverkan kommer att vara en viktig del av den nya undersajten. Bilda dig en egen uppfattning om DN.se/Livsstil och ge oss gärna feedback. Kommentera detta blogginlägg eller mejla till nyadnse@dn.se

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

DN-smink??? Dubbel-suck!!! <br/> Låt kvällstidningar och ¨damtidningar¨ ägna sig åt sån´t trams. <br/> Jagar DN desperat annonsintäkter och läsare? Ägna kraft åt att göra det ni är bäst på att göra ännu bättre och vassare! Som exempelvis seriösnyhetsrapportering kultur , sport och debatt. Och gå tillbaka till tabloid på den där lilla bilagan - den ramlar nu bara ur som annan relklam och förblir oläst!

bisse, 19:02, 28 februari 2009. Anmäl

Härligt. Äntligen "DN Söndag på nätet"!

E, 13:38, 26 februari 2009. Anmäl

Borde inte en "sex-och samlevnadsexpert" vara en seriös legitimerad psykoterapeut eller åtmindstone en leg. psykolog i stället för en nyandlig "expert"? Kommer helan DN Livsstil att präglas av nyandlighet?

Expert, 10:36, 26 februari 2009. Anmäl

Välkomna till nya DN.se

Under småtimmarna i natt körde vi i gång nya DN.se. Design- och funktionsmässigt är det en hel del nytt. Vi kan nu bädda in webb-tv i artiklar, vi har samlade platser för webb-tv och för våra bloggar. Vi kommer också att ha ett nytt och bättre sök. Högerspalten använder vi för listor av olika slag. I artikelvyn kan vi visa mer relaterat material. DN.se kommer också att kunna erbjuda mer läsarmedverkan.

Det allra största arbetet med nya DN.se har dock skett undertill. Vi har nu en helt ny kod och vår förhoppning är att sajten kommer att ladda snabbare. De lasttester vi gjort under natten har varit positiva, men den verkliga prövningen kommer först när den riktiga trafiken börjar trycka på.

En del funktioner har vi gjort uppehåll för nu under lanseringsfasen (till exempel sökbevakningar och nyhetsbrev), men de återkommer i ny form. Det finns alltid risk för strul vid nylanseringar av sajter med hög trafik, och en hel del småfix återstår. Därför ber vi redan nu om överseende med det.

Vi vill gärna få feedback på det jobb vi gjort med sajten så här långt. Gradvis kommer vi att lägga till ny funktionalitet under våren. Varmt välkomna att surfa runt på ombyggda DN.se.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (236)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 236

Gute Arbeit hier! Gute Inhalte.

... (Webbsida), 17:31, 11 mars 2009. Anmäl

Saknar skärmsläckaren! Kommer den tillbaka?

Inger, 12:22, 23 februari 2009. Anmäl

Riktigt snygg å anpassad design! Här kommer nog CNN att norpa ngr. delikatesser. Får en tia av fem av mig ang. redesignen av den äldre sidan!

Åke, 16:44, 21 februari 2009. Anmäl

Dessutom - mycket beröm för att ni är så engagerade i läsarna och bemöter kommentarerna. <br/>Tack!

Patrik, 00:59, 21 februari 2009. Anmäl

@Patrik - Tack för beröm! Som du påpekar har vi en del fix kvar. Vi jobbar stenhårt för att åtgärda barnsjukdomarna.

Charlotta Friborg, 20:38, 20 februari 2009. Anmäl

Både bra, snyggt och snabbt. Älskar de stora bilderna i artiklarna. Sen är det ju en del barnsjukdomar, men antar att det kommer lösas? <br/>Grymt jobbat!

Patrik, 20:06, 20 februari 2009. Anmäl

Till skillnad mot en som skrev tidigare så tycker jag att den grå färgen både är snygg och ramar in blocken bra.

Maja, 13:16, 19 februari 2009. Anmäl

@Staffan Gildebrand - Jag har också stött på det problemet men efter att ha uppdaterat till Internet Explorer 8.0.6001.18372 - Release Candidate 1 - så verkar det fungera bättre. Du kan se vilken version av Internet Explorer du använder under "About Internet Explorer" under Help-menyn i programmet. Återkoppla gärna om du redan använder den versionen eller om detta inte löser problemet.

Jens Lindkvist, 11:04, 19 februari 2009. Anmäl

Hej! När jag använder Internet Explorer 8 beta så blir sajten helt vit efter ett par sekunder. Har provat på flera olika datorer med samma resultat. Fungerar bra med Firefox dock. /Staffan

Staffan Gildebrand, 10:10, 19 februari 2009. Anmäl

Gillar nya sidan! trevligt med jquery/javascript istället för flash för att visa bildspel etc etc.

Johan, 09:53, 19 februari 2009. Anmäl

Mer läsarmedverkan på DN.se

På nya sajten kommer läsarna att ha möjlighet att kommentera våra artiklar. Det är en funktion vi längtar efter.

DN.se var först ut av de stora sajterna med så kallade Twingly-länkar, dvs att vi automatiskt länkar tillbaka till bloggar som skriver om och länkar till våra artiklar. Blogglänkarna har blivit mycket uppskattade, både av bloggare och DN.se:s läsekrets. Men vi vill erbjuda fler sätt att reagera på det vi publicerar.

På vår befintliga sajt kan läsarna kommentera våra bloggar men inte våra artiklar. Snart blir det alltså ändring på den punkten. Vi kommer att införa kommentarsmöjligheten stegvis. Först ut blir avdelningarna Ekonomi, Mat & Dryck, Bostad, Resor och Insidan. Undan för undan kommer vi att slå på kommentarsfunktionen på fler avdelningar. Artikelkommentarerna kommer att efterhandsmodereras.

Intill artikeln kommer även en ”Rätta artikeln”-knapp att finnas. DN.se arbetar med högt ställda krav på faktakoll och kvalitet, men självfallet händer det att fel smyger sig in. Därför ska det finnas möjlighet att påkalla redaktionens uppmärksamhet på felaktigheter eller andra konstigheter.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (10)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 10

Sudokun har fått ett nytt "ansikte". <br/>Jag gjorde en variant i MsExcel redan för ca 3 år sedan som nästan exakt är den som nu lagts in i DN. <br/>Jag lät ett antal Sudoku-utövare testa. Deras gemensamma och entydiga utlåtande var: "Varje form av hjälpmedel utöver en kulspetspenna är FUSK". <br/>Jag lade ner projektet baserat på "Etik och moral". <br/>Är tidsandan en annan nu? <br/>/Ewert Uhlén

Ewert Uhlén, 12:59, 19 februari 2009. Anmäl

Och kommentarer SKA visas senast först. Man vill inte klicka sig längst ner till sista kommentaren för att få se vad som senast är skrivit i en diskussion. Det är en mycket genomtänkt princip och inte alls så som du så raljerande beskriver.

o, 10:32, 18 februari 2009. Anmäl

Det är skoj det där. Alla kan vara ense om att det ska vara en bred mix av artiklar, bara alla artiklar är intressanta för varje person. Bred mix innebär ju att det kommer att dyka upp artiklar som inte är intressanta för varje person. <br/>Personligen tycker jag att det är genialt att låta nischsajter ta hand om nischmaterial. Det gör ju att om man är ointresserad av barn kan man bara blunda lite när alltombarn-puffen dyker upp. Personligen älskar jag den. <br/>Men! Mitt förslag är att låta användaren klicka i: "Visa inte puffar från: [ ] Alltombarn, [ ] Alltommotor" och så vidare. Så kan man själv få kontroll över sidan. Genialt! <br/>För övrigt kommer ni att få stöta på min favoritartikelkommentator senare. Personen som kommer att klicka på "Kändisarna ville se nya Pinocchio...", läsa hela artikeln och sedan ta sig tid att dessutom kommentera: "Varför finns den här artikeln på DN.se?? Vilket slöseri med min tid!!!?!" <br/>Heh.

o, 10:31, 18 februari 2009. Anmäl

"Med rätt balans bidrar nischsajternas material till en bra mix av ämnen, tonfall och vinklar på förstasidan." Öhh, jaha, det låter ju bra. Men det finns absolut inget i en rubrik som den här: "Kändisarna ville se nya Pinocchio-filmen. Det var riktigt kändistätt på galapremiären …" som försvarar en plats på DN.se. "Allt om Barn" saknar all finess och ingår verkligen inte i den goda mix av ämnen, tonfall och vinklar på förstasidan, som du talar om. Den bara drar ned DN i smutsen.

Polypen, 09:37, 16 februari 2009. Anmäl

Bra! Jag har mailat om faktafel förut utan att det här åtgärdats, hoppas det blir bättre nu med "Rätta artikeln"-knapp.

David, 18:11, 14 februari 2009. Anmäl

@P, AlltomMotor.se, Påstan.nu och AlltomBarn.se är sajter som Dagens Nyheter deläger eller heläger. Vi har därtill redaktionella samarbeten med flera andra parter. Självklart kan man diskutera om sådana samarbeten leder till en överrepresentation av puffar på DN.se:s startsida inom nischsajtens bevakningsområde. Det är också en diskussion vi för dagligen på redaktionen. Med rätt balans bidrar nischsajternas material till en bra mix av ämnen, tonfall och vinklar på förstasidan.

Charlotta Friborg, 10:44, 14 februari 2009. Anmäl

När en kommentar innehåller en lång följd av tecken utan mellanslag, t ex en lång webbadress, lägger många system in mellanslag i teckenföljden för att den ska kunna brytas. Men det gör att webbadresser förstörs. <br/>Ett exempel syns i min kommentar 23:49 på den här sidan. Den långa webbadressen fungerar inte pga ett inlagt mellanslag. <br/>Lägg inte in mellanslag, lägg istället in HTML-taggen wbr. Den taggen ger precis samma brytmöjlighet som mellanslag, men inget mellanslag visas på skärmen och webbadresser förstörs inte.

kafpauzo, 00:09, 14 februari 2009. Anmäl

Kommentarsmöjligheten och knappen "Rätta artikeln" är verkligen varmt välkomna! <br/>Kommentarerna bör absolut visas i stigande tidsföljd. Kommentarer blir nämligen till diskussioner där kommentarer besvarar tidigare kommentarer. Att tvingas läsa nerifrån och upp för att kunna följa diskussionen är onaturligt och irriterande. <br/>Baklängessorteringen är en absurditet som antagligen har hittats på av nån hippnisse som utan att förstå webben har sett att artiklar och blogginlägg brukar sorteras fallande, och fått för sig att fallande är hipp och Webb 2.0. <br/>Så är det definitivt inte. Artiklar och blogginlägg är inte diskussioner. De kan därför läsas i vilken ordning som helst. Därför kan de med fördel läggas fallande, så man får den mest aktuella överst. Kommentarer är däremot diskussioner som behöver läsas i följd. <br/>Rätta helst till detta även på bloggsidorna vid tillfälle.

kafpauzo, 23:50, 13 februari 2009. Anmäl

@P, du har missat min uppskattande kommentar om Alltombarn kl 13:41 här: <br/>http://blogg.dn.se/dnsebloggen/2009/02/12/bi ldserier-och-rorlig-bild-nu-direkt-i-artikeln-1598#comments <br/>Jag gillar Alltombarn som hemnära avkoppling efter alla allvarliga nyheter. På Alltombarn känns världen hanterbar igen. Men rutan på DN är helkonstigt placerad, den hör verkligen inte hemma bland de största nyheterna. Det seriösa intrycket skadas allvarligt. Om det är räknenissar som har bestämt har de glömt räkna in värdet av DN:s seriösa intryck. <br/>Man borde möblera om så sådan avkoppling grupperas separat. Som avkoppling passar också Insidan, Magdalena Ribbings etikettspaltoch en hel del annat. Värdefullt material, men inte förstasidesnyheter. <br/>Alltombarn är "ett samarbetsprojekt mellan Dagens Nyheter, Expressen och Bonnier Tidskrifter", kan man läsa här: <br/>http://www.alltombarn.se/om <br/>Det besvarar inte varför DN inte kommenterar saken, men ger en ledtråd till varför DN länkar dit så mycket.

kafpauzo, 23:49, 13 februari 2009. Anmäl

Hej, <br/>Allt om barn-sidorna tycks inte uppskattas av en enda av de läsare som lämnat synpunkter här, vilket inte är så konstigt. Men varför bemöter ni inte kritiken? Inte heller er tidigare läsarombudsman ville svara på vad Allt om barn hade att göra på dn.se. Vad är det som är så känsligt med Allt om barn? Tycker ni att siten är bra, så säg det. Är det någon räknenisse som tvingat den på er, säg det också.

P, 22:06, 13 februari 2009. Anmäl

Premiär för DN.se-bloggen

Just nu pågår lite ombyggnation på DN.se. Inom kort kommer sajten att uppdateras en hel del då vi byter teknisk plattform. Men det är inte bara tekniken som är ny, utseendet på DN.se kommer också att förändras en del. Vi ser bland annat över spaltbredder, sidhuvud och sök. Mer om detta senare. Det vi kan lova är att mycket spännande kommer hända under våren.

Delar av den långt ifrån färdigbyggda sajten var under gårdagen tillgängliga för externa besökare. Det var inte riktigt vad vi hade tänkt oss, men det är sådant som kan hända under en intensiv utvecklingsfas. Uppmärksamma bloggare hittade några av våra sidor. Ni kan läsa några av kommentarerna här:

Det är roligt att det finns ett sådant intresse för vårt ombyggnadsprojekt.

I den här bloggen kommer vi kontinuerligt att informera er läsare om kommande förändringar i både funktionaliteten och formen på DN.se. Och vi vill gärna ta del av era synpunkter och idéer. Lägg in era kommentarer här i bloggen. Tyck till om det som vi gjort, och om det som vi har på gång framöver.

Vi som skriver i bloggen är förutom undertecknad (redaktionschef) Johan Bernunger (projektledare), Rune Gyldenlöve (teknisk utvecklingschef) och Daniel Genetay (webmaster).

Stay tuned!

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (24)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 24

Det var verkligen glädjande nyheter! Siten som den ser ut i dag är på alldeles är för plottrig och tungladdad. Här är är tre enkla förslag till ändringar som enkelt skulle göra den nya siten bättre: <br/>1. Bort med alla lömska blänkare (eller vad de kallas) som inte leder till en text, utan till ett stor eländig filmfil, tung och trög och irriterande, om man bara vill skumma tidningen snabbt. Gör alltså tydligt vad som är TV och inte och ge f*n i att blanda artiklar och TV-inslag. <br/>2. Vad gör "Allt om barn" bland DN-materialet? Jag vill läsa DN på dn.se, och inte en massa kändisdynga av värsta sort! Låt dem annonsera som alla andra om de vill synas på era sidor! <br/>3. Gör något åt På stan-siten. Den har tydligen fått något fint pris av tidningsförståsigpåare, men knappast för den primitiva tekniska utformningen som inte gör en normal användare glad.

Polypen, 20:18, 9 februari 2009. Anmäl

Polopoly var det ja... ha ha. <br/>KTH håller på och bygger om hela sin sajt med Polopoly - inte bra! Att DN hade samma teknik gav ju någon slag trovärdighet åt eländet, men nu...

NN, 17:49, 9 februari 2009. Anmäl

Att göra sidan snabbare att ladda är såklart bra. Till er som har problem med det kan jag varmt rekommendera flashblockerare, då slipper man all reklam och rörliga bilder. <br/>De ändringar jag vill se på DN är egentligen ganska små. Mitt favorithatobjekt är 'Senaste Nytt'-länkarna högst upp som byts ut hela tiden. De är marginellt bättre än de ni hade förut som svischade från höger till vänster, men nyhetslänkar ska ligga still. Som det är nu hittar man en artikel man vill läsa, drar upp musmarkören och så försvinner länken och byts ut mot något annat. Låt länkar till de tre senaste artiklarna ligga stilla högst upp och låt dem uppdateras när sidan gör det. <br/>Sen tycker jag gott ni kan förpassa 'Allt om barn' till någon undersida. De skriver ofta om vettiga saker, men hur kändisar beter sig med sina knoddar är inte förstasidesstoff.

Jesper Bengtson, 17:09, 9 februari 2009. Anmäl

Det vore bra om ni kunde latta lite pa reklamen pa sidan, inte nodvandigtvis i antalet reklambanners men i deras grafiska tyngd. Om man gar in pa dn.se ifran en dator med lite minne eller med mycket processer igang kan hela internetlasaren krasha for att ni har sa tunga reklambanners.

Jakob, 16:40, 9 februari 2009. Anmäl

Ni på DN borde satsa på att utveckla en applikation till iPhone som sedan kan använda nyhetsmaterial från hela er webb. The New York Times har utvecklat en otroligt bra sådan applikation som ni kan använda som förebild!

Tobias, 22:45, 8 februari 2009. Anmäl

Det största felet med DN är att ni använde Polopoly vilket jag hoppas att ni slutar upp med...

Roger K, 21:37, 8 februari 2009. Anmäl

@Yvonne och @Peter - Vi är medvetna om problemet och laddningstiderna är en viktig anledning till varför DN.se väljer att byta teknisk plattform. Målsättningen är att sidan ska laddas betydligt snabbare, både här hemma och utomlands.

Björn Lilja (Webbsida), 11:52, 8 februari 2009. Anmäl

Varför ändra på något som redan är bra?

Joakim, 11:40, 8 februari 2009. Anmäl

Hoppas att ni inte fastnar i flash-träsket och blir en ny aftonbladet.se för den går ju inte att läsa alls på grund av alla flash-animeringar, man ser ju tillslut inte vad som är nyheter för all reklam. fortsätt vara dn men gör det bättre så har ni ett vinnande koncept

P., 09:15, 8 februari 2009. Anmäl

Jag håller med f.g. inägg från Yvonne. Jag har hela mitt vuxna liv prenumererat på DN och nu som utlandssvensk läser jag dn.se dagligen. På senare tid har jag dock börjat tröttna på den enormt långa tid det tar för sidorna att ladda och ger ofta upp och går tilll SvD eller NY Times istället. SvD tar bara ca en tredjedel så lång tid att ladda och NY Times laddar i princip ögonblickligen. Om ni inte ändrar det här så kommer ni att förlora en massa läsare och det vore trist eftersom det är dn.se som vi vill läsa.

Peter, 01:52, 8 februari 2009. Anmäl