Tors torn vid Norra station omarbetas. Klockhuset stympas

De 140 ”meter höga tvillingtornen (ritade av planarkitekten Aleksander Wolodarski) intill nya Norra station (de s k Tors torn, mer än dubbelt så höga som Hötorgsskraporna) som ska byggas vid Torsgatans möte med Solnabron klubbades nyligen (10 december) igenom i stadsbyggnadsnämnden, men uppenbarligen inte utan vånda. I ett ”särskilt uttalande” till beslutet från politikerna i den borgerliga majoriteten med stadsbyggnadsborgarrådet Kristina Alvendal (m) i spetsen heter det nämligen:

”Tors torn är lämpligt placerade och det är viktigt att ambitionerna vad gäller tornens utformning och gestaltning fortsatt är mycket höga. Det är viktigt att tornens höjd behålls, men det arkitektoniska uttrycket får gärna bli mer vågat”.



Varför det är viktigt att tornen är 140 meter höga och inte endast exempelvis 70 meter höga framgår inte. Men att politikerna inte är nöjda med den föreslagna utformningen av tornen framgår däremot klart. Vad ”mer vågat” nu än kan betyda.



Det gamla stationshuset, det s k Klockhuset, ryms inte inom den nya stadsplanen. Varför framgår inte heller. ”Själva klocktornet kan dock sparas och bör därför bevaras på lämplig plats inom planområdet”, heter det i den borgerliga majoritetens särskilda uttalande, vilket väl måste betyda att man tänker sig att riva större delen av det gamla stationshuset och bara behålla en stympad del som minne från den gamla järnvägsepoken. Märkligt!