Svensk (anti)-alkoholreklam får internationell buzz

IQ, som jobbar för att öka svenskarnas medvetenhet om alkoholens faror, har gjort flera bra reklamfilmer genom åren. Men frågan är om inte den senaste, som började sändas på tv i förrgår, är den bästa hittills. Den börjar med att göra reklam för ett påhittat whiskeymärke i typisk alkoholförskönande stil, innan den tar en riktigt snygg vändning.

I dag dök reklamen, som heter Smoothness, upp på den stora sociala nyhetssajten Reddits heta lista där nätets populäraste klipp diskuteras: ”Swedish liquor commercial (…or is it?)”. Detta innebär två saker: 1) Att reklamens Youtube-visningar kommer att skjuta i höjden. IQ:s klassiker ”Rus” (med Lill Lindfors-låten, ni vet) som har 124 000 visningar kommer att bli omsprungen rätt snabbt. 2) Att folk skriver saker om Sverige. Under videon nedan kan du se några av de 300 Reddit-kommentarerna (men se videon först!).

Annons:

15Daniels
I did not see that coming.

buststress
The moral is: Scots can drink responsibly, Swedes trying to be Scots cannot.

jamiemonster
Wait, is Sweden blaming Scotland cos they all like to get drunk? Or do they just find out accent nice to listen to?

umsco226
Joke’s on them, I left to the bar after seeing the first 30 seconds.

Nicker05
All I got out of that is that Swedes can’t hold their liquor.

50missioncap
That’s great. But I’m still not sure I unsderstand why they’d broadcast an important message in English

Mike_The_Bike
Silly Swedish people, you misspelled police

Landosystem
I immediately went looking for Taman Whiskey after watching this… I think I have a problem.


Bild: Youtube.com

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (18)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 18

Drink Taman in the pub, become clever and you can drive home like a scotsman....

Hasse, 17:12, 18 November 2011. Anmäl

[...] Svensk (anti)-alkoholreklam får internationell buzz | Leonels guldkorn | Bloggar - DN.se IQ, som jobbar för att öka svenskarnas medvetenhet om alkoholens faror, har gjort flera bra reklamfilmer genom åren. Men frågan är om inte den senaste, som började sändas på tv i förrgår, är den... Source: blogg.dn.se [...]

Svensk (anti)-alkoholreklam får internationell buzz | Leonels guldkorn | Bloggar - DN.se | Utbildning på nätet | Scoop.it (Webbsida), 08:33, 14 November 2011. Anmäl

where can I buy this Taman, it seems to do the job

johan, 23:44, 13 November 2011. Anmäl

Sebastian: Med missbruk kanske de menar folk som dricker sig fulla lite då och då. Alkohol ska enligt många drickas för att man ska bli lite mer avslappnad, inte förlora kontrollen.

Jörgen, 05:24, 13 November 2011. Anmäl

Att 20 % av alla svenska barn, d.v.s. 400 000, skulle växa upp med minst en missbrukande förälder är lögn. Det är minst sagt lustigt att siffran fortfarande används av folkhälsofascister. Siffran är för det första överdriven med ett antal tusen barn. Därtill ämnar den att förklara både riskbruk och missbruk, något folkhälsoinstitutet gladeligen buntar samman under en (naturligtvis den värsta) kategori.

Sebastian, 03:16, 13 November 2011. Anmäl

FEL sätt om man vill få folk att dricka mindre! SNYGG film i början, blir för snabb och stressig i slutet (när budskapet skall basuneras ut). Skattepengar satsas utan konkurrens = en chansning om det blir bra. Jag tror detta är en snygg film som är totalt verkningslös. Marknadsför nykterhet istället. Ta in offerter från reklambyråer och ge dem ingångsvärden och låt dem bestämma. Mät resultatet. Om ni vill jobba proffsigt. Och få mer bang for the buck.

G Bystander (Webbsida), 02:22, 13 November 2011. Anmäl

Alltid så mycket babbel. Det finns viktiga problem kring alkohol – var glad att vi lever i ett land där det inte serveras alkohol var som helst, när som helst. Personligen tycker jag det är en bra reklam/informationsfilm som självklart inte kommer få människor som lever i länder där man får alkohol i modersmjölken (läs Storbritannien) att minska sina lever- eller samhällsskador.

Kip, 01:57, 13 November 2011. Anmäl

[...] Svensk (anti)-alkoholreklam får internationell buzz | Leonels guldkorn | Bloggar - DN.se IQ, som jobbar för att öka svenskarnas medvetenhet om alkoholens faror, har gjort flera bra reklamfilmer genom åren. Men frågan är om inte den senaste, som började sändas på tv i förrgår, är den... Source: blogg.dn.se [...]

Svensk (anti)-alkoholreklam får internationell buzz | Leonels guldkorn | Bloggar - DN.se | Mediekommunikation | Scoop.it (Webbsida), 00:53, 13 November 2011. Anmäl

Leonel: Kommentatorn säger faktiskt ingenting om svenskars engelskakunskaper... Frågan han/hon ställer är helt befogad, även om svenskar överlag är duktiga på engelska är det många som inte kommer att kunna förstå vad som sägs, och då missar man ju lätt hela poängen. Det finns fortfarande människor i detta land som aldrig läst engelska i skolan, och även många som gjort det har svårt att hänga med när det talas, särskilt med dialekt. F ö en kul idé och snyggt genomförd, men filmen borde absolut varit textad eller översatt. PS. Och NEJ, jag postar inte för snabbt! Jag har inte postat något på flera dagar! Se till att någon datoransvarig fixar det här någon gång, och så kan de samtidigt fixa så sidan inte uppdateras och allt man skrivit försvinner, och så man kan sortera kommentarerna efter äldst först, som man kunde förut. Klara försämringar sedan ni ändrade siten! DS.

AnnaM, 00:46, 13 November 2011. Anmäl

Elin: Även om du har problem med min vinkling kan du väl åtminstone uppskatta en riktigt välgjord reklamfilm? För övrigt: ta det lugnt ikväll!

Leonel Marjavaara, 00:26, 13 November 2011. Anmäl