Röda tygstycken delades ut mot bussterminalen i Katarinaberget

För fyra år sedan hängde motståndare till den planerade gallerian under Odenplan ut röda skynken i sina fönster som protest. Nu gör motståndarna till den planerade utsprängda bussterminalen i Katarinaberget detsamma. På lördagen delade aktiva medlemmar i föreningen Bevara Slussen ut röda tygstycken till intresserade att hänga ut i fönstren som protest mot bussterminalen och de nya Slussenplanerna. Redan på eftermiddagen kunde röda tygstycken beskådas i fönstren på några av husen runt Slussen.

Annons:

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (56)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 56

Hela frågan om renovering/utbyte av bron vid Slussen kan sammanfattas: Jävla människor - fattar ni inte skönheten i vårt människofientliga verk? Som vi ansträngt oss att göra er till de små kryp ni är.

dr Goebbels och hr Speer, 12:35, 12 april 2012. Anmäl

Bevara Stockholm: Aluminatbetong hörde 30-talet till. Var proportionerna fel blev det sämre hållfasthet. I en del fall blev det värre än Slussen. I en del fall har aluminatbetongen, som du skriver, klarat sig bättre än i Slussens fall. Om man ska kalla det fusk? Nja det var ju konventionellt att bygga så men skulle betraktas som fusk, precis som många taklösningar på 60- och 70-talet idag skulle ses som fusk.

Erik, 16:37, 11 april 2012. Anmäl

Erik: Det betyder alltså att Slussen byggdes enligt en då vanlig teknik och att ditt påstående om att det skulle vara fusk/hafsbygge inte stämmer. Det finns också andra konstruktioner från samma tid som Slussen som underhållits löpande och det har gått bra.

Bevara Stockholm (Webbsida), 15:59, 11 april 2012. Anmäl

@Erik. Det jag menar är. Riv Slussen. Men ge oss ett BRA förslag. Foster & Berg förslaget är inte tillräckligt bra. Utseendemässigt.

JD, 13:50, 11 april 2012. Anmäl

Bevara Stockholm: Läs planhandlingarna. Det står att betongen vittrar och pålningen är undermålig. Det står inte explicit att det är fusk men från den tiden var det vanligt med aluminatcement som gick att gjuta snabbt. Problemet var om man ruckade i proportionerna i blandningen kunde hållfastheten förloras efter bara något årtionde. Riktigt så illa gick det inte med Slussen men nu så har hållfastheten urholkats att det är dags att byta. Det kan man inte ändra på genom uppfräschning som vissa verkar tro. Det handlar om att byta ut all porös betong och slå i nya pålar.

Erik, 12:44, 11 april 2012. Anmäl

Erik: Varifrån har du fått uppgiften att Slussen är ett fusk/hastbygge? Jag har aldrig hört någon annan påstå att det skulle vara orsaken till förfallet. Har du en oberoende källa som kan styrka ditt påstående?

Bevara Stockholm (Webbsida), 09:50, 11 april 2012. Anmäl

JD: Ja redan på 70-talet visste man att Slussen var bortom all räddning. Varför skulle man satsa en massa pengar på något som ändå måste rivas inom något decennium (pga undermålig pålning och vittrande betong)? Men man hade nog inte tänkt att rivningen skulle vänta ända till 2014. Den var nog snarare planerad till 80- eller 90-talet. Nu använder vi Slussen på övertid och man tvingas stänga av fler och fler delar för att upprätthålla ett visst mått av säkerhet. Det har som sagt redan fallit ner betongsjok på Saltsjöbanans perrong. Och nej, det har fortfarande inte med dåligt underhåll att göra utan det faktum att Slussen var ett fusk/hastbygge. Detta faktum kan ingen uppfräschning i världen ändra på.

Erik, 22:30, 9 april 2012. Anmäl

Erik. Konspiratisteori. Hm. Jag pratar fakta och sanning. Ingen rök utan eld...Läs den här artikeln. http://stockholm.etc.se/debatt/den-okanda-historien-om-slussens-rivning "....Enligt Åke Bjurholm har Gatukontoret haft siktet inställt på att riva Slussen så länge han har arbetat där. Ingenjör Carl Silwerbrand, 89, var Åke Bjurholms företrädare. Han började på Gatukontoret på 1970-talet. –Vi fick tydliga direktiv att inte satsa mer än nödvändigt på Slussen, då den skulle bytas ut, förklarar han. Hans kollega vid Gatukontoret, ingenjör Lars Modée, 85, säger likadant. –Vi begärde 20 miljoner till underhåll, men fick bara fem. Då sa vi: ”Slussen är räddningslöst förlorat!”. –Det var omöjligt att upprätthålla kvaliteten med de små medel vi fick, och det var uppenbart för oss att avsikten var att Slussen skulle rivas, säger Lars Modée. ....."..

JD, 20:45, 9 april 2012. Anmäl

Nu är jag varken slussenkramare eller aliasman. Det går att göra ungefär som jag säger, med nödvändiga mindre modifikationer. Du saknar viljan - då går ingenting! Det gör även fullmäktige, som gömmer sig bakom det helt ansvarslösa konstaterandet att det blir bilköer om man stryper trafikflödet. Goddag yxsskaft. Sluta att förolämpa olika läsare här med oförskämdheter och ren dumhet.

innerstadsbo och ..., 14:47, 9 april 2012. Anmäl

JD: Att en ruta fått stå trasig i två veckor är vardagsmat i förorten. En anledning kan vara att färre passerar, medan många passerar i innerstaden. De som passerar förbi Slussen gör detta i hast. Det är ingen plats man gärna stannar på och i hasten märker man inte en och annan trasig glasruta. En trasig glasruta passar annars rätt fint in i bilden av vittrande betong. Angående dit konspirationssnack om att staden skulle vilja att fler betongblock skulle trilla ner (det har redan trillat ner på Saltsjöbanans perrong): Betongen dåliga hållfastighet beror på att man fuskade med detta på 30-talet. Hållfastigheten blir ju inte bättre av att man fräschar upp lite. Man är nog dock mån om att få igång ombyggnaden så fler block inte hinner trilla ner. Men det finns ju en del röststarka grupper som vill förhala och förhala. Man kan förstå personerna i bilden ovan. Själv skulle jag föredra obegränsad utsikt över Gamla Stan från mitt fönster. En byggarbetsplats är inte någon rolig utsikt. Man frågan är om deras köksutsikt ska prioriteras framför hundratusentals resenärers säkerhet.

Erik, 12:49, 9 april 2012. Anmäl