”Dirty dancing” på Kulturhustaket

11

Queer Salsa Student Performance Team …

21

… uppträdde med ”Dirty dancing” på Kulturhustaket …

31

… och Johan Björk och Peter Czaszti (i lila respektive orange tröja till höger i bilden) …

41

… lärde ut den dominikanska dansen Bachata …

51

… till de läraktiga danslystna som hakade på gratislektionen.

Regnbågsflaggorna vajar överallt i stan. Stockholm Pride är i gång. Tätt med aktiviteter. På Kulturhustaket framförde gruppen Queer Salsa Student Performance Team ett bejublat uppträdande på torsdagseftermiddagen med ”vågade” danssteg.

Sedan blev det undervisning i Bachata ”2010-talets Dirty dancing” där danspartnerna ”om båda vill” ges möjlighet att komma riktigt nära varandra. Peter Czaszti och Johan Björk instruerade ett tiotal läraktiga par i de olika turerna och stegen som för mig framstod som komplicerade.

Paren fick också byta partner så att alla fick dansa med alla och föra och låta sig föras. Mycket underhållande också för oss obildbara i danskonstens mysterier som satt bredvid och bara tittade på och samtidigt lyssnade på den rytmiska och medryckande musiken som ursprungligen tog form på barer och bordeller i Santo Domingo under 1960-talet men inte blev accepterad i Dominikanska republiken förrän för runt tio år sedan och som sedan spridit sig världen över.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Fin fotografi i Gnesta på lördag

p21

Bengt Björkbom, initiativtagaren till den årliga utställningen Gnestaplanket som äger rum nu på lördag …

2127… med bilder bland av den legendariske SE-fotografen Anders Engman som här vid ett tidigare tillfälle i år …

1128

… porträtteras av våtplåtsfotografen Eva Karlson …

4122

… som också ställer ut på Gnestaplanket (i framkallningsskålen porträttet hon tog av Anders Engman).

Gnestaplanket, ett evenemang initierat av Bengt Björkbom, äger rum för sjunde året i rad nu på lördag, 30 juli, kl 11-15. På gamla godsmagasinets väggar visar ett tjugotal fotografer upp sina verk. Bland utställarna märks Anders Engman, den legendariske SE-fotografen, som visar bilder från Ungernrevolten 1956. Fotografen Eva Karlsson som använder sig av den gamla tidsödande våtplåtstekniken från 1800-talet deltar också liksom ett tjugotal andra fotografer. En utställning med största säkerhet värd en utflykt.

 

 

Dela med dina vänner

  • 30
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Bellmansdagen vid Bellmanskällan

1a

Ulla Bergh hyllade Carl Michael Bellman med en krans på Bellmanskällans brunnsbyggnad  i Mälarhöjden …

2a

… när Bellmansdagen hyllades i regnet …

3a

… med allsång av bland andra epistlar ”Vila vid den källa” (som anses vara just Bellmanskällan i Mälarhöjden)  …

4a

… ackompanjerad av Eva Oldinger på gitarr.

5a

De båda initiativtagarna till det återupptagna firandet på Bellmansdagen  26 juli vid Bellmanskällan Ulla Bergh (till vänster) och Birgitta Biesheuvel.

Regnet avtog allteftersom Bellmansdagens firande fortfor i skydd av den stora lönnens droppande lövverk vid Bellmanskällan på Bellmanskällevägen i Mälarhöjden på Bellmansdagen den 26 juli.

Ulla Bergh berättade om Bellmanfirandets tradition långt tillbaka i tiden vid Bellmanskällan som återupptogs förra året efter att ha legat nere i många år. Hon och Birgitta Biesheuvel från hembygdsföreningen hade båda på varsitt håll gått med idén att återuppliva traditionen. Och så blev det.

Birgitta Biesheuvel berättade om Carl Michael Bellmans (1740-1795) flitiga besök hos systern Catarina Christina som bodde på den närbelägna Hägerstens gård. Hon berättade också att Bellman förmodligen åsyftade just denna källa som figurerar i Fredmans episten nr 82 ”Vila vid denna källa, vår lilla frukost vi framställa; Rött vin med pimpinella, och en nyss skjuten beckasin …” som också sjöngs (plus ett flertal epistlar) av de 25-tal personer som trotsade regnet och deltog i högtidlighållandet.

Ulla Bergh (födelsedagsbarn just denna dag) berättade att Bellmansdagens datum den 26 juli inget har att göra med Bellmans biografi. Han både föddes och dog i februari. Bellmansdagens datum syftar istället på den 26 juli 1829 när skulptören Johan Niclas Byströms berömda Bellmansbyst vid Bellmansro på Djurgården invigdes i närvaro av Bellmans änka Lovisa, Karl XIV Johan och en stor skara Bellmansälskare.

Ulla Bergh förärade dagen till ära Bellman med en krans som hon hängde upp under porträttmedaljongen av skalden på källans brunnsbyggnad.

Dela med dina vänner

  • 52
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Spontandans på Stortorget

11

Spontandans …

21… på Stortorget …

31

… på tisdagskvällen …

41

… utövades …

51

… av några internationella ungdomar som dröjt sig kvar i stan efter att ha deltagit i en brasiliansk dansfestival i helgen som gick.

Folk kom från hela Europa för att delta i Forró-festivalen som ägde rum i Hägersten i helgen som gick. Forró är en brasiliansk musikform och dansstil med influenser från salsa och samba. Några av de internationella deltagarna i festivalen dröjde sig kvar i stan och kunde inte låta bli att att spontandansa forró också på Stortorget på tisdagskvällen till övriga turisters förnöjelse.

 

Dela med dina vänner

  • 49
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Vi möttes vid marmeladfabriken på Söder som revs i slutet av 20-talet

31

Ungefär här, intill SL:s söderhallar, där författaren Hans Björkman poserar framför min kamera …

51

… låg den gamla marmeladfabriken som revs 1929 … Foto: Oscar Heimer

61

… och som var pastorsboställe innan huset förvandlades till marmeladfabrik och där en kyrkogård en gång var belägen i det som vid den här tiden var lummig naturmark. Foto: Larssons ateljé

21

Men allt är som bekant inte rivet på östra Söder. Här står Hans Björkman framför den gamla bostadslängan vid den gamla Färgargården …

3411

… ungefär på samma ställe där de två personerna sitter på stubben på fotografiet från 1922. Okänd fotograf

Vid gamla marmeladfabriken intill SL:s söderhallar vid Tegelviksgatan intill Bondegatans yttersta ände träffades vi, stockholmskännaren, författaren Hans Björkman och jag. Ja marmeladfabriken är förstås riven. Den revs redan 1929. Nu är det en ickeplats snett emot elstationen på nuvarande Tegelviksgatan (ej att förväxla med gamla Tegelviksgatan, med en helt annan sträckning).

Innan tvåvåningshuset blev marmeladfabrik var det pastorsboställe och låg intill Danviks kyrkogård. Inte ett spår återstår av kyrkogården. Och snart finns inte heller någonting kvar av SL:s söderhallar eller det intilliggande Spårvägsmuseet.

Allt ska rivas för en omfattande produktion av bostäder i det stora kvarteret Persikan. Bussgaraget ska flytta över på andra sidan Hammary sjö, till Fredriksdal där alla småslakterierna låg innan Slakthuset byggdes 1912. Också slakthusområdet ska förvandlas till bostadsområde.

Hans Björkman berättar om livet och bebyggelsen i dessa trakter i sin nya bok ”Kring Hammarby sjö, tiden före Hammarbyleden” (Trafik-Nostalgiska Förlaget), den första av fyra på samma tema. Det är en rikt illustrerad bok där man lätt förlorar sig i bilderna, av Danvikens hospital, Sickla i forna tider (med folkparken där både Hjalmar Branting och Julia Caesar en gång uppträdde), Hammarby gård med de väldiga ägorna (där Lumafabriken sedan byggdes, industriby idag), turerna kring Kanalplans tillkomst och söderklubben Hammarbys bildande (det började med rodd 1889), Hammarbylunds gård (där Folksamhuset ligger), stadens trädgårdar nedanför Hammarbylund, bomullsspinneriet, Barnängen mm mm.

Hans Björkman och jag promenerar bort till Färgargården där en bostadslänga och ett bostadshus fortfarande finns kvar vid Färgargårdstorget (det var här den fiktive Ture Lindgren ”Tummen” jobbade och träffade Henning Nilsson en vinterdag 1861 i Per Anders Fogelströms roman Mina drömmars stad). Rivna sedan länge är förstås själva färgeribyggnaden, svavelkammaren, stallet, båthuset och lusthuset. Borta i verkligheten, men bevarade i de många bilderna i Hans Björkmans bok, en skattkammare för söderpatrioter och stockholmsintresserade.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Sommarens fluga i Kungsan

101

Var är den?

51

Där är den!

71

Vad gör han?

81

Var är den?

21

Var är den?

11

Var är den?

61

Här är den!

91

Var är den?

111

Var är den?

121

Nu försvann den!

Sommarens stora fluga att med hjälp av mobilen fånga japanska små monster (eller vad det nu är) utspridda lite här och där i den reala verkligheten (som det verkar) pågår som bekant för fullt lite överallt. Så även i Kungsan. ”Jägarna”, unga och gamla, män och kvinnor, rör sig lite robotaktigt fram och tillbaka, ständigt stirrande ned i mobilen. Ser lite eget ut. Kul som det verkar.

Dela med dina vänner

  • 1
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Bilden på poeten Charles Baudelaire togs av Étienne Carjat – hedras den som hedras bör

12Det klassiska porträttet av den franske poeten Charles Baudelaire som illustrerade en artikel i DN Kultur på fredagen …

21

… togs inte för drygt 150 år sedan av den internationella fotoagenturen Archive Farms Inc/Alamy …

41… utan av den franske konstnären och fotografen Étienne Carjat (självporträtt)…

CHT274934 Felix Nadar, c.1860 (b/w photo)  by Nadar, (Gaspard Felix Tournachon) (1820-1910); black and white photograph; Bibliotheque Nationale, Paris, France; (add. info.: Gaspard Felix Tournachon (1820-1910); photographer who used a balloon to take photographs of Paris; self portrait; auto portrait); Archives Charmet; French, out of copyright

… som tillsammans med kollegan Gaspard-Félix Tournachon (självporträtt) mest känd under pseudonymen Nadar tog fler klassiska porträtt av …

31

… Charles Baudelaire (Foto: Nadar, 1855).

Ett porträtt av den franske 1800-talspoeten Charles Baudelaire (1821-1867) illustrerade en intressant recension skriven av Ingrid Elam i fredagens DN Kultur. Under den ikoniska bilden står det ”Foto: Archive Farms Inc/Alamy”.

Men det är klart att det inte var den internationella bildbyrån som tog porträttet av den berömde poeten 1861 eller möjligen 1862. Fotografen hette i själva verket Étienne Carjat (1828-1906) och hade under åren fotoateljé på flera ställen i Paris.

Étienne Carjat och Gaspard-Félix Tournachon (1820-1910), mer känd under pseudonymen Nadar, var de två mest hyllade porträttfotograferna i Paris i mitten av 1800-talet. Båda porträtterade Charles Baudelaire vid fem olika tillfällen var.

Charles Baudelaire satt alltså gärna modell men var samtidigt en bitsk kritiker av fotografin och erkände den inte som konstart. Han ansåg att fotografin mest lämpade sig för turister, astronomer och bibliotekarier, alltså ungefär samma njugga inställning som vår egen Ulf Linde i modern tid.

Étienne Carjat var förutom fotograf också, liksom kollegan Nadar, konstnär och karikatyrtecknare men övergav för sin del fotografin i mitten av 1870-talet och skrev då ett bittert avsked. ”Om du för en lukrativ affär önskar överge målandet, välj inte kameran. Den är ett tortyrinstrument. Dess två linser av glas innefattade i en lång koppartub leder ägaren till hospitalet. Och jag förbjuder dig att följa mig dit. Bli kväkare, bli mormon, eller till och med Bonapartist, men aldrig fotograf. Oh, nej. Galärslavens öde är mindre sorgligt.”

Man undrar över bakgrunden till detta dystra avsked till fotografin. Men fina porträtt tog han, Étienne Carjat, så länge han verkade i ateljén. Och hans namn står för all framtid inskrivet i fotohistorien.

PS. Sakinformationen om Étienne Carjat har jag hämtat från Robert A. Sobieszeks monumentalverk Masterpieces of Photography (Abbeville Press), 1985.

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Riskabelt på Stadsgårdsleden

121Riskabel passage …

11

… över Stadsgårdsleden …

31

… genomförs av tusentals personer varje dag …

1a… som inte upptäckt den diskreta förbudsskylten till höger i bilden …

51

… och som tvingas springa över den livligt trafikerade leden …

61

… och klättra över barriären på andra sidan.

Klungor av människor med småbarn, barnvagnar och resväskor korsar Stadsgårdsleden i höjd med Birkaterminalen. Det ser farligt ut. Här finns inget övergångsställe. Inga trafiksignaler. Bilarna kör fort. Fordon kommer från alla håll. Bussar passerar i ett över vägbanan ”i fel riktning” när de ska köra in till Slussenterminalen. Som tur verkar busschaufförerna vara vana och stannar till för att inte köra på människor som inte ser att bussarna kommer ”från fel håll”.

De flesta gångtrafikanterna verkar vara turister som inte uppmärksammat skylten med den överkorsade fotgängaren i början av rampen ned mot Stadsgården. Därför hamnar de i den här riskabla belägenheten.

Varför ordnar inte staden tydligare skyltning så att inte folk utsätter sig för livsfara, alternativt ordnar ett övergångsställe med tillfälliga signaler tills den nya trappförbindelsen från Södermalmstorg är på plats.

 

 

Dela med dina vänner

  • 3
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Slussen krossas bit för bit

11Nu har …

21

… rivningen av Slussen …

31

… börjat …

41

… på allvar.

51

… så att det syns.

Nu har Slussenslakten startat på allvar. Nu syns det att Slussen rivs. Betongen knackas loss bit för bit med en väldig, spetsig hydraulhammare. Djupa hål skärs i den så kallade östra bron, den mot Stadsgården. Betongblocken med armeringsjärnen som långa krokiga spröt faller ned med brak på marken intill Södra Järngraven. Betongdammet begjuts med vatten ständigt sprutande ur en uppmonterad slang.

Och snart är hela Slussenanläggningen ett minne blott.

 

Dela med dina vänner

  • 302
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Förbifarten och konsten

11Efter tio års planerande …

31

… har arbetet …

21

… på Förbifart Stockholm kommit i gång på allvar. Bilderna är tagna i närheten av Kungens Kurva.

41Nu är det också klart vilka konstnärer som fått uppdraget att smycka ut fem av de underjordiska trafikplatserna. Här är Bigert & Bergströms ”Serpentinvind” som ska smycka ut Kungens Kurvas södergående trafikplats.

51

Ebba Bohlins ”Kuliss” (Lovös norrgående trafikplats) …

71

… och hennes ”Utopi” (Vinstas norrgående trafikplats).

61

Backa Carin Ivarsdotters ”Det tuktade landskapet” (Lovös södergående trafikplats) …

81

… och hennes ”Folkhemmet” (Vinstas södergående trafikplats).

För tio år sedan (2006) började planeringen av den omdiskuterade Förbifart Stockholm, en 21 kilometer lång trafikled från Kungens Kurva till Häggvik, varav 16,5 kilometer i tunnel. Om tio år (2026) planeras den vara klar. Nu (2016) har arbetena kommit i gång på allvar med utsprängningar av arbetstunnlar och andra arbeten längs hela sträckan.

Nyligen blev det också klart vilka konstnärer som vann tävlingen om att smycka ut fem de underjordiska trafikplatserna i Förbifarten. De är Backa Carin Ivarsdotter (två trafikplatser), Ebba Bohlin (två trafikplatser) och konstnärsduon Bigert & Bergström (en trafikplats).

 

 

 

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!