Dubbdäck behövs på vissa ställen i stan

Dubbdäck behövs kanske inte på Hornsgatan, men i Tyska brinken i Gamla stan skulle de gjort nytta på tisdagskvällen. Åter (se skärmdumpen nedan från mitt blogginlägg den 6 februari i år) ställer sig en stor varubil på tvären som ser ut att ha försökt svänga in på Prästgatan. Efter ett par timmar kommer bärgaren och lotsar den loss. Nu väntar jag bara på nästa bil som hamnar i trubbel.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Bra däck är en förutsättning. I detta fallet kanske det skulle räckt om bilen haft med sig en hink med sand och använt denna...<br/>Eller snökedjor :)

Tomas, 09:11, 1 december 2010. Anmäl

”Bara” 3 av 10 struntar i dubbdäcksförbudet på Hornsgatan

Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) och en av oppositionens tunga talespersoner i trafikfrågor Jan Valeskog (s) hade en het debatt om dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i kommunfullmäktige på måndagen.

Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m).

Ulla Hamilton var glad över de senaste siffrorna från trafikkontorets mätningar av dubbdäcksförbudets efterlevnad. Vid kontrollen för en vecka sedan var det ”bara” 28 procent av bilisterna som körde med dubbade däck på Hornsgatan trots förbudet. Personligen blev jag förvånad över att det är så många Stockholmare som struntar i förbudet. Men jämfört med mätningarna i vintras hade andelen ”syndare” sjunkit från 40 till 28 procent. Och innan förbudet infördes körde 65 av bilisterna på Hornsgatan med dubbdäck.

Jan Valeskog (s).

Jan Valeskog ville införa ekonomiska styrmedel istället för förbud. Han talade sig varm för avgifter för dem som vill använda dubbdäck på stadens gator. Ulla Hamilton svarade att hon var förvånad över Jan Valeskogs argument. ”Om man inför avgifter för att använda dubbdäck blir det en klassfråga. De som har råd får köra med dubbdäck. De som inte har råd får klara sig utan”. Hon menade att dubbdäcksförbudet hade haft effekt eftersom trafiken på Hornsgatan har minskat betydligt mer än vad den ökat på intilliggande gator. ”Vi ville ha igång en beteendeförändring och det har vi fått. Många har valt att ställa bilen för att stället cykla eller åka kollektivt”.

Hornsgatan är dubbdäcksfri enbart under sommarhalvåret.

Men mycket återstår ändå för att minska utsläppen av kvävedioxid och partikelhalter på stadens gator. I en färsk rapport från trafikkontorets stadsmiljöenhet heter det bland annat:

”Miljökvalitetsnorm till skydd för människors hälsa för kvävedioxid och partiklar (PM10) överskrids fortfarande i Stockholms stad. De åtgärder som vidtagits enligt åtgärdsprogrammen har således inte haft tillräcklig effekt.”

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

@bilist i tjänst, 08:27<br/>Och? Nu är det dubbdäcksförbud på Hornsgatan vare sig du vill eller inte. Bara att tugga i sig och följa, eller byta till dubbfria vinterdäck. "Förhåller du dig" även till andra lagar och förordningar? <br/>Böterna är f.ö. 1000 kronor och enligt lokaltidningarna har Polisen denna vinter valt att prioritera att förbudet efterlevs.

Heja Polisen, 17:36, 1 december 2010. Anmäl

Idiotiskt, ta bort vinterdäckslagen istället. Dubbdäck är inget problem om dom används rätt, dvs ha dom på när det behövs, dec -mitten mars. Nu har alla däcken på okober till april dvs 50% helt i onödan.

U, 14:31, 1 december 2010. Anmäl

Ett av de mest korkade besluten, dubbdäcksförbudet.<br/>Jag kör själv dubbfritt, men det är åtminstone mitt val.

Jay, 09:01, 1 december 2010. Anmäl

jag anser att (efter bevisad forskning) mina duggdäck och eventuella böter på hornsgatan är en billig livförsäkring. jag kör bil i jobbet, har olika adresser jag ska till både inne i stan och utanför... jag kan inte byta däck varje gång jag ska till en adress på hornsgatan, däremot undviker jag att köra den om jag ska till andra adresser på söder, men ibland går det ej. varför inte dubbfria vinterdäck? jag kan säga att dubbdäcken behövs i vårat snöiga land... så, dubbdäcksförnud suger!

bilist i tjänst, 08:27, 1 december 2010. Anmäl

Bra med dubbdäcksförbudet men hur hög är egentligen partikelhalten i tunnelbanan vid till exempel Mariatorget?

Anders Skoglund (Webbsida), 06:53, 1 december 2010. Anmäl

”Miljökvalitetsnorm till skydd för människors hälsa för kvävedioxid och partiklar (PM10) överskrids fortfarande i Stockholms stad. De åtgärder som vidtagits enligt åtgärdsprogrammen har således inte haft tillräcklig effekt.”<br/>Inte speciellt oväntat med tanke på att det inte finns några belägg för att dubbdäck producerar mer partiklar än dubbfria däck. Eftersom politikerna har tid att ägna sig åt meningslösa och kontraproduktiva beslut är det uppenbart att antalet politiker måste minskas.

Johan, 23:39, 30 november 2010. Anmäl

Trafiken på kringgator som Högalidsgatan och Borgargatan har ökat enormt. Inför dubbdäckförbud i hela stan annars flyttar man bara problemet till smågator där det finns parker och barn.

Boende Hornstull, 22:55, 30 november 2010. Anmäl

Knappast vettigt med dubbdäcksförbud om staden inte ens lyckas hålla gatorna plogade.

K, 22:11, 30 november 2010. Anmäl

Riv inte de gamla slakthallarna!

Stockholmsarenan intill Globen under byggnad är den första delen i visionen om Söderstaden …

… som också omfattar Slakthusområdet alldeles intill. Så här ser entrén ut i dag …

… så här såg den ut när den var färdigbyggd 1912.

Aldrig glömmer jag de nyanlända grisarnas ångestskrin när de lastades av från de täckta lastbilsflaken och motvilligt föstes in via en trätrall i slakthuset. Jag tror de kände på sig vad som väntade. Det verkade så. Det var på 1980-talet.  Nu är det tjugo år sedan den sista grisen slaktades på slakthusområdet vid Globen. Men runt 250 företag har fortfarande sin verksamhet på platsen varav hälften är i livsmedelsbranschen. Inom några år kommer dock stora förändringar att ske på detta område som i mars 1906 bara bestod av obruten skog när Stockholms stad började röja för sitt nya slakthus som stod klart att tas i drift den 1 februari 1912.

Byggnaden för kreatursmarknaden som den ser ut i dag …

… och som den såg ut 1912.

Den så kallade förbindelsehallen mellan den gamla slakthallen för storboskap och kylhallen i dag …

… och som det såg ut 1912.

Slakthusområdet ingår i framtidsvisionen av den så kallade Söderstaden. Söderstaden ska utvecklas till en ”evenemangs- och nöjesknutpunkt” som det heter i de kommunala handlingarna. Söderstaden omfattar också Globenområdet (där den nya Stockholmsarenan just nu tar form mer och mer), Gullmarsplan och Nynäsvägen samt Södra Skanstull. Exploateringskontoret har just anslagit 20 miljoner kronor för att utreda Slakthusområdets förvandling från ett lågt exploaterat industriområde med många nedslitna byggnader till ”en mångfunktionell stadsmiljö som länks samman med omkringliggande stadsdelar”. Det kommer att ta tid. Våren 2014 räknar man med att politikerna ska ta beslut om den första detaljplanen.

Hela slakthusområdet 1912 med portvaktsstugan vid entrén nere till vänster i bilden.

Portvaktsstugan i dag.

Personligen hoppas jag att det går att bevara så många som möjligt av arkitekten Gustaf Wickmans originella industribyggnader från 1912 och integrera de gamla slakthallarna för storboskap och småboskap och marknadshallarna för kreatur i den nya bebyggelsen (med moderna funktioner förstås). Men det kanske är att hoppas för mycket. På Norra station tänker man ju inte ens bevara det gamla stationshuset som kallas Klockhuset utan bara själva klocktornet dessutom flyttat från sin ursprungliga plats.

Interiör från slakthallen för storboskap 1912.

(Samtliga gamla bilder är hämtade ur skriften Stockholms stads slakthus med tillhörande kreatursmarknad. En kort redogörelse i anledning af öppnandet den 31 januari 1912. Författare Nils Fröman)

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (53)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 53

Roy M håller sig till sakfrågorna den dag du gör detsamma! Tills dess!

Roy M, 00:43, 14 december 2010. Anmäl

Fortsätt så Aliasmannen, ett gott skratt förlänger livet!

Roy M, 14:27, 13 december 2010. Anmäl

Schizofreni kallas dylik åkomma.

Dr Brinkmann, 01:55, 13 december 2010. Anmäl

Det finns flera aliasmän.

journalist, 22:39, 12 december 2010. Anmäl

Javisst, vi andra brukar dock hålla oss till ETT alias, och inte skifta mellan hundratals olika och dessutom kommentera och berömma våra egna kommentarer under annat alias! :) Men fortsätt du, det är ganska underhållande, bloggens egen gycklare! :D

Roy M, 02:32, 12 december 2010. Anmäl

Må Gud beskydda Sveriges huvudstad!

Pastor, 20:33, 11 december 2010. Anmäl

@ Elisabeth I den tidningen skall alla underteckna sina insändare med ett "alias". Alla är där aliasmän, så som det anstår konservativt och bildat folk.

Aliasmännens förening, 13:30, 8 december 2010. Anmäl

Aliasmannen: Haddock stavas Haddock på i princip alla språk, utom turkiska som stavas Hadok. Var det det du tänkte på månne?

Empatisk innerstadsbo, 14:25, 6 december 2010. Anmäl

Roy: Kaptenens stavning korrekt, den är olika i olika länders utgåvor. Se t.ex. Wikpedia.

Japansk gästforskare, 10:41, 6 december 2010. Anmäl

@Elisabeth<br/>Då föreslår jag att du uttrycker dig på ett sådant sätt att inlägget inte strider mot DN:s regler. Jag för min del läser gärna dina synpunkter.

Christian, 04:47, 6 december 2010. Anmäl

Nyfångad lax djupfryst direkt

Laxarna nappade bra på lördagsförmiddagen i det virvlande vattnet nedanför Riksbron. Nyfångade hängdes de upp på stängslet längs Strömgatan och var djupfrysta inom loppet av en timme i vinterkylan.

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Jättevackert,<br/>Dessutom ingen Lax utan en mager utlekt Öring helt okänlig som föda. <br/>Jag säger sorgligt!

Herr D, 16:39, 6 december 2010. Anmäl

Vackert!

Christian, 15:27, 30 november 2010. Anmäl

Angelägna utställningar på Fotomässan

De långa teleobjektiven är lockande att pröva.

Kameraentusiasternas julafton pågår på Stockholmsmässan i Älvsjö hela helgen. Men också bildälskarnas. Halva Fotomässan består av prylar och halva av utställningar. Morten Krogvold, Hannah Modigh och Marcus Erixson är några av de viktiga fotograferna som visar sina arbeten.

Besökare betraktar Morten Krogvolds porträtt av Nelson Mandela.

Hannah Modigh signerar sin ”Hillbilly Heroin, Honey”, nyligen utnämnd till Årets fotobok.

Hannah Modigh vid signeringsbordet.

Besökare intresserade av Hannah Modighs bilder.

En ny bekantskap bland de fotografiska utställarna är Claes Henrik Hedberg. Han har sedan ungdomen odlat sitt fotointresse parallellt med sin affärsmannabana. Under senare år har han strövat runt i Stockholm och fotograferat träffsäkra snapshots. Några är riktiga pärlor. Bilderna ger mig en déjà vu-upplevelse. De erinrar om den genre som DN-fotograferna jobbade i på 1990-talet och som då kallades klockbilder. Dessa publicerades dagligen utan annan bildtext än adressen och klockslaget. Tyvärr försvann sedermera detta uppskattade inslag i tidningen. Claes Henrik Hedberg jobbar träffsäkert vidare i denna aktningsvärda tradition. Han har också samlat ett urval av sina bilder i en praktvolym ”Eye in Stockholm” (Nya Vyer) med inledande essä av författaren Niklas Rådström.

Klarabergsgatan, 28 februari 2006, kl 13.24 FOTO: CLAES HENRIK HEDBERG

Slussen, 30 mars 2004, kl 15.41 FOTO: CLAES HENRIK HEDBERG

Djurgårdsslätten, 1 mars 2005, kl 14.29 FOTO: CLAES HENRIK HEDBERG

Katarinavägen, 9 maj 2005, kl  19.05 FOTO: CLAES HENRIK HEDBERG

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Ja, fotoprylar i all ära, men för min del det är alla bilder som gör mässa värd att besöka. Sitter och bläddrar i Eye in Stockholm nu. Fin bok med gatufoton som ger en osminkad version av stockholmarnas vardag.

Jimmy (Webbsida), 10:06, 28 november 2010. Anmäl

Karl Bern (fp): Överetablering av centrumanläggningar

Rinkebygallerian, drabbad av kommunens försäljning till det engelska fastighetsbolaget Boultbee.

Det skandalomsusade engelska fastighetsbolaget Boultbee som köpte tio centrumanläggningar av det kommunalägda Centrumkompaniet för 10,4 miljarder 2007 var uppe till diskussion också under den andra dagens kommunfullmäktigeförhandlingar om budgeten för 2011 i Stockholms stadshus på torsdagen.

Karl Bern (fp).

Karl Bern (fp), en av alliansens ledande företrädare i näringslivsfrågor som satt i Centrumkompaniets styrelse när de kommunalägda centrumen såldes till Boultbee, sade att det var fel företag som fick köpa. ”Men det var rätt att sälja”. Boultbee som nyligen hårdgranskats i en serie i Svenska Dagbladet har chockhöjt hyrorna, lagt på företagarna en mängd olika avgifter och samtidigt underlåtit att underhålla centrumen.  Många av företagarna står på konkursens brant, inte minst i Rinkebygallerian.

Men Karl Bern var också kritisk till den mängd gallerior som växt upp runt om i stan. ”Det är en överetablering av centrumanläggningar. Modecentrumet i Vällingby är en tragedi. En felsatsning”, sade han. Karl Bern är själv ägare till två butiker. Den ena ligger i Farsta centrum. ”Pappa ska vi inte slå igen, sa min dotter till mig. Det finns ju inte tillräckligt med kunder”. Karl Bern berättade inte om han tänker sälja sin affär i Farsta centrum eller fortsätta att driva den.

Carin Jämtin (s) ansåg att kommunen med juridisk hjälp borde stötta de företagare som råkat illa ut på grund av Boultbees misskötsel av förortsgalleriorna som kommunen sålde och därför borde ha ett slags moraliskt ansvar för. Men trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (m) satte upp kalla handen. ”Vi kan inte ha juridisk rådgivning till företag. Har de konflikt med sin hyresvärd måste de lösa den med de möjligheter som finns på den marknaden. Det är vår bestämda uppfattning”, sade hon.

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (7)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-7 av 7

Det är numera rätt ofta folkpartister ställer upp mot stadsmarodörerna. Vi tackar och hoppas att ni sätter p förpågående planering att förstöra Slussen, en av landets mest älskade platser...

vi somälskar staden, 20:25, 4 december 2010. Anmäl

forts:<br/>Det bästa är att inte koncentrera all konsumtion till vissa ställen, utan att sprida ut det på fastigheternas bottenvåningar. Lösningen är att bygga ihop förorterna med stadskvarter och stråk, där bostäder blandas med arbetsplatser och konsumtion. Det är så vi undviker att skapa fler nya sovstäder.<br/>Man ska inte glömma att även konsumtionsplatser är rätt tråkiga platser då affärerna slagit igen. Vem vill vistas på Plattan, Farsta C eller Vällingby C en torsdag 21:00?<br/>Blanda istället!

Andreas, 10:55, 29 november 2010. Anmäl

Håller med Magnus här. Problemet är förortsstrukturen där det är planerat att förortens centrum ska kunna tillgodo se de flesta konsumtionsbehov. Eftersom det är svårt att planera in jämvikt mellan olika förorter blir det av naturliga skäl så att folk åker till de större förortscentra (med bil) (ex Kista, Vällingby, Farsta) för inköp, vilket gör att de mindre inte går runt (ex: Råcksta). Det bästa är att inte koncentrera all konsumtion till vissa ställen, utan att sprida ut det på fastigheternas

Andreas, 10:49, 29 november 2010. Anmäl

Sebbe, vet inte vilken värld du lever i, men ta en titt in på NK, Sturegallerian, Fältan etc. Ganska mycket borgerligt folk eller hur?

Malin, 11:09, 28 november 2010. Anmäl

Problemet med centrumgalleriorna är att de ofta byggs där det redan finns liknande anläggningar, eller att existerande anläggningar byggs ut. Så nog finns det en viss överetablering av gallerior i staden.<br/> <br/>Vad vi behöver är mer stadskvarter med lokala verksamheter i husens bottenplan. Centrumgallerior är däremot mer någonting som hör ihop med bilberoende förorter. Någonting som vi har gott om redan.<br/> <br/>Nej, bygg mer stad med levande stråk som korsar varandra. Det ger levande stadskvarter.

Magnus Orest (Webbsida), 20:48, 26 november 2010. Anmäl

Vadsjutton är det som pågår egentligen?<br/>Vi har vunnit valet, ändå slipper vi inte detta tjafs om att bygga nya obehagliga köpcenter. Borgerligt folk föredrar små trevliga utspridda affärer.<br/>Latare sossar kanske vill ha gallerior, de tål kanske inte snö och regn, men dessa filurer är numera<br/>utan talan.

Sebbe, 12:56, 26 november 2010. Anmäl

Den som så mycket som vågar ta initiativet till ytterligare en galleria inom tullarna kommer att råka riktigt illa ut politiskt sett. Det kommer vi att se till.

liberal stadsbo, 12:12, 26 november 2010. Anmäl

Tomas Rudin (s): ”Allmännyttan säljs till reapris”

Tomas Rudin (s) anklagade …

… Joakim Larssom (m) för att sälja ut stockholmarnas gemensamma egendom till reapris.

Oppositionsborgarrådet Tomas Rudin (s) anklagade vid budgetdebatten i kommunfullmäktige på onsdagen den borgerliga majoriteten för att sälja ut Stockholmarnas gemensamma egendom till reapriser. Det gäller omvandlingen av allmännyttans hyresrätter till bostadsrätter. Tomas Rudin tog två exempel från Östermalm.

Det allmännyttiga bolaget Familjebostäder sålde lägenheterna i huset på Östermalmstorg 5 för 34 777 kronor kvadratmetern…

… medan det privata bolaget Wallenstam tog 68 000 kronor kvadratmetern för lägenheterna i det likvärdiga huset på Nybrogatan 16.

Fastigheten Östermalmstorg 5 sålde det kommunala bolaget Familjebostäder till en bostadsrättsförening för 34 777 kronor kvadratmetern. Två hundra meter därifrån ligger den jämförbara fastigheten Nybrogatan 16. Den sålde det privata företaget Wallenstam till hyresgästerna för 68 000 kronor kvadratmeter, alltså nästan dubbelt så mycket trots att de båda husen är likvärdiga och borde betinga ungefär samma pris.

”Ni är i majoritet. Vi måste acceptera men också protestera. Vi kräver dubbel värdering innan allmännyttans hus säljs”, sade han.

Borgarrådet Joakim Larsson (m) försvarade sig med att kommunen anlitar värderingsexpertis.

”Det är viktigt att vi politiker inte lägger oss i värderingsprocessen. Det ska vara oberoende värderingsföretag som gör värderingen. Det är inte vår sak som politiker att lägga oss i värderingsexpertisens bedömningar. Det är förmätet att tro att vi skulle vara bättre på att värdera än expertisen. Ni vill inte ombilda hyresrätter till bostadsrätter. Det är orsaken till er kritik”, sade han.

”Ni abdikerar från ert politiska ansvar. Ni betraktar allmännyttan enbart som försäljningsbar egendom som ni dessutom säljer ut till reapris”, sade Tomas Rudin.

Runt 21 000 lägenheter har de senaste fyra åren förvandlats från kommunalägda hyreslägenheter till privata bostadsrätter i Stockholm.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (28)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 28

Andreas är nu misstänkt för att vara osolidarisk mot sitt parti här på nätet. Han vill sabba Slussen och det vill inte vi andra.

Bo, 20:31, 11 december 2010. Anmäl

En femtekollonare?

Bosse R., 11:18, 9 december 2010. Anmäl

En femtekollonnare...

Bosse R, 09:17, 9 december 2010. Anmäl

SAP. Jag misstänker att du här motarbetar dina partivänner när det gäller utformningen av Slussen.

Bo, 11:52, 8 december 2010. Anmäl

@Bo:<br/>Vilket parti pratar du om? Och varför diskuterar du Slussen med mig i denna tråd. Jag diskuterar gärna detta med dig men i så fall i någon annan tråd. Här diskuterar vi utförsäljning av allmännyttan.

Andreas, 13:05, 7 december 2010. Anmäl

re Andreas / Vi hoppas att du stöder oss och partiet när vi vill ha byggstopp vid Slussen! enna plats är arbetarrörelsens. Här har hamnarbetare samlats på mornarna och sjömän hängt. Inget som borgarna skall förlöjliga med gallerior eller glashus. På dom!

Bo, 10:55, 7 december 2010. Anmäl

Han borde vara mer solidarisk.

sap vän, 19:55, 4 december 2010. Anmäl

@Carl Jägare:<br/>En liten del av fotbollsplanen bebyggs. I själva verket är det mestadels de otillgängliga klipparna runt om som bebyggs.<br/>Om det är dåligt att staden säljer mark för bostadsbyggande? I stort sett allt i innerstaden som inte byggts som hyresrätter inom allmännyttan har sålts ut (eller att man hyr marken). Man kan, som dig, kalla det för att marken "slumpats ut". Men i själva verket är det inte speciellt konstigt.

Andreas, 12:14, 30 november 2010. Anmäl

Engelbrektskolans rastyta har också slumpats ut till försäljning..

Carl Jägare, 00:04, 30 november 2010. Anmäl

När eldar Rudin massorna ?

Svante Davidsson, 12:58, 26 november 2010. Anmäl

Nu rivs Karolinska Institutets gamla huvudbyggnad

Nu rivs Karolinska institutets gamla huvudbyggnad från 1946 ritad av arkitekten Ture Ryberg där Nobelkommittén under åren utsett så många pristagare i medicin. Skönhetsrådets Fredrik von Feilitzen har förgäves i artiklar och med vandringar kämpat för den gamla klassiska byggnadens bevarande. Den ska ersättas av en spektakulär aula ritad av Gert Wingårdh.

Gert Wingårdhs aula som ska ersätta den gamla huvudbyggnaden.

Läs gärna även: Karolinska Institutets gamla huvudbyggnad rivs för ny aula

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (26)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 26

Jag var extrasekreterare åt arkitekt Ture Ryberg som bodde i samma hus som vi och eftersom jag satt i styrelsen för Medicinska föreningen blev jag lite av kontaktperson vid bygget av det då blivande kårhuset. Det känns lite grand som för tidig gravsättning för nog var det ett gediget och estetiskt tilltalande hus. Mamma Nanna satt i byggnadskommittén för det Karolinska sjukhus som nu förefaller ha gjort sitt. När en av de gamla arbetarnaförstod sammanhanget sa han:"Det var kvinnan hela dan det!

Gunvor Svartz-Malmberg, 01:28, 12 december 2010. Anmäl

Alla utländska gäster som sett Waterfront Buildings kongressdel har trott att det varit under konstruktion att pinnarna är nånslags byggställning och sagt "Det blir nog fint när det blir klart!" och jag har fått säga "Det ÄR klart, det ska se ut sådär" och de har svarat med ett dröjande "ok..." som om de inte riktigt tror mig. Inga fler glas och plåtschabrak nu, det blir så dött och grått, ser ut som nåt rymdskepp krachat ned i snön och bara en liten del sticker upp.

Malin, 11:21, 28 november 2010. Anmäl

Problemet är ju att det inte finns någon som helst detaljomsorg i dagens byggande. Det är lätt att få till en snygg illustration, men när man sedan slänger ihop lite billiga prefab-element så blir det inte så snyggt i verkligheten. Se på hus byggda fram till och med 50-talet, gedigna material och omsorgsfullt detaljarbete. Från 60-talet har det bara gått utför. Jag gillar hur aulan ser ut på bilderna, men kommer inte att hurra förrän den står där i verkligheten och ser bra ut.

Roy M, 22:18, 26 november 2010. Anmäl

Man kan förmoda att när SEB huset byggdes i Rissne, så jublade vissa för de tyckte det såg vackert och spektakulärt ut - på skisserna. Samma med Waterfront. Således: Man bör vara vaksam mot byggföretagens ritningar, här inritade med en blå himmel, solig vinterdag och lyckliga människor som strövar mot Skapelsen.

Vän av Arkitektur, 20:06, 26 november 2010. Anmäl

Micke, tack! - Du gjorde min dag! ;-)

Erik II, 10:03, 26 november 2010. Anmäl

Patrik, tråkigt att du blev lurad av att titta på den fina bilden på pinnarna.

Vän av Arkitektur, 21:44, 25 november 2010. Anmäl

Patric 19:42: Skulle tro att det gick till så att byggaren minskade diametern på metallstavarna till hälften för att spara pengar.

Micke, 19:55, 25 november 2010. Anmäl

RE: "Vän av Arkitektur, 18:59, 25 november": <br/>OBS! Jag har inget emot Waterfronts höghus, de ser bra ut, även om de kunde varit högre. Det är bara kongressdelens bulliga byggnad på taket som är anskrämlig, med sina pinnar av metall fästa på sidorna.<br/>På arkitektskisserna såg det ut som en böljande glasvägg, men det blev ett plockepinn, mycket besviken på detta.

Patric Nilsson, 19:42, 25 november 2010. Anmäl

Det ska bli kul att se den nya aulan byggas upp!

CJ, 19:15, 25 november 2010. Anmäl

Håller med Patric ang. Stockholm Waterfront. Detta bör rivas omgående. Ansvariga politiker bör sen ställas till svars för slöseri med skattebetalarnas pengar.

Vän av Arkitektur, 18:59, 25 november 2010. Anmäl

Möten med författare på Medborgarplatsens bibliotek

Författarna Therese Bohman (till vänster) och Inger Edelfeldt diskuterade sina romaner med Stefan Ingvarsson på Medborgarplatsens bibliotek på tisdagen.

Tisdagens författarträff på Medborgarplatsens bibliotek startar klockan tolv mitt på dagen. De två kvinnliga författarna Inger Edelfelt och Therese Bohman sitter bakom en mikrofon. Stefan Ingvarsson från Norstedts förlag intervjuar. Publiken utgörs av ett tjugotal personer. Therese Bohman berättar om hur hon fick idén till sin debutroman ”Den drunknade” när hon för många år sedan bodde i Norrköping och studerade i Linköping. Hon satt på bussen mellan de båda städerna när hon kom på triangeldramat. Snabbt skrev hon ned tjugo sidor. Sedan tog det fem år innan romanen mognat i hennes tankar och lät sig skrivas färdig, då på fem veckor. ”Jag tänker i bilder när jag skriver, ser allt framför mig som scener”, berättar Therese Bohman.

Idag onsdag kommer författarna Aino Trosell och Maria Sveland till biblioteket.

Också Inger Edelfeldts roman ”Samtal med djävulen” har en liknande tillkomsthistoria. Idén låg och mognade i fem år innan hon på tre veckor skrev klart hela romanen som hon för övrigt tycker missförståtts av flera recensenter. Det finns fler likheter mellan de båda författarnas böcker. Therese Bohmans roman handlar om två systrar i ett kärleksdrama där den ena systern blir kär i den andra systerns man. Inger Edelfelts roman handlar om två kusiner uppväxta i frikyrkomiljö men med olika själsliga livserfarenheter som möts efter fyrtio år, ett kammarspel som i grunden handlar om ondska. ”Djävulen är ett begrepp för projiceringar och förskjutanden”, berättar Inger Edelfeldt.

Jag har inte läst någon av de två romanerna men efter att ha lyssnat på de båda författarna blir jag nyfiken på deras verk. I dag, onsdag, klockan tolv, är det de två kvinnliga författarna Aino Trosells och Maria Svelands tur att berätta om sina författarskap på Medborgarplatsens bibliotek med Stefan Ingvarsson från Norstedts som samtalsledare.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Jag kan hålla med dig Gabrielle att jag föll i fällan. Kanske berodde det på att debattledaren påpekade det ett par gånger, att det handlade om "kvinnliga" författare som framträdde på biblioteket. Men det är ingen riktigt bra förklaring. Jag ska bättra mej i fortsättningen. Tack för påpekandet.

Lars Epstein, 14:16, 24 november 2010. Anmäl

Intressant. Har köpt Therese Bohmans bok men inte hunnit läsa den än. <br/>Jag kan inte låta bli att fnissa lite åt att Lars E skriver "kvinnliga författare" (t.o.m. två gånger). Skulle Lars E skriva "manliga författare" om han rapporterade från en författarträff där såna förekommit? Hm, tror inte det... <br/>Obs detta är inte menat som nån elakhet - bara en observation! Mannen är normen som vanligt.

Gabrielle (Webbsida), 12:22, 24 november 2010. Anmäl

Sturebyhöjden räddad – Politikerna ändrade sig

Planerna på att bygga igen entrén till den lilla skogsparken i Stureby stoppades vid Stadsbyggnadsnämndens senaste sammanträde. Den politiska oppositionen lyssnade på ett tidigt stadium på Sturebybornas protester. Till sist lyssnade också majoriteten.  Det betyder att det tre år gamla ärendet är slutbehandlat. Den 15 november 2007 beviljades Veidekke markanvisning för ett bostadshus i fyra våningar med 15 lägenheter i entrén parken vilket väckte starkt motstånd hos Sturebyborna som samlade in 400 namnunderskrifter mot förslaget och i stället föreslog bebyggelse i Stureby närmare Huddingevägen.

I den samlade borgerliga majoritetens yttrande till sin ändrade hållning heter det:

”Intentionen att tillföra ytterligare bostäder i Stureby är mycket god, men tyvärr innebär det aktuella förslaget negativa konsekvenser för ett av stadsdelens mest uppskattade parkområden. Tillägget har under planprocessen krympt för att minska påverkan på parken. Detta har då kommit att innebära att projektet inte lyckas skapa tillräckliga urbana mervärden för att motivera placeringen över huvud taget.

Stadsbyggnadsnämnden anser att projektet nått vägs ände och avslutar därför planarbetet. Vi beklagar att det sker sent och uttalar att det är en lika ovanlig som olycklig ordning. Om byggherren vill skapa fler lägenheter i Stureby är en komplettering intill föreslagen bebyggelse längs Huddingevägen en lämplig plats.”

Det kan alltså glädjande nog ibland löna sig att göra sin röst hörd. Heder åt politiker som lyssnar på medborgarna.

Bloggar om bakgrunden:

blogg 1

blogg 2

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (19)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 19

forts:<br/>Visserligen skulle en bit av skolgården bebyggas men det var inte i närheten av hälften och som kompensation skulle en idrottshall för barnen byggas. Om detta är bra eller dåligt kan man ha olika åsikter om. <br/>Det som jag funderar över varför aktionsgruppen med sådan övertydlighet gick ut med lättverifierade osanningar. Tyckte de inte att sanningen var nog för att argumentera mot projektet? Om så är fallet: Vad är deras bevekelsegrunder?

Andreas, 08:35, 29 november 2010. Anmäl

@Leif:<br/>"men du har varit där och tagit del av planhandlingarna....och vet massa saker.Man undrar varför?"<br/>Av rent intresse. Förslaget såg nämligen väldigt intressant ut och arkitekturen tilltalande + att man dessutom skulle bygga en ny hall till skolan. Jag tog också del av en aktionsgrupps påstående, att hälften av skolgårdsmarken skulle exploateras. Om sant vore det inte bra, därför tog jag reda på fakta och förstod att deras påstående var lögn. Visserligen skulle en bit av skolgården bebyggas

Andreas, 08:34, 29 november 2010. Anmäl

Stefan: Jag är också intresserad av att veta vad som granskas.

Leif, 20:55, 25 november 2010. Anmäl

Andreas: Det spelar dig för egen del ingen roll om man bygger på Engelbrekt, men du har varit där och tagit del av planhandlingarna....och vet massa saker. <br/>.<br/>Man undrar varför?

Leif, 20:48, 25 november 2010. Anmäl

@Stefan:<br/>För min egen del spelar det inte så stor roll om det byggs eller inte byggs runt Engelbrektsskolans skolgård. För de som varit där och tagit del av planhandlingarna är det uppenbart att "Rädda Engelbrekt" har friserat siffrorna rejält vad gäller bla hur mycket av skolgårdsytan som bebyggs. Man undrar varför?<br/>Men som insatt får du gärna tala om vad det är man granskar i ärendet. Det skulle vara intressant att få veta det.

Andreas, 00:45, 25 november 2010. Anmäl

@Andreas - har följt Exploateringskontorets olämpliga (kanske olagliga) hantering av detta Engelbrektsärende nästan dagligen i ca 4,5 år. Måste göra dig lite besviken, det finns många skäl varför man just nu kartlägger stadens hantering av ärendet. Och det är inte de uppgifter som kommer från föräldrarna till barnen. Det är stadens dokument (bla tidigare hemligstämplade) som nu studeras. Inte omöjligt att även detta är ett polisärende inom kort.

Stefan, 23:27, 24 november 2010. Anmäl

F förälder , trodde stans revisorer va upptagna med Boultbee skandalen... Vet du varför Engelbrekt granskas?

Leif, 19:05, 24 november 2010. Anmäl

@Förbannad förälder:<br/>På vilket sätt offras barnen? Visserligen naggas skolgårdsytan något i kanten, men man kompenseras med en helt ny hall för gymnastik. Man bygger där det idag är klippor. Hur får du detta till "grönområde".<br/>Om det nu ligger något i "Rädda Engelbrekts" kampanj undrar jag varför man far med direkta osanningar i sin kampanj. För att det ska låta värre än det egentligen är? Om det nu var så illa borde väl sanningen räcka som argument, eller?

Andreas, 18:04, 24 november 2010. Anmäl

Grattis Sturebykämpar! Önskar att politikerna kunde ändra sig angående lyxbygget på Engelbrektsskolans skolgård också.Även där är Veidekke inblandat. Eleverna offras på byggaltaret, trots protester från föräldrar och medborgare. Nästan 2000 namnunderskrifter mot bygget. Mycket snack på Alliansens valaffischer om att värna om barnen och grönområden, men sedan gör de en annan sak i praktiken. Men nu granskar i alla fall stadens revisorer utförsäljningen av skolgården, så det finns hopp!

Förbannad förälder (Webbsida), 17:21, 24 november 2010. Anmäl

@Lage:<br/>Jag antar att du är den förste att flytta bort från Stockholm.

Andreas, 15:44, 24 november 2010. Anmäl