Bilförarålder?

Fråga: En släkting, 91 år, som bor på landet 111 mil norr om Stockholm har fått ett anonymt brev: ”Kan du sluta köra bil? Det är förbjudet att köra 60 km/tim på en 110-väg.”
Någon har också ringt vårdcentralen med en anonym anmälan.
Han känner sig arg, ledsen och störd av misstänksamhet. Han är en frisk fd skogsarbetare.
Det här är ett problem nu när vi blir äldre och lever längre i Sverige.
Kan Magdalena ge folk som av välvilja vill påverka äldre att ställa bilen, ett råd hur de ska göra?

Svar: Anonyma brev är alltid fel. Den som har anledning att be någon att ändra sitt beteende, alltså här att köra bil, ska säga det direkt till personen ifråga, vänligt och omtänksamt, och förklara varför. Understryk de betydligt ökade riskerna för bilförarens och framförallt andras del.

Man kan se som som rimligt att en mycket gammal människa slutar köra bil. Men har man alltid kört bil och inrättat sitt liv efter den möjligheten vill man förmodligen inte tänka på att hög ålder givetvis påverkar snabbhet och uppmärksamhet.

Den som är 91 år reagerar inte lika raskt som den som är 70 eller 50. Det finns olika syn på detta förstås, mycket unga bilförare är inte alltid försedda med gott trafikomdöme, och att en frisk, klart tänkande människa känner sig sårad av andras önskan att vederbörande ska sluta köra bil är förståeligt.

Citat ur ett program i Sveriges Television, år 2015:
”Sett till körsträcka så löper personer över 75 år mer än dubbelt så stor risk att skadas eller dödas i trafiken än medelålders. Trots det kan man fortsätta köra livet ut utan kontroller i Sverige medan övriga Norden och också de allra flesta länder i övriga Europa har olika typer av obligatoriska hälsotester för äldre bilförare. I Sverige finns i dag 645 000 körkortsinnehavare över 75 år. Bland de två stora pensionärsorganisationerna SPF och PRO är det en splittrad syn på obligatoriska tester. SPF kan tänka sig en obligatorisk hälsokontroll men först från 80 års ålder. PRO däremot tycker inte alls att det är nödvändigt.” En omröstning hos läsarna visade en överväldigande majoritet för kontroll och indrag av riktigt gamla människors körkort.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (33)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 33

Tog BE körkort för något år sedan och när optikern berättade vilken textrad i synprovet som var godkänt för att köra utan glasögon så blev jag fan mörkrädd!!!

Alastair Mobery, 02:18, 5 mars 2017. Anmäl

Hur skulle det vara med obligatorisk hälso-, syn-, och körprov var femte år för ALLA? Totalt kanske 1000:- kostnad för att hitta alla tokar som: kör utan att se, utan att ha hälsan kvar, utan att veta om man ska köra höger eller vänstervarv i rondeller, utan att veta vad zebralagen är, som kört 50 år utan att ha passerat en ljudreglerade korsning, alla nya svenskar med tvivelaktigt körkort från långtbortistan, osv osv osv... Jag hade med glädje gjort detta!

Alastair Mobery, 02:17, 5 mars 2017. Anmäl

De som inte kör bil själva inser kanske inte hur snabbt man kommer ikapp någon som kör i 60 när man själv kör i 110. Har man flera bilar bakom som kanske inte håller tresekundersregeln, är det stor olycksrisk. Sådana olyckor händer hela tiden. Att köra i 60 på en 90-väg är illa nog, på en 110-väg borde det vara krav att använda varningsblinkers om man av någon anledning måste köra så sakta. Man måste alltid ta med den mänskliga faktorn i beräkningen och minimera riskerna.

M K, 17:12, 4 mars 2017. Anmäl

AA: Håller med till 100% För övrigt skulle jag hellre ligga bakom en äldre person ute i trafiken än en 18-åring (eller i vilken ålder som helst) som sitter och textar. Om vi ska förbjuda 90-åringar (85-? 80-?) att köra bil, kanske alla bilar skulle installeras med dash cams som registrerar om nån sitter och textar. Och förresten, om 40 är det nya 30, är inte 90 det nya 80? Jag gissar att det inte är många 100-åringar som är ute och kör. Men ett test var 5:e år verkar givet.

Lyra Lof, 06:17, 4 mars 2017. Anmäl

Susie Dahl, 08:58 – En motorväg har ju två filer, har de inte? Och hur är det "livsfarligt" om en bil kör 60 kmh om man följer 3-sek-regeln, dvs det tar ligger 3 sek tills man passerar samma ställe som framförvarande bil. Förresten är hastighetsgränsen för husvagnar 80 km/h. Är de (halv-) lifsfarliga också? Susie Dahl: Den snabba filen är till för omkörningar. Inga heldragna linjer och sällan farligt. Det är ju inte autobahn vi talar om. Den gången jag körde på den var det förresten en hel

Lyra Lof, 06:09, 4 mars 2017. Anmäl

Att anmäla anonymt till en läkare är väl bara alldeles utmärkt. Läkaren utvärderar den gamla och om körförmågan är nedsatt på grund av åldern dras körkortet in. Givetvis förtret för den före detta körkortsinnehavaren men i slutet en bättre trafik för alla andra.

M B, 21:19, 3 mars 2017. Anmäl

annan Camilla, jag har inte påstått att jag har en lösning, det här är knepigt, vem ska bestämma i dessa frågor? Vi vet ju eg. inte om FS släkting är en dålig förare, alla är faktiskt inte det fast de har kommit upp i ålder, men precis som jag tidigare skrev så tycker jag det är en god ide med något sorts lämplighetstest. Sedan är det en väldigt skillnad att köra i stadstrafik med högt tempo och en norrlandsby, vi vet ju inte mycket om omständigheterna i detta fallet.

A A, 20:17, 3 mars 2017. Anmäl

@AA Ehm? Höjden av bristande respekt för andra är ju att fortsätta köra när en inser (eller borde inse) att det nu är läge att ställa bilen. Vad är det för lösningar du tänker dig egentligen?

annan Camilla, 12:14, 3 mars 2017. Anmäl

Helt obegripligt att vi inte har rutinmässiga medicinska kontroller och förnyade teoritest för att få fortsätta köra bil. Vore det en känd realitet skulle "kränkningen" bli av med sitt körkort bli mindre än idag när släktingar och grannar måste övertala den äldre på egen hand eller förmå läkare att faktiskt anmäla för indraget körkort. Den som bor långt från kollektivtrafik måste då alltid ha denna risk med i sin plan för framtiden. Trist, men oundvikligt om inte fara för andra ska uppstå.

Anna Andersson, 11:32, 3 mars 2017. Anmäl

@Jonas Eh, sträckan Luleå-Piteå har en riktigt fin motorväg, om än bara två filer i varje riktning (90 mil från sthlm). Men uppriktigt talat är det nästan värre med folk som kör för sakta på större landsvägar, möjligheterna att komma om är *mycket* mer begränsade, liksom sikten.

annan Camilla, 10:31, 3 mars 2017. Anmäl