”Arkitektur Stockholm” ska forma stadens framtid

Arkitektur Stockholm heter det nya program för hur Stockholm ska bebyggas i framtiden. Under juni-juli-augusti kommer det att ställas ut i Kulturhuset så att stockholmarna får säga sitt om förslaget innan det antas av politikerna.

Stadsarkitekt Karolina Keyzer.

Stadsarkitekten Karolina Keyzer berättade om huvuddragen i Arkitektur Stockholm på Senioruniversitetets möte i ABF-huset på torsdagen. Det nya arkitekturprogrammet ska ha den gällande översiktsplanen som utgångspunkt vilket bland annat innebär förtätning i Stockholms stadsutvecklingsområden (City, Västra Kungsholmen, Norra Djurgårdsstaden, etc.) och i de så kallade tyngdpunkterna i ytterstaden (Skärholmen, Farsta, Älvsjö, Brommaplan, Vällingby etc.). Och inriktningen är att bygga samman olika stadsdelar.

”Hittills har vi haft en frimärksplanering från plats till plats eller från byggnad till byggnad. Men alla delar måste planeras utifrån en helhet i stället för projekt för projekt. Vi måste också diskutera och definiera vari våra riksintressen består, till exempel riksintresset Stockholms innerstad, vad som är omistligt och bevarandevärt”, sade Karolina Keyzer utan att precisera några svar på frågan som är en av alla som kommer upp till diskussion under utställningen av förslaget till Arkitektur Stockholm i sommar.

Eie Herlitz argumenterar för decentralisering.

Satsningen på förtätning av City bemöttes i ett engagerat debattinlägg av miljöpartisten Eie Herlitz som presenterade sig som medlem av Alternativ Stad. ”City ska ha en underordnad roll i framtiden. Det är viktigare att satsa på de halvcentrala områdena. Vi måste få en decentralistisk utveckling av regionen. Byggherrarna har för mycket att säga till om i dag. Deras makt måste stoppas.

Debatten kommer nog att intensifieras ytterligare när förslaget ställs ut. Den har förresten redan börjat. Miljöpartisten Martin Hansson som sitter i stadsbyggnadsnämnden har ett intressant och utförligt inlägg om Arkitektur Stockholm på sin blogg.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (19)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 19

Fred: En sista kommentar, såg inte att du skrivit två inlägg på raken. Du måste förstå att det uppfattas som om du menar mig då du ogiltigförklarar någon med alias "Kalle" direkt efter mitt inlägg. Men ok, nu släpper vi det här.

Kalle, 09:48, 7 april 2011. Anmäl

Fred: Larvigt att hålla på, men eftersom du inte ger dig så... I ditt första inlägg (som nu är borttaget, kanske var även detta skrivet av "aliasmannan/kvinnan"?) ogiltigförklarade du ett antal inlägg då du menade att samma person låg bakom. Däribland mitt inlägg. Tycker jag har all rätt att påpeka detta. Då ditt tidigare inlägg nu är borttaget har jag inget som backar upp detta så jag lägger ner nu.

Kalle, 09:42, 7 april 2011. Anmäl

Vad bråkar du om egentligen? Det är ju efter Dn regler och allt. Du ältar.

Ds, 09:11, 5 april 2011. Anmäl

Sedan Kalle, jag tror knappast att du har koll på alla de användarnamn som använts. Om du vill be om ursäkt så har jag sannolikt koll här.

Fredrik, 23:26, 3 april 2011. Anmäl

Kalle, jag tycker du ska läsa vad jag skriver. Jag har inte nämnt dig innan det inlägg där jag menar att jag visst har en aning. Om du med detta menar att du är samma person som använt ett av alla de namn jag räknade upp - jag tror dig. Jag har dock aldrig hävdat det.

Fredrik, 23:21, 3 april 2011. Anmäl

Fred: Nej du har ingen aning. För mig är det uppenbart då du ger dig på mig och menar att jag skriver under flera namn. Jag borde väl veta bäst hur det ligger till i det fallet? En ursäkt hade kanske varit på plats istället?

Kalle, 17:40, 3 april 2011. Anmäl

Vad betyder ordet outa?

syrran, 14:56, 3 april 2011. Anmäl

Den där gula gubben ser faktiskt sur ut.

Lizz, 10:25, 3 april 2011. Anmäl

Man märker på tonläget och svadan att yimby-anhängarna känner att folk är irriterade på dem och att deras mantran inte imponerar på alla.

Otto, 08:35, 3 april 2011. Anmäl

Det är ändå lite skönt med alla dessa haverist-betonade kommentarer som kanske har samma upphovsman. Har du upplevt kontrasten i New York? Sett en fantastisk kyrka sticka fram på en stor kyrkogård, pittoreskt placerd mitt mellan andra hus? Det är rätt imponerande och stort.

JS, 21:40, 1 april 2011. Anmäl

ICA Nära ut, ÖoB in, på Sveavägen

ICA Nära på Sveavägen vid Sergels torg slog igen butiken på torsdagen. Hyllorna tömdes snabbt. Allt såldes till halva priset. För tre och ett halvt år sedan öppnade ICA Nära i denna lokal som dittills under ett par år hade innehafts av danska lågpriskedjan Netto. Netto gjorde ingen större succé i Stockholm. Epoken varade par år. ICA ägde Netto till hälften men sålde större delen av sitt innehav vid samma tid.

Ska det bli en ny livsmedelsaffär i lokalen på Sveavägen efter de senaste misslyckade etableringarna? Nej.  ÖoB (Överskottsbolaget) flyttar in i maj. Tyvärr har företaget ändrat sortiment sedan pionjäråren då det hette Försvarets Överskottslager (om jag minns rätt). På den tiden kunde man köpa kronans oöverträffade långkalsonger, präktiga militärkängor och sköna vita pälsar till vrakpris liksom spadar, begagnade fältkök och annan militär utrustning.  Numera är utbudet helt civilt.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Det är bra med ÖoB där på ett sätt, när jag är i det området så har jag flera ggr tänkt att det inte finns nånstans där man kan köpa billig dricka. Det brukar finnas på ÖoB. Det andra jag brukar vara i behov av är billigt godis, man ska gå på bio. Det brukar också finnas på ÖoB. Så det är ett tips till den som tar över butiken, se till att ha ett stort och billigt godis & drickasortiment.

Kajsa, 16:27, 6 april 2011. Anmäl

Vad skulle man med gammalt militäröveskott till? Ofta man behöver långkallingar och spadar? Känns som Epstein tycker allt som ligger 10+ år tillbaka i tiden är skitbra.

ml, 12:57, 4 april 2011. Anmäl

Jag kan bara citera vad som stod på mitt senaste kvitto från ÖB Fridhemsplan: Kikkoman soja 1 liter: 48:-, Grötris, 1 kg 15,90:-, Kardemummakärnor, hela 11:-, Kelloggs cornflakes 375 g 17,90:-, Kryddpeppar, hel 11 :-, Ägg, 18-pack stora, (1,05/styck) 18,90:-. Livsmedel till hyfsat lågris, således.

Christian, 23:29, 2 april 2011. Anmäl

Jo, visst stämmer det att ÖoBs sortiment förändrats mycket. Å andra sidan har jag svårt att se att deras verksamhet skulle bära sig i det läget om de fortfarande höll sig till att sälja utrangerade skyttegravskrukor och begagnade långkallingar. Den typen av verksamhet fungerar bäst i mer perifera lägen med lägre lokalhyror, eftersom man sällan åker dit. (Senast jag besökte ÖoB var när jag köpte ett par militärbrallor att ha som överdragsbyxor när jag cyklade i dåligt väder. Tror att det var 2007.) Däremot tror jag på idén med en ÖoB-butik på Sveavägen som fokuserar just på att sälja sådant som vi behöver relativt ofta i vår vardag. Dvs överskottslager av dagligvaror och verktyg och liknande prylar. Eller kläder? Jag ska i alla fall titta förbi när de öppnat för att se vad de har att erbjuda. Man kan göra fynd, men man vet sällan på förhand vad det är man kommer att hitta. ;-)

Magnus Orest (Webbsida), 23:40, 1 april 2011. Anmäl

Preben, om du inte tycker om Epsteins blog behöver du ju inte läsa den. Det verkar ju lite stört att skriva inlägg som ditt nedan, som bara klagar på något du verkar läsa tvångsmässigt. Eller är du en sån där Yimby bevakare som måste kritisera vartenda sak som Epstein skriver? Själv hade jag ingen aning om att ÖoB nu förändrat sin affär och jag tackar för informationen.

Gun, 17:28, 1 april 2011. Anmäl

ÖoB, mer än livsmedel. En butik med varor som är mest gångbara för många. Bra info för stockholmare, som inte vet att sortimentet har ändrats.

Rättaren, 07:00, 1 april 2011. Anmäl

"Ska det bli en ny livsmedelsaffär i lokalen på Sveavägen...? Nej. ÖoB... flyttar in i maj." Nu förstår jag faktiskt inte. ÖoB ÄR JU en livsmedels- och diverseaffär med lågprisprofil idag. Se t.ex. butiken vid Fridhemsplan. Om man nu vill ha in en livsmedelsaffär i samma lokaler som gamla ICA blir det ju konstigt att direkt därefter kritisera ÖoB för skiftet från lumparkalsingar till livsmedel. Med all respekt, men det här inlägget hänger faktiskt inte ihop.

Christian, 02:04, 1 april 2011. Anmäl

Ja tänk om allt ändå bara kunde vara som det var förr. Igen. Och igen. Och igen. Skivan har hakat upp sig, Epstein. Byt för i helskotta innan du ruttnar sönder inifrån!

Preben, 22:50, 31 mars 2011. Anmäl

Torndebatt i Stockholm och Rönninge

Tors torn som de tänkts vid Torsplan.

Kommer de monumentala öststatsliknande tvillingtornen (Tors torn) vid Torsgatans norra ände någonsin att byggas? Jag hoppas inte det. Det verkar ju inte hundra procent säkert att den norske fastighetsmiljardären Steinar Stokke hoppar på projektet som förväntat.

Tornhuset som det planeras i Rönninge centrum (programskiss: Södergruppen).

Nybebyggelse som den planeras i Rönninge centrum. Det gamla trähuset längst till vänster kallas Nära ting och innehåller i dag ett par affärer och ett lunchställe (programskiss: Södergruppen).

Det är för övrigt inte bara Stockholm som har sin torndebatt. I det gamla stationssamhället Rönninge i södra Salem pågår också en livlig diskussion om tornhus eller inte tornhus. Vid den planerade exploateringen av det småskaliga centrumet har ett höghus på tio våningar, det s.k. Tornhuset väckt starka känslor. I höstas fick det nya Rönningepartiet två mandat (av 31) på sitt motstånd mot Tornhuset, bland annat kritiserat för att det inte passar in i omgivningen och för att det kastar slagskuggor över centrumtorget.

Rönninge centrum sett från den plats där Tornhuset planeras. Nära ting i bakgrunden.

”Rönninge är präglat av förra sekelskiftet när stationssamhället växte upp. De flesta bor i egna småhus eller i låghusbebyggelse. Många är charmiga träkåkar. När denna småstad ska utvecklas, måste vi utgå från just den karaktär vi har, som vi uppskattar och som vi vill förstärka. När vi skapar ett nytt Rönninge Centrum så måste visionen vara vårt riktmärke. Precis som Alingsås, Djursholm, Mariefred, Trosa med många fler småkommuner nära storstäderna har utvecklat centrum med egna karaktärer, så ska vi förstärka vår unika småstadskänsla”, heter det bland annat i Rönningepartiets program.

Nära ting från andra hållet. Centrum i bakgrunden.

Moderaterna som tillsammans med s och fp vill bygga Tornhuset ”som en märkesbyggnad som ska ge identitet åt och höja attraktiviteten för Rönninge centrum”. Men det ska vara ”ett slankt, estetiskt genomtänkt tornhus med träfasader”. ”Vi kommer aldrig att acceptera ett betongkomplex!”, heter det i moderaternas lokaltidning.

Nu är förslaget om nybebyggelse i Rönninge centrum ute på så kallat programsamråd. Samtidigt inbjuds Salemborna att yttra sig om planen och sätta betyg på dess olika delar, bland annat det föreslagna Tornhuset, som ska betygsättas enligt värdeskalan: Dåligt, Mindre bra, Ganska bra, Bra, Mycket bra. I morgon 31 mars är sista dagen att lämna synpunkter. Samtidigt pågår en livlig debatt på Facebook där två grupper tävlar om sympatisörerna, ”Ja till utbyggnad av Rönninge centrum” och ”Stoppa höghuset i Rönninge Centrum”.

Läs gärna också mitt tidigare blogginlägg: Höghusdebatt i Rönninge

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (41)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 41

[...] Tors Torn dör sotdöden (2)4. Däcka över p-huset i Skärholmen också och bygg bostadshus (2)5. Torndebatt i Stockholm och Rönninge (1)6. Det ljusnar för fotografin i Stockholm [...]

Höghus spolas i Rönninge – moderaterna lyssnar på folkviljan - DN.se (Webbsida), 19:05, 18 april 2011. Anmäl

Moderaterna i Salem backar om "Tornet" Ett program för Rönninge centrums utbyggnad har varit ute på remiss och i enkätform till kommuninvånarna i Salem. Enkäten har fått över 800 svar. Förslaget att bygga ett tornhus på tio våningar vid järnvägsstationen i Rönninge centrum har mött kraftig kritik. "Tornet" är ett förslag från Södergruppen aritekter och SMÅA AB, SMÅA som representerar stora markägare i centrum. Moderaterna i Salem har ställt upp på förslaget att bygga "Tornet", eftersom vi tyckt att det skulle innebära ett mervärde för det nya Rönninge centrum. - Vi moderater har sagt att vi ska lyssna på opinionen om centrum, säger Lennart Kalderén, kommunalråd. Vi får ödmjukt konstatera att det finns ett kraftigt motstånd mot "Tornet". Vi anser att projekt som detta ska bygga på ett stöd från opinionen, annars kan de inte drivas vidare. Därför har vi beslutat att inte att stödja förslaget om "Tornet" när planeringen för Rönninge centrum fortsätter. - Det är väldigt viktigt att planeringen av Rönninge centrum går vidare i övrigt. Det är angeläget att bygga ut centrum och erbjuda fler kommuninvånare bostäder, bygga ut handelsytorna och ordna trafiklösningarna. Allt detta måste ske på ett estetiskt och rationellt sätt så att utbyggnaden blir tilltalande och ekonomiskt rimlig.

Lennart Kalderén (Webbsida), 09:26, 18 april 2011. Anmäl

Centern i Salem har tänkt rätt i mycket vad gäller Rönninge Centrum, men här följer några fakta om hur C och andra partier har agerat: När kommunfullmäktige tog upp frågan om Rönninge Centrum, höll Rönningepartiet en utförlig förklaring om varför vi ville ha återremiss. Det är inte bara höghuset/tornet som är feltänkt, utan centrumförslaget som helhet är fyllt av missar, svagheter och frågetecken. Planförslaget är med sjötermer ett lågvattenmärke - inget landmärke. Mp och V var också för förslaget om återremiss, men inte C. C däremot lade ett eget förslag om att höghuset skulle tas bort och i övrigt godkänna hela förslaget för vidare detaljplanearbete. Detta var C ensamma om att rösta för. I nästa fas av omröstningen, att sända förslaget som helhet, inklusive höghus, vidare till plansamråd så röstade C för detta tillsammans med M, Fp, Kd och S. Rönningepartiet, Mp och V var emot.

Rolf Fällström (Webbsida), 10:47, 6 april 2011. Anmäl

Man bygger med den uttalade förutsättningen att trafikflödet genom Gamla stan skall bli ungefär oförändrat. Jag bad dig kolla detta eftersom du tycks tro att antalet filer är avgörande eller att jag har fel. Såär det alltså inte. Det viktiga är att det ställs oerhört stora krav på detta bygge, eftertsom det bör stå sig under ett sekel. Det bör vara framtidsinriktat och vi är många som anser att dit hör inte våldsam privatbilism genom den gamla stadskärnan.

Gatan, 08:01, 5 april 2011. Anmäl

Gatan, att gå från 13 till 8 filer är enligt mig en minskning. Tänk på att två av dessa filer sedan kommer att trafikeras av spårvagnar. Och visar det sig vara för mycket - ja då har vi ju yta för fotgängare och kiosker. Varför ska jag ringa gatukontoret? Jag är fullt kapabel att räkna. Kolla på min länk så ser du hur mycket mindre bilar det blir. Inte bara på bron, längs med vattnet försvinner de också. Istället blir det plats för människor. Visst, jag skulle gärna se att det blev ännu mindre bilar. Men det är inte realistiskt.

Fredrik (Webbsida), 18:59, 4 april 2011. Anmäl

Menar Fredrik på fullt allvar att bilflödet genom Gamla stan kommer att strypas i någon meningsfull omfattning med den föreslagna bron? Det är ju ett hårresande okunnigt påstående! Ring Gatukontoret så får du fakta.

Gatan, 08:33, 4 april 2011. Anmäl

ankan, kapaciteten minskas ju dock betydligt. Mycket av den här "debatten" verkar bero på rena missförstånd.

Fredrik, 00:07, 4 april 2011. Anmäl

re: Mer ansvarskännande människor har krävt att trafikflödet, kapaciteten, genom Gamla stan minskas. De facto har tidigare presenterade förslag glashus som stör utsikten från känsliga platser. Slussen, min herre är inte bara omåttligt polpulärt bland stockholmarna, utan även hos vårt företags kunder ute i landet. Mången dag har jag själv haft trevliga samtal med imponerade turister från hela världen ståendes nära Katarinahissen. Att kalla sådana utsagor för just "lögner" tycks sällsynt partiskt och obehagligt.

ankan, 08:58, 3 april 2011. Anmäl

ankan, te.x. att bron blir bredare än dagens bro. Att antalet filer ökas (det var särdeles korkat, det är ju bara att sätta sig ned och räkna). Att utsikten skulle försvinna. Att dagens Slussen är populär bland stockholmarna. Osv osv.

Fredrik, 23:00, 2 april 2011. Anmäl

Vilka lögner sprids om förslaget till ombyggnad av området kring Slussen i Stockholm?

ankan, 20:47, 2 april 2011. Anmäl

Riksdagen: ”Lagstifta mot fusket” (s), ”Det behövs inte” (m)

Hyresgästföreningens broschyr ”Stoppa fusket” delades ut …

Hyreslägenheterna är på väg att minska i rask takt i Stockholm. På bara några år har 22 000 hyreslägenheter förvandlats till bostadsrätter i de kommunala s.k. allmännyttiga bolagens bestånd. Ombildningarna har inte alltid gått rätt till, dvs. att två tredjedelar av hyresgästerna vid en s.k. köpestämma fritt bestämmer sig för att köpa fastigheten. Fusk med röstlängder, trakasserier mot hyresgäster som varit emot bostadsrättsomvandling och flera köpestämmor på varandra när resultatet vid de tidigare inte gått i bostadsrättsföreningens riktning har förekommit från förespråkarnas sida.  Dessutom har de så kallade ombildningskonsulterna som biträder bostadsrättsföreningarnas styrelser med råd om hur de ska agera för att få en omvandling till stånd inte alltid uppträtt korrekt. Ombildningskonsulternas intresse av att fastigheterna ombildas ökas av att de får betalt i proportion till resultatet, dvs. det är betydligt lönsammare för konsulten om han lyckas åstadkomma en omvandling.

… till både justitieminister Beatrice Ask (m) …

… och statsminister Fredrik Reinfeldt (m).

För att rensa upp i den här floran av oegentligheter tog Börje Vestlund (s) upp problemen i en interpellation till justitieminister Beatrice Ask (m) i riksdagen på måndagen. Utanför riksdagshuset stod medlemmar från Föreningen Rädda hyresrätten och delade ut hyresgästföreningens skrift Stoppa Fusket till riksdagsledamöterna före debatten. I skriften ges en mängd exempel på fiffel och fusk som förekommit under försöken från bostadsrättsivrarnas sida att få majoritet för ombildning i husen där de hyr sina lägenheter.

Beatrice Ask (m) (i riksdagens webbteve) debatterade ombildningslagstiftning med …

… Börje Vestlund (s).

Börje Vestlund ville att Beatrice Ask skulle gå med på en lagstiftning där metoden att hålla återkommande köpestämmor trots att en tillräcklig majoritet av hyresgästerna sagt nej till ombildning vid de föregående köpestämmorna. Han ville också införa någon slags auktorisering av de så kallade ombildningskonsulterna ungefär som den som gäller fastighetsmäklarna, ett skrå som också hade dåligt rykte på 1970-talet innan auktorisering infördes. Han krävde också en lagstiftning i stort som leder till ett rättssäkrare förfarande vid de allt oftare förekommande ombildningarna från hyresrätt till bostadsrätt.

Men Justitieminister Beatrice Ask tyckte för sin del att nuvarande lagstiftning är tillräcklig. ”Vi har tydliga och stabila regler. Det är oundvikligt att det blir konflikter ibland. Så måste det få vara. Det finns inget belägg för ett omfattande fusk. Men när fusk och brottsliga handlingar förekommer så har vi andra verktyg att hantera detta”, sade hon. Börje Vestlund höll med om att de flesta ombildningar fungerar bra. ”Men det är när det inte fungerar som vi behöver bättre lagstiftning”, menade han utan att lyckas övertyga justitieministern.

Stoppad ombildning 1: Kvarteret Skottet på Ringvägen.

Stoppad ombildning 2: Kvarteret Vråken på Sigurd Rings gata i Aspudden.

För bara en kort tid sedan misslyckades två bostadsrättsföreningar i Stockholm att köpa och ombilda de kommunala hyresfastigheterna till bostadsrätter. Kvarteret Skottet på Ringvägen med 252 lägenheter har haft ett flertal köpestämmor långt efter att köpeerbjudandet gått ut. Till sist sade Stockholmshems styrelse nej till att sälja fastigheten till bostadsrättsföreningen. I kvarteret Vråken vid Sigurd Rings gata i Aspudden försökte bostadsrättsföreningen få majoritet för ett köp av fastigheten vid en köpestämma förlagd till kvällen före julafton. Det blev för mycket för Familjebostäder som nu har sagt nej till att sälja fastigheterna i det kvarteret efter ytterligare en köpestämma.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (10)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 10

En känd socialistledare, överste Khadaffi i Tripoli, anser att människan blir lycklig över att äga sin egen bostad. Själv kamperar översten i tält.

major W, 20:32, 31 mars 2011. Anmäl

Om detta med ombildade hyresrätter till bostadsrätter var en sån klämsko för sossar och vänsteranhängare kan jag rimligen inte förstå att INGEN från denna politiska sfär tackat NEJ då en sådan affär inträffat i deras egna hyresboenden....(?) Utan dessa återkommande "kritiker" är de första att bredvilligt köpa loss just sin lägenhet förmånligt. Skillnad på folk och folk?

Karl-Astrid, 21:48, 30 mars 2011. Anmäl

Epstein försöker peka ut förespråkare för ombildningar som fuskare. Detta är problematiskt av två skäl. För det första är det helt enkelt fel. Det är ingen hemlighet att det förekommit oegentligheter på _båda_ sidorna. Motståndarna till ombildningar är absolut inte några moraliskt högtstående riddare på vita hästar. För det andra så lär det inte bli mindre problem och konflikter av att journalister får för sig att utnämna ena sidan till skurkar.

Nils, 18:22, 30 mars 2011. Anmäl

En köpstämma är inte ett "val", det är ett möte som ska avgöra huruvida det finns en stabil majoritet i ett bostadsområde för att genomföra en mångmiljonaffär, och där individer själva måste ta lån i miljonklassen. Om detta ska anses för seriöst måste det existera rimliga regler. En sådan är att ingen som ger sig in i skuldsättning ska göra det p.gr. av att man blir omkullpratad eller manipulerad. Därför är det rimligt att det finns en tidsgräns och en regel om En köpstämma. Sen ett tidsintervall, t.ex. 4-5 år innan det kan göras ny intresseanmälan.

Gunnar Thorell, 16:15, 30 mars 2011. Anmäl

Saken är ju den att det förekommer ett fusk bestående av trakasserier och rösträkning. Vårt demokratiska system är skyddat av lagar. Dessa små föreningsomröstningar och den lilla människan ska skyddas av samma lagar. (s) är i detta fall enbart intresserade av den svenska medmänniskans trygghet. (m) vet att de som utför dessa trakasserier är de som lägger lappar i den borgerliga valurnan, så varför inte vara rädd om sina väljare, även om det kostar oss demokratin och vår trygghet. Nej (m) ignorerar dessa förslag enbart för att ha sina väljare kvar.

Olle, 11:27, 30 mars 2011. Anmäl

S måste nog rannsaka sig själva lite innan de kritiserar M eller de borgerliga. Så som de stödjer de borgerliga i andra mycket kontroversiella frågor i utförsäljning av mark till bostadsrätter så klingar dessa ord lite märkligt!

Stefan, 10:14, 30 mars 2011. Anmäl

Konstrar ni så säljer vi alla kommunala bostadsbolag.

majoriteten, 07:58, 30 mars 2011. Anmäl

Vadå? De medborgare, som hellre titulerar sig kunder, har bara lärt sig av sina representanter: Får man inte som man vill i en folkomröstning anordnar man bara en till, och en till, tills man får sin vilja igenom.

Kirderf, 04:10, 30 mars 2011. Anmäl

@Sten. Det är väl knappast de det gäller utan snarare där det som i fallet ovan blir "jaha ni röstade alltså nej till ombildning men då tar vi en ny omröstning på julafton och om inte det går kan vi ta en till på annandag jul.

Patrik., 01:27, 30 mars 2011. Anmäl

De vill på fullt allvar lagstifta om att man aldrig får ha en ny omröstning om stämman en gång har röstat nej? Visst, om vi inför sådana lagar i resten av samhället också. Nu har sveriges befolkning i två val röstat nej till en socialdemokratisk regering, så då behöver vi ju aldrig några fler val. Eller?

Sten, 00:30, 30 mars 2011. Anmäl

Är inneboendesystemet på väg tillbaks i Stockholm?

Utsikten över Sankt Eriksbron från farbror Lundkvists fönster i slutet av 1950-talet, cirka tio år efter att han avflyttat som inneboende hos tant Viola.

Farbror Lundkvist kom från Kalmar. Jag kallade honom farbror Lundkvist. Han jobbade på kemtvätten på Karlbergsvägen.  Ganska nära biografen Terry. Det var i slutet av 1940-talet. Farbror Lundkvist var inneboende hos min styvmor ”tant Viola”. Han hyrde det ena rummet mot Sankt Eriksgatan. Det andra var finrummet med övertäckta möbler som bara användes en gång i månaden när bridgegästerna anlände. Jag var tillsagd att inte störa farbror Lundkvist. Men när tant Viola var på jobbet brukade jag knacka på och fråga om jag ”fick komma in”. Det fick jag alltid. Farbror Lundkvist var snäll och spelade Povel Ramel-skivor, visade medelst en hemgjord apparat förstorade bilder ur Kalle Anka-tidningar på väggen och vi löste tillsammans Expressens annonspussel i december.

Sju-åtta år gammal funderade jag aldrig över varför farbror Lundkvist inte hade en egen lägenhet. Men kanske hade han inte råd till hyran. Och jag reflekterade aldrig över varför tant Viola hyrde ut ett rum. Det hade hon alltid gjort. En polsk pianist som jobbade på Reisen pratade hon alltid väl om. Hon fick väl inte ihop till sin hyra om hon inte hyrde ut ett rum har jag förstått i efterhand.

Trots att farbror Lundkvist betalade för sig verkade det som han kände det som han bodde på nåder på nåt sätt. Han rörde sig som en skugga när han skulle passera genom lägenheten till och från sitt rum. Och jag undrar om han någonsin nyttjade toaletten. Kanske gjorde han sina behov mitt i natten när vi sov eller skötte han det på jobbet. Och trots att han var så försynt och gjorde rätt för sig uppfattade jag det som att tant Viola tyckte att han var till besvär på något sätt bara genom sin existens i lägenheten. Han liksom både hörde till men ändå inte.

Efter ett möte om hyrorna och hyresrättens framtid i Stockholm i går kväll på ABF-huset samtalade jag med en kvinna som berättade om sin inneboende som var den bästa inneboende hon haft men som ändå ibland ingav henne känslan av att inte riktigt känna sig hemma i sitt eget hem.  Men av ekonomiska skäl var hon tvungen att hyra ut ett rum. Hennes berättelse fick mig att minnas farbror Lundkvist och tant Viola.

Bostadsbrist och höga hyror har om jag förstått det rätt gjort att det gamla inneboendesystemet fått en renässans på senare år.  Och kanske blir det än vanligare eftersom det inte är osannolikt att hyrorna kommer att öka i snabbare takt i framtiden med den nya hyreslagstiftningen som infördes den 1 januari i år där inte som förr bruksvärdet ska sättas efter hyresläget i allmännyttan utan där också de privata fastighetsägarnas hyror ska vara normbildande.

Ragnar von Malmborg.

Pär Svanberg.

Arne Johansson.

Ragnar von Malmborg från Nätverket för hyresgästernas boendetrygghet varnade för kraftigt höjde hyror i framtiden. Dessutom kommer hyrorna att gå upp i kraftigt i de miljonprogramsområden som står inför omfattande renoveringar. Arne Johansson från Nätverket Järvas framtid varnade för en ”gigantisk fattigdomsfälla” när renoveringarna kommer igång med tillhörande höga hyreshöjningar. Båda talarna tillsammans med Hyresgästföreningens förhandlingschef Pär Svanberg hävdade nödvändigheten av att skattediskrimineringen av hyresrätter jämfört med bostadsrätter måste upphöra. Verkställ! Hyresrätten måste ha en framtid även i Stockholms innerstad även om landets statsminister uttalat sitt tvivel därom.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (31)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 31

Än en gång tack för dina skarpsinniga iakttagelser Magnus Orest! Till major W: Visst är det huset där Sportpalatset låg som man ser på andra sidan bron. Där lärde jag mig simma 1948. Än i dag pryder en symbolisk fisk (i samma form som i simmärkena) kupolens spets.

Anonym, 00:22, 6 april 2011. Anmäl

I huset i fonden fanns en simhall, "Sportpalatset" ? Det fanns inte så många simhallar då.

major W, 11:53, 5 april 2011. Anmäl

En möjlig lösning på "mysteriet" - bilden är tagen någon gång mellan 1967 och 1972. Det är högertrafik, så bilden är tagen efter september 1967, plus att en bekant till mig är ganska säker på att det är en Volvo 142 snett bakom lastbilen. På taket till Delfinhuset sitter en stor skylt för Göteborgs bank, och de bytte namn till Götabanken 1972, så någon gång däremellan (plus kanske något år) borde bilden vara tagen.

Magnus Orest (Webbsida), 11:06, 5 april 2011. Anmäl

Hej Magnus Orest! Du har naturligtvis rätt. Bilden måste jag ha tagit i slutet av 60-talet, inte 50-talet. Jag har inte så bra ordning på mina gamla svartvita negativ. Tack för påpekandet!

Lars Epstein, 23:28, 4 april 2011. Anmäl

Har hela tiden tyckt att någonting inte stämmer med den första bilden, och nu vet jag vad det är. Fordonen ser ut att hålla sig på rätt sida av vägen, men var det inte fortfarande vänstertrafik i Sverige när den togs?

Magnus Orest (Webbsida), 22:36, 4 april 2011. Anmäl

Ett lysande inlägg, hållit i god ton men kritiskt mot Gardebrings rörelse har här just cencurerats. Det är väldigt vanligt när dessa människor blir svarslösa. Trist för läsarna samt ger ett bristande sammanhang för den som läser här senare. Det är helt orimligt att somliga skall få propagera för att vår huvudstad förtingligas med jippoliknande bebyggelse samtidigt som folk inte får kritisera denna destruktiva mentalitet här. Jag uppmanar moderator att rycka upp sig!

syrran, 14:29, 2 april 2011. Anmäl

Det är förstås bra att dessa killar stödjer kraftfullt förbättrad kollektivtrafik och byggande av stadskvarter utanför tullarna. Begåvat och framtidsinriktat. När de däremot ger sig på den känsliga innerstaden utmanar man inte bara så gott som varenda innerststadsbo utan även stora grupper på annat håll i landet. Ofta får jag oroliga frågor av folk under affärsresor, vad är det som pågår egentligen frågar man. Flera menar tom att senaste årens övervåld egentligen endast tillkommer en främmande ockupationsmakt.

försäljningschef, 14:18, 1 april 2011. Anmäl

Hej Paul Ehn. Som talesperson för Nätverket YIMBY känner jag att jag behöver skriva en replik till din kommentar. Din kommentar gör mig både förvånad och lätt bedrövad. Jag undrar vad det är för bild som du har fått av oss, och vad du baserar den på. YIMBY står, om några, upp för de svaga i samhället. Vi driver frågan om bostadsbrist, frågan om kollektivtrafik istället för massbilism och vi kämpar verkligen mot "betongmaffian" om några! Stockholm är, som du säger, en på många ställen vacker stad. Bilder av stadshuset och det öppna vattnet manas fram i mångas sinne. Men Stockholm är också dysfunktionellt och fult på sina ställen. Stora vägar som river upp sår i stadsväven, på många platser har 60- och 70-talets betongbrutalism skapat områden som inte ligger högst upp på mångas önskelista att få bo i. Stockholm är fyllt av grönska. Vackra parker och stora skogsområden öppna för alla. Men Stockholm är också fullt av slyiga och slitna snår liksom områden som med mening (den s.k. grannskapsplaneringen) hållts segregerade från varandra. Alltför länge har kvaliteten i det gröna fått stå tillbaka, till förmån för okänsligt utströsslade hus-i-parkeringsplatsområden som förstör tidigare orörd natur. Med en tätare stadsbyggd kan vi alla få tillgång till bra parker och orörda naturområden, samtidigt som vi slipper använda bilen till allt. Jag förstår inte vad du menar att vi skulle vilja se staden skövlas. Det gör mig ledsen, eftersom du faktiskt verkar tro att verkligen är så. Jag tycker att du borde ta reda på lite mer om vad vi står för, och vad vi jobbar för, istället för att bygga upp halmgubbar som du sedan argumenterar mot. Argumentera gärna mot oss, det är bra och nyttigt med debatt. Men argumenten bör vara mot sådant som vi faktiskt tycker. Med vänlig hälsing, Anders Gardebring - talesperson för Nätverket YIMBY

Anders Gardebring (Webbsida), 15:52, 31 mars 2011. Anmäl

Tack Epstein för att du vågar stå upp för oss svaga och överkörda i samhället! Vi måste hålla betongmaffian (YIMBY m.fl.) stången! Stockholm är en av världens vackraste städer; fylld med grönska, små oaser och andningshål. I flera år har makten kört över oss (vi resurssvaga) och vi har fått se park efter park skövlas för att smälla upp det ena tivolit efter det andra. Alltihop glatt påhejat av Alvendals lakejer. Låt er inte luras! De säger att dem älskar Stockholm men vill inget hellre se än att staden vi äkta Stockholmare älskar skövlas med marken för att smälla upp nåt sorts Manhattan eller Shanghai. Flytta dit säger jag! Sluta våldföra er på Mälardrottningen!

Paul Ehn, 14:25, 31 mars 2011. Anmäl

Hi hi...

syrran, 11:13, 31 mars 2011. Anmäl

”Slussen är en av de märkvärdigaste platserna i Sverige”

Journalisten Kajsa Althén …

Slussendebatten är i gång redan en månad innan det nya förslaget ställs ut. På Södersossarnas öppna hus om Slussen på söndagseftermiddagen redogjorde journalisten Kajsa Althén för historien och blickade in i framtiden. Inför en intresserad skara i Café Lokalen i Blå Bodarna frågade hon vad det är stockholmarna kommer att få se i maj när den nya Slussenplanen ställs ut och svarade själv med att först redogöra för förbättringarna jämfört med det förra så kritiserade förslaget.

”Det blir bättre siktlinjer från Ryssgården, en sluttande terrassering i Stadsmuseets förlängning ner mot vattnet som ser ut att hålla hög kvalitet. Vägbron (Skeppsbrons 8-filiga förlängning som ska byggas ut 25-30 meter i vattnet) har gjorts något smalare och ligger möjligen något lägre där den landar på södra sidan.”


… visade bland annat den här bilden (framställd av Berit Bergqvist) som visar hur utsikten från öster (exempelvis från Fjällgatan) skyms om de planerade husen byggs framför KF-husen och Glashuset.

Sen det negativa.  ”Utblickarna mot Mälaren kommer troligen att skymmas av en ny byggnad framför Hilton. En massiv och hög bebyggelse kommer att dölja KF-fasaderna och Glashuset. Det blir en puckel i landskapets linje. Vägbron (fast smalare) tar bort uppåt 30 meter av Saltsjön. Den föreslagna bussterminalen i Katarinaberget blir både dyr och kortsiktig eftersom det bara är en tidsfråga innan man måste bygga en tunnelbana till Nacka, det område i runt Stockholm som expanderar kraftigast”.

”Det nya förslaget är bättre än det gamla, men fortfarande oacceptabelt” sammanfattade Kajsa Althén.


Professor Bengt O H Johansson (som pekar) guidade runt och berättade utförligt om Slussens forntida och nutida historia.

Förre chefen för Arkitekturmuseet professor Bengt O H Johansson guidade runt åhörarna på en historisk exposé över Slussen och förklarade bland annat: ”Slussen är en av de märkvärdigaste platserna i Sverige med sin förkastningsbrant från Skuru förbi Slussen långt bort i väster. Hela Stockholm sjönk för en miljon år sedan. Den norra delen är mycket lägre än den södra.  Efter inlandsisen bildades ett näs, en smal landtunga, länge den enda landförbindelsen mellan norr och söder. Slussen är ett försök att komma till rätta med problemet. Alla nya förslag måste utgå från Slussens unika topografi”.

Läs gärna också: Nya Slussenförslaget börjar läcka ut

Ny bussterminal sprängs ut under Katarinagaraget vid Slussen


Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (48)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 48

Utan bilen blomstrar stan: Dagens Slussen är utformat just för bilens framkomlighet och inte för stadsbornas. Tycker du inte det är bra om dagens motorvägskorsning med tillhörande två bilbroar togs bort för att ersättas av en gatubro?

Stadsbor, 18:18, 12 april 2011. Anmäl

En Österled skulle för all framtid göra Östermalm obeboeligt - Det skulle bli oerhört lättillgängligt och trafikerat. Nu har man byggt tunneln under skogen för att avlasta Valhallavägen. I rusningstid kan denna nu jämföras med en femfilig motorväg - mitt inne i den gamla bebyggelsen.

ankan, 08:08, 5 april 2011. Anmäl

re: nya vägar Du skriver klokt. Här byggs ju för framtiden. Vi är fler än du som tycker att "predikanten" är en outhärdlig besserwisser.

ankan, 09:07, 4 april 2011. Anmäl

Den gula gubben ser faktiskt sur ut.

Lizz, 17:54, 3 april 2011. Anmäl

En del använder ett alias - andra har ett nytt till nästa gång. Än sen då. Man kan skriva helt utan med, det är väl vad man får ihop som betyder nåt. Det konstigaste är att den du klagar på skriver rätt mycket vettigt.

Johan Fredriksson, 16:31, 3 april 2011. Anmäl

Vafalls - ska slussklövern försvinna för något nytt tivolibygge till bilismens fromma? Bättre då att varsamt restaurera och bevara och låta separera cykel och gångbanor ersätta fordonstrafiken.

Utan bilen blomstrar stan, 14:26, 3 april 2011. Anmäl

Jag är definitivt inte en anhängare av stora motorvägssatsningar. Jag är till exempel starkt emot förbifarten. Däremot anser jag att vi behöver fler förbindelser över/under vattnet. Både i öst och väst. Och då inte enbart för fordonstrafik. Inte heller ser jag att det nödvändigtvis behöver handla om stora motorvägar. En annan investering som jag gärna ser är en förlängning av t-banans blåa linje mot Nacka/Värmdö. Bland annat skulle jag gärna se en bro för både väg- och spårtrafik någonstans österut, liksom en liknande förbindelse över Mälaren. Det gör det lättare att bygga ut spårtrafiknätet i Stockholm, och verkligen binda samman alla delar av Storstockholm med varandra. Det är en klokare investering än förbifarten. Varför? Jo, därför att fordonstrafiken alltid kommer att finnas kvar. Även om vi förtätar staden till den grad att vi kan satsa på ordentligt utbyggd kollektivtrafik - vilket jag inte tror är möjligt med tanke på alla bevarandefanatiker som anser att ingenting får förändras - finns det en hel del trafik som inte går att ersätta med kollektivtrafik. Det är inte en fråga om tycke och smak utan om ett rent konstaterande av hur verkligheten ser ut. Frågan är därmed inte om den trafik som idag går genom centrala Stockholm kommer att finnas kvar eller ej i framtiden, utan om den ska fortsätta att gå genom centrala Stockholm eller ej. Vad föredrar du själv? Och på tal om det där med att vara lite grumpy var det bara ett konstaterande av hur kapitalt fel du hade i dina slutsatser om mig. Jag är 36, jag bor ungefär vid Gullmarsplan, har ingen bil och går, cyklar eller åker kollektivt när jag ska någonstans - så väl stämde din slutsats om att jag tillhör en äldre och bilburen generation överens med verkligheten. (Och mitt hår är varken grått eller tunt, så nu vet du även det.)

Magnus Orest (Webbsida), 11:37, 3 april 2011. Anmäl

nya vägar.. / Den grötmyndige predikanten nedan, agent för konsultfirman "yimby" - vilka vanligen utgör stöd för den moderata stadsbyggnadspolitiken - lägger ofta ord i andras mun. Klart vi blir sura. Snart kostar bensinen femtiolappen litern, somliga klamrar sig fast vid omoderna och sällsynt destruktiva system.

ankan, 10:01, 3 april 2011. Anmäl

Magnus, not so grumpy, please......Jag har aldrig sagt att bilismen ska ner till 0. Men jag är övertygad om att den kommer minska kraftigt då vi yngre Stockholmare inte ens tar körkort. Hur mycket den minskar beror förstås på om vi fortsätter plöja miljarder i motorvägar jämfört med satsning för att förbättra kollektivtraffiken. Eftersom tidshorisonten måste vara minst 50 år måste vi våga tänka ungt, grönt och visionärt. Att säga att jag har noll koll är lite väl drygt eftersom du inte kan se in i framtiden.

Nya Vägar Leder Ingenstans, 08:43, 3 april 2011. Anmäl

Då kan jag bara konstatera att du inte har någon som helst koll. Grattis - epic fail. Men dröm gärna vidare. Visst kommer kollektivtrafiken att öka, delvis för att vi är många som aktivt bedriver opinionsbildning för ökade satsningar på främst spårburen trafik. Men om du på fullt allvar tror att all trafik kan försvinna på sikt är du mer än lovligt naiv. En del använder bil för att de behöver, andra för att de vill. Att få de som använder bil för att de vill att resa kollektivt är möjligt. Det är det däremot inte i fallet med de som behöver bil. Bland annat yrkestrafik.

Magnus Orest (Webbsida), 01:09, 3 april 2011. Anmäl

”Vredens dag” i Husby mot utarmningen av servicen


”Vredens dag” i Husby började med ett öronbedövande trummande som hördes bort till Kista. Hundratals människor samlades i centrum för att protesterna mot den förestående nedläggningen av vårdcentralen och utarmningen av servicen i stadsdelen. Tal och musik avlöste varandra i fyra timmar. Basar Gerecci från ungdomsorganisationen Megafonen inledde med ett brandtal.

Basar Gerecci från ungdomsorganisationen Megafonen inledde protesttalen i Husby på söndagen, ”Vredens dag”.

”Landstinget har lagt ner Husby vårdcentral i smyg som när tonåringen snor cigarretter från mammans handväska. De skäms och lämnar därför ingen möjlighet för de boende att påverka beslutet”, sade Basar Gerecci och påpekade att sträckan 800 meter är lång (till vårdcentralen i Akalla) för  den sjuke pensionären och den ensamma mamman med knapp ekonomi.

Han pekade på att nedläggningen av vårdcentralen inte är unik. I förra veckan försvann postkontoret från Husby, Dalhagsskolan har lagts ned, banken på torget har flyttat liksom för längesedan folktandvården till Hallonbergen. Samma trend som i grannförorterna på andra sidan Järvafältet. I Tensta har försäkringskassan och skatteverket flyttat och i Rinkeby las förvaltningshuset ned och där finns knappt en bankomat.


Han talade om risken för att apoteket i Husby läggs ned och om problemet för företagen i området när arbetsplatser försvinner. ”Snart kommer människor bara att röra sig från lägenheterna till tunnelbanan – och vad händer med ett levande centrum då”, undrade han.

Basar Gerecci krävde att vårdcentralen ska få vara kvar i Husby och slutade med en uppmaning till politikerna ”Nästa gång ni planerar att, på avstånd, rita om vår karta och bestämma över våra liv – kom till oss först!”


Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (10)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 10

Max nedan påstår sig vara "gammal Husby-bo". Givetvis en total lögn. Husby är ett tämligen lugnt område utan särskilt stora problem med gatugäng eller skadegörelse. Den som påstår att sådant skulle påverka nedläggningen av posten eller vårdcentralen är helt enkelt hopplöst förvirrad och bor med största säkerhet inte ens i Stockholm. Så okunnig kan man ju inte vara då.

Hampus, 13:17, 29 mars 2011. Anmäl

[...] DN TV 4 [...]

Vredgade husbybor i enad kamp « Rättvisepartiet Socialisterna Stockholm (Webbsida), 11:32, 29 mars 2011. Anmäl

Synd att DN inte har det här i papperstidningen

Facebookanvändare, 12:19, 28 mars 2011. Anmäl

[...] Läs DN:s referat och intervju med Basar Gerecci här! [...]

Nätverket Järvas Framtid » Vredens dag blev en kraftfull protest (Webbsida), 18:40, 27 mars 2011. Anmäl

Trevligt att se att så många ungdoms föreningar ställde upp på vredens dag. Det finns så många fina ungdomar i Husby fick jag erfara när jag samlade in namn till protestlistan under februarikylan. De unga uppmande mig att inte vara ute i kylan för länge. Vredens dag är befogad. Man kan läsa att Stockhpolms moderaterna har tagit 4 miljarder från allmännyttan. Husby vårdcentrals budget skars ner med 5 miljoner. Tomma lägenheter(200 st) i flera år i Husby har kostat cirka 50 miljoner. Järvalyftet kallas det när det är ett eftersatt underhåll som pågår. Vredens dag var befogad i Husby efter vad vi gått igenom. Som hot att riva 35 hus till förmån för villor.

Jansson, 10:22, 27 mars 2011. Anmäl

Utarmningen av landsbygden har nu nått förorterna!

Anonym, 07:43, 27 mars 2011. Anmäl

Mycket röda fanor där, men ganska glest i leden. Kanske protesterna inte var så hårda som Epstein vill ge sken av. Som gammal Husby-bo är jag inte förvånad att serviceinrättningar läggs ned en efter en. Så mycket problem som finns i området med bråk, stök och skadegörelse så förstår jag att det blir för dyrt och krångligt att bedriva verksamhet där. Först når Husby-borna tar itu med alla ungdomsgäng m och skapar en trygg miljö så får de det utbud av tjänster som ses som självklarheter.

Max, 07:16, 27 mars 2011. Anmäl

Är det detta de menar med "Järvalyftet"?

Andreas, 22:19, 26 mars 2011. Anmäl

Jag måste också ha missat något. Varför bränna ned bilar och sedan kasta sten på brandbilarna? Rent samhällsekonomiskt verkar det så där liksom.

Kalle, 22:06, 26 mars 2011. Anmäl

Jag måste ha missat något. Varför är det just ensamma mammor med dålig ekonomi som inte klarar av att gå 800 meter?

Sten, 21:46, 26 mars 2011. Anmäl

Birkastan för 30-40 år sedan – nu en svunnen epok


Besökare kollar in Lars Engströms bilder på vernissagen (flera av Lars Engströms bilder finns på min blogg från 16 december 2009 då jag skrev om hans bok Karlbergsvägen).

Stockholm för fyrtio år sedan var en annan stad. En bostadsrätt på Rörstrandsgatan på 160 kvadratmeter kostade 28 000 kr. Okej det var ett annat penningvärde. Men ändå. Många lägenheter i stan hade ingen centralvärme. De fotogeneldade Warm-windkaminerna fanns i var och varannan lägenhet. Jag minns hur jag själv släpade de tunga tiolitersdunkarna med fotogen från färgaffären på Rosenlundsgatan upp till lägenheten de fem sega trapporna utan hiss på Maria Skolgata. Gert Fylking för sin del flyttade runt på olika adresser i Birkastan och Vasastan vid den här tiden.  När han bodde på Sigtunagatan han startade en amatörteater i huset. I det huset fanns det bara toalett på varannan våning och i ett hus på Rörstrandsgatan hade portvakten som bodde högst upp endast tillgång till torrdass. Och det är bara fyrtio år sedan.


Gert Fylking, fotografen Lars Engström och Stadsmuseets chef Ann-Charlotte Backlund i samspråk på vernissagen.

”Det känns som förhistorisk tid när man går runt här och tittar på bilderna”, sade Gert Fylking när han invigde Lars Engströms fotoutställning Karlbergsvägen på Stockholms Stadsmuseum på lördagen inför en hundrahövdad publik. Lars Engström jobbade som ledare på Birkagården där också Gert Fylkings son gick. Men Lars Engström dokumenterade också barnen och deras miljö. Bilderna är från åren 1967-81. Han har verkligen lyckats fånga stämningen från den här tiden av omvandling i denna del av staden, Ungarna leker på gårdarna bland bilvrak och rivningshus. En gårdsmusikant spelar på sitt dragspel. Några småkillar ger sig ut på vådliga utflykter på hustak och bland rivningskåkar liksom befriade från vuxen till tillsyn, men det var de ju inte, eftersom den vuxne ledaren Lars Engström ständigt var närvarande med sin småbildskamera.


Jag håller med Gert Fylking om att Lars Engström gjort en historisk insats som bevarat stämningarna från den här tiden i Stockholm. Ett flertal av utställningens bilder finns med i boken Karlbergsvägen som jag lovprisade när den kom ut. Det är inte bara ungarna på Birkagården och deras framfart i trakterna Lars Engström har porträtterat utan en hel epok borta för alltid.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Fredde. Om du nu försöker anstränga dig det allra minsta så förstår du poängen. Du vill missförstå. Mer intelligent folk klarar av att se saker i stort. Kryptososse. Vi kan inte ha det på det sättet att smått efterblivnma människor i stadsfullmäktige tillåts att förtingliga stan.

Örjan; borgerlig gräsrot, 08:11, 30 mars 2011. Anmäl

@Örjan: Vad menar du med nytt? Kv Skålen räknas vanligtvis till Birkastan. Där finns det byggnader från 60- 70- och 80-talen. Även vid Birkagatan hittar du kåkar från 50- och 60-talen.

Fredde - boende på Karlbergsvägen, 00:50, 28 mars 2011. Anmäl

28 000 kr 1971 motsvarar 192 683 kr idag så priset på lägenheter har verkligen inte följt med inflationen utan ökat enormt.

Malin, 18:07, 27 mars 2011. Anmäl

De bryr sig inte utan föraktar sina egna kärnväljare. Här gäller handling och inte ord. Lägg även märke till att numera är den ökände Anna Ankasjö borgarråd..

Nils, 17:56, 27 mars 2011. Anmäl

Att nästan alla människor älskar Birkastan beror på att det är ett av de få områden i hela staden där det inte byggts nya hus. Något för medlemmar i exploaterings- stadsbyggnasdsnämder och kommunalfullnäktige att suga på.

Örjan; borgerlig gräsrot, 11:10, 27 mars 2011. Anmäl

Härligt att få komma tillbaka till den perioden på Karlbergsvägen 76 och storfritis på Birkagården. Så himla kul att också få återse fritisungar från den tiden......Ja tiden stod för en stund stilla. Tack "Bängan"

Anonym (Webbsida), 20:20, 26 mars 2011. Anmäl

Otroligt vad härligt att få komma tillbaka till den perioden av mitt liv då jag jobbade på Karlbergsvägen 76 (storfritis) och Birkagården och få träffa några av mina fritis ungar från de åren..

Thomas Hellsten (Webbsida), 20:10, 26 mars 2011. Anmäl

Ack ja, bodde med rivningskontrakt i ett sekelskifteshus (förra seklet) i Vasastan, med kallvatten, vedspis och kakelugn. Inget badrum förstås, enbart en pytteliten toa som man fick backa in i. Men huset revs trots allt inte utan gjordes om till svindyra bostadsrätter så småningom. Då hade jag redan flyttat. Men jag går förbi ibland och undrar vad de som bor där vet om hur det var , bara för cirka 40 år sedan. Inte så romantiskt precis. Men att få lägenheten var en stor lycka! Utställningen måste jag bara se, förstås!

Neon, 18:56, 26 mars 2011. Anmäl

Ny bussterminal sprängs ut under Katarinagaraget vid Slussen


Bussterminalen under Slussen ska flytta…


… in under Katarinagaraget vars västra infart (bilden) ska bli huvudingång till nya bussterminalen.

Nacka-Värmdö-bussarnas nya terminal vid Slussen föreslås nu i ett bergrum under Katarinavägen och Katarinagaraget (i stället för som tidigare på kajplanet framför KF-husen och glashusen öster om den nuvarande terminalen). 150 000 kubikmeter berg ska sprängas ut. OK Q8-macken ska läggas ned. Bussarna till och från Nacka och Värmdö kommer att köra in i och ut ur den insprängda terminalen till och från Stadsgårdsleden i en tunnel ungefär mittför Birkaterminalen. Den västra infarten (den närmast Slussen) till Katarinagaraget förvandlas i framtiden till del i bussterminalens huvudentré.




Nya bussterminalen i genomskärning från öster, Mosebacke till vänster, Stadsgården till höger. Illustration: Foster+Partners och Berg Arkitektkontor.


Fågelperspektiv på nya bussterminalen. Bussarna kör in och ut via Stadsgårdsleden (gul) under Saltsjöbanan ungefär i höjd med Birkaterminalen (stora båten längst till höger). Illustration: Foster+Partners och Berg Arkitektkontor.

Så ser i korthet planen ut som politikerna i stadsbyggnadsnämnden ska ställning till på torsdag och som ska ut på samråd samtidigt med den stora planen för Slussen i maj och juni. Någon gång under 2013 räknar man men att planen vunnit laga kraft och att det är dags att börja spränga i berget.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (17)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 17

Jag uppmanar Max att uttrycka sig anständigt och att inte kränka redaktören. Se regler för kommentarer här.

Otto, 08:30, 30 mars 2011. Anmäl

@Patric Nilsson, 17:53, 25 mars 2011. Nu är det inte bara att gräva ner t-banan mellan T-Centralen och Slussen. Då man måste gå djup och tågen inte klarar vila lutningar som helst måste både Gamla Stan, Slussen, medborgarplatsen och Marintorgets stationer byggas om och läggas djupare. Innan vi ens börjar fundera på att satsa skattepengar på det finns det mer nödvändiga och brådskande projekt, tex en tunnelbana till Nacka.

N, 09:21, 28 mars 2011. Anmäl

[...] Ny bussterminal sprängs ut under Katarinagaraget vid Slussen [...]

”Slussen är en av de märkvärdigaste platserna i Sverige” - DN.se (Webbsida), 22:56, 27 mars 2011. Anmäl

Max, eftersom du verkar missuppfatta en hel del: det är ju inte bussterminalen som är problemet med nya Slussen förslaget, som förhoppningsvis nu är skjutet i sank för gott. Läs på lite.

Åsa, 20:19, 27 mars 2011. Anmäl

Verkar vara en briljant idé! Troligtvis kommer Epstein att sura över att den fina gamla bussterminalen försvinner.

Max, 07:20, 27 mars 2011. Anmäl

Bara för att förtydliga det som Epstein skriver. Slussenutsällningen är en utställning över planen som den tagits fram och inte ett samråd. Samrådet var förra våren. Se planprocessen: http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Stadsplanering/Planprocessen/

Johannes, 18:48, 26 mars 2011. Anmäl

Ja, hur Eva Winroth Napoilitano tänkte framgår inte riktigt. Ni kan ju fråga henne via formuläret här: http://www.blocket.se/stockholm/2_klanningar___en_kjol_c_a_storl_36_32504272.htm?ca=11&w=1

Chippo, 10:18, 26 mars 2011. Anmäl

Toppen att bussterminalen flyttas från kajen! Nu får planerarna se till att det blir en fin promenad där istället med mycket grönska och aktiviteter. Ta inspiration promenaden som byggs i Hong Kong!

Lina, 05:35, 26 mars 2011. Anmäl

Eva W N, du har tydligen inte satt din fot på Slussen märker jag... Coca Cola-skylten sitter där sedan slutet på 90-talet. Det är sådana reklamskyltar som lyser upp i natten som gör en storstad. Gillar du inte sådant föreslår jag att du bosätter dig i till exempel Grängesberg.

Roy M, 01:03, 26 mars 2011. Anmäl

Eva W N: Thinking Fail...

Alice, 22:03, 25 mars 2011. Anmäl

”Det bidde en tumme” av studentlägenheterna i Alvik

Det gamla studenthemmet från 1960-talet vid Alvik ”hotellifierades” efterhand men skulle åter bli 100-120 studentbostäder lovade fastighetsägaren …

… men alliansen ändrade sig och tillät fastighetsägaren att behålla hotellrummen i den gamla studentskrapan …

… och istället bygga endast 35 studentbostäder i ett hus alldeles intill tunnelbanan trots att tjänstemännen på stadsbyggnadskontoret ansåg att den ursprungliga planen skulle gälla.

KFUM-huset vid Alvik byggdes på 1960-talet som studentboende men förvandlades efterhand till hotell. För några år sedan ville byggherren Fastighets AB Assar återställa studentboendet i KFUM-huset och samtidigt bygga hotell och kontor intill. På så sätt skulle 100-120 nya studentlägenheter tillkomma. Planarbetet sattes igång på stadsbyggnadskontoret. Men fastighetsägaren har gång på gång ändrat planerna med olika motiveringar och antalet studentlägenheter har minskat till 35 samtidigt som hotellägenheterna ökat i antal. När planerna diskuterades i stadsbyggnadsnämnden i förra veckan godkände den borgerliga majoriteten det minskande antalet studentlägenheter trots att tjänstemännen på stadsbyggnadskontoret förordade det större antalet. Oppositionen gick på kontorets linje men förlorade alltså omröstningen.

Stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (m) försvarar majoritetens ställningstagande enligt följande:

”När nämnden diskuterat planen tidigare var byggherrens idé att lägenheterna skulle ersätta hotellrummen i det så kallade KFUM-huset. Byggherren har efter detta fått ändrade ekonomiska förutsättningar och därför har de utvecklat och omarbetat sitt förslag. Vi kan konstatera att deras nya förslag visserligen inte innehåller lika många studentbostäder som i det förra förslaget, men också att projektets genomförbarhet står och faller med möjligheten för byggherren att finansiera projektet.

Valet står således inte, som några gjort gällande, mellan 120 studentlägenheter eller 35 studentlägenheter, utan mellan noll eller 35 studentlägenheter.

Martin Hansson (mp) ledamot i stadsbyggnadsnämnden håller inte med:

”Jag tycker inte Kevius svar håller. De redovisar inte varför de kan vara så säkra på att det är antingen eller som gäller. Jag köper det inte om jag inte får en betydligt mer ordentlig redovisning. Och knappt ens då, då jag vet att byggbolag gärna dribblar bort politiker med siffror för att kunna öka lönsamheten. Stadsbyggnadskontoret har uppenbarligen gjort bedömningen att det gick att gå vidare med det större antalet. De skulle inte göra detta om de inte visste att det var möjligt. Och byggherren borde rimligen ha ”informerat” dem precis lika mycket som majoriteten.
Sedan ställer jag mig frågande till förfaringssättet i sig att man ändrar om i detaljplaner alltför mycket under resans gång. Vissa justeringar är såklart okej men att som här nästan helt gå ifrån den ursprungliga mer socialt präglade planen till en rent kommersiell sådan är inte okej.”


Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Enligt MP så dribblar byggbolagen bort politikerna. Man börjar förstå varför moderaterna inte vill avslöja varifrån de får sina partibidrag.

A. Ahlwijk, 15:34, 1 april 2011. Anmäl