Medaljskick?

Fråga: Jag tycker det är kul att utsmycka mig med medaljer och ordnar på olika (informella) tillställningar men samtidigt vill jag inte utge mig för att ha något jag inte är förtjänt av, av respekt för dem som en gång har fått dessa utmärkelser. Jag undrar helt enkelt vilka regler som gäller för oss som har köpt medaljer i andra hand?

Svar: Frågan har återkommit ett par gånger sedan den senast var uppe i spalten. Kanhända är det särskilt gott om begagnade medaljer på marknaden för närvarande?

Du funderar i rätt banor över medaljbärandet. Och tråkigt nog för dig måste jag svara att det finns bara två saker man kan göra med medaljer som man har köpt från andra: lägga dem i ett skåp eller sätta upp dem som konstverk på väggen.

Att själv bära medaljer som andra har fått för insatser och tjänster som de har gjort en nation eller organisation är alldeles fel och mot alla regler. Som jag har svarat tidigare: lånta fjädrar är pinsamt och det är svårt att tänka sig mer lånta fjädrar än andras förtjänsttecken, ordnar och medaljer.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (26)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 26

Det finns i alla fall ett undantag mot att bära andras ordnar och medaljer. Ta en tur i London på Rememberence Day och titta på medaljbärarnas högra sida där bortgångna familjemedlemmars medaljer bärs stolt.

Anonym, 16:17, 5 april 2011. Anmäl

Den som har ett behov av att klä sig i SS-uniform, maskerad eller inte, bör fundera om inte professionell hjälp kunde vara till hjälp. (För den som inte vet, var SS en kriminell organisation, skyldig till folkmord på bl.a. zigenare, judar, slaver och många fler grupper.) Vill man tjusig, finns det andra, mycket bättre möjligheter...

Anonym, 08:59, 5 april 2011. Anmäl

Men Helenas vän hade på sig uniform, medaljer, tecken etc på en maskerad. En maskerad! Då brukar man vara utklädd. Jag har gått som gangster, Hitler stålmannen, gorilla, karolin etc. Det har inget med om man sympatiserar med det man klär ut sig till eller inte. Det är en maskerad. Sedab skriver Helena att han även bar uniformen på officiella baler. Men hon menar säkert officiella MASKERAD-baler. Om våannen gick i uniform på en valing bal fast han inte var militär så är det såklart väldigt konstigt.

Vita, 14:03, 4 april 2011. Anmäl

Vilka i-landsproblem. Jag tycker att man kan bära vilka medaljer man vill, även om de ursprungligen tilldelats någon annan. För övrigt tycker jag att man kan använda sig av andras betyg och tjänstgöringsmeriter när man söker jobb också.

A.B., 23:13, 1 april 2011. Anmäl

Håller helt med Ribbing.

Sandy, 19:56, 1 april 2011. Anmäl

Enligt min mening bör man inte sätta nålar i en dyrbar sidenslips i milda färder, då blir den förstörd.

Gris-Greger 2, 13:33, 1 april 2011. Anmäl

Heter FS Idi Amin? Eller varför är det så kul att ha andras medaljer på sig? Föreslår att FS går igenom sitt broschförråd i stället.

?, 12:50, 1 april 2011. Anmäl

Att tro att det är ok att bära nazistsymboler bara för att kommunismen har ställt till med stort elände visar på stor historielöshet och bristande respekt för nazismens offer. Den som inte förstår detta kan ju pröva att springa omkring med en armbindel med hakkors, t.ex. i Polen, Ryssland eller Israel och se vad som händer...

Eric, 08:42, 1 april 2011. Anmäl

Mini, 22:03, 31 mars 2011. Järnkorset är inte förbjudet i Tyskland. Själva symbolen (egentligen "Tyska korset") används bland annat som nationalitetsbeteckning på flygvapnets flygplan. Ordenstecknet Järnkorset (som delades ut under Befrielsekriget 1813-15, Tysk-Franska kriget 1870-71, Första Världskriget 1914-18 och Andra Världskriget 1939-45, är förbjudet att bära i den verson som delades ut under Andra Världskriget, på grund av att hakkorset var avbildat. 1957 utfärdades en ny variant av detta ordenstecken, utan hakkors, som utdelades till dem som fått Järnkorset under Andra Världskriget och detta är tillåtet att bära (om man fått utmärkelsen under kriget).

Besserwisser, 08:17, 1 april 2011. Anmäl

Som soldat som tjänstgjort för rikets säkerhet och även i Utlandsstyrkan kan jag ju inflika att jag skulle se det som ett riktigt grovt klavertramp om jag kom på någon med att bära medaljer eller ordnar de inte förtjänat. Jag tror att även om dessa tankar är extra starka inom armén så är de nog inte mycket svagare inom övriga samhället där tjänstemän och andra också förtjänat medaljer och ordnar. Mina tre medaljer bär jag vid ytterst omsorgsfullt valda tillfällen och jag skulle ALDRIG ens drömma om att t.ex. bära de medaljer min farfar förtjänade i finska vinterkriget. Om jag vore frågeställaren skulle jag inte riskera att skämma ut mig i andras ögon genom att sänka andras prestationer och uppoffringar genom att ta lättvindigt på stater och organisationers tack på dessa.

Erik, 23:03, 31 mars 2011. Anmäl

Parfymterror?

Fråga: Jag lider av migrän, i likhet med en ganska stor procent av befolkningen numera. En av trigger-faktorerna för min migrän är tyvärr lukt, närmare bestämt parfym. I perioder är det så illa att jag inte kan åka buss eller gå på bio. Andra gånger måste jag flytta mig eller stiga av  bussen eller spårvagnen om någon sätter sig intill mig som har för mycket parfym.

Det handlar inte om att jag inte gillar lukten, men att stofferna i parfymen verkar på min hjärna. Detta är mycket svårt för andra att förstå, men fem minuter med sådan exponering kan alltså innebära ett dygn i sängen i ett mörkt rum. Liknande problem har allergiker och astmatiker, vilket betyder att detta rör sig om en stor del av Sveriges invånare.

Det trista med detta är ju att folk tar på sig parfym därför att de vill verka behagliga för andra, men alltså med den motsatta effekten i väldigt många fall. Många blir ju också ”immuna” inför sin egen parfym, så att dom tar på mer och mer. Vissa överdriver så att dom blir ett problem for andras rörelsefrihet.

Inte kan man säga något till människorna på bussen direkt, men hur kan man informera på ett sätt så att man inte trampar folk på tårna och inte framträder som hysterisk?

Svar: Du är inte ensam om din doftintolerans men det är tyvärr omöjligt att göra något åt att andra vill dofta gott och inte inser att någon på bussen, kontoret eller allmän plats kan vara allergisk. På vissa arbetsplatser ombeds de anställda avstå från parfymer på grund av en arbetskamrats allergi, men det går inte att göra detsamma på allmänna platser och transportmedel.

Visst vore det bra om alla iakttog hänsyn till andra, men dit är det en mycket lång väg, om den ens finns. Du kan kanske starta en rörelse mot doftöverflödet i samhället – säkert skulle du få många med dig på en gång och kanske skulle ni då kunna påverka människor attityd så att de tänkte mer på vad de bedoftar sig med. Att det skulle stiftas lagar mot användandet av dofter tror jag däremot inte

Den som har en svår intolerans mot dofter och lukter kanske kan få professionell hjälp? Jag vet inte om det fungerar för dofter men det finns medicinska metoder åtminstone för rena allergier, och då får man ett slags tillvänjning till det man har problem med. Annars är nog enda chansen för din del att ha ett filter som ett mun- och nässkydd när du vistas på allmänna platser, det ser man ju då och då.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (64)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 64

Jag förstår inte riktigt folks problem. Det är väl självklart att man inte har kraftigt med parfym på sig, liksom att man har koll på åt vilket håll det blåser om man är rökare för att så få personer ska drabbas? Precis som att jag aldrig skulle käka jordnötter på tåget - det finns människor som kan dö av sånt! Det är inte speciellt stora uppoffringar som man behöver göra egentligen. Jag tycker det är en liten grej att avstå från om man tänker på vilka konsekvenser det kan ha att man envisas med att ha på sig onormalt mycket parfym. Jag har en allergisk vän som under sina dåliga perioder kan få väldiga allergiska reaktioner av såna saker som en överparfymerad människa. Hon kan då inte andas nästan alls och risken finns att hon dör av det. Tycker ni att det är värt att ta risken att folk dör för att ni ska kunna behålla era små vanor? Sen vill jag passa på att slå ett slag för folk som luktar folk - det finns ingenting som är så attraktivt som en människas egna doft. Våga lukta som er själva :)

Tove, 00:06, 8 april 2011. Anmäl

"När folk läser dåliga deckare på tunnelbanan får jag illamående och krypningar i fingrarna. Hur får man aningslösa medresenärer att sluta köpa skitlitteratur på pressbyrån?". Ibland får man inse att världen aldrig kommer att bli eller ens bör vara helt anpassad efter just DIG, om du har ett konstigt problem så kanske du borde kompromissa med din fikarast, snarare än att samtliga på ditt jobb ska behöva göra det för din skull.

em, 12:26, 5 april 2011. Anmäl

Re:FS. Jo, jag har hört att blodtrycksmedicin kan fungera förebyggande för en del. Som jag har förstått det är det de som ändå måste ta denna medicin pga. högt blodtryck som i vissa fall kan bli hjälpta. Och att det också handlar om vilken typ av migrän man lider av. Har man normalt/lågt blodtryck (som min anhörig) sägs biverkningarna bli allt för stora. Jag är naturligtvis ingen expert på detta, det jag vet är andrahandsuppgifter från min anhörig. Hoppas att du kan få en behandling som hjälper. Jag vet hur fruktansvärt besvärligt det kan vara för den som är drabbad.

Anhörig till migränsjuk, 16:18, 4 april 2011. Anmäl

@Anhörig till migränsjuk, 09:45, lyckligtvis är det inte så att det inte finns någon förebyggande behandling mot migrän. Olika receptbelagda läkemedel som t.ex. blodtrycksmedicin kan ha en förebyggande effekt, men dom måste förstås administreras av en läkare. Jag tycker det är intressant att läsa att så många generas av överdriven parfymanvändning. Hoppas diskussionen sprider sig!

Frågeställaren, 11:26, 4 april 2011. Anmäl

@ Me, hahaha!! klockrent

hanna, 12:29, 3 april 2011. Anmäl

Migrän är ingen allergi. Det är en sjukdom med mycket svåra huvudsmärtor som när anfallen kommer kräver sängläge i mörkt rum ofta under flera dagar. Smärtorna beror på att blodkärl i hjärnan drar ihop sig och utvidgar sig på ett onormalt sätt. Detta triggas igång av olika agens hos olika migränpatienter. Starka dofter, t.ex. tobak, blom-och parfymdoft, brandrök etc. är vanligt, liksom starkt ljus och värme. Matvaror, t.ex. ost, vissa röda viner m.m. kan orsaka migränanfall hos en del. Vissa typer av migrän är hormonbetingade, andra inte. Det finns ingen förebyggande behandling mot migrän. Mediciner finns som i vissa fall kan förhindra att ett anfall bryter ut eller som lindrar smärtorna. Alla blir dock inte hjälpta fullt ut av dessa. Den som lider av migrän lär sig att undvika sådant som triggar igång anfallen. Men det blir svårt för den som vill leva ett normalt liv med arbete och socialt umgänge. Migrän kan alltså vara en mycket svår och handikappande sjukdom.

Anhörig till migränsjuk, 09:45, 3 april 2011. Anmäl

Personligen har jag svårt att förstå hur man frivilligt vill dränka in sig i starka doftkoncentrat. Särskilt med tanke på att en vanlig ingrediens i parfymer är djurspillning.

Våga dofta som dig själv., 12:36, 2 april 2011. Anmäl

Margareta: Det fungerar INTE med mun- och nässkydd mot allergier. De som använder det gör det av andra anledningar. Och man får inte hjälp av läkare mot doftallergier, i alla fall inte jag. Det här är ett stort problem faktiskt som gör att man kan uteslutas helt från många sociala sammanhang, vilket de som tar på sig parfym inte verkar förstå.

K.L, 12:29, 2 april 2011. Anmäl

På tal om parfymterrorn finns det ett ganska effektivt hjälpmedel. Gå ut på nätet och leta efter en personlig luftrenare (Personal Air Purifier). Det är en liten batteridriven grej som man hänger kring halsen och knäpper på när man passerar ett område med luftföroreningar, dålig lukt, kraftig pollenutsöndring med mera. Då strömmar det friskt syre som man andas in i stället. Amerikanerna använder sådana bärbara luftrenare under flygresor när de är rädda att bli nersmittade av baciller som cirkulerar i den instängda luften i planet. Men av någon anledning ser man inte till de här små behändiga apparaterna i Norden. HH

HH, 18:44, 1 april 2011. Anmäl

@Sara: Lina Hagvall disputerade på Göteborgs universitet 2009. Avhandlingen heter "Formation of Skin Sensitizers from Fragrance Terpenes via Oxidative Activation Routes. Chemical analysis, Structure Elucidation and Experimental Sensitization". Du kan be Kungliga Biblioteket ta fram sitt pliktexemplar åt dig att läsa på plats. Om du nöjer dig med att läsa hennes delarbeten kan du i stället själv ladda ner 4 st sådana från följande webbplats: http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/18951 Du kan alltså själv läsa dig till svaren på dina frågor nedan och mycket mer, och behöver inte lita på andra experters sammanfattning. Bra va!

Allergiker, 13:35, 1 april 2011. Anmäl

Ursäktsrätt?

Fråga: Har man bott i utlandet i många år (Danmark, England och Frankrike) har man en tendens till att jämföra sociala beteenden i olika kulturer. Jag anser dock att man inte ska blir störd av och förfasa sig över andra sätt att uppföra sig på, men däremot kan jag inte låta bli att förundras över vissa, för mig, svenska sätt.

Den vanliga situationen att man råkar stöta in i någon eller förorsaka en situation i det offentliga rummet, hanteras i dessa länder med ett undskyld, excuse me, pardon, excusez-mois, vilket därefter följs av ett tillmötesgående svar som t.ex. det gør ikke spor, no worries, not at all, c’est pas grave etc.
Detta måste väl även tidigare i Sverige ha varit den gängse lösningen.

Men – idag upplever jag nästan alltid att folk utropar ett ojsan! hoppsan! ojdå! utan en efterföljande ursäkt. Jag kan väl förstå att de kanske blir förskräckta om de inte hade räknat med att stöta ihop med någon runt ett gathörn, men att trampa någon på foten, eller stöta in i någon med en väska borde väl inte ge upphov till samma förskräckelse?

Grundar det sig i en ovilja att behöva säga förlåt eller ursäkta, eller har dessa ojsan, hoppsan, ojdå blivit synonyma med förlåt och ursäkta?
Jag brukar alltid svara med ingen fara eller det är okej, men borde man propsa på en bättre ursäkt?

Svar: Den sociala tölpigheten, eller snällare, bortkommenheten, är stor på sina håll i Sverige, precis som i andra länder. Men det enkla ordet ”ursäkta” verkar vara allt svårare att få ur sig i Sverige, ibland helt oöverkomligt för alltför många. En del av de som har knuffat, trampat på, ställt till besvär för andra finner det kränkande att behöva säga “ursäkta mig” och avstår därför. Detta är ett intressant nutida fenomen som innebär att den som blivit knuffad osv förutsätts bära skulden själv.

Man kan inte kräva av andra att de ska vara socialt smidiga och klara av att uttrycka sig hyfsat. Men att ojsan, hoppsan, sedejför, vahållerupåme, med mera sådant är beklämmande sätt att ursäkta sig på bör ändå flertalet inse.

Eftersom detta inte verkar vara fallet är det enda man kan göra att sucka diskret. Och inombords kan man tacka den som lyckats bibringa en själv ett bättre sätt.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (95)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 95

Anonym, 01:20. Hämd i sociala sammanhang ska vara "torr, kall och saklig" för att travestera Churchills uppfattning om Champagne (torr kall och gratis). Själv följde jag detta råd och lyckades förhindra att en person som burit sig mycket illa åt mot mig på en tidigare arbetsplats fick ett tjusigt chefsjobb. Jag berättade helt enkelt om hur hon tidigare betett sig. Det räckte. Gissa om jag njöt av den hämnden. Dessutom kändes det bra att ha hindrat en så olämplig person att bli chef och få ännu bättre möjligheter att trakassera andra.

Svinhugg går igen, 08:04, 14 april 2011. Anmäl

Kreativ, 13:11, 2 april : Hämnas? Lite överdrivet, eller? Snacka om självupptagenhet. Vad säger du, Magdalena, om hämnd i sociala sammanhang?

Anonym, 01:20, 14 april 2011. Anmäl

När jag är klumpig på det viset som beskrivs i frågan brukar jag säga "Oj förlåt!" Är det okej? Eller är det någon skillnad på ordet "ursäkta" och "förlåt" i det här sammanhanget?

Bo Ek, 11:25, 13 april 2011. Anmäl

Sen finns det de som tar ut sina aggressioner på oskyldiga människor trots att de blir vänligt bemötta. Då tappar man tålamodet och slutar vara vänlig själv när man bara får skit för det. Tyvärr.

Maggs, 17:35, 4 april 2011. Anmäl

@Jena, (Webbsida) 17:25, 31 mars 2011 Bra skrivet , behövs inget tillägg. Så är det i andra länder, man blir glad , sträcker på ryggen och ler mot alla när man blir vänlig behandlat av andra. Annars blir man bara surare och surare tills man kommer hem och vräker allt ilska på sina närmaste.

Sara, 11:02, 4 april 2011. Anmäl

@Fartingaround. Det beror nog på vilka britter man umgås med. På det klientel som frekventerar fotbollsarenorna eller sitter och hinkar öl på pubarna dagarna i ända kan det förmodligen stämma. De britter jag har träffat och umgåtts med under mitt långa liv har alla varit mycket väluppfostrade och trevliga. Ingen av dem har har släppt väder på det uppenbara sätt som du beskriver. Jag har då aldrig hört uttrycket användas av någon.

Hoppla, 16:53, 3 april 2011. Anmäl

Här bör vi väl ta efter etikettskorrekta britter. När britter, män/kvinnor ljudligt släpper väder så ursäktas det med "pardon my french":) Ursäkta min franska - när baken låter..

Fartingaround, 20:43, 2 april 2011. Anmäl

Bara att upprört höja rösten och utbrista "Vad fan gör du din jävel?" och sedan när man får folks blickar på sig ljudligt säga "Han (hon) tafsade på mig!" Det är en fin hämnd för folk som inte har vett att be om ursäkt. (Skulle det mot förmodan dyka upp en säkerhetsvakt eller polis som vill utreda saken så är det bara att säga att man pratade för sig själv.)

Kreativ, 13:11, 2 april 2011. Anmäl

När någon blir riktigt sur brukar jag lägga handen på axeln och tittar djupt i ögonen och säger "förlåt så hemskt mycket, det var verkligen inte meningen", och "är det säkert?" när personen säger nej. Det är väldigt intressant att se reaktionerna, ingen förväntar sig att man verkligen bryr sig hur det gick när man stötte i axeln eller väskan eller vad det nu är.

Lina, 17:29, 1 april 2011. Anmäl

Maggs, jag har själv blockerat utgången från tunnelbanan en gång eftersom jag tappat mitt guldörhänge. Det var inte särskilt trevligt att få en massa otrevliga kommentarer och knuffar av förbipasserande. Det var bara så otroligt onödigt och otrevligt.

Jena (Webbsida), 08:31, 1 april 2011. Anmäl

Strandfin?

Fråga: Är bjuden på bröllop i sommar och det ska bli jätteroligt. Paret kommer att gifta sig en lördag kl 14.00 på en sandstrand, därefter sen lunch/tidig middag  på ett närliggande hotell.
Det jag och flera med mig undrar över är följande rader angående klädsel. Så här står det i inbjudan:
”Klädsel: Tänk sommar, så fint du kan (glad smiley). D kommer att ha kostym utan slips, det kanske kan fungera som en indikation”

För flera av oss låter detta mera som ”vardagsfint” men det är tydligen inte avsikten om man läser den första meningen.

Så hur kan vi lämpligen klä oss (både män och kvinnor) för att komma på ”rätt nivå” och vilken typ av skor är bäst lämpade att ha på först på stranden och därefter under lunchen/middagen?

Svar: ”Tänk sommar” är ett bra exempel på påhittade klädkoder som ställer till besvär istället för att hjälpa. Klädkoden är inbjudarens meddelande till gästerna om festens nivå och den klädnivå som passar. Klädkoden ska inte vara några roliga ord som ger gästerna huvudbry och problem.

Men nu är det gjort, och som jag tolkar detta enligt min långa erfarenhet från diverse larviga klädkoder som nått min spalt, kan det innebära för en man en lätt linnekostym eller fina sommarbyxor och en tunn kavaj samt fin skjorta utan slips, och för en kvinna en vadlång eller lite kortare sommarklänning av finaste sort, eller festfin sommarkjol och överdel, material batist eller liknande, med urringning efter smak. Skorna behöver på stranden vara av enkel tålig sort, tygskor eller sandaler, och till festen efteråt byter man till lite finare sandaletter om man vill. Män kan ha tygskor eller sandaler på stranden och lätta loafers senare.

En bättre klädselangivelse hade varit Kavaj.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (25)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 25

så summan av kardemumman blir att det är omöjligt att ha en fest med en klädkod lägre än kavaj?? tänk vad många sköna partyn som då går bort!

hobbyidiot, 14:44, 6 april 2011. Anmäl

Vilket i-landsproblem. Givetvis skall man, som James Bond, ha torrdräkt med smoking under. Torrdräkten passar bra på stranden. Klockan 17 åker den av så att smokingen exponeras. Så gör jag alltid på strandbröllop.

Anonym, 23:18, 1 april 2011. Anmäl

MAGDALENA SVARAR IGEN: Anonym: idén med klädkod är inte att inbjudaren ska mentalt går in i gästernas garderober och meddela dem vilka plagg de ska klä sig, utan att ge en nivå för festen. Gästerna ska klä sig enligt denna nivå för att ingen ska behöva känna sig för enkelt klädd eller för fint klädd, ingetdera befrämjar gemenskapen på festen. Alltså ges en klädkod som alla förstår och har möjlighet att följa. Sommarfin är hopplöst svårtolkat, vilket inte minst syns på frågorna till min spalt. Det kan vara lång festklänning, vit smoking, bermudas med paljettop, linnekostym, nya jeansen och ren T-shirt - vad som helst. Och det hjälper inte gästerna.

Magdalena Ribbing, 20:49, 1 april 2011. Anmäl

Vill på intet sätt ta bort de gamla klädkoderna - självklart vill man veta när man ska ha frack, smoking och kavaj/Kostym. Men MR och andra måste också inse att eftersom detta inte längre är de enda alternativen när man ska gå bort, så behövs dessa koder kompletteras med andra anvisningar. Hur ska man t.ex. klä sig när man ska på trädgårdsfest - klänning eller t-shirt och shorts? "Sommarfin" är ett bra svar på den frågan.

Anonym, 15:55, 1 april 2011. Anmäl

1. skippa skorna eller ta med, hàll slickbacks i bak remmen i ena handen om det är det djup sand. Det som antagligen tänks är linne/silke vida byxor och skjorta till herrarna och en vacker klänning, i siden, linne tunnt kvalitets bomull. Pà dessa bröllop är det mer kvaliteten utav tyg sog ger festlighets känslan än hur de är skurna.

Christina GVA, 16:53, 31 mars 2011. Anmäl

Baddräkt & flipflops om det är varmt men svensk sommar är inte pålitlig så regn cape och stövlar blir bra.Bröllop ute på sommarenär chansartat. Vem klagar man hos om det regnar!

Mona, 15:37, 30 mars 2011. Anmäl

@Jess - men med en "så fint du kan" klädkod så förvirrar de ju saken ännu mer. Om det finaste jag har är en sidenlångklänning så tar jag väl det isåfall? Och det verkar ju vara det de vill undvika.  Klädkoden är ju till för att visa nivån på tillställningen, och det tycker jag verkar överflödigt när nivån är självklar: eftermiddagsbröllop på en strand. Dessutom så tvivlar jag starkt på att någon skulle dyka upp i frack till ett strandbröllop bara för att inbjudan inte har en utskriven klädkod.

Karin I, 14:06, 30 mars 2011. Anmäl

Men hur vore det: Ber man att folk skall klä upp sig i det finaste de har så placerar man dem inte i en miljö som riskerar att förstöra deras kläder, i det här fallet en skitig strand i Sverige. Så det bästa kanske vore att värden tänkte efter lite och inte jag som gäst. En klädkod är till för att underlätta för gästerna, inte försvåra med div hemmagjorda dumma formuleringar.

Maleandro, 13:58, 30 mars 2011. Anmäl

Karin I - Jag tror att inbjudarna helt enkelt vill slippa svara på massor av frågor om vad gästerna skall ha på sig. De har ju faktiskt skrivit en bra beskrivning som är rätt lätt att förstå, och det går ju bra att kontakta dem om man inte förstår. För övrigt är det ju flera här i spalten som skulle sagt att det vore frack som gällde om det inte står någon klädkod, så vem vet. Det behövs nog.

Jess, 13:41, 30 mars 2011. Anmäl

Inte för att vara sån, men Yff och Maleandro - hur vore det om ni tänkte efter lite också? Det är en strand, det är i Sverige, brudgummen kommer inte ha slips, och klädkoden innehåller en SMILEY - tror ni verkligen att de menar BALKLÄNNING då? Lite koll på verkligheten får man ju faktiskt ha själv också.

Men hur vore det om ni tänkte lite också?, 13:39, 30 mars 2011. Anmäl

Vitvinsval?

Fråga: Vi är ett par som har nyligen flyttat in i en nybyggd lägenhet som är helt inredd i vitt. Inom kort kommer vi att ha en inflyttningsfest där vi står för mat och dryck och undrar om det på grund av den ljusa inredningen är okej att INTE  bjuda på rödvin?

Vi dricker inte själva just rödvin, men vet att många av våra vänner uppskattar denna dryck oerhört. Det känns dock aningen oroande att behöva vara på sin vakt och komma farandes i högsta hugg med salt och fläckborttagningsmedel. Dessutom kommer vi att ha en ”nyinflyttsbesiktning” av lägenheten kort efter festen.

Frågan är dock: anses det otrevligt att i dryckesväg bara bjuda på vitt vin, öl, alkoholfria alternativ och ljust färgade drinkar?

Svar: Nej, det anses inte otrevligt att bjuda endast vitt vin och andra ljusa drycker. Det är du som inbjudare som bestämmer vad som ska serveras. Säg till i inbjudan på en gång ”vitt vin (på grund av ljus inredning) och mat bjuds”.

Då tar inte gästerna med sig eget rödvin, förhoppningsvis, men du ska nog ändå hålla koll på dem så att det inte öppnas en rödvinsbutelj i något hörn av en rödvinsälskande gäst som struntar i den vita inredningen (lite opraktiskt kanske att välja det svårhanterade vita som huvudfärg).

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (114)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 114

Tips till FS och andra med fläckskräck: Cervera säljer speciellt fläckbortagningsmedel för vin. Vet inte om det fungerar, men det kan ju vara värt att prova. Ett annat tips är att vitt vin faktiskt tar bort fläckar av rött vin, så länge fläcken fortfarande är blöt. Mineralvatten ska också ta bort blöta rödvinsfläckar. Tricket med vitt vin har jag själv sett.

Eva X, 08:35, 4 april 2011. Anmäl

Till FS: Så hur gick partyt? Skriv och berätta...Vi dör av nyfikenhet:)

Nyfiken i en strut, 20:46, 3 april 2011. Anmäl

@Anna d.ä, 16:19: Håller med. Ha ett genomgående vitt tema. Då blir det bara kul!!!

palle, 15:33, 3 april 2011. Anmäl

Det finns vitt vin som smakar som rött och vice versa.

Palle, 15:27, 3 april 2011. Anmäl

till frågeställaren: skit i att ta hem folk i över huvud taget. de kommer bara att rubba den estetiska balans ni så omsorgsfullt byggt upp. du förstår, de flesta människor tar ingen hänsyn alls till sådant, utan invaderar ens hem utan att ens försöka harmoniera med ens inredning. man måste tyvärr ta med i beräkningen att folk klär sig i färger och mönster som inte alls matchar hemtextilierna, och att de dessutom placerar sig huller om buller utan att ens försöka färgkoordinera.

kortikosteroid, 15:09, 3 april 2011. Anmäl

Jag tycker at man bör respektera andras smak. Om en vill inreda helt vitt, en annan helt blått och en tredje i alla färger som finns, varför inte bara konstatera att smaken är som baken? Huvudsaken är väl att var och en trivs i sitt eget hem?! Sen till sakfrågan: Tycker det vore väldigt magstarkt att som gäst vara besviken eller klaga på att en viss sorts dryck saknas, när man blir bjuden gratis på all dryck och mat...

HR, 13:00, 3 april 2011. Anmäl

Rött kött går heller inte. Bara ris o kyckling

Joje, 12:59, 3 april 2011. Anmäl

Mousserande vin/cava/champagne är festligt och väljer man mat/snacks som passar till, är det ingen som kommer att ropa efter rödvin. Kanske kan värdparet köra fullt ut med det vita temat och ha allt i vitt, t ex vit sparris, pasta med vitlökssås osv och göra en grej av att även allt är vitt som man bjuder på. Vita blomdekorationer på borden, vita servetter, vita tallrikar osv.

Anna d.ä, 16:19, 2 april 2011. Anmäl

Det är väl bara att upplysa gästerna om att värdfolket lider av fläckskräck som följd av en inredning helt i vitt. Man undrar dock vad det är för mat som serveras. Flottfläckar är inte att leka med på vitt. Nej ordna med visning av den vita prakten och bjud sen alla på dricka och mat på krogen.

makalöst, 12:41, 1 april 2011. Anmäl

Och så fick man ur sig dagens aggressioner också, vad skönt! Ni bittra, sura dömande kommentatorer borde ta er en titt i spegeln innan ni storknar av er egen förträfflighet. Heder åt FS som inte bryr sig om gnället. H*n verkar inte det minsta ängslig etc. tycker jag. Sakfrågan var f.ö. inte huruvida en helvit lägenhet är ok eller inte utan om man måste förvarna om begränsningar i dryckesutbudet. Det finns väl ingen anledning att göra det lika lite som man skulle meddela menyn i förväg. Festen blir säkert lyckad i alla fall.

Anonym, 12:13, 1 april 2011. Anmäl

Skilsmässostil?

Fråga: Jag gick igenom en skilsmässa för två år sedan. Nu fyller min bror jämnt, och ska fira det med ett kalas. Han tycker om mitt ex, och vill inte ta ställning, så han bjuder oss båda och det har han meddelat mig och exet.

Jag förstår min bror, och han får gärna umgås med mitt ex, men samtidigt orkar jag inte gå på samma kalas som exet är med på. Mitt ex är en mycket festglad person som ”håller hov”, och jag är betydligt mer tillbakadragen av mig.

Kan jag tacka nej till kalaset? Eller borde jag kunna kräva av min bror att kanske inte ta ställning, men ändå hjälpa mig att kunna gå på ett kalas orsakat av att min kära bror fyller år, och ha trevligt där, utan att behöva må dåligt i skuggan av mitt socialt kompetenta ex? Eller måste jag härda ut för min brors skull – det är ju hans dag, inte min.

Svar: Din bror gör ju rätt på ett sätt, han uppskattar ditt ex och dig förstås, och bjuder er båda men meddelar detta så att ni kan ta ställning till er närvaro. Att han skulle låta bli att bjuda ditt ex av hänsyn till dig tycker jag är mycket begärt, ni är vuxna människor och bör nu kunna vistas i samma rum utan problem. Ni måste ju inte prata med varandra, det räcker med att ta i hand och säga hej. Det är tydligt att din bror firar sin födelsedag med de gäster han uppskattar och att din närvaro är önskad.

Nu verkar det på din fråga som om du absolut inte klarar detta, och då måste du ju bestämma dig för om du kan tänka dig att vara med.

Du ska få reda på av din bror om ditt ex tackar ja. Är det så har du givetvis din rätt att tacka nej, vilket kommer att noteras av en del andra gäster. Men du kan ju också gå dit och bestämma dig för att exets närvaro inte ska tillåtas förstöra en fest för dig. Håll dig undan ditt ex, prata med andra, se till att vistas i annat rum om möjligt, be din bror ordna så att exet och du sitter långt från varandra.

Det blir säkert jobbigt för dig men du kommer att gå stärkt framöver och från festen om du klarar detta. Känns det verkligen oöverkomligt: tacka nej, ordna så att du är på exempelvis en liten resa någonstans och skyll på den så slipper du kommentarer från andra om att du inte vågar gå på kalas där ditt ex är närvarande.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (59)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 59

Jag har själv varit i frågeställarens situation, även om det var en bekant och inte min bror som var festföremålet. Det gör ont att läsa oempatiska kommentarer typ "ta dig i kragen och försök inte rida på en offermentalitet". Dessa människor förstår nog inte hur ont det kan göra efter en skilsmässa. Och länge efteråt. Jag vet inte om det gäller just detta fall, men vissa människor är helt enkelt känsligare än andra och dylika kommentarer kan faktiskt i värsta fall skuffa en person in i en depression. Mot bakgrund av det kostar det faktiskt inte så mycket att vara litet mindre krävande i sina kommentarer. På det sättet når man också snabbare ett bättre resultat än genom att komma med nedlåtande kommentarer.

Mia, 23:27, 6 april 2011. Anmäl

Magdalenas svar utgår ifrån att FS inte kan prata med sin bror på ett vettigt sätt, inom familjen. Först och främst gäller det väl att försäkra sig om att brodern verkligen inser hur jobbigt det känns för systern att behöva träffa exet, och att han också inser att hans enkla "jag vill inte ta ställning"-ställningstagande faktiskt kan få till effekt att systern inte kommer på hans fest. Är han beredd att prioritera exet framför systern på sin fest? Det är högst troligt att han inte tänkt så långt.

Fiona, 11:35, 5 april 2011. Anmäl

Jag tycker brodern gör helt rätt! Frågeställaren bör ej tillåtas få någon bestämmanderätt (på sitt undfallande och tycka-synd-om-sig-själv-sätt) över broderns stora fest. Jag misstänker att frågeställaren även i många andra sammanhang försöker påverka skeenden genom samma självcentrerade offermentalitet.

Gamlingen, 11:04, 5 april 2011. Anmäl

Om det gällde min syster hade jag frågat henne innan jag bjöd hennes ex. Vi har en nära relation och för mig är blod tjockare än vatten. Min systers närvaro hade varit viktig för mig.

Paulina, 08:28, 4 april 2011. Anmäl

Varför vill FS så tydligt visa sitt ex att hon fortfarande bryr sig. Bit ihop, gå på kalaset, hälsa svalt och ointresserat och strunta sedan i honom. Det är ju bara en fest. Det gäller inte livet. Eftersom brodern umgås med exet finns kanske risken att det blir fler kollisioner i framtiden. Det bästa är nog att redan nu ta tjuren vid hornen i stället för att smita undan.

Eliane, 09:25, 3 april 2011. Anmäl

Säg till brorsan som det är, jag känner mig svag och sårad fortfarande, skulle du vilja vara hygglig och inte bjuda in mitt ex på ett tag, jag vet att du gillar honom men det blir så jobbigt för mig. En del män (som brorsan kanske) tänker inte hela vägen och behöver får rak information.

Anna d.ä, 17:10, 2 april 2011. Anmäl

Det beror såklart på hur nära relationen är men jsg skulle inte bjuda någon mina bröder absolut inte ville ha i närheten, de samma gäller mina närmaste vänner. Är de mina närmaste vänner och mina bröder som inte går ihop skulle jag välja mina bröder och kanske fira med vännen vid annat tillfälle.

MY, 09:12, 2 april 2011. Anmäl

Jag skulle inte bjuda mina syskons ex på ett kalas om jag visste att mitt syskon skulle fara illa av det. Exen kan man ju umgås med när man vill.

Sandy, 20:00, 1 april 2011. Anmäl

Skilsmässan är två år gammal, då duger det inte att vara så fin i kanten att det inte går att möta exet. Var istället litet flott mot fanskapet. Bjussa på att han är som han är. Tramsa inte, vuxna människan. Och ha trevligt.

slå på stort, 12:52, 1 april 2011. Anmäl

Om brodern inte har så pass mycket hänsyn till sin systers känslor att han låter bli att bjuda exet ifall hon inte tycker om det, varför skulle systern då behöva ta så mycket hänsyn till sin bror att hon går på en fest hon uppenbarligen inte trivs på??!!!

Mia, 21:34, 31 mars 2011. Anmäl

Språkfel?

Fråga: Hur ska man egentligen bete sig när man märker uppenbara språkliga missar som människor gör om och om igen? Självklart förstår jag att man kan göra samma misstag en, två eller tre gånger men när det verkligen är något som har blivit riktigt tokigt upprepade gånger, vad ska man göra? Som exempel fenomenet med särskrivningar.

Särskriver gör man som bekant mycket i engelska språket. Eftersom vi lever i ett samhälle som är influerat av detta språk i synnerhet så är det säkert en förklaring till detta fenomen som bara verkar växa sig större och större. Särskrivningarna har infiltrerat svenska språket till den grad att de är mer regel än undantag. Jag kan få ont i magen och bli irriterad på alla reklamskyltar som beskriver sina super fina trädgårds möbler, marknadsför sina jätte goda hamburger tallrikar alternativt sina jätte bra tränings pass.

Vad gör man åt alla dessa människor som konstant skriver isär? Bör man lite diskret påpeka att det kanske har blivit lite fel i texten och att man kanske har råkat infoga ett litet mellanslag för mycket/göra ett litet extra mellanrum på skyltar som kanske inte ska vara där eller bör man i sin stillhet tiga? Självklart skulle jag inte vilja göra detta för att skriva någon på näsan och få denne att skämmas utan bara för att hjälpa till lite. Jag vill inte heller agera ”språkpolis” och bli ansedd som en ettrig besserwisser men det känns lite jobbigt när så många uppenbart har svårt att särskilja på vilka grammatiska regler som gäller var. Ligger det något i vad jag säger eller jag bara en gnällig ung människa som har en låg irritationsnivå?

Svar: Du har rätt och du är inte gnällig men du är medveten om ditt språk och det kan du vara glad för. Den som klarar att tala och skriva rätt har en stor fördel framför alla som inte kan det, och inte heller kan eller vill lära sig detta. Visst är det ett otyg med särskrivningarna, men du kan inte påpeka för andra att de gör fel. Så länge det inte är störande för ditt arbete kan du knappast anses ansvarig för andras språkfel.

Däremot kan du gärna ta upp ämnet i något allmänt samtal, berätta att du läser dessa särskrivningar som blir åt skogen fel, som det nu närmast klassiska “en brun hårig sjuk sköterska”  – det kan bli absurda följder, och drar du några exempel kan de säkert lända till eftertanke och kanske rättning. Använd din diplomatiska talang och var vänligt överseende, det hjälper mer än irriterade eller överlägsna påpekanden.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (113)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 113

"Problemet med de flesta av oss är att vi är programmerade att leta efter fel. Istället för att se till helheten och det som är bra, lägger vi kraften på bagateller och fokuserar på det som är dåligt. Felsökeriet får oss att känna oss lite duktigare än andra just då. Tyvärr gör det oss i längden oförmögna att skapa någonting eget och vårt öde blir att försöka bromsa andra." Citat från en av mina favoritbloggar ...

Agnes, 16:52, 15 april 2011. Anmäl

När jag alldeles nyss gick in på DN:s ordtest (högskoleprovet) så visade det sig att den som skrivit ingressen inte visste hur man använder de/dem. Lite pinsamt för DN minst sagt.

En som hade alla 40 rätt!, 15:50, 5 april 2011. Anmäl

Jag skriver faktiskt till exempelvis reklammakare och webbplatser ibland för att påpeka språkfel. Jag tycker att det är viktigt att man försöker skriva så korrekt som möjligt när man har pretentioner på att kommunicera med en större publik, för annars riskerar man att en del av publiken blir så irriterad att den stänger av mottagaren. I Frankrike rättar folk varandra med friskt mod på skyltar, anslagstavlor m.m., och ingen blir öppet sur i alla fall, för det ses som normalt. Varför blir många svenskar så förnärmade om man dristar sig att ha en kritisk åsikt om det de skrivit?

Charlotta, 13:56, 4 april 2011. Anmäl

Karro. Du skriver en fullkomligt korrekt svenska. Du uttrycker dig bättre än många andra som kommenterar här i spalten och som troligen bott i Sverige mycket längre än vad du har gjort. Att du vill få veta vilka fel du gör har nog en hel del med den saken att göra. Lycka till i fortsättningen.

Egget, 09:57, 4 april 2011. Anmäl

Hmm... Nu vet jag inte hur en svensk skulle reagera, men jag skulle inte bli förolämpad om någon rättade mig. Detta kanske därför att jag har bott i Sverige bara en kort tid och jag är medveten om att jag gör en hel del fel, men ändå, man lär ju sig nya grejer hela livet. Hellre bli rättad än att göra bort sig flera gånger om.

Karro, 09:21, 4 april 2011. Anmäl

Visst skall det vara rätt, jag är också urless på alla skrivfel! Men det är inte mycket att göra åt, men får vara nöjd idag om det inte är för många fel. Hur många beror ju på textens längd, men inte så många att läsningen störs.

Maja Gräddnos, 23:23, 3 april 2011. Anmäl

Deborah. Jag håller med dig. Om man inte behärskar ett språk helt och fullt, kan man inte heller lära sig att uttrycka sig korrekt på andra språk. Det är mycket märkligt att barn och ungdomar i dagens skola varken lär sig svensk grammatik, ordens betydelser eller att stava rätt. Än mindre på andra språk. Det verkar inte heller som om lärarna alltid kan uttrycka sig korrekt på svenska. Där har vi nog en del av förklaringen.

Egget, 19:31, 3 april 2011. Anmäl

Maja Gräddnos, hur många skriv- och stavfel är OK och hur många är det inte? Jag är personligen uppväxt på den tiden då det var nolltolerans och stavfel något man såg som genant, att man inte kunde behärska sitt modersmål vilket sågs som direkt pinsamt. Om man inte behärskar sitt eget modersmål så undrar jag bara på vilket språk klarar man då att uttrycka sig riktigt & korrekt?

Deborah, 16:07, 3 april 2011. Anmäl

@Maja Gräddnos, 13:11: Jodå, ett enstaka skrivfel/stavfel betyder mycket. Om jag fick in en jobbansökan med skrivfel skulle jag sortera bort den direkt.

Palle, 15:50, 3 april 2011. Anmäl

Vad är det som gör att folk plötsligt inte kan stava längre? Vad är så svårt att förstå? Den gängse regeln i svenska språket är att alla sammansatta ord skrivs ihop. Om man har svårt att fatta kan man ju skriva ett kommatecken efter varje ord och läsa upp det högt för sig själv. Det heter inte: Alla, små, företagare, älskar, choklad, pudding, med, visp, grädde! - utan: Alla småföretagare älskar chokladpudding med vispgrädde!

Palle, 15:47, 3 april 2011. Anmäl

Mörklagt?

Fråga: Vi har en diskussion hemma gällande ett problem. Vad som hände var att vi firade en familjemedlems födelsedag, vilken krockade med Earth Hour. I samband med detta ville en del av gästerna att vi skulle släcka lamporna medan andra var emot det, däribland födelsedagsbarnet.

Min fråga lyder således: Hur skall man göra? Skall man släcka ljuset bara för att vissa gäster önskar det, eller skall man låta det vara tänt då vissa i värdfamiljen, bland annat födelsedagsbarnet, tycker att det då blir för mörkt?

Svar: Beslut om att förändra något i hemmet måste tas av den eller de som bor där, inte av utomstående gäster. Det gäller alla slags förändringar, som att öppna fönstren, flytta stolar, värma på maten, titta på TV – och släcka ljuset av någon anledning.

De gäster som krävde släckta lampor gjorde alltså fel. Gästerna kunde ha föreslagit detta och förklarat att det var av solidariska skäl, men de skulle inte ha insisterat utan funnit sig i värdpersonernas beslut.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (28)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 28

Så barnsligt! För vem försöker de bevisa något? Det är enklare att visa sig "duktig" på någon annans fest en timma än att göra avkall på bekvämligheter varje dag.

Anonym, 20:43, 31 mars 2011. Anmäl

"Jag har tänt där jag har släkt!"

BernhardC, 08:26, 30 mars 2011. Anmäl

Att släcka lampan en timma, ha på sig ett rosa band eller ringa ett telefonnummer i direktsändning gör ingen annan skillnad än att ge människor gott samvete.

inte PKist, 22:10, 29 mars 2011. Anmäl

Jag tycker att det var bra att gästerna frågade! Vi hade en middag med vänner just för att fira Earth Hour och det var fantastiskt mysigt. Ni som klagar på att ha en demonstration och inte göra något 'på riktigt' - vad gjorde ni istället? Ingenting, skulle jag gissa på. Jag tror att de flesta som deltog i Earth Hour antingen redan engagerar sig på andra sätt också eller så kan deltagandet vara ett startskott för att börja tänka på hur vi påverkar vår omgivning. Förresten, kan inte etikettstänkande, omtänksamhet och artighet också utsträckas till andra i ens omgivning än bara människor? Mer genuint fint sätt i relation till naturen skulle råda bot på väldigt många miljöproblem. (och problem med fattigdom också...)

L, 12:18, 29 mars 2011. Anmäl

anon 15:42, underbar kommentar! Nu är jag lite nyfiken på om FS släckte ner eller inte?

Anonym, 21:51, 28 mars 2011. Anmäl

Jag som samtidigt firade "Light hour" kände mig mycket kränkt och diskriminerad av folk som hade den dåliga smaken att släcka. Förknippar mörker med död och fattigdom, knappast något att fira.

x, 21:45, 28 mars 2011. Anmäl

Men vilka tramsiga människor. Klart födelsedagsbarnet ska få avgöra om den vill leka Earth hour på sin födelsedagsfest eller ej utan att bli trakasserad för det.

Sandy, 18:55, 28 mars 2011. Anmäl

Vilka PK-vänner frågeställaren har. Så trött på detta påprackande av jippon till höger och vänster. Vem "demonstrerar" man för genom att släcka lampan, och vad vill man uppnå? Så länge ingen är beredd att på riktigt göra avkall på sina bekvämligheter t.ex. genom att sänka värmen i sina hus (vilket också ger lägre elräkningar) så fortsätter den globala uppvärmningen.

Torsten Tycker Till (Webbsida), 17:14, 28 mars 2011. Anmäl

Äsch, det är väl bara att säga, "ni har ju släckt i ert hem, så då deltar ni ju, här firar vi genom att ha släkt i vårt hem!" (om det nu var några släktingar på födelsedagsfesten)

Åsa S, 16:05, 28 mars 2011. Anmäl

Du kunde väl bett att de gäster som ville uppmärksamma Earth Hour kunde gå ut ur lägenheten/huset en timme så slapp de ljuset....

A, 15:45, 28 mars 2011. Anmäl

Benfrid?

Fråga: Jag råkar vara en väldigt lång kvinna med långa ben.

När jag sitter i tunnelbanan händer det ibland att en man sätter sig ner framför mig och eftersom han inte får plats med sina ben framför mina sätter han sig skrevande med ett ben på vardera sidan om mina knän. För mig känns detta obehagligt. Den ende som jag vill ha mina knän och ben mellan är min pojkväns ben, inte främmande mäns ben.

När jag sitter ner på en plats och någon redan sitter framför mig är jag noga med att sätta mina knän ut i gången trots att detta är ganska obekvämt för min rygg men detta känns som det enda rätta att göra av hänsyn till den som redan sitter ner.

Men när jag redan sitter ner, med trötta ben, trött rygg och njuter av de tio minuter jag kan ta det lugnt innan dagens jäkt och stress – ska jag då behöva sätta ut mina knän i gången bara för att en okänslig karl skrevar med sina ben runt mina knän?

Eller är jag överkänslig? Jag råkar bara vara lång, jag är inte handikappad.

Svar: Det är förstås en fråga som inte har något svar i något vedertaget regelverk – bara i vanligt vett och rimlig hänsyn och sådan kan du inte kräva av andra. Tyvärr. Givetvis är det obehagligt att ha någon annans ben omramande ens egna. Inte är det artigt eller vänligt heller utan samma slags slarvbeteende som visas av storgäsparna, hårslängarna och ryggsäcksknuffarna, vanliga på buss och tunnelbana, den sorts folk som inte kan inse att de är del av ett kollektiv, det nämligen som transporteras i ett gemensamt transportmedel.

Jag kan inte föreslå dig annat än att du sätter dig så att andra inte kan komma åt dig på det sätt du beskriver. Alternativet är att du står upp. Att säga till en otänkande medpassagerare ”vill du vara vänlig och flytta dina ben från min närhet” går inte.

Men var ska den störande karln ha sina ben? Han vill lika lite som du sitta obekvämt med benen hopsamlade ut i gången. Däremot kan han om han är uppmärksam och artig avstå från att sätta sig mitt emot dig. Det är ju inte osynligt att du har långa ben.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (68)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 68

@Cajsa, här har du några exempel på de sjuka idéer och åsikter som feminism handlar om: http://www.youtube.com/watch?v=zUBZWF_ZYdU&feature=related http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vetenskap-eller-galenskap_2531501.svd http://blogg.dn.se/nyheter/sverige/brandman-kraver-starkare--brandman http://tanjabergkvist.wordpress.com/2011/01/22/metaforen-om-aktiva-spermier-och-passiva-agg-forstarker-konsnormer/

Staffan, 17:43, 4 april 2011. Anmäl

@Cajsa, kvinnor tjänar sämre pga. att de väljer lägre betalda yrken, arbetar mindre övertid, utgör en större kostnadsrisk för arbetsgivaren eftersom de är sjuka oftare, vab-ar mer, är mer benägna att vara hemma länge med sina barn och är allmänt mindre beredda att resa i jobbet.

Staffan, 17:35, 4 april 2011. Anmäl

@Cajsa, nej, modern feminism har inget med jämlikhet att göra utan är en ofta direkt manskränkande ideologi som går ut på att utradera könsskillnader, frånta kvinnors rätt att själva bestämma över sina liv, förneka vetenskapligt etablerade biologiska skillnader och genomdriva sin pseudovetenskapliga akademiska disciplin "genusvetenskap"som utgångspunkt för analys på alla områden i samhället. Feminism skadar män, kvinnor och hela samhället. Det kan också många kvinnor intyga. Alla extrema ideologier utmålar sig själva till något gott på papper.

Staffan, 17:30, 4 april 2011. Anmäl

Det enda stället dår det är helt OK att skreva riktigt ordentligt, jag till och med en ren nödvändighet är nog i gynekologstolen samt när man föder barn. Skrevande karlar är en styggelse!!!

Deborah, 16:32, 4 april 2011. Anmäl

Erik, feminister är bara enkla kvinnor som vill ha hela lönen och halva makten. Det är mycket begärt det vet jag, och för många(inte alla)män är det totalt otänkbart att stödja en sådan tanke. Du kanske är en av dem.

Cajsa, 11:48, 4 april 2011. Anmäl

@Erik. Ojojoj. Det var många ömma tår på en gång. Jag kan lova dig att jag inte aspirerar på platsen som din flickvän. Snarare tvärtom. Och på tal om förolämpningar: Har du räknat hur många du själv vräker ur dig?

Klara Besked, 10:03, 4 april 2011. Anmäl

Män skrevar ju i alla möjliga situationer. Ser väldigt otrevligt ut. SLUTA ni som gör det!

Paulina, 08:30, 4 april 2011. Anmäl

@Klara Besked, Det finns bara en orsak till att testiklar hänger i en säck UTANFÖR kroppen och det är för att kroppen är för varm. "For each degree that the temperature goes up, 40 percent of a male's sperm production is reduced. Driving long distances, as truck drivers often do, or sitting in a chair for long stretches at the office can also lead to male infertility because of the trapped heat in that area. Some men may have been told that they shouldn’t wear tight fitting underwear. ...it is because tight fitting clothes will trap heat in and raise the temperature of the testicles." http://www.epigee.org/heat-and-male-infertility.html Det uppenbart att du inte är intresserad av en förklaring eftersom du vägrar förstå och gång på gång hittar på nya saker. Nu börjar du yra om "skapelsens herre". Jag är bara glad att du inte är min flickvän. Skulle inte förvåna mig om du är feminist. Orelaterat till feminism - du borde kanske föreslå att det bör finnas särskilda kvinnovagnar på tågen så slipper du bli "utsatt" för män. Finns i Japan. Det är ingen som har sagt att man skulle bli infertil efter att ha knipit ihop benen i 10 minuter i tunnelbanan (inte du heller), utan jag har försökt att ge dig en helhetsbild av att det kan vara obekvämt, ibland t.o.m. smärtsamt, samt att det bidrar negativt till fertilitet. Jag har aldrig påstått att man ska sitta och skreva brett om det inte finns plats. Jag är säker på att du nu har nya frågor och förolämpningar ("tar nog ändå första pris"), men sorry, case closed för min del. Du får helt enkelt fråga de män som på detta sätt stör dig så mycket så kanske du får ett personligt svar av varje man. Överkurs: Studera din svenska man närmare så kommer du att märka att hans testiklar efter årtionden av sittande med benen ihop har blivit tillplattade från sidan - ett spår av västerländsk civilisation. Ingen man i natursamhällen skulle komma på tanken att försöka sitta med benen ihop (men däremot kvinnor). Det är ett kulturellt påfund hos oss som man delvis anpassas till med början redan som liten pojke. Vi tänker inte på det eftersom det är en del av vår kultur.

Erik, 19:36, 3 april 2011. Anmäl

Erik 15.20. Jag har kollat ditt råd om att kvinnor kan "bresa" tillbaka och att killen då artigt skulle flytta på sig. De jag frågat, killar alltså säger att de först skulle tro att tjejen var intresserad och inte alls att hon ville ha mer plats. Ett par tjejer jag frågat säger att de aldrig i livet skulle ta en sån risk. De tror garanterat att killen/gubben skulle tro att han hade halva inne. Det är bara att flytta på sig eller trycka upp sig mot väggen om man hamnar vid en sån gubbe.

Gillen, 18:08, 3 april 2011. Anmäl

@Erik. Du kan väl inte på fullt allvar mena att män måste breda ut benen för att de annars blir infertila. Den skruvade ursäkten för att ha rätt att breda ut sig på andras bekostnad tar nog ändå första pris. Du har noll kunskap om hur det är att vara kvinna och ständigt behöva ha koll på sina manliga medpassagerare för att slippa bli utsatt för ovälkomna närmanden, ständigt vara tvungen att maka på sig, sitta obekvämt, tvingas byta plats eller stå i stället för att sitta bara för att en eller annan skapelsens herre anser att hans eget välbefinnande självklart är det som går före allt annat.

Klara Besked, 17:16, 3 april 2011. Anmäl

Hårkodsdags?

Fråga: Finns det hårkod, undrar jag. Moden växlar, och just nu är det väl kortklippt/rakat som gäller för män, medan kvinnor – åtminstone under ca 60 – låter håret växa, ju längre dess bättre. Men hur skall detta långa hår hanteras? Ett par exempel. Jag sitter på bussen, en medelålders dam sätter sig på platsen framför, kastar huvudet bakåt, så att hennes långa hår hänger ner över mitt knä, så kör hon alla tio fingrarna i håret och burrar upp det, slänger sen med huvudet till höger och vänster för att lufta igenom det ytterligare.

Från mitt köksfönster ser jag in i ett stort kontorslandskap, där unga damer sitter framför datorskärmar med den obligatoriska kaffemuggen, och så snart en hand är ledig är den uppe i håret, där de hittar en test att tvinna eller rent av tugga på. I tv – detta medium som avslöjar beteenden – ser man stiliga damer med sina långa hår, som de då och då vill få bort en hårsmån (förlåt) från ansiktet genom att kasta med huvudet eller stryka bort det bakom öronen, dessa utmärkta hårspännen. Direkt irriterande kan dessa långa hår bli på restauranger, kaféer, i livsmedelsaffärer, där slängande med långt hår kan kännas lika störande som hostningar rakt ut i luften.
Kanske dags för en hårkod?

Svar: Det du beskriver om människor som friserar sig i andras omedelbara närhet är ett klart olämpligt beteende. Man kan milt säga till de friserande ungefär ”kan du ordna ditt hår lite mer avskilt, det yr hårstrån här”. Det kommer säkert att mötas av irritation, men någon måste ju börja framför att det är otrevligt att drabbas av andras hårstrån och mjäll.

Hårslängandet i TV har jag också noterat, och förstått att det ska föreställa avspänt och naturligt. Det är fel och lite fånigt enligt min uppfattning, men så är jag gammal också och lärd att man inte pillar med sitt hår i andras sällskap. Förr ansågs det nervöst och okoncentrerat och för den delen ohygieniskt att hålla  på med sitt hår i sällskap. Men TV har ju ofta en annan attityd till hyfs och stil och blir – lite för ofta kanske – förebild med felaktig effekt.

Däremot finns inte en etablerad nutida hårkod. Förr hade kvinnor håret uppsatt när de gift sig, hängande hår var ungflicksstil (utom på något håll i Dalarna där kvinnorna fortsatte ha hängande hår efter vigseln) och en äldre kvinna sågs knappast med ouppsatt hår utanför sitt hem.
Men i dag gäller inga sådana koder. Det står var och en fritt att låta håret växa, vara snaggad eller något däremellan, och åldern har guskelov ingen betydelse därvidlag.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (32)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 32

Piedlourde; var med om ngt liknande, men väldigt gulligt en gång för länge sen när jag hade mycket långt blont hår. Satt på tåget och snett mittemot sitter en ung grabb med Downs Syndrom. Han tittade på mig länge, länge, och när han skulle kliva av tåget kom han först fram till mig och strök mig över håret. Jag tyckte bara att det var rart.

Gunilla, 20:07, 29 mars 2011. Anmäl

D: jag tror inte det var komplimangen i sig som Piedlourde tyckte var absurd, utan att en främmande människa började klappa på hennes hår. att ränna runt och klappa på främlingar överensstämmer inte riktigt med gängse sociala koder i större delen av Europa och förmodligen även flera andra geografiska regioner (även om jag framförallt bara uttalar mig om den region jag är hemmastadd i). en ärligt menad, icke sliskig komplimang som rör annat är bakdelar och bröst torde dock inte resultera i förvånat höjda ögonbryn.

Anonym, 11:31, 28 mars 2011. Anmäl

Jag är en av dessa personer som FS förmodligen irriterar sig på. Jag sitter och pillar, kliar och reder ut mitt hår när det är utsläppt. Jag gör det omedvetet medan jag är försjunken i tankar. Jag gör det inte för att piska någon i ansiktet med min hårman eller för att verka ohyfsat på något sätt, det har alltid varit en ovana och något som jag länge undrat om gemene man irriterat sig på.

Hårfager, 10:18, 28 mars 2011. Anmäl

Piedlourde: Vrf ska det vara absurt är någon faktiskt ger dig en fin kommentar ang. ditt hår? DET är absurt.

D, 20:12, 27 mars 2011. Anmäl

Hmm, sexigt att slänga med håret... I pjäsen "Liket som visste för mycket" är Regina Lund (tror jag det var) supersexigt klädd, vinglar runt på stilettklackar, slänger med håret "sexigt" och säger "guuud, så yr jag bli i huvä!" med en härlig dialekt. Inte många som sett den scenen kan låta bli att tänka på den när de ser någon tjej göra så, det var verkligen komiskt.

Maja Gräddnos, 19:39, 27 mars 2011. Anmäl

En varningens anekdot till "hårslängare": Jag var femton år och hade ljusblont, glänsande, tjockt hår som gick strax under axlarna. Satt en dag på bussen och kände plötsligt att mitt hår vidrördes. Vände mig om och möttes av en mycket gammal kvinna, nästintill tandlös och med kritvitt midjelångt hår som ramade in det oerhört fårade ansiktet. Hon KLAPPADE på mitt hår som vore jag en katt och sa med stark brytning "you have such beautiful hair". Därefter kacklade hon av skratt. Bland det mest surrealistiska jag varit med om (ditintills).

piedlourde, 12:42, 27 mars 2011. Anmäl

Hanna, du gör självklart vad du vill med ditt eget hår, kör du gärna både en och två händer genom det, tvinna det både i med- och motsols riktning. Sverige är ett fritt land. Men du kanske borde veta att ditt beskrivna beteende vittnar tydligt att du har en rejäl lucka i god stilmedvetenhet. Hårkastande, petande och andra ovan beskrivna ovanor tillhör kategorin "(poor)white trash". Vill du verkligen tillhöra den gruppen Hanna?

Deborah, 23:01, 26 mars 2011. Anmäl

För inte sådär jättelänge sedan var småkryp, dvs LÖSS ganska vanligt hos en stor del av vuxenbefolkningen (alltså inte bara barn på dagis som blivit nedlusade) så inte ett dugg konstigt om den något äldre generationen anser att hårpillande är som att kela med sina löss, dvs väldigt osmakligt. Den som jämt måste slänga med sitt hår hit & dit bör nog fråga sig varför i hela friden man gör det. Svaret är glasklart: håret hänger i vägen. Har man lyckats växa upp från fjortisstadiet så borde man fixa hårspännen/gummiband. Det ser inte sexigt ut att kasta med huvudet som en vresig ponny hit& dit, bara infantilt. Hårkastandet tillhör högstadiet tillsammans med tuggummit & bullelblåsande. Den som inte kommit ur detta senare i livet behöver i min mening professionell hjälp.

Deborah, 22:50, 26 mars 2011. Anmäl

På våran trånga lunchrestaurang ska man vara på vakt när tjejerna går, många brukar stoppa fingrarna i håret och kasta håret bakåt för att lufta igenom det ytterligare. Mycket olämpligt beteende.

T, 20:08, 26 mars 2011. Anmäl

I Delsbo i Hälsingland satte gifta kvinnor upp håret i vardagslag för att det inte skulle vara i vägen. Till helgdagsdräkten släppte man loss hårsvallet under en mössa klädd med tryckt bomullstyg. Ogifta kvinnor hade flätade håruppsättningar prydda med band.

Dellboska, 19:49, 26 mars 2011. Anmäl