Vad säger vi?

Om sådant vi säger.

En lång rad fraser betyder inte sina ord. Färdiga fraser är ju så praktiska, man behöver inte tänka på att formulera något rimligt vettigt utan tar till ett par ord i en fras som i stunden kan vara meningslös eller rentav oavsiktligt otrevlig.

Med bara en sekunds eftertanke blir det lika lätt att säga de ord som har en bra innebörd. Ofta kommer frågor till spalten om de vanliga fraserna och svar på dem. Därför har jag samlat en del sådana med förslag till bättre svar än de vanligaste.

Frågan, en av de mest förekommande på svenska språket, ”vill du ha en kopp kaffe?” får i dag oftast svaret:
– Ja, det kan jag ta.
Vad betyder det? Orden blir fel för den som på riktigt uppfattar vad som sägs. Den som erbjuds en kopp kaffe säger sig ”kunna ta” – som en nådig vänlighet mot den som bjuder. Orden visar inte att man uppskattar erbjudandet utan att man accepterar det med en fras som kan uppfattas som nedlåtande.
Svaret borde vara:
– Ja tack.
Eller:
– Tack, gärna.
Eller:
– Det vore gott.
Ingen missförstår ju detta ”ja, det kan jag ta” men den som istället använder frasens sannolika innebörd ”ja tack” gör ett vänligt, positivt intryck, vilket i sin tur bidrar till ett bättre samtal.

I affären säger vänlighetsubildade försäljare numera efter avslutat köp:
– Ha en bra dag.
Det vanliga svaret i dag är:
– Ummm.
Vad betyder det? Även om det inte är avsikten låter det som att kunden struntar i denna vänlighet. Att önska någon en bra dag är ju en vänlig fras även om den är inlärd och inte fylld av uppriktig mening. Men svaret borde oavsett detta vara:
-Tack – och detsamma.
Eller:
– Du också.
Eller bara:
– Tack.
Kunden, kroggästen, frisersalongskunden med flera som säger ”tack” till försäljaren, serveringspersonalen, frisören, möts ofta av följande svar:
– Inget problem.
Det är ett modernt sätt att säga ”du har inte vållat mig särskilt mycket besvär” vilket naturligtvis är trevligt att få veta, ingen vill vara till mer besvär än nödvändigt. Men ett bättre svar är:
– Tack, det var bara trevligt (underförstått att hjälpa dig).
Eller:
– Roligt att du gillar xxx (varan som du köpt, måltiden som du intagit, din frisyr).
Eller om man vågar, det gammalartiga som kan ge ett extra leende just för att det är extra allt:
– Nöjet är på min sida.

Kunden som står framför den manuella disken i mataffären säger ofta ”ge mig ett kilo av xxx” eller ”jag vill ha xxx.” Det är att ge en order till den som står bakom disken vilket har påpekats åtskilliga gånger och är snubblande nära ”ta hit.” En hel del vuxna har behov av att kommendera sin omgivning – som inte behöver uppskatta det. Föralldel, det är svårt för den som råkar ut för ordergivningen att protestera, men det är inte ett skäl att fortsätta ett dåligt beteende. Kund och försäljare är jämställda och ska tilltalas hövligt från båda håll. Alltså säger man inte ”ge mig” eller ”jag vill ha” eller ”jag ska ha.” Och försäljaren säger inte ”här” när varan överlämnas utan ”varsågod.”
Rätt fras från kunden är:
– Får jag be om ett kilo av xxx.
Eller:
– Jag vill gärna ha xxx.
Eller för den som inte klarar av att vara extra hövlig:
– Ett kilo av xxx, tack.
Alla varianterna är bättre än ”ge mig” och ”jag vill ha.”

Men det spelar väl ingen roll om man säger si eller så, huvudsaken är att man gör sig förstådd och att det går undan? Fel. De små extraorden är guldmynten i samtalet, de skapar en god ton, en sympati som gagnar alla inblandade.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 1

Kommentarer (18)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 1-10 av 18

"Lite vänligt småprat borde alla klara av" skriver några här. Kan minsann vara lättare sagt än gjort-det vet jag av egen efarenhet

Barbro Norrlund, 13:23, 25 maj 2017. Anmäl

"Tack" "Tack själv" Enkelt. Funkar alltid.

Anna N, 09:27, 21 maj 2017. Anmäl

Dorothea Lückner: Tack, jag håller helt med! Man behöver inte prata jättemycket, men lite vänligt småprat, inte bara ja eller nej, eller värre inget svar alls bör de allra flesta klara. Om man förgäves försöker få kontakt med en "mussla" blir det lätt "förhör", om du vill undvika det så se till att konversationen inte blir ensidig. Välj ett ämne som passar dig, om du inte gillar "kallprat"! OBS jag är inte sådan som pratar i ett, utan ger självklart alla chans att säga sitt,

Maja Gräddnos, 15:30, 20 maj 2017. Anmäl

Eller varför inte: "Skulle jag kunna be om saltet?"

Alexander Backlund, 13:40, 20 maj 2017. Anmäl

Skulle jag kunna få ..., tack. Jag skulle vilja be att få ..., tack.

Alexander Backlund, 13:38, 20 maj 2017. Anmäl

Lite OT, men... apropå att prata för mycket: Det är allt rätt jobbigt med svårpratade personer också! Lite vänligt småprat borde alla kunna medverka i. Det är oartigt att vara ovänlig utan orsak. Jag fick lära mig att inte göra andra obekväma i onödan, vilket ju händer om folk inte svarar eller svarar enstavigt och sen inte bollar samtalet vidare. Alltså i sociala situationer som bjudningar etc.

Dorothea Lückner, 21:24, 19 maj 2017. Anmäl

Barbro Norrlund, visst är det jobbigt med människor som pratar för mycket utan känsla för att den andre inte vill lyssna, men det är inte detta dagens fråga handlar om. En vänlig fras tar ett par sekunder och besvärar inte.

Sweydia Ism, 15:43, 19 maj 2017. Anmäl

Åtminstone jag har av min mamma fått höra att jag borde lära mig att bara säga det absolut nödvändigaste i mina samtal med andra- att folk nuförtiden har så bråttom att de inte har hinner /tålamod att lyssna på en massa extra "krusiduller". Jag torde kunna min läxa någotsånär nu-men visst glömmer jag bort mig ibland. Vid dessa tillfällen känner jag mig dum...

Barbro Norrlund, 13:19, 19 maj 2017. Anmäl

Så sant, Genesis Day. Nu ska det dessutom kramas åt höger och vänster, även barn uppmuntras att kramas som hälsning.

Sweydia Ism, 11:37, 19 maj 2017. Anmäl

Apropå att det spelar roll hur något sägs och inte bara vad som sägs. Jag har sällan känt mig så avsnoppad som i en butik där jag hade anledning att framföra ett klagomål. Expediten och jag blev inte överens och hon avslutar diskussionen med "ha en bra dag" och vänder sig demonstrativt till nästa kund.

Prinsessan Benedikte, 11:30, 19 maj 2017. Anmäl