5. Olof Palme, Politiker, 1927–1986

Palmes viktigaste arv ligger på det sociala området, och i den svenska självbilden som världssamvete. Jämställdhet med stöd av offentlig barnomsorg, studiesociala reformer som studielån – det är företeelser som vi idag tar för givna, men som för 35 år sedan hjälpte kvinnor och arbetarbarn ut på en rörlig arbetsmarknad. Palme gjorde Sverige till en mäktig röst i (tredje) världen, mot alla former av kolonial dominans, men var samtidigt märkligt tyst om det dåvarande sovjetiska förtrycket i Baltikum, trettio mil från Stockholm, som Palme själv härstammade ifrån. Han utmanade Jantelagen med sin briljans och arrogans. Hans politiska gärning förändrade Sverige i grunden, precis som hans tragiska död.

Annons:

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (43)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 43

Nedmonteringen ska det vara.

Alex, 19:51, 4 mars 2010. Anmäl

Visst är han "viktig" på det sättet att han påbörjade monteringen av vårt Sverige. Övriga världens välfärd kom alltid framför Sveriges egna.

Alex, 19:51, 4 mars 2010. Anmäl

Svik aldrig Olof Palme Sverige,sa många....Skapa rättvisan åt Palme...Sveriges och världens stolthet och moral med ansvar är Olof Palme...Vad vet CIA,SÄPO och MOSSAD om mordet på Olof Palme?? <br/>Vad vet AIPACs makt i USA om mordet på Olof Palme?? <br/>Det är dags att alla ska tala och Palme kommer aldrig att dö..Ta fram Palmes politik,Sverige....

Facebookanvändare, 12:02, 2 mars 2010. Anmäl

Världens och Sveriges bästa och sista politiker dog orättvist....Och på mycket fegt sätt...Man kan aldrig döda en topp politiker så här ..Så man måste veta att Palme var världens hot mot en del politik och politiker.. <br/>Palme har talat om en hel ny politik till hela världen med fred, frihet, rättvisa, säkerhet, solidaritet, stabilitet och välfärd åt hela världen..Vem är mot det????och varför?? <br/>Hur fick Palmes mördare att Palme ska gå på bio??Hur kunde mördare skaffa ett sånt skott fort??...

Facebookanvändare, 11:55, 2 mars 2010. Anmäl

Palme och hans betydelse är grovt överskattad. Att han finns med här, och med en så här hög placering, förstärker bilden av att detta är författarnas nostalgi- och PC-lista... <br/>Och var är P:s företrädare och mentor, Erlander...?! Han var någon som inte bara dansade i en återvändsgränd... utan förde landet framåt!

Mich, 13:25, 24 juni 2009. Anmäl

Fy så okunnigt att tjafsa om överklass, golfbanor och sånt strunt. Själv är jag inte varken rik eller sprungen ur överklassen, man jag är inte dum i huvet. Palme har inget att göra på denna lista. Per-Albin platsar men det tilltalar inte kulturvänstern / mvh Rufus f d äkta socialdemokrat ej förklädd kommunist

Rufus, 16:50, 22 juni 2009. Anmäl

Har inget i toppen att göra . Väldigt överskattad person. Bara för att han fick ett tragiskt slut betyder inte det att han blir viktigare än andra som finns med på listan.

Max, 14:34, 15 maj 2009. Anmäl

Bra plats! Han vågade kritisera USA:s Vietnamnkrig samt Sovjets reaktion på pragvåren, han var en av de mest kända svenskarna utomlands tillsammans med Dag Hammarskjöld och Raoul Wallenberg. Han var inte rädd att visa sina åsikter, en sann individualist!

Johan, 20:13, 14 maj 2009. Anmäl

Litet märkligt att Palme är ende representanten bland de 25 för den under 1900-talet så dominerande arbetarrörelsen. Ifolkhemmets framväxt hade han inte så stor del som t ex Per Albin eller Gunnar Sträng. Branting borde kanske också varit med.

N J Roland Johansson, 15:14, 10 maj 2009. Anmäl

Hehe... Palme borde ha hamnat på andra plats. Det Sverige som Gustav Vasa, Axel Oxenstierna, statsminister De Geer, mfl byggde upp under 500 år lyckades ju detta ärkesvin rasera på bara ett decennium. Mycket skickligt.

Erik, 20:51, 5 maj 2009. Anmäl

12. Johan August Gripenstedt, Finansminister, 1813–1874

Det avgörande årtalet under Fattig-Sveriges utveckling till välfärdsparadis och IT-nation är 1857. Då tvingas finansminister Gripenstedt hantera en allvarlig finanskris, men framför allt håller han de två visionära anföranden, ”blomstermålningarna”, som stakar ut vägen mot industrialismen. Huvudsyftet är att få fart på järnvägsbyggandet, genom att staten ska låna för att investera i stambanenätet. Men pläderingen växer ut till en bild av ett helt nytt samhälle, där frihet och handel är nyckeln till välstånd snarare än krig och statlig kontroll.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-4 av 4

Borde varit nr 2, Gripenstedt och de Geer har större betydelse för det Svenska välståndet än någon senare Svensk. Utan den ingen Alfred Nobel, ingen Lars Mangnus Eriksson, ingen Stockholms Enskilda Bank mm.

Lars, 09:23, 4 maj 2009. Anmäl

Lars......Nej, det moderna Sveriges grundare är alla de människor som slet och byggde upp det.

Jan, 15:32, 30 april 2009. Anmäl

Ett utmärkt val. Denne man var det moderna industrialiserade Sveriges grundare.

Lars, 13:34, 28 april 2009. Anmäl

Nåja, anledningen till Sveriges välstånd är snarare att vi lånade pengarna för järnvägsbygget av Tyskland och passade på att betala tillbaka när Tyskland var urfattigt och D-marken värdelös, efter första världskriget. Visserligen upplät vi ett par år senare samma järnväg till tyska militärtransporter för att underlätta invasionen av vårt broderland. <br/>Till saken hör också att vi på intet sätt var järvägspionjärer, Sverige var sent utvecklat också på denna front, Gripenstedt apade bara efter vad han sett vara framgångsrikt i andra länder.

Cilla, 13:58, 25 april 2009. Anmäl

26. Dag Hammarskjöld, Generalsekreterare, 1905–1961

Hammarskjöld räddade Förenta Nationerna som självständig världsorganisation under det kalla krigets stormaktskonflikt. Han skickade fredsbevarande trupper för att lösa Suezkrisen 1956. Han fick tillfångatagna amerikanska flygare frigivna i Kina efter Koreakriget. Han vann verbala dueller med sovjetledaren Nikita Chrusjtjov och han sopade ut snokande FBI-agenter ur FN-byggnaden i New York. Vår generalsekreterare uppfann både den tysta diplomatin och FN:s blå baskrar – två fenomen som åtminstone i svenskarnas medvetande har varit av världshistorisk betydelse.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Den största förebilden. Inte bara för mig. Utan för dig och för oss alla. Eller hur är det nu Kofi Annan brukade göra när det vankades tuffa beslut: Han frågade sig vad Dag hade gjort i samma situation.

Henry Morgan, 00:32, 5 maj 2009. Anmäl

Sista meningen i mitt inlägg ska börja: <br/>"Än mindre kan jag se någon annan som..."

Dag N, 22:20, 30 april 2009. Anmäl

Inte högre än plats 26?! <br/>"inte ens bland fn kan han vara något av de stora namnen"... <br/>Vart är världen på väg? Fram till 1961 fanns det ju i alla fall hopp, men nu undrar man.. Denne finansminister, ledamot av Svenska akademien, författare och generalsekreterare i FN har enligt min mening inte matchats av någon. Den integritet, mentala styrka och kompetens som han förkroppsligade har jag svårt att se hos någon människa idag (och hos någon högre upp på denna lista). Än mindre kan jag se det hos någon som som så starkt trodde på en rättvisare värld och ensam axlade det yttersta ansvaret för att vi skulle nå dit.

Dag N, 22:11, 30 april 2009. Anmäl

Charlie, när du skriver att Hammarskjöld "misslyckades" med Kongo-krisen, syftar du då på det faktum att han dödades där? Det är det väl lite hårt att klandra honom för. Ganska stort namn är han väl ändå, som den ende som tilldelats Nobels fredspris postumt? Pa min lista skulle han hamna högre än 26, men de som gjort denna lista har ju rätt till sin åsikt.

Magnus, 12:04, 22 april 2009. Anmäl

nej,han hör inte hemma här.inte ens bland fn kan han vara något av de stora namnen.har för mig att misslyckades ordentligt med kongo krisen

charlie, 09:09, 20 april 2009. Anmäl

Ja han måste verkligen vara högre upp!

Niklas, 12:18, 17 april 2009. Anmäl

Borde ligga topp tio, den främste generalsekreteraren i FN:s historia. <br/>Mvh <br/>/Bengt S.

bengt sjöberg, 15:58, 16 april 2009. Anmäl

Helt klart en stor svensk förebild, kunde gott hamnat högre upp!

Lilla O (Webbsida), 12:22, 16 april 2009. Anmäl

27. Per Albin Hansson, Statsminister, 1885–1946

Det började med ständiga strider och slutade med folkhemsfred. Per Albin Hansson utkämpade först ett bittert krig inom arbetarrörelsen, där han ansattes hårt av vänsterradikala kamrater. Sedan följde 1930-talets ekonomiska kriser och andra världskrigets balansakt mellan Hitlers och Stalins mordiska arméer. Per Albin styrde landet under en dramatisk tid, fick slita hårt innan han 60 år gammal segnade ner på perrongen i Ålsten. Framför allt ändrade han politikens betoning ifrån ”klass” till ”folk”, och gav Sverige det folkhemsbegrepp som spelat en så central roll i vår moderna historia.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Att Per Albin fallit ifrån 10 i topp får sannolikt tillskrivas DN:s politiska färg.

Lars, 23:36, 19 april 2009. Anmäl

37. Karl Staaff, Statsminister, 1860–1915

Hundra år innan beteckningen ”politiskt korrekt” slog igenom fanns det en svensk som var mer PK än någon annan, i begreppets bästa bemärkelse. Karl Staaff kämpade mot rättsövergrepp, orättvisor och militarism. Demokratins pionjär i Sverige, hårt mobbad av överklassen.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

44. Hjalmar Branting, Statsminister, 1860–1925

Han kallades ”den store europén” och följdes på sin begravning av hundra tusen människor. Professorssonen och socialdemokraten Hjalmar Branting bidrog starkt till att den svenska övergången till demokratiskt majoritetsstyre blev en fredlig historia.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Jag hade inte protesterat om han hade hamnat högst på listan. Vi framhåller ofta att Branting ledde Sveriges övergång till demokrati, men glömmer att han också ledde den svenska socialismens övergång till demokrati. Socialdemokratin är nåt vi tar så för givet i dag att vi inte ser de krafter som verkade för att Branting inte skulle lämna ifrån sig makten när han väl fått den, så som händer i modern tid med befrielserrölser i fd kolonier till exempel.

per anders, 09:38, 25 april 2009. Anmäl

62. Gunnar Myrdal, Professor, 1898–1987

Makarna Myrdal blev för det svenska folkhemmet vad Pierre och Marie Curie blev i fysiken, eller Bill och Hillary Clinton i amerikansk politik. Han den framstående nationalekonomen, hon den sociala ingenjören och fredsivraren. Tillsammans två arbetsnarkomaner som kom att prägla allt ifrån jämställdhet och bostadspolitik till tvångssteriliseringar.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Makarna Myrdal är nog den enskilt största sociala katastrof som drabbat Sverige genom tiderna, och deras skugga kommer ligga över landet som ett istäcke under årtionden framöver. Skrämmande.

Johan, 10:28, 4 maj 2009. Anmäl

63. Alva Myrdal, Politiker, 1902–1986

Makarna Myrdal blev för det svenska folkhemmet vad Pierre och Marie Curie blev i fysiken, eller Bill och Hillary Clinton i amerikansk politik. Han den framstående nationalekonomen, hon den sociala ingenjören och fredsivraren. Tillsammans två arbetsnarkomaner som kom att prägla allt ifrån jämställdhet och bostadspolitik till tvångssteriliseringar.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Alva med sin dröm om storbarnkammaren,har ju haft ett skrämmande stort inflytande,första spiken i kistan för familjen

Gunilla, 21:30, 21 april 2009. Anmäl

Instämmer med Johan. <br/>Nr 1, som med största sannolikhet är Gustav Vasa skulle knappast palla för våra dagars moraliska måttstock, men hans inflytande över Sverige är i sanning svårslaget - reformation, nationalstatsskonsolidering, arvsdiktatur och militärstat.

Anders, 23:34, 19 april 2009. Anmäl

Alva Myrdal 63 <br/>Per Albin Hansson 27 <br/>Jojo, när högerpressen kör sin historieskrivning är tydligen det mesta möjligt.

Magnus, 23:16, 19 april 2009. Anmäl

Ja, plats 63 är ju löjligt... Men så blir det när journalister ska försöka populisera historia, de måste både vara lite 'folkliga' och slänga in lite kulturreferenser till sina journalistpolare. <br/>För mycket politik/ekonomi/vetenskap blir ju tydligen tråkigt...

L, 19:57, 19 april 2009. Anmäl

Skojar ni? Anser ni på allvar att Greta Garbo haft större inverkan på svenska samhället än Alva Myrdal? Och varför kommer Gunnar för Alva? Alva lade grunden för svensk föräldraledighet och förskoleverksamhet. Exakt vilken inverkan på svenska samhället har Björn Borg haft som gör honom viktigare än alla förskolor?

David Andersson, 16:57, 19 april 2009. Anmäl

Paret Myrdal var opportunister, Deras teknokratiska inställning till människan var avskyvärd. Men de hade stor påverkan på Sverige och därför ska de vara med som ett varnande exempel.

Andre, 18:54, 15 april 2009. Anmäl

Korkad kommentar från charlie. Oavsett vad man tycker om paret så har de haft ett avgörande avtryck på hur Sverige kom att utvecklas och ser ut idag. Att någon eller något är historiskt viktigt betyder inte nödvändigtvis att det läggs någon positiv eller negativ värdering i det utan att man snarare bekräftar dess betydelse.

Johan, 13:39, 15 april 2009. Anmäl

paret myrdal med sin sociala ingenjörskonst som förstörde svenskarna i det förljugna folkhemmet ska förpassas till historiens skräphög

charlie, 13:33, 15 april 2009. Anmäl

74. Gunnar Sträng, Finansminister, 1906–1992

Sveriges meste finansminister rattade landets ekonomi i över tjugo år, och hade genom dåtidens omfattande regleringar vidsträckt makt. Målet var utjämning via hög skatt, och utjämning blev det, ända tills sagotanten Astrid Lindgren fick betala 102 procent av inkomsten, och socialdemokraterna förlorade i valet 1976.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Definitivt en viktig person, men definitivt inte någon Sverige bör vara stolt över, tur att Astrid Lindgren lyckades sätta stopp på denna man som uppenbarligen levde i sin egen "sagovärld".

Orion, 21:55, 14 april 2009. Anmäl

fy för den lede,ingen sosse tack

charlie, 16:07, 14 april 2009. Anmäl

89. August Palm, Agitator, 1849–1922

Skräddaren i nöden som drog igång den svenska arbetarrörelsen. En fenomenal agitator som också grundade tidningen Folkviljan. Lite för hetlevrad för att lyckas i politiken, där mer balanserade typer som Hjalmar Branting kom att dominera socialdemokratin

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0