Dyrt rädda lindar i Bellevueparken

Lars Bjerin berättar om Norra Länken-bygget genom Bellevueparken.

De tre 1700-talslindarna som räddas för 50-100 miljoner kronor.

Lönnen som flyttats och planterats om två gånger.

Linden som räddas för 10 miljoner kronor.

Bakom Wennergren Center ser det just nu ut som en bombkrater (men området återställs så småningom).  Här ska Norra länkens betongtunnel grävas ned och anslutas till bergtunneln genom Bellevueberget. Flera av de värdefulla träden på platsen (som ingår i nationalstadsparken) bevaras. Men till ett högt pris. Några står illa till. En lönn har redan flyttats två gånger till en kostnad av ett par hundra tusen kronor (det är dock inte mer än vad det skulle kostat att ersätta det med ett nytt träd i samma storlek).

Men de tre magnifika gamla 1700-talslindarna intill Värtabanan på gränsen mellan bergtunneln och betongtunneln fordrar extra åtgärder i form av en cirka tjugo meter lång så kallad rörskärmstunnel som stabiliserar jorden för att skydda trädens rötter. Att rädda de tre lindarna på detta sätt kostar mellan 50 och 100 miljoner kronor. Ytterligare en gammal lind i området räddas för runt 10 miljoner kronor.

Detta berättade Lars Bjerin, biträdande projektledare för Norra länken, under en rundvandring i Bellevueparken på söndagen. Under vandringen redogjordes också för andra åtgärder som planeras för Bellevueparkens framtid. Fotbollsplanen med konstgräs ska flyttas från den s k norra pelousen (gräsmattan) till den södra pelousen bakom Socialhögskolan (gamla Sveaplans flickläroverk). Vägarna ska läggas om och biltrafiken minskas inne i parken och kanske anläggs så småningom en badplats vid Stallmästarholmen.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (15)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 15

Lasse Socker: <br/>På vilket sett menar du att SV Djurgården och Lill-jansskogen skulle vara en "sammanhängande park". Däremellan finns ju Ladugårdsgärde, som knappast är någon park. <br/>Beslutet om "nationalstadspark" tar hänsyn till mycket mer än parkområden. Det handlar om gamla industriområden utanför NSP som inte för göras om till tryggare stadsdelar för att det då skulle "störa" "parken". <br/>Bättre då att skydda och förädla de delar i NSP som verkligen har parkkvaliteter att tala om.

Anders, 00:05, 5 juni 2010. Anmäl

Anders> Nej då. Jag menar de bra parker och naturområden du räknar upp. Därför vill jag inte "riva upp beslutet med nationalstadspark" som Andreas vill.

Lasse Socker, 14:07, 2 juni 2010. Anmäl

Lasse Socker: <br/>Vilken stadspark syftar du på? Menar du den tomma naturyta som ligger bakom trafikleder och buffertzoner i form av ogästvänliga industriområden. Eftersom det är en "park" som ligger utanför och bortom staden kan den näppeligen kallas "stadspark". <br/>Området innehåller ett par bra parker, såsom Hagaparken, Bellvueparken och delar av Södra Djurgården samt fina naturområden, såsom Lill-jansskogen och Stora Skuggan. Men Ladugårdsgärde är tyvärr en enda stor hundrastplats och folktomt.

Anders, 18:18, 1 juni 2010. Anmäl

Andreas, 09:05> Skog finns det gott om i Sverige ja. Men inte denna typ av stor sammanhängande stadspark. Kliv ur din V70 och ta en promenad nån gång vettja!

Lasse Socker, 14:55, 1 juni 2010. Anmäl

Absurda siffror men å andra sidan kan man frisera detta precis som man vill. Redovisning och statistik är närbesläktat. <br/>Med det sagt, kan man undra om det inte varit bättre idé att såga ned träden som står där nu och sedan köpa in relativt mogna träd som planteras. Mogna, alltså träd som är en 10-20 år gamla redan. Det är väl dock något man borde planerat för redan för 10-20 år sedan. <br/>Hur gammal kan en lind bli? 300 år är väl mycket för en lind?

Tomas, 09:25, 1 juni 2010. Anmäl

det var det dummaste jag hört...tänk hur mycket vård och skola vi hade kunnat fått för 100 miljoner...det är viktigt att bevara parken och träden men någonstans måste man dra gränsen...det var det dummaste jag hört på länge.

Ulf, 09:18, 1 juni 2010. Anmäl

Dags att riva upp beslutet med nationalstadspark. Vad ska vi med den till? Vill man se skog så räcker det att vandra norrut från uppsala så kan du gå hela livet utan risk att springa på någon som helst bebyggelse.

Andreas, 09:05, 1 juni 2010. Anmäl

Detta är en del av nationalstadsparken. Det var mycket bråk om de skulle få bygga på detta sätt eller inte, minns inte hur mycket de skulle tjäna på detta men gissar det är mycket mera än vad det kostar att skydda träden.

Gor, 07:00, 1 juni 2010. Anmäl

Hej Ulf P, tack för din vänliga kommentar. Jag retar mig själv på att jag missade loppisen vid Hornstull i år, där jag själv för övrigt brukar fynda (t ex ett engelsk-svenskt och ett svensk-engelskt lexikon för tillsammans en femma förra året). Nästa år ska jag vara uppmärksammare.

Lars Epstein, 00:26, 1 juni 2010. Anmäl

Lite besviken att inte få se bilder från Återvinningsfesten i Hornstull. Loppis på vartenda gata i Hornstull! <br/> Lars Epstein brukar ju röra sig som självaste Clark Kent i Stockholm, med foton på Stockholmsmys, kultur, politiker och rånoffer, ibland flera saker på en och samma dag, <br/>Hur kunde du missa återvinningsfesten i år? Annars tack för grymt bra blogg!

Ulf P, 23:13, 31 maj 2010. Anmäl

Rojalister varnas för konstutställning i Gamla stan

En satirisk samlingsutställning ”Cash is king”, som skojar friskt med monarkin och huvudpersonerna i det stundande prinsessbröllopet, öppnade på det lilla konstnärdrivna Nationalgalleriet (Skomakargatan 3) i Gamla stan på lördagen. Den spektakulära vernissagen inleddes med en fantasifull kortege och en performance ”Larv 2010” på temat larvens förvandling till puppa och fjäril (möjligen en anspelning på den blivande brudgummens förvandling till kunglig höghet) av Zirkus Loko-Motiv. Kanske ska man varna rättrogna rojalister för att besöka utställningen. De kan kanske ta illa vid sig. Republikaner och människor med ett öppet sinne har nog större förutsättningar att uppskatta konstverken att döma av de många förtjusta reaktionerna den första dagen i den fullpackade utställningslokalen.

Bröllopstårtan (kollektivt verk)

Konstnär: Pia Jämtvall

Konstnär: Göran Josephzohn

 

Konstnär: Christer Themptander

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

"Övervakaren", jag sympatiserar med din republikanska glöd, men finner den väl extrem. Jag tror inte att ett polisingripande är en realistiskt väg att stoppa brölloppet. Dessutom får de väl gärna gifta sig, bara de betalar kalaset själva. Och att kalla dem huliganer är väl alltför magstarkt? Vare sig medborgare Victoria eller Daniel har gjort sig kända för huliganism.

Olaf, 19:31, 29 maj 2010. Anmäl

Jamen så avant garde att vara republikan

Claes, 18:59, 29 maj 2010. Anmäl

Här krävs resolut polisingripande. Alternativt tar befolkningen saken i egna händer. Vi daltar inte med denna särdeles vidriga typ av huliganer.

överheten, 17:47, 29 maj 2010. Anmäl

”Tack för att du cyklar!”

Fler och fler stockholmare cyklar för varje år. Cyklisterna bidrar till att öka folkhälsan och minska bilismen i stan. ”Tack för att du cyklar!” stod det följaktligen på de10 000 presentpåsar med juice, choklad och en cykelkarta som delades ut till cyklisterna på fredagsmorgonen. Kampanjen genomfördes av Stockholms trafikkontor med samarbetspartner.

Cyklisterna är också i kraft av sitt ständigt ökande antal intressanta för de politiska partierna eftersom det är val i höst. Jag läste häromdagen i Svenska Dagbladet att moderaterna är det enda borgerliga parti som inte vill ge mer pengar till cyklingen i staden. Men moderaterna säger i en replik på artikeln på sin hemsida att de visst satsar på cyklisterna. Socialdemokraterna genomförde härommorgonen den ljudliga kampanjen ”Plinga för fler cykelbanor”.

Det är intressant att se hur allt gammalt kommer igen, cyklister, spårvagnar och vem vet, kanske gör trådbussarna comeback en vacker dag.

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (17)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 17

Cyniker, elitist, vidrig och brun. Inte illa... klickade du i den där lilla DN-policy-rutan med gott samvete? Ok, Hugin, vi kan diskutera något annat. Jag föreslår därför följande topik: EU-mopeder på gångbanor, du får äran att börja.

Gångtrafikant, 20:13, 2 juni 2010. Anmäl

Enligt Goodwins lag verkar "gångtrafikant" ha vunnit debatten.

Magnus Orest (Webbsida), 15:28, 2 juni 2010. Anmäl

#Gångtrafikant del 2 <br/>Vidare tänker jag inte hålla denna idiotiska diskussion med dig. Har viktigare saker för mig. Kan dock bara konstatera att du är en cyniker och elitist. I din lilla inskränkta värld bör alla handikappade hålla sig inomhus och helst inte röra sig på gator och torg. Ett Stockholm bara för friska och perfekta människor. Fint va! Tror att din mamma skulle skämmas om hon visste hur vidrig och brun du har blivit.

Hugin, 08:57, 2 juni 2010. Anmäl

#Gångtrafikant <br/>Jag lärde mig att är du synskadad så är det ok att bli påcyklad av en Tour de France-aspirant som inte respekterar en enkel väjningsplikt. Nyhet nr 2 för dig: att bli påcyklad kan innebära döden och är i vissa fall farligare än att bli påkörd av en bil. Rörliga massan kan ligga på 125 kg, träffytan är betydligt mindre, cykeln har vassa skärmar och detaljer och det är nedslaget i gatan som är lika illa som vid en bilpåkärning.

Hugin, 08:53, 2 juni 2010. Anmäl

Hugin: Nej, du har inte lärt mig något nytt. Däremot lärde jag mig för länge sedan att se upp för både cyklar och bilar vid övergångsställen. Jag har även lärt mig att se upp för fotgängare och bilister i cykelbanorna. Du lärde dig uppenbarligen något nytt när du blev påkörd, nåt som min mamma lärde mig när jag var liten: folk följer inte alltid regler. Hursom... cyklar är ändå ett bättre - och mindre trafikfarligt - alternativ till att köra bil. Heja cyklisterna.

Gångtrafikant, 00:58, 2 juni 2010. Anmäl

#Gångtrafikant <br/>Någon med ditt omdöme kan vara farlig för sig själv eller andra... Ja, jag har en synnedsättning, men att det skulle leda till att jag blev påkörd av en cyklist som susade ner i hög hastighet från Slussen och träffa mig när jag passerade övergångstället trodde jag inte. Fatta nu följande: cyklisterna, som räknas som fordon, korsar ett övergångställe, därmed ska de stanna och släppa fram gångtrafikanter. Exakt samma regel som att bilar ska släppa över gående. Lärt dig något nytt?

Hugin, 00:00, 2 juni 2010. Anmäl

Hugin: Håller mig hemma varför då? Jag varken cyklar eller kör bil i stan. Om du har sådana problem med synen så kanske du bör ha en ledsagare/assistent, så du inte blir överkörd när du är ute. Ser du inte cyklisterna nere vid Kornhamnstorg är du nämligen inte bara en fara för dig själv, utan även för andra. Betänk att cyklister inte är det farligaste man kan råka ut för i trafiken.

Gångtrafikant, 18:53, 1 juni 2010. Anmäl

#gångtrafikant <br/>Jo, jag tror att du har rätt. Jag borde inte gå ut. Sedan 12-årsåldern har jag ett synfel som gör att jag ser dåligt. Det var säkert därför jag blev påkörd på övergångstället vid båten Flyt (Kornhamnstorg). Är man synskadad, äldre eller långsam bör man räkna med att bli överkörd och det är ju onekligen deraas fel, eller hur? Ett annat sätt kan vara att åter lägga ut cyklisterna på vägbanorna så kan de köra kapp med bilarna igen. Eller då kanske du hellre håller dig hemma.

Hugin, 18:04, 31 maj 2010. Anmäl

@Jay: <br/>"Den enklaste av enkla regler - kommer du bakifrån, ge signal - föraktas av 99,99% av cyklisterna. " <br/>Jag antar att du fört statistik på detta, eller är det någon publikation du kan hänvisa till? Dina siffror antyder att om det på varje cyklist, som ger signal, går nästan tiotusen som inte gör det. <br/>"Sen skiter cyklister fullständigt i högerregeln, hastighetsbegränsningar och stanna för rödljus" <br/>Jo det finns en del cyklister som gör det - och en del bilister.

Effe, 15:18, 31 maj 2010. Anmäl

Fast jag håller med Hugin - både som gångtrafikant och bilist är jag livrädd för cyklister. <br/>Den enklaste av enkla regler - kommer du bakifrån, ge signal - föraktas av 99,99% av cyklisterna. Jag blir glad, tacksam och jäkligt förvånad när jag hör en ringklocka. <br/>Sen skiter cyklister fullständigt i högerregeln, hastighetsbegränsningar och stanna för rödljus. <br/>Tacka cyklisterna? Fy för den lede.

Jay, 08:40, 31 maj 2010. Anmäl

Kulturministern: ”Vad har hänt här?”

Kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth kommer cyklande Arsenalsgatan mot Raoul Wallenbergs torg kvart över tre på torsdagseftermiddagen och stannar till när hon får syn på en uppsjö poliser och avspärrningar med blåvita plastband. Hon stannar till, kliver av cykeln och frågar Aftonbladets fotograf Urban Andersson: ”Vad har hänt här?” Han svarar: ”Väpnat rån på Bukowskis för tre timmar sedan. Rånarna fick med sig smycken värda tolv miljoner”. Kulturministern undrar om det är sant, vilket det tyvärr är.  Sedan cyklar hon vidare åt Dramaten till.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Ja inte var det väl folk som kissade å allmän plats då hade vä polisen varit alerta?!

kaprifol, 22:49, 28 maj 2010. Anmäl

Cykelpremie på 10 000 kronor, kan det vara nåt?

Förbifart Stockholm diskuterades i en fullsatt ABF-sal på onsdagskvällen. Förbifart Stockholm är den 21 kilometer långa motorväg (större delen i tunnel) som är planerad att byggas (2012-2020) för ca 28 miljarder kronor mellan Skärholmen och Häggvik. Förbifart Stockholm har splittrat den politiska oppositionen vilken enats om en folkomröstning ifall de vinner valet. Socialdemokraterna är för, vänstern och miljöpartiet mot. Alliansen är för.

Björn Sylvén.

”Det går inte att bygga bort bilköer med nya vägprojekt”, sade trafikkonsulten Björn Sylvén som inledde mötet med att visa hur allt fler städer världen runt satsar på kollektivtrafik i stället för biltrafik.

”Endast med ekonomiska styrmedel kan biltrafiken minskas. Inte med nya vägar”, sade Magnus Nilsson från Naturvårdsföreningen som var inne på samma tankegångar som Björn Sylvén.

Representanter från riksdagspartierna redogjorde för sin syn på Förbifart Stockholm och olika trafiklösningar för Stockholmsregionen.

”Förbifarten avlastar Essingeleden”, sade riksdagsledamoten Emma Löfsjögård (m).

”Förbifarten bygger fast oss i ett bilberoende”, sade oppositionslandstingsrådet Birgitta Sevefjord (v) som också trodde att den kommer att bli dyrare än planerat. Hon jämförde med det aktuella exemplet Nya Karolinska sjukhuset som från början skulle kosta 14 miljarder kronor men nu är uppe i beräknade 60 miljarder kronor.

Malin Löfsjögård och Per Ankersjö.

”Undersökningar visar att minst 72 procent av Stockholmarna är för Förbifarten”, sade kommunfullmäktigeledamoten Per Ankersjö (c) som vill satsa på renare (snarare än färre) bilar för att minska utsläppen.

Emma Henriksson, Lars Dahlberg, Karin Svensson-Smith och Birgitta Sevefjord.

”Förbifarten är inte planerad för den kollektivtrafik som vi måste satsa på. Vi måste tänka på kommande generationer och göra som i exempelvis i Paris där 80 procent av väginvesteringarna går till spårtrafik”, sade riksdagsledamoten Karin Svensson-Smith (mp).

”Vi diskuterar planerade förbättringar för kollektivtrafiken i Förbifarten”, sade oppositionslandstingsrådet Lars Dahlberg (s).

Lina Hjort.

Moderatorn Lina Hjort från organisationen Klimataktion som var med och arrangerade diskussionen undrade om de politiska partierna funderat på att premiera de som cyklade till jobbet i stället för att åka bil, exempelvis med 10 000 kronor.

Emma Henriksson.

”Vi har diskuterat frågeställningen men satsar i stället på att förbättra säkerheten för cyklisterna så att de slipper att bli påkörda som jag blev i fredags”, sade riksdagsledamoten Emma Henriksson (kd).

Diskussionen om megaprojektet Förbifart Stockholm går vidare. Själv vet jag inte vad jag tycker.

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (20)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 20

Hej <br/>Jag var med i debatten. Alla vill ha mer kollektivtrafik och cyklar. Bra. Likväl förstår jag inte varför snart kanske 100.000 ryska lastbilar till och från Kapellskär måste passera Essingeleden? Eller skall de ta någon annan väg? Eller tunnelbana? Lite behöver vi ta hänsyn till verkligheten också - bygg därför även järnväg till Kapellskär som jag föreslagit (utan att ha fått stöd från v och mp) till Kapellskär. Annars kommer lastbilarna - och de är många - från Ryssland vad man än tycker i

Gunnar Andrén (Webbsida), 05:54, 2 juli 2010. Anmäl

Premie på 10000 kronor? Hoppas det var ett dåligt skämt. Använd pengarna bättre.

cyklist, 01:15, 30 maj 2010. Anmäl

Kan även tipsa om en film om cykelplanering i New York som nu ligger uppe på YIMBY.se: http://bit.ly/aymfwf <br/><br/>Det som avgör hur miljön för cyklisterna blir är i grund och botten den politiska viljan. I NY - som är betydligt större än Stockholm - ser vi gott om smarta lösningar som ökar säkerheten för cyklisterna och förbättrar samspelet med andra trafikslag. I Stockholm delar man ut påsar och tackar cyklisterna för att de cyklar... Lägger Stockholm verkligen pengarna på rätt saker i cykelfrågan?

Magnus Orest (Webbsida), 21:30, 29 maj 2010. Anmäl

Jag vill istället för förbifarten ha en Tunnelbana/Pendeltågslinje där förbifarten skall byggas.

Patric Nilsson, 14:15, 29 maj 2010. Anmäl

@Mx och Hugin: <br/>Satsa istället på ett sammanhängande och logiskt cykelnät över hela staden. Mycket viktigt att cykelbanan är utformad som cykelbana och att trottoaren som trottoar, så att missförstånd undviks. Eftersom bilar är ineffektiva vad gäller utrymme bör plats för cykelbanor främst ske på bekostnad på bilkörfälten. <br/>Sedan bör det ingå i körkortsutbildningen att cykla i innerstaden. De flesta bilister visar respekt mot cyklister, men det finns en klick som tyvärr inte gör det.

Effe, 14:04, 29 maj 2010. Anmäl

Använd pengarna till utbildning... i cykelvett och trafikregler.

Max, 08:37, 29 maj 2010. Anmäl

Lägg pengarna på att öka säkerheten för gångtrafikanter istället. Ge de gående mer utrymme och bilar och cyklister mindre.

Hugin, 08:34, 29 maj 2010. Anmäl

@Alf: <br/>På Köpenhamns S-tåg verkar det funka. Skillnaden är att S-tåg körs med tätare avgångar. På Märstalinjen kan jag försäkra att det finns spårutrymme för fler avgångar pendeltågsavgångar. Däremot är det fullt på de två snabbare ytterspåren (där Arlanda Express, Uppsalapendeln, Regionaltågen och Fjärrtågen går). Jag tycker nog det finns skäl att sätta in fler avgångar och avsätta plats för cyklar. Den skulle kunna användas av stående i mån av plats, men cyklister får företräde.

Effe, 18:59, 28 maj 2010. Anmäl

Alf och Effe, en kompromiss kunde kanske annars vara att tillåta cyklar i högtrafik, men i mån av plats? I grund och botten är ju problemet ungefär samma med barnvagnar. <br/><br/>Jag hamnade själv i en ganska "trång" situation med cykeln för två år sedan. Vi hade varit och cyklat i skogarna kring Järna, och tog pendeltåget tillbaka till stan. Vid Älvsjö kliver deltagarna från någon mässa på, och det blev snabbt fullt i vagnen. Ändå tog inte cyklarna upp så mycket plats att någon blev kvar på perrongen.

Magnus Orest (Webbsida), 10:24, 28 maj 2010. Anmäl

@Effe, 00:23, 28 maj 2010 <br/>Tyvärr funkar det inte att tillåta cykel i högtrafik på pendeltåg (iaf inte om man ska fr. norr till söder el. tvärtom) av den enkla anledningen att det inte finns någon plats. Speciellt om det blir inställda avgångar eller förseningar. Om man ska tillåta cykel dygnet runt måste fler tåg sättas in i högtrafik.

Alf, 09:28, 28 maj 2010. Anmäl

Oskar III delar ut flygblad

En elegant hovman går och delar ut flygblad på Segels torg. Han heter Oskar. Jag kallar honom Oskar III. Han representerar Republikanska föreningen som vill avskaffa monarkin på demokratisk väg.  ”Statschefen ska tillsättas på ett demokratiskt sätt, fjäsk och personkult avskaffas”. Den 19 juni ordnar Republikanska föreningen fest på Berns med bl a Timbuktu, Anna-Lena Brundin, Mikael Wiehe och Andreas Grega på temat ”Love republic”, vilket framgår av Oskar III:s flygblad.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Bygga hus i Mälaren, ny trend i Stockholm?

Här vid Pettersbergsvägens slut planeras ”sjövillorna” i Mälarhöjden.

Det ursprungliga förslaget som nu är under bearbetning. Illustration: HMXW arkitekter.

De sex parbyggda ”vattenvillorna” på pålar i vattnet som planeras i Pettersbergsvägens förlängning i Mälarhöjden intill Sätraskogens naturreservat fortsätter att röra upp känslorna. Debatten var het mellan motståndaren till projektet Malte Sigemalm (s) och förespråkaren stadsbyggnadsborgarrådet Kristina Alvendal (m) vid fullmäktigedebatten på måndagskvällen.

Motståndaren Malte Sigemalm(s).

Malte Sigemalm vill stoppa hela projektet. ”Stället är olämpligt att bygga på. Det är oerhört viktigt att slå vakt om strandområdena och vattenspegeln. Projektet tillför inget när det gäller bostadsförsörjningen. I närheten är redan stora byggen planerade i exempelvis Axelsberg, Aspudden och Midsommarkransen.” Malte Sigemalm menade också att den omedelbara närheten till naturreservatet och den förorenade sjöbottnen gör det olämpligt att bygga villor i vattnet och att det dessutom kan vara början på en trend att bygga strandnära och till och med ute i vattnet på fler ställen i Stockholms stad.

Förespråkaren Kristina Alvendal (m).

Kristina Alvendal sa att skillnaden mellan henne och Malte Sigemalm är att han bara vill bygga massiva flerfamiljshus medan hon vill ha en mångfald i bostadsproduktionen. Hon upplyste också om att planprocessen tillfälligt stoppats på byggherrens egen begäran eftersom denne vill komplettera med några ytterligare utredningar innan planprocessen fortsätter. ”Stadsbyggnadsnämnden har ställt många frågor och riktat många tydliga krav till byggherren.  Det krävs bearbetning av det arkitektoniska uttrycket för att minska bebyggelsens påverkan på reservatets entré. Tillkommande bebyggelse får inte upplevas kompakt eller begränsa uppskattade siktlinjer”.

Byggherren Thorsten Nilsson vid platsen för det planerade bygget.

Byggherren Thorsten Nilsson själv berättar att det ursprungliga förslaget är under bearbetning. Han avvisar helt kritiken mot att bottensediment innehållande tungmetaller från den i sjön närliggande dagvattenledningen skulle grumlas upp vid pålningen av de planerade husen. Bland annat hänvisar han till en utredning som professorn i geovetenskap Ingemar Cato gjort. Thorsten Nilssson är för övrigt (liksom Ingemar Cato) mycket kritisk mot att dagvatten från E-4:an Bredäng, Sätra, Smista, Segeltorp och delar av Mälarhöjden tillåts rinna ut orenat i Mälaren genom den två meter i diameter stora avloppsledningen (som nu dessutom gått av) intill den plats där byggprojektet planeras. Nyligen har Thorsten Nilsson tecknat ett avtal med Stockholm Vatten om att förlänga röret så att dagvattnet rinner ut längre bort från stranden. Detta under förutsättning att han får igenom detaljplanen och kan bygga sina sex parbyggda ”vattenvillor”.

Flerbostadshus i Eolshäll. Idéskiss: ÅwL arkitekter.

Sista ordet är säkert inte sagt i detta unika projekt att bygga i vattnet längs Mälarens strand. Ytterligare en idé (förslag från ett arkitektkontor) om att bygga ute i sjön (ett spektakulärt flerfamiljshus i Eolshäll) läser jag om i senaste numret av lokaltidningen Södra Sidan.  Bygga hus ute i sjön är det Stockholms nya trend? Jag hoppas inte.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (24)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 24

Må Gud beskydda Sveriges huvudstad från vandalism!

pastor, 18:42, 13 juni 2010. Anmäl

Christos Detta är inte en avstjälpningsplats där du kan "kräkas". Dn är en seriös och rikstäckande dagstidning. Tag dig i akt!

vedervärdig smörja, 12:21, 12 juni 2010. Anmäl

Del3 <br/>Så vem kommer att vara först med att realisera en unik ide? Den person som kläckte iden eller någon annan som plockar upp den och bygger likartade ”vattenvillor” någon annanstans? Så politiker, dags att låta vidsynthet lätta på tankedimman. Vem vet, kanske kommer framtiden att hedra er.

Christos, 20:48, 8 juni 2010. Anmäl

Del2 <br/>Jag är övertygad att all uppståndelse bottnar i att vissa människor härmed känner sig överrumplade och försöker att rationalisera känslan ”hur kan någon göra detta utan att fråga mig om lov?”. Men, någon kommer att vara först, någon kommer att ta initiativet, så är det alltid. Det enda som förblir som det alltid har varit är det döda och ointressanta.

Christos, 20:47, 8 juni 2010. Anmäl

Intressant projekt detta, att skapa ett boende som integrerar vatten och land. Har inte sett något liknande så det kan bli både nyskapande och begärligt. Tänk er in hur det vore att bo på detta sätt, jag tror alla är lockade. Naturreservatet förblir orört en arkitekt är inblandad och bilderna visar ett fåtal villor av acceptabel storlek i en nutida stil. Dessutom är byggaren redo att bidra till att förbättra dagvattenfrågan så projektet visar helhet och seriositet, vad är det för fel på det? Jag

Christos, 20:41, 8 juni 2010. Anmäl

@Mary: <br/>Håller till viss det med. Området närmast vattnet bör säkras så att det är en allmänning i form av boulevard/strand eller dylikt.

Effe, 11:03, 6 juni 2010. Anmäl

Det krävs nu utrensningar bland våra borgerliga företrädare i stadsfullmäktige. Betänk att det inte är vi väljare som nominerat dessa virrhjärnor, utan de politiska partiernas medlemmar. Kanske utgör dessa ca 2 % av befolkningen... Skulle dessa element haqrätt att fördärva Stockholm för all framtid på ett decennium? <br/>Svaret är ett rungande Nej!

Ebba W, 11:02, 6 juni 2010. Anmäl

JBygg inte alls i vattnet i Stockholm! Bygg inte nära ett naturreservat, det ska vara öppna vattenspeglar där det fortfarande finns möjlighet att bevara dem. Bygg gärna nära vattnet och gärna med utsikt över vatten men stäng inte till fler strandkanter för bygge av enskilda bostäder. Mälarhöjden 1:11 tillför inget i bostadsförsörjningen. Dessutom undrar jag varför herr Nilsson har fått titeln byggherre? Det är han inte till yrket, han äger endast vattenremsan och är en pensionär som vill bygga

Mary, 18:34, 1 juni 2010. Anmäl

Synd att ingen uppmärksammat att Byggherren på ojuste sätt först tillskansat sig vattenområdet, sedan redan fått 250000 kr på ett bräde av Sth Vatten och nu forsätter att plocka kommunen på 5000kr per år i avgift från Sth Vatten. Epstein är en bra journalist!

Vän av Staden, 10:15, 31 maj 2010. Anmäl

Byggherren vid Pettersbergsvägen har uppenbarligen tagit hand om ett stort miljöproblem som spillvattenledningen utgör. Det gör inte alla fastighetsägare. De planerade villorna synes väl anpassade till området och kommer att utgöra ett trevligt landmärke.

Kurt Hagström, 10:40, 27 maj 2010. Anmäl

Ny kultur vid Slussen trots att ”kulturhuset” slopas

”Kulturhuset” (trekanten till höger) slopas för utsiktens skull.

Blir det någon kulturverksamhet på Slussen efter nybyggnaden nu när alliansen har bestämt sig för att lyssna på opinionen och plocka bort det centralt placerade hus i vilket ”kulturen” var tänkt att inrymmas?

Roger Mogert (s). 

En fråga med den innebörden ställde borgarrådet Roger Mogert (s) till finansborgarrådet Sten Nordin (m) på kommunfullmäktiges sammanträde i Stadshuset på måndagskvällen.

 

Sten Nordin (m).

”Ja”, svarade Sten Nordin: ”Slussen är det största samrådet i Stockholms historia. Då känns det naturligt att lyssna på synpunkterna som kommit fram. Det är viktigt med en bred uppslutning kring hela projektet. Många var kritiska till mittenhuset. Därför utgår det. Inte därför att det skulle ha innehållit kultur utan för att det skymde utsikten. Men ny kultur och publik verksamhet ska det finnas vid Slussen”, sade Sten Nordin vidare och lovade att kommunen skulle stå för kostnaden om det nu blir ”en biblioteksfilial eller någon annan kulturell verksamhet”.

”Så det är inte Stadsmuseet ensamt som ska stå för den kulturella verksamheten vid Slussen i framtiden? Tolkar jag dig rätt då?”, frågade Roger Mogert. ”Det är korrekt tolkat”, svarade Sten Nordin.

Det blir alltså ny kulturverksamhet vid nya Slussen. Men var och vad är en öppen fråga.

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (18)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 18

Det är otänkbart från konservativa väljares synpunkt att man skulle tillåta nybyggen av hus vid Slussen. Ett enda parti framhärdar nu i att bygga bort utsikten mot inloppet, intill Katarinahissen.. <br/>Att yra om kultur i detta sammanhang är misskrediterande för vederbörande. Vi har här redan genuin kultur i dess värdefullaste form. <br/>Denna vill nu en klick omogna människor rasera, till förmån för mer syntetisk sådan. Detta kommer inte stadsborna att tillåta. Dumt starta borgerligt krig före valet.

besviken valarbetare, 10:58, 6 juni 2010. Anmäl

@S: <br/>Fast för de som läst planhandlingarna (antar att de protesterande gjort det) bör man väl ha varit insatt i denna fråga.

Effe, 08:59, 30 maj 2010. Anmäl

Politikerklassiker. Man drar på rejält från början med saker man vet kommer få kritik, men pratar om alla nya möjligheter medborgarna kommer att få på platsen. Sen när folk klagar så tar man bort en mindre del av projektet och på köpet "råkar" det som var till för allmänheten försvinna.

S, 06:13, 30 maj 2010. Anmäl

Andreas, ditt uttalande är förstås allför kategoriskt. <br/>Som du säkert märker om du läser dessa spalter finns det högljudda (och ofta lite maniska) inlägg bland både ja- och nej-sägare. <br/>Allt utanför Stockholm är inte heller "bonnhålor". <br/>Valnatten blir säkert spännande, vågar inte förutspå den.

Leif, 23:15, 26 maj 2010. Anmäl

Den lilla men högljudda grupp av nejsägare som tror att de har ett massivt folkligt stöd i ryggen lär bli förvånade på valnatten. Med tanke på att de flesta stockholmare flyttat hit för att de tröttnat på den bondhålan de kom från så är det väl inte speciellt sannolikt att de skulle vilja förstöra utvecklingen för stockholm på samma sätt som alla maniska nejsägare här.

Andreas, 12:57, 26 maj 2010. Anmäl

@Leif: <br/>Självklart är det så. Men platsen är iögonfallande och skulle passa bra för just en byggnad av den typen jag beskrev. Allt kontroversiellt behöver ju inte vara dåligt. <br/>@Anna A: <br/>Jag vet inte vem du är. Varför vill du fördärva staden? Någon sådan idé stödjer jag inte.

Effe, 20:45, 25 maj 2010. Anmäl

Bra att den mest kontroversiella byggnaden nu tagits bort, givetvis kan kulturen inhysas i någon av de andra byggnaderna. <br/>Notera att dessa alla byggnaderna (enl. yimby) ju ändå bara är volymstudier, så mittenbyggnaden var ju ingalunda öronmärkt för att vara den enda byggnaden med kulturellt innehåll. Så grinigheten här är verkar malplacerad. <br/>Sten Nordin verkar vettig i detta referat av Epstein, men inte för att han vinner min röst, hans trackrecord får tala för sig självt :-)

Leif, 20:26, 25 maj 2010. Anmäl

Det är bra förolämpande mot stadsborna att hr Nordin backar på ett ynka hus, av minst sex planerade mastodonthus. Vi brukar kalla sådant för "bondfångarfasoner". <br/>Jag tror att på valnatten så kommer man att förbanna att man så obsinat gick tvärs emot sina egna kärnväljare i Stockholms innerstad. Saken kan även få dåliga konsekvenser på längre sikt. Moderata samlingspartiets rykte tar tagit skada. Folk märker att dessa "folkliga nymoderater" nonchalerar kultur, historia och en trevlig stadsmiljö.

Charlie, 20:25, 25 maj 2010. Anmäl

Sten Nordins löften är luftslott... när inte ens de egna lagbindande beslut han tar är värda något eller de överenskommelser de vilar på…

Birgitta, 20:14, 25 maj 2010. Anmäl

Obs att kulturhusen Kolingsborg och Debaser också försvinner

Fred, 19:43, 25 maj 2010. Anmäl

”Riv inte den nedlagda brandstationen i Midsommarkransen!”

På kulturcentret Tellus (den gamla biografen från 1920) i Midsommarkransen öppnades på söndagen en fotoutställning med bilder tagna av Marcus Lundstedt från Aspuddsbadets sista tid. Samtidigt bildades i den gamla biosalongen föreningen Södra förstaden av människor intresserade av närmiljön i Aspudden och Midsommarkransen. En bland flera uppgifter som diskuterades för föreningen på det konstituerande mötet var att rädda den gamla nedlagda brandstationen på Bäckvägen 1 från att röna samma öde som Aspuddsbadet, dvs rivning.

Läs även: ”Riv inte brandstationen!”

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (15)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 15

Knegarn (1&2?), nu bränner du/ni din dyrbara fritid på att tjafsa med latteslappare. Har du/ni verkligen råd och ork med det ? Gå och lägg dej så du kan upprätthälla din produktivitet i vår vackra demokrati imorrn !

latteslapparn, 19:41, 25 maj 2010. Anmäl

Stationen är inte nerlagd, den nyttjas för närvarande av Falk som också vill vara kvar där eftersom det är en ultimat plats för dem, nära till stora genomfartsleder osv. Varför ska väl fungerande byggnader rivas utan att ens utreda vad man kan ha dem till? Det är kapital- och kulturförstöring.

Ola Schubert, 16:11, 25 maj 2010. Anmäl

Knegarn - tack för detta. Håller med. Skärpning "latteslapparn"!

Knegarn, 14:41, 25 maj 2010. Anmäl

Trodde man skulle kommentera det angivna ämnet och inte klaga på vad andra skrivit

xyz, 10:59, 25 maj 2010. Anmäl

Knegarn, du verkar långt ifrån insatt i hela processen. Du verkar övertygad om att det har gått demokratiskt till, kan du då beskriva processen för mig? <br/>Försök ägna en tanke på några av de äldre som får sitt liv förkortat p.g.a. detta, är det inte värt lite extra om man kan förgylla deras liv i slutskedet? Att dribbla med människors liv är riktigt illa, Att en krona av mina skattepengar går till polisinsatsen rör mig inte i ryggen, jag skulle lätt lägga 10 kronor till de få äldre som nu lider.

Knogen, 23:41, 24 maj 2010. Anmäl

Ja, latteslapparn har säkert en massa bra idéer på den sidan... Tills de anammats - på demokratisk väg - av vårt samhälle får nog latteslapparn inte tillmäta dessa idéer någon större vikt. Men latteslapparn har säkert tid att sätta sig på tvären mot polisen när den tvingas att gripa in för att beslut som fattas i korrekt ordning... Bläh!

Knegarn, 18:46, 24 maj 2010. Anmäl

Knegarn ska nog hålla sig till sitt knegande och inte försöka sig på att definiera demokrati.

latteslapparn, 18:37, 24 maj 2010. Anmäl

Tycker både Midsommarkransen och Aspudden är mysiga förorter. Vad händer föresten med ericsson komplexet i telefonplan, ericsson har väl lämnat området? (just detta komplex är dock inte särskilt mysigt).

Leif, 17:53, 24 maj 2010. Anmäl

Det låter rimligt att lokalerna bör återanvändas. Men en stilla undran: Läser man Epsteins text slarvigt kan man förledas tro att brandstationen skulle vara byggd 1920. Kan detta förtydligas? Vilket år är brandstationen byggd

Effe, 14:37, 24 maj 2010. Anmäl

[...]å. <br/>Våld eller demomkrati, vilken väg väljer vi?

Knegarn, 13:13, 24 maj 2010. Anmäl

Folkdansmarschen på Hornsgatan

Söndagen var Folkdansringens dag. Dansare och spelmän tågade i sina färggranna folkdräkter från Mariatorget längs Hornsgatan. Jag hade tänkt komma förbi och se slutet av uppvisningen på Långholmens friluftsteater men kom för sent. Regnet kortade av föreställningen. Nu får jag vänta till midsommarafton då Vällingby folkdansgille uppträder på Tempeludden i Kyrkhamn ute i Hässelby om jag inte besöker den mig mer närbelägna Vitabergsparken. Jag har alltid beundrat de skickliga folkdansarna som utför sina komplicerade danssteg samtidigt som de lyckas hålla takten. Jag begriper inte hur de bär sig åt.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-5 av 5

Förlåt det var ju till Lars E

Arne Gabrielson, 13:48, 25 maj 2010. Anmäl

Jonas! <br/>Börja dansa folkdans eller gammeldans så förstår du vad PG menar. <br/>Gammal VFG are i förskingringen

Arne Gabrielson, 13:46, 25 maj 2010. Anmäl

Midsommarfirandet på Tempeludden vid Riddersviks gård i Hässelby är fantastiskt trevligt och platsen invid Mälaren är mycket vacker.

Jonas Ringdahl, 16:48, 24 maj 2010. Anmäl

Hej PG! Tack för kommentaren. Jag vet att det är poängen med danssteg att utföra dem i takt likväl är det mig totalt omöjligt.

Lars Epstein, 00:14, 24 maj 2010. Anmäl

Jag tror det vore bra mycket svårare, och mer imponerande, att utföra de komplicerade dansstegen utan att samtidigt hålla takten. Att utföra dem i takt är liksom poängen med danssteg.

PG, 23:53, 23 maj 2010. Anmäl