Mosebacke Etablissement – en epok går i graven

Mosebacke Etablissement (som startade 1970 i KF:s gamla personalmatsal, f d Teaterkällaren) sjunger på sista versen.  Om en månad är den fyrtioåriga epoken slut. Riksteatern tar över och stänger ett halvår för omfattande renoveringar. Ingen tycks riktigt veta vad som händer när stället öppnar igen nästa vår. Må den gamla folkliga stämningen med goda artister och gemytlig stämning bevaras, den som byggdes upp av Bosse Stenhammar, Git Magnussen och Sid Jansson (med i början) under de första tre decennierna och fortsattes av Conrad Nyqvist och Johan Wikner till dags dato.

Den nya boken om Mosebacke Etablissement presenterades av …

… redaktören Johan von Friedrichs.

Det är omöjligt att i ett blogginlägg räkna upp alla ca 1 200 artister som uppträtt på Mosebacke sedan starten. Men det görs i Johan von Friedrichs nyutkomna mycket läsvärda bok ”Mosebacke Etablissement 1970-2010 – en epok i Stockholms nöjeshistoria” med bidrag från flera skribenter och fotografer. Särskilt nämnvärda är fotografen Lasse Steners (1927-2003) många uttrycksfulla porträtt på artister som Cornelis Vreeswijk, Stefan Sundström, Monica Zetterlund och Kim Anderzon för att bara nämna några av alla som stått på Mosebackes scen under åren.

Trotjänaren Kim Anderzon med Mosebackelegendaren Bosse Stenhammar.

Trubaduren Sid Jansson var också med och startade Mosebacke Etablissement något han berättar om i en innehållsrik exposé i den nya boken.

Riksteatern har inte deklarerat hur de tänkt sig driva Mosebacke i framtiden. Men jag talade med skådespelerskan Kim Anderzon på bokreleasen under måndagskvällen. Hon berättade att hon varit i kontakt med Riksteatern och sagt till dem att de måste fortsätta i samma anda som hittills. Men hur det blir verkar fortfarande vara en öppen fråga. Jag instämmer helt i Kim Anderzons uppmaning till Riksteatern. Ändra inte i ett vinnande koncept!

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Men det är fel när fel saker går i graven.

Kalle, 15:11, 2 september 2010. Anmäl

Det är inte fel att saker och ting går i graven!

Måns, 13:57, 2 september 2010. Anmäl

Gratisnöjet på Hötorget

Trängseln var stor framför kravallstaketen utanför Konserthuset på måndagseftermiddagen. Folk tryckte på för att få en glimt av kändisarna på väg in till utdelningen av Polar Music Prize. Själv såg jag Lars Ohly, Jan Eliasson, Per Schlingmann, Thomas Di Leva, Mikael Persbrandt, Helene Billgren med man och Lena Adelsohn Liljeroth med man passera revy. Och Björk minsann, en av pristagarna, i den häftigaste utstyrseln.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

Oj, nu när inlägget jag svarade på är bortplockat så ter sig mitt poänglöst, rentav mystiskt... :-)

Erik, 08:49, 1 september 2010. Anmäl

Ja, stackars skatteverket... :-D

Erik2, 17:36, 31 augusti 2010. Anmäl

Ett annat "gratisnöje" är att se handlarna snuva skatteverket på miljoner med sina alternativa kassaregister. Begär kvitto och se minspelet...

Erik, 06:54, 31 augusti 2010. Anmäl

Sabotaget på Råsunda fotbollsstadion

Fotboll på Råsunda var fest i min ungdom. Publikens reaktioner bestod mest av intensiva applåder för uppskattade prestationer på planen eller besvikna sus när favoritlagets spelare missade öppna målchanser. Ibland knorrades det väl mot något domslut även om det var ”Förbjudet att skymfa domaren” som jag minns det stod på affischerna vid läktaringångarna.

Här tågar spelarna av planen sedan domaren avbrutit fotbollsmatchen AIK-IFK Göteborg efter tio minuter sedan någon från läktaren kastat saker mot ena linjedomaren.

När jag på söndagen såg AIK-IFK Göteborg på Råsunda var det inte hemmalagets oinspirerade spel som gjorde mig mest missmodig utan reaktionerna från läktarplats. Plötsligt började någon (förmodligen missnöjd med ett domslut) kasta saker mot ena linjedomaren varpå huvuddomaren bröt matchen i en kvart. Sedan satt jag hela matchen och väntade på ett nytt sabotageförsök (och matchen avbruten för gott) vilket dock lyckligtvis uteblev. Men det var med en dyster eftersmak jag lämnade arenan och banade mig väg förbi alla poliser ned till tunnelbanan.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

AIK är sedan länge "kidnappat" av organiserad brottslighet i form av de som kallar sig FB samt en förkortning från ett motorcykelgäng som startade efter Vietnamnkriget ( I Sverige sen dryga 15 år) AIK är deras första kap, det är bara en tidsfråga tills de dominerar styrelsen, senare ägande. <br/>De använder sig av "supporters" läs "nyttiga idioter" för att sakta bryta ner allt motstånd! heja AIK

Staffan J, 21:47, 30 augusti 2010. Anmäl

AIK får börja plocka fram minnens från AIK-Charlton 1946. För att hänga kvar.......

Taggen, 21:03, 30 augusti 2010. Anmäl

Det är just därför folk inte går på Råsunda längre... tyvärr! Själv har jag inte varit där på flera månader och har ingen större lust när det bara är idiotiska ramsor av typen "Avgå alla" som ropas från Norra stå och fotbollskvalitén är som den är. Naturligtvis kan man skylla mycket (om än inte fansens uppträdande) på Lagrell och SvFF, värdelösare ledning får man leta efter!

gnagare, 12:34, 30 augusti 2010. Anmäl

Protesterna växer mot barbariska dödsdomar i Iran

Protesterna växer mot dödsdomen…

…mot Sakineh  Mohammadi Ashtiani i Iran.

Världen över växer protesterna mot den iranska kvinnan Sakineh Mohammadi Ashtianis dödsdom genom stening. Hon förnekar det påstådda men obevisade ”äktenskapsbrott” hon redan dömts för en gång med 99 piskrapp som straff. En andra gång har hon åter dömts för samma ”brott”, nu till döden genom stening.

Bildjournalisten Sanna Sjöswärd som träffat Sakinehs son i Iran…

…var en av många talare på Mynttorget.

På lördagskvällen uttryckte en stor mängd talare världen över sin avsky för den iranska regimens barbariska metoder.  På Mynttorget hölls en stor manifestation med en mängd talare. Min vän bildjournalisten Sanna Sjöswärd, som för Aftonbladets räkning (som enda journalist) träffade Sakineh Mohammadi Ashtianis son Sajjad Ghader-Zade för några veckor sedan i Iran berättade om sonen och dotterns kamp för att försöka få sin mamma frikänd. Läs hela hennes intervju med Sajjad Ghader-Zade här.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (37)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 37

tröttsam propaganda om Iran, är det inte för x så kritiseras dem för y. Precis som Irak före kriget. Dödsstraff är inget nytt. Svälj inte denna journalist fadäs om Iran.

Anders, 12:05, 8 september 2010. Anmäl

Hur f-n kan man ens diskutera denna vidrighet? Håller 100% med Andreas. Hur sjutton kan man f ö ens ta rättssystemet på allvar i stater som bestraffar "äktenskapsförbrytare" med stening? Vad har deras rättssystem för auktoritet bland oss humanister? Att försöka göra denna fråga till en fråga om USA/Israel är fel. Det är en fråga om humanism.

Leif, 19:55, 30 augusti 2010. Anmäl

Hur kommer det sig att vi inte ställer upp för kvinnorna i dessa länder. Jag har bott i Mellersta Östern i över 6 år och känner till deras politik och religion när det gäller kvinnor och deras rättigheter. Hur kommer det sig att vi Svenskar inte förstår detta utan verkar skylla allting på USA. Uttalande från folk som inte ens varit i dessa länder fattar jag inte!!!!!!!!!

Marianne Södermalm, 17:33, 30 augusti 2010. Anmäl

Åh ner! Många som vill leka smarta och dammar av fnoskler om Väst mm.. Tur man sluta läsa

x, 12:55, 30 augusti 2010. Anmäl

@Keno: <br/>Ok missade din formulering. Frågan är dock om domar sk byggas på vad vissa spekulerar i. I en rättsstat anses man oskyldig tills motsatsen bevisats. Kan dina spekulationer anses som sådana bevis? Knappast.

Andreas, 10:22, 30 augusti 2010. Anmäl

@Tänkare: <br/>Jo användandet av ordet barbari har visst använts i samband med Abu Ghraid ex.vis. Visst har talibanernas behandling av kvinnor i Afganistan betecknats som barbariskt. Jag förstår dock inte på vilket sätt detta skulle rättfärdiga barbari i Iran. Är detta en anledning att underlåta kritisera det som sker? Menar du att Sakineh ska få agera offer för det som sker i Israel? <br/>Kritisera gärna Israel där detta är relevant. Här kritiserar vi dock iranska regimens terror mot egna befolkning.

Andreas, 10:18, 30 augusti 2010. Anmäl

Varför inte protestera mot avrättningar för samma sak i väst kontrollerade demokratiska Afganistan, där finns ju t.o.m svenska "hjältar" att ta till...... <br/>Sicket skämt.

Manne, 09:47, 30 augusti 2010. Anmäl

Det som är frågan är om ordet barbariskt hade används i samband med Israel slakt av civila i Gaza eller USAs slakt av civila i Irak och Afghanistan. Det hade inte gjorts. Ingen svensk media har ryggrad till det. Tänk om Iran hade gjort en bråkdel av vad israel gör i palestina mot något folk vad hade väst sagt och gjort mot landet. Använd huvudet och se världen som den är.

Tänkare, 09:11, 30 augusti 2010. Anmäl

Det är uppseendeväckande att så fort den odemokratiska regimen i Iran kritiseras är det alltid vänstermänniskor som per automatik ska försvara deras agerande genom att visa på andra "kålsupare" och då i stort sett alltid USA och Israel. <br/>Oavsett vad kan man undra på vilket sätt detta skulle rättfärdiga stening av kvinnor i Iran. Det är Iran vi disuterar nu så ni får komma tillbaka när USA, Japan och Israel diskuteras.

Andreas, 23:28, 29 augusti 2010. Anmäl

Jag tror jag skrev: "Jag kan inte veta med säkerhet om vad som hänt, men det kan inte du heller. Som jag "SPEKULERAT" tidigare:....." <br/>Somliga är väl för korkade för att läsa innantill! Det om något bör väl vara pinsamt!

keno, 23:27, 29 augusti 2010. Anmäl

Tvärstopp för nya spårvagnen

Premiärveckan har rullat på utan problem för den nya spårvagnen mellan Sergels torg och Djurgården. Men på fredagseftermiddagen vid 15.20-tiden tog det tvärstopp för en av de fem vagnarna på väg förbi NK upp mot vändplatsen. Strömmen bröts och vagnen blev stående och köerna växte. Närvarande experter trodde att felet skulle vara fixat på tio minuter. Men det var det inte. Efter en halvtimmes fruktlösa försök att lokalisera och åtgärda felet fick de köande resenärerna gå ned till Kungsträdgården där de övriga fyra vagnarna vände. Den strömlösa vagnen stod kvar uppe vid Sergels torg.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-5 av 5

Inser att det var tanklöst skrivet av mig.

För en civiliserad huvudstad, 21:54, 29 augusti 2010. Anmäl

Håller med! Mycket märkligt att försöka skylla en av de sämsta sidorna av USA / Västvärlden på DDR. <br/>Mycket kan förstås sägas om DDR och andra östeuropeiska länder, men kollektivtrafiken var ju ett av socialismens starka kort. Tänk om vi svenskar kunde plocka sådana goda russin ur kakan för en gångs skull, istället för att systematiskt anamma det tristaste och mest destruktiva ur varje enskild kultur!

Henke, 16:19, 29 augusti 2010. Anmäl

@för en civiliserad huvudstad: Du vet inte vad du skriver om. Men jag vet, eftersom jag växte upp i DDR. För det första, i DDR hade varenda storstad spårvagnssystem. För det andra, nästan ingen körde bil i onödan eftersom inte alla hade bil och det var alltid det dyraste alternativet. Kollektivtrafiken täckte bokstavligen hela landet och var i övrigt BILLIGT. Om du vill använda "DDR" som allmänt skräckbegrepp så låter det lite löjligt när det gäller ett område där DDR var vidare än Sverige idag.

Förlåt min dålig svenska, 00:33, 29 augusti 2010. Anmäl

Vi borgare är kompetena och kommer att klara detta. <br/>Tack till all de människor som kämpat och lyckats få igenom spårvägen trots bakåtsträvande betongsossar. <br/>Det enda en bilist har verklig respekt för är en spårvagn. Sossar hater den europeiska kulturstaden och föredrar DDR visionen där kreti och pleti åker bil i onödan...

för en civiliserad huvudstad, 19:48, 28 augusti 2010. Anmäl

Ett litet missöde, inget att haka upp sig på. Det viktiga är att spårvagnar åter rullar i Stockholms innerstad. Medeltidens mörker har äntligen tagit slut!

Kottla-Pelle, 02:28, 28 augusti 2010. Anmäl

Carin Jämtin (s) utlovar 3 000 nya studentbostäder

”Jag bor hemma hos mamma utan hopp om att kunna flytta hemifrån. Vart ska man ta vägen? Det är 20 månaders väntetid på en studentbostad. Det håller inte”, sa en de äldre studenterna lite uppgivet till Stockholms oppositionsborgarråd Carin Jämtin som besökte Stadsmissionens folkhögskola i Liljeholmen på torsdagen. 

”Du har helt rätt. Inte en enda ny studentbostad har byggts i Stockholm de senaste fyra åren. Det blir visst 28 bostäder klara i höst. Om socialdemokraterna vinner valet så bygger vi minst 3 000 nya studentbostäder under kommande mandatperiod”, svarade Carin Jämtin.

Hon lovade också 11 000 nya smålägenheter, (ettor och tvåor) under perioden jämfört med de 750 som byggts under den gångna fyraårsperioden. Men det är inte bara bristen på små lägenheter som är ett problem för studenterna. ”En etta på 32 kvadratmeter kostar mer än 6000 kronor i månaden. Större delen av studielånet går åt till hyran. Man har inte råd”, påpekade en annan student. Carin Jämtin lovade ändringar av skattereglerna som skulle göra hyran en tusenlapp lägre i månaden men påpekade samtidigt att de flesta studenter alltid tvingas leva under knappa ekonomiska omständigheter.

Många frågor ventilerades under Carin Jämtins besök i skolan. En av eleverna var rädd för att självmordsbombare skulle kunna slå till i tunnelbanan i Stockholm om inte Sverige tar hem sina soldater från Afghanistan. Carin Jämtin berättade att den rödgröna oppositionen just nu sitter och diskuterar sin inställning till Sveriges engagemang i Afghanistan. Slutligen uppmanade hon alla röstberättigade att gå och rösta. ”Den som inte röstar kan inte komma och gnälla sedan”, som hon uttryckte det avslutningsvis.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (13)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 13

Patrik har helt, mp och de rödgröna föreslår byggande av 10.000 ungdomsbostäder på Bromma flygplats. Skulle förbättra miljön i stockholm dessutom. Rödgrönt styrda kommuner bygger betydligt mer än moderata, jämför tex Sundbyberg med Danderyd.

L, 07:50, 3 september 2010. Anmäl

Kastanjens Servicehus/Äldreboende i Midsommarkransen har tömts på nästa alla äldre! Det är hänsynslöst och har nu pågått i flera år. Att inte få bo i sin hembygd på äldre dagar gör att människor känner sig otrygga redan innan de går i pension och oro skadar hälsan enl. expertisen. Men för all del, man blir ju på så vis också av med de äldre mycket tidigare och där sparar man en bra slant. I Kastanjen skall de äldre bort och studenterna in. Det är planerat. Bygg nytt istället! Sluta mobba gamla!

fb:, 09:59, 1 september 2010. Anmäl

Fast *alla* bygglöften även de från malliansen kan ju fördröjas av överklagandanden/stämningar etc. . Överklaganden kommer också att ske vad gäller norra djurgården, årsta och alla parker som alliansen vill bebygga. <br/>För Bromma flygplats är ju avtalet som sag skrivet med LFV, statlig myndighet, och flygplatser förvaltas numer av Swedavia (statligt). Ingen av dessa kommer att överklaga eller stämma Stockholm Stad. Jäkligt bra att (s) tar upp Bromma flygplats i valdebatten, hoppas vi är ense där!

Leif, 08:54, 31 augusti 2010. Anmäl

@Leif, ja brommakommentaren verkar ha försvunnit. Visst, jag hörde Jämtins löfte om Bromma i gårkväll och jag stöder faktiskt det - Sthlm behöver inte bromma. MEN det är naivt att tro, faktiskt rena rama lögnen från Jämtin, att påstå att Bromma kan stängas ned inom 4 år...det skulle kosta alldeles för mycket med stämningar etc.. 8 år är mer logiskt kanske - så hur hon skall få alla nya lägenheter med MP och V är en gåta (och gissar jag en medveten lögn) osanning)

Patrik, 08:32, 31 augusti 2010. Anmäl

Lustigt, verkar som du kommenterar en kommentar som har anmälts och försvunnit? <br/>Betänk Patrik: Sverige är en demokrati. Myndigheter som Luftfartsverket låser oss inte som du antyder. De tar direktiv från regering och riksdag. Att bygga 10.000 ungdomsbostäder på Bromma Flygplats är superbra ide, som ger bostäder och dessutom bättre miljö i stan. Vi bestämmer på valdan. Men tro inte för en minut att Bromma är "låst".

Leif, 20:54, 30 augusti 2010. Anmäl

Hurvida det var rätt eller fel av alliansen att förlänga Brommas licens har inget med jämtins löfte att göra. <br/>Bromma är "låst" i många många år framöver innan det kan börja byggas där, så där kan Jämtin inte bygga under nästa mandatperiod. Så frågan är fortfarande hur hon skall uppfylla sitt löfte

Patrik, 13:50, 30 augusti 2010. Anmäl

Tja, att bygga på Bromma flygplats är ju en start. Alliansen är ju emot dessa 10.000 lägenheter som dramatiskt skulle förbättra närmiljön (buller och utsläpp från flygplanen) för Stockholmarna.

Leif, 20:12, 29 augusti 2010. Anmäl

Tror inte på henne och hennes politik! <br/>FOUR MORE YEARS!

Hans, 19:14, 28 augusti 2010. Anmäl

De rödgrönas förslag att bygga billiga hyresrätter på Bromma flygplats är vettigt Blir circa 10.000 billiga lägenheter, och vi slipper flyget som flyttar till Arlanda. Tyvärr motsätter sig alliansen detta, de vill hellre bygga exklusiva bostadsrätter i stadens parker och skolgårdar.

Gun, 09:49, 28 augusti 2010. Anmäl

Har Jämtin blivit byggherre? Och varför ska inte alla få gnälla? Är det förbehållet sossarna eller?

Gnäll Mera, 23:43, 27 augusti 2010. Anmäl

Slaget vid Slussen 2010

Söndag 22 augusti 2010.

Torsdag 26 augusti 2010.

I söndags vid midnatt var aktiviteten stor bland valarbetarna på Slussen.  Vänsterpartister, socialdemokrater, folkpartister och moderater satte upp sina affischer. Men nu har något hänt. Borta är alla folkpartistiska och moderata affischer. Kvar hänger socialdemokraternas och vänsterns. Hur gick det till kan man undra.

Söndag.

Torsdag.

Söndag.

Torsdag.

Söndag.

Torsdag.

Söndag.

Torsdag.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (10)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 10

Sådant här är egentligen struntsaker. <br/>När Fru A & Co vill vandalisera denna älskade plats med nybyggda hus är det annorlunda. <br/>En ren krigsförklaring mot sina egna inom tullarna. <br/>Ta itu med dessa ouppfostrade kommunfullmäktigeledamöter nu!

Svante Davidsson, 09:46, 6 september 2010. Anmäl

Folk river ner valaffischer som bara den (samtliga partiers). Och tydligen är inte Socialdemokraterna och Vänsterpartiet dummare än att de är framme och täcker upp luckorna :)

Gurkan, 11:47, 5 september 2010. Anmäl

Detta är en struntsak. Det är det däremot inte att folk som invalts i kommunfullmäktige av bildade och konservativa innerstadsbor försöker att få bygga nya hus på platsen, helt i onödan. Vad är det då för mening med att rösta. <br/>Busar har sökt sig till de "nya" moderaterna?

Svante Davidsson esq., 15:36, 2 september 2010. Anmäl

Genuin moderat, du är nog tämligen ensam om att gå man ur huse när nya Slussen byggs. Varken jag eller några andra stadsbor jag känner kommer agera dylikt, om inte för att kanske gå ner och avlossa en champagnekork eller två för att fira att dagens exceptionellt fula skapelse ersätts med ny och spännande arkitektur! :-)

Erik H, Sabbatsberg, 17:41, 31 augusti 2010. Anmäl

Det här är mindre viktigt. <br/> Om de styrande däremot skulle framhärda i att vandalisera denna omtyckta plats med nybyggda hus kommer stadsborna att gå man ur huse för att stoppa detta attentat mot staden själ.

genuin moderat, 16:02, 31 augusti 2010. Anmäl

Inget annat att vänta sig av vänstern. Tror de att de får fler eller färre röster genom detta?

SW, 11:01, 29 augusti 2010. Anmäl

Lektor, vilka stadsbor pratar du om egentligen om? För inte kan det väl vara alla de som, liksom jag, gärna ser nya och spännande husbyggen på "denna älskade plats".

Erik, 00:03, 29 augusti 2010. Anmäl

Detta är en struntsak. Stadsborna ser däremot allvarligt på försöken att få lov att bygga nya hus helt i onödan på denna älskade plats. <br/>Moderata väljare röstar nu med miljöpartiet i just kommunvalet. <br/>Håll i hatten!

lektor, 19:42, 28 augusti 2010. Anmäl

Militanta vänsteraktivister slår till igen. Eftersom rättsväsendet inte prioriterar denna typ av händelser här det hög tid att göra något själv. Jag är med att stödja startandet av en folkpartistisk väpnad gren.

Oskar, 13:12, 27 augusti 2010. Anmäl

Illustrerar vänsterns syn på demokrati och att låta andra åsikter än den egna komma till tals.

Fredrik, 10:13, 27 augusti 2010. Anmäl

Skyltar vid övergångsställen på cykelbanor efterlyses

Markerade övergångsställen för fotgängare finns inte bara på trafikerade gator utan även på cykelbanor. Dock verkar de som inte alla cyklister känner till detta faktum. Jag förstår att det kan vara svåra att se för de cyklande, dessa övergångsställen som är målade med smalare vita streck i cykelbanorna än de traditionella övergångsställena på gatorna. Bilister förvarnas om ett övergångsställe genom en trafikskylt. Skulle staden inte kunna sätta upp liknande skyltar på cykelbanorna så att cyklisterna uppmärksammar att de närmar sig ett övergångsställe, åtminstone vid de mest frekventerade. Då skulle kanske en del onödiga incidenter undvikas vid vilka fotgängare och cyklister ofrivilligt sammanstöter.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Kan aldrig acceptera att det skulle vara ok att cykla mot rött eller på trottoarerna. Ja, vågar man inte köra på gatan så ska man ställa cykeln hemma. Varför blir många så anarkistiska när de sätter sig på sadeln? Inte konstigt att det blir konflikter i trafiken. Gillar att cykla men i Stockholm är det inte kul längre.

Neon, 10:01, 27 augusti 2010. Anmäl

Daniel, nej gångtrafikanter har bara företräde (mot alla fordon) om det är ett övergångsställe (okey, finns några andra undantag också men det kan vi ta en annan gång) och det är ett övergångsställe om det finns skyltar. Märkena på gatan/cykelbanan är bara en extra varning, och betyder inget om det inte finns en skylt .

Gor, 23:53, 26 augusti 2010. Anmäl

Gor, gångtrafikanter har alltid företräde, skyltar eller ej. Cyklister ser sig gärna som gångtrafikanter, i många fall. Jag också ibland, när jag cyklar..

Daniel, 23:21, 26 augusti 2010. Anmäl

Erik, ja du har rätt i att cyklister ska lämna företräde men det gäller bara när det finns skyltar!

Gor, 14:31, 26 augusti 2010. Anmäl

Tror inte att det hjälper när cyklisterna inte ens respekterar rödlysen på gatan utan kör ändå och svär och skäller åt en om man säger till. Likaså cykling på trottoarerna. Är man vuxen och inte vågar cykla på gatan ska man nog inte cykla alls

U. Flodin, 13:53, 26 augusti 2010. Anmäl

Bra, men ännu bättre vore det om cyklisterna fattade att de faktiskt är fordon som ska släppa över korsande gångtrafikanter. Detta gäller som alla vet för bilar, men få fattar att det gäller även för cyklister. <br/>Värsta platserna är Kornhamnstorg framför båten "Flyt" och Skeppsbron vid Djurgårdsfärjan. Placera en polis där och fångsten blir samtliga cyklister fräsande ner från Slussen.

Erik, 13:34, 26 augusti 2010. Anmäl

Mer skyltar i en allaredan sönderskyltad stad. Nej tack. Inga problem för en cyklist att hålla koll på var det finns övergångsställen vanligtvis. Problemet är tudelat. <br/>1: Visst, cyklister saktar inte in i tid <br/>2: Gångtrafikanter tycks inte tro att det finns cyklister, de ser sig inte om. <br/>Det är ett samspel.

Tomas, 08:42, 26 augusti 2010. Anmäl

Jag hoppas det hjälper men det kan knappast göra situationen sämre. Jag cyklar dagligen själv och jag har kommit till den insikten att jag inte törs stanna och släppa fram fotgängare vid övergångsställen längre. Orsaken är att jag inte vill utsätta fotgängarna och mig själv för fara. Den senaste insidenten var i morse vid Skeppsbron då en cyklist stannade för att släppa fram en fotgängare. Det ledde till att cyklisten som stannat blev påkörd av en annan cyklist. Tack och lov blev ingen skadad.

Thomas Eriksson, 22:04, 25 augusti 2010. Anmäl

Ola Andersson: ”Stockholm bygger för få lägenheter”

Stockholm saknar en bostadsstrategi. Det menade arkitekturdebattören Ola Andersson när han talade på Urban Academy´s seminarium om Stockholms framtid på Konstakademien under tisdagen.

Arkitekturdebattören Ola Andersson.

”Vår stad växer och det ska vi vara stolta över. Vi är 300 000 fler invånare än vi var 1990. Vi borde ha byggt 150 000 bostäder under den gångna perioden men har bara byggt 90 000. Endast under tre (2002, 2003 och 2004) av de senaste 17 åren har vi lyckats bygga rätt antal, dvs 1 lägenhet per 2 nytillkomna invånare. Förra året ökade Stockholm med 20 000 invånare. Vi borde ha byggt 10 000 bostäder, men mäktade bara med 15 000 nya bostäder under hela den gångna fyraårsperioden”, sade Ola Andersson.

Den ökande bostadsbristen har fört med sig att kvadratmeterpriset för bostadsrätter i innerstan är uppe i 53 000 kronor per kvadratmeter vilket innebär att det är omöjligt att köpa ens den minsta lilla lägenhet centralt för under en miljon kronor.

”Stockholm har blivit en stad för miljonärer.  Staden bygger det som inte behövs, kontor fast det står tomma kontor, tre fotbollsarenor fast fotbollslagen knappt hänger kvar i allsvenskan, köpcentrum och hotell. Det verkar som staden föredrar turister framför medborgare kanske för att turister inte har någon rösträtt. Man bygger inte bostäder i tillräcklig omfattning fast staden har gott om mark och planmonopol. Politikerna nöjer sig med ett bostadsbyggnadsprogram på 15 000 nya bostäder nästa mandatperiod fast det behövs det dubbla för att inte bostadsbristen ska förvärras”, menade en starkt kritisk Ola Andersson.

Ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (m).

Stadsbyggnadsdirektören Susanne Lindh.

I övrigt handlade seminariet mycket om medborgarnas ökande intresse för stadsbyggnadsfrågor. I stort sett alla talare, från ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (m) till stadsbyggnadsdirektören Susanne Lindh var överens om att detta intresse måste tas till vara och medborgarinflytandet öka.  Det låter ju lovande.  

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (49)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 49

liza,civiling. VoV,mer rejält folk... Ser att du äntligen lärt sig att inte skriva ett blanksteg innan frågetecken och utropstecken.. Men du är ganska lätt att identifiera ändå...

tant grön, 13:31, 7 september 2010. Anmäl

Lägg märke till att de flesta hel- eller halvtokiga inläggen från nybyggnadsmotståndare har signaturer med en liten begynnelsebokstav. Kan det vara så att det är en och samma förvirrade person som sitter och spyr galla över att Stockholm växer men vill få det att verka som om han är fler? <br/>Jag har även svårt att tro att en "civilingenjör" inte kan argumentera för sin sak på ett bättre sätt. Staden behöver växa oavsett vad en högljud minoritet nej-sägare svamlar om.

Anders, 20:25, 6 september 2010. Anmäl

Andreas skriv lite som han har förstånd till. Han ändrar sig nog inte, så jag argumenterar inte. Däremot tycks det mig lite inskränkt att tro att den enda möjligheten är att bygga. Då slipper man ju ta itu med de verkliga problemen...

liza, 20:07, 6 september 2010. Anmäl

@Wilhelm: <br/>Fast redan idag är det underskott på bostäder som gör att ungdomar har svårt att flytta hemifrån. Underskottet driver upp priser och köer till ormliga nivåer. Förra året ökade Storsthlm befolkning med knappt 40.000. Hittills i år har befolkningen ökat med mer än 15.000 invånare. Befolkningen väntas att öka lika kraftigt de kommande decennierna. Vad tror du händer om vi slutar bygga under ett par år? Tror du att köerna och priserna kortas av? Vem kommer kunna bo i Sthlm i så fall?

Andreas, 19:59, 6 september 2010. Anmäl

@stadsbo: <br/>Har du svårt att läsa? <br/>Med din logik var alltså tillkomsten av malmarna till förfång för god stadsmiljö i Gamla stan. Tillkomsten av malmarna skulle alltså göra Gamla stan mindre trivsam?

Andreas, 11:08, 2 september 2010. Anmäl

Det är tydligt att Andreas vill vandalisera innerstaden genom att bygga fler bostadshus där. Till ingen världens nytta, men till förfång för god stadsmiljö och en trivsam stad. <br/>Även jag tror att han är nätombud för yimbianerna.

stadsbo, 09:24, 2 september 2010. Anmäl

@civiling. VoV: <br/>Det beror förstås på vad man menar med cnetralt. Själv stenstaden är till stor del fullbyggd. Men jag menar att man bör bygga så att det halvcentrala bandet till stor del blir innerstad. <br/>Visst har du en stor poäng med att hänsyn till spårbunden infrastruktur måste tas vid förtätning. Men det innebär självklart inte att ett byggmoratorium måste införas. Det kräver dock bättre planering från första början.

Andreas, 17:27, 1 september 2010. Anmäl

Ola Andersson... Låter lite som någon sorts skämt. Kanske är han bara ett påhitt för de godtrogna.

stadsbo, 16:54, 1 september 2010. Anmäl

Andreas tycks vara agent för grabbgänget yimbianerna. Han har under alla omständigheter inte förstått att det inte går att bygga mer centralt, annat än marginellt. Det är stadsbyggnadskontorets uppfattning, liksom solida och bildade innerstadsbors uppfattning. <br/>Wilhelm har ju den poängen att han vill undvika den outhärdliga situation man satt sig i i USA, där det ofta är näst intill omöjligt att bygga spår i efterhand till utspridd bebyggelse.

civiling. VoV, 14:23, 1 september 2010. Anmäl

@Wilhelm: <br/>"Ja, en tanke är att regeringen stoppar planering av markanvändning i många stora kommuner under ett par år." <br/>Bostadsbristen är akut (30.000 nya invånare per år och 0,3 miljoner i bostadskö). Då är det läge att bygga och inte att stoppa planering av byggen. Man behöver egentligen inte studera några samband. Vi VET att det blir mer bilar om man bygger för bilism. Bygger man centralt och tätt minskar bilberoendet.

Andreas, 10:30, 1 september 2010. Anmäl

Zetterlunden invigd – ”men glöm inte Anna Sundqvist!”

Hasse Alfredson inviger den sjungande bänken i Zetterlunden.

Stockholms första ljudkonstverk invigdes i Monica Zetterlunds park, eller Zetterlunden som den också kallas, av Hasse Alfredson på måndagskvällen. Inför en stor publik i den lilla parken i korsningen Roslagsgatan/Surbrunnsgatan lyfte Hasse Alfredson av det röda täckelset från konstverket, parkbänken, många meter lång. Monica Zetterlunds ljuva sång ljuder så fort en parkbesökare slår sig ned på bänken. Hasse Alfredson och skaparen av ljudkonstverket Fredrik Wretman var de första som testade konstverket, och skönsången ljöd.

Hasse Alfredson och ljudkonstverkets skapare konstnären Fredrik Wretman var de första som slog sig ned på bänken.

Hasse Alfredson berättade i sin oefterhärmliga stil om hur han och Tage Danielsson upptäckte Monica Zetterlund (1937-2005) i början av 1960-talet. Han talade om hennes skönhet och begåvning. Hon kunde allt utom att sjunga, enligt Hasse Alfredson. Men det problemet var snart avhjälpt.  Efter en stadig middag på en restaurang och några snabba förklaringar av vad ”de där svarta prickarna på det vita papperet betydde” (noterna) så var hon fullfjädrad även som sångartist. Tro det den som vill!

”Glöm inte Anna Sundqvist”, sade de tre damerna (i mitten) när de prövade den sjungande bänken.

Tre damer jag pratade med hade full sympati för Monica Zetterlund, men påpekade att den nyligen bortgångna skådespelerskan Anna Sundqvist (1943-2010) var den verkliga ”Sibirientjejen”. (Sibirien är ett folkligare namn på denna del av staden). Anna Sundqvist gick i Johannes och var alltid Lucia i skolan. Hon bodde på Roslagsgatan och Birger Jarlsgatan. Hon var en artist, som de tre damerna njutit av i ett många revyer och musikaler på Oscarsteatern. Också hon är värd att hedras och minnas. Kanske finns det en plats även för Anna Sundqvist i Sibirien framöver. Låt oss hoppas det.

Även konstnärens mamma, skådespelerskan Meg Westergren, testade sonen Fredrik Wretmans ljudkonstverk.

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-5 av 5

Kul grej! Ska ta och sätta mig där någon dag och lyssna på konstverket. Fast kanske inte just idag...

Magnus Orest (Webbsida), 15:28, 25 augusti 2010. Anmäl

Trodde att Megs son var en äldre herre,typ i 75 års åldern

xyz, 19:31, 24 augusti 2010. Anmäl

Underbart initiativ för att hylla en av Sveriges största sångerskor och dessutom försköna stadsmiljön! Tack alla som förverkligat den här idén!

nick, 10:42, 24 augusti 2010. Anmäl

Peter, precis vad jag också tänkte! Kan det verkligen stämma... :-D

Erik, 08:51, 24 augusti 2010. Anmäl

Meg ser yngre ut än sonen!

Peter, 01:22, 24 augusti 2010. Anmäl