Kungsholmskyrkan som återanvänds i Täby

Thorildsplans gymnasium på platsen där Kristinebergs kapell låg.

Mitt under andra världskriget flyttades en kyrka från Kungsholmen till Täby. Kristinebergs kapell (som den hette) var bara drygt tio år gammal när den monterades ned, fraktades till Viggbyholm i Täby där den invigdes den 16 november 1941 under sitt nya namn Sankt Olovs kapell, i dag Sankt Olofs kyrka. På den tiden fanns det bara en kyrka i Täby, den gamla medeltidskyrkan Täby kyrka, som ansågs ligga för ocentralt (före massbilismens tid) särskilt för flottisterna som var förlagda på flygflottiljen F 2 i Hägernäs (nära det nya kapellet). Anledningen till att den revs på Kungsholmen var att den stod i vägen för det nya skolbygget, nuvarande Thorildsplans gymnasium.

Sankt Olofs kyrka (f d Kristinebergs kapell) i Täby.

Sankt Olofs kyrka invändigt.

Minnestavla i kyrkan från 1966.

Flytten av Sankt Olofs kyrka var för mig okänd till jag häromdagen läste om den i Birgitta Conradsons välskrivna stadsdelsbiografi ”Från det yttersta Kungsholmen”. Därmed är mig bekant två och halv kyrkoflyttar i Stockholm.

Det drygt 200 ton tunga kapellet (från 1913) på Sankt Eriksområdet lät arkitekten Aleksander Wolodarski flytta 150 meter 1994 för att det skulle få rätt placering i det av honom planlagda bostadsområdet (det är den halva flytten).


Engelska kyrkan (från 1866) vid nuvarande Wallingatan (nära Norra Bantorget) monterades ned 1913 för att åter byggas upp i Diplomatstaden (snett emot Berwaldhallen) på Östermalm.

Författaren Carl Zetterström (1950-2005) skrev kåserier i DN under signaturen Calle Z. Jag minns särskilt ett kåseri där han beskrev hur han varje gång han med sina små barn i baksätet körde förbi Engelska kyrkan brukade berätta historien om hur Engelska kyrkan ”monterades ned tegelsten för tegelsten …” varpå (innan han fortsätta) barnen fyllde i: ”… och flyttades och byggde upp igen… osv”. Barnen kunde historien utantill. Calle Z beskrev på pricken hur den glömska pappan tjatar om samma sak gång på gång utan att (till skillnad från barnen) komma ihåg att han upprepat samma berättelse ett otal gånger tidigare.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 1

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Byggnadsnämndens medlemmar har idag på morgonen arresterats för att de varit vårdslösa med stadsvärdena och orsakat oreparabla skador på vår älskade stad.

april, april önskar det vore sant, 13:09, 1 april 2010. Anmäl

Det finns en till! <br/>S: Sigfrids kyrka i Aspudden låg ursprungligen på Norrmalm <br/>Se länk :)

Carl (Webbsida), 11:58, 1 april 2010. Anmäl

Vinterfynd vid Vinterviken

Det som göms i snö kommer upp i tö, lyder det slitna (men träffande) ordspråket. Fyllda hundbajspåsar, tomburkar, tomflaskor, bortglömda plastleksaker, pappkartonger och andra på marken upphittade oidentifierade fynd har någon plockat upp och hängt i trädgrenarna i Vinterviken (androm till varnagel eller kanske bara som en dekorativ installation). Intill brer månlandskapet ut sig, dvs de svartnande snömassorna som tippades på området mellan Essingeleden och Vinterviken trädgård den gångna vintern. Även i Årsta svartnar snöbergen nedanför Sandjärdsgatan och i närheten av Slussen samlas allsköns bråte som färdats med Mälarens vatten och fastnat på länsarna vid Kornhamnstorg. Vintern tinar bort, men sakta.

Vid Vinterviken.

Vid Årstafältet.

 

Vid Slussen.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Oj, en betongsugga! Skickligt, eller hur man ska säga, att "råka" ploga upp denna på ett lastbilsflak. Torde märkas att man får med den så att säga. <br/>Samt i samma hög, lite till vänster,. Ser ut som en svamp som sticker upp ur det bruna, gul och fin. <br/>Lite synd om träden där, de får inte nos på tjälfri backe på ett tag de...

Tomas, 13:41, 31 mars 2010. Anmäl

Bostadsklipp på Norr Mälarstrand kritiserat i fullmäktige

Den borgerliga majoriteten i det kommunala bolaget Svenska Bostäders styrelse har i strid med reglerna utformade av moderbolaget Stockholms Stadshus AB sålt ett hus på Norr Mälarstrand 22-24 till en privat bostadsrättsförening. Reglerna förbjuder försäljning till så kallad oäkta förening, dvs att mer än hälften av fastighetens totala yta utgörs av kommersiella lokaler. Den aktuella fastigheten består av cirka 60 procent kommersiella lokaler. Fastigheten såldes trots att bolagets verkställande direktör och revisorerna sade nej.

Omdiskuterad försäljning av fastigheten Norr Mälarstrand 22-24 debatterades av…

Bara några veckor efter försäljningen utannonseras en av bostadslägenheterna (som kostat innehavaren 3 miljoner kronor) för 9,5 miljoner kronor, vilket innebär en vinst på 6,5 miljoner kronor om lägenheten säljs för det utannonserade priset (SvD skrev om affären i måndagstidningen).

… Teres Lindberg (s) och …

… Sten Nordin (m) på måndagskvällens kommunfullmäktige.

Under måndagskvällens kommunfullmäktigesammanträde ansåg Teres Lindberg (s) att ”det är anmärkningsvärt att Svenska Bostäder inte följer sitt reglemente och att en enskild person ska kunna tjäna 6,5 miljoner kronor på stockholmarnas bekostnad”. Hon undrade hur finansborgarrådet Sten Nordin (m) kommenterade dessa förhållanden.  Sten Nordin (m) sade sig ej kunna kommentera ett enskilt fall och vidare att regler är till för att följas men att han inte visste vilka bevekelserunder styrelsen hade haft i just detta fall. Sten Nordin sa också att han ansåg att ombildningen till privata bostadsrättsföreningar av kommunala lägenheter i innerstan (till skillnad från i förorterna) nu nått en sådan nivå att det inte längre är aktuellt att fortsätta att sälja ut fler kommunala lägenheter i innerstan.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (17)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 17

Försök se de positiva aspekterna på det ni kallar "segregation".

klassamhällets vänner, 21:19, 4 april 2010. Anmäl

@Leffe: Som sagt så är jag ingen förespråkare av utförsäljning (vad fick du det ifrån?) <br/>Om det ska ske utförsäljning bör den IMO var till marknadsmässigt pris och inkomsten återinvesteras i nya hyresrätter. Detta betyder att väldigt få hyresrätter skulle säljas ut. <br/>Jag menar att inga hyresrätter kvar i innerstaden leder till en segregation. Så där är vi överens. <br/>Jag känner ingen "Yimbo", men du får väl fråga vad hen tycker.

Effe, 01:13, 4 april 2010. Anmäl

"Effe", fel av 3 anledningar <br/>1.inga hyresratter kvar i Stockholm, leder till segregation <br/>2.reapris, stockholmarna subventionerar <br/>3.korrupt? <br/>Men,vad tycker du och yimbo?

leffe, 23:15, 2 april 2010. Anmäl

Andreas Staden säljer inte lägenheter, utan en hyreshus.

Tarras, 00:56, 2 april 2010. Anmäl

Nästa gång man ska göra bostadsrätter av någon hyresfastighet i innerstaden måste alla få chans att bjuda på lägenheterna. DÅ först blir det ett marknadsmässigt pris på fastigheten. Undrar hur många boende som skulle rösta ja till en omvandling under såna förutsättningar (som faktiskt skulle vara långt mer demokratiska än de borgerliga lottovinsterna som delats ut, 50 miljarder var det visst...). Skämmes, Sten Nordin (m)!

Andreas, 22:44, 1 april 2010. Anmäl

underrättelsetj./MR Right/leffe/Elin: <br/>Vad tycker du om utförsäljningen av hyresrätter (det vi disuterar i denna tråd)? Jag är faktiskt intresserad av vad du tycker i det ämnet.

Effe, 22:19, 31 mars 2010. Anmäl

@Andreas: Jag håller delvis med. Hyresregleringen är ett problem (som hämmar Stockholm som stad). Tyvärr har systemet drivits så långt att en direkt övergång till marknadshyror skulle innebära tragiska följder. Men på sikt är det nog ofrånkomligt. <br/>Men om vi koncentrerar oss på denna fråga (som behandlas i artikeln). Politikerna har alltid valet att inte sälja några hyresrätter.

Effe, 14:02, 31 mars 2010. Anmäl

@MR Right: Artikeln handlar om "Bostadsklipp på Norr Mälarstrand kritiserat i fullmäktige". Inte om stadsbyggnad.

Effe, 13:56, 31 mars 2010. Anmäl

@Effe Problemet är ju att de säljs till marknadspris. Hade en privat hyresvärd köpt fastigheten hade det varit till samma pris. Hyresregleringen är roten till allt ont, hade hyrorna i innerstaden inte varit subventionerade så hade de här klippen inte kunnat göras.

Andreas, 13:54, 31 mars 2010. Anmäl

Effe, har du tagit på dig rollen som moderator.... <br/>Artikeln handlar om hur "Sthlm förlorar pengar", om du "Effe" skulle hänga med lite, följa några affärer så skulle du också lära dig. Gör som jag, studera protokoll på Exploateringskontoret, SBK, Stadsbyggnadsnämnden mfl. Följ byggbolagen korrespondens med ovannämda, ja du finner du "källan". <br/>Kram till Effe

MR Right, 07:41, 31 mars 2010. Anmäl

Se upp på Odengatan!

Vintern är över. Rasrisken består. Istapparna har smält. Istället hotar lösa tegelstenar från spruckna fasader. Se upp i Storkyrkobrinken och på Odengatan!

Tegel från de spruckna fasaderna…

…på Storkyrkobrinken 4 och 6…

…kan rasa ned på gatan.

Likaså kan tegel från fasaderna…

…på Odengatan 37 och 39…

…rasa ned på gatan.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (13)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 13

låt det va... det läkar av sig självt!

Gert, 12:18, 11 april 2010. Anmäl

Epsteins blogg i all ära, men detta borde plockas upp av nyhetschefen. Skrämmande!

Bertil Myhre, 13:23, 4 april 2010. Anmäl

Instämmer med flanör om att det är byggfel. Med tanke på omfattningen av frostsprängningen så borde åtgärder göras omedelbart om det inte skall komprimera fasaden.

Facebookanvändare, 10:40, 2 april 2010. Anmäl

Att fimparna har rasat är nog det värsta problemet. Dom rasar från varenda hus i stan, trottoarer är överfulla så varenda hus håller på och rasa samman.

Gunnar från slöddermalm, 14:38, 1 april 2010. Anmäl

Politiskt korrekt att prata om rasrisk?

tyskland -39, 06:21, 1 april 2010. Anmäl

Det har även rasat ner på Maria Prästgårdsgata vid korsningen Timmermansgatan på Söder. <br/>- Faktiskt inte, jag var personligen där med kollegorna och tog bort puts och tegelsten innan det föll så att det blev kontrollerat :)

Christian Laurila, 00:23, 1 april 2010. Anmäl

Vilka fruktansvärda glaspartier som satts upp på översta våningen! Vilka droger gick ansvarig tjänsteman på stadsbyggnad på när h*n medgav bygglov för detta? Det hade varit bättre att riva de gamla husen och bygga helt nytt än denna bastardlösning.

Jesper, 21:46, 31 mars 2010. Anmäl

På 37-39 syns det klart att det är en felkonstruktion så regnvatten går efter fasaden och orsakar fryssprängningar. De som byggt om vindsvåningarna är de skyldiga då de punkterat avrinningsfunktionen, ser också ut som om varmluft från lägenheten tillåts kondensera mot ytterväggen=fel i isoleringen. Det här är en gammal skada som i värsta fall medför att hela sjok av fasaden kan fara ned, notera det stora hålet i huslivet. Skadan är tillräckligt allvarlig för att f-bolaget kan säga upp f-avtalet

flanör, 09:01, 31 mars 2010. Anmäl

Murbruk och tegel har också rasat från hörnhuset i korsningen Västeråsgatan / St: Eriksgatan.

Vasastan, 08:47, 31 mars 2010. Anmäl

Det har även rasat ner på Maria Prästgårdsgata vid korsningen Timmermansgatan på Söder...

Cattis, 08:27, 31 mars 2010. Anmäl

Vårtecken på Stockholms gator

Krockade knäckta trafikstolpar vittnar om vinterns glashala väglag. Men många oknäckta stolpar är bara sneda och vinda, offer för tjällossningen (tror jag). Blommande krokusar och diagonala trafikstolpar, jag betraktar dem som vårtecken allihop!

Sveavägen.

Slussen.

Glasbruksgatan.

Gustav Adolfs torg.

Rålambsvägen.

Hantverkargatan.

Norra Stationsgatan.

Vanadisvägen.

Lidingövägen.

 

 

 

Och här är några andra vårtecken:

 

 
 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (13)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 13

Då jag själv plogare med en hjullastare i Stockholm så känner jag igen mig. Det har vart så mycket snö så det har blivit en del knäckta, vridna och fällda stolpar. Men det är sånt som händer. Kan säga att det är många demolerade cyklar och bilar som har åkt på en del skador. Plogning i innerstan är inte allt så lätt ska ni veta.

Lasse, 19:55, 3 april 2010. Anmäl

Här i mitt bostadsområde har plogbilarna gått hårt åt cykelställen och diverse cyklar som alla låg ute under snön hela vintern, en hel del vegetation tog ganska mycket stryk också.

Facebookanvändare, 10:29, 2 april 2010. Anmäl

Man är väl fotograf om man tar ett foto?

två, 18:14, 1 april 2010. Anmäl

men vad är det här? har en "fotograf" tagit dom här bilderna.

ett, 14:23, 31 mars 2010. Anmäl

Håller med Elin. Ett annat sätt att säga det är "Det som göms i snö, kommer upp i tö". Ytterligare ett är "Snitslad bana". <br/>Varför tenderar hundägare att slarva mer med att plocka upp efter sina små älsklingar på vintern? De verkar rent ut sagt skita i det...

Lasseman, 05:23, 31 mars 2010. Anmäl

Läckra foton! Jag hade ett likadant foto inne på Namn och Nytt när jag utan broddar halkade och råkade ta tag i en stolpe på Erstagatan...

Gunnar Edander, 22:56, 29 mars 2010. Anmäl

Javisst ser man vilken proffessionalism som snöröjarna använder.

pat, 15:35, 29 mars 2010. Anmäl

Gillar vad du gör.

JP, 13:37, 29 mars 2010. Anmäl

Signs of spring in Stockholm, Sweden!

Facebookanvändare, 03:50, 29 mars 2010. Anmäl

Ett annat vårtecken alla nog inte tänker på är allt hundbajs som tinar fram.

Elin, 15:52, 28 mars 2010. Anmäl

Om Slussen ”Det här är ju värre än när de rev gamla Klara”

En del av den föreslagna barriären mellan Gamla stan och Södermalm (Stadsmuseet i bakgrunden).

Mer av barriären mellan Gamla stan och Södermalm (Stadsmuseet i förgrunden).

Den åttafiliga motorleden som föreslås i Skeppsbrons förlängning upp mot Slussen.

”Men det här ser ju värre ut än när de rev gamla Klara”, sade en kvinna som trängdes bland andra intresserade framför modellen över nya Slussen på utställningen i Sjömanshemmet snett emot Stadsmuseet. Många upprörda röster hördes i lokalen. ”De bygger bort den vackraste utsikten i stan. Varför har de inte skrivit mer om det här i tidningarna?”, undrade en annan. ”De säger att grundförhållandena är dåliga. Hur ska de då kunna bygga dessa jättehus”, frågade sig en tredje.

Utsikten från Södermalm mot Gamla stan som försvinner.

Utsikten från Gamla stan mot Södermalm som försvinner.

Det är bara ett par dagar kvar nu för den som vill se modellen av hur nya Slussen är tänkt att gestaltas. På måndag är sista chansen att lämna in synpunkter på Slussens framtida utformning. Slussen är hjärtat i stan. Genomförs detta projekt med en åttafilig motorled i Skeppsbrons förlängning och sju mastodonthus på rad som en barriär som skymmer utsikten mellan Gamla stan och Södermalm så begås ett historiskt och oåterkalleligt misstag.  Vem tar på sig ansvaret för det?

Läs några tidigare Slussenbloggar:

Riv inte Stockholms vackraste plats (4 dec 2008)

Slussendebatt i New York Times (18 mars 2009)

Bye bye Slussen (19 april 2009)

Farväl gamla Slussen (25 jan 2010)

Slussenrabaldret på 30-talet gav bra resultat (27 jan 2010)

 

 

Och här har DN.se kollat in exakt vilka vyer från Ryssgården det är som kommer att försvinna:

 

 
 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (54)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 54

Hampus; <br/>Vad menar du med de öppna ytorna? Det som är öppna ytor idag och som inte är exklusivt för fordonstrafik så kommer det inte bli mindre än i dagens Slussen. Det blir ju faktiskt mer. <br/>Vad gäller utsikterna så kommer ju dessa att finnas kvar, men de flyttas fram.

Andrea, 00:01, 9 april 2010. Anmäl

Slussen idag är inte särskilt snygg, men det finns ändå fina öppna ytor och en bra och skön utsikt. Vid en nybyggnation ska det fula byggas bort och det fina bevaras. <br/>Tyvärr tycks man satsa på att bygga bort det fina och skapa nytt, fult istället. Varför? Alla vill ha ett nytt slussen. Men vi vill ha det vackrare. Finare. Ska det kosta får det kosta för vad som ska finnas i 100 år. Att de borgerliga är för gnidiga ska vi skämmas för.

Hampus Eckerman (Webbsida), 19:07, 8 april 2010. Anmäl

Jag är inte "leffe", det har hänt tidigare att du riktar beskyllningar mot läsarna. Ibland tom för att driva suspekta "bloggar".. Tycks något paranoid.

dr kaj, 20:40, 7 april 2010. Anmäl

@Kaj <br/>Du skrev ju faktiskt att det var en "störtfin" plats. Vad som byggs vet vi ju ännu inte, men man kan ju hoppas på att det blir något bra. <br/>Du skriver även "sysslar dygnet runt med provokationer och lobby inlägg". Någon annan med namnet Leffe skrev något snarlikt i en annan tråd, ungefär samtidigt. Är det bara ett sammanträffande?

Effe, 22:14, 6 april 2010. Anmäl

Jag pratar om husen som man försöker få tillstånd att bygga i första hand. Ingen vettig människa har ifrågasatt att man pålar och att betongen förstärks - eller att man bygger mer framtidsinriktat, snyggt och för mindre kapacitet. Effe sysslar dygnet runt med provokationer och lobby inlägg. Det är trist för oss läsare.

kaj, 13:05, 5 april 2010. Anmäl

@Kaj: Du skrev "Det blir nu otrevligt på denna störtfina plats." <br/>Var du ironisk? eller är det så att det ligger något i det: Om inget görs kommer den att störta ihop?

Effe, 00:58, 4 april 2010. Anmäl

Det blir nu otrevligt på denna störtfina plats. Kommer inte att gå dit mer om man bygger. Helst skulle man flytta härifrån, när man nu förstör stans finaste platser överallt och ständigt. <br/>Märkligt att några få människor kan få förstöra landets huvudstad..

Kaj, 22:36, 2 april 2010. Anmäl

Usla argument i filmen, att utsikter "försvinner". Det skapas ju nya utskikter framför de nya byggnaderna.

Storstadskillen, 08:26, 2 april 2010. Anmäl

Som sagt så ifrågasatte jag inte ditt påstående (om osäkerheten med webomröstningar), utan det faktum att du utnämner dig själv till källa. Det verkar nu som att du tonat ner detta och därför anser jag saken utagerad.

Effe, 01:06, 2 april 2010. Anmäl

Effe Jag tror inte att du tystnar. Jag menar att här tidigare har förklarats brister och orsaker. För att du skall få en referens som du litar på så hänvisade jag till kth betr. just möjligheten till manipulation av röstningen. Nu är det inte säkert att man vet bäst just där, den som kan han kan. Det var eftersom du vill ha auktoriteter som referens. Resonemanget om hur boende i kranskommuner röstar förstår även folk med begränsad iq.

statistiker, som inte har med någon annan att göra, 01:02, 2 april 2010. Anmäl

Wolodarski: ”Waterfront Building är inte politikernas fel”

Aleksander Wolodarski får sin mikrofon monterad.

Waterfront Building från Kungsholmssidan.

”Vi har inte hållit måttet. Vi förklarade inte hur det skulle komma att se ut. Det är inte politikernas fel. Vi arkitekter skulle ha förklarat för dem hur Waterfront Building skulle komma att se ut”.

Så svarade Aleksander Wolodarski, planarkitekt på stadsbyggnadskontoret på min fråga: ”Är
Waterfront rätt byggnad på rätt plats och med rätt proportioner?” Hans svar kan således sammanfattas i ett enda ord ”Nej.” Det ska poängteras att han själv inte varit ansvarig för utformningen av Waterfront Building.

Aleksander Wolodarski, som har påverkat så mycket i Stockholms stadsbild under åren, berättade om sin bakgrund och sin syn på Stockholmsarkitekturen inför ett hundratal pensionerade journalister på torsdagseftermiddagen.

På frågan om vad han ansåg om förslaget till Nya Slussen svarade han lite undvikande (han ville inte kritisera kollegorna). Men det sken igenom vad han innerst inne tyckte när han talade om dagens Slussen med den fria utsikten, de mjuka linjerna och de dramatiska stigningarna. Men han betonade att kollegorna inte vara klara än. ”Blir det bra när det blir färdigt”, undrade någon. ”Det kan jag inte svara på”, replikerade Aleksander Wolodarski diplomatiskt.

De två aktuella tornen på 143 meter som ska byggas vid Norra station som han själv ritat försvarade han med två huvudargument. 1. Vasastan växer ut över sin historiska gräns genom exploateringen av Norra station. Vetenskapsstaden byggs. Platsen måste förankras och få en accent. Därför behövs Tors Torn på samma sätt som övriga stadsdelar har sina kyrkor. 2. Per Olof Hallman hade planerat en kyrka (lika stor som Sofia kyrka) som aldrig byggdes när Rödabergsområdet kom till. Den här delen av Vasastan har ingen kyrka. Därför behövs Tors torn. ”Men måste de vara så höga”, undrade någon. ”De måste inte det. Men jag vill ha dem så höga”, svarade Aleksander Wolodarski med ett leende.

Aleksander Wolodarski och Christoffer Barnekow (suddig, på väg ut ur bilden).

Tors torn ska bearbetas fram till sommaren. ”Vad tycker Aleksander Wolodarski om detta”, undrade samtalsledararen Christoffer Barnekow. ”För mig får de se ut hur som helst bara de ser bra ut”, svarade Aleksander Wolodarski som samtidigt passade på att skåpa ut höghuset på Södra station (Haglunds pinne). Han liknande den vid en ”sockerkaka” och även Fältöversten ”som ligger som en bromskloss” i Tessinparkens förlängning fick sin släng av sleven liksom 60-talsområdena i innerstan som kvarteret Plankan och Magnus Ladulåsgatan.

Sankt Eriksområdet (ritat av Aleksander Wolodarski).

Han var nöjd med sina egna skapelser som Starrbäcksängen, bostadsområdet Sankt Erik, Kungsträdgården och Raoul Wallenbergs torg. Aleksander Wolodarski berättade gripande om sin personliga bakgrund i Polen där han växte upp innan han kom till Sverige på 1960-talet och så småningom hamnade på Stockholms stadsbyggnadskontor efter en sejour som paraplyreparatör på en fabrik. Han fick kraftiga applåder efter sitt personliga och öppenhjärtiga anförande.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (20)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 20

Jo, tänka sig att Waterfront visst är politikernas fel, eller ska vi säga inkompetenta moderaters fel? Såhär går det när man tror att "marknaden ska lösa allt". Marknaden bygger det BILLIGAST möjliga, samtidigt som man maximerar ytan att hyra ut. "Marknaden" tar inga som helst hänsyn till om Stockholm är vackert, om staden har en historia, hur människorna trivs etc. Det är politikernas sak att göra. Om inte politikerna tar sitt ansvar, ja då går det såhär. Rösta grönt!

erik, 10:01, 7 april 2010. Anmäl

Hörnu Effe/Magnus Orest i Årsta. Det är inte trevligt för läsarna att du lobbar här dygnet runt för att förstöra innerstan. Gör läxorna i stället.

kaj, 13:10, 5 april 2010. Anmäl

underrrättelsetj./Torbjörn: <br/>Lustigt att du tycker att jag inte får ha åsikter om min egen hemkommun. Bor visserligen i förort, men det är alltjämt Stockholms kommun. <br/>Jag upprepar min fråga: Vilket byggprojekt är det du inte gillar? Du behöver inte räkna upp en massa projekt. Det räcker med två tre stycken. Så kan vi diskutera dessa sedan.

Effe, 15:05, 1 april 2010. Anmäl

@Torbjörn: Du skriver att <br/>"Ja folk är ledsna över att misslyckandena numera kommer ideligen." <br/>Jag frågar vad du menar. <br/>Du skriver: <br/>"- Hela innerstaden har de senaste sex åren skadats för all framtid genom vårdslöst och onödigt byggande." <br/>Eftersom det inte byggt i hela innerstaden undrar jag då vilka byggprojekt du syftar på. Men istället för att nämna ett enda så kör du med adhominem-argumentation innan disussionen ens startat. Så jag frågar på nytt. Vilket byggprojekt är det du inte gillar?

Effe, 16:46, 31 mars 2010. Anmäl

Äh! Stockholm är inget bullerbyn. Ju fortare ni fattar det, desto fortare kan vi gå vidare med våra liv utan div. ankare kring fötterna... Visst finns det områden som skall sparas, men det hus som var innan waterfront till hör inte dom. Mycket bättre nu. Men vad vet jag, är ju ung och skall leva en låång tid till i denna stad, till skillnad från andra som postar här verkar ha.

Brrr för gamlingar..., 12:06, 31 mars 2010. Anmäl

@Torbjörn: <br/>Ja nu upprepade du dig själv. Jag frågade efter några konkreta exempel på "vårdslöst och onödigt byggande". Kom med några sådana så kan vi diskutera sedan.

Effe, 16:13, 30 mars 2010. Anmäl

Effe - Hela innerstaden har de senaste sex åren skadats för all framtid genom vårdslöst och onödigt byggande. Detta har skett trots att vi numera har en solid borgerlig majoritet. Många undrar nu hur partierna nominerat kandidaterna till stadsfullmäktige... Det inträffade börjar tom sprida sig till andra länder.

Torbjörn, 09:01, 30 mars 2010. Anmäl

Jag tycker man kan vända på frågan och i stället för att klanka på att Waterfront inte passar in i bilden diskutera Stadshuset fula fasader och torn. Där borde man tänka nytt och kanske utlysa en arkitekttävling om en mera anpassad byggnad. Gärna i glas utmed vattnet.

Holger, 20:39, 29 mars 2010. Anmäl

@Torbjörn: <br/>Vad menar du med det? Jag kan hålla med om misslyckandet med att det nästan bara byggs förorter. Men finns det några inne i själva staden? <br/>Waterfront kanske inte är den roligaste arkitekturen, men det har ändå skapat en bra inramning till Klarabergsgatan och bidragit till en bättre koppling mellan City och Kungsholmen. Finns det något annat du syftar på?

Effe, 17:54, 29 mars 2010. Anmäl

Ja folk är ledsna över att misslyckandena numera kommer ideligen.

Torbjörn, 14:55, 29 mars 2010. Anmäl

Stockholm ”Europas Ankeborg”?

Martin Rörby (längst till höger) på Skönhetsrådet kritiserade Tors torn. ..

…och även Waterfront Building.

Centerpartiets ende representant i Stockholms kommunfullmäktige Per Ankersjö brukar tala om att Stockholm nedlåtande kommer att betraktas som ”Europas Gävle” om staden inte bygger höga skyskrapor. Arkitekturhistorikern Martin Rörby på Skönhetsrådet anspelade på detta citat när han menade att Stockholm istället kommer att betraktas som ”Europas Ankeborg” om staden bygger Tors Torn vid Norra station som de presenterats i förslagen. Han var också kritisk mot att höjden ökat från 100 meter till 143 meter i ett sent skede i planeringsprocessen. Martin Rörby karakteriserade vidare Stockholm Waterfront (nära Stadshuset) som ”en elefant i en porslinsbutik, en byggnad i alldeles för stor skala i detta känsliga parti av staden”.

Gert Wingårdh, Christoffer Barnekow, Martin Rörby och Kristina Alvendal.

Ett par hundra personer hade samlats i ABF-huset på onsdagskvällen för att lyssna på en debatt om Stockholms stadsplanering mellan Martin Rörby, stadsbyggnadsborgarrådet Kristina Alvendal (m) och arkitekten Gert Wingårdh under ledning av journalisten Christoffer Barnekow.

Kristina Alvendal försvarade Tors Torn.

Kristina Alvendal sade att den slutliga utformningen av Tors Torn ännu inte var klar. Förslaget är under bearbetning. Slutgiltigt blir det klart i juni. Men hon försvarade utformningen av Tors torn med argumentet att de var avsmalnande i toppen ”som kyrkspirorna i Stockholm”. När det gäller Waterfront Building sade hon att mycket redan var bestämt när hon tillträdde som stadsbyggnadsborgarråd för ett och halvt åt sedan och antydde att hon kanske hade synpunkter på att vissa saker skulle kunnat ha gjorts annorlunda. Men hon nämnde inte konkret vad. Samtidigt tyckte hon att man skulle vänta med kritiken till bygget står klart.

Gert Wingårdh och hans röda hus i norra Djurgårdsstaden.

Gert Wingårdh (vars arkitektkontor har 140 anställda) berättade om sina många projekt som han har på gång i Stockholmstrakten. Alla sticker ut på Gert Wingårdhs speciella sätt, som det nya huset intill Kungsholmens gymnasium, Karolinska Institutets nya aula, det nya 28-våningshotellet med sina fotbollsrunda fönster vid nya nationalarenan i Solna, det röda huset i norra Djurgårdsstaden, 33-våningsskrapan i Kista med flera, med flera. Gert Wingårdh tyckte det var märkligt att Stockholms kyrkspiror ska vara normgivande för stadens framtida silhuett. ”Stockholm domineras av kyrkspiror. Det rimmar inte med det sekulariserade samhälle vi lever i, tyckte han.”

Martin Rörby redogjorde för ”skalförskjutningen” i Stockholms stadsbyggande över tiden.

Kristina Alvendal underströk att höga hus i Stockholm inte är något självändamål för hennes del. Om de ska byggas måste de tillföra något, ansåg hon. Martin Rörby underströk att han inte var motståndare till höga hus och exemplifierade med bilder på moderna skyskrapor i andra delar av världen som han ansåg vara av hög kvalité. Han visade också många bilder på hur Stockholm utvecklats under åren och talade om ”skalförändringen” som ständigt pågår med exempel som hur de låga husen på Lutternsgatan blev de höga husen på Kungsgatan, hur kungaborgen Tre kronor blev det väldiga Tessinska slottet på 1700-talet och hur Norra Smedjegatan revs för den nya Gallerian som byggdes vid Hamngatan.

Många stockholmare kom till debatten i ABF-huset.

Kristina Alvendal talade också engagerat för sin vision om den trygga tättbebyggda staden (promenadstaden), om innerstan som ska spilla ut över tullarna. Hon såg för sig hur Hornsgatan i en framtid fortsätter på andra sidan Liljeholmsbron i en tät stadsdel på den överdäckade Södertäljevägen, liksom hur Ringvägen fortsätter på andra sidan Skanstullsbron på den i framtiden överdäckade överbyggda Nynäsvägen. Den som lever får se.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (32)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 32

Jaså, ska debatten om Engelbrektsskolan spilla över till den här bakvattenstråden också? Även om jag inte har lika bra koll på alla Simpsonsavsnitt som du så har jag ett distinkt minne av att Mr Burns vid minst ett tillfälle utnyttjat "think of the children"-effekten för sina egna onda syften, så den figuren är ett tveeggat svärd att nyttja som retorisk analogi i den diskussionen.

Micke, 21:00, 7 april 2010. Anmäl

Min association var nog till avsnittet (6 säsongen, 25) där Mr Burns först beslagtar barnens skolgård och sen bygger en stor monstruös byggnad som skuggar in hela Springfield så han kan tjäna mer pengar (på sitt kärnkraftverk). <br/>Naturligtvis är du inte Mr Burns (eller hans lakej Smithers) det var bara en association som kanske är mer relevant än Kalle Anka (men jag läser inte Kalle så har ej så bra koll där).

Leffe, 20:05, 7 april 2010. Anmäl

Detta är verkligen de surrealistiska kopplingarnas tråd, så varför inte? Montgomery Burns i sin (enda och endimensionella) egenskap av hårdhjärtad industrialist skulle möjligen kunna ses som en avlägsen "konkurrent" till Joakim von Anka, men till hans brorson? Qué?

Micke, 08:39, 7 april 2010. Anmäl

Måste trots allt ge Micke MVG för kunskaper om Kalle Anka och Ankeborg. Annars får hans inläggg mig mer att tänka på Kalles konkurrent Montgomery Burns (Simpsons).

leffe, 23:36, 6 april 2010. Anmäl

Är det björnbusarna du syftar på nu? Det är väl de enda råskinn som härjar i Ankeborg vad jag vet. Du får ursäkta men dina förtydliganden gör bara metaforen underligare och underligare - menar du att Björnligans första åtgärd om de på något sätt kom till makten skulle vara en kraftfull och långsiktig insats för att bygga bort bostadskön?

Micke, 21:11, 5 april 2010. Anmäl

Du tar allting så bokstavligt, som vanligt. Vi sprider budskapet att här härjar råskinnen fritt mitt i stan just nu. Misskrediterande nog.

Kaj, 21:18, 4 april 2010. Anmäl

"Kajs", Ankeborg (Duckburg i original) är väl ingen europeisk stad? Den ligger i den fiktiva USA-delstaten Calisota om jag inte missminner mig. Vidare får du nog inte den förväntade reaktionen från utlänningar, som förmodligen aldrig hört talas om Ankeborg - Kalle Anka i serieform hör inte till det kulturella allmängodset ens i USA utan det är något som är unikt för Skandinavien. <br/>Jag bara upplyser om det här så att du och dina vänner ska slippa framstå som löjliga i era affärsbekantas ögon.

Micke, 13:53, 3 april 2010. Anmäl

Nu hjälps vi alla åt att skriva i utländsk press och att tala med journalister och affärsbekanta. Ankeborg är bra, vi berättar hur några få förstor denna gamla Europeiska huvudstad på mindre än ett decennium. Många framstående personer har redan visat stor entusiasm för idén.

kajs sympatisörer, 13:37, 3 april 2010. Anmäl

Alla är nog moderater utom vicechefen som är betongsosse. <br/>Skam och vanära anser en kulturmedveten innerstadsbefolkning.

Kaj, 12:06, 3 april 2010. Anmäl

Logiken bakom valet av Ankeborg som metafor för Stockholm var ganska skakig, men tanken att staden "gör sig löjlig" genom att bygga två ganska modesta höghus är direkt surrealistisk, åtminstone för någon som vid något tillfälle varit i vilken annan miljonstad som helst. Men var inte orolig Magnus, jag försöker inte få igång någon diskussion med dig, jag bara påpekar det självklara.

Micke, 00:07, 3 april 2010. Anmäl

Halvfärdig centrumutbyggnad utan bygglov stoppad i Sätra

Sätra centrum (välsorterat, som jag minns det på 1970-talet, när min styvsyster bodde på Aspsätravägen) utarmades med åren och hamnade i ekonomisk skugga från Skärholmen (ett likartat öde som drabbat många andra mindre centrumanläggningar runt stan). För första gången på många år klev jag häromdagen händelsevis in i Sätras inomhuscentrum, en lätt klaustrofobisk upplevelse. Det gick knappt att komma fram. Ett halvfärdigt jättebygge upptog större delen av ytan. Jag kunde knappt ta mig fram, fick trängas med mötande människor längs väggarna i de trånga passagerna. Att Sätra centrum behöver rustas upp är en sak (nedslitet som det är). Men att fylla den fria golvytan nästan till bristningsgränsen med nya butikslokaler så att det känns som gå omkring in i en smal labyrint därinne förefaller minst sagt märkligt.



Samma uppfattning har Sätraborna. Åtminstone de som deltog i tisdagskvällens medborgarmöte i Sätraskolan och efterföljande trygghetsvandring (för att peka ut otrygga ställen i bostadsområdet). Mötet skulle handla om tryggheten i stadsdelen men kom mest att handla om den pågående omvandlingen av inomhuscentrumet. Ilskan över centrumomvandlingen (som den artat sig) var unison bland publiken. ”Riv skiten”, föreslog en kvinna. En annan berättade att det är så smalt att en barnvagn och en rullator knappt kan mötas. Hur har de fått tillstånd att bygga så här, undrade någon. En tredje berättade att det blivit så otryggt i centrumet (eftersom sikten är så dålig) att många inte vågar stiga av tunnelbanan i Sätra och gå genom centrumet utan i stället åker till Skärholmen och promenerar tillbaka hela vägen hem till Sätra.

Jan Jönsson (fp), stadsdelsnämndens ordförande.

Det framkom att fastighetsägaren Örnberget Fastighetsförvaltning AB överhuvudtaget inte har fått något bygglov till centrumombyggnaden eftersom man inte brytt sig om att söka något. Därför har bygget stått still en tid. Det berättade Jan Jönsson (fp) stadsdelsnämndens ordförande. Nu har dock fastighetsägaren begärt bygglov hos stadsbyggnadskontoret. Men han kommer inte att få bygga till så stort inne i centrum som han har tänkt. Men hur omfattande ombyggnaden till sist blir är för tidigt att säga i dag, berättade Jan Jönsson.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-5 av 5

Tack för att DN uppmärksammar detta genom Epstein och dagens (9/5) artikel om svartbygget. Fastighetsägaren Leif-Ivan borde inte få äga fastigheter! Han vet uppenbarligen ingenting om nödvändiga saker, t ex när det kan vara aktuellt med bygglov. Men även lite konstigt att det tog så lång tid för kommunen att reagera. Bygget började innan jul, och Arbetsmiljöverket hann stänga bygget innan det uppdagades att bygglov saknades. Skäms Leif-Ivan! Du har förfulat det annars så schyssta Sätra!

I övrigt mycket nöjd Sätrabo, 20:14, 9 maj 2010. Anmäl

Tack för att du uppmärksammar detta! Det är ingenting annat än tragiskt.

fd bredängsbo, 12:43, 16 april 2010. Anmäl

Jag besökte Sätra nyligen och blev förbluffad. Det hela påminner om träningbanan "The Pit" i spelet Call of Duty - Modern Warfare 2. Jag har full förståelse för att folk känner en stark olust inför denna instängda katastrof till centrum. Ett par smala gångar utan sikt var allt som återstod av den tidigare öppna passagen mellan tunnelbanan och utetorget.

Gamer, 22:27, 1 april 2010. Anmäl

Tack, Lars, för att du uppmärksammar detta! Jag är själv uppvuxen i Sätra och centrumet har haft många skepnader genom åren. I början av 70-talet låg här ett litet konditori med café i mitten (på ett mycket mindre utrymme). Den nya mittenbyggnaden är bara som ett stort skämt. Inte någonstans i världen har jag sett något liknande.

Lord Leif, 12:55, 24 mars 2010. Anmäl

Det är för mycket parenteser i texterna, Lars. Det ser helt galet ut! :-)

Prippo, 10:50, 24 mars 2010. Anmäl

Hjalmar Mehrs ”orättvisa” eftermäle

Den i sin ungdom radikale ungsocialisten, tunnelbanans, Stadsteaterns och 50-kortets tillskyndare, Hjalmar Mehr (1910-1979), kanske den mest kände kommunalpolitikern i Stockholm genom tiderna, är mest ihågkommen som mannen som rev Klara och ville såga ned almarna i Kungsträdgården. Felaktigt, menar Björn Elmbrant, som skrivit biografin ”Stockholmskärlek – en bok om Hjalmar Mehr”.



Björn Elmbrant framträdde inför fullsatt salong i ABF-huset på tisdagskvällen. Alla avgörande beslut var redan fattade långt innan Hjalmar Mehr kom till makten, menade Björn Elmbrant. Visserligen var Hjalmar Mehr finansborgarråd (efter valsegern 1970) när almstriden ägde rum i maj 1971. Men han försvarade bara ett sedan länge fattat beslut (att låta såga ned almarna för en planerad tunnelbanestations skull) och när han i elfte timmen ställde frågan till sin socialdemokratiska fullmäktigegrupp om någon ville ompröva beslutet var det ingen som ville det (men vem skulle vågat gå emot en så stark personlighet som Hjalmar Mehr kan man ju undra?). Som bekant stoppades nedsågningen av almarna tack vare stadsmiljöaktivisternas handfasta protester.



Förre ministern Jan O Karlsson var också med på scenen i ABF-huset. Han menade att Hjalmar Mehr ställde den viktiga frågan ”om en utomparlamentarisk opinion kan upphäva ett beslut fattat i demokratisk ordning av de folkvalda politikerna”. Men den viktiga debatten kom bort och fördes aldrig, menade Jan O Karlsson.



Även Aftonbladets förre chefredaktör Gunnar Fredriksson deltog i diskussionen och hävdade att Hjalmar Mehr aldrig förstod sig på den fjärde statsmakten (dvs pressen). Han trodde att han kunde styra den och påverka innehållet i tidningen såsom skett i gamla tider (på samma sätt som han trodde att han kunde styra den växande opinionen mot Stockholms stora förvandling).

 

Hjalmar Mehrs liv var politik. Han jobbade 16-17 timmar om dygnet och krävde att hans medarbetare skulle göra detsamma. En kvinna som jobbat som sekreterare åt Hjalmar Mehr berättade att han kunde ringa hem till henne i mitt i natten och säga ”ta av dej papiljotterna och kom till jobbet. Det är mycket som måste skrivas ut”. Då var det bara för sekreteraren att stiga upp ur sängen mitt i natten och komma.

Varför har då Hjalmar Mehr fått ta ansvaret för beslut som han inte själv hade fattat och i eftervärldens ögon fått så dåligt rykte? Kanske för att han tog över alla debatter och ställde sig i strålkastarljuset även när han själv egentlige inte ägde frågorna. Så lät förklaringen från panelen. Hjalmar Mehr var en äkta Homo Politicus, helt enkelt. Det finns inte så många sådana politiker i Sverige i dag. Och det kan man väl något beklaga men mest vara tacksam för.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (10)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 10

Grejen med Hjalle, <br/>va att han hade herionballe. <br/>Han ville förändra för mycket och för snabbt. Han motsatte sig inte rivningarna, och det gör honom ansvarig. Jag tror alla rivningar söder om kulturhuset hade kunnat undvikas. Fast det känns meningslöst att moralisera kring nu.

caliban-skald, 12:12, 11 april 2010. Anmäl

Usch, Elmbrants bok luktar historieförfalskning och tillrättaläggande av oförlåtliga fakta. Hjalmar Mehrs övergrepp mot Stockholm kan inte förlåtas. Förstörelsen av 1700-talsstaden (inte "kapitalets" 1800-talsstad, den fick stå kvar) var ett dråpslag som staden ännu inte rest sig från. "Saneringen" gjorde Stockholm till en kall, anonym och våldsam stad, och det påverkar vardagen för oss stockholmare ÄN I DENNA DAG. Att försöka förlåta något sådant tycker jag mest tyder på "partibok". Skamligt!

nej till betongpartierna, 10:17, 6 april 2010. Anmäl

Det är vanligt att de hatar kulturella stadsvärden, även ute i landet. Glöm inte de hundra städer och större tätorter vars centrum ödelades genom initiativ av konsums arkitektkontor, i samarbete med lokala partivänner. Där rök ibland rådhus och den finaste bebyggelsen.. Det finns en bra dokumentärfilm om förloppet, någon läsare kanske minns vad den heter och var den finns. Där avslöjas sossarna in på bara kroppen, med utpressnin och allt. Miljontals människor får lida eller flytta utomlands.

Tage, 11:30, 30 mars 2010. Anmäl

Konstigt att det bara var röd-sossar som gav denna "nyanserade" bild. Antagligen ett risigt försök att försköna historien och försöka tvätta ur betongkrameriet ur (s). Så lättlurade och historielösa är vi inte... Hade Hjalmar fått hållas hade Strandvägen, som han hatade, sett ut som Skärholmen.

Hugin, 17:14, 26 mars 2010. Anmäl

Det låter som att han hade en psykopatisk drag.

Kalle Nilsson, 12:59, 25 mars 2010. Anmäl

Särskilt otäckt är att karln ville ha en modern stad, med massbilism och en annan livsstil. Det är vanligt att socialister är rädda för historien. Lättare att förstöra än att själv skapa något värdefullt. I dag har vi en ökänd arkitekt, med över hundra anställda, som vill bygga skyskrapor intill våra vackraste kyrkor... Historien går igen.

håll dem kort !, 08:47, 25 mars 2010. Anmäl

Det är typisk att partiet kommer med en bok för att försöka sopa igen spåren efter denne brottsling. Han har ändå skadat vår älskade stad mer än Stalins bomflyg förstörde Helsingfors under kriget...

major W, 16:44, 24 mars 2010. Anmäl

Om det inte var Mehr som var skyldig till de illdåd som gjordes i Klara, vem var det då? Det är ganska typiskt för Sverige att ingen vill eller kan ta ansvar för något. Istället har vi en tjänstemanna- och myndighetskultur som till varje pris vill skapa oklara ansvarsområden, så att alla kan hålla ryggen fri. Om mot förmodan någon får skulden dyker det så småningom alltid upp några kompisar som vill revidera den rådande uppfattningen. Ta ansvar istället, politiker och tjänstemän!

Patric Nilsson, 10:21, 24 mars 2010. Anmäl

"den viktiga frågan om en utomparlamentarisk opinion kan upphäva ett beslut fattat i demokratisk ordning av de folkvalda politikerna" Där har vi den centrala frågan i många fall! Titta exempelvis på aktivisterna vid Aspuddsbadet, som agerade just på det sättet. Det kostade skattebetalarna 750.000(!!!) i bevakningskostnader, som kunde gjort bättre nytta på andra sätt i samhället. Usch!

Pege, 21:49, 23 mars 2010. Anmäl

Det finns alltid en röd armé som rycker ut till försvar för sossar så fort de blir rättmätigt kritiserade. Och nu har det hänt igen, med hjälp av sossarna favoritförsvar som går ut på att skylla ifrån sig. Oavsett hur länge de suttit vid makten så är det altid någon annans fel när något går fel. Hjalmar Mehr var en pamp inom sossarna långt innan han blev finansborgarråd och det finns gott om bevis för att han utan betänkligheter stödde rivningen av den unika stadsdelen Klara.

Norra Smedjegatan, 16:23, 23 mars 2010. Anmäl