T-bana till Nacka onödiggör bussterminal i Katarinaberget

Tunnelbanan förlängs från Kungsträdgården till Nacka Forum.

Annons:

Den borgerliga alliansen med trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm i spetsen har till sist bestämt sig för att förlänga tunnelbanan från Kungsträdgården till Nacka. Men det dröjde länge och satt hårt inne. Bättre sent än aldrig. I en programförklaring undertecknad av de ledande borgerliga politikerna landstinget och berörda kommuner publicerad i dagens DN heter det bland annat:

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m) har böjt sig för opinionen.

”En helt ny förbindelse öppnas från Värmdö, Nacka och Hammarby sjöstad till T-centralen, vilket frigör utrymme vid Slussen för den busstrafik som fortsättningsvis blir kvar där. Avlastningen av Slussen och andra delar av tunnelbanenätet innebär att projektet har stor betydelse för hela länets trafiksystem.”

Modellen av den planerade bussterminalen i Katarinaberget, en bussterminal som knappast behövs med det nya tunnelbanebeslutet.

Frågan är nu alltså om man verkligen behöver satsa ett antal miljarder på att spränga ut Katarinaberget  till bussterminal. Tveksamt. Bättre då att satsa på en bussterminal mer perifert à la Gullmarsplan och använda miljarderna som blir över till vettigare kollektivtrafiksatsningar.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (99)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 99

"Vill man slippa de två busshållplatserna där man kan bli lemlästad bör man ta cykelbron, som man i praktiken inte har någon nytta av..." Jävla människor - fattar ni inte skönheten i vårt människofientliga verk? Som vi ansträngt oss att göra er till de små kryp ni är.

dr Goebbels och hr Speer, 12:25, 3 april 2012. Anmäl

Tusenaliasmannen: Kanske den objektiva diskussionen, där fakta inte får stå tillbaka för personangrepp.

Herbert, Tingesten (Webbsida), 10:03, 3 april 2012. Anmäl

Du försöker skydda någon

Ack ja, 17:37, 2 april 2012. Anmäl

Tusenaliasmannen kommer med invektiv och märkliga påhopp i vanlig ordning när han fått svart på vitt att han har fel. Konstigt att Epstein låter det beteendet fortgå, när det vore mer rimligt att stänga av en som ständigt bryter mot reglerna.

Herbert, Tingesten (Webbsida), 13:22, 2 april 2012. Anmäl

Dina vänner i jimbo ber ofta äldre att hålla mun och flytta ut på landet. Folk vars familjer bott här hela nittonhundratalet. Foster är ju vrålgammal, har lämnat firman och flytt från England, där han är särskilt hatad, Fråga själv vanligt folk om du kommer dit. Faktum kvarstår - även den rabiate lobbyisten för stadsbyggnadskontorets och byggnadsnämndens förda vårdslöshet har här medgett att bussar svänger ut där folk skall cykla. Ett nybygge. Nog är nog. Du är verkligen en jäkla pratkvarn som har mycket att dölja. Åk till Rom och bikta dig innan du blir svart av alla halvsanningar du skrivit här. Nog är nog.

Anonym, 08:25, 1 april 2012. Anmäl

Tusenaliasmannen, jag cyklar som sagt varje dag. Vad det är för bussar som du tror ska svänga ut på cykelbron är fortfarande en gåta, men irrationell skräck kan man kanske inte resonera bort. Nu verkar jag till sist ha fått dig att förstå att cykelbron leder upp till Södermalmstorg och det kallar jag ett gott dagsverke, så nu slutar jag för idag och kryper i säng. Foster har väl inte pensionerat sig? När skulle det ha varit? Skulle hans verk plötsligt bli sämre samma dag som han går i pension, eller hur tänker du? Kanske du menar att äldre personer är så gaggiga att de inte kan göra något bra?

Herbert, Tingesten (Webbsida), 23:45, 31 mars 2012. Anmäl

Tack för allt tålamod. Läsekretsen gläds åt att du äntligen medgett att bussar svänger ut där vi och barnen skall cykla. Planering i världsklass, en arkitektur som sätter oss på kartan singerad av gamle pensionären Foster. I the Capital of Scandinavia planerar vi för jobb på Södersjukhuset genom att bygga in cyklistfällor. Kirurger på amputationssidan måste också leva. Nu tror jag inte att den där cykelgrenen du nämner blir bra, man får väl byta till en 20-växlad hoj. Jag tror att du åker moppe eller kör Merca.

Anonym, 22:07, 31 mars 2012. Anmäl

Tusenaliasmannen, det är lite som att förklara konst för en död hare, men mitt tålamod är turligt nog oändligt. Alltså: På cykelbron finns inga bussar. Cykelbron går från Gamla stans t-banestation parallellt med t-banebron och grenar sig på mitten. Den ena grenen har jag lyckats förklara för dig till sist, den till Söder Mälarstrand. Den andra grenen går till Södermalmstorg, nästan i Götgatans förlängning. Den ansluter ungefär där den allmänna cykelpumpen finns idag, fast lite närmare vattnet. Det går förstås även att ta sig från Söder Mälarstrand till Södermalmstorg via bron. Några fler fel i ditt inlägg: Nivåskillnaden är ca 12 meter, alltså mer som ett trevåningshus. Lutningen upp från Munkbron blir dock mindre stark än idag pga att den är fördelad över en längre sträcka. Gör dig själv och alla andra en tjänst och kolla plankartorna i stället för att kokettera med ditt ointresse för fakta.

Herbert, Tingesten (Webbsida), 21:54, 31 mars 2012. Anmäl

Du och Anna Ankasjö försöker att kränga bron som cykelvänlig. Kul att du äntligen medgav de utsvängande bussarna--------- Vilka ömkliga kräk.---------- Vart leder nu "grenen" från Söder Mälarstrand, mer precist beskrivet?? Nivåskillnaden vid de famösa trapporna lär ju vara ca ett fyravåningshus. Där bygger du tydligen en backe uppför. Duktigt. Du kanske kör moppe och inte cykel.

Anonym, 21:18, 31 mars 2012. Anmäl

För mig är det inte ett dugg obegripligt utan tvärtom gamnska lätt att förstå. På samma sätt som gatubron där bussarna kör så förgrenar sig cykelbron på mitten i en uppåtgående och en nedåtgående gren. Den uppåtgående går till Södermalmstorg/Götgatan och den nedåtgående till Söder Mälarstrand. På gatubron (som du kallar "motorvägsbron" av någon anledning) kommer inga "utsvängande bussar" eftersom bron är lika rak som idag. Det du tänker på är nog de tre-fyra platserna norr och söder om bron där det ligger en busshållplats intill trottoarkanten och där det inte funnits utrymme att dra cykelbanan bakom busshållplatsen. På de platserna korsar bussar och cyklar varandras väg, precis som idag. Är man inte så rutinerad cyklist och tycker det är lite läbbigt så kan man välja att undvika de platserna genom att ta nya cykelbron.

Herbert, Tingesten (Webbsida), 21:01, 31 mars 2012. Anmäl