När molnen lyser

 

Om ni var ute efter midnatt natten till i torsdags (den 25 juni) och råkade höja blicken något över asfaltsnivå, då är ni bara att gratulera. För 80 kilometer upp i riktning mot norr där lyste himlen som av ett vintrig norrsken, fast utan färg.

Själv stod jag och beundrade skådespelet i över en timma. En stund tillsammans med barnen och det tog inte lång stund innan Markus insåg var han sett dessa häftiga slöjor förut. ”Det ser ut som Skriet”, sa han. Och visst var det så.

Få moln är så flyktiga som nattlysande moln. Som skira slöjor från en älvdans avtecknar sig de lysande molnen mot den mörkt blå natthimlen och den som ser dem kan inte annat än att stanna till för att beundra skådespelet. Klockan ska vara kring midnatt eller därefter då sommarhimlen skimrar orange i nordost. Högt, högt över jordytan, på den yttersta gränsen till rymden, där hänger de isvita molnen. Och ju längre sommaren går desto större är chansen att se detta fenomen.

De nattlysande molnen var faktiskt helt okända före 1885 då de plötsligt började dyka upp på himlen. Många tror att de skapades av vulkanen Krakatoas enorma utbrott den 20 maj 1883 och sambandet verkar onekligen intressant men inte särskilt begripligt. Vulkanutbrott har ju förekommit långt tidigare utan att producera några nattlysande moln. I tidningarna åren efter utbrottet konstateras gång på gång att dessa nattliga gäster först observerades just på sommaren 1885 och några rapporter från tidigare år har inte gått att hitta. Häpenheten över dem var stor.

Under rubriken ”Märkliga nattmoln” skrev i en amerikansk lokaltidning i Maryland fyra år senare hur de lysande molnen setts nästa varje kväll mellan 21 och 22. ”De verkar dyka upp på den norra delen av himlen, mycket vita och ljusare än den omgivande skyn. De sträcker sig ända upp till zenit och har ibland en lätt rosa färg”, skrev den förundrade redaktören.

Nu verkar de skira nattgästerna vara här för att stanna. Och de kommer att bli fler i sommar än på mycket länge. Forskaren Scott Bailey vid Virginia Tech i Blacksburg säger till New Scientist (den 2 juni) att den låga solaktiviteten gör att molnen får lättare att bildas.

De nattlysande molnen bildas i den övre delen av atmosfären som kallas mesosfären men hur och varför de uppstår är till stora delar okänt. Flera forskare tycker sig se en ökning av antalet nattlysande moln och också en tendens för dem att bildas allt längre söder ut.

Just nu är solen inne i en lugn fas med mycket få, om ens några, solfläckar. Detta betyder i sin tur att den ultravioletta strålning som normalt strömmar mot jorden har minskat kraftigt. Detta gör att de vattendroppar som utgör själv grunden för att ett moln ska bildas inte slås sönder lika lätt. Det blir helt enkelt molnigare när solen är lugn. Om en vulkan då skulle få utbrott så kan stoftpartiklarna bli kvar i atmosfären länge. Och den 12 juni fick en vulkan på Kurilerna i östra Ryssland et omfattande utbrott som fångades av astronauterna på den internationella rymdstationen ”ISS”. Ni kan se deras häftiga bild längst ned.

Rymdforskare har länge visat intresse för de nattlysande molnen och den första svenska sondraketen som skickades upp för att utforska vår närrymd 1962 undersökte just de nattlysande molnen. Sedan dess har Sverige deltagit i många liknande projekt. Under senare år har astronauterna på rymdskytteln och den internationella rymdstationen ”ISS” kunnat fotografera nattlysande moln vid flera tillfällen. ”Att se dessa moln från rymden är verkligen en sann glädje för oss på ISS”, sa astronauten och vetenskapsmannen Don Pettit vid ett tillfälle.

För några dagar sedan, den 24 juni, publicerade forskarna Michael Kelley och Charles Seyler en undersökning som till och med ser ett samband mellan de nattlysande molnen och uppskjutningar av rymdfärjan. Skytteln släpper nämligen ut omkring 300 ton vattenånga som på något sätt förs norr ut och söder ut där de blir hängande i mesosfären och bildar molnen. Kelley och Seyler har kunnat visa att nattlysande moln har uppstått inom ett par dagar efter flera uppskjutningar som de har studerat.

Vid flera tillfällen har också ryska raketuppskjutningar från ubåtar i Barents hav eller från den militära raketbasen Plesetsk orsakat sådana moln som har kunnat ses från norra Sverige och Finland.

Nu fanns det ju inte särskilt många rymdfärjor på 1800-talet men däremot kometer. De två forskarna drar till och med slutsatsen att Tunguskaexplosionen, som jag har bloggat om tidigare, orsakades av en komet och att det var vattenånga från denna smutsiga snöboll som spreds över norra halvklotet och orsakade de vita nätterna som förvånade miljoner européer. Kanske var det så men säkert är det nog inte.

De moln som
vi kan njuta av och som ni ser på min bild här ovan är så tunna att de är omöjliga att se från jorden utom när solen lyser upp dem underifrån. Solen måste befinna sig mellan 10 och 18 grader under horisonten för att belysningen ska bli den rätta. Molnen syns bäst på sommaren, under juni och juli, och fram tills helt nyligen har de bara kunnat ses från platser norr om 50 graders nordlig bredd, alltså i höjd med Prag och Vancouver. Av någon gåtfull anledning har molnen börjat vandra söder ut och har kunnat observeras så långt ned som från Colorado och Utah och har nu passerat 40 gradersstrecket. De kan även ses från södra halvklotet när det råder sommar där.

Också satelliten ”AIM” håller numera ett öga ned mot de nattlysande molnen från sin bana 600 kilometer över jorden. ”AIM” sköts upp, fyra månader försenad, från Vandenbergflygbasen i Kalifornien i slutet av april 2007 och söker nu svaret på gåtan. Kanske visar sig molnen innehålla stoft från vulkaner, kanske partiklar från instörtande meteorer, kanske ispartiklar eller kanske något helt annat.

En forskargrupp menar att molnen är ett tecken på att allt mer metangas samlas i atmosfären och därmed alltså är en del av den globala uppvärmningen. Gasen kommer från jordens ökande folkmängd, idisslande djur och från odling av ris som alla avger metan. Gasen reagerar sedan och bildar vatten som på 80 kilometers höjd förvandlas till iskristaller.

I vilket fall så är de vackra molnen värda att hålla sig vaken för. Spana gärna ut genom fönstret innan ni lägger er. När sommarnätterna är som vackrast kan de plötsligt bjuda på denna extra krydda. Då är det bara att klä på sig och vandra ut i den ljumma natten för att njuta av skådespelet. Gratis som det mesta som naturen bjuder på.

Och hur var det då med ”Skriet”? Jo, Edvard Munch blev faktiskt vittne till hur stoftet från Krakatoas utbrott något år senare färgade de europeiska kvällshimlarna blodröda. Han beskriver själv hur han drabbades av melankoli när han såg detta framför sig. Då hade stoftet förts över en stor del av jorden för att bryta solstrålarna också över Oslo till en skrämmande röd syn som sex år senare resulterade i tavlan ”Skriet”.

 

Foto: Nasa

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (21)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 21

Till Tore: Jag finner den här artikeln lugnande. Tror det är avsikten. Ingen ska tro att det finns något som vi inte riktigt vet om. (Fast det gör det).

Charlie, 16:02, 13 oktober 2009. Anmäl

De här lysande molnen är uppenbarligen inget märkligt - varför skriver då Clas om dem? De ligger inte ens i rymden som är den kategori han valt för detta nonsensinlägg.

Tore, 17:44, 12 september 2009. Anmäl

Men Kalle/Jörgen. Om det inte passar dig, så varför återkommer du och läser det du inte gillar?

Christopher Anderton, 10:04, 31 augusti 2009. Anmäl

Clas lever i 1800-talet. Kan han inte skriva om sådant som är relevant för vår tid????? <br/>Missnöjd DN-läsare

Kalle, 02:22, 16 augusti 2009. Anmäl

Det som lyser mest här är Clas frånvaro, när intressanta frågor ställs till honom. Men så är han inget annat än ett litet moln eller en liten dimbank.

Jörgen, 16:28, 26 juli 2009. Anmäl

Ett annat lysande fenomen syntes över Visby med omnejd klockan 00.30 natten mot onsdag den här veckan. Blev uppringd av Gotlands Tidningar för ett par timmar sedan och allt tyder på att det rör sig om en strålkastare som lyste på molnen. Också ett slags nattlysande moln, fast mera jordnära.

Clas Svahn, 16:57, 3 juli 2009. Anmäl

Hej Snybeldork, <br/>Nej, pappa bidrog inte med bilden. Däremot hörde Markus mig hålla ett föredrag för fyra månader sedan då jag tog upp "Skriet" och historien om tavlans tillkomst. Sedan mindes han det, jämförde himlen och drog slutsatsen. Det är ju så vi människor fungerar, eller hur?

Clas Svahn, 01:05, 3 juli 2009. Anmäl

"Själv stod jag och beundrade skådespelet i över en timma. En stund tillsammans med barnen och det tog inte lång stund innan Markus insåg var han sett dessa häftiga slöjor förut. ”Det ser ut som Skriet”, sa han." <br/>Jag undrar om det endast var molnen som fick honom att se likheten med tavlan, eller bidrog månne pappan till bilden ?

Snybeldork, 17:36, 2 juli 2009. Anmäl

Du har inte funderat på geo engineering, aerosol spraying och HAARP?

mateja (Webbsida), 11:07, 2 juli 2009. Anmäl

På spaning i Sommarnatten? Moln i norr! Jupiter i sydost! Och nu ISS som "passerar nära" Jupiter 1/7 02.36 (kanske för ljust häruppe på N62?) Bättre 2/7 01.26 och 3/7 01.50 <br/>Lycka till! /Nattugglan

Nattugglan, 19:50, 30 juni 2009. Anmäl

Sanningen finns – där ute?

 

 

 

Kan vi lita på det vi läser, hör och ser? Knappast. Exemplen är många på hur vi luras och låter oss luras. För inte sällan så är det våra egna förutfattade meningar som förvandlar en tveksam nyhet till något som vi kan tänka oss att tro på.

Många av oss minns Arkiv X. Serien som under flera år lockade miljoner tittare. Men även om de flesta säkert såg agenterna Scullys och Mulders äventyr som just underhållning så var det många som ändå menade att det fanns delar av sanning i det som utspelade sig på teverutan och senare på bioduken. Tanken på att våra myndigheter inte berättar sanningen för oss var bara alltför träffsäker för att många skulle vifta bort den som ren fiktion.

Trots sitt stora genomslag var Arkiv X långt ifrån den första teveproduktionen som bidragit till att förstärka tanken att myndigheterna döljer sanningen och att vi alla är utsatta för en omfattande konspiration.

Den 20 juni 1977 sände brittiska Anglia TV Network programmet ”Alternative 3” som en del i den ansedda serien Science Report. I programmet, som var uppbyggt som en dokumentär, presenterade reportrarna bevis för hur Storbritannien, USA och dåvarande Sovjetunionen hade etablerat baser på månen och planeten Mars. Orsaken sades vara att jorden stod inför en ”ekologisk katastrof” på grund av stora förändringar av klimatet och snart skulle bli obeboelig. Människor kidnappades och flögs som slavar till de nya baserna där de tvingades arbeta för eliten.

Programmet fick en enorm uppmärksamhet och mängder av oroliga och arga tittare ringde ned tevebolagets växel dagen efter. När tevebolaget svarade att det hela bara varit ett skämt, som egentligen hade planerats att sändas den 1 april, var det många som inte trodde på förklaringen. Flera tidningar hade också angett detta i sina tablåer och mindre än en timma efter programmets slut hade n hallåa berättat att programmet var science fiction. Dessutom kunde den som läste eftertexterna se att alla karaktärerna var påhittade och spelades av skådespelare vars namn rullade fram på teverutan.

Inget av detta hjälpte. De som ville tro på programmet gjorde det givetvis ändå.

När sedan en bok med titeln Alternative 3 kom ut i mars 1978 blev förvirringen ännu större. Boken utgav sig för att vara baserad på fakta och beskrev hur astronauter hade bevittnat utomjordiska farkoster när de landat på månen och hur dessa observationer sedan hade mörklagts av myndigheterna. Boken innehöll mycket av det som Arkiv X sedan byggde vidare på: byggnader på månen, djurstympningar, mystiska händelser där forskare försvunnit eller dött och topphemliga kontakter mellan de båda fienderna USA och Sovjet som ägde rum på ubåtar djupt under nordpolens istäcke.

Programmet och boken är ren science fiction, på samma sätt som Arkiv X är det. Flera av dem som låg bakom ”tevedokumentären” har berättat hur det egentligen låg till liksom en som arbetade på Sphere Books, som gav ut boken: ”Tevedokumentären och boken var ett skämt, en bluff, skoj, ett sätt att luras, vad du vill. Ingen vid sina sinnens fulla bruk kan ha sett dem som någonting annat”, skrev Nick Austin som låg bakom utgivningen av boken senare.

Hur kommer det sig då att många ändå trodde på det som berättades? Enkelt sagt skulle man kunna konstatera att vi ser det vi vill se. Misstron mot myndigheterna kan skapa en grogrund för mycket.

Författaren till boken Alternative 3, Leslie Watkins, har berättat hur han själv blev uppringd av en tydligt upphetsad och mycket orolig man som hade läst boken. När Watkins försökte få mannen att förstå att det han hade skrivit bara var en roman fick han till svar att Watkins hade varit mycket modig som vågat skriva den men att han givetvis inte kunde göra annat än förneka allt eftersom han nu var utsatt för påtryckningar av den brittiska regeringen och CIA.

Mannen ställde också en fråga: ”Vad säger du då om Brian Pendlebury – har du hittat på honom också?” Watkins fick fundera en stund innan han kunde dra sig till minnes den 33-årige elektronikexperten från Manchester som, enligt boken, nu skulle leva och bo på Mars. ”Han var bara något som jag hittade på”, svarade Watkins men fick ett snabbt svar från mannen som ringt upp. ”Nu vet jag att du ljuger. Jag har talat med hans far!” Det visade sig att mannen i telefonen hade hittat en man vid namn Dennis Pendlebury i telefonkatalogen och ringt upp honom.

Och det blev beviset: ”Det var riktigt jäkla hemskt. Jag märker hur rädd du är men Dennis Pendlebury… han var så rädd att han inte ens kunde erkänna att han hade en son vid namn Brian,” sa mannen till Watkins som därmed inte längre hade något kvar att säga.

Liknande cirkelresonemang är vanliga i konspirationskretsar. Förnekande tas som bevis för att den som svarar inte kan eller vill säga sanningen. Tro mig, jag vet. Det finns ett antal svenskar som är övertygade om att jag står på försvarets lönelista eftersom jag inte ”öppet erkänner” att tefaten kommer från andra planeter. Vad hjälper det att förneka något sådant?

Just nu håller jag på och läser professorn i psykologi Bruce M.Hoods spännande bok ”Supersense” (Harper One 2008) som vänder ut och in på frågan om varför vi har så lätt att tro på diverse övernaturligheter. Hood skriver: ”Jag menar att tron på övernaturliga händelser fungerar så väl för oss därför att dessa händelser verkar möjliga. Och de verkar möjliga därför att de passar in i vad vi vill tro på och redan tror är möjligt.”

Vi har med oss en grundläggande tro på det övernaturliga redan från unga år, menar Hood. Vår förmåga att överge den tron är inte så stor som vi skulle vilja. Trots att vi får ny information och tror oss vara objektiva och rationellt tänkande människor så är det få som verkligen ändrar sina grundläggande föreställningar. Vår barnatro är stark.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (17)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 17

Jag tycker fallet med Mexicos flygvapenfilm med 11 ufos och deras regerings signal till USA att lyfta på slöjan är intressantast. Sedan som någon skrivit om läkaren och Harvardprofessorn som bl a intervjuade lärare och 62 elever i Zimbave som hade närkontakt av 3:e graden. Går inte att fejka. Där är några riktiga märkligheter.

Petra, 12:05, 17 augusti 2009. Anmäl

Dr Roger Leir i USA har opererat ut c:a 15 främmande kroppar från personer som upplever att de kidnappats av "aliens". Dessa små metallbitar uppvisar häpnadsväckande fysikaliska egenskaper inklusive att de utvecklat biologiska membran som inte är möjliga att skära igenom med kirurgiska instrument. De sänder ur radiosignaler och annat. Entydiga fysiska bevis på utomjordiska besök. Hänvisar till National Press Club i Washington DC 2009. Tack till alla er andra. <br/>Vad mer behöver sägas?

Kalle, 01:49, 16 augusti 2009. Anmäl

Ja, sanningen finns där ute. Clas Svahn och DN verkar inte så intresserade av den.

Läsare, 16:34, 26 juli 2009. Anmäl

Clas - Anders S. har skrevet noget rigtigt herunder. <br/>Der er flere beviser på, at vi bliver lurat af f.eks. den amerikanske regering ang. ufoer og ny teknologi. I U.S. sidder der en "sort regering" og holder kortene tæt til kroppen. <br/>Carter og Clinton søgte indsigt i ufo-filerne, men fik afslag! <br/>Hvorfor fik de afslag? <br/>Kennedy truede ( hotade ) med at afsløre ufosagen plus noget mere - og Kennedy blev dræbt. <br/>Ca. 40 % af dem der sidder og dækker over ufosagen de ønsker, at sandheden skal frem! - Mange tak for dét!

Tage R., 12:46, 19 juli 2009. Anmäl

Men Clas, tror du verkligen att alla våra myndigheter alltid berättar allt för oss om allting, och dessutom alltid menar oss väl? Det är lätt att bortförklara allting som konspiratoriskt men är det verkligen bra egentligen? Det är väl snarare alla medborgares skyldighet att granska myndigheterna? Arkiv X handlade ju långt ifrån alltid om utomjordingar, utan även om skumma militära projekt, övervakning och odemokratiska krafter inom både regering och andra myndigheter och just sådant har historiskt visat sig vara de första stegen mot diktatur och fascism.

Anders Sjölander, 11:35, 14 juli 2009. Anmäl

Jag rekommenderar boken "Irrationality" av Stuart Sutherland. Den beskriver oss människor som högst irrationella och förklarar till viss del varför. Den hjälper till att förklara fenomen som beskrivs i artikeln.

Jörgen Bolid, 13:28, 8 juli 2009. Anmäl

Ja, sanningen finns där ute. För den finns inte inne på DN:s redaktion.

Kalle, 12:09, 6 juli 2009. Anmäl

Till Kaj, jag tror att det var Mark Twain som sade: "truth is stranger than fiction, but this is because fiction is obliged to stick to probability; truth is not."

Mats, 16:39, 29 juni 2009. Anmäl

"Kan vi lita på det vi läser, hör och ser?" <br/>Bevisligen inte. Men det måste gå åt båda hållen och bör därför även appliceras på det vi kallar "verklighet".

SuFami, 14:38, 28 juni 2009. Anmäl

Jesus hänvisar just till barnatro, släpp hjärnan och känn lite på hjärtat! Där kan Gud uppenbara sig.

Vägens följare, 13:57, 28 juni 2009. Anmäl

Cirkelsommar?

I Storbritannien har cirkelsommaren redan börjat och efter några magra år så ser ut cirklarna nu åter ut att ha hittat sin plats på de sydbrittiska sädesfälten. Tidningen The Guardian hade fem sidor om cirklarnas återkomst den 5 juni men då hade de första redan dykt upp under april månad. Dock i lite enklare former.

Men nu är det alltså full fart. Adrian Potts som äger puben The Barge i Pewsey i klassiska cirkelområdet Wiltshire har sett sina gäster återvända efter några magra år. För inom ett par mil finns några stora och vackra formationer att betitta för den som så vill. Vid Windmill Hill, som sett många cirkelformationer genom åren, syns ett vackert mönster sträcka sig över traktorspåren liksom vi All Cannings, men den kanske mest uppseendeväckande figuren är nog den konstfulla bläckfisken utanför Kingston Coombes i närbelägna Oxfordshire som dök upp i början av juni.

Själv stötte jag
på min första cirkelformation i augusti 1988 då jag och några vänner passerade förbi Silbury Hill, denna mäktiga gravkulle. Formationen var enkel och bestod i princip av ett antal cirklar som placerats i ett mönster på fältet. Jag tog ett par bilder innan vi åkte därifrån. På tillbakavägen hade bonden redan börjat köra över dem med tröskan.

Med tiden kom jag att återvända till södra England många gånger, vi mätte och fotograferade, hyrde flygplan och spanade, intervjuade vittnen och undersökare. Efter några år insåg vi att det hela inte var så märkligt som vi först hade trott. Inte minst genom våra mätningar hade vi upptäckt alla de spår som en människa lämnar efter sig. Och den som tror att en cirkel är lika exakt som den ser ut på en flygbild, den personen har aldrig vandrat runt med ett måttband. På bilen ovan ser ni en klassisk formation vid Alton Barnes som jag förevigade 1991.

1993 hoppade ”fenomenet” över till Sverige men då hade jag redan hunnit träffa Doug Bower, ena delen av paret Doug and Dave som väl får anses som dem som en gång startade cirkelfenomenet i Storbritannien. De två konstnärerna trampade runt på sin fritid och kom genom allt mera komplicerade formationer att skapa rena cirkelhysterin. Jag pratade länge med Doug, gjorde flera intervjuer och fick en lektion i hur man tillverkar så kallade piktogram i säd.

Tidningarna fylldes av berättelser och bilder, militären kom att intressera sig och teveteam från när och fjärran vandrade omkring i den vackra naturen för att filma den ena dokumentären efter den andra. Det mest förvånande var hur naiva många var och hur journalister som man trodde bättre om odlade mysteriet istället för att undersöka det.

Jag vet faktiskt inte hur många cirklar jag har sett, men många är det. De flesta svenska varianterna har jag trampat omkring i och en har jag faktiskt gjort på egen hand. Fast jag betalade bonden för skadorna först. Jag känner också flera av de engelska cirkeltramparna, flera av undersökarna och rätt många av de troende. Alla är intressanta på sitt sätt.

Jag minns särskilt en dam som i september 1993 besökte en formation som på ett märkligt sätt verkade ha uppstått ur intet över natten. Platsen var en åker utanför Orsa och snart vallfärdade folk dit. En av dem fick omedelbart en inre vision av hur ett flygande tefat hade landat på åkern och orsakat det fina mönstret. Hon kände en  ”positiv glädjenergi” strömma från platsen och såg en inre bild av besättningen som befunnit sig ombord på det flygande tefatet.

Själv följde jag ett annat spår och lyckades efter en del detektivarbete spåra de tre 18-åriga killarna som hade ägnat en natt åt att lura alla andra. När de hade erkänt och berättat hur de burit sig åt så ringde jag upp damen och ställde henne inför fullbordat faktum. Vad trodde hon nu då?

Nå, att tre pojkar skulle ha legat bakom det hela var inte hennes första val. Men om det trots allt skulle vara så illa så måste man ju fråga sig vilken högre makt som hade fått dem att göra formationen. Menade damen. tt sådant resonemang går inte att argumentera mot så jag lade på telefonen och ägnade resten av dagen åt att grubbla över hur vi människor egentligen är skapta.

Nu har det varit glest med cirklar i de svenska sädesfälten de senaste åren. Förra året var det ingen alls så vitt jag vet och året innan bara ett par i Åkersberga, också de slarvigt gjorda och lätta att avslöja. Varför utomjordingarna, som ofta får skulden, helt plötsligt skulle ha uphört med att kommunicera med oss svenskar har jag aldrig hört någon övertygande förklaring på.

Men nu har alltså cirkelsommaren tagit fart igen i Storbritannien. Kanske smittar det åter till de svenska fälten och lockar ut några unga trampare på äventyr. Om de gör det så kommer säkert intresset för deras åkergraffiti att göra deras verk tillfälligt berömda. Kanske hamnar de till och med i tidningen.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (190)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 190

Epic: <br/>Eftersom Clas aldrig besvarar relevanta frågor är det ingen idé att föra en debatt här. <br/>Om du undersöker saken närmare så finner du att cirklar uppstått nattetid på minutrar och att detta dokumenterats med ljuskänsliga kameror och folk på platsen. (Jag tänker inte på den kända filmen med flygande orber). Ingen mänsklig aktivitet har försiggått. Om du läser tidigare inlägg i frågan får du tillräckligt med svar, tänker inte tjata om detta mer. Konstaterar att det finns olika uppfattningar i frågan.

Sune V, 08:18, 23 september 2009. Anmäl

För att konkretisera denna fråga uppmanar jag de som talar om "äkta" cirklar att besvara följande frågor: <br/>1) Vad är en äkta cirkel? <br/>2) Vilka är kriterierna för äkthet? <br/>3) Hur har dessa kriterier bevisats tillräckliga? <br/>4) Vilka är bevisen för att dessa kriterier har uppfyllts i något fall?

epic, 00:01, 19 september 2009. Anmäl

Dagsländan: <br/>*Den "forskning" som jag sett angående nodförändringar håller inte måttet, vilket jag påpekat i tidigare inlägg. Har du referenser till annan publicerad forskning så delge oss dessa. <br/>*MIT-studenterna använde självklart inte mickrovågsutrustningen för själva böjandet av säden utan för att bestråla cirkeln. Att detta slog ut teknisk utrustning bekräftades av de cirkelentusiaster (BLT) som närvarade. <br/>*Jag har inte sett några påståenden angående järnsfärernas magnetism eller varför dokumenterad magnetism skulle motbevisa nollhypotesen om att det är mänsklig aktivitet som ligger bakom cirkelformationerna. <br/>*Dina antaganden om vad man kan åstadkomma med snöre och planka bygger på vaddå? Vad kan du åstadkomma med en pensel? Mona Lisa? Inte? Vad drar du för slutsats då? Jag hävdar inte att snöre och planka är de enda redskap som används även om man med dessa kan komma betydligt längre än vad cirkelentusiasterna låtsas om.

epic, 23:42, 18 september 2009. Anmäl

Epic: <br/>MIKROVÅGSHUVUD; Studenterna konstruerade cirklarna med snöre och planka inte mikrovågor. F ö förstår jag inte vilka värden du syftar på och vilken teknisk utrustning som slogs ut. <br/>CIRKLAR; Piktogrammen består inte av en massa cirklar bara, långt ifrån. Det vet du. Vet du vilka arealer av säd som böjts i de största formationerna? Tillräckligt för att det ska ta dagar till veckor att producera med snöre och planka - och då med sedvanligt undermåligt resultat. Äkta formationer uppstår på minuter såväl dag som nattetid och utan lyse, oljud eller busstrafik med mattestudenter och "konstnärer".

Dagsländan, 16:01, 16 september 2009. Anmäl

Epic: <br/>NODFÖRÄNDRINGAR; Själva termen inbegriper att en förändring har dokumenterats jämfört med det som normalt förekommer i naturen. Det är bevisat. <br/>ÅRSTID; Högsäsongen för formationerna inträder då säden vuxit till sig men de förekommer även i utkanten av säsongen och i gröda som inte går att böja. Snöre och planka resulterar inte i böjda stjälkar och definitivt inte i vävda fina skikt av säd! <br/>JÄRNSFÄRER; Kan så vara, men ger inte den magnetism i sfärerna som man dokumenterat. Dessutom - tror du mattestudenterna sitter i källaren på Oxford och svetsar eller har med sig svets ut på fälten? Orimligt. <br/>MIT; Studenterna lyckades inte få de järnfilspån de inhandlade att se ut som eller uppvisa de magnetiska egenskaper jag talar om ovan.

Dagsländan, 15:54, 16 september 2009. Anmäl

Fredrik: <br/>*Nodförändringar etc. sker i naturen. Att det sker i avgjort högre grad i cirklar återstår att bevisa. <br/>*Cirklarna formas alltid under den tid på året stråna är tillräckligt mjuka för att inte brytas. <br/>*Microskopiska järnsfärer är en biprodukt vi t.ex svetsning. MIT-studenterna konstruerade en apparat för att producera dem på plats. <br/>*Genom att använda ett mickrovågshuvud vid konstruktion av cirklarna kunde de uppnå tillräckligt höga värden för att slå ut teknisk utrustning. <br/>*Kan man göra en cirkel, kan man göra tusen. Komplexitet har inget bevisvärde.

epic, 10:05, 16 september 2009. Anmäl

Google verkar intresserade av flygande tefat och crop circles. Hoppas ni lagt märke till det. Kolla hur deras logga ser ut!

Lotta, 21:34, 15 september 2009. Anmäl

Hej Clas! Vore roligt om du kunde besvara alla frågor du fått på dina artiklar under sommaren. Nu verkar det vara en person med pseudonymen "Amonra" som så att säja svarar åt dig. Det finns många obesvarade frågor. Själv är jag väldigt nyfiken på dina kommentarer till de Phoenix lights, filmen från Mexikanska flygvapnet på 11 ufo som filmades med FLIR kameror och som visades i FOX news samt Zimbabvefallet med 62 skolbarns närkontakt av tredjegraden. Det finns också mycket okommenterat kring cropcircles, alla biofysiska fynd och det osannolika att det är "konstnärer" eller matematikstudenter som är förklaringen. Vore kul om du la ut texten ordentligt.

Peter, 12:41, 9 september 2009. Anmäl

Lars Jeppesen skrev: "Det er sandsynligt, at de er komponeret af intelligenser fra space!" <br/>Varför det? <br/>Vilka belägg har du för detta?

Amonra, 22:50, 30 augusti 2009. Anmäl

Der findes 2 slags cirkler; dem der indeholder fodspor og som ikke er lavet præcise. Og så findes der cirkler u d e n fodspor. Disse er lavet meget præcise. <br/>Se her de smukke cirkler ----> <br/>www.lucypringle.co.uk <br/>Det er sandsynligt, at de er komponeret af intelligenser fra space!

Lars Jeppesen, 00:51, 30 augusti 2009. Anmäl

Rykande ufo förbryllade

I fredags (den 12 juni) var en man på väg längs Norra Älvstranden på Hisingen i Göteborg. Klockan var strax efter halv nio på förmiddagen och mannen befann sig mellan Sveriges television och en lagerlokal som nyligen drabbats av brand. Då fick han se något som ljudlöst verkade röra sig i luften genom regnet. Han lyckades få fram sin mobilkamera, zoomade in föremålet och knäppte en bild innan det försvann vid horisonten.

Enligt mannen själv så kunde föremålet knappast ha varit mycket högre upp än 100 meter när han lyckades ta sin bild. Senare samma dag mejlade han bilden till DN. Bilden togs exakt 08.36.

Både jag själv och UFO-Sveriges undersökare i Göteborg, Anders Persson, har pratat med mannen, som vill vara anonym, och det är givetvis många frågor som vi vill ha svar på. Själv säger mannen att han först bara upptäckte det större föremålet men när han tittade närmare såg han också två mindre runda föremål som tycktes ha gjort sig loss sig från det större. Alla tre gled sedan sakta iväg västerut i riktning mot Eriksberg.

En märklig företeelse är det vajerliknande föremål som verkar sticka rakt upp. Det ser ungefär ut som när en slägga far genom luften under en friidrottstävling. ”Vajern” höll sig hela tiden i ungefär samma läge enligt mannen.

Rökmolnet som syns på bilden (som är något beskuren) verkade precis ha lämnat det större mörka föremålet när han först upptäckte det. Molnet löstes upp efter en kort stund.

Trots att han hade mobilkameran i handen lyckades han bara ta en enda bild på föremålen innan de försvann bakom horisonten. Han säger också att han hela tiden var koncentrerad på att fånga föremålen med sin mobilkamera vilket gjorde att han såg väldigt lite av dem innan de hann försvinna.

Själv har han ingen aning om vad det kan röra sig om och skulle vara tacksam om någon kan lösa gåtan.

När det gäller bilder så finns det alltid en risk att de är manipulerade, inte minst foton tagna rakt upp mot himlen där det inte finns några fasta objekt att jämföra med. Ännu så länge har vi inga belägg för att den här bilden skulle vara en bluff och mannen själv föräkrar att den är äkta. Men vad föreställer den? Är det någon av den här bloggens läsare som har en aning så får ni gärna skriva in era kommentarer.

Tillägg den 19 juni:

Ja, så var gåtan löst tack vare er läsare. Det som åkte genom luften var verkligen en flygande grill! Det var Mix Megapol i Göteborg som hade anordnat en tävling där det gällde att med hjälp av en katapult skjuta en grill så nära ett märke på marken som möjligt. Ni kan se Youtube-klippet här nedan. Stannar ni till filmen efter 1.01 så ser ni likheterna. Röken var givetvis inget annat än sot och grillkol som for ut. De två ”tefaten” får tills vidare anses som oidentifierade :-)

Den här händelsen visar återigen att förklaringarna till eventuella ufofall ofta är märkligare än ufofallet i sig.

Själv minns jag hur vi för rätt många år sedan fick in en bild av två metallglänsande föremål som verkade hänga i luften framför några träd vid ett hus i skogen utanför Storuman. När jag fick negativen i min hand så blev jag imponerad. Det fanns inga tecken på manipulation, föremålen såg verkligen ut att vara gjorda av metall och det fanns inget som visade på en enkel förklaring. Fotografen hävdade att hon hade tagit bilden utomhus och det fanns ingen anledning att betvivla den uppgiften.

Men. När en av UFO-Sveriges undersökare, Steve Sandström, kom till platsen så hittade han svaret. Bilden var tagen inomhus, genom ett fönster, fotografen mindes helt enkelt fel eftersom det hade gått många veckor mellan det att bilden togs och tills den framkallades. Det som syntes blänkande i skogskanten var inget ufo men väl ett metalliskt föremål – nämligen en kaffekanna.

Kaffekannan hade stått på ett bord bakom fotografen och där blivit belyst av solen. Blänken från kannan hade sedan speglats i den dubbla fönsterrutan och på så sätt gett illusionen av att det var två identiska föremål som verkade hänga i luften där ute.

Till kaffekanna som förklaring i ufosammanhang får vi nu alltså lägga flygande grill. Det hade jag aldrig kunnat tro ens i min vildaste fantasi.

(Det finns faktiskt en nästan ännu värre historia som har med en längdhoppsgrop att göra, men den får jag ta en annan gång). 

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (99)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 99

Claes Svahn har adgang til mycket mere info om ufoer end du og jeg har! - Derfor er det lidt kunstigt, at han ofte har forbehold omkring ufoer. <br/>Roswell 1947 er blevet bekræftet af 2 første hånds vidner - <br/>nemlig F. Kaufmann og P. Corso! - Og Bob Dean og W. Cooper havde adgang til hemmelige filer. <br/>Se dem begge på youtube <br/> - ¤ -

E. B. Roest, 15:16, 4 september 2010. Anmäl

Alltså jag förstår inte på de som tycker att Clas och andra ufologer här i Sverige gör ett uselt jobb. Jag tror inte att ni skulle klara det bättre. Jag tycker att ni ska ska vara glada och visa respekt för Clas och de andra ufologerna som tillbringar deras fritid bara för att förklara för oss allt som ingår i "UFO". <br/>Vad skulle hända om de inte gjorde det? <br/>Jo, många människor skulle lida för dessa upplevelser. För att ingen skulle kunna förklara vad de har sett i skyn eller deras upplevelser. Så snälla ni visa lite respekt. En dag kommer ni att tacka varenda en av dem.

Orgi, 20:50, 12 november 2009. Anmäl

"När någonting svart flyger genom luften - ..... så är det en ... fågel". <br/>Clas Svahn Ufoorakel 2009

Gunnar, 18:35, 26 oktober 2009. Anmäl

Till Christer <br/>Hej Clas. <br/>Förlåt att jag lägger mig i men jag har en idé. <br/>Ser ut att du (Christer ) inte håller med vad Clas säger ,att det var bara kaffepannan som hade reflekterat. <br/>Då kan du helt enkelt ta en kamera,lägger en kaffepanna(samma kaffepanna om det är möjligt) på bordet och sen kan du ta en foto innanför fönstret. Sen kan du se om kaffepannan kommer att reflekteras. Efter det så kan du visa oss bilden som din mor tog och den som du tog.Då kan vi dra ett slutsats. Kanske uppstår "rymdskepporna" igen ;)

Orgi, 19:56, 23 oktober 2009. Anmäl

Vore spännande om Claes som uppmuntrar till kommentarer kunde ta sig an alla de frågor främst om olika ufofall som han fått. Och om han förkastar dem förklarar varför. Annars får ju alla de som anser att han är negativ till ufo bara vatten på sin kvarn. Kom igen Claes!

David, 10:16, 12 oktober 2009. Anmäl

Man ska inte såga av den ufologiska gren man eventuellt sitter på. Men man ska inte låta det bli solklart att den finns där. Det kan vara upprörande. Däremot är det acceptabelt att sitta på den om den är gjord av folklore - dock inte vilken folklore som helst - för den här är värd att foskas på, i alla fall ibland och senare, just nu är det ont om pengar. = AFU sätter in allt i pärmar så länge.

LF, 10:23, 10 oktober 2009. Anmäl

Nu när det rykande ufot är identifierat tycker jag inte man ska beteckna det som ett ufo, det är opedagogiskt. <br/>Skulle vara intressant att höra vilken klass av ufon som den här observationen sorterades in som. <br/>Den som tillverkade grillen en gång i tiden hade säkert ingen aning om vilken komplex funktion den skulle komma att fylla i svenskt samhällsliv. Bara det i sig värt en hel blogg eller varför inte bok?

Olle, 09:26, 10 oktober 2009. Anmäl

Mikael: Nej, inte jobbigt, men onödigt. Synd att ni har det så jobbigt och tröttsamt.

Kristoffer, 10:51, 6 oktober 2009. Anmäl

Kristoffer: <br/>Vad menar du med rökridå? Jag utgår från att det fortfarande är föreningsfrihet här i landet och att alla har rätt att driva en förening på sitt sätt? Andra åsikter är givetvis ok men det är så tröttsamt att ständigt läsa samma påståenden. Det finns ju ett mycket enkelt sätt att ta reda på saker och ting, gå med i föreningen och var aktiv men det är väl för jobbigt kan jag tänka mig...

Mikael Sjöberg (Webbsida), 09:01, 6 oktober 2009. Anmäl

och även om detta var en grill så vet jag att det var något mer där uppe efter det som jag har sett

johan westerberg, 12:55, 4 oktober 2009. Anmäl

Att ropa i mörkret

 

Vi människor för en envis kamp för att inte tappa minnet och för att själva bli ihågkomna. Några lyckas bättre med detta än andra. Läste nyligen i New Scientist att forskare i Frankrike har lyckats bekämpa den svamp som hotade att förstöra de fantastiska grottmålningarna i Lascaux, målningar som ger oss 2000-talsmänniskor en unik inblick i våra förfäders själsliv för mer än 16.000 år sedan. Det de ville säga kan vi fortfarande ta del av. Även om vi kanske inte alltid förstår budskapet.

Men räddningsoperationen har slagit snett. Samtidigt som den svarta svampen nu har försvunnit så flyttade bakterier in i grottan till följd av fyra års svampbekämpning. Dessa bakterier, som alla förts in i grottorna av människor (som på Pierre Andrieus bild ovan), har nu blivit ett nytt och allvarligt hot mot målningarna. Forskare som analyserat bakterierna jämför dem med liknande smittohärdar som kan bildas i ventilationssystem i offentliga byggnader.

Man skulle även kunna likna angreppet vid hur ett datavirus av moderna mått förstör de dokument som vi mödosamt skapat och sparat i vara datorer. Där det finns människor, där finns det virus och bakterier.

Problemen ska ha börjat redan 1940 då Lascaux öppnades för allmänheten. Medan 1.800 personer dagligen häpnade över prakten i grottan förändrade deras utandningsluft sakta men säkert atmosfären inne i grottan som blev allt mer utsatt för ett angrepp på mikronivå.

Efter att ha motstått tidens tand i 16.000 år började målningarna sakta att förstöras på grund av oss själva.

På liknande sätt hotas våra svenska runstenar och hällristningar av surt regn som sakta men säkert suddar bort de vackra bilderna.

Nu finns det hopp för fornminnena. Runstenarna måste kanske flyttas inomhus eller sättas under tak. Vissa av Tanums hällristningar täcks över av ett jordlager tills dess man hittat ett sätt att skydda dem. Lascaux-grottan kan räddas med hjälp av ett konserveringsmedel. Men kanske får vi till sist nöja oss med digitala bilder av prakten på någon hemsida på internet.

Sten och lera är trots allt ett fantastiska material. Fem tusen år gamla kilskriftstavlor går fortfarande att läsa och genom dem kan vi möta invånarna i det forntida Sumer och Mesopotamien, där bland annat dagens Irak ligger. På lertavlorna kan vi läsa om allt från världens uppkomst till hur många säckar säd som finns i förrådet.

Medan de stora stenbyggnaderna och grottmålningarna finns kvar efter flera tusen år så riskerar vår egen tids minnen att snabbt försvinna. Hus rivs efter bara några tiotal år för att ge plats för nya, inspelningar som vi gjorde på videoband eller kassetter är snart lika svåra att lyssna på som rullband och den som till äventyrs har en trave disketter liggande hemma vet snart inte var han eller hon ska stoppa in dem för att kunna se vad som finns sparat. Om det ens går att se.

Våra egna kommunikationer är också de gjorda för direkt konsumtion. Mejl kastas eller försvinner och medan jag har handskrivna brev från tidigt 1900-tal hemma i lådan så undrar jag ibland vad som ska finnas kvar av våra egna öden och äventyr om ytterligare hundra år.

För alla som inte längre nöjer sig med att blogga, twittra, messa eller på andra sätt visa att de faktiskt finns kommer nu booandet. Audioboo, som tjänsten kallas, ger den som vill möjligheten att prata in ett tre minuter långt budskap till mänskligheten genom sin dator eller Iphone.

Audioboo har funnits sedan flera månader och den första inspelningen gjordes den 16 december, trots det har den inte slagit igenom. När jag tittar in på sajten Audioboo.fm så påminner den mycket om Twitter. Budskapen är allt från reklam för vissa telefoner, folk som testar sina röstresurser och sådana som faktiskt vill berätta något som de anser viktigt. Eftersom rubrikerna ofta är rudimentära och knappast säger något väsentligt om vad som väntar en lyssnare så blir lyssnandet ett skott i mörkret.

Tjänsten drivs av Amazon och blir ett slags twittrande men med rösten. Ljudkvaliteten är utmärkt och på tre minuter hinner den som vill säga en hel del. Frågan är bara vem som hinner lyssna? Och vem bryr sig om några hundra år? Ibland verkar det som om vi bara ropar rakt ut i mörkret och hoppas att någon där ute ska höra oss.

Det vi tror ska finnas kvar för all evighet kanske inte ens överlever nästa programuppdatering.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (6)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-6 av 6

Clas! I Mexiko finns det ju dokumentation på besök "från stjärnorna" både med gammal teknik stenreliefer, bilder och orimliga byggnadsverk och osannolika astronomiska kunskaper hos Maya och det moderna flygvapnet har FLIR film som visar på liknande fenomen idag. Det är väl bra?

Fredrik, 12:17, 20 augusti 2009. Anmäl

Ja, det är ju tur att många gamla civilisationer hade så bra sätt att dokumentera sina besökare från stjärnorna på. Annars kanske vi inte hade haft en aning.

Fredrik, 12:03, 20 augusti 2009. Anmäl

Det är ju en återkommande farhåga för folklivsforskarna: mycket av den nutida (vardags-) kommunikationen lämnar inga spår och de lagringsmedia den ligger på är sådan som degraderas snabbt. <br/>Visst görs det backupper på mycket, men det är långt ifrån allt som räddas så om ni vill ha chansen att göra ett avtryck: skriv ut era mest uppskattade mail - det ger dem en liten extra chans att överleva (även då de flesta printerbläck eller printerpapper är arkivsäkra). <br/>Mitt enda steg på den vägen är att ha kopierat över de gamla 3,5-disketterna till en CD, det tog lång tid, men jag blev av med en kasse snart oläsliga disketter i alla fall :)

Mabande (Webbsida), 15:11, 18 juni 2009. Anmäl

Mkt läsvärt blogginlägg... <br/>Bloggen blir bättre och bättre!

Niclas L, 22:19, 10 juni 2009. Anmäl

Håller med dig, jag har oxå funderat över vilka avtryck vi kommer att lämna efter oss...ett gigantiskt sopberg att göra utgrävningar i? Eller?

Ira, 20:02, 10 juni 2009. Anmäl

Jättebra kolumn, och mycket relevanta iakttagelser!

Olbap, 16:39, 10 juni 2009. Anmäl

Gud ifrågasätts – igen

Om Gud finns så är han (hon) bestämt reglerna och har fixat till oss så att vi tänker på precis det sätt som han (vi säger väl han, då slipper jag sura mejl vilket jag fick sist) har bestämt. I så fall har han också skapat tvivlarna och deras tvivel på att Gud finns.

Gud är givetvis också skaparen bakom Moment 22 där också tvivlen på hans existens blir ett bevis för att han finns.

Nu har Humanisterna bestämt sig för att så ytterligare tvivel. I en riksomfattande kampanj låter man stora, blågula reklamaffischer basunera ut budskapet ”Gud finns nog inte”. I versaler dessutom. Syftet sägs vara att vi människor ska vakna upp och inse att många av oss lever i en drömvärld där Gud fått en särställning som begränsar de demokratiska fri- och rättigheterna.

Vi ska tro på Humanisterna och inte på Gud.

Samtidigt läser jag i det senaste numret av Illustrerad Vetenskap att religionen är något som är en naturlig del av den mänskliga arten. Eller rättare sagt att tron är en del av oss alla. Denna tro kan manifestera sig genom att vi ber till gudar eller tror på spöken. För hjärnan verkar det inte spela någon roll.

Som exempel nämns hur en forskare vid Queens University i Belfast lät en grupp elever få veta att en avliden man nyligen setts vandra genom den sal där eleverna skulle få genomföra ett skriftligt prov. När forskaren, Jesse Bering, lät en kontrollgrupp göra om samma prov, fast utan spökinformationen, så visade det sig att dessa elever fuskade mer än de som fått veta att ett spöke kunde tänkas övervaka dem.

Så även om vi inte erkänner att vi tror på spöken så vill vi inte chansa. Kanske står de där och spanar. Kanske skvallrar de för rektorn.

Tidigare i år kom rön som också de visade att våra hjärnor verkar programmerade (skapade?) för att tro på en gud eller diverse andra övernaturligheter. Mannen bakom studien, professor Jordan Grafman vid US National institute of neurological disorder and stroke i Bethesda, menar att våra hjärnor är uppbyggda för att tro på nästan allting. ”När vi inte har vetenskapliga belägg för något har vi en tendens att lita på övernaturliga förklaringar,” säger han i en intervju.

Utan hårda fakta tenderar vi att tro. Och att tro är att inte veta.

För en tvivlare är detta ett ypperligt belägg för att Gud bara finns i våra hjärnor. För den troende ett starkt indicium för att Gud på så sätt hjälpt oss på traven för att göra det lättare för oss att komma till tro.

Frågan om Gud finns eller inte kommer aldrig att lösas eftersom det hela bygger på tro och övertygelse. För Humanisterna är Gud antidemokratisk eftersom han används för att ge diverse större och mindre religioner en särställning gentemot andra livsåskådningar. Ingen vågar ändra på detta eftersom risken trots allt är den samma som för eleverna i Belfast. Finns han där så skulle han inte uppskatta att bli satt på undantag. Och inte hans efterföljare heller.

För mig är frågan om Gud finns eller inte mindre intressant och jag inser att vad jag än säger i saken så kommer detta inte att förändra någons inställning. Jag intresserar mig mera för dem som tror än för den de tror på. Varför ser en del människor ett flygande tefat när andra ser planeten Venus? Är det så att vår världsbild påverkar hur vi upplever den fysiska verkligheten? (En hel del tyder på det).

För många år sedan intervjuade jag två polismän i Östersund som suttit tillsammans i samma patrullbild. När de kom upp för en backe såg båda ett starkt ljus på himlen framför bilen. Den ene polismannen såg just det starka ljuset, som han tyckte var underligt men inte mycket mer än så, medan den andre tyckte sig se rakt in i en kupolförsedd farkost där en varelse verkade arbeta med några kontroller.

Vem hade rätt? De satt en decimeter ifrån varandra. Det de såg tillhörde helt olika världar.

Så om Gud kanske inte finns så finns det i alla fall en rik flora av upplevelser där folk har mött honom, talat med honom och fått hjälp av honom. Andra har mött änglar, utomjordingar eller sett tomtar passera över vägen. Kanske är allt bara ett skådespel som äger rum inne i våra skallar. Kanske rör det sig om glimtar av en större verklighet. Kanske är en del fantasifoster medan annat är rent fysiskt verkligt.

Det blir många kanske i den här branschen.

För mig är änglar och utomjordingar utbytbara begrepp. Men varför ser vid dem? Det är den ultimata utmaningen att undersöka.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (35)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 35

Genetiskt sett är vi rovapor, alltså djur. När människan reste det första altaret kastade hon djurhamnen,

Lillemor Ohlsson, 05:46, 17 oktober 2010. Anmäl

Jag finner den här artikeln lugnande. Tror det är avsikten. Ingen ska tro att det finns något som vi inte riktigt vet om. Tror inte att Clas Svahn skriver det han skriver av en slump. Tror inte heller att han besvarar de frågor han trots allt besvarar av en slump. Ingen vill väl sitta med en het potatis i knät?

Charlie, 18:30, 13 oktober 2009. Anmäl

Det är bra Charlie att du blir lugn av det Clas skriver, vem vet vad som skulle hända annars. Du skulle kanske bli lockad att bli spefull, förlöjligande och överlägsen. Så ta det bara lungt, somna om och dröm om allehanda ting.

Amonra, 16:50, 13 oktober 2009. Anmäl

Ulla <br/>De här du kallar "sanningar" som basuneras ut vad är det som irriterar dig där. Vidare Ulla, är det att "ondgöra sig" att diskutera med andra åsikter än de som vissa vill ha som just "sanningar". Om någon har en åsikt som jag ifrågasätter ska inte jag liksom ni ha den möjligheten att diskutera den?

Amonra, 12:28, 13 oktober 2009. Anmäl

Clas svar är precis vad man kan förvänta sig. Ingen hade väl förväntat sig något annat. Således kan hans föreningsvänner sluta ondgöra sig om människor ger uttryck för en sund skepsis mot de "sanningar" som basuneras ut av sagde Claes.

Ulla, 11:03, 13 oktober 2009. Anmäl

Kanske kan det vara värt att förtydliga en sak. Det här kommentatorfältet är ingen frågespalt. Det är till för läsarna av mina bloggar att komma med synpunkter och invändningar. Och egna idéer. Om jag skulle föröska svara på alla frågor så skulle jag nog behöva ha en heltidstjänst på DN.se som bara ägnades åt detta. Däremot tar jag till mig olika förslag som kommer upp här. Och när jag kan och hinner försöker jag skriva om något av det som föreslås.

Clas Svahn, 21:43, 11 oktober 2009. Anmäl

Det är många som försökt, men Claes vill inte svara på frågor. Att en part selektivt väljer vad som är ok att fråga eller diskutera tycker jag inte förefaller vara fair play. Man skulle kunna beskriva det starkare än så. Tycker det kan raljeras över en smula. Och du som kallar folk för kufar och buntar ihop dom med Hitler Stalin etc. Tycker du kastar sten i glashus.

Aroma, 18:08, 11 oktober 2009. Anmäl

Jag tycker att tonen i Aromas inlägg är lite barnslig. Istället för att diskutera t.ex. religionen, ufo, astroarkeologi etc. så måste han skymfa och nedvärdera personer som helt ideelt sysslar med att samla in och arkivera. <br/>Det är många forskare som besökt AFU och förundrats över hur mycket kvalitativt material som finns där. Om inte AFU funnits vilka eller vem skulle då ha gjort detta insamlande och katalogiserande av en "folkrörelse" som man faktiskt kan kalla ufo-frågan för. Jag tycker Aroma att du skulle ta och besöka arkivet själv och sätta dig in i det arbete som bedrivs där. Men istället så nedvärderar och förlöjligar du.

Amonra, 12:25, 10 oktober 2009. Anmäl

Vilken pseudodiskussion. Att vi har kyrkor beror väl inte på att någon verkligen tror att Gud finns. Är man verkligen intresserad av det som är på gränsen ska man gå med i AFU (välkommen att hälsa på). Där stoppar vi in allt konstigt i pärmar så att forskare någon gång i en avlägsen framtid ska kunna FORSKA. Vi har också mycket tidningar, typ Blixt Gordon. Just nu håller vi på att scanna in kvittona på det kontorsmaterial Clas Svahn grundade rörelsen på. Vi har också plastat in en dukflik med kaffeskvimp från årsmötet 1976. Förhoppningsvis blir det inte samma problem som med månlandningen och grottmålningarna.

Aroma, 09:36, 10 oktober 2009. Anmäl

Jag har läst alla inlägg och alla kommentarer. Rent objektivt måste jag tyvärr hålla med om att det saknas en massa seriösa svar från Clas och att det verkar finnas många intressanta frågor som han helt verkar strunta i. <br/>Dessutom har väl "Sune V" rätt att tycka vad han vill.... eller?????? Har man inte rätt att tycka illa om Ufo-Sverige? Kanske till och med ifrågasätta dom. Clas har ju själv (kanske lite överflödigt) konstaterat att det finns yttrandefrihet i det här landet.

Rockie, 18:51, 24 september 2009. Anmäl

”Ufo stängde av missiler”

Bänkade mig för att lyssna på den amerikanske ufoundersökaren Robert Hastings på ABF-huset i Stockholm i går. Hastings menar sig ha bevis för att de amerikanska myndigheterna hemlighåller information om att amerikanska militära anläggningar övervakas av varelser från andra planeter. Hastings har intervjuat omkring 100 militärer sedan han blev intresserad av ämnet i början av 1980-talet.

Även om han är försiktig och påpekar att man givetvis inte säkert kan veta var dessa farkoster kommer ifrån så behövde publiken inte tveka om var Hastings själv står i denna fråga. I fler intervjuer har han också sagt att de okända farkosternas närvaro vid just kärnvapenanläggningar kan bero på att deras besättning inte vill att vi jordmänniskor ska spränga oss själva i bitar och förstöra vår planet.

Oavsett vad man än tror om Hastings teorier så kan ingen ta ifrån honom att han har gjort ett stort arbete när det gäller att dokumentera vittnenas berättelser.

I sin bok ”UFOs and Nukes” visar Robert Hastings bortom allt tvivel att militär personal som arbetat på hemliga missilanläggningar i USA har gjort observationer av oidentifierade fenomen och föremål över sina arbetsplatser. Vittnesmålen, och de är många, visar också att dessa anläggningar har drabbats av diverse fel under den tid som föremålen befunnit sig över missilanläggningen. Vid åtminstone ett tillfälle påstår sig Hastings ha belägg för att själva missilernas avfyringssytem blockerades under den tid som de okända föremålen befann sig över anläggningen.

När jag frågar honom så säger Hastings att han fortfarande får samtal och mejl från pensionerade militärer som vill prata med honom. Det är många som har en historia att berätta även om långt ifrån alla vågar stå för den med namn.

Under föredraget på ABF-huset på måndagskvällen berättade Hastings om hur han vid ett tillfälle spelat in en intervju med en militär som berättat om hur en högre chef hade anförtrott honom att det hade störtat utomjordiska rymdskepp i USA.

–    När jag sedan återkom till honom för att ställa några följdfrågor möttes jag av tystnad men efter en stund sa han till mig att han inte längre kunde säga något. Efter vårt första samtal hade han sökts upp av någon som hade tystat honom effektivt, säger Robert Hastings som tror att det telefonsamtal han ringde för att boka intervjun hade avlyssnats.

Hastings och andra ufoundersökares arbete visar att det amerikanska försvaret och underrättelsetjänsten har tagit rapporter om ufo på allvar. Trots det har man inte kunnat kommunicera detta allvar ned till de många militärpoliser och servicepersonal som Hastings talat med. Allt för många av dem har nämligen valt att inte rapportera sina observationer till sina överordnande, ett systemfel som också jag har kunnat se i det svenska försvaret.

Om en försvarsmakt inte förmår att få sin egen personal att rapportera iakttagelser som kan ha nationellt säkerhetsintresse då har man misslyckats kapitalt. Risken måste då vara stor att observationer av främmande flyg, som kan hota det egna landet, aldrig rapporteras. Och det är ju knappast meningen.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (22)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 22

Atom-missiler er blevet tiltet flere gange, bl. a. i England og i U.S.A. <br/>Dette er bekræftet af vidner på www.disclosureproject.com <br/>Og Rendleham er bekræftet. <br/>Læs om manden dr. Wolf, der har arbejdet i flere klassificerede grupper. <br/>Han fik af sin chef tilladelse til at skrive om ufo-situationer m.v. - blot han i bogens forord skrev, at det var fiktion! ( aha ) <br/>Han afslører mycket i sin bog! <br/>http://galactic.to/rune/micwolf3.html <br/>Biblioteket kan skaffe bogen hjem <br/>fra U.S. eller fra England. <br/>10 kr.

Peter Larsen, 21:27, 21 oktober 2009. Anmäl

Atom-missiler er blevet tiltet flere gange, bl. a. i England og i U.S.A. <br/>Dette er bekræftet af vidner på www.disclosureproject.com <br/>Og Rendleham er bekræftet. <br/>Læs om manden dr. Wolf, der har arbejdet i flere klassificerede grupper. <br/>Han fik af sin chef tilladelse til at skrive om ufo-situationer m.v. - blot han i bogens forord skrev, at det var fiktion! ( aha ) <br/>Han afslører mycket i sin bog! <br/>http://galactic.to/rune/micwolf3.html <br/>Biblioteket kan skaffe bogen hjem <br/>fra U.S. eller fra England. <br/>10 kr.

Peter Larsen, 21:26, 21 oktober 2009. Anmäl

Clas! Kan du inte kommentera lite om alla de fall där ufo observerades over ICBM. T ex i mars 1967 när det hände spektakulära saker i Montana, det skulle säkert intressera läsarna mer än mycket annat. Bästa hälsningar

Örjan, 20:08, 24 september 2009. Anmäl

Kan du inte berätta lite om alla nya infallsvinklar som måste ha tillkommit under de tjugo år du lett svensk "vetenskaplig/skeptisk" ufologi. Det måste ha hänt en del i alla fall. Blir glad åt ett litet svar. Hälsningar Ö

Örjan, 18:18, 23 september 2009. Anmäl

Clas, jag syftar på att du inte tror att myndigheterna döljer något. <br/>En annan sak. FAA är ju kända för att vara notoriskt tystlåtna och negativa till ufofenomenet, piloter i USA vågar inte berätta. Är inte det konstigt. Vad ufo än är borde det vara av betydelse för flygsäkerheten. Hållningen av myndigheterna konstig. <br/>Hur kommer det sig tror du att piloter har så mycket hallucinationer, illusioner och inre upplevelser, fantasier etc. Den psykologiska uttagningen till yrket borde ju förhindra det? Tacksam för svar. Tack på förhand.

Olof, 11:10, 23 september 2009. Anmäl

Varför tror du det? Tycker du inte det är viktigt att ha bevis innan man tror saker och ting. Som jag förstått det är du skeptiker?

Olof, 11:06, 23 september 2009. Anmäl

Hej Jesper! <br/>Det är ju inte så att jag påstår att myndigheterna inte skulle dölja information om ufo för allmänheten. Det vet jag att de gör, inte minst efter att själv ha fått ut flera tusen sidor tidigare hemliga handlingar från svenska myndigheterna. Vad du far efter är väl att jag har sagt att jag inte tror att myndigheterna döljer sanningen om vad ufo är för något. Jag tror nämligen inte att myndigheterna vet detta, lika lite som vi vet det. Hoppas du förstår skillnaden mellan de båda påståendena.

Clas Svahn, 09:41, 1 september 2009. Anmäl

Dr Roger Leir har diskrediterats här på bloggen. Jag vill då lyfta fram Mexikos flygvapen och läkare och psykiatriprofessorn John E Mack (avliden) och hans fynd. Är detta också otillförlitliga källor?

Kalle, 23:35, 16 augusti 2009. Anmäl

Her er en webside om troværdige vidner. De findes sikkert også i den svenske udgave af exopolitik. <br/>. <br/>www.exopolitik.dk

Peter Larsen (Webbsida), 08:16, 16 augusti 2009. Anmäl

At Clas taler med 2 tunger skyldes kanske det, at han nu skal sælge ufo-bøger. - <br/>Ang. ufosagen så er der her nogle troværdige vidner: <br/>http://www.exopolitik.dk/index.php?option=com_cont ent&task=view&id=2&Itemid=2 <br/>Eller titta på: <br/>www.exopolitik.dk <br/>Eller den svenske exopolitik. - <br/>. <br/>Spændende hemmelige filer er her frigjort af militærofficeren William Cooper. Han blev dræbt i 2001, fordi han fortalte for mange sandheder! <br/>www.gufon.no <br/>se: agenda og Top secret. MJ 12. <br/> mvh. fra Danmark

Erling Roest, 08:08, 16 augusti 2009. Anmäl