”Bombnedslag” på Söder

 

”En aktiv insats för framtiden” …

… jag tror inte …

… jag håller med.

Bortsprängd är nu bergknallen med Tobaksmonopolets lilla park i hörnet av Maria Skolgata och Rosenlundsgatan. ”Det ser ut som ett bombnedslag”, kommenterade en gammal Söderbo som gick förbi när jag stod där och fotograferade.

På Maria Skolgata 40, mittemot Tobaksmonopolet och den lilla parken, flyttade jag in som nygift för exakt femtio år sedan i en omodern etta högst upp i huset med utsikt över hela anläggningen. Det kanske är därför jag följt utvecklingen i kvarteret lite extra noga även fast jag sedan flyttade därifrån för länge sedan.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (64)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 64

Åke, 11:10, inte helt klart för mig varför du använder din energi till att försvara bygget på Tobaksmonopolet,. En bostadslös har tre möjligheter i dagens Stockholm, accepterar alliansens bostadspolitik som går ut att andrahandsuthyrning av bostadsrätter släpps fri, alltså du hyr andrahand en bostadsrätt och betalar ägarens kostnader och en hel del till. Alternativt, du ifrågasätter bostadsminister Attenfall(kd)s passivitet, protesterar tillsammans med andra 399 999 bostadslösa. Ni är en stark grupp. Den 3.e varianten, snabbaste vägen är att du köper en bostadsrätt, finns hur många som helst till salu och flera blir det så som man bygger som här Tobaksmonopolet, hela 91 bostadsrätter. Har du inte råd, ja då är det synd om dig. Man kan alltid skaffa en tält, det finns än så länge parkmark. Nattbussar är bra också. Och sedan finns det en 4:e möjlighet, flytta från Stockholm till glesbygden, skaffa en snöskoter och börja jaga.

Blue, blue eyes, 03:07, 20 augusti 2013. Anmäl

@Blue blue eyes: Varför skulle min egen situation vara relevant för min åsikt om byggandet på privat mark? Ingen parkmark har bebyggts på den plats som bloggposten handlar om. Självklart skulle jag hellre se att det byggdes hyresrätter, men dessa skulle jag inte heller ha råd att bo i, då hyran för nybyggen brukar vara extremt hög. Men hellre att det byggs något, än inget alls. Varför jag tycker att det är bra att det byggs just här har jag förklarat i tidigare kommentarer.

Åke, 11:10, 17 augusti 2013. Anmäl

@Åke, spela inte dum. Om, du på riktigt är en av dessa bostadslösa, hur kommer det sig att du försvarar dessa bostadsbyggen på grön-och parkområden, några stycken exklusiva bostadsrätter innerstan?!? Det finns redan massor av bostadsrätter till salu, innerstaden, nära innerstaden Liljeholmskajen, Sjöstaden, osv . Du behöver inte vänta att ännu flera byggs. Har du pengar, köp.

Blue, blue eyes, 00:16, 17 augusti 2013. Anmäl

@Blue blue eyes: På vilket sätt hjälper vi dessa 400 000 (varav 1 är jag) genom att inte bygga något?

Åke, 11:34, 15 augusti 2013. Anmäl

@Åke, du har visst inte fattat att 400 000 står i bostadskön i Stockholm. 28000 hyresrätter har sålts ut.

Blue, blue eyes, 00:57, 15 augusti 2013. Anmäl

Jag håller med dig till fullo SAR, stadshatarna och förändringsfobikerna verkar bara kunna argumentera med känslor och invektiv, istället för sakliga argument.

Åke, 11:05, 12 augusti 2013. Anmäl

Det lönar sig inte att diskutera med dessa obildade fanatiker nedan. Låt dem vara.

SAR, 08:31, 12 augusti 2013. Anmäl

Foliehatten, 23:54, kö till servicehus är verkligen verklig. Staden väntar att gamlingarna dör bort. Ingen konspirationstänk, detta verklighet i vår Stockholm. Jag mycket insatt på äldreomsorg i Stockholm. Det sitter gamla människor isolerade i dessa trevliga hyreshus med tre våningar utan hiss som byggdes på 40-50- talet, på den tiden då man fortfarande respekterade naturen. Unga människor engagera er , ställ krav på staden så att servicehus som har lagts ner öppnas igen då finns snabbt flera tusen lägenheter avsedda unga familjer lediga.

Blue, blue eyes, 21:16, 9 augusti 2013. Anmäl

Jim By, jag fattar men det jag fattar inte, stadsbyggnadskontoret och byggherrar väljer bergsknallar och gamla träd, gärna gamla ek för att bygga några stycken exklusiva bostadsrätter. Valet av platsen är en gåta. Man hugger ner träden, spränger berg ända minst 5 meter under marknivå för bygga några stycken dyra bostadsrätter och garage för bilarna. Det är så korkad. Detta gör man i Stockholm som uppenbarligen (läs svd:s bostadsbilaga) har överskott av dyra bostadsrätter, samtidigt som 400 000 står i bostadskön.

Blue, blue eyes, 21:01, 9 augusti 2013. Anmäl

En annan positiv sak med denna förtätning är att det kanske kan bringa liv till Maria Skolgata. Det finns en del verksamhetslokaler i gatuplan på norra sidan, vissa av dem verkar vara tomma eller föra en tynande tillvaro. Med fler bostäder i kvarteret kanske det kan bära sig för småföretagare att öppna nya verksamheter i dessa!

Åke, 19:08, 9 augusti 2013. Anmäl

AB Atomenergis gamla kontor i Liljeholmen rivs för bostadshus

 

AB Atomenergis gamla huvudkontor från 1964 …

… det s.k. Nutekhuset vid Liljeholmens centrum …

… rivs just nu …

Liljeholmen blir liksom många andra gamla industriområden mer och mer ett renodlat bostadsområde. Men det inte bara byggs i Liljeholmen. Det rivs också. Det väldiga komplexet som byggdes som huvudkontor för halvstatliga AB Atomenergi 1964, det s.k. Nutekhuset, (Nutek – numera tillväxtverket – satt i lokalerna sedan Atomenergi lagt ned verksamheten) vid Liljeholmens centrum, rivs just nu, och ska ge plats åt nya bostadshus med 225 lägenheter.

… för att ge plats åt …

… bostadshus med 225 lägenheter.

Komplexet ligger i kvarteret Rosteriet, namngivet efter Kathtreiners maltkaffefabrik som låg i kvarteret för hundra år sedan och flyttade därifrån 1924 då Pharmacia flyttade in. Det huset revs för trettiofem år sedan. Vad jag inte blir klok på är om man kan kalla Kathreiners för ”kafferosteri”. Företaget rostade nämligen inte kaffebönor utan säd, korn tror jag, surrogat således. I reklamen propagerade företaget rentav mot de ”giftiga” kaffebönorna. Kanske är det därför kvarteret inte heter Kafferosteriet, utan bara Rosteriet. Vem vet. Snart blir det i alla händelser bostadshus på platsen.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 1

Kommentarer (19)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 19

Åke, 11:39, Jag fälld många tårar över gamla träd som en efter en försvinner. Detta skolbygge är direkt en katastrof som påverkar oss alla som bor i närheten. Parkmark, gamla träd skövlas, rotar man i marken då frigörs alla gifter som finns inbäddade. Allt sk!t hamnar i sjö Trekanten som redan nu har stora in/utrinningsproblem. 900 barn som "oroliga"föräldrarna skall transportera med bilar, gatan förbi sklolan är en krokig smal gata. Fför att ta sig tillbaks till Liljeholmen måste man köra runt och genom Gröndalscentrum. Gröndalsvägen som redan nu är mycket hårt belastad, tvärbanan, olika busslinjer och privatbilister som använder gatan som smitväg till Essingeden. Det är en gåta varför stadsbyggnadskontoret har kommit med detta. Hela industriområdet i Liljeholmen kommer att byggas om till bostäder. Varför tänkte man inte skolan när man planerade, t.ex ombyggnaden av kv Rosteriet?

Blue, blue eyes, 22:36, 19 augusti 2013. Anmäl

@Blue blue eyes: Hur många tårar har du fällt över alla hundraåriga träd som stod på Södermalm, Östermalm, eller där Gamla Stans gränder ringlar? Först ska skolan byggas på parkmark säger du, sen att det är gammal industrimark som är förgiftad. Hur ska du ha det? Det är väl jättebra att marken saneras så att den kan användas!

Åke, 11:39, 15 augusti 2013. Anmäl

@Åke, Gröndal är attraktiv i dag för att det finns hundraåriga träd, gamla trädgårdar. Men motorsågen sjunger både i Liljeholmen, runt sjö Trekanten och i Gröndal, jättelika träd försvinner en efter en. Den moderna tekniken är att man smular sönder stubbarna, det finns inte någonting kvar av träd som stått där hundratals år Skolan kommer att byggas på ett gammalt industriområde, marken är förgiftad med arsenik, bly, vem vet, svanar och andra vattenfåglar har dött efter att Vattenfall grävde upp i marken.

Blue, blue eyes, 00:45, 15 augusti 2013. Anmäl

@Blue blue eyes: Det låter ju jättebra att den täta urbana miljön byggs ut utanför tullarna! Gröndal har redan en tillstymmelse till traditionell kvartersbebyggelse, låt oss hoppas att detta utvecklas i området. Och kul för skolbarnen att de får en skolgård så nära vattnet!

Åke, 10:10, 13 augusti 2013. Anmäl

Åke, du verkar inte vara insatt i stadens planer. Det finns byggplaner på hela området från Liljeholmen, Gröndal ända fram till Ekensberg. En skola med 900 elever kommer att byggas på parkmark vid sjö Trekanten.

Blue, blue eyes, 22:33, 12 augusti 2013. Anmäl

Han skrev ju att det är just det folk inte kommer att vilja. De som kan välja.

Anonym, 16:34, 11 augusti 2013. Anmäl

@moderat: tycker du Vasastan, Östermalm eller Söder är omänskliga miljöer? Det som byggs i Liljeholmen kommer inte ge i närheten av den täthet som finns innanför tullarna. Men för all del, vill du hellre bo ute på landet så flytta dit, det kommer inte lidas någon brist på människor som vill ta del av det urbana Stockholms utbud.

Åke, 19:13, 9 augusti 2013. Anmäl

Nordin-Kevius bygger "bostadsmaskinen Stockholm". När den är klar har stan blivit så otäck och rent omänsklig att de som har råd flyr ut i grönskan.

moderat av annan uppfattning, 19:21, 7 augusti 2013. Anmäl

Ljudet från grävskopor och betongborrar. Varför skall dessa gamla kontorshusen bort, varför? Ännu en vit uppkomlingsfästning med plexiglasbalkonger. Det hade blivit mycket mera intressant att bevara byggnader och skapa lägenheter inuti, stundentbostäder t.ex. I Gröndal har gamla kontorsbyggnader omvandlats till exklusiva bostadsrätter. Det var mera liv på gatorna och bättre service när byggnader var arbetsplatser.

Blue, blue eyes, 05:46, 6 augusti 2013. Anmäl

Kärnkraft är omodärnt, oekonomiskt och bygger på många olika orealistiska antaganden.... Bra att riiva det gamla nästet för folk som inte såg skogen för bara träd.

major W, Linnégatan, 16:37, 2 augusti 2013. Anmäl

Svalkande vatten i Botvids källa

 

I Salems kyrka samlade ett sextiotal personer på den helige Botvids dag (28 juli) för att lyssna på legenden om hans liv och företa en vandring till Botvids källa.

Den helige Botvid blev enligt legenden yxmördad av en frigiven träl och därför är yxan ett av hans attribut. Här är han avbildad på en kopia av det altarskåp i Salems kyrka som överlämnats till Historiska museet där det har en framträdande plats i medeltidsavdelningen.

Hedersordföranden i Salems hembygdsförening Lars Svahn berättade om den välbärgade Botvid som efter en resa till England för runt niohundra år sedan omvänts till kristendomen för att missionera vid hemkomsten.

Botvid friköpte också en träl som han åtföljde en bit på vägen. Men den trolöse trälen yxmördade Botvid som tack. Botvid begravdes i föregångaren till Salems kyrka. När hans bror Björn någon gång på 1100-talet lät bygga Botkyrka kyrka flyttades Botvids kvarlevor dit. Under transporten sattes kistan ned halvvägs framme och på platsen vällde vattnet upp (och gör så än i dag). Så uppstod enligt legenden Botvids källa.

Ett sextiotal personer deltog i årets upplaga av Botvidsvandringen. ”Rekordmånga”, enligt Björn Kallner, ordförande i Salems hembygdsförening, som gick i spetsen med en vandringsstav.

Efter föredraget i kyrkan vandrade de församlade gamla Södertäljevägen en och en halv kilometer (åt Stockholmshållet) tog av in i skogen och var framme vid källan där, efter ett framträdande som skildrade ett medeltida mirakel, deltagarna fick smaka av det järnhaltiga, kylslagna och mycket välsmakande vattnet, varpå psalmen 246 unisont avsjöngs i den trolska skogsgläntan ”Här en källa rinner, Säll den henne finner! Hon är rik och klar, Gömd, men uppenbar.”

Agneta Widén och Carla Sveningsson agerade medeltidsmänniskor i spelet om ett mirakel …

… vid Botvids källa …

… varpå det ”heliga”, mycket välsmakande vattnet portionerades ut.

Allt var mycket stämningsfullt. Det är en fin tradition som Salems hembygdsförening upprätthåller år efter år.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Så trevligt att ta del av vandringen! Fina bilder från en fin tradition. Och källor har en stark dragningskraft på både människors kropp och själ!

Valter Isander, 17:45, 30 juli 2013. Anmäl

Roligt att du kom ut till Salem i söndags och var med på Botvidsvandringen. Bilderna vid källan är verkligen stämningsfulla. Och den lille gossen som var med heter Botvid! Det fick vi veta vid Nedre Söderby, kaffestugan. Välkommen igen! Vänliga hälsningar Agneta Widén Salems Hembygdsförening

Agneta Widén, 15:24, 30 juli 2013. Anmäl

Skatepark byggs på Årstalänken

 

Minirampen på Årstalänken började byggas på lördagen …

Det sågades och skruvades i ökenhettan vid Årstafältet på lördagen. Minirampen för skateboardåkarna började byggas på gamla Årstalänken i den ände som ligger närmast Huddingevägen.  I fem år har Birgitta Adolfsson i Nätverket Årstafältet jobbat för idén att uppföra en anläggning för skate och inlines.

… av från vänster Kaj Karlsson, Henrik Ström, Birgitta Adolfsson (i bakgrunden) och Oskar Bergseth …

I våras beviljade stadens kulturförvaltning 100 000 kr till ordnandet av Organic Skatepark (60 x 25 meter) som anläggningen ska heta. Under de tre närmast följande lördagarna fortsätter arbetet med att färdigställa minirampen som sedan förhoppningsvis är klar att invigas. Alla frivilliga krafter som vill delta i arbetet är välkomna.

… och konstruktören Andreas Westling, till höger.

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Underbart att vi äntligen kommit igång! All handräckning och idéer välkomnas framöver. Flera nya personer deltog eller anmälde sitt intresse redan första lördagen. Vi vill gärna nå ut till åk-sugna tjejer oxå! Hoppas vi ses på lördag – Årstalänken 11.00–18.00 (Buss 144 från Gullmarsplan, hållplatsen efter Linde vid Södermalms Trä alternativt Tvärbanan, station Linde, gå mot Årstafältet och följ Årstalänken i riktning mot Södermalms Trä)…

Birgitta (Webbsida), 00:30, 30 juli 2013. Anmäl

Fantasifullt i Jordbro

F.d. Jordbromalmsskolan smyckas under ledning av den internationellt kände muralkonstnären Daniel Pulido från Nicaragua.

Många hjälper till.

För tio dagar sedan såg nedlagda Jordbromalmsskolan (numera Jordbro Kultur- och Föreningshus) ut som vilken trist modern skola som helst Men redan nu är den gladare, på väg att smyckas med stora målade utsågade fantasifigurer under ledning av den internationellt kände muralkonstnären Daniel Pulido från Nicaragua. Även en vägg i själva centrum dekoreras just nu med målade ”pixlar” som sätter färg på en annars steril fasad. Den 10 augusti blir det stor invigningsfest under ledning av Jordbro VärldsOrkester som tagit initiativet till projektet.

Den trista affärsfasaden i centrum smyckas med ”pixlar” …

… målade av ungdomar i Jordbro.

Se också: Fasadsmyckning i Jordbro

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

[...] Nyheters Lars Epstein har upprepade gånger skrivit om projektet. (Hittills? 15/7, 26/7 och 9/8.) Även Sverige Radio P4 har rapporterat från [...]

Muralmålare i Jordbro | Folkpartiet Haninge (Webbsida), 12:35, 20 augusti 2013. Anmäl

Läckert! och inspirerande då planerar liknande utsmyckningar av Organic Skatepark på Årstalänken… : ))

Birgitta (Webbsida), 11:30, 30 juli 2013. Anmäl

Inför pristak på taxi

 

Ockerpriser för taxiresor är inget nytt för den som känner till systemet. Marknaden är avreglerad sedan två decennier. Fri prissättning råder.

Taxistolpen vid Kornhamnstorg …

Vid taxistolpen på Kornhamnstorg står ofta en rad taxibilar med hutlös prissättning och väntar på kunder.  Det är helt lagligt att ta fem eller sju gånger så mycket betalt som de seriösa åkarna. Av de fem bilar som stod och väntade på aningslösa kunder i dag vid tolvtiden tog fyra 1 499 kr för en mil medan den femte tog 1 999 kr, dvs. drygt två tusenlappar för en resa till exempelvis Rågsved.

… där bilarna med de höga priserna står i kö och väntar på godtrogna kunder …

Jan Valeskog (s) motionerade förra året om att Stockholms stad skulle verka för att den fria prissättningen för de s.k. friåkarna skulle slopas, men fick nej av alliansen bland annat med motiveringen att Stockholms stad aktivt arbetar med att informera turister och besökare om den fria prissättningen genom flygblad och affischer på hotell och i hamnarna.

… ingen bil är billigare än 1 499 kronor milen …

Men många missar informationen. Det finns ju också gamla och folk med dålig syn som vill åka taxi men inte uppfattar den lilla prisinformationen på bilen och därför blir uppskörtade av taxichaufförer utan samvete.

… och den dyraste kostar 1 999 kronor milen att åka i.

Stockholms Hamnar vill ha pristak eftersom man ofta ser hur turister skinnas av oseriösa taxichaufförer. “Högst bekymmersamt är att resenärerna inte enbart luras på pengar utan att det ofta uppstår oreda och hotfulla situationer i anslutning till våra hamnområden när resenärerna ska betala för resan. Drabbade är även hamnens egen personal då dessa försöker ingripa”, hette det i remissvaret på Jan Valeskogs motion.

Jag håller med Stockholms Hamnar. Inför pristak på taxiresor!

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (6)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-6 av 6

Jag tycker att de skulle kunna ha färgkodade etiketter istället för att alla har gula. De som t.ex har typresepris under 300 kr skulle kunna ha en grön etikett, de mellan 300-500 skulle kunna ha en gul och de som har över 500 skulle kunna ha en röd. Då är det lättare för kunden att identifiera en dyrtaxi och undvika den, om man vill.

S, 20:42, 2 augusti 2013. Anmäl

Undras vad det kostar att skaka Kalles hand? Tänk om spärrvakterna fick välja priset själva. Så att man då varje gång måste ta fram kalkylatorn för att veta om man har råd, eller om man måste gå till en annan spärr och stå i kö igen. Nä, jag håller med Epstein. Återigen bra observerat !

David H, 14:54, 31 juli 2013. Anmäl

Tur att det finns klokt folk som Kalle, som kan nyansera lite.

Erkki, 01:14, 28 juli 2013. Anmäl

Hej, Jag tror problemet är att andra länder har prisreglering och att därför turister är vana vid att man inte behöver fråga vad taxi kostar innan man hoppar in i en taxi. Så vi bör inte införa prisreglering utan dels ha bättre information om priserna, dels verka för att andra länder tar bort sin prisreglering. Vad finns det för skäl att ha prisreglering på taxi när man inte har det på restauranger och andra förnödenheter. Det är ju inte direkt människor med dålig ekonomi som åker taxi så den sociala aspekten finns ju inte. Det är inte värdigt en marknadsekonomi att ha prisreglering på taxi. Märkligt att USA m fl marknadsekonomier har det. Kalle

Kalle Björklund, 13:52, 27 juli 2013. Anmäl

Hej, Jag tycker absolut inte man ska införa pristak på taxi. Jag inser problemet men problemet är inte vi i Sverige utan att ett flertal Västeuropeiska demokratier har prisreglering på taxi, vilket är mycket märkligt. Detta gör att turister struntar i att kolla vad det kostar innan de hoppar in i en taxi. Ska vi införa pristak, prisreglering, på restauranger, på att köra Go Cart och annat också. Hela felet, eller stor del av problemet, är att turister är vana vid prisreglering på taxi från andra länder och därför är de inte noggranna med att kontrollera vad det kostar innan de hoppar in i en taxi, eller de frågor inte vad de kostar innan de hoppar in i taxin. Hade de inte varit vana vid prisreglering, pristak, hemifrån hade de frågat vad det kostar tror jag och vi hade inte haft dessa problem, precis som om de går på konsert, äter middag eller annat. Ingen kan väl bli sur om en turist får en nota från en lyxrestaurang för att det kostar mkt. Alla tycker då turisten borde ha kollat priset på menyn innan de beställde. Vad är skillnaden med taxi? Så att införa en planekonomisk regel bara för att andra länder, marknadsekonomier, har det är inte lösningen. Vi ska istället verka för att andra länder avregleras även när det gäller taxi. Vi ska också jobba med information, att taxi måste ha tydliga prisuppgifter i bilen och på skyltar mm, för att människor inte ska bli missnöjda med priset. Prisreglering är inte värdigt en marknadsekonomi lika lite på taxi som på andra förnödenheter. Hade andra länder inte haft prisreglering hade inte någon taxi i Sverige kunnat ta hutlösa priser för då hade ingen turist kunnat bli lurad, eller i vart fall få. Då hade nämligen alla frågat efter ett pris, precis som att man kollar menyn innan man äter på en restaurang. Där ligger problemet tror jag utan att jag har något stöd för den uppfattningen. Men det är mer än märkligt att USA m fl länder kör planekonomi på taxi. Några få argument som att transport är viktigt för ett land mm räcker inte för att införa prisreglering på taxi tycker jag. De personer som har det riktigt svårt i samhället åker ändå aldrig taxi oaktat prisreglering, de åker buss, tåg och Tbana. Kalle Björklund

Kalle Björklund, 13:44, 27 juli 2013. Anmäl

Och var skulle det pristaket tänkas hamna - tio procent max över ordinarie åkerier eller 25 eller okej då - 100 procent men inte mer, annars aja baja! Då hamnar vi bara i myndigheters, enskilda tjänstemäns godtycke, för vad är skälig taxa. Definiera det på kronan, den som kan. Nej, är det fri konkurrans så är det. Antingen detta eller taximonopolet åter, välj mellan "taxi var god dröj" eller var god pröjsa lite extra mycket.

Anonym, 01:34, 27 juli 2013. Anmäl

Här ska staden växa på höjden

 

Scandic hotell på Vasagatan …

… är nu jämnat …

… med marken.

Det knappt fyrtio meter höga Scandic hotell vid Vasagatan är nu jämnat med marken. I stället kommer en drygt sextio meter hög byggnad med ett 400-rumshotell, 20 bostadslägenheter och huvudentré till Citybanan vid Centralen att byggas på platsen.  Ett beslut som en ohelig allians av moderater, centerpartister, kristdemokrater och socialdemokrater klubbade igenom för ett halvår sedan. Miljöpartiet, vänstern och miljöpartiet ville ha ett lägre hus.

Folkpartiet försökte förgäves få med sig sina allianspartners på idén att bygga en lägre byggnad på platsen i stället för den som nu kommer till stånd bland annat med hänsyn till Klara kyrka och Vasagatans intilliggande bebyggelse.

”Att placera ett så högt hus precis framför Klara Kyrka är ett okänsligt ingrepp i stadsmiljön”, menade till exempel folkpartiet i alliansen. Vidare menade folkpartiet: ”För oss är det oerhört viktigt att planeringen och utformningen av byggnaden sker med utgångspunkt i den gällande stadsplanen samt att stor hänsyn visas stenstadens unika struktur, karaktärsdrag och silhuett. Detta förslag tar inte hänsyn till några av dessa aspekter. I stadskärnan bör den speciella karaktären med lägre bebyggelse bevaras och där det är möjligt, med hänsyn till kulturmiljöerna, kan den kompletteras med ny bebyggelse och förtätas. Detta bör vara utgångspunkten då man planerar ny bebyggelse på denna centrala plats på Vasagatan.”

Men så blir det alltså inte.

Så här kommer den nya byggnaden att se ut som ska ersätta det nu rivna Scandic hotell.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (21)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 21

@Anonym: Eftersom de allra flesta inläggen av de stadsfientliga och förändringsfobiska signaturerna är så lika i stil och innehåll är det uppenbara självklart att det är en eller några få personer som ligger bakom flertalet av dem.

Åke, 10:15, 13 augusti 2013. Anmäl

RE: Tackar: Hi hi, tack ska du ha.

Kerstin J, 08:29, 12 augusti 2013. Anmäl

Det har nog sina orsaker. Varför kallar du ideligen dina antagonister för aliasmän trots att det är uppenbart för envar att det vanligen är helt olika människor som skrivit??

Anonym, 17:02, 11 augusti 2013. Anmäl

Tusenaliasmannen visar sin sedvanliga dåliga respekt genom att kalla sina meningsmotståndare för "nollor" och antyda att de inte borde få komma till tals.

Herbert, Tingesten (Webbsida), 09:25, 9 augusti 2013. Anmäl

Nollan får inte längre länka till sina polare innerstadsvandalernas hemsida. Genom att skriva som det är har han verkligen avslöjat dem- och hur de tänker innerst inne.

Tackar!, 08:07, 9 augusti 2013. Anmäl

Baktala inte miljöpartiets hänsyn till människors goda närmiljö i staden! Det tycks mig efter att ha läst flera av dina teknokratiska inlägg här som du varken förstår dig på människor eller stadsbyggnad för en god bomiljö. Hur skulle det vara att gå ut i solen en stund i stället för att förarga läsarna av Epsteins blogg?

Charlie, 09:19, 6 augusti 2013. Anmäl

"Miljöpartiet, vänstern och miljöpartiet ville ha ett lägre hus". Ja, Miljöpartiet ville det säkert så mycket att man måste räkna dem en extra gång. Miljöpartiet är ju partiet som gjort sig känt för att vilja bygga så glest och därmed miljöovänligt som möjligt.

Herbert, Tingesten (Webbsida), 13:28, 4 augusti 2013. Anmäl

Vem är det egentligen som du anklagar för att vara aliasman denna gång?

xl, 20:49, 3 augusti 2013. Anmäl

Tusenaliasmannen dunkar sig själv i ryggen som vanligt.

Herbert, Tingesten (Webbsida), 14:44, 3 augusti 2013. Anmäl

Kallar du den här kände Barry för aliasman? Be om ursäkt. Nu.

kollega, 10:31, 2 augusti 2013. Anmäl

Svärtan förlorade sina två ungar

 

Svärtans två små ungar har kommit ifrån mamman …

… som simmar hundra meter därifrån och förgäves letar efter sina små.

Utanför ön Kudoxa i Stockholms inre ytterskärgård inträffade en fågeltragedi på tisdagseftermiddagen. Svärtans två återstående ungar kom, kanske på grund av den kraftiga blåsten, bort från sin mamma som tappade kontakten med sina små. De simmade vilset omkring i par längs stranden medan mamman letade på fel ställen. De kom ifrån varandra. Den ena tog sig med möda upp på den klippiga stranden där den utmattad dog efter en liten stund. Även den andra ungen dog en bit därifrån. Båda begravdes av en liten flicka på ön medan svärtamamman simmade vidare och flög runt över vattnet och förgäves letade efter sina små.

De två små kommer ifrån varandra. Den ena klättrar upp på en klippa vid stranden …

… där den lade sig helt utmattad …

… och det tog inte lång tid innan den dukade under …

… och begravdes av en liten flicka på ön …

… alltmedan svärtan förgäves letade efter sina små som båda dött inom loppet av en kvart.

 

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Hej Neon. Eftersom svärtan häckar sent på sommaren är det inte troligt att honan får någon mer kull i år. Men förhoppningsvis nästa sommar.

Lars Epstein, 00:59, 2 augusti 2013. Anmäl

Sorgligt. Det är inte långt mellan liv och död ibland. Kan svärtan få en ny kull i år?

Neon, 10:50, 29 juli 2013. Anmäl

Kungsträdgården nu och då

 

Barn och vuxna …

… hade roligt …

Föräldrarna testade att gå på styltor och de minsta trampade sig fram på minibilarna i Kungsträdgården där det var familjedag på söndagen. Från scenen trollade, jonglerade och utförde Krister Lindgren akrobatiska övningar till publikens förtjusning.  Stockholmarna, stora och små, roade sig i sin mest centrala park.

… i Kungsträdgården …

… på söndagens familjedag.

Det har inte alltid gått för sig för ”vanliga” Stockholmare att vistas i Kungsträdgården läser jag i Helena Frimans informativa bok Stockholm – Svart på vitt (2011) med en underbar samling gamla Stockholmsfotografier från 1860 till 1960.

Kungsträdgården i dag …

 

… och på 1870-talet när den såg ut som en sandöken. Bilden hämtad ur Helena Frimans bok Stockholm – Svart på vitt.

Kungsträdgården anlades som kunglig kålgård med odling av frukt och grönsaker redan under medeltiden. Fram till i mitten av 1700-talet var det bara hovet och aristokratin som hade tillträde till parken som omgavs av murar och staket. Därefter släpptes borgarklassen in men pigorna och drängarna fick stanna utanför till 1797 då Kungsträdgården öppnades för allmänheten. Under Karl XIV Johan förvandlades den till exercisplats.  Så sent som på 1870-talet såg Kungsträdgården ut som en sandöken.

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Återställ Kungsträdgården till hur den var förr som det är nu så har dom förstört allt!

det var bättre förr, 09:11, 25 juli 2013. Anmäl

Burkplockarnas julafton

 

Bajenfansen laddade upp i Björns trädgård med öl och slagord …

… innan de begav sig iväg …

… till nya arenan i Globenområdet.

Invigningen av Hammarbys nya fotbollsarena i Globenområdet blev rena julafton för burkplockarna, i Björns trädgård. Där firade tusentals bajenfans förfest innan marschen mot den nya fotbollsborgen startade från Götgatan vid Medborgarplatsen. När fansen lämnat Björns trädgård såg det ut som ett slagfält på gräsmattan. Burkarna och skräpet som burkplockarna ratade plockade ett gäng från stans entreprenör upp och efter en timme var det fint igen i Björns trädgård och trakten däromkring. Städarbetet övervakades av parkingenjören Kenneth Kempendahl från stadsdelsförvaltningen. Välorganiserat får jag säga.

Efter sig i Björns trädgård lämnade de systempåsar och mängder med tomma ölburkar …

… som plockades av burksamlare och stadens inhyrda städpersonal.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-4 av 4

Vadå överklass ?? det hör väl till vanligt folkvett att hand om sina sopor, det är väl ingen klassfråga direkt och Du som undrade varför det finns flask o burksamlare , dom pantar dom såklart, vilken sten har du sovit under ???

Ulla, 20:21, 21 juli 2013. Anmäl

Dessa trägna, ja rent av maniska samlare av skruvar, flakor och burkar upphör aldrig att förvåna mig. Vad ska dom ha allt detta till, sortera i kartonger och till vilken glädje? Nä, tacka vet jag ett glas fyllt med gott öl!

Anonym, 19:22, 21 juli 2013. Anmäl

Till Anonym: Överklassen har nog inte lika roligt heller. Eller samma kärleksfulla sammanhållning. Överklassen samlas heller inte på detta fina sätt. Överklassen gömmer sig anonymt i sina våningar och där ser ner på folket på gatan, fysiskt iallafall:)

John Arthur Ekebert (Webbsida), 10:28, 21 juli 2013. Anmäl

Snacka om White trash. Bara reser sig och går, lämnar allt efter sig. Så skulle aldrig överklassen göra. Där tar man själv vara på sitt skräp och kastar. Och då menar jag inte den nyrika överklassen a la Stureplansbrats alltså. Man har väl blivit för gammal helt enkelt.

Anonym, 19:59, 20 juli 2013. Anmäl