T-bana till Nacka onödiggör bussterminal i Katarinaberget

Tunnelbanan förlängs från Kungsträdgården till Nacka Forum.

Den borgerliga alliansen med trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm i spetsen har till sist bestämt sig för att förlänga tunnelbanan från Kungsträdgården till Nacka. Men det dröjde länge och satt hårt inne. Bättre sent än aldrig. I en programförklaring undertecknad av de ledande borgerliga politikerna landstinget och berörda kommuner publicerad i dagens DN heter det bland annat:

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m) har böjt sig för opinionen.

”En helt ny förbindelse öppnas från Värmdö, Nacka och Hammarby sjöstad till T-centralen, vilket frigör utrymme vid Slussen för den busstrafik som fortsättningsvis blir kvar där. Avlastningen av Slussen och andra delar av tunnelbanenätet innebär att projektet har stor betydelse för hela länets trafiksystem.”

Modellen av den planerade bussterminalen i Katarinaberget, en bussterminal som knappast behövs med det nya tunnelbanebeslutet.

Frågan är nu alltså om man verkligen behöver satsa ett antal miljarder på att spränga ut Katarinaberget  till bussterminal. Tveksamt. Bättre då att satsa på en bussterminal mer perifert à la Gullmarsplan och använda miljarderna som blir över till vettigare kollektivtrafiksatsningar.