Kritik mot bussterminal i Katarinaberget

Bygg en ny och fräsch bussterminal vid Slussen på samma plats som dagens och skippa den planerade gallerian som numera går under namnet ”handelsplats”, menade kritikerna av den planerade utsprängda bussterminalen i Katarinaberget, när frågan diskuterades på tisdagskvällen i ABF-huset.

Idén att spränga in en bussterminal i Katarinaberget vid Slussen har mötts av kritiken att det skulle bli en dyr, opraktisk och svårtillgänglig anläggning med långa avstånd mellan busshållplats och tunnelbaneperrong.  Kritikerna ordnade ett möte i ABF-huset på tisdagskvällen inför onsdagens politiska behandling av frågan i kommunstyrelsen.

Kritikerna Lennart Klaesson och Tor Edsjö.

Grundproblemet är den galleria som planeras att byggas på delvis samma plats där den nuvarande hårt slitna bussterminalen ligger. Om gallerian utgår ur planeringen kan en ny fräsch och ändamålsenlig bussterminal byggas på samma plats som bussterminalen ligger i dag.

Krister Malmkvist, centerledare i Värmdö, ska försöka övertala partibrodern Per Ankersjö, centerledare i Stockholm, att säga nej till bussterminalen i Katarinaberget. Till höger står arkitekt Eva Björklund.

Det menade de kritiska arkitekterna Lennart Klaesson, Eva Björklund och Tor Edsjö som staplade argument på argument mot Katarianabergsterminalen. ”Om bussterminalen sprängs in i Katarinaberget uppstår svårigheter för människor som inte lätt tar sig fram eftersom nivåskillnaderna mellan de olika planen blir betydande. Olycksriskerna ökar när bussarna ska köra i vänstertrafik och dessutom backa ut från sina hållplatser inne i terminalen. Kapaciteten kommer inte att öka utan bli ungefär som dagens slitna bussterminal. Avstånden från busshållplats till tunnelbaneperrong blir betydligt längre än i dag. Byggnadstiden 4-6 år kommer att bli besvärlig med bussterminalen förlagd till en jättelik flotte ute i Saltsjön. Risken är stor att känsliga byggnader, som exempelvis Kägelbanan, skadas under sprängningarna”.

Vänsterpartisten och landstingsledamoten Janne Strömdahl säger till skillnad från partikamraterna i Stockholms stadshus nej till en bussterminal i Katarinaberget.

Ingen som försvarade idén med bussterminal i berget var på plats på mötet. Alla inbjudna företrädare för staden hade tackat nej till att delta. Den borgerliga alliansen plus vänsterpartiet är för att bussterminalen sprängs ut i Katarinaberget. Samtidigt var vänsterpartiet emot nya Slussen när detaljplanen klubbades igenom i kommunfullmäktige. Alla vänsterpartister är dock inte för att spränga ut en bussterminal i Katarinaberget. Landstingsledamoten Janne Strömdahl (v) höll med kritikerna på mötet. Även i centern råder delade meningar. Centerledaren i Värmdö Krister Malmkvist sade på mötet att han skulle försöka övertala sin partikollega centerledaren i Stockholm Per Ankersjö att gå emot förslaget. Jag tvivlar på att han lyckas. Men försöka duger.

Jan Åman från Nacka miljövårdsråd var också kritisk mot bussterminalen i Katarinaberget.