Slussen – ett okänt landskap

”Slussen – ett osynligt landskap” är titeln (fast på engelska) på den spanske konstnären Federico Acals dubbla videoinstallation som hade vernissage i går på galleri Detroit på Roslagsgatan 21. ”Ett osynligt landskap” vad menas? Federico Acal (övre bilden) förklarar: ”Slussen är en plats som ingen annan där många människor passerar. De är på väg dit eller på väg därifrån. Inte många stannar till och upplever platsen i sig.” Därför ville han synliggöra den plats i Stockholm som han fascinerats av och så ofta återkommit till. Han är tillbaka i Stockholm för fjärde gången.

Federico Acal utrustade åtta vänner med videokameror och lät dem filma Slussen efter eget skön. Själv följde han videofotograferna i hälarna och dokumenterade deras rörelsemönster vilket redovisas på fotografiska kartor på ena utställningsväggen. På den andra rullar den dubbla videinstallationen som han själv redigerat ihop av de åtta filmera. Konstverket kan även avnjutas utifrån på Roslagsgatan, men då missar man ljudet (mellanbilden).  

Annons:

”Slussen – an invisible landscape” är en poetisk gestaltning av en oöverskådlig plats med olikformade rum och prång, vattenspeglingar och fordon till sjöss och till lands och människor som rör sig som balettdansöser fram och tillbaks på Ryssgården (undre bilden). I sanning en poetisk hyllning till dennna ojämförbara plats i Stockholm som är kongenial med min egen Slussenupplevelse som ingen kan ta ifrån mej även om jag vet att den långt ifrån delas av alla stockholmare. Jag tror att den som likt Federico Acal ger sig tid att överraskas av Slussens alla oupptäckta gångar och vrår och oväntade scenerier blir mindre tvärsäker på att den gamla funkisanläggningen mår bäst av att rivas till grunden och ersätta av en själlösa glasgalleria som privatiserar en stor del av det offentliga rummet.

Federico Acal är född 1981 i Cádiz, Spanien. Han bor och arbetar för närvarande i Stockholm. Acal tog 2004 en magisterexamen i fri konst vid Polytechnic University of Valencia. Han har också studerat vid Bauhaus universitetet i Weimar, Tyskand och Carnegie Mellon University i Pittsburgh, USA. Han arbetar främst med videoinstallationer och ljudkonst. Hans verk har bland visats bland annat på Strange Screen på the Macedonian Museum of Contemporary Art i Thessaloniki, Festival Optica på The Gijón International Festival of Video Art i Gijon och Madrid och på VideoAkt International Video Art Show at GlogaurAIR i Berlin, Tyskland. Utställningen på galleri Detroit är öppen fredag-söndag kl 12-16 t o m 29 mars. Missa den inte!

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

Möjligtvis kan man tänka sig att Epstein, precis som jag och många andra, har tröttnat på att politikerna "fuskbygger" dvs låter en byggnadsherre bygga gallerior och kontor på tidigare offentliga platser bara de bjussar på en park eller som i slussens fall en trafikapparat. Det ger en stängd, kall stad där människorna reduceras till konsumenter. Slussen behöver byggas om, men inte till ett inglasat konsumismtempel.

Joakim, 12:07, 26 March 2009. Anmäl

Och Epstein försöker sin vana trogen ge sken av att Slussen går att bevara. Ljuger han medvetet för sina läsare? <br/><br/>Vi är många som passerar Slussen varje dag. Många som kan klara sig utan de mörka och otrygga prången. Vi är många som går med handen för näsan för att stänga ute urinstanken. <br/><br/>Men sådant syns inte på bild eller film. <br/><br/>En sak kan jag dock hålla med om, och det är att Slussen är en plats som man passerar. Kanske är det dags att ändra på det, och göra Slussen till en plats där man stannar kvar?

Magnus Orest (Webbsida), 18:18, 23 March 2009. Anmäl

suck. av de presenterade förslagen är det väl endast wingårds som är en "glasgalleria". vad vill lars? ska man riva och bygga en exakt kopia? för renovering är inte ett alternativ.

k, 22:07, 22 March 2009. Anmäl