Datorintrång?

Fråga: En ny frågeställning som berör fundering kring gott uppförande har uppstått för min del.

En kollega bad mig komma in på hennes rum, hon skulle visa mig en del i ett mejl som hon ville att jag skulle hjälpa henne att tolka. När jag så står där och tittar på hennes skärm så ser jag bland flera andra öppna flikar en flik som visar att ett pdf-dokument är öppet och på fliken syns mitt namn – hon har öppnat ett dokument som har med mig att göra. Vi har sådana positioner att vi kommer åt en hel del fakta om medarbetare (vi är 600 personer) som vi behöver kunna kolla gällande olika saker. Jag tror absolut inte att hon snokar i någonting hon inte har att göra med, hon är professionell. Men faktum kvarstår, jag ser mitt namn på en flik som indikerar att hon kollat någonting som har med mig att göra, men tanken är förstås inte att min uppmärksamhet ska fästas vid det, jag är där för att titta på någonting annat. Hon tänkte nog inte på att fliken var där och att jag kunde se den.

Jag sa ingenting om fliken. Men jag har funderat. Har jag rätt att försiktigt undra vad det är för flik eftersom den har med mig att göra, eller har jag inte rätt att göra det i och med att det är hennes dator och hon har kallat in mig för att tala om någonting annat? Vem gör intrång hos vem, så att säga?

Svar: Visst skulle du i lätt ton ha kunnat säga ”och här ser jag mitt namn” för att ge henne möjlighet att förklara. Hon hade bett dig titta på något i den dator som hon jobbar med, och det hon inte ville att du skulle se i den skulle hon ha dolt innan du kom dit.

Du gör inte intrång i hennes dator när hon själv har öppnat den och inte har tagit undan det som hon ville hålla för sig själv. Jämför med att någon vill visa dig en bild i ett album, och du då får se en annan bild på något uppseendeväckande. Då är det inte du som av nyfikenhet har rotat fram den bilden, utan den som visar albumet för dig som har varit antingen slarvig eller likgiltig inför att du skulle råka se den.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (14)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 14

Jenny Löwerot; FS skriver just att flera flikar var öppna, så visst kunde det även ha handlat om andra. Det är som du skriver skillnader mellan vad som gäller för offentliganställda och för privatanställda..

Ann-Caroline Mörner, 16:03, 26 april 2017. Anmäl

För övrigt är löner för offentligt anställda just offentliga. Jag arbetade privat så jag hade sekretess kring det jag jobbade med. Något om en del alltså hade svårt att inse/respektera.

Jenny Löwerot, 08:24, 26 april 2017. Anmäl

Ann-Caroline Mörner: Men det kan du ju inte veta. Kollegan hade bjudit in FS på rummet och hade då ingen anledning att hemlighålla FS:s egna uppgifter. Jag har jobbat med löner och många medarbetare var slarviga med att knacka så att jag fick slänga mig över papper på skrivbordet och växla fönster i datorn. Men jag såg ingen anledning att dölja uppgifter om NN för NN själv.

Jenny Löwerot, 08:21, 26 april 2017. Anmäl

KapKennedy: Jag kan konstatera att vi tycks ha läst juridik vid olika lärosäten :) Jenny Löwerot: Det kunde lika gärna ha varit någon annan anställds pdf som syntes.

Ann-Caroline Mörner, 18:57, 25 april 2017. Anmäl

@Ann-Caroline Mörner: Nej, det du beskriver gäller offentligägda arbetsplatser. De sorterar under offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), men för privatägda företag är endast 18§ i sjuklönelagen tillämplig. I övriga fall är det "god sed" som reglerar vad arbetsgivare inte bör berätta om sina anställda, men vad det egentligen innebär har aldrig blivit ordentligt juridiskt prövat.

Kap Kennedy, 09:28, 25 april 2017. Anmäl

@Ann-Caroline Mörner: Men nu var det ju den anställde själv som var på rummet. Jag förstår att FS är nyfiken men jag tror inte det var något som var hemligt för FS själv som fanns i det där dokumentet.

Jenny Löwerot, 09:18, 25 april 2017. Anmäl

Kap Kennedy: Du misstar dig. Tystnadsplikten gäller allt personligt och privat samt uppgifter om lön etc. Arbetsgivare har inte heller rätt att lämna ut namn på anställda till tredje part utom i de fall som regleras i lag. Tyvärr är kunskapen om detta närmast obefintlig hos många företag och personalavdelningar.

Ann-Caroline Mörner, 23:03, 24 april 2017. Anmäl

@Ann-Caroline Mörner: Fast den tystnadsplikten gäller bara specifika områden, huvudsakligen hälsotillstånd och eventuella missbruksproblem. För offentliganställda några fler.

Kap Kennedy, 16:20, 24 april 2017. Anmäl

Att lämna dokument med personliga uppgifter öppna så att obehöriga kan läsa dem är ett brott mot den tystnadsplikt ett företag har gentemot de anställda.

Ann-Caroline Mörner, 15:35, 24 april 2017. Anmäl

Jag skulle nog säga till kollegan "Du vet när jag var inne hos dig och diskuterade X... Jag kunde inte undgå att se att du hade en pdf.fil om mig öppen. Kan jag fråga vad det var du kollade där?". Den som inte frågar får inga svar, det låter som om FS vill ha svar och inte bara undrar om integritet och intrång,

Sweydia Ism, 14:53, 24 april 2017. Anmäl