Besserwisserprotest?

Fråga: Min fråga rör sig i området konfrontation med människor som jag upplever som besserwissrar, och som jag inte enkelt kan avlägsna ur mitt synfält. Jag har slagit upp följande: Besserwissrar: ”människor som anser/upplever sig veta allting bättre än andra”.

Vid ett tillfälle underhöll jag mig med några yngre kompisar. Det pratades vitt och brett, mest strunt, men roligt hade vi. Jag höll just på att raljera något om Gustaf Vasas entré i historien, så avbröt en av dem mig, med blicken fäst på sin mobiltelefon, med att det jag hade sagt var fel, det ”hände inte år 1526, utan 1528”. Jag försökte ignorera inlägget, eftersom det var helt betydelselöst för det jag försökte berätta (vilket sannolikt alla utom den individ som avbröt mig begrep), men blev stoppad igen av denne med att ”det kunde han se i sin mobiltelefon”. Jag kände mig då tvungen, under viss irritation, att erkänna att jag hade haft fel, för att överhuvudtaget kunna få gå vidare i min berättelse.

Alltför många utnyttjar mobilen till att besserwissra andra när man umgås socialt. Det är ju inte helt orimligt att om jag blir rättad (=tillrättavisad) allt oftare, mina sociala relationer till personer som alltid står redo med mobilen i högsta hugg, tynar bort. Till slut törs jag ju knappast yttra mig längre i närvaron av en sådan bekant, vilket ju bara kan sluta med att jag kommer att tvingas avveckla den relationen (vilket ju verkar rätt onödigt).

Olämplig och irriterande användning av dagens mobiler har ju diskuteras ett flertal gånger i media. Till det vill jag alltså också lägga oskicket att (när man umgås socialt) ständigt stå med mobilen redo för att kontrollera vad andra säger – när man inte har blivit ombedd att göra det! Eftersom detta beteende vanligen inte grundar sig på mobilviftarens kunskaper, utan på fakta (?) som hen hämtar från nätet, kan man ju fråga sig vad mobilviftaren egentligen vill uppnå: handlar det bara om ett behov av att visa sig duktig inför alla oss sämrewissrar, eller är det ren beskäftighet (eller både och)?

Svar: Det är gott om vet-bättre-människor och ibland tänker jag att man gör en god gärning om man låter dem hållas eftersom det inte är osannolikt att de styrs av sin egen underlägsenhetskänsla och då är det ju synd om dem.

När du får en löjlig och ovidkommande kommentar om det du berättar om, tvärtystna en sekund, titta milt (gärna över glasögonen om du har sådana) på besserwissern, säg ingenting men fortsätt efter den tysta sekunden med din berättelse. Förmodligen tystnar även besserwissern då.

Om du argumenterar om oviktiga detaljer blir din berättelse avhuggen, stämningen trist och tjafset är till ingen nytta. Du behöver inte erkänna ett enda dugg, låt den beskäftiga kommentaren klinga bort och markera att du ger fullkomligt sjutton i den.

Mobilkunskapen finns ju för alla, och behöver inte uppmuntras. Låt dem hållas, dessa talanger som har lärt sig hur man googlar. Det är inte vad som menas med bildning.

En variant av besserwisser: ”ja han är ju en sådan där messerschmidt eller vad det heter” vilket ilsnabbt korrigerades med ”du menar en bitter-wasser.”

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 1

Kommentarer (25)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 1-10 av 25

MAGDALENA SVARAR: Malin F, angående den fånighet som du ser i frågan; som jag förstod frågeställaren var det inte andras koll av uppgifter i mobilen som var besvärande utan ett idogt påpekande om betydelselösa fel grundade i detta mobilkollande. Frågan handlade därför om mobilkollares behov av att tillrättavisa till vilket jag föreslog ett knep för att slippa sådant.

Magdalena Ribbing, 08:13, 12 maj 2017. Anmäl

Lyra Lof, Nej, det är fånigt att störa sig på att nån har kunskap. Och precis lika fånigt är det att störa sig på att någon kollar upp korrekt info på telefonen och till den grad att man går hem och skriver mail till Ribbing om det.

Malin F, 15:27, 10 maj 2017. Anmäl

Så alla här tycker att man är en viktigpetter om man, när man talar om en historisk händelse, uppger ett årtal? För gud förbjude att man inte framstår som ödmjuk. Får man ens medge att man känner till Gustav Vasa? Eller är det för förmätet också—att visa att man kan något om historia? Fast just Gustav Vasa är OK. Men inte nån mer obskyr kung eller historisk person; attt sitta där och skryta och låtsas att man kan nåt!

Lyra Lof, 13:36, 10 maj 2017. Anmäl

Vart tog dagens fråga vägen?

Susie Dahl, 13:04, 9 maj 2017. Anmäl

Kanske att den som tillrattavisade med mobilen tyckte att du var en besservisser som satt och pratade om Gustav Vasa, aratal etc. e tc.? Ett satt att fa tyst pa sadana som kan allt ar ju att satta dom pa plats for att fa dom ur spar. Om detta var meningen med tillrattavisningen sa lyckades det ju.

Tycker jag Iallafall, 20:15, 8 maj 2017. Anmäl

På tal om besserwissrar, vad har hänt med allas vår MLP? Blev hon tillsagd av DN:s redaktion att hålla snattran? Jag saknar lite underhållningen, både med MLP och hennes "kompis" Irene Holm. Om nu någon av dem var på riktigt......

A A, 17:42, 8 maj 2017. Anmäl

Min tanke är, att lyssna klar på historien som berättaren vill förtälja - kanske det är något underfundigt eller dråpligt som får mig att le, eller något jag helt missat om historiska händelser då det var det ämne jag fann tråkigast när jag gick i skolan. Vet jag, eller har på känn, att något är "fel" och vill kolla upp det, så kan jag hålla mig till berättaren är färdig och då, om det känns av vikt, nämna att ex ett årtal var fel.

Maria T, 15:30, 8 maj 2017. Anmäl

Kan det ha handlat om Daljunkerns uppror som avslutades 1528?

Rex King, 14:13, 8 maj 2017. Anmäl

Och för att svara lite på frågan också., Som Magdalena säger är det onödigt att tjafsa om detaljer eftersom historien då blir avbruten. Men jag tänker att man kan säga "så är det kanske ja", utan att göra någon stor sak av det.

Rex King, 14:09, 8 maj 2017. Anmäl

Måste också påpeka, som en tidigare sagt, att det hände saker även år 1526 och 1528, och det är svårt, utan att veta i vilket sällskap och vilka kunskaper FS och dennes sällskap har, att avgöra vad det var som det talades om. Att anmärka på en så liten detalj som årtal kan dock verka onödigt om årtalet inte är poängen med historien.. Det hade ju exempelvis varit värre om personen hävdat att Gustav Vasa stupade vid Lützen 1632 eller dylikt....

Rex King, 14:04, 8 maj 2017. Anmäl