1. Gustav Vasa, Kung, 1496–1560

Landsfader är bara förnamnet. Vad denne osannolikt listige tiobarnspappa gjorde var inget mindre än att skapa nationen Sverige. Under hans styre blev vårt land en modern stat med allt vad det innebar av centralstyre, byråkrati, skattetryck, arbetstrygghet, säkra landsvägar och mat på bordet. ”Han regerade Sverige som om det vore en enda stor ladugård” skrev Erik Gustaf Geijer, och detta styre skedde med en pondus och konsekvens som på bara några decennier skulle förvandla ett subarktiskt u-land till en av norra Europas rikaste visthusbodar och starkaste militärmakter. Gustaf Vasa förvandlade klockor till bronskanoner, besegrade den gamle unionskungen Kristian II, knäckte de uppstudsiga dalkarlarna, slog ner småländska myterier, kohandlade med Lübeck, beslagtog gårdar och kloster, konfiskerade ek- och bokskogar, skapade landets första örlogsflotta, byggde slott och fästningar, moderniserade järnindustrin, beordrade en bibelöversättning som skulle stå sig i 400 år och betydde mycket för svenska språkets utveckling, förvandlade Stockholm till en riktig huvudstad, samt införde protestantismen. En handlingskraftigare maktmänniska har sällan skådats.

Annons:

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (48)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 48

Gusav Vasa skall självklart hamna överst på denna lista. Inte för hans moraliska standard utan helt enkelt därför att att han varit den som påverkat mest. På samma sätt sätt skulle Hitler hamna överst på en tysk lista och Stalin på en rysk.

Martin, 09:44, 22 november 2009. Anmäl

Gamle Kung Gösta lärde sig av Dacke-upproret att det inte gick att tvinga på allmogen lagar utan att ha fått in deras synpunkter. Han inrättade ett system av ting där bönderna fritt fick säga sitt om nya lagar och skatter. Där låg han långt före övriga Europa.

Lars, 18:26, 14 maj 2009. Anmäl

Intressant lista! Här finns många bra exempel på starka personliga varumärken.

Marianne (Webbsida), 13:59, 8 maj 2009. Anmäl

De 100 viktigaste dessutom. Vilken korkad rangordning. Fy på dig DN. Det här är skvallertidningsmaterial.

James (Webbsida), 09:46, 7 maj 2009. Anmäl

Helt rätt att gamle kung Gösta toppar listan. Oxenstierna borde dock ha hamnat som tvåa. <br/>Jag saknar dock Erik Segersäll, Olov Skötkonung, Erik den helige, Torkel Knutsson, Sten Sture d.ä. + d.y. och Louis de Geer (statsministern) på denna lista som ger allt för stor tonvikt på det relativt betydelselösa 1900-talet.

Erik, 21:08, 5 maj 2009. Anmäl

Tack för denna neo-nationalistiska parad! Tack för att ni blåser liv i vår storslagna sagoskrivning om vårt rikes storhet. Må alla tappra undersåtar som i generation efter generation stått ut med våra hjältars hårdhänta behandling även i framtiden berusas av drömmar om fornstora dagar.

Cilla, 03:59, 5 maj 2009. Anmäl

roligt med en sån här lista måste jag få säga :) men om man ska rangordna under någorlunda moderna tider och med seriösa aspekter så finns ingen tvekan om att fem stora regenter hör hemma längst upp. utan dessa hade sverige idag vart en tiondel så stort eller inte ens existerat som fri stat. #1 Vasa, #2 Gustav Adolf, #3 Karl X, #4 Karl XI, #5 Karl XII.

Fredrik Wikholm, 01:53, 5 maj 2009. Anmäl

Jag håller inte med om att Gustav Vasa är den viktigaste svensken genom tiderna. Den viktigaste är utan tvekan Alfred Nobel, men han fick ju en hög notering här också, så jag ska inte klaga. Svennis och Zlatan har ju ingenting att göra på en sådan här lista och det är ju rent ut sagt skrattretande att de är med. <br/>För några år sedan gjordes en likadan lista i Finland. Där skulle vi rösta på den största finländaren genom tiderna, en lite annorlunda fråga således. Jag röstade på Jean Sibelius. Jag minns inte vem som vann, men jag kan anta att det var Mannerheim.

Propaganda (Webbsida), 23:35, 4 maj 2009. Anmäl

Han var också en svensk seperatistkung, de facto. Konstigt hur tiden skriver om historien inte sant? Som vanligt är sånt här enbart ur ett Stockholmsperspektiv...

Johan (Webbsida), 22:47, 4 maj 2009. Anmäl

Helt rätt att Gustav hamnar högt upp, även om jag tycker att man inte ska förneka att han fick en hel del impulser från sin föregångare Sten Sture dy, hade varit intressant att se vad han gjort om han inte blivit skjuten av danskarna. Å andra sidan fick ju Gustav en möjlighet att börja från början, med tanke på hur mycket möjlig opposition som försvann i Stockholms blodbad.

bandykullan, 21:06, 4 maj 2009. Anmäl

2. Astrid Lindgren, Författare, 1907–2002

Bonddottern som med tiden kom att sälja 145 miljoner böcker var en skön dubbelnatur. Å ena sidan en trygg trösterska som vågade tala om svåra ting som ensamhet, svek, sjukdom och död. Å andra sidan en orädd bråkstake som skapade debatt om marginalskatter, inburade djur, kärnkraft och inte minst – barnets roll i vårt samhälle. Vad hade den moderna 2000-talsmänniskan vetat om slåttergillen, kreatursmarknader, korvstoppning och huskurer mot tandvärk, om vi inte haft Emil och Bullerbybarnen? Vad har Saltkråkan betytt för vår idealbild av den svenska semesterlyckan? Pippi, Madicken och Ronja för det feministiska uppvaknandet? Bröderna Lejonhjärta för vår syn på döden? Lägg därtill det starka blågula miljömedvetandet, en barnboksproduktion av världsklass och en ständigt pågående diskussion om skattepolitik, djurhållning och flyktingar – och det är omöjligt att inte se Astrid Lindgrens smala, men kraftfulla gestalt spöka i kulisserna.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (24)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 24

Men att inte ta med ELSA BESKOW <br/>de är skandal och sorgligt,sorgligt,sorgligt.

Gunilla, 16:53, 7 maj 2009. Anmäl

16 kvinnor av 100 svenskar?? DET är fan inte okej..

Frida, 14:08, 7 maj 2009. Anmäl

Jo för det är ju många femåringar som bry sig om "de 18". Men jag förstår vad du menar. Och ja, det var rätt att hon aldrig fick nobelpriset. Men hitta det vita medelklassbarnet som inte kan rabbla minst 20 AL karaktärer i sömnen. Men visst, vid närmare eftertanke så är hon kanske lite väl högt upp. Men så är jag åttiotalist också. Så du får förlåta min okunnighet. mvh isak.

isak, 23:18, 5 maj 2009. Anmäl

Men v. Linné platsar inte på top 20...

B, 12:48, 5 maj 2009. Anmäl

Isak 16:56 menar att Gustav III inte påverkat vår barndom...Men allt tjat sen min barndom (60talet) om att svenska akademin borde ha gett nobelpriset till Astrid då? Akademin är ju instiftad av G III, så helt betydelselös är han inte heller. Den kommentaren biter sig själv i svansen.. ;-)

Ladde Dadde, 08:36, 5 maj 2009. Anmäl

Isak 16:56 menar att Gustav III inte påverkat vår barndom...Men allt tjat sen min barndom (60talet) om att svenska akademin borde ha gett nobelpriset till Astrid då? Akademin är ju instiftad av G III, så helt betydelselös är han inte heller. Den kommentaren biter sig själv i svansen.. ;-)

Ladde Dadde, 08:36, 5 maj 2009. Anmäl

Om plats nummer två är lagom eller lite för högt vet jag inte, har inte kollat hela listan, men nog har Astrid påverkat Sverige och svenskarna i en väldigt stor grad. När jag berättar om Sverige för alla de utlänningar jag träffar så kommer Pippi och Emil alltid upp. Nu när jag har fått barn så har jag genast börja skaffa alla AL filmer jag kan komma över när jag är på Sverigebesök, trots att sonen egentligen är alldeles för ung än. Trots att hon "bara" är en barnboksförfattare har hon haft enorm inverkan på svenskarnas syn på sig själva. AL förtjänar definitivt en respekterad plats på listan över inflytelserika svenskar!

Madicken, 00:17, 5 maj 2009. Anmäl

Varför klaga? Det här är väl ändå två personers åsikt och inte en universal sanning? Men i övrigt tycker jag att de har rätt, Astrid har betytt mycket för mig och jag tror det stämmer för hela min generation. Att läsa hennes böcker väckte mitt intresse för lärande och för politik. Det hon har gjort har betytt enormt mycket för personer, men kanske inte lika mycket för Sveriges politiska struktur, men vem har sagt att det är det enda som betyder något? Att påverka individer är något större.

Mia, 21:52, 4 maj 2009. Anmäl

Astrid har format var enda unges barndom. Det tror jag inte man kan säga om Gustav III

isak, 21:23, 4 maj 2009. Anmäl

JR: Man kan förvisso ha synpunkter på listan, men föredrar du att leva i ett land där det är förbjudet att resa statyer över fotbollsspelare? Undrar hur mycket annat som skulle vara förbjudet i ett sådant land...

Eskil H, 18:26, 4 maj 2009. Anmäl

3. Axel Oxenstierna, Rikskansler, 1583–1654

Den adliga härstamningen, den gedigna utbildningen, pliktkänslan, intelligensen, uthålligheten, omdömet – tillsammans skulle denne mans egenskaper och långa karriär ge den svenska stormakten dess speciella form. Sveriges inträde i trettioåriga kriget 1630 ställde nya krav på organisationstalangerna. Stormaktsrollen fordrade effektiv skatteuppbörd, väloljad administration och dugliga tjänstemän i staten. Oxenstierna gynnade visserligen adeln och sina egna släktingar, men hans stenhårda krav på duglighet pekade samtidigt framåt, mot ett samhälle där meriter skulle bli viktigare än börd. Den starka staten som kom till för krigets skull visade sig senare vara ett utmärkt instrument för offentlig välfärd. Oxenstierna var stöttepelare åt fyra svenska monarker, och vår enda statsman som spelat en central roll i internationell politik.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-5 av 5

Håller med, Axel borde nog legat etta. Gustav och Astrid kunde nog fått vara med men betydligt längre ned. Personer som Zlatan, Svennis och Lill-Babs har inte där att göra överhuvudtaget. Dom senare kommer vara bortglömda om 100 år, helt klart.

Arwen Evenstar, 23:20, 4 maj 2009. Anmäl

han borde vara nr 2,astrid lindgren är på fel plats hon ska vara under de 50

makkapakka, 15:05, 4 maj 2009. Anmäl

Ja, jag maaste nog haala med Fredrik. Ingen person jag laest(och det aer en foersvarlig maengd personer) om har imponerat paa mig som den hoegt voerdade AXEL OXENSTIERNA

Leif, 10:25, 4 maj 2009. Anmäl

Håller med Fredrik. Blek sammanfattning av hans gärning. Han skapade en statsorganisation som i stora delar av grundstrukturen ännu består och som fortfarande kan användas som exportprodukt. Funnes det något sätt att mäta organisationstalang skulle AO mycket väl ännu kunnat inneha världsrekordet.

cg heden, 09:29, 4 maj 2009. Anmäl

Skandal att Axel inte ligger högst upp. Ingen annan svensk ligger ens i närheten av hans betydelse, inte Gustav Vasa, inte Björn Borg och inte ens Astrid Lindgren. Axel Oxenstierna ligger faktiskt som enda svensk på min egen topp 50 över världens viktigaste personer.

Fredrik, 06:04, 4 maj 2009. Anmäl

4. Alfred Nobel, Uppfinnare, 1833–1896

 

Nobels uppfinningar har genomborrat berg, blottlagt malmådror, skapat fabriker, jobb och välstånd. Med samma iver skrev han djupsinniga pjäser i den brittiske romantikern Shelleys anda, hade en olycklig romans med en 18 år yngre caféflicka han mötte på en kurort, och kontaktade ingenjör Andrée med förslaget att ta med sibiriska brevduvor på ballongseglatsen till Nordpolen, ”ty de klarar kylan bättre”. Han lanserade också en rad revolutionerande tankar om blodtransfusioner, barnbidrag och äldrepensioner. Av alla geniala påfund är nog dock hans instiftade pris ändå det som förmodligen har gett Sverige högst status och ägt störst internationella sprängkraft. Ännu efter 100 år känns tryckvågen över hela jordskorpan.

Dela med dina vänner

  • 2
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

Magnus, bra gisning! Tror jag också. Så här i efterhand kan man beklaga vissa val, som Svennis i st f Stenmark, att inte ngt om löntagarfonderna fått plats, Erlander var bedrövat nog viktig, liksom en del filosofer (Hägerström, Boström) och teologer (Söderblom, Kenicius o spetalsordningen), Ottesen-Jensen istf Ahlenius, mm.

I, 19:59, 3 maj 2009. Anmäl

De tre återstående namnen är naturligtvis Astrid Lindgren, Axel Oxenstierna och Gustav Vasa.

Magnus, 15:20, 3 maj 2009. Anmäl

Det är väl inget att säga om Alfred Nobels placering på en sådan här lista. Men nu finns det bara 3 platser kvar och där borde Povel Ramel och Alice Babs hamna. Dessutom - på ohotad första plats guden Mammon. Han är ju internationalist och lika mycket svensk som dansk, tysk, amerikansk ... Till skillnad mot aset Oden (13:e plats) har ju Mammon funnits - och finns! <br/>Det man också kan fundera över är varför ingen av våra internationellt kända jazzmusiker platsar i Niklas och Petters värld, som Lars Gulin, Arne Domnérus, Putte Wickman eller Bengt Hallberg. En stor bedrövelse över detta känner man.

Lennart A, 09:34, 3 maj 2009. Anmäl

5. Olof Palme, Politiker, 1927–1986

Palmes viktigaste arv ligger på det sociala området, och i den svenska självbilden som världssamvete. Jämställdhet med stöd av offentlig barnomsorg, studiesociala reformer som studielån – det är företeelser som vi idag tar för givna, men som för 35 år sedan hjälpte kvinnor och arbetarbarn ut på en rörlig arbetsmarknad. Palme gjorde Sverige till en mäktig röst i (tredje) världen, mot alla former av kolonial dominans, men var samtidigt märkligt tyst om det dåvarande sovjetiska förtrycket i Baltikum, trettio mil från Stockholm, som Palme själv härstammade ifrån. Han utmanade Jantelagen med sin briljans och arrogans. Hans politiska gärning förändrade Sverige i grunden, precis som hans tragiska död.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (43)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 43

Nedmonteringen ska det vara.

Alex, 19:51, 4 mars 2010. Anmäl

Visst är han "viktig" på det sättet att han påbörjade monteringen av vårt Sverige. Övriga världens välfärd kom alltid framför Sveriges egna.

Alex, 19:51, 4 mars 2010. Anmäl

Svik aldrig Olof Palme Sverige,sa många....Skapa rättvisan åt Palme...Sveriges och världens stolthet och moral med ansvar är Olof Palme...Vad vet CIA,SÄPO och MOSSAD om mordet på Olof Palme?? <br/>Vad vet AIPACs makt i USA om mordet på Olof Palme?? <br/>Det är dags att alla ska tala och Palme kommer aldrig att dö..Ta fram Palmes politik,Sverige....

Facebookanvändare, 12:02, 2 mars 2010. Anmäl

Världens och Sveriges bästa och sista politiker dog orättvist....Och på mycket fegt sätt...Man kan aldrig döda en topp politiker så här ..Så man måste veta att Palme var världens hot mot en del politik och politiker.. <br/>Palme har talat om en hel ny politik till hela världen med fred, frihet, rättvisa, säkerhet, solidaritet, stabilitet och välfärd åt hela världen..Vem är mot det????och varför?? <br/>Hur fick Palmes mördare att Palme ska gå på bio??Hur kunde mördare skaffa ett sånt skott fort??...

Facebookanvändare, 11:55, 2 mars 2010. Anmäl

Palme och hans betydelse är grovt överskattad. Att han finns med här, och med en så här hög placering, förstärker bilden av att detta är författarnas nostalgi- och PC-lista... <br/>Och var är P:s företrädare och mentor, Erlander...?! Han var någon som inte bara dansade i en återvändsgränd... utan förde landet framåt!

Mich, 13:25, 24 juni 2009. Anmäl

Fy så okunnigt att tjafsa om överklass, golfbanor och sånt strunt. Själv är jag inte varken rik eller sprungen ur överklassen, man jag är inte dum i huvet. Palme har inget att göra på denna lista. Per-Albin platsar men det tilltalar inte kulturvänstern / mvh Rufus f d äkta socialdemokrat ej förklädd kommunist

Rufus, 16:50, 22 juni 2009. Anmäl

Har inget i toppen att göra . Väldigt överskattad person. Bara för att han fick ett tragiskt slut betyder inte det att han blir viktigare än andra som finns med på listan.

Max, 14:34, 15 maj 2009. Anmäl

Bra plats! Han vågade kritisera USA:s Vietnamnkrig samt Sovjets reaktion på pragvåren, han var en av de mest kända svenskarna utomlands tillsammans med Dag Hammarskjöld och Raoul Wallenberg. Han var inte rädd att visa sina åsikter, en sann individualist!

Johan, 20:13, 14 maj 2009. Anmäl

Litet märkligt att Palme är ende representanten bland de 25 för den under 1900-talet så dominerande arbetarrörelsen. Ifolkhemmets framväxt hade han inte så stor del som t ex Per Albin eller Gunnar Sträng. Branting borde kanske också varit med.

N J Roland Johansson, 15:14, 10 maj 2009. Anmäl

Hehe... Palme borde ha hamnat på andra plats. Det Sverige som Gustav Vasa, Axel Oxenstierna, statsminister De Geer, mfl byggde upp under 500 år lyckades ju detta ärkesvin rasera på bara ett decennium. Mycket skickligt.

Erik, 20:51, 5 maj 2009. Anmäl

6. Marcus Wallenberg, Bankdirektör, 1899–1982

Vad hade det blågula folkhemmet varit utan sin störste kapitalist? Som 27-åring blev Marcus Wallenberg sopad av banan av den franske tennisstjärnan René Lacoste i Davis Cup. Men därefter tog den senige svensken sällan stryk. Lika målmedvetet som hänsynslöst byggde han sitt bankimperium. Visade öppna famnen för begåvade blågula entreprenörer. Lade grunden till blivande storföretag. Var den förste som varnade för att Hitler skulle ockupera Danmark och skickade sedan pengar till motståndsrörelsen. Organiserade de hemliga fredstrevarna mellan Sovjet och Finland på Grand Hotel i Saltsjöbaden. Var först i bankvärlden med datorer, bildtelefoner och bankomater. Tog initiativet till att grunda både nya järnvägslinjer och flygbolaget SAS. Drev igenom den första stora bankfusionen. Samt förvaltade både kungafamiljens, Svenska Akademiens och medelsvenssons pengar.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (6)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-6 av 6

Urk... <br/>Enda anledningen till att det gick bra för Wallenberg var väl för att de lyckades plundra Kreugers tillgångar, men men segrarna skriver ju historien...

Kreuger, 21:51, 4 maj 2009. Anmäl

nu för tiden kallas dessa för oligarker med allt vad det innebär av kontroll,maktspel,mygel och korruption på högsta nivå.

charlie, 15:12, 4 maj 2009. Anmäl

Ash, vilket trams! Han har varit viktigast för Wallenbergarna - inte för Sverige. Vad har kriterierna för denna tramslista varit?

Nils T, 11:17, 4 maj 2009. Anmäl

Varför är Wallenberg på 6e plats? Linne är på typ 17e och en massa andra som jag själv anser vara viktigare.. Men visst om kapitalismen är viktigare så.

Konstigt, 10:52, 4 maj 2009. Anmäl

När det gäller politiker så väntar vi väl bara på Olof Palme nu. Astrid Lindgren och Gustaf Vasa slåss om första platsen. Alfred Nobel blir förhoppningsvis en bubblare så här högt på listan. För övrigt tycker jag det är märkligt att Svennis är med på listan om inte Ingmar Stenmark får vara med.

Dennis, 15:54, 1 maj 2009. Anmäl

Dags att tippa vilka som kvalar in på topp 5: G. Vasa, A. Nobel, A. Lindgren, O. Skötkonung, A. Oxenstierna. Hmm, då skulle T. Erlander hamna utanför topp 100, så det känns fortfarande inte helt uppenbart vilka som ska in på de sista platserna...

HL, 10:27, 1 maj 2009. Anmäl

7. Evert Taube, Visdiktare, 1890–1976

Fyrvaktarsonen som debuterade med den egenhändigt skrivna visan ”Det blåser blått, myrerna kryper omkring och sjön är inte farlig”, är den kulturpersonlighet som betytt mest för svenskens syn på sig själv. Han har inspirerat fler moderna artister än någon annan svensk musiker, blivit föremål för spelfilmer, avhandlingar, kokböcker och rättstvister. Samt räddat hur många stela fester som helst. Vad Taube framförallt gjorde var att formulera och driva på svenskens eviga dröm om lycka, frihet och natur – gärna i form av en egen röd liten stuga, förslagsvis belägen på en klippa i skärgården. Men om Rönnerdahl gjorde svensken ännu mera svensk, gjorde hans kollega Fritiof Andersson oss till internationalister. Taube var bara på sjön i 18 månader, men fick upplevelserna att räcka till ett helt livs visproduktion.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (19)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 19

Obegripligt att placera Evert Taube på 7:e och Carl Mikael Bellman först på 19:e plats. Rokad!

Lovisa, 18:12, 6 maj 2009. Anmäl

Fjantigt... <br/>Vad är det här för lista, möjligen en stor kulturell personlighet men knappast en av de viktigaste svenskarna. Är författarna intelligensbefriade!? Gustav Vasa lyckades de pricka in i alla fall och möjligen Oxenstierna...

Kritikern, 21:55, 4 maj 2009. Anmäl

Det var då en farligt tråkig bild på Evert ni hittat.

Hexmaster (Webbsida), 14:54, 4 maj 2009. Anmäl

Magnus....I Evert Taubes visvärld är kvinnan antingen hora eller madonna. Men Taube växte upp på 1900-talets första hälft så han är förlåten.

Jan, 08:09, 3 maj 2009. Anmäl

"Visst stinker Taubes texter ibland", <br/>Var då någonstans?

Magnus, 19:15, 2 maj 2009. Anmäl

Niklas och Petters lista slås upp i landets största morgontidning som om den vore en objektiv skapelse. Det är den inte. Den är subjektiv till tusen. Och min subjektiva listning av de viktigaste svenskarna skulle se helt annorlunda ut. Visst, Evert Taube skulle vara med, och det mycket högt upp. Lika högt skulle jag sätta Povel Ramel. Och Alice Babs skulle få en framskjuten placering. När det gäller författare är det också en mindre skandal att nobelpristagare Martinson ratas. Han måste med. Men Oden - det aset - har inte med en seriös framställning att göra. <br/>Detta är skrivet under förutsättning att ingen av de ratade ovan finns med i den lilla resterande publiceringen.

Lennart A, 15:55, 2 maj 2009. Anmäl

Visst stinker Taubes texter ibland. Visst kan Lundell ha haft ett större inflytande på många av dagens singer/songwriters. Men Taube har vare sig man gillar det eller inte (med)skapat och definierat något som är ytterst "svenskt", Karln har ju skrivit åtminstone ett dussin motsvarigheter till öppna landskap...

F, 00:11, 1 maj 2009. Anmäl

Listan är missvisande eftersom det är alltför många personer från nittonhundratalet med. De har påverkat Sverige under en kortare period än de äldre namnen. Birger Jarl, Magnus Eriksson, Bellman och Gustav II Adolf skulle vara betydligt högre upp eftersom vi fortfarande lever under deras inflytande.

Lars, 17:05, 30 april 2009. Anmäl

Apollinaire, tror knappast att medborgarskapet var en avgörande fråga när den här listan sattes ihop. Gustav IV Adolf är med trots att han landsförvisades, de facto miste sitt medborgarskap och måste räknas som en av Sveriges mest misslyckade monarker. Och Oden?! Däremot har Olof Palme, P O Enquist, Sara Lidman och Max von Sydow lämnats utanför. Gissningar på vem som kommer att ta de översta platserna: Marcus Wallenberg, Axel Oxenstierna, Alfred Nobel och antingen Tage Erlander eller Carl Bildt. Och Gustav Vasa överst, det vet vi redan. Kommer Herbert Tingsten på trean? (orkar inte kolla om han är med så här lpngt)

Magnus, 15:38, 30 april 2009. Anmäl

Taubes texter stinker i vissa fall, långt i från alla, av rasism och unken kvinnosyn. Men farbrorn var ju född på 1800-talet, så vem förvånas.

Jan, 15:28, 30 april 2009. Anmäl

8. Lars Magnus Eriksson, Entreprenör, 1846–1926

Tretton år innan Alexander Graham Bell tog patent på telefonen, kunde en värmländsk bondmora ringa sin 17-årige son med hjälp av en urinblåsa från en gris, några metallstift och en svagströmsledning. Ty oavsett vem telefonins urfader egentligen var, gick Sveriges första telefonledning utan tvivel mellan ett rött boningshus och en liten smedja vid en tjärn i socknen Vegerbol. Lars Magnus Ericssons har som ingen annan svensk bidragit till att knyta ihop världen, överbrygga avstånd och skapa nya vanor. Idag har hans företag över 60 000 anställda i 140 länder.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (11)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 11

Vi lever inte i ett patriarkat. Vi lever i ett matriarkat, har alltid gjort, och kommer alltid att göra: Hur männen än kämpar för att få kontroll över sina liv är det ändå alltid kvinnor som styr det centrala i livet: det sociala spelet och det sociala livet. <br/>Det som listan handlar om är insatser i det offentliga, och där är kvinnor helt enkelt inte lika intresserade av att agera som män. Detta oavsett tidsålder.

Ole Dole, 11:43, 4 maj 2009. Anmäl

Men varför blir så många alltid så fruktansvärt provocerade så fort någon påpekar bristen på kvinnlig representation? Genast syns arga kommentarer likt Mg:s om "feministiskt fjanteri". Likaså förekommer felaktiga påståenden som Jockes; han undrar varför alla framstående män ska behöva skämmas, och jag undrar direkt vad Jocke fick det ifrån? Vem förutom Jocke talar om att alla framstående män borde skämmas? <br/>Det är ju alla dessa löjliga och påhittade angrepp som gjort att ordet feminism kommit att betraktas som ett skällsord!

Jan, 10:38, 4 maj 2009. Anmäl

Liten korrigering; Uppvuxen i Värmskog socken i byn Vegerbol.

Per, 10:31, 4 maj 2009. Anmäl

Utsäkta dålig stavning i tidigare inlägg... :) <br/>Och ser att det finns en del uppfinnare med på listan men tycker nog det kunde ha belysts mer.

Jocke, 09:59, 4 maj 2009. Anmäl

Ja varför diskutera feminist här?!? skall alla framstående män skömmas för att de satte Sverige på kartan och samhället i stort diskriminerade kvinnor?? <br/>Än större skandal är väl isåfall varför så får uppfinnare och entreprenörer på listan? Det är skandal om något! jäkligt naivt att tro Sverige överhuvudtaget skulel vara där vi är nu utan internationella succeer som AGA, Asea (ABB), SKF, Sandvik, Ericsson, pharmacia, Astra osv osv.

jocke, 09:56, 4 maj 2009. Anmäl

Stavning? I rubiken stavar ni "Eriksson" och i texten "Ericsson". Vilket är rätt? (Ser nu att det faktiskt står inte "Ericsson" utan "Ericssons" så det är kanske själva texten som inte är korrekturläst...)

sune, 13:10, 2 maj 2009. Anmäl

Lars Magnus Ericsson är väl en intressant person på många sätt, men om man vill fånga den svenske systembyggaren inom telekom -- och även byggaren av företaget LME, som personen med samma namn lämnade ganska tidigt -- så bör man välja HT Cedergren

Anders, 09:30, 1 maj 2009. Anmäl

Varfor diskuterar ni inte LM Eriksson har istallet for feministiskt fjanteri?!?

MG, 17:36, 29 april 2009. Anmäl

kommentar till lp. Du skriver att Kluft är tiokampare. Jo, tack du. Det var sjukamp hon var bäst i världen på. Du skriver att mångkamp bara uppmärksammas när Sverige tar OS-guld. Fel. Kluft har två år, av internationella organisationer, korats till årets främsta kvinnliga friidrottare i Europa. Av tradition brukar den manliga tiokampen anses vara en av de viktigaste grenarna i friidrott, som har en speciell tyngd under olympiska spel, Varför skulle inte samma sak gälla för kvinnlig mångkamp? <br/>Tror du verkligen att Zlatan någon gång kommer att koras till Europas främsta fotbollsspelare? Hans insatser i svenska landslaget och i Champions League imponerar inte speciellt. Idrott är inte en tävling i att tjäna mest pengar.

henrik, 15:23, 29 april 2009. Anmäl

> Turid <br/>Det är en lista över de 100 viktigaste svenskarna genom historien. Att inkludera kvinnor för rättvisans skull vore att medvetet göra en osann lista. Ja, det är sorgligt att det är så, men också realistiskt. Fram till 1900-talet har historien överväldigande dominerats av män. <br/>Den här listan har flera brister och ärligt talat vet jag inte vad någon sportstjärna har på den att göra. Men likväl att tro att Carolina Klüft är ens nära på samma klass som Zlatan är förvillat. Hon är tiokampare, en helt ouppmärksammad gren förutom när vi tar OS-guld i den. Zlatan däremot är Sveriges nu enda världsspelare i den största sporten i världen. Det är lite skillnad.

lp, 14:44, 29 april 2009. Anmäl

9. Karl XIV Johan, Kung, 1763–1844

Efter den traumatiska förlusten av Finland 1809 är det kaos och uppgivenhet i det fattiga svenska riket. När Karl XIV Johan, som den förste Bernadotten döper om sig till, dör 1844 har den blågula monarkin tagit jättekliv framåt. Statsskulden utplånad, folkmängden i Lillsverige åter lika stor som före skilsmässan från Finland, industrin fördubblad, folkskolan grundlagd, bank- och myntväsendet återupprättat, tullinkomsterna mångdubblade. Den konservative kungen försökte stoppa obekväma röster, som Aftonbladet, men litteratur och vetenskap upplevde ändå en guldålder. Inget dåligt slut på karriären för advokatsonen från Pau i sydvästra Frankrike, där han steg i graderna tack vare Napoleonkrigen.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

För mig är han Sveriges största politiker i alla tider. Han blev vald för att föra en franskvänlig utrikespolitik, men drev igenom en allians med Ryssland. Denna utrikespolitik har varit grunden för nästan 200 års fred. <br/>Han utkämpade Sveriges sista krig, som han vann med anmärkningsvärt små förluster i ett av de blodigaste slagen i sin samtid.

Tage Fridolfsson, 11:13, 1 maj 2009. Anmäl

Ja, eftersom journalisterna söker efter de viktigaste individerna så är det rimligt att kungar figurerar då de historiskt sett varit viktiga för sveriges utveckling. Detta är inte en lista över Historiens 100 viktigaste kollektiv.

Lars, 13:09, 29 april 2009. Anmäl

Ja, Sveriges historia är uppenbarligen ännu anno 2009 dess konungars. Ett pinsamt val. Vad kommer denne kunga att bli hågkommen för? En osedvanligt ful och klunsig möbelstil?

Håfflund, 08:57, 29 april 2009. Anmäl

För högt placerad tycker jag

Gunnar Berglund, 22:55, 28 april 2009. Anmäl

Ingett fel, tycker jag, att han har en så framskjuten placering. Däremot märklig motivering. Det viktigaste har glömts bort. <br/>Det var ju Bernadotte som var drivande bakom unionen med Norge, som påverkade svenskar och norrmän under nästan hundra år. <br/>Dessutom det självklara: Bernadotte grundade en dynasti som, måste man väl säga, påverkat svensk historia i nästan 200 år. <br/>Däremot mångordigt om myntväsende, tullar och annat där koppligen till Bernadotte själv inte alls är lika tydlig.

henrik, 20:36, 28 april 2009. Anmäl

Ja, vilken var Karl XIV Johans personliga del i detta? <br/>Har han inte bara innehaft ett formellt ämbete under ett visst utvecklingsskede.

Magnus, 19:08, 28 april 2009. Anmäl

Karl XIV Johan tog med sig sina erfarenheter från den franska revolutionen och napoleonkrigen och med dem hjälpte han Sverige till en stabilare framtid.

Lars, 11:04, 28 april 2009. Anmäl

Och inget av detta hade hänt om någon annan suttit på tronen? Låter mer som en normal ekonomisk återkomst för ett land i Europa, så som brukar ske.

Erik Löfgren, 07:45, 28 april 2009. Anmäl

10. Carl Larsson, Konstnär, 1853–1919

Per Albin Hansson byggde det svenska folkhemmet och Ingvar Kamprad möblerade det, men Carl Larsson målade skissen. Vår svenska bild av det goda hemmet är Carl Larssons bild av Sundborn, från början en ärvd, nedgången sommarstuga i Dalarna som genom idogt gör-det-själv-arbete förvandlades till kolorerat paradis och internationellt varumärke. Vår store akvarellmålare är den felande länken mellan Taube, Kamprad och Kirschsteiger. Den lediga, ljusa stilen, den demokratiska blandningen av allmoge och gustavianskt, det ogenerade vardagslivet i hemmets alla rum, den intima familjesfären med curlingföräldrar och tjoande barn – allt pekade framåt mot det moderna, mjuka Villa-Sverige.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Bullseye! Klart Sveriges viktigaste konstnär. Jämför tex Larssons hygienska allmogeidyller med den samtide John Bauers otäcka troll och häxor! Tvi vale! Länge leve det rena och sköna livet!

Cila, 04:07, 5 maj 2009. Anmäl

Borde vara både Karin o Carl. Karin skapade hemmet, gjorde textilier o var före sin tid i allt. Även när det gällde mat - i hennes recept finns både pasta o pizza. Hon var också en duktig konstnär, kunde kanske blivit en bättre konstnär än Carl. I år är det 150 år sedan hon föddes. Flera utställningar hålls. I Hallsberg där Bergööska huset med väggmålningar av Carl, i Sundborn o på Sofiero. Besök dem!

Inga-britt, 12:48, 4 maj 2009. Anmäl

Håller med. Karin hade nog en större del i att Sundborn blev ett varumärke. Ruskigt klamp i klaveret att inte få med hennes insats. Alla som besökt Sundborn vet vems kärlek som sitter i väggarna. Hennes konstnärliga insats var också mycket intressantare än Carls...men snöptes i kvinnofällan. Så på sätt och vis kanske Carl bidrog till att hålla en ännu större konstnärstalang/designer undan ifrån stordåd.

Tomas, 09:46, 4 maj 2009. Anmäl

Instämmer Karin Larson har fått för lite uppmärksamhet som radikal nyskapande formgivare av både möbler och textil. Carl var en fantastisk illustratör och därigenom marknadsförare och PR man av Karins design.

Jonas Nobel, 09:30, 4 maj 2009. Anmäl

Det var faktiskt Carl Larssons fru Karin Bergå som skapade Sundborn genom sin design, textilskapande och inredning. Carl Larsson målade av hemmet medans hans fru torkade snoret från ungarna.

Richard, 19:11, 30 april 2009. Anmäl

Karin gjorde mycket för Sundborn, hon bör omnämnas, men vi får ju inte heller (i all bitterhet) glömma att det var Carl som var det stora geniet som vi väl med rätta minns "mest".

Erik Löfgren, 07:40, 28 april 2009. Anmäl

Instämmer med Ingrid ovan. Väldigt märkligt att hennes namn inte nämns överhuvudtaget.

Magnus, 19:46, 27 april 2009. Anmäl

Utan carls hustru Karin, som gav upp sin egen lovande konstnärskarriär, hade det nog inte blivit något Sundborn så som det blev. Hur kan man förbigå detta så totalt?

Ingrid, 16:02, 27 april 2009. Anmäl