Mer statistik (och ytterligare ett par tack)

Eftersom jag uppenbart är helt värdelös vad gäller ex Excel o dyl, har min vän Niklas Alicki hjälpt mig att sätta ihop ett stapeldiagram. TACK, Niklas! Vill också passa på att tacka Rättviseförmedlingen, som på Facebook gjort en efterlysning på kvinnliga låtskrivare som borde skicka in bidrag till nästa års tävling. Den listan kommer upp här i bloggen så snart den känns hyfsat färdig, och vill ni bidra så kan ni antingen maila mig på hanna.fahl@dn.se, eller kommentera hos Rättviseförmedlingen.

Nu: till siffrorna! Vi börjar med att titta tillbaka på låtskrivarna de senaste tio åren i Melodifestivalen. Precis som i det tidigare diagrammet har kompositörer som skrivit fler än en låt, räknats flera gånger. Om exempelvis Ingela ”Pling” Forsman bidragit till två låtar, räknas hon som två kvinnor. Såhär ser det ut:

Man kan ganska snabbt konstatera att nej, ingenting har hänt. På tio långa år har andelen kvinnliga upphovsmän skiftat något från år till år, men man kan inte se någon större trendförändring.

Jag har också bett STIM om deras siffror på kvinnor och män. STIM organiserar upphovsrättsinnehavare; det är alltså där låtskrivare registrerar sig för att få sina royaltypengar utbetalade. De här siffrorna ger en ganska rättvisande bild av könsfördelningen bland svenska låtskrivare i allmänhet, även om det naturligtvis inte är säkert att alla som komponerar musik är STIM-anslutna. De här siffrorna kommer från STIM:s sprillans nya årsredovisning från 2010. Det totala antalet STIM-medlemmar (förlag borträknade) är 62101 stycken.

Jämför vi det här med låtskrivarna i årets Melodifestival, där drygt 11 procent är kvinnor, ser vi att festivalen faktiskt har ännu färre kvinnliga låtskrivare än det nationella genomsnittet. Sett över de senaste tio åren överensstämmer dock Melodifestivalen hyfsat med STIM:s siffror. Enligt STIM:s pressinformatör har andelen kvinnor legat ganska stadigt på omkring 20 procent, och andelen i Melodifestivalen har som mest varit uppe på runt 24 procent.