Ska jag ta jobbet?

Fråga: ”Jag har en känsla av att jag har blivit tillfrågad om ett chefsjobb bara för att jag är kvinna. Alla andra divisionschefer är män. Jag skulle bli den enda kvinnan. Gör jag rätt om jag tar jobbet?” /Karin

Svar: ”Vad vill du själv? Tycker du erbjudandet är lockande och attraktivt, så tacka ja! Gör det bästa av saken om du märker att du blir behandlad som ”andra klassens chef” när du väl är tillsatt, så visa framfötterna på ett tidigt stadium. Lär dig säga ifrån, men samtidigt leverera, vara tuff, stentuff om du måste, och demonstrera att du kan klara av ditt jobb minst lika bra som männen. När du blir erbjuden ett chefsjobb så kanske du behöver fundera lite innan du tackar ja eller nej. Det finns viktiga många frågor innan ditt beslut. Kan du stå för företagets värderingar? Stämmer personkemin mellan dig och de högre cheferna/styrelsemedlemmarna? Är företaget ekonomiskt solitt? Finns det handlingsutrymme, vilket mandat får du för att fatta egna beslut? Hur stort är ditt ekonomiska ansvar? Passar du in i företagskulturen? Lycka till!”

Annons:

Måste man bli chef?

Fråga: ”Det verkar som om man måste bli chef om man vill kliva uppåt på karriärstegen. Jag bävar för att bli chef och allt ansvar som följer med jobbet.” /Lena

Svar: Att bli chef känns ofta ganska naturligt om man vill ta ett kliv uppåt i karriären. Alla passar dock inte som chef. Och andra vill inte ta det stora ansvaret som följer med ett chefsjobb. Det är inget fel i att inte vilja bli chef. Du kanske kan finna ett jobb med eget ansvar i alla fall. Du kan också starta eget och det är också en typ av eget ledarskap. Alla har inte förutsättningar att bli chef och alla behöver inte vilja bli det heller. Om ett utvecklande arbete är tillräckligt för dig, då är det din bästa karriär om du är nöjd med detta. Se bara till att det är en karriär som du tycker om och har lust med. Lycka till!

Måste chefer vara sociala?

Fråga: Jag vill gärna pröva på chefsjobbet men tvekar. Jag är inte så socialt lagd. Tycker allmänt att det är jobbigt att lyssna på andras problem, är inte vidare öppen och gillar inte att dunka alla i ryggen.

Svar: Chefer behöver vara socialt kompetenta. De ska rekrytera, motivera och peppa och kanske också en dag komma att säga upp någon, men göra det smidigt och på ett empatiskt sätt. En chef har också kontakter med kunder, leverantörer och samarbetspartners. Dessutom ska du kunna dra jämnt med personerna i ledningsgruppen. Det är otroligt viktigt att komma överens med människor inom hela hierarkin på företaget och kunna ”ta folk” i olika miljöer och olika situationer. Men framför allt – som chef måste man tycka att det är kul med människor! Ledarskap handlar om kommunikation. En del personer är livliga, färgstarka och sociala. Andra är mer tystlåtna och fundersamma. Mitt förslag är att du gör en självinventering för att ta reda på om chefsvägen är den rätta vägen för dig. Vilka delar i jobbet intresserar dig mest? Vilka är dina styrkor och vad brukar andra ge dig beröm för? Det finns många olika utvecklingsvägar, uppåt är inte enda vägen. Lycka till!

Hur går jag vidare efter att ha misslyckats som chef?

Fråga: ”Jag vill gärna bli chef på mitt företag men om jag inte lyckas så har jag ingen annanstans att gå efter det. Hur förklarar jag det för en framtida arbetsgivare? /Anders

Svar: Ibland måste man våga anta en utmaning. Får du ett tillräckligt attraktivt erbjudande och det känns som rätt tajming för dig, så ta steget. Om du sedan inte trivs med ansvaret, då är du lite visare till nästa gång. I framtiden så kan du säga: ”Jag ville prova, men det kändes för stressigt att fatta beslut och ha ansvar hela tiden. Jag kanske är mer en ’doer’ och behöver arbeta praktiskt. Det var en nyttig lärdom, men inget för mig.” Och vill du prova på chefsjobbet senare igen kan du säga: ”Just då i mitt liv passade inte det här mig. Det var fel tajming, barnen krävde ganska mycket uppmärksamhet och jag beslöt mig för att ta ett steg åt sidan i karriären. Nu känner jag mig redo igen och kan satsa mer. Att pröva på att vara chef under en period är en bra erfarenhet. Det är först när du har jobbet som du vet om det passar dig eller inte. Ett bra tips kan vara att skaffa dig en mentor som hjälper dig med råd och tips på vägen.” Lycka till!

Måste man sätta upp mål? Duger inte slumpen?

Fråga: Många pratar om att det är bra att sätta mål i karriären. Varför? Är det inte bättre att lita på slumpen?

Svar: Det är först när du har en bild av vart du är på väg som du kan bryta ned den i korta och långa mål och göra en handlingsplan utifrån dem. Det låter som om du tvekar inför att ställa upp mål? Kanske har dina tidigare planer inte kunnat genomföras av olika anledningar utanför din kontroll? Du kanske till och med känner rädsla över att du missar möjligheter om du snävar in dig mot ett enda mål? Var inte orolig. Många känner så.
Är det bättre att lita på slumpen? Nej. Resultat- och prestationsinriktad forskning visar att människor väljer att arbeta mot uppställda mål därför att de tror att det innebär en positiv utveckling för dem själva och för att de vill ta ansvar och göra ett bra resultat.
Det handlar också om att lära sig ta kalkylerade risker och sätta realistiska mål för att nå ett positivt resultat. Om du skapar en tydlig bild av vart du vill är det lättare att se om du är på rätt väg.

Så klarar du dig som frilans

Fråga: Vad behöver jag tänka på för att våga ta klivet och bli frilans samtidigt som jag planerar att bilda familj inom de närmsta åren?/ Jessica

Svar: Det finns aldrig någon optimal tidpunkt för allt man vill ska hända. Det bästa är om du kan behålla din anställning och gå ned i arbetstid under en period samtidigt som du tar frilansuppdrag. Då får du tid att växla om och bygga en ny plattform. Kan du göra om din anställning till frilansuppdrag för din arbetsgivare? Då har du säkra uppdrag vilket är skönt om du ska bilda familj i framtiden.
Börja nätverka aktivt och berätta att du vill få frilansuppdrag. Kontakta redaktörer för tidningar du gärna vill skriva för. Ta fram en hemsida och en facebooksida och beskriv vem du är och vad du kan bidra med.
Bestäm dig för om du ska nischa in dig mot något speciellt område. Bygg ditt personliga varumärke. Skaffa en F-skattesedel som du kan fakturera från. Var beredd på att livet som frilans är annorlunda än anställd. Du får ligga i och jaga jobben själv. Lär dig att ta ett nej och behåll självförtroendet.

Gör en inventering och ta redo på vem du är

Fråga: Jag studerar till civilingenjör och funderar mycket på vilka jobb jag egentligen passar för. Hur kan jag komma fram till det? Hälsningar Martin

Svar: Gör en självinventering och ta reda på vem du är. En självanalys har du nytta av i olika faser av ditt liv: inför utbildnings- och fördjupningsvalet, vid sökningen av ditt första, andra och tredje jobb. Eftersom du kontinuerligt utvecklas som människa, ändras också dina förutsättningar och prioriteringar i arbetslivet. Det som var viktigt vid första jobbet kanske inte är det viktigaste vid jobb nummer tre. Därför är en självanalys varje gång du står inför ett nytt steg i arbetslivet en självklarhet. Självinsikten ger dig bättre självförtroende. Så småningom får du klart för dig vad du vill ha ut av ditt kommande arbete. Försök att skilja på vad du vill på kort och lång sikt. Se dina första jobb som naturliga led i din utveckling, både professionellt och som människa. Försök hitta en intresseinriktning. Gå på jobbmässor och arbets­marknadsdagar och ta reda på information om olika företag. Lycka till!

Ett bra ansökningsbrev ska vara max en sida

Fråga: Hej, hur skriver man ett intresseväckande ansökningsbrev? Häls Carina

Svar: Här får du 10 tips för att skriva ett framgångsrikt ansökningsbrev.
1 Skriv ditt cv först, sedan brevet. Då har du underlaget för vad du vill lyfta fram om dig själv i brevet som ska skapa intresse hos läsaren.
2 Anpassa varje brev (och cv) efter det företag och den tjänst du är intresserad av.
3 Använd rubriken till att väcka intresse.
4 Skriv en intresseväckande inledning. Använd första stycket för att fånga läsarens uppmärksamhet genom att berätta varför du skriver och ge de viktigaste skälen till att du är rätt person för tjänsten.
5 Berätta konkret hur du kan bidra till företaget genom dina tidigare erfarenheter och kunskaper.
6 Korrekturläs ordentligt.
7 Använd ett enkelt och konkret språk.
8 Undvik att använda ordet Jag för ofta, speciellt i början av meningar.
9 Undvik att bara rabbla upp en massa personliga egenskaper typ ”Jag är en stresstålig, glad och positiv, flexibel, noggrann och energisk tjej på 55 år”. Använd färre ord och ge konkreta exempel.
10 Håll brevet till max en sida.

Är det bra att nätverka?

Hej, alla säger att nätverka är en bra jobbsökningstrategi. Hur gör jag?

Lotta

Svar: Att nätverka och bygga relationer är en jättebra jobbsökningsmetod. Här är några tips.
1 Ha ett tydligt mål med ditt nätverkande.
2 Förbered en nätverkslista. Börja med att skriva ned alla du känner som har någon som helst koppling till det område du är intresserad av. Bryt ned listan i undergrupper. Fyll på listan kontinuerligt.
3 Kontakta ditt nätverk. Börja boka möten – frukost, kaffe, lunch – med dina kontakter. Förklara att du vill skaffa dig information om området/tjänsten/branschen och gärna vill ha deras råd. Det är lättare att utgå från informationssökning än jobbsökning. Människor vill gärna ge dig råd men kan känna sig ställda mot väggen om du börjar fråga om lediga jobb. Får du ett nej kommer du inte vidare. De som jobbar med eller har jobbat med de uppgifter du är intresserad av, kan bäst berätta vad jobbet verkligen innebär.
4 Följ upp. Följ upp alla kontakter, tips och information som du fått genom ditt nätverk. Håll en kontinuerlig kontakt med alla du träffar.
5 Använd sociala media.

Hur håller jag utvecklingssamtal?

Fråga: Jag är ny som chef och ska hålla utvecklingssamtal med åtta medarbetare. Hur lägger jag upp det på ett bra sätt? Hälsningar Lasse

Svar: Hej, Lasse. Utvecklingssamtalet har fokus på medarbetarens utveckling. Din uppgift är att lyssna, inte att komma med alla svar. Använd ett coachande förhållningssätt och visa genuint intresse för din medarbetare. Tydliggör vem som har ansvar för vad efter samtalet.
Några tips: Boka in en ostörd, neutral plats. Avsätt minst två timmar per person. Har ditt företag en guide och policy som du kan arbeta efter?. Ett bra samtal bygger på att båda parter är förberedda, här är några bra frågor:
I går: Hur har året gått, prestationer, måluppfyllelse.
I dag: Arbetssituationen och arbetsmiljön, hur fungerar arbetet, kommunikation, relationer och samarbete i gruppen, på avdelningen, med dig. Hälsa och stress. Rätt arbetsuppgifter?
I morgon: Utvecklingsområden, kort- och långsiktiga mål, karriär- och kompetensutveckling, framtida arbetsuppgifter. Utvecklingsplan. Låt medarbetaren ta ansvar för sin egen utveckling!