Musikkonflikt om Vasaparkens isbana

Vasaparkens isbana (där jag som liten pilt stapplade omkring på halvrören i början av 50-talet) är numera konstfrusen. Nuförtiden får man vissa tider åka omkring med klubba vilket var förbjudet på min tid. Fullt med barn och vuxna skrinnar runt i den snabbt tilltagande eftermiddagsskymningen på nyårsaftonen. De minsta som fått skridskor i julklapp premiäråker på vingliga ben och trattar på ändan och gråter, tröstas och blir åter glada. Småkillarna spelar hockey med innebandyklubbor och en tennisboll som de skjuter in i målet bestående av två utställda kängor. En liten flicka försöker göra piruetter, en annan står still och funderar. Det är ungefär som på min tid i den vintriga Vasaparken även om jag saknar korvgubben med den rykande korvlådan på cykelns pakethållare. Aldrig hade vi råd att köpa en varmkorv, bara bröd med senap på för fem öre styck.



Jag noterade att en invånare i Vasastan har lämnat in ett medborgarförslag till Norrmalms stadsdelsnämnd. Förslagsställaren vill att högtalare monteras upp vid Vasaparkens isbana så att skridskoåkarna kan åka omkring till tonerna av den utströmmande musiken på samma sätt som sker i Kungsträdgården. Ett kontroversiellt förslag eftersom närboende på Odengatan fruktar att få tillbringa tillvaron i en ”konsertlokal” då musiken (enligt dessa) studsar och förstärks mellan husväggarna. Kan man inte tänka sig en liten kompromiss: lagom volym på musiken och endast vissa tider. Frågan ska utredas. Det ska bli spännande att se utfallet.



Medborgarförslag till stadsdelsnämnderna är för övrigt en ganska sällsynt företeelse. Känner inte medborgarna till att de kan lämna in förslag till politikerna som utreds av tjänstemännen och kanske bli genomförda? Eller anser medborgarna det meningslöst att lämna in förslag eftersom de inte tror att de kan få igenom dem? Eller är kanske medborgarna så nöjda med sina politiker att de inte tycker det finns några förbättringar att föreslå? Eller är det kanske så att folk har fullt upp med sitt och därför inte orkar eller hinner engagera sig i de nära samhällsfrågorna? Inte vet jag. Gott nytt år!

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-5 av 5

Ja, egentligen är det synd att folk är så oroliga, hur farligt är det egentligen? <br/>På landet ville en granne skaffa bikupa och skörda honung, den andre grannen sa blankt nej. för: <br/>- Tänk om dom har sin inflygningsbana över min tomt!

Svante (Webbsida), 16:05, 20 januari 2010. Anmäl

Medborgarförslag i all ära. Men just detta ifråga har jag inte mycket till övers för. Det urbana ljudrummet är nog förorenat som det är.

Niklas, 10:25, 5 januari 2010. Anmäl

På "min tid" (mitten av 60-talet) kostade korvbröden 25 öre och vi fick både senap och ketchup. <br/>Gott nytt år!

Eva, 10:03, 1 januari 2010. Anmäl

Gott nytt år Lars Epstein! Hoppas du fortsätter med bloggandet länge till! Läser din blogg så fort det har kommit en uppdatering. Skulle vara kul ifall du möjligtvis skulle kunna släppa en utställning i framtiden med foton och sådant du samlat på dig genom åren?

Ungläsare, 21:21, 31 december 2009. Anmäl

Det är kul att åka skridsko till musik. Men låtvalet måste vara det rätt.a Åkte idag på Östermalms IP till tonerna av bl.a Beatles. Det gårr rätt bra. Annars är wienervals bäst, det ger rätta rytmen och schvungen i åknngen. Jag förstår om de boende omkring Vasaparken är rädda för skrål och vrål.Men det kan man väl komma överens om, liksom ljudnivån?

Neon, 19:06, 31 december 2009. Anmäl

Rådhuset inte fulast på Kungsholmen

Rådhuset, en prydnad för Kungsholmen.

Det tycks mig snudd på oförskämt att utnämna arkitekten Carl Westmans (1866-1936) Rådhus (1915) (med sin kupade kopparhjälm på mittornet och alla sina utsmyckningar) vid Scheelegatan till ett av Kungsholmens tio fulaste hus vilket sker i det senaste numret av lokaltidningen Vårt Kungsholmen. Läsarna uppmanas att rösta fram Kungsholmens fulaste hus. Bland de tio förslagen redaktionen rekommenderar finns också Trygg-Hansas omdiskuterade (av Stadsmuseet k-märkta) hus på Fleminggatan, Stadsarkivet på Kungsklippan, Svenska Dagbladets 60-talshus hus i Marieberg och DN-skrapans tillbyggnader på Gjörwellsgatan.

Fult hus på Fleminggatan 3-9.

Fult hus på Drottningholmsvägen 14-26.

Ända kan inget av dessa hus på långa vägar i anskrämlighet mäta sig med det trista fängelseliknande 60-talsmonumentet på Fleminggatan 3-9 mittemot Tekniska nämndhuset eller 70-talsbunkern (med en fasad som ser badrumskaklad ut) vid Fridhemsplan (Drottningholmsvägen 14-26) av vilka inget finns upptaget bland de föreslagna tio fulaste husen i Vårt Kungsholmen.

Waterfront Building, växande koloss.

Carl Westmans rådhus (som har jämförts med en Vasaborg inspirerad av Vadstena slott) skulle från början egentligen ha placerats på den gamla Eldkvarnstomten där i stället Ragnar Östbergs (1866-1945) stadshus senare byggdes (1923). Och det kan man väl hålla med om var ett lyckat drag även om det senare nu tyvärr hamnar lite i skuggan av den framväxande kolossen Waterfront Building i närheten. Det vackra nyrenoverade Rådhuset (där det stått i snart hundra år) passar utsökt in i stadsbilden mellan Polishuset och Piperska muren. Så var det sagt.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (24)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 24

Det var tråkigt att skönhetsrådet burit sig så fånigt åt.

Morris, 12:06, 4 januari 2010. Anmäl

St Görans gymnasium är fulast. Visst, det är k-märkt, men det är rejält fult.

Julia, 20:42, 3 januari 2010. Anmäl

Det nymoderaterna men även yimby som inte passar stadens befolkning när det gäller hus och bebyggelse. De älskar det iskalla omänskliga och fula - det gör inte vi andra. Man märker sånt efter att ha följt debatten en tid. Stadsbyggnadsfolket tycks just nu vara stans mest utskällda människor. Med rätta.

Curt, 11:27, 2 januari 2010. Anmäl

Vad man tycker om arkitektur är ju förstås individuellt. Det finns nog få byggnader som alla tycker är vackra, och få som alla tycker är fula. När stadshuset byggdes var det duktigt utskällt men idag verkar de flesta gilla det. Värt att minnas när denna typ av frågor diskuteras. <br/>Hursom, det mest talande tycker jag är att lokaltidningarna har en tävling om FULASTE huset. Att ha en tävling om det vackraste huset verkar inte vara lika intressant men passar väl väl in i medialandskapet i den här staden..

Anders, 01:17, 2 januari 2010. Anmäl

På stadens hemsida finns även en länk till skönhetsrådets årsredovisning för 2008. Läs där !

politikerinspektören, 15:37, 1 januari 2010. Anmäl

cg heden fick inte länken att fungera men tittade på stadens hemsida www.stockholm.se. Där finns skönhetsrådets ledamöter angivna. De utses tydligen av kommunalfullmäktige ! Makten föredrar tydligen att kontrollera sig själv.. Bland ledamöterna återfanmns åtminstone en illa beryktad politiker. Ska försöka informera mig grundligare nästa vecka, återkommer eventuellt.

major W, 15:07, 1 januari 2010. Anmäl

Till major W: <br/>Nej, jag vet ingenting mer om detta än det som finns i Vårt Kungsholmen - följ länken som finns inlagd i Epsteins text! Men ett oroväckande förhållande är att "Nya skönhetsrådet" tydligen använder denna beteckning endast som ett andrahandsval - i artikeln omnämns det i första hand under namnet "The New Beauty Council"!

cg heden, 14:09, 1 januari 2010. Anmäl

cg heden Vad innebär "det nya skönhetsrådet". Är det nya medlemmar eller omorganiserat. Man ställer sig även frågan om rådet fortfarande består av pålitiga personer. Vet du mer ?

major W, 13:43, 1 januari 2010. Anmäl

Jag håller helt med Epstein! Om det är Nya skönhetsrådet som gjort listan på kandidater till titeln Kungsholmens fulaste hus hoppas jag att detta råd aldrig får något inflytande över stadsbilden. Rådhuset älskar jag. Jag var tingsnotarie vid Sthlms TR 1976 – 1979 varav flera månader tillbragtes i rådhuset, varför jag var bekant med – och älskade! – även dess inre i sin gamla skepnad. Inte heller håller jag med om gamla SvD-huset, Stockholms stadsarkiv eller Svensk pantbelåning. Däremot är båda de exempel Epstein nämner (d v s Fleminggatan 3 – 9 och Drottningholmsvägen 14 – 16) väl värda att sprängas bort och schaktas ner. Om jag måste välja endast ett hus att önska åt fanders blir det Fleminggatan 3 – 9 som fördystrat mitt gaturum under flera perioder i mitt liv – lågkvalitativ, östberlininspirerad tristessarkitektur av värsta slag, därtill försedd med totalt meningslösa skyltfönster utan innehåll. Väntar man på bussen måste man stå vänd mot gatan för att inte få depressionsanfall.

cg heden, 11:18, 1 januari 2010. Anmäl

Simon-Peter Vänligen uttrycker er artigt mot Hr Epstein som skriver dessa trevliga artiklar. Vad sjutton är det som får er att tro att djupare kunskaper i arkitektur skulle gagna saken ? Vi som bor här vill förstås ha en gammaldags europeisk stad. Det begriper Hr Epstein. Här byggs inga vågade hus. Det leder till borgerligt inbördeskrig av hittils inte skådat slag. Det är redan på bristningsgränsen. Tors Torn kan komma att innebära socialistisk majoritet i höst. Nog.

major W, 09:34, 1 januari 2010. Anmäl

Varma kramar i kylan på Sergels torg

En gratis kram på plattan vid Sergels torg värmer i den tilltagande kylan. ”Free Hugs” ”Gratis kramar” står det på skyltarna som vänligt sinnade personer av båda könen håller upp. Många förbipasserande ser lite avvaktande ut och undrar vad som är i görningen. Andra tar emot och ger gärna en kram till en okänd medmänniska. En kram värmer även om man inte tidigare känner den man kramar. Det kan jag garantera efter att ha provat.



Det började för drygt fem år sedan när en australier som kallar sig Juan Mann återvände hem efter en längre vistelse i London. Han stod ensam på flygplatsen i Sidney och hade ingen som mötte honom och ingenstans att ta vägen. Han kände sig helt ensam och övergiven. Hans ensamhetskänsla förstärktes när han såg andra ankommande passagerare mötas och omfamnas av väntande släktingar och vänner. Då fick han idén att skriva ”Free hugs” på en skylt och erbjöd sig att krama vem som var intresserad och snart fick också han sin välkomstkram. Inte bara en. Därefter spred sig idén klotet runt.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

Det jag undrar är, vad säger smittskyddsinstitutet om detta?

Kramsmurf, 18:11, 31 december 2009. Anmäl

En underbar och härlig idé! :)

Enjes (Webbsida), 22:18, 29 december 2009. Anmäl

Jag var organisatören av denna Free Hugs Event och det var mycket trivsamt att träffa Herr Epstein :) <br/>Han ställde frågor om vad vi sysslade med och bakgrunden till det hela och jag svarade efter bästa förmåga :) <br/>Nu ser jag att han har gjort fin efterforskning om uppkomsten av Free Hugs ^^ <br/>Mina vänner och jag själv tackar dig hjärtligt för att du uppmärksammat vårt medmänskliga initiativ på ett mycket gediget sätt :) <br/>Vänligen, <br/>Daniel

Daniel Bure, 22:03, 29 december 2009. Anmäl

Talludden då och nu

Talludden 1952. Foto: John Kjellström

Talludden, själva platsen, finns naturligtvis kvar än i dag, men var exakt låg serveringen och golfbanan? Där på en provisorisk scen uppträdde bandyspelaren och smörsångaren Gösta Snoddas Nordgren en sommardag 1952 för en inspelning till en Åsa-Nissefilm. Det visar ett fotografi på en högst sevärd utställning med Svenska Dagbladets fotografier 1914-1959 på Stadsmuseet som pågår januari månad ut.

Talludden (?) idag, med…

Jag var elva år 1952, bodde vid Sankt Eriksbron och rörde mig ofta i skogarna runt Karlbergs slott. Ibland närmade jag mig Talludden utan att våga mig riktigt ända fram till de tuffa skinnklädda knuttarna och spättorna på sina brummande motorcyklar som hade Talludden som hemvist. I dag är knuttarna och spättorna, serveringen, golfbanan och den provisoriska scenen bara ett minne, återuppståndet tack vare ett fotografi.

…utsikten mot Ulvsundasjön.

Någonstans i närheten av Pampas Marina och AIK:s fotbollshus på Ekelundsvägen under det som idag är Essingeleden låg gamla Talludden. Men ingenting finns kvar som ger en antydan exakt var. Jag får nöja mig med en ungefärlig gissning.

Svenska Dagbladet, till skillnad från Dagens Nyheter, hade vett att lämna sina gamla negativ till Stadsmuseet (1971) när de inte ansåg sig ha behov av dem längre. Nu är de katalogiserade och utgör en oskattbar dokumentation av livet i det Stockholm som gått. Vad gjorde ansvariga chefer på Dagens Nyheter när redaktionen flyttade från Klara till Marieberg 1963? Jo, de kastade alla negativ som var äldre än tio år (alltså de mest värdefulla) i stället för att behålla dem eller skänka samlingen till Stadsmuseet. En oförlåtlig kulturmassaker!

Sven Jerring i studion. Fotografen okänd.

På Svenska Dagbladets utställning ses också Sven Jerring i studion på Radiotjänst på Kungsgatan 8 där han sitter och pratar i telefon med sin oformliga mikrofon framför sig på bordet i studion. Farbror Sven kallades han i min ungdom och ledde programmet Barnens brevlåda varje torsdag (ett ganska långtråkigt program som jag minns det) där barnen sjöng och hälsade till vänner och släktingar.

Inflyttning i Farsta 1955. Foto: Herman Ronninger.

 

Bussolycka på Hägerstensåsen 1955. Foto: Jan Ehnemark.

Ett flyttlass, på ett lastbilsflak, är på väg till Filipstadsbacken i Farsta 1955 där ett par ska flytta in. Samma år kör en buss in i en kiosk i korsningen Sparbanksvägen/Mellanbergsvägen på Hägerstensåsen. Tack Svenskan för att ni bevarade alla dessa små obetydliga händelser för framtiden genom att inte (som DN) slänga alla era gamla fotonegativ på soptippen!

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (10)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 10

Vad är det för barbarer som slänger historien på soptippen? <br/>Hoppas att åtgärder är vidtagna som bevarar bilder i framtiden. De nya digitala bilderna är ju mer hotade än de gamla negativen, så framtiden verkar dyster.

Conny, 11:40, 26 januari 2010. Anmäl

Vad tråkigt att höra att DN slängt gamla negativ på tippen! Hoppas att man blivit klokare nu och ser till att man sparar bilder. Det som kan verka vardagligt och kanske rentav ointressant 2010 kan vara väldigt spännande och ett tidsdokument från vår tid 2060.

Julia, 09:08, 5 januari 2010. Anmäl

Hej "Puttefnask"! <br/>På 50-talet hade jag gul duffel och myggjagare, gillade Dixiemusik (Kid Ory, George Lewis etc). På 60-talet bodde jag på Lodvägen 4 i Edsberg, uppe i backen. Det var då det.

Lars Epstein, 21:36, 29 december 2009. Anmäl

Jaså, var du en av dem som bar duffel, dom fick på nöten om dom äntrade fel platser. <br/>Jag flyttade in i första fastigheten på Flintlåsvägen i Edsberg 1962 men flyttade därifrån redan efter något år.

Puttefnask, 19:00, 29 december 2009. Anmäl

Ja världen är mindre än man tror. Jag glömde att nämna Sätrastugan och Nybohow. Några år senare när vi knuttar som blivit raggare som nu köpt barnvagnar då dök "Morsans raggarfik " upp mitt emot Lillstugan fast tre hundra meter närmare Helenelund in i skogen. <br/>Sedan blev det Brostugan mellan Nockebybron och Drottningholmsbron med familjen. Corvettklubben håller till där. <br/>Kom du ihåg Gyldengränd innan Söderleden var byggd så fanns ett trafiklyse i korsningen brännkyrkagatan/Gyldengränd där man körde direkt upp till Götgatan som då var dubbelriktad. Eller pontonjärbron mellan Riddarholmen till Stadshuset. Tidigt 60 tal.

Puttefnask, 18:55, 29 december 2009. Anmäl

Verkligen upplyftande med historia på mininivå. Lillstugan finns kvar! Det trodde jag inte. Jag minns den från 60-talet när jag bodde i Edsberg i Sollentuna. Lillstugan passerade man alldeles vid vägen när man skulle ut på E-4:an. Nu har de ju byggt mycket runt Silverdal och dragit om vägarna och jag trodde att Lillstugan rivits. Men inte! Trevligt! Cupido, knuttehaket på Roslagsgatan snett emot Norra Real, minns jag, men vågade mig lika lite in där som fram på Talludden. De skinnklädda ungdomarna väckte allt för stor respekt.

Lars Epstein, 18:47, 29 december 2009. Anmäl

Det här är verkligen lilla världen. Jag berättade tidigare om min farfar som ägde Talludden. Min farmor föddes på Silverdals gård i nuvarande södra Sollentuna och Lillstugan som ligger strax intill byggdes omkring 1920 av min farmors kusin. Kusinens pappa ägde ett slakteri, men att ta över det var inget för dottern/farmors kusin. Efter första världskriget kom bilismen igång så smått och hon fick för sig att ett konditori vid Lillstugan skulle bära sig. I takt med att trafiken ökade blev stället ett populärt utflyktsmål för stockholmare och solnabor. Efter andra världskriget blev fiket ett knutteställe innan kusinen sålde Lillstugan i början av 50-talet.

Hans, 18:30, 29 december 2009. Anmäl

Jodå, jag hade både en en AJS, BSA och en Trimph Tiger 110 innan jag böt till en raggarbil en Olds 88. Man bodde på Tallis eller Lillstugan i Helenelund. Lillstugan finns fortfarande kvar. <br/>Cupido (kupan) på Roslagsgatan där bodde man också. Senare blev det Björknäspaviljongen.

Puttefnask, 17:39, 29 december 2009. Anmäl

Tack Hans för de intressanta upplysningarna!

Lars Epstein, 15:01, 29 december 2009. Anmäl

Kul att du nämner Talludden. Min farfar ägde stället men sålde det någon gång i början av 50-talet. Talludden var troligen stans största fik, med 300 bord och cirka 1 000 stolar som farfar dealat till sig via Wårby bryggeri. När knuttarna kom krävde polisen i Solna att få ha en konstapel inne på fiket och en utanför för att undvika trafikstockningar. Men annars gick det lugnt till, på Talludden serverades bara fika och ingen alkohol. Tror inte att det finns något kvar av byggnaden i dag. Den vackra Essingeleden satte stopp för det.

Hans, 14:07, 29 december 2009. Anmäl

Tors torn vid Norra station omarbetas. Klockhuset stympas

De 140 ”meter höga tvillingtornen (ritade av planarkitekten Aleksander Wolodarski) intill nya Norra station (de s k Tors torn, mer än dubbelt så höga som Hötorgsskraporna) som ska byggas vid Torsgatans möte med Solnabron klubbades nyligen (10 december) igenom i stadsbyggnadsnämnden, men uppenbarligen inte utan vånda. I ett ”särskilt uttalande” till beslutet från politikerna i den borgerliga majoriteten med stadsbyggnadsborgarrådet Kristina Alvendal (m) i spetsen heter det nämligen:

”Tors torn är lämpligt placerade och det är viktigt att ambitionerna vad gäller tornens utformning och gestaltning fortsatt är mycket höga. Det är viktigt att tornens höjd behålls, men det arkitektoniska uttrycket får gärna bli mer vågat”.



Varför det är viktigt att tornen är 140 meter höga och inte endast exempelvis 70 meter höga framgår inte. Men att politikerna inte är nöjda med den föreslagna utformningen av tornen framgår däremot klart. Vad ”mer vågat” nu än kan betyda.



Det gamla stationshuset, det s k Klockhuset, ryms inte inom den nya stadsplanen. Varför framgår inte heller. ”Själva klocktornet kan dock sparas och bör därför bevaras på lämplig plats inom planområdet”, heter det i den borgerliga majoritetens särskilda uttalande, vilket väl måste betyda att man tänker sig att riva större delen av det gamla stationshuset och bara behålla en stympad del som minne från den gamla järnvägsepoken. Märkligt!

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (76)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 76

"Ingenjörerna E&S", hur får du plats med 44000 kvm i ett enda "ordinärt hus i stenstaden"? Blir det inte rätt stort på bredden?

Micke, 13:07, 24 mars 2010. Anmäl

Det är helt otänkbart att en skyskrapa skulle kunna dra lika litet energi totalt som ett ordinärt hus i stenstaden. Det senare har mindre ytterväggsarea, behöver inte kylning den varma årstiden samt har avsevärt lägre elförbrukning än den omfattande maskinteknik skyskrapan kräver. Ett felaktigt påstående blir inte rätt av att det upprepas tillräckligt ofta. För vissa politiker är denna lögn viktig. Miljömedvetna tekniker ser er.

ingenjörerna E & S, 12:23, 24 mars 2010. Anmäl

Det är helt otänkbart att en skyskrapa skulle kunna dra lika litet energi totalt som ett ordinärt hus i stenstaden. Det senare har mindre ytterväggsarea, behöver inte kylning den varma årstiden samt har avsevärt lägre elförbrukning än den omfattande maskinteknik skyskrapan kräver. Ett felaktigt påstående blir inte rätt av att det upprepas tillräckligt ofta. För vissa politiker är denna lögn viktig. Miljömedvetna tekniker ser er.

ingenjörerna E & S, 12:23, 24 mars 2010. Anmäl

Det är helt otänkbart att en skyskrapa skulle kunna dra lika litet energi totalt som ett ordinärt hus i stenstaden. Det senare har mindre ytterväggsarea, behöver inte kylning den varma årstiden samt har avsevärt lägre elförbrukning än den omfattande maskinteknik skyskrapan kräver. Ett felaktigt påstående blir inte rätt av att det upprepas tillräckligt ofta. För vissa politiker är denna lögn viktig. Miljömedvetna tekniker ser er.

ingenjörerna E & S, 12:23, 24 mars 2010. Anmäl

Det är helt otänkbart att en skyskrapa skulle kunna dra lika litet energi totalt som ett ordinärt hus i stenstaden. Det senare har mindre ytterväggsarea, behöver inte kylning den varma årstiden samt har avsevärt lägre elförbrukning än den omfattande maskinteknik skyskrapan kräver. Ett felaktigt påstående blir inte rätt av att det upprepas tillräckligt ofta. För vissa politiker är denna lögn viktig. Miljömedvetna tekniker ser er.

ingenjörerna E & S, 12:23, 24 mars 2010. Anmäl

Det är helt otänkbart att en skyskrapa skulle kunna dra lika litet energi totalt som ett ordinärt hus i stenstaden. Det senare har mindre ytterväggsarea, behöver inte kylning den varma årstiden samt har avsevärt lägre elförbrukning än den omfattande maskinteknik skyskrapan kräver. Ett felaktigt påstående blir inte rätt av att det upprepas tillräckligt ofta. För vissa politiker är denna lögn viktig. Miljömedvetna tekniker ser er.

ingenjörerna E & S, 12:23, 24 mars 2010. Anmäl

Skyskrapor är energissparande, helt klart. Mest tack vare att avstånd minimeras. Jag har jobbat som tidningsbud och att dela ut i innerstaden tar kanske hälften av tiden jämfört med ett lika stort distrikt i glest bebyggd förort. Det ger en fingervisning om vilka besparingar som de tekniska systemen också kan göra på en kompakt bebyggelsestruktur.

Håkan, 21:17, 23 mars 2010. Anmäl

"Munväder och medvetna förvrängningar"? Nu tycker jag faktiskt du hånar expertisen lite. <br/>En riktig tekniker kan nog sina formler men jag tolkar ditt senaste inlägg som att du anser dig veta bättre. Kan du vara vänlig och redogöra för hur värmegenomgångskoefficienten påverkas av förhållandet mellan husets totala golvyta och ytterväggsarean?

Micke, 21:49, 20 mars 2010. Anmäl

En riktig... Håll dig till fakta. Räkna in värme, kyla och hög elförbrukning ! Ett otal variabler inverkar, dock ej markytan. Mycket munväder och populistiskt snack här. Många anar vid detta laget vilken signatur som vanligen ligger bakom dessa medvetna förvränganden.

annan tekniker, 20:38, 20 mars 2010. Anmäl

Nej, Micke har rätt i alla synpunkter han anför. Skyskrapor drar mindre energi än motsvarande byggnadsvolym utspridd över en större markyta.

En riktig tekniker den här gången, 18:32, 20 mars 2010. Anmäl

Det droppar från istappen

Annandag jul 2009, klockan 12.13. Prästgatan 56 i Gamla stan. Töväder. Det droppar från istappen.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Julgranen på Järntorget vandaliserad. Varför?

Julgranen på Järntorget i Gamla stan är nedsågad. På marken ligger den med släckta lampor och ringlande sladdar. Först trodde jag att den blåst ned. Men sågmärkena i stammen bevisar att vandaler varit framme. Vem går omkring med en såg och får plötsligt för sig att såga ned en kommunal julgran på allmän plats? En julhatare?  En förfördelad medborgare som vill hämnas på myndigheterna? En person som njuter av att förstöra andras egendom?


Någon som har en bra förklaring?

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (6)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-6 av 6

Ja, och vilka id***er är det som envisas med att bränna ner Gävles underbara julbock?. Trots impregnering och webbkameror tar den fyr nästan varje år. Suck.

Neon, 19:05, 29 december 2009. Anmäl

Det verkar gå en våg av julgrans-marodörer i det här landet. Utanför Uppsala Domkyrka har 7-meter höga julgranar stulits flera ggr om. På annan plats hörde jag att stadens julgran med belysning och allt stals mitt i natten. Kvar fanns bara hjulspåret i snön.....Man undrar vilka idioter det är som förstör.

lena, 13:42, 29 december 2009. Anmäl

Min teori är att det är Lars Epstein själv som sågat ned granen i vredesmod över att den mer än två meter hög, och att detta inlägg blott är ett försök att föra Kling & Klang på villovägar.

Magnusen, 21:19, 28 december 2009. Anmäl

Hmm, det krävs rätt mycket styrka och tålamod att fälla en gran för hand så det utesluter vanliga missbrukare. Nej, vi har att göra med en man i 18 - 30 års ålder. Motiv? Besvikelse över klimatmötet o dy. Jag skulle gissa på en rödgrön person, en tragisk och trasig figur som planerat tillslaget väl. Kan vara en inflyttad norrlänning van vid skog.

Kalle Blomqvist, 11:02, 26 december 2009. Anmäl

Varför skulle inte detta också förstöras. Nedeldade skolor för 100 tals miljoner. <br/>De poliser som skickas ut görs till åtlöjen om dom försöker lösa brotten.

Puttefnask, 09:32, 26 december 2009. Anmäl

Det är väl troligen någon av Epsteins anhängare som tyckte det var en onödig nymodighet och därför inte hörde hemma i Gamla Stan. Om något inte fanns på plats under 40-talet så är det som bekant ett obehagligt förstörande inslag i den inbillade idyllen. <br/>Minns själva hur Epstein skrev om Stenbecks gran på Skeppsbron: "När den kom tyckte jag inte om den, nu efter tio år gillar jag den". Någon kommenterade då att Epstein om 20 år skulle slåss för sitt liv för Stenbeckgranens överlevnad. <br/>Jag misstänker alltså någon av Epsteins trognaste läsare!

Jocko Apa, 22:21, 25 december 2009. Anmäl

Nacka blir staty i Skåne nästa år

Nacka Skoglund i premiärmatchen mot Karlstad 1964 där han han slog in en hörna direkt i mål.

Nacka Skoglund på idolkort från Italienåren i början av 50-talet.

Min egen inte särskilt porträttlika Nackavimpel som jag inte vet var den kommer ifrån.

Lennart ”Nacka” Skoglund, 50-talets (och kanske alla tiders) Kung Fotboll i Sverige, är inte glömd fast han dog för 35 år sedan, nedgången, bara 45 år gammal.  I går, på julafton, skulle han ha fyllt 80 år om han fått leva. Aldrig glömmer jag drömmålet han slog in direkt på hörna i matchinledningen i premiärmatchen för Hammarby mot Karlstad 1964 efter återkomsten från den framgångsrika proffssejouren i Italien. Historierna om Nacka är otaliga. Sanna eller inte, vem vet. När han 19 år gammal 1949 fick anbud från AIK att spela i Allsvenskan ska han ha förhandlat sig till en kostym och rock till sig själv, en kappa till mamma Linnéa, en matta att lägga på golvet hemma i lägenheten på Katarina Bangata 42 förutom de1 000 kronorna i övergångssumma. Trots att han bara spelade sju matcher i AIK blev han svensk cupmästare med Solnaklubben innan han for till Italien och blev proffs i Milanoklubben Inter. Med Inter blev han italiensk ligamästare liksom sin sentida efterträdare i bolltrollarbranschen Zlatan Ibrahimovic.

Stefan Magnusson hyllar traditionellt Nackas minne på julaftonen.

Runt tusen personer samlades för att hylla minnet av Nacka.

Hunden ”Våfflan” är inbiten ”bajare” enligt husse.

Ung andäktig Bajensupporter vid Nackastatyn på Katarina Bangata.

Bajenbrudarna Bauer sjunger vid Nackaceremonin på julafton.

Under gårdagens årliga hyllning vid Nackastatyn intill bollgeniets barndomshem på Katarina Bangata 42 samlade uppåt tusen personer och lyssnade till Stefan Magnussons traditionella hyllningstal. Stefan Magnusson berättade att en staty föreställande Nacka Skoglund ska resas nästa år i den skånska orten Borrby. Där spelade han en uppvisningsmatch 1950. ”Visserligen spelade Nacka bara en halvlek. Men det räckte. Den mannen gjorde sannerligen avtryck”, sade Stefan Magnusson och de församlade applåderade. Nackastatyn fotograferades oupphörligen. Bajenbrudarna Bauer sjöng julsånger. Några tände ljus.  Artisten Nackas minne lever än.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Glömmer aldrig då Nacka spelade skjortan av landslaget i <br/>matchen mellan Landslaget och Pressen på Råsunda 1950. <br/>Han uttogs direkt till landslaget och fick åka till VM i Brasilien, där vi fick VM-brons. Vi slog Italien i första matchen med 3-2. <br/>Då blev Kalle Svensson - Rio-Kalle.

Sven, 09:31, 25 december 2009. Anmäl

Inga snöbollar på Horace Engdahl

Gamla stans levande julkalender sjunger på sista versen. På julafton klockan 11.30 öppnas den sista luckan på Stortorget.

Anders Hansson förbereder lucköppning 23 i Gamla stan.

Lucka 23 öppnades i Svenska Akademiens hus på Skomakargatan 30 på onsdagskvällen. Inför framträdandet övade deltagarna lite avspänt och pratade igenom programmet. Svenska Akademiens förre sekreterare Horace Engdahl spelade piano medan sonen Caspar sjöng. Hustrun, mamman och professorn Ebba Witt-Brattström sade sig vara lite nervös såsom sig bör inför ett framträdande. Detta för att den rätta koncentrationen ska infinna sig.

Christel, Ebba, Horace och Caspar samtalar inför framträdandet.

Horace och Caspar övar strax före lucköppningen.

”Hur blir det när föreställningen är klar. Blir vi framropade då”, undrade Horace Engdahl, alldeles innan lucköppningen skulle ta sin början. ”Javisst”, svarade konferencieren Christel
Schultz, ”och det blir säkert applåder mellan varje framträdande”. ”Bara de inte börjar kasta snöbollar”, skojade Horace Engdahl. ”Det är ingen risk. Publiken i Sverige är mycket väluppfostrad. Till skillnad från i Tyskland där åhörarna brukar bua på operaföreställningarna om de är missnöjda med framträdandet”. sade någon. ”Ja, ja det är sant”, sade Horace Engdahl, ”men jag har varit med om att några i publiken buat och visslat också på Stockholmsoperan. Det var en föreställning av Simson och Delila där man hade plockat in ett motiv med självmordsbombare på slutet. Det gick över gränsen. Det tyckte jag också”.

Caspar Engdahl sjunger Julvisa av Zacharias Topelius.

Ebba Witt-Brattström talar om 1809, 1909 och 2009.

Birger Haglund sjunger O helga natt.

Men ingen buade åt Horace Engdahls pianospel, Caspar Engdahls sång (Julvisa av Zacharias Topelius), Ebba Witt-Brattströms miniföredrag eller Birger Haglunds sång (O helga natt). Tvärtom. Den månghövdade publiken därnere på Skomakargatan och i Tyska Brinken applåderade så det smattrade mellan husväggarna.

Publiken nere på gatan var nöjd med framträdandet.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

Ibland önskar man att man bodde i Stockholm!

lena ö, 09:53, 26 december 2009. Anmäl

Bedårande! Hit ska jag med sällskap nästa år, om det företas igen!

Carl S, 00:52, 25 december 2009. Anmäl

Ja, det var fint i går kväll! De japanska turister som kom förbi såg dock en smula konfunderade ut - dessa exotiska svenskar!

Neon, 22:02, 24 december 2009. Anmäl

Se upp i stan!

Kristallskimrande, tunga, spetsiga, livsfarliga hänger istapparna över Stockholmarnas huvuden på tisdagsförmiddagen. Vintern är här!

Storkyrkobrinken 4.

Baggensgatan 11.

Munkbrogatan (mellan 17 och 19).

Slottet, yttre borggården.

Börshuset, Trångsund.

Skomakargatan 11.

Tyska brinken 30.

Västerlånggatan 42.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Otroligt vackra bilder, men samtidigt lite läskiga. Man får rysningar i hela kroppen vid tanken på att få en sådan syl i huvudet. Min favorit var bilden från slottet.

Vanja, 12:39, 23 december 2009. Anmäl

man får ta sig en extra titt när man går längst gatan. var ju en ungdom som dog för några år sen på drottninggatan av en isklump om jag inte misstar mig.

humbum, 20:32, 22 december 2009. Anmäl