Studentfasoner?

Fråga: Som lärare på universitetet undrar jag hur man bör förhålla sig till studenter som inte tar av sig ytterkläder under seminarier, grupparbeten och liknande. Det händer ganska ofta att några studenter sitter med täckjackor och mössor på eller med stora halsdukar, trots att det inte är kallt i rummet. Jag får intrycket av nonchalans, ungefär som om de skulle kunna gå när som helst eller som om de ville visa distans, men jag kan ändå inte förmå mig till att säga något.

Någon gång har jag sagt ”och så tar vi av oss ytterkläderna” men det blir lätt en konstig stämning, som om de vore barn och jag en förskolelärare. Ska jag släppa detta eller hur gör man? Studenterna är ju vuxna och går frivilligt på kursen och i examinationen ingår ingen bedömning av ”uppförande”. Samma beteende finns under föreläsningar men då är studenterna så många att det inte märks lika tydligt. Ytterligare problem är att studenter lägger upp väskor, handskar och jackor på borden, där det är meningen att vi ska ha papper och böcker. Det är svårt att säga till men samtidigt svårt att skapa en seriös stämning, det blir mer som en kafédiskussion på något sätt.

Svar: Tycker du att det stör din undervisning med åhörare i ytterkläder? Eller tycker du bara att det är ser tråkigt ut och därför är fel? Frågan är vad du kan stå ut med – och vad som är alltför störande för det budskap du ska förmedla. Säkert har inte studenterna ytterkläderna på sig för att snabbt kunna ge sig iväg mitt i undervisningen. Handlar det inte enbart om stöldrisk så beter de sig som ungdomar ofta gör i något slags modetrend. Tänk på alla dessa i mitt tycke löjliga mössor som sitter fastklistrade på allt fler huvuden i skolan, på krogen, i artistuppträdanden och i föreläsningssalen – inte för att mössbärarna fryser utan för att dessa mössor markerar något slags grupptillhörighet (eller anser mössbärarna att det är klädsamt, att mössorna rentav förbättrar deras utseende?)

Faktiskt tror jag att du skulle kunna säga till dina studenter vid något tidigt tillfälle i undervisningen ungefär det du skriver, att du blir bekymrad över deras ovilja att ta av sina jackor och schalar och mössor, eller att de lägger detta på arbetsborden. Säg det du anser: att det visar en nonchalans för undervisningen och ett slags slarv som du inte vill uppmuntra eftersom det kommer att bli besvärande för studenterna framöver. Du förklarar för dem att du vill hjälpa dem genom att förmå dem att bete sig som vuxna, och ta av ytterkläderna samt hänga upp dem på rätt ställe.

Om det inte fungerar kan du kanske få stöd i någon studentorganisation vid ditt universitet. Där borde man kunna ta upp en diskussion och skapa något slags praxis för uppförande i föreläsningslokaler.

Magdalena Ribbing