Kostymkorrekt?

Fråga: Till våren är vi bjudna på fest, där man ska bära mörk kostym. Jag vill inte ha det. Finns det några alternativ för en man typ svarta jeans, mörk skjorta, eller måste jag tacka nej?

Vad innebär detta krav för kvinnans klädsel? Är det stereotypiska könsroller som gäller? Min fru bär alltid långbyxor. Kan hon ha elegant kostym, kort klänning med smala ljusa jeans under, eller måste det vara långklänning?

Svar: Man klär sig som man vill, och blir inte hemskickad på grund av ”fel” klädsel. Den som är artig visar sin uppskattning av festen genom att iaktta rätt klädnivå enligt vedertaget bruk. Den som vill sticka ut eller markera sin originella personlighet väljer en annan klädnivå men ska då vara beredd på att värdpersonerna och möjligen även medgästerna ser det som ett underkännande av bjudningen.

Mörk kostym är en formell klädkod, steget under smoking. Vill man vara rätt klädd till den klädselangivelsen gäller för en man en mörk (mörkblå, mörkt grå, svart) kostym, vit eller mycket ljus skjorta, sidenslips, svarta skor. Vill du inte ha mörk kostym – sådan kan hyras eller kanske lånas – så kan du möjligen ha mörka byxor och en kavaj i liknande färg som ger intrycket av kostym. Du kan inte ha jeans som är en fritidsklädsel i den värld som har klädkoder, alltså i det här fallet. Mörk eller svart skjorta är likaså fritidsklädsel.

För en kvinna innebär klädsel mörk kostym att hon har en utpräglat fin klädsel, lika gärna en knä- eller vadlång kjol/klänning som eleganta kvällslångbyxor exempelvis i siden eller liknande material och en aftonbetonad överdel. Inte jeans, det anses i etikettvärlden som sagt vara fritidsklädsel. En fin top, inte axelbar men gärna urringad och ärmlös om man vill – inte nödvändigt alls – passar till såväl kjol som fina aftonbyxor. Lång klänning är inte korrekt till klädkod mörk kostym.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (23)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 1-10 av 23

Friterade Mulor: Oj, du har rätt: jag läste 'bröllop' fast det bara stod fest! Inte en helt orimlig gissning, då det oftast är i det sammanhanget klädkod ges numera, om alls. Men jag tar din kommentar att jag "fantiserar som vanligt" som en komplimang!!! Carry on.

Lyra Lof, 02:06, 24 mars 2017. Anmäl

om.

M K, 18:56, 22 mars 2017. Anmäl

Man undrar ju varför FS är så emot. Känner en ung kille som länge efter sin pappas begravning inte heller ville ha mörk kostym i andra sammanhang. Han lämnade senare sin gamla till second hand och skaffade en ny, snyggare och även skjorta och slips. Ny kostym, nya positiva associationer. Hyra/låna går ju också. Synd att tacka nej, FS vill ju uppenbart gå. Är det bara det att FS känner sig utklädd eller nåt annat, lika bra att vänja sig kanske. Alla män blir ju snyggare i kostym än i jeans dessut

M K, 18:56, 22 mars 2017. Anmäl

Lyra Lof fantiserar som vanligt. Var står det att det är ett bröllop?

Friterade Mulor, 17:05, 22 mars 2017. Anmäl

Uch vad räligt att ens behöva diskutera en sån banal sak, om FS inte vill acceptera inbjudningens klädkod, så tycker jag att han kan stanna hemma !

Marie-Louise Göransson, 15:16, 22 mars 2017. Anmäl

Nää, jag tror inte helle att FS skulle trivas i knätofsar. Blev bara plötsligt nyfiken på reglerna om folkdräkt vid mörk kostym. I övrigt anser jag att om man inte kan anpassa sig efter angiven klädkod får man tacka nej och avstå från just denna fest. Absolut inte besvära inbjudaren med frågor typ "Är det ok om jag kommer i svarta jeans i stället?" Avskyr sådana passivagressiva frågor där man redan har svaret men ändå försöker tvinga motparten att ändra sig för att inte skapa dålig stämning.

Anna N, 08:51, 22 mars 2017. Anmäl

PS. Jag tror att folkdräkt är det absolut SISTA frågeställaren vill ha på sig... OK jag garvar lite. :) Fast det vore kanon!

Lyra Lof, 04:30, 22 mars 2017. Anmäl

loud... FS kan känna sig tillräckligt avslappnad i nåt sånt (kolla snubben) och INGEN kommer att tycka nåt. Gärna svarta sneakers—och nya!!! Och eventuellt en mörk t-shirt (eller inte). OBS att A+ kändisar i Hollywood har på sig liknande på röda mattor så, vadå, det är inte bara på gatan... Snyggt, coolt, och FS gör en ansträngning för att passa in med klädkoden—och gör det med kostymen även om det inte är helt ortodoxt. Men det är 2017! //Jag är lite av en fashionista...

Lyra Lof, 04:29, 22 mars 2017. Anmäl

.. Kolla här; inte gubbigt! (& jag skulle gärna ha på mig den där cocktailklänningen...) https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/94/41/8e/94418e29c3ec87400eb1dbe46f001ab6.jpg 2) FS känner sig för stel/stram i kostym (?). Så en ypperlig kompromiss (återigen) vore nåt i den här stilen, som jag tror ligger närmre vad FS kan känna sig OK med: https://otokomaeken.com/wp-content/uploads/2016/09/tumblr_mv4rlr3hWE1sjf4hzo1_1280.jpg En cool mörk kostym—med sneakers och en t-shirt! Oh for crying out

Lyra Lof, 04:21, 22 mars 2017. Anmäl

... utifrån de senare då FS verkar ha koll på/kan benämna olika plagg (även om "långbyxor" är lite ???). 1) Först tror jag att FS får gå och PROVA några kostymer! Kanske inser han då att de är coolare (mer slimmade) och än de var... (byxor med veck framtill). Men OBS inte på en konventionell, gubbig affär; i värsta fall: åk till en stad som har ett större utbud! 2) Jag tror vi alla inser att FS inte kan/behöver ha slips på sig—och det är HELT OK. (Vi försöker lösa FS:s dilemma här.)

Lyra Lof, 04:16, 22 mars 2017. Anmäl

Brudklänningslängd?

Fråga: Jag ska gifta mig i sommar, borgerligt och utomhus med 60-talet gäster. Det jag funderar över är min brudklänning. Jag vill absolut inte känna mig utklädd på min bröllopsdag och det innebär att klänningen kommer sluta någonstans mitt på låret, då det är detta jag känner mig mest bekväm i. Den kommer därutöver vara långärmad.

Jag vet att jag inte skulle kunna ha en så kort klänning på ett kyrkligt bröllop – men kan det fungera till det borgerliga, enkla sommarbröllop vi planerar? Finns det någon vett och etikett när det kommer till klädsel och borgerliga bröllop?

Svar: Ett bröllop, en vigsel, är en stor högtid. Två människor lovar inför en myndighetsföreträdare, vigselförrättaren, och inför ett antal vittnen, minst två eller alla de närvarande, att hålla ihop livet ut. Det är inte samma slags tillställning som en fest med kompisar eller ett diskotekbesök. Ett borgerligt bröllop har samma juridiska tyngd som ett kyrkbröllop, oavsett hur det går till är det en akt med livslång betydelse.

Vill du visa god stil så låter du din klänning gå längre än till halva låret just vid detta tillfälle. Det viktigaste är inte egentligen att du känner dig bekväm genom att visa dina ben, utan att du är klädd så som det passar detta tillfälle. Nog kan du låta klänningen nå till knäna utan att känna dig utklädd? Det är snarare en påtagligt kort klänning som kommer att se ut som utklädsel om den bärs av en brud.

Efter bröllopet kan du lägga upp klänningen så att den blir så lårkort som du gillar.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (35)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 1-10 av 35

Oémara: Jag försöker igen: Du får givetvis gå i "skogshuggarkläder" om du vill, men är det inte synd att behöva tacka nej till något för att du endast vill ha sådant? Det behöver INTE vara jätteflott och höga klackar (det har inte jag heller), bara lite bättre än väldigt vardagligt. Att anpassa sig bör varar mer än har ordentliga stövlar, men du gör ju som du vill. Som jag skrev, jag, har fritidskläder när det passar, och "proprare" när det passar.

Maja Gräddnos, 13:17, 10 mars 2017. Anmäl

@Maja G, skojsar du lite med oss nu? Du jämför hmm tradition vad det gäller uppkläddhet och vad som är praktiskt.... Själv klär jag mig mot det skogshuggarmässiga hållet hela tiden, skulle avböja om det pga ytliga stilattribut av ngn anledning skulle krävas klackar/klänning etc, dito undvika våtmarker utan bra stövlar. att mina jeans och dojor praktiskt sett tar mig lite var som, medan jag knappt skulle kunna sitta still utan att bryta benen i klackar t.ex, funkar prima för mig ;) /anpassarn

Oémeara Braunisch, 04:33, 10 mars 2017. Anmäl

Friterade mulor: Du fattade inte vad jag sade. Trodde du att jag föreslog vad de skulle göra om de ville ha ett helt annat arrangemang? Och att i stället gifta sig i New York? Tack för din input, tjänare tränare, men försök att läsa med mer läsförståelse. Jag orkar inte ens förklara för dig vad min kommentar handlade om, om du är så.. Jag kan inte ens. Men good luck.

Lyra Lof, 03:18, 10 mars 2017. Anmäl

Hej FS! Lycka till med bröllopet och äktenskapet! En undran bara - varför är det bara vissa (inte menat åt FS) som skall ha vad de vill, överallt och när som helst? De brukar föredra sexiga eller bekväma kläder (typ mjukisbyxor), varför har just de så svårt att klä sig efter situationen? Jag gillar kjol/klänning, lite "proprare" stil, men om jag skall ut och gå i skogen, vara på en camping etc tar jag på mig något som passar, t ex jeans, jag anpassar mig.

Maja Gräddnos, 18:09, 9 mars 2017. Anmäl

Nu verkar ju frågeställaren ha bestämt sig för de allmänna arrangemangen ("i sommar, borgerligt och utomhus med 60-talet gäster"), så ett råd om hur man gifter sig i New York kanske inte är riktigt hjälpsamt i det här skedet. Men det kan komma väl till pass om det ska giftas sig fler gånger, vilket inte är obekant, även om den traditionella etiketten inte är så utförlig vad gäller detta. Det kan hända oavsett längd på klänningen första gången, dessutom.

Friterade Mulor, 16:13, 9 mars 2017. Anmäl

.. igen! Man gifter sig bara en gång. Och jag tror inte att du kommer att känna dig utklädd! Tro (och lyssna på) mig, jag har mycket erfarenhet av detta efter att ha fotat svenska bröllopspar i NYC i 12+ år...(Svenska kyrkan/City Hall). Först känner bruden sig lite uppstyrd och generad av uppmärksamheten när vi gasar runt Manhattan (Amerikaner äälskar bröllop; det blir minst 50 grattis), men efter ett tag har alla (alla!) slappnat av och tycker t o m att det är kul. SANT! Så axa på lite. :)

Lyra Lof, 14:24, 9 mars 2017. Anmäl

http://2.bp.blogspot.com/-wxFR8KpKGnI/VOIpbi1ICyI/AAAAAAABSlM/OK_dNFAkNTo/s1600/Weddings%2Bin%2Bthe%2B1960s%2B(4).jpg Sjalett! - https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-c7425361bb200ea24ad8fd7d6e70bbdb-c Sharon Tate: - https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/91/86/59/918659a4f8dc5c3cbca0b7ccf3f4f8a3.jpg MEN jag tycker du ska göra något utöver det vanliga. Blommor i håret! Superspeciella skor! Detaljer på klänningen! (Jag vet att svenska tjejer (säger att de) vill ha 'enkla' klänningar, men kom

Lyra Lof, 14:20, 9 mars 2017. Anmäl

Du kan ha på deg vad du vill! Jag vet nån som hade ett Halloween-temat bröllop (Frankensteins brud osv) och en annan som hade Star Wars-tema... Kort klänning?? HALLÅ. 1968. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/36/63/7f/36637f25313fa6922fc4a29927e6349f.jpg https://c1.staticflickr.com/3/2585/4082164433_b213a0a913.jpg Sjalett verkar ha varit en grej... Det här var knappast nåt 'out there' par; han ser lite skönt 'square' ut:

Lyra Lof, 14:16, 9 mars 2017. Anmäl

Madelene J; Jag tycker att du skriver en massa trams, men du kanske bara provocerar för att få reda på "hur dom flesta i samhället tycker"!

Marie-Louise Göransson, 12:24, 9 mars 2017. Anmäl

MAGDALENA SVARAR ÄN EN GÅNG: Bara Föratt, du hade alltså en brudklänning som slutade strax ovanför knät. Det låter som vad jag föreslår frågeställaren: en klänning som går till knäna, dvs just över, mitt på eller just under. Den klänningslängd som frågeställaren vill ha beskrivs som att den slutar mitt på låret. Urringning är inte heller fel om den har en rimlig gräns; däremot är de axelbara brudklänningarna eller de med så stora dekolletage att halva brösten syns, olämpliga särskilt i kyrkan.

Magdalena Ribbing, 11:33, 9 mars 2017. Anmäl

Smokingväst?

Fråga: Jag undrar om man kan ha svart väst med smokingknappar till smokingen på nyår.
Min gode vän hävdar bestämt att detta inte är korrekt utan det är gördel eller hängslen som gäller. Kan Magdalena lösa tvisten åt oss, tack!

Svar: Du måste inte ha väst till din smoking, men vill du ha det kan du till en enkelknäppt smokingjacka med spetsiga slag ha svart väst med svarta knappar. Om smokingjackan är dubbelknäppt har du vare sig väst eller gördel eftersom den jackan inte bärs uppknäppt.

Har smokingjackan schalkrage kan du ha väst om du vill eller cummerbund, dvs gördel, om du vill (helst svart, avstå från att matcha färgen med din eventuella dams klänningsfärg, det är tonårsonödigheter). Tänk på att ett cummerbund liksom en väst ska täcka byxornas linning.

Hängslen ska du ha om byxorna inte sitter uppe utan sådana, de ska vara vita som skjortan och inte synas. Livrem har man inte till smoking- eller frackbyxor.

Så här är det enligt formella klädregler. Känner man till dessa kan man bryta mot dem om man skulle få en obändig lust att göra det – för att visa sin intressanta personlighet kanske?

(Här passar jag på att vederlägga en vanlig nyårsmissuppfattning beträffande kvinnors klädsel: det är inte det minsta nödvändigt att ha en svart glamourös klänning på nyårsfesten, vilket många tror. Man skulle kunna tänka precis tvärtom, att det nya årets ankomst ska firas med färgglada kläder, inte den svarta färg som i flertalet kulturer kan markera sorg.)

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

"Nåja, vad är väl en bal på slottet...? Den kan vara trist och tråkig och... alldeles... alldeles underbar!" Nåja, stilla tankar över året som gått och förhoppningar inför det nya, är inte heller så dumt... Så klart, går det att kombinera! Tänk färgglatt!

gamla Tekla, 11:44, 31 december 2016. Anmäl

Rödbyxregel?

Fråga: Att röda byxor får bäras endast av de män som seglat över Atlanten är ju känt, men vad är det som gäller egentligen?

En seglande journalistvän påstod att det som gäller är nästan samma regler som gäller för inträde i Cap-Hornklubben, men jag tror att han blandat ihop begreppen. Vet Magdalena? Beträffande Cap-Horn vet jag vad som gäller: man ska ha rundat hornet under segel och med last… det är ju en klubb som utrotar sig själv. Vet inte hur många medlemmar som finns kvar i livet.

Svar: Röda byxors begränsade bärande är en omhuldad fånighet som jag inte tänker uppmuntra. Varför skulle röda byxor förbehållas personer som har kunnat segla en viss sträcka? Visserligen har de röda seglarbyxorna ältats som särskiljande finess under säkert ett sekel, men det gör inte idén bättre. Och jag har föralldel hört en hel del om dessa röda byxor, men anser att det är dumheter. Om någon som inte har seglat annat än barkbåt i plaskdammen vill ha röda byxor är det självklart att vederbörande ska ha sådana.

Många söker sig till diverse förbud eller tillstånd för att markera urval av vad de själva tycker är märkvärdigt och ”fint”. Men det ingår inte i vedertagen hyfs och stil, och det är sådan som jag gärna förmedlar. Däremot inte grabbtrams. Röda byxor har de som vill oavsett de är landkrabbor eller storseglare.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 2

Kommentarer (12)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 12

HAHA, jag har sällan läst något så larvigt - såna problem och världen är räddad !

Marie-Louise Göransson, 10:58, 20 november 2016. Anmäl

Franska armén har efter de inledande förlusterna i första världskriget slutat med röda byxor (till klarblå rock). Tänk så många liv som kunde ha sparats om de hänvisat till denna "regel" vid inryckning! :-(

Anders G Pettersson, 11:48, 18 november 2016. Anmäl

Rod Stewart? Och hipsters.

Lyra Lof, 01:41, 18 november 2016. Anmäl

Vem har röda byxor nuförtiden förutom jultomten och pajasar och har dom seglat runt Cap Horn

Ulla Flodin, 15:34, 17 november 2016. Anmäl

... att bära en medalj i ett annat sammanhang, eller en revär än vad det nu kan vara?

Lyra Lof, 08:26, 17 november 2016. Anmäl

"Att röda byxor får bäras endast av de män som seglat över Atlanten är ju känt". Vilken härlig mening, haha! Och det är väl ändå helt ofarligt? Det måste ju handla om en liten subculture—seglarklubbar och deras formella events—eller hur? (Inte vad man har på sig på båten, el generellt.) Får de inte ha sina regler precis som andra organisationer har? Om röda braller är något man vinner rätten att bära genom att göra någon seglarbragd, hur är det annorlunda (el löjligare) än att någon har rätt

Lyra Lof, 08:23, 17 november 2016. Anmäl

Touche`! HAHAHAAA Ribbing äger!!!!

Elvira Maldigan, 05:12, 17 november 2016. Anmäl

Lantis Bondlurk, kul! ! Vad säger att bravaderna inte kan ha skett samtidigt, alltså under sjöresan ;-) Fast det är ju röd Klänning som indikerar tidigare samröre, röda byxor i det sammanhanget har jag aldrig hört om. Men jag tycker att man ska behålla såna här gamla traditioner som röda byxor, svart sorgband, vigselring. Röda rosor i den skickade buketten betyder kärlek (gula betyder svek!) Rätt färg på slipsen vid begravning . Praktiskt och roligt! Kungen borde ha kronan på ibland, på fest!

Irene Holm, 14:20, 16 november 2016. Anmäl

Detta låter som något ett barn har hittat på i en lek. Finns det alltså vuxna människor som tar något sånt där seriöst?

Susie Dahl, 12:50, 16 november 2016. Anmäl

Jag trodde det var att man skulle ha korsat ekvatorn. På bröllop betyder det ju som alla väl vet att man har legat med bruden, men måste det ha skett på södra halvklotet eller kan man så att säga uppfylla båda prestationerna separat?

Lantis Bondlurk, 12:19, 16 november 2016. Anmäl

Kalasklädsel?

Fråga: Min man och jag är oense, och jag hoppas på att Magdalena ska kunna hjälpa oss genom att reda ut vad som gäller.

Det handlar om klädsel när man är bortbjuden. Vi skulle gå på ett kalas och min man hade växt ur sina finkläder. Jag uppmanade honom att köpa en ny jacka, och erbjöd mig att bekosta inköpet, men han ville komma dit i en sportig vardagsjacka (som dessutom har ett hål). Vi har råd med nya kläder och därför tyckte jag att det kändes rent ut sagt ohyfsat att anlända i trasor, som om vi inte orkade anstränga oss eller brydde oss om kalaset alls. Han däremot är av åsikten att om någon har invändningar så är det deras problem och inget som han måste bekymra sig om, och att om de bjuder honom så skall de i princip vara nöjda bara han dyker upp. Att det ”räcker så”, och att hans klädsel inte bör vara det viktiga.

På inbjuden stod det förvisso ingenting om någon klädkod, men de släktingar och vänner som vi visste skulle komma är sådana personer som klär sig propert i de flesta sammanhang, så jag förstod att han skulle sticka ut.

Jag är inte särskilt ytlig egentligen. Problemet enligt mig var inte att han såg ful ut i sin vardagsjacka. Däremot var jag rädd att vi skulle framstå som ett par som inte anstränger sig för andras skull. Eftersom det dessutom var min släkting som anordnade kalaset så ville jag inte heller att de skulle få en negativ bild av min man. Nu menar han att jag betett mig mycket illa som i princip uttryckt att jag känner en viss skam över honom och hans klädsel. Kanske har han rätt. Vad anser Magdalena?

Svar: Ditt resonemang är riktigt: man klär sig inte för att själv ha det bekvämt (pyjamas?) när man är bortbjuden utan för att anpassa sig till sammanhanget. Ens klädsel skickar signaler till omgivningen och visar hur man betraktar den och övriga närvarande. Har man respekt för värdpersonerna och vill visa att man uppskattar deras ansträngningar att skapa en trevlig bjudning klär man sig hyggligt, prydligt och inte enbart för sin egen trivsel.

Kommer man i en trasig sportjacka när man har möjlighet att ha en hel lite bättre visar man sin uppfattning att kalaset och värdpersonerna och medgästerna inte betyder så mycket utan att man själv är viktigast.

Det är en trist åsikt och den är aldrig rätt i sociala sammanhang.

Och om inte ens partner skulle ha rätt att diskutera ens klädsel, vem skulle då ha det? Och varifrån skulle man få hjälp att inse när man gör fel?

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (14)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 14

MAGDALENA SVARAR: Barbro Norrlund, de som hävdar det som du beskriver verkar närmast desperata eller lite hysteriska och inte väluppfostrade. Självklart finns inga etikett"regler" om modeklädsel. När man är bjuden till någon och det finns en klädkod följer man den efter bästa förmåga. Finns ingen klädkod klär man sig så som man förstår är lämpligt, ordet lagom fungerar som tolkning. Att felaktig klädsel skulle vara "det värsta en människa kan begå" är direkt löjligt och givetvis okunnigt.

Magdalena Ribbing, 10:40, 9 november 2016. Anmäl

Vore intressant att höra Magdalenas synpunkt på följande ;endel av mina bekanta naser att det är ungefär liktyusigt med att klä sig i smutsiga och söndriga kläder om man till en bjudning (oavsett nivån på den)inte kommer mode riktigt klädd. Att det inte räcker med att kläderna är hela och rena -om de inte också är på exakt den nivå bjudningen förutsätter. Att det inte räcker med att man som gäst gör så gott man kan ? Att det är det värsta en människa kan begå om man inte behärskar klädkoderna

Barbro Norrlund, 09:19, 9 november 2016. Anmäl

Min man är totalt ointresserad av kläder. Han är alltid mycket enkelt klädd oavsett tillfälle (dock i hela och rena kläder!). Jag struntar i hur han klär sig eftersom det inte går att uppfostra en vuxen människa och eftersom jag inte är ansvarig för en annan, vuxen människa. Det har hänt att folk har haft åsikter om hans kläder och då brukar jag be dem tala med honom direkt, inte med mig. Jag tycker det finns viktigare saker.... men det tog mig ganska lång tid att sluta bry mig om just detta.

Anne A, 19:08, 8 november 2016. Anmäl

Skulle min man komma på den idiotiska idéen att ta på sig ngt som är trasigt när vi är bortbjudna utan angiven klädkod till en av mina släktingar, så skulle jag bara ge en rak order om att byt kläder eller stanna hemma! Och säga att jag kommer att ursäkta honom med att han tyvärr inte hade ngt intresse av att klä sig fint utan ansåg sin ”självkänsla” sitta i ett hål och att det var viktigare än både mig, släkting och bjudning!

Maleandro Le Male, 14:52, 8 november 2016. Anmäl

@ Kap Kennedy - oavsett kön på den barsliga personen så föreslår jag fortfarande att vederbörande stannar hemma och besparar sin partner detta tramsiga beteendet. Och övriga i sällskapet också för den delen. I frågan här kan man knappast det för drullighet eftersom mannen tydligen förr har klätt sig normalt fint till liknande fester. Det låter mer som om han har gått i barndom och hamnat mitt i trotsåldern...... Om jag var FS skulle jag gå själv och hitta på en ursäkt för min man;-)

Kristina S, 13:44, 8 november 2016. Anmäl

Rafflande berättelse detta! Tänker: "Hel och ren" - men, trasig med hål? Nej, det duger inte! Inte ens om man är Bob Dylan ;D Kalas med släkten - kanske maken hoppades slippa? FS, tror att ni bägge kan dra lärdom av ert meningsutbyte i ämnet - så, sök försoning! Ta en promenad längs shoppinggatan - stanna, av en händelse, vid en snygg kostym/ uddakavaj - utbrist: "Vad snygg du skulle vara i den!" Det kan gå! I övrigt: Släpp maken fri att göra sina egna misstag - även på släktkalas!

gamla Tekla, 10:55, 8 november 2016. Anmäl

@Lyra Lof & Kristina S: Kvinnor har inte på något vis monopol på att bete sig barnsligt och trotsigt. Det gör vi män också emellanåt. Jag skrev inte att han gjorde rätt, utan föreslog bara en förklaring till beteendet. Drullar har ofta en orsak till sin drullighet, om än inte alltid en sympatisk sådan.

Kap Kennedy, 10:50, 8 november 2016. Anmäl

Såg nu att min kommentar till H R hamnade fel, skulle vara i det förra inlägget, ber om ursäkt för detta.

Frk N, 10:23, 8 november 2016. Anmäl

Håller helt med dig Lyra Lof, Mannen har en ovanligt infantil och bufflig inställning. Så brukar ett barn i trotsåldern uppföra sig men inte en vuxen människa.

Thorbjörn T., 09:39, 8 november 2016. Anmäl

H R det är så skönt att höra att vi som skriver på den här sidan aldrig är de som begår några drulliga etikettsbrott. Jag har en bekant som jag har haft riktiga uppgörelser med men som envisas komma tillbaka med jämna mellanrum, tycker att jag har varit övertydlig men ändå tjatas det om umgänge.Jag har bjudningar utan att bjuda henne, jag tackar nej till det hon föreslår och hon fortsätter att komma med förslag, nej hon är inte lyhörd som inte ens räcker för att beskriva hennes totala förnekelse

Frk N, 09:29, 8 november 2016. Anmäl

Kontorsstrumpläst?

Fråga: Det hände en konstig sak idag. Jag satt och jobbade i ett avskilt rum, hade höga klackskor som jag hade tagit av. I dessa rum finns bara plats för en person. Så kommer chefen förbi (uppfattar det som att vi har en bra relation) och han pekar på mig. Och skakar på huvudet.
Han tyckte inte det var okej att sitta i bara strumplästen. OBS: dessa smårum har glasdörr och jag hade lagt upp mina fötter på annan stol.

Får man inte ha bara strumpor på sig på kontor? Jag menar, är det en norm som jag missat?

Det tog typ en halv eller en minut innan jag fattade vad han menade var fel. Trodde han syftade på att jag överlag inte var så välklädd: min fleece (röd) och strumpor (turkosa). Att färgmatchningen var galen, den grejen hade jag fattat. Förutom detta hade jag också haft lite fotsvett, vilket kanske också ledde till att jag var tvungen att ta av mig skorna. Men tanken med dessa rum är ju att man är ensam. Kanske, tänker jag nu, såg det lite nonchalant ut. Han sa: Att sitta sådär är alldeles för privat.

Jag är inte så väluppfostrad. Ofta ganska obekymrad över det. Men är det en överenskommelse i samhället att man har skor på sig på kontor? Undrar på riktigt.

Svar: Även om du är ensam i ditt rum på din arbetsplats måste du anpassa dig efter den stil som råder där. Du befinner dig i en gemenskap också när du är ensam i ett rum, det är inte ditt privata rum utan en del av arbetsplatsen. När du är hemma hos dig eller bland dina vänner som har samma uppfattning om klädstil som du gör du som du vill.

Det du beskriver, att du hade röd fleecetröja och turkosa strumpor och högklackade skor som du tog av dig (plus fotsvett) gör att jag blir lite bekymrad. Nu vet jag inte vad slags arbetsplats det handlar om men det var ju tydligen inte en förskola eller en cirkus och då borde du ha tänkt på att din klädsel skulle passa in i ramen på din arbetsplats. Strumpläst är informellt, okonventionellt, fritidsbetonat – inte vad som menas med vedertagen god kontorsklädsel. Väluppfostrad är den som framförallt är hänsynsfull och vänlig, inte så svårt, och vill du lära dig mer kan du ha nytta av en bok i ämnet.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 1

Kommentarer (21)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 21

Ser inte att IH:s eller annan Camillas inlägg överhuvudtaget har någon koppling till mitt. Ändå är de asresserade till mig. Märkligt....

Anna N, 19:55, 7 november 2016. Anmäl

Det är ju ingen katastrof att göra fel när man är ung och att bli uppmärksammad av chefen är väl bara en fördel så tar FS incidenten på allvar. Absolut positivt att ta itu med sin egen "uppfostran" om det skulle behövas, människan är ju ansvarig för sitt eget liv när den fyllt 18 år och kan i de flesta fall själv bestämma hur det ska bli, eller ?

Marie-Louise Göransson, 13:18, 5 november 2016. Anmäl

Anna N, inte sällan tycker jag att fötter faktiskt är "äckliga". Tjocka kartnaglar el.vanställda av hallux valgus, långa krokiga tår som liksom slingrar sig runt varandra.. Samt att man vet att om fötterna inte sköts rätt börjar de lukta, usch. Jag vill inte gå i strumplästen hemma hos folk, vill inte att mina gäster ska ta av sig om fötterna (men det gör de ändå) och jobbade jag på kontor skulle jag behålla skorna på. Fötter känns intima liksom, "private parts" och är tyvärr ofta fula på vuxna

Irene Holm, 17:19, 4 november 2016. Anmäl

@Anna N Tror ingen klagat på annat än att TS lagt upp fötterna på en stol. Strumpläst är ok hemma hos mig och alla jag känner, men jag brukar undvika det på kontor och andra ställen där folk går in med skor av det enkla skälet att golven där generellt sett är smutsigare än hemma, och i värsta fall ligger det blöta fläckar här och var när det regnar/är snöigt ute. Så kontorsstrumpläst går bort av hänsyn till mina strumpor...

annan Camilla, 14:47, 4 november 2016. Anmäl

Frågan är väl ett skämt.? Fotsvett, nä ..Men problemet finns nog ändå på riktigt. Använd bekväma skor med låga klackar på jobbet! Ha de högklackade i skåpet om de känns "nödvändiga" att ha på t ex lunchen. Självklart är man prydlig på ett kontor men kanske hur tokig som helst på en cirkus.

Irene Holm, 12:37, 4 november 2016. Anmäl

Själv gillar jag inte strumplästen (varken andras eller själv gå i) bland folk (utöver den närmaste familjen). Reflexion: det verkar finnas många här som upprörs över strumplästen på, kontoret - men som samtidigt kräver/vill/föredrar strumplästen på fester, middagar mm. Dvs borta är andras strumpfötter "äckliga" - men inte i hemmiljö där man själv står för städningen... Märkligt...

Anna N, 07:21, 4 november 2016. Anmäl

Man undrar om den här chefen vågar säg till om någon anställd går omkring i t-shirt utan BH under eller om Gud förbjude det förekommer verkligt allvarliga saker som mobbning eller trakasserier. Jag tvivlar-

Enok Personne, 00:06, 4 november 2016. Anmäl

Tycker att FS:s berättelse ger ett nyvaket intryck på flera sätt.. Många unga lever i sin egen, uppkopplade, inpluggade värld - och så plötsligt kommer någon och "knackar på"! Chefens pekande och huvudskakande gick inte in på en gång - men, så småningom klarnar budskapet - och hon börjar reflektera - och skriver till M.R:s spalt om hyfs och stil! Bravo, säger jag! Om - hela historien är påhittad? Ja, ja, då är den det! Den fick igång oss tyckmyckna kommentatorer, i alla fall...

gamla Tekla, 23:56, 3 november 2016. Anmäl

Ja men det är väl ändå lite väl kategoriskt, Swedia? Ungdomar lär sig inte att man ska respektabel ut, för att vi inte har skoluniform? Jag hade inte skoluniform men fattade ändå—jag vet inte hur!—att jag självklart skulle proper ut på mitt första jobb där jag 'syndes' (reception), vid 19 år. Det tror jag de flesta hajar, skoluniform eller inte. Vad gäller FS, så tror jag att chefen tycker att det ser slappt/slafsigt ut. Mer de upplaggda fötterna & strumplästen än färgkombinationen.

Lyra Lof, 20:02, 3 november 2016. Anmäl

I Sverige där det inte finns skoluniform lär sig ungdomar inte att det är viktigt att se respektabel ut. Läraren säger inte till om kepsen eller stilen men påpekar om man är sen eller missat läxan. Alltså tror ungdomar att den som kommer i tid och gör det som skas är de en bra anställd.

Sweydia Ism, 18:39, 3 november 2016. Anmäl

Festutklädsel?

Fråga: Många frågor handlar om klädkoder på fester men denna har jag inte sett tidigare. Vi är bjudna på en jämn födelsedagsfest. Vi vill gärna gå och fira. Men klädkoden säger att vi ska komma som filmkaraktärer. Jag ogillar att klä ut mig och går jag på fest vill jag vara fin. Är det mycket ohyfsat att gå på festen som mig själv? Eller borde vi rent av tacka nej till festen?

Svar: Inbjudare menar ofta väl med sina klädpåhitt, och viss utklädsel kan ibland skapa glad stämning om gästerna är med på leken. Men lika ofta är det påfrestande. gästerna vet inte hur de ska göra, de känner sig obekväma, de tycker att festen förstörs av krav på märkvärdiga kläder. Men tackar man ja till en inbjudan har man ingått ett slags avtal med inbjudaren, man kommer i tid, man är inte utsvulten om man är bjuden på mottagning med drink och småmat, man kommer inte heller till en middag proppmätt – och man klär sig ungefär som inbjudan föreskriver. Det blir svårt att gå enbart som dig själv försåvitt du inte är verksam i filmstjärnebranschen.

Vill ni absolut inte klä ut er med ens en detalj, tacka då nej, det räcker att skriva att ni tyvärr är förhindrade.

Annars: gör en enkel variant, ta de kläder du vill ha och addera ett par stora solglasögon – Greta Garbo. Googla på någon annan superkändis och ta en fluga eller hatt eller annat som associerar till den personen. Som en cowboyhatt – John Wayne. Att komma utan minsta antydan till utklädsel är oartigt, det visar att man sätter sig över den önskan som inbjudarna har uttryckt. Och det är direkt motstridigt vad som kännetecknar en hygglig gäst.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (13)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 13

Raquel Welch med hennes guldbikini i såna fall.

Lyra Lof, 04:08, 3 november 2016. Anmäl

Tycker absolut det är ok med kostym resp snygg klänning, hur många filmkaraktärer har inte det. Det gäller bara att få till rätta detaljerna och looken, så att det framgår vem man föreställer. James Bond och Bondbrud, t.ex. Kan aldrig vara fel.

M K, 19:08, 1 november 2016. Anmäl

Ibland tar man, helt enkelt, ett steg utanför den egna bekvämlighetszonen - bara för att glädja någon annan!

gamla Tekla, 11:51, 1 november 2016. Anmäl

PS. Varför skulle inte FS kunna känna sig "fin" i en maskeradkostym för den delen? Särskilt när det handlar om filmkaraktärer. Ojojoj...

Lyra Lof, 20:52, 31 oktober 2016. Anmäl

Ingen ser ut som Greta Garbo för att de sätter på sig ett par solglasögon. Samma med en fluga eller en cowboyhatt. Gå inte då! När de flesta har ansträngt sig ser de tråkmånsarna som gör så ut som... ja, riktiga tråkmånsar, lata dessutom. Håller med Oemeara; att ha en maskeradfest ≠ konstiga "klädpåhitt" eller luddiga klädkoder. Vad är det för dumheter! Bara för att man själv inte gillar maskerad betyder det inte att det är *fel* att nån bjuder in till en sån. Även om FS vill känna sig "fin".

Lyra Lof, 20:49, 31 oktober 2016. Anmäl

Outklädd på temafest? Det är mer respektlöst än att göra fel med presenten (populär fråga här). Värdfolket kommer att tänka "varför bjöd vi FS som förstörde stämningen för alla?". Den som ordnar temafest vill inte främst fira sin födelsedag utan ser födelsedagen som ursäkt att fixa festen. "Filmkaraktär" är ett ganska brett tema, nog har du sett någon film vars karaktär (inte skådespelare) du kan identifiera dig med?

Sweydia Ism, 12:52, 31 oktober 2016. Anmäl

Gillar, som FS, inte att klä ut mig. Men, efter sidojobb som statist har jag lärt mig att "se ut". Det handlar om att föreställa en karaktär.Tror att FS kommer att få roligare utklädd, än som sig själv iklädd solglasögon. Om varken mat, dryck eller festdeltagare lockar - stanna hemma! Eller, ta ett gammalt lakan, vira runt ("Spartacus", gammal storfilm om romarriket) och gläds med födelsedagsbarnet!

gamla Tekla, 12:30, 31 oktober 2016. Anmäl

FS/MR jag skulle inte tolka detta a la klädkod/klädpåhitt. Det är en fest med maskeradinslag, men då huvudsyftet är födelsedagen står det som klädkod. Suck, bara tacka nej. Klä dig "fint på vanligt sätt" och sätt dig i en bar? Fest är ingen rättighet. Och som sagt behöver det inte vara komplicerat. Varit på en inflyttningsfest med bokkaraktärtema, det var roligt med många olika nivåer på klädsel, och ingen kände ändå till alla karaktärer/böcker. Ingen hade läst "min" bok ens, kul o okomplicerat.

Oémeara Braunisch, 12:16, 31 oktober 2016. Anmäl

Nu vet vi ju inte frågeställarens kön - om det spelar någon roll, jag är relativt fördomsfri, men hen vet ju bäst själv om hen är en han och vill fortsätta på det temat eller tvärtom. En trevlig könsneutral karaktär är annars Jabba the hut.

Lantis Bondlurk, 11:21, 31 oktober 2016. Anmäl

@ MLP - helt riktigt! Själv har jag blivit trött på det och tackar nej till maskerader eller dyligt. Till FS - om du går så gör något kul av det eller om du absolut inte har lust att klä ut dig så tacka nej.

Kristina S, 10:29, 31 oktober 2016. Anmäl

Pälsrätt?

Fråga: Jag ska på bröllop där klädseln är ”Mörk kostym”, därför har jag en vadlång klänning i finare material.

Nu undrar jag om det skulle vara olämpligt att bära en silverrävsboa över axlarna? Bör jag istället bära en diskret sjal? Bryter jag mot någon etikettsregel vid bröllop om jag bär päls?

Svar: Det är korrekt med vadlång klänning – och du kan ha en pälsboa, helt godtagbart i sammanhanget. Men tänk på de moderna etiska invändningarna mot äkta päls. Det finns viss risk att någon djurvän säger något till dig om djurens rätt osv, eller att du upprör någons känslor av samma skäl.

I formell etikett är det problemfritt med päls oavsett situationen är bröllop, fest eller annat. För inte så länge sedan var det vanligt och ansett som stiligt att ha en pälsschal eller pälsjacka till kvällsbruk.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (44)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 44

Marja-Leena med flera, i förrgår såg jag lite av en svartvit svensk film, "Vi som går scenvägen" från 1938. Där höll en "fin" dam tal, iförd en hel död räv, med tassar, klor, nos, öron. Djurets sladdriga ben slängde hit o dit när damen orerade. Märkligt nog var svansen avklippt . kanske för att någon annan fin dam skulle få ha den som krage. Tack o lov ser idag de flesta av oss (?) sånt här som groteskt.

Irene Holm, 11:09, 12 oktober 2016. Anmäl

@Marie-Louise Göransson: Absolut.. Problemet är väl att vi inte har samma syn på vad hänsyn är. Att gynna pälsuppfödning är i mina ögon raka motsatsen till att visa hänsyn.För mig och många andra är det en ren provokation. Tycker man att en modedetalj är viktigare än ångest, klaustrofobi och sönderskurna tassar på stålgaller, så får man kanske tugga i sig några syrliga kommentarer utan att tycks synd im sig själv.. Ingen kan ha ungått hur rävar och minkar föds upp.

Anna N, 18:10, 9 oktober 2016. Anmäl

Man kan t ex skriva här om vad man tycker om döda djurs klädsel på människor och hoppas att någon berörd läser. De allra flesta har nog inte tänkt på annat än att en silverräv runt halsen ser elegant och dyrt ut. Tack o lov slipper vi (väl) numera se även djurets ansikte, men nos, morrhår o öron, stirrande med glas-ögon på oss från någon förnäm tants bröst. Se bilder på hur välbärgade damer såg ut på 30-och 40-talet utan att skämmas ett enda dugg, tvärtom. Hu.

Irene Holm, 14:11, 9 oktober 2016. Anmäl

Anna N: Håller med, att analysera frågeställningar genom liknelser i sig självt är inte absurt. Det var din jämförelse som jag avsåg vara absurd. Jag håller helt med Olof Anjou och det är ganska få som egentligen vet hur deras egna kläder har kommit till. Skulle någon komma fram till mig och meddela att de stör sig på mina kläder så skulle jag antagligen svara "Jaha. Ok, nu vet jag det." Jag äger ingen päls men det kan ju finnas nåt annat material som stör likväl.

Roland Kronqvisy, 13:51, 9 oktober 2016. Anmäl

@ AnnaN; Att praktisera ömsesidig hänsyn och respekt är ingen dålig rekommendation !

Marie-Louise Göransson, 11:04, 9 oktober 2016. Anmäl

@ Roland K: Att analysera en frågeställning genom liknelser och jämförelser är inte absurt. Akut misshandel och långsiktig misshandel är inte samma sak, men visst kan man jämföra för att "lämna boxen" ett ögonblick. (jämföra och likställa är olika saker)

Anna N, 09:55, 9 oktober 2016. Anmäl

Ja, det sänker stämningen att kommentera vissa saker. Ofta bäst att vänta till ett bättre tillfälle. MEN det sänker även stämningen för många att se någon stoltsera runt med en rävboa runt halsen. En liknelse är när någon uttalar sig slirigt om invandrare. Ska man hålla tyst och diskret byta samtalsämne, eller markera? Ska man "tugga i sig" sexistiska kommentarer eller fräsa ifrån? Att i ett upplyst samhälle välja att bära päls är också ett tydligt "statement". Då får man tåla mothugg.

Anna N, 09:49, 9 oktober 2016. Anmäl

Jag föreslår att Anna N och hennes sympatisanter fortsätter att pocka och skrika om sina rättigheter och under tiden kan FS ta på sig pälsboan och för säkerhets skull kanske även stoppa ett par öronproppar i väskan och njuta av en trevlig fest !

Marie-Louise Göransson, 09:32, 9 oktober 2016. Anmäl

Det är en sak att ogilla någons päls (själv gör jag det) men vad vill man uppnå genom att sarkastiskt kommentera det på en fest? Resultatet brukar istället bli att den den påhoppade värjer sig, inte plötsligt ändrar uppfattning. Den som kritiserar -oavsett hur rätt det är - bör också tänka över vilka kläder denna själv bär, läderskor, kläder som framställts med giftiga färger, mathållning, transportsätt m.m. eller varför inte umgängeskonst? Är det de egna frustrationerna som måste få utlopp?

Olof Anjou, 09:24, 9 oktober 2016. Anmäl

Då man själv är värd så är det ju faktiskt upp till var och en om man vill komma med beskäftigheter till sina gäster. Det kan ju vara att man inte behöver ordna fest så ofta då. Men så länge man själv är gäst så kniper man igen, eller hålls hemma om man vet att det riskerar att läcka.

Roland Kronqvisy, 05:21, 9 oktober 2016. Anmäl

Kroppsdekor?

Fråga: Vad gäller beträffande tatueringar som syns, på officiella middagar – typ kungamiddag, Nobelfesten och faktiskt officiella middagar i allmänhet? Nu när så många, tyvärr, har tatueringar, måste väl några nya regler ha satts upp? Jag är bara litet nyfiken på vad som officiellt är gällande.

Svar: Det finns inga officiella eller vedertagna regler för tatueringars synlighet. Att prägla sin kropp med något slags evighetsmarkering är urgammalt och förekommer i alla samhällslager, om det har någon betydelse i sammanhanget. Har man en tatuering som syns exempelvis i en urringad aftonklänning, så finns två möjligheter: att välja en klänningsmodell som döljer tatueringen eller att låta den synas. Andra tider har sett tatueringar på skilda sätt, de har visat något slags tillhörighet, de har markerat ett yrke, de har haft religiös anknytning – eller varit förbjudna av olika skäl.

Den som är tatuerad har numera med stor sannolikhet gjort detta frivilligt och har därmed föga anledning att dölja den. Många har hela armarna täckta av tatueringar, andra har en liten diskret dekor någonstans; det kan kallas för en smaksak. Andra som ogillar kroppsdekorer får försöka se dem som smink, det finns ju sådant som man kan tycka är fult men som likafullt förekommer. Dagens mode med kolsvarta ramar kring ögonen och decimeterlånga falska ögonfransar är lika synliga som en tatuering; ingen kan luras att tro att det är naturens verk. Ögonsminket är föralldel möjligt att lätt avlägsna till skillnad från tatueringen. Men hur man väljer att dekorera sin kropp är individens ensak.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (70)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 70

Min mamma gick på kurs och snickrade sen ihop hela sovrumsinredningen i fin fanér med dubbelsäng, trelådig byrå och spegelram inför sitt bröllop. Men jag tror inte hon ägde att par långbyxor, hon var mån om att vara "kvinnlig". detta var i början av fyrtiotalet. Som mer än åttioårig sminkade hon sig lätt varje dag. Det var liksom inget konstigt med det.

Irene Holm, 11:20, 12 oktober 2016. Anmäl

@MLP: Varför skulle jag inte förstå att man kan vara jämlik trots olika kläder och sysslor? Problemet är att vissa gruppen anser sig ha rätt att tala om för andra hur de ska klä sig, vad de får jobba med. "Samma rättigheter och samma skyldigheter" är inte hotfullt. Det är en möjlighet för alla att leva sitt liv så som man själv önskar. Inte begränsas av "vad man som kvinna/man bör göra". Men heller inte att hindras bära kjol, brodera eller plocka bär om nu DET är vad man önskar. Livet är kort!

Anna N, 08:10, 11 oktober 2016. Anmäl

Håller med MLP, min mamma var en hejare på att fiska och pappa sydde kläder till oss ungar av vardagsrumsgardinerna. Kjol hade han inte o mamma byxor när hon fiska. Nemas problemas.

A A, 18:17, 10 oktober 2016. Anmäl

Anna N: Det du och många andra feminister inte förstår, är att mannen och kvinnan kan vara jämlika = lika mycket värda, utan att för den skull vara precis lika i klädedräkt, uppträdande, arbetsuppgifter, intressen o.s.v.. Den ena kan handarbeta och den andra fiska, och de kan se på varandra som jämbördiga ändå. Men jag tror inte att det är någon idé att vi diskuterar det här.

Marja-Leena Pettersson, 16:08, 10 oktober 2016. Anmäl

@MLP: Nej, Du verkar inte vara undergiven för egen del. Men jag har läst rätt många inlägg där du har åsikter om hur kvinnor "bör" uppföra sig, klä sig mm och syrliga kommentarer om "dagens feminist-Sverige" o dyl. Det ger knappast intrycket att du är en tillskyndare av jämlikhet mellan könen. Eller så har både jag och många andra missuppfattat dig fullständigt. Du kanske är en feminist i ordets RÄTTA bemärkelse (dvs tror på lika rättigheter och skyldigheter oavsett kön) Hoppas det!

Anna N, 18:26, 9 oktober 2016. Anmäl

Tänk om det vore så enkelt att man kunde se vem som är kriminell m.m. Då hade vi på mitt jobb aldrig anställt den mkt försynta välklädda unga man med fin utbildning som verkade hur lämplig som helst men som visade sig ha en fallenhet för unga sårbara kvinnor, kanske vi hade tvekat med att anställa den vältränade, tatuerade, killen klädd i svart o nitar och som visade sig vara en fantastisk tillgång på jobbet. Troligen hade inte tjejen med dreads o näsring heller fått jobb, även hon fantastisk.

A A, 17:04, 9 oktober 2016. Anmäl

MLP, det krävs nog snarare förmåga att se helheten och inte stirra sig blind på detaljer, för att kunna dra intelligenta slutsatser. Och att vara uppmärksam på eventuella egna förutfattade meningar.

M K, 15:07, 9 oktober 2016. Anmäl

@MLP: Ja, det finns "varningstecken" som man bör vara medveten om. Problemet med det resonemang du brukar föra i dina olika inlägg är att det är farligt begränsande och motsägelsefullt. Du brukar i olika frågor återkommande plädera för att kvinnor ska agera undergivet och inte kräva jämställdhet. DET är ett livsfarligt beteende. Misshandel är en fråga om makt och underordning. Makt kan se ut på många sätt. Tatueringar och muskler ibland. Kostym och flott villa ibland.

Anna N, 10:11, 9 oktober 2016. Anmäl

A A: Tack, det var roligt att höra!

Maja Gräddnos, 12:18, 8 oktober 2016. Anmäl

Ni har missat min mening @MLP och @ IH, vi kan faktiskt bestämma oss för att INTE bedöma människor efter hur dom ser ut. Om jag vill tatuera mig ska jag väl kunna göra det utan att någon "måste" tala om att det är opassande. Och IH det har inget med evolutionen att göra, bara med våra förutfattade meningar. Enligt evolutionen skulle vi välja den mest färggranna, fetaste partnern vi kunde hitta.

Karina Linder, 22:18, 7 oktober 2016. Anmäl

Behåfritt?

Fråga: Min fråga gäller användande av behå utanför hemmets fyra väggar. I dessa sommartider ser jag så gott som varje dag medelålders kvinnor utan behå under tröjan. Jag finner det vulgärt, oavsett ålder, form och storlek på behagen. Själv är jag 70-talist. Personer i min omgivning tycker jag är fjantig och säger att jag kan välja att titta bort. Detta känns som kvinnors motsvarighet till män med bar överkropp. Vad säger regelboken?

Svar: Det behålösa modet, frigörelsen från instängande underklädstvång, var stor på 1970-talet och ser ut att komma igen. Föreställer man sig att en uppenbar behålöshet är attraktiv? Samtidigt måste alla ha frihet att klä sig som de vill så länge det inte är outhärdligt för andra. Det kan knappast guppande bröst vara så länge de hålls innanför en tröja. Vulgärt, skriver du – var går gränsen för vad andra ska tillåtas att ha på sig eller inte ha på sig? Kanske är det dessa behålösa kvinnors medelålder som stör dig, och i så fall är det fel av dig, ålderdiskriminering kallas den olämpliga företeelsen.

Oavsett allt är det inte något att förarga sig över, det enda en besvärad kvinna kan göra är att själv ha behå om behagen behöver det stödet. Och, som du redan fått råd om, låta bli att iaktta.

Men: inte alla finner det charmerande med bröst, mäns eller kvinnors, oförväntat exponerade i offentlig miljö. Inte alla retar sig heller på samma fenomen.

Magdalena Ribbing

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (30)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 30

Anna N: Javisst, men jag hoppas att du inte tycker det är "naturligt" att inte tvätta sig och kläderna? Och för att jag rakar mig under armarna någon gång för att det känns skönt är jag inget "offer" för ett osunt skönhetsideal eller någon Barbiedocka. Lagom är bäst!

Maja Gräddnos, 16:48, 28 augusti 2016. Anmäl

Anna N.: Väl skrivet! Ingen människa är en Barbiedocka.

Enok Personne, 22:43, 22 augusti 2016. Anmäl

Ursäkta att jag påpekar det, men kvinnor är inte födda med bh, höga klackar, ögonskugga eller hårlösa armar och ben. Eller burka. Ni som tycker allt naturligt hos kvinnor är "äckligt" och "opassande" bör vara medvetna om att era känslor är inlärda. Någon har mixtrat med era hjärnor utan att ni ens märkte det. Läskigt va!

Anna N, 08:12, 22 augusti 2016. Anmäl

Det finns ju andra skäl än exhibitionism till att man väljer att gå utan BH. Jag är allergisk mot resårer och får smärtsamma skavsår av kanterna på de allra flesta BH:ar. Väljer därför att inte bära BH, men har alltid en tröja e.dyl. som täcker bysten helt (går ut mot armarna och upp mot halsen). Kan inte se att det skulle upplevas som störande? Då måste det ju vara betydligt jobbigare med t.ex. nedhasad byxlinning där mer än halva rumpan syns, tänker jag...

Carina Carlström, 23:28, 19 augusti 2016. Anmäl

Jag använder bh-toppar, alltså Bh utan inlägg i. Detta tyckte kvinna i jämnårig ålder var "äckligt". Jag har inga större attribut men jag förstår inte att tuttar är äckligt? Dessutom av mina medsystrar? Hel o ren o go o glad det är min melodi!!! :-D

Elvira Maldigan, 19:28, 19 augusti 2016. Anmäl

... stirra. För jag kan också garantera detta: Det är ingen som vill ha dina blickar.

Lyra Lof, 08:58, 19 augusti 2016. Anmäl

Det verkar som om FS spenderar mycket tid med att titta på kvinnors bröst, ifall han (för det är väl ingen som tror att det inte är en man (-sgris),?) "så gott som varje dag [ser] medelålders kvinnor utan behå under tröjan". För det är inget som jag direkt har lagt märke till—eller tänker på för den delen. Också: Jag kan garantera att det är betydligt fler unga tjejer som går behålösa—och dem klagar inte FS på... Gör alla kvinnor, unga som medelsålders (av olika anledningar), en tjänst och sluta

Lyra Lof, 08:57, 19 augusti 2016. Anmäl

Magdalena: FS skriver att hen ogillar bh-löst oavsett ålder form och storlek, och undrar vad "regelboken" säger. En del av alla vi som tillsammans utgör samhället oglllar bh-löst, samtidigt finns det i det västerländska samhället, som vi också är en del av, ett starkt ogillande av att kvinnor badar i s k.burkinis, som är en baddräkt ungefär lika heltäckande som badmodet ca år 1900. Det är inte fråga om burkas. Jag försöker bifoga bild.

Enok Personne (Webbsida), 23:09, 18 augusti 2016. Anmäl

@Ewa Atena Att jämföra bh-brist med "genomskinliga byxor utan trosor" är ju bara absurt.

annan Camilla, 11:07, 18 augusti 2016. Anmäl

@Maria T Du är helt ute ...det senaste är just strumpor i sandaler. CYT "Jo, det är sant. En av de största modetrenderna just nu är att ha strumpor i sandaler. Våren 2017 väntas trenden slå till med full kraft, enligt Washington Post. " Det är mode också att ha BH gärna sport om man inte trivs i vanlig

Ewa Atena, 23:21, 17 augusti 2016. Anmäl