Se målgången i Göteborg LIVE!

Just nu, 07.05 leder den turkamerikanskabåten Alvimedica som har 35 distansminuter kvar till målgång i Göteborg. Alvimedica gör runt 10 knop.

2:a Team Brunel, Nederländerna
3:a Dongfeng Raceteam med svensken Martin Strömberg ombord
4:a Mapfre, Spaninen
5: Abu Dhabi Oceanracing, Förenade arabemiraten
6: Team Vestas, Danmark
7: Team SCA, Sverige

Team SCA har 57 distans kvar till mållinjen, gör just nu 10 knop

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Göteborg – nu kommer vi!

1. Alvimedica

2. Dongfeng Raceteam

3. Team Brunel

4. Mapfre

5. Adu Dhabi Oceanracing

6. Team Vestas

7. Team SCA

Svenska ombordreportern Anna-Lena Elled skriver:

 ”Det 36 timmar korta stoppet i Haag är över. Men vi han med ett varmt välkomnande, lite vila och ett glatt farväl.

 Vi lämnad hamnen i samma ordning som vi kom in. Alvimedica var först iväg när starten gick på lördagen kl 12:00. Sedan följde Donfeng två timmar efter och de andra i en jämn följd. Vi gav oss iväg 4:32 efter Alvimedica och då hade vi både Team Vestas och Abu Dhabi inom synhållDet var inte helt enkelt att sitta kvar i land och se de andra ge sig av en efter en. Framför oss har vi en kort sträcka på cirka 500 nautiska mil. Banan är ganska så rakt fram även om det finns några avlysta zoner som vi måste undvika innan vi rundar Danmarks nordspets och sätter kurs in mot Göteborg

Prognoserna talar om lätta vindar som kan komma att få stor påverkan och orsaka förändringar i positionerna. De som bäst kan dra nytta av förändringarna och krama en extra knop ut ur sin båt kommer att vinna. Nu är vi bland de som jagar. Vi vet att vi kan segla båten snabbt. Och vi har inget att förlora… ”

Anna-Lena Elled/Team SCA

 

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Pit-Stop i Haag – Göteborg nästa!

Under natten har de sju båtarna i Volvo Ocean Race kommit fram till depåstoppet i Haag. Team Alvimedica anlände först och de startar spurten till Göteborg som ledarbåt i morgon klockan 12.00.

– Det känns alltid bra att leda när man går in i omklädningsrummet vid halvtid, och det är vad detta faktiskt är. Precis som när vi var först runt Kap Horn ger det inga poäng men det är ändå en stor framgång, säger Charlie Enright, skeppare på Team Alvimedica (Turkiet/USA) som kom till Haag klockan 01.34 i natt.

Enright är 30 år, han är tävlingens yngsta skeppare och leder det lag som har lägst medelålder. Alvimedica har aldrig vunnit en delsträcka men med nu har de skaffat sig ett bra läge för att ta sin första etappseger.

I morgon klockan 12.00 återupptas etappen och då startar Team Alvimedica med ett försprång på lika lång tid som det skiljde båtarna när de kom till Haag. 480 sjömil återstår till mållinjen i Göteborg.

Martin Strömberg och Dongfeng Race Team var tvåa över mållinjen i Haag, 1 timma och 46 minuter efter Alvimedica.
– Vi har klarat oss bra men det har varit två ganska tuffa dygn sedan vi lämnade Frankrike, berättar Martin Strömberg. Det finns inget utrymme för misstag och ingen tid för vila.
– Men vi hänger med bra och är nöjda med vår insatts hittills. Vi har fortfarande chansen att segla ikapp Alvimedica på vägen hem till Göteborg men framförallt är det skönt att vi har våra värsta konkurrenter bakom oss.

Strömbergs lag leder över både MAPFRE och Team Brunel, huvudkonkurrenterna om andraplatsen i poängtabellen. När de kommer till Göteborg behöver de ytterligare en båt mellan sig och Team Brunel för att de ska ta tillbaks andraplatsen.

Team SCA var den sista båten som anlände till Haag, fyra och en halv timma efter ledarbåten.

Besöket i Haag räknas som ett depåstopp för båtarna och inga poäng kommer att delas ut förrän de avslutat etappen och gått i mål i Göteborg. Båtarna beräknas anlända till Göteborg måndag eller tisdag nästa vecka.

Ställning – depåstopp i Haag
1. Team Alvimedica (USA/TUR) – i mål klockan 01.34
2. Dongfeng Race Team (CHI) + 01:46:29
3. MAPFRE (SPA) + 02:20:17
4. Team Brunel (HOL) + 02:37:46
5. Abu Dhabi Ocean Racing (UAE) + 03:53:43
6. Team Vestas Wind (DEN) + 04:04:17
7. Team SCA (SWE) + 04:32:36

Starttider 20 juni
1. Team Alvimedica – 12.00
2. Dongfeng Race Team – 13:46:29
3. MAPFRE – 14:20:17
4. Team Brunel – 14:37:46
5. Abu Dhabi Ocean Racing – 15:53:43
6. Team Vestas Wind – 16:04:17
7. Team SCA – 16:32:36

Poängtabell – Volvo Ocean Race 2014-15
1. Abu Dhabi Ocean Racing 19p
2. Team Brunel 27p
3. Dongfeng Race Team 29p
4. MAPFRE 31p
5. Team Alvimedica 33p
6. Team SCA 44p
7. Team Vestas Wind 54p

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Kamp i kanalen

Hastighet: 8-12 knop
Vind: 5-7 m/s
Beräknad målgång i Haag: 19 juni
Beräknad målgång i Göteborg: 22-23 juni

Direkt från Volvo Ocean Race presscenter:

”Flottan i Volvo Ocean Race var i morse halvvägs genom Engelska kanalen på väg mot depåstoppet i Haag. Martin Strömberg och Dongfeng Race Team hänger med i täten tillsammans med Team Brunel och MAPFRE – huvudkonkurrenterna om andraplatsen i tabellen.

– Det har varit fullt upp med segling nära land och med att hålla koll på strömmar och tidvattnet. Men vi har hängt med bra och vi vill ha en bra position när vi når Haag, säger Martin Strömberg.

Båtarna lämnade Lorient, Frankrike, i tisdags kväll och har nu tagit sig lite mer än halvvägs till Haag där de kommer att göra ett kort depåstopp. Därifrån fortsätter de till Göteborg på lördag – den båt som anländer till Haag först får också starta spurten till Göteborg först.

Båtarna har legat väldigt tätt sedan starten. Med starka strömmar och tidvatten i Engelska kanalen har det varit ett taktiskt spel de senaste två dygnen. I kanalen finns dessutom banavgränsningar som båtarna inte får segla i och nu har fältet delat upp sig. Fyra båtar har valt att segla söder om en banavgränsning medan Dongfeng Race Team, Team Brunel och MAPFRE – som alla tre slåss om en plats på prispallen, valt att segla norr ut, närmare Storbritannien.

Team SCA låg under morgonen på sjätte plats, strax bakom Abu Dhabi Ocean Racing.

De två klungorna kommer inte att mötas förrän de närmar sig Haag och det återstår att se vilket lag som drar det längsta strået. Båtarna beräknas nå Haag i morgon.”

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

En egen väg

Foto: Anna-Lena Elled

Foto: Anna-Lena Elled

Aktuella positioner:
1. Alvimedica
2. Mapfre
3. Team Brunel
4. Dongfeng Raceteam
5. Team SCA
6. Abu Dhabi Oceanracing
7. Team Vestas

Fart: 12 knop
Vind: 11 m/s 251 grader
Kurs: Runt 108 grader

Svenska ombordreportern på Team SCA Anna-Lena Elled rapporterar:

”Leg nio är utan tvekan en riktig utmaning. Inte för att det är långt och våldsamt, utan för alla svårigheter och ”fällor” längst med banan. Vi har just kommit undan en fälla – strömmar. Det var en tuff kamp och det var först på tredje försöket vi kom förbi den sex knop starka strömmen vid Point du Raz.
Vi var den enda båt som valde en kurs när land. Alla andra valde att gå längre ut. Vi fick därmed starkare tidvatten, men en kortare väg – och med lite tur mer vind.
För Sam var det ett enkelt val:
– Oavsett hur mycket tidvatten du måste kämpa mot och hur många försök du måste göra för att komma runt Point du Raz, så går det alltid fortare än att runda allt som de andra gjorde – för även därute finns tidvatten, men också klippor och öar. Tiden får utvisa om vi gjorde ett riktigt val.
Just nu loggar vi 8-9 knop. Det är en vacker dag. De som inte har vakt sover för att samla energi för nya utmaningar. Snart är det dags för mig att förbereda lunchen. Idag blir det kycklingwrap med örtsås.”
Anna-Lena Elled/Team SCA

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Mot slutmålet Göteborg – start i dag klockan 17

Martin Strömberg, Dongfeng Race Team. Efter nio månader till havs på väg mot Göteborg.

Martin Strömberg, Dongfeng Race Team. Efter nio månader till havs på väg mot Göteborg.

Team SCA siktar på en ny topplacering och Martin Strömberg hoppas att lokalkännedom kan hjälpa Dongfeng Race Team till en seger i Göteborg. Idag klockan 17.00 startar den sista etappen i Volvo Ocean Race 2014-15 från Lorient till Göteborg.

Abu Dhabi Ocean Racing har så gott som säkrat totalsegern i Volvo Ocean Race 2014-15 och behöver bara ta sig till målet i Göteborg utan att få straffpoäng för att vinna tävlingen.
Det står ändå mycket på spel och det ligger mycket prestige i att vinna den sista etappen. Fyra båtar – Team Brunel, Dongfeng Race Team, MAPFRE och Team Alvimedica – slåss om att ta en plats på pallen.

Martin Strömbergs lag behöver vinna tre poäng på nederländska Team Brunel för att ta andraplatsen. Det hade varit en stor prestation för laget som tävlar med flera kinesiska nybörjare ombord och som inte tippades som ett favoritlag innan tävlingen inleddes i oktober 2014. Sedan dess har laget imponerat, vunnit två etapper och på allvar utmanat de mer rutinerade konkurrenterna.

Efter flera besvikelser i de senaste två etapperna lyckades Dongfeng Race Team ta en tredjeplats i söndagens In-Port Race i Lorient.
– Vi är väldigt laddade, säger Martin Strömberg. Vi har goda möjligheter att få ett bra resultat i den här etappen för vi har fyra killar ombord som är uppväxta i Bretagne där etappen inleds. Det är ett ganska svårt område att segla i med starka tidvattenströmmar. Och som göteborgare hoppas jag kunna ge laget en fördel när vi närmar oss mållinjen.

Enligt Martin märks det att slutet på tävlingen närmar sig och att alla seglare är trötta efter att ha seglat runt jorden och tävlat i snart nio månader. Men han understryker att Dongfeng Race Team vill avsluta tävlingen på topp.
– Vi vill ta tillbaks vår andraplats i tabellen. Att vara som bäst i den sista etappen har varit vårt mål under hela tävlingen och att vinna den sista etappen hade betytt mycket för hela laget. Jag kan inte tänka mig något bättre än att avsluta tävlingen med en seger i Göteborg.

Team SCA vann den senaste delsträckan till Lorient och för svenskbåten gäller det att få ett nytt toppresultat på hemmaplan i Göteborg.
– Etappsegern betyder oerhört mycket för hela Team SCA. Äntligen fick vi ett kvitto på att all träning och allt arbete, både på land och till havs, har gett resultat, säger Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled.
– Det är med stärkt självförtroende vi seglar sista etappen och vi hade inte kunnat önska en bättre energikick inför de sista sjömilen hem till Göteborg.

Etapp 9 Lorient – depåstopp i Haag – Göteborg (960 sjömil)

Enligt Volvo Ocean Race egna meteorolog kan den sista etappen bli den svåraste sträckan i hela tävlingen och inte bara för att depåstoppet i Haag kan skaka om oddsen.

Den korta seglingen kommer att vara väldigt intensiv med mycket kustnära segling, passager genom sjötrafiksträckor, starka strömmar och både lätta och hårda vindar. Och tröttheten hos seglarna efter att ha tävlat i nästan nio månader kommer att vara påtaglig.

Etappen inleds med segling längs med Bretagnes kust och spel med tidvattnet. Sedan måste båtarna hålla koll på trafiken i Engelska kanalen innan de kommer till Haag där de gör ett depåstopp.

Efter depåstoppet väntar Nordsjön med hinder som oljeriggar och vindkraftverk. Det nyckfulla vädret i området kan leda till aggressiva strategier innan båtarna ger sig in i Skagerrak och Kattegatt under spurten till Göteborg.

Båtarna beräknas nu nå Göteborg 22-23 juni och detta kommer att uppdateras löpande på www.volvooceanrace.com

Vad händer i Haag?

Haag räknas som ett depåstopp och under etappen delas det bara ut poäng när båtarna kommer till Göteborg. Det lag som korsar mållinjen först i Haag kommer att lämna Haag från klockan 12 och framåt den 20 juni. Den tid som skiljer de övriga båtarna över mållinjen i Haag kommer att vara samma tidsskillnad som bestämmer när de får lämna Haag.

Under det enda depåstoppet i Volvo Ocean Race finns det regler för vad lagen får göra när de är i Haag. Samtliga båtar måste vara kvar i vattnet men besättningarna får gå i land. Alla eventuella reparationer som görs på båtarna måste göras av de seglare som deltar i etappen och de får bara använda material och reservutrustning som tagits med ombord för etappen i Lorient.

Källa: Volvo Ocean Race officiella pressinformation

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Först till Lorient!

Först till Lorient!

Först till Lorient!

Foto: Rick Tomlinson

Ett varmt välkomnande väntade i Lorient.

Ett varmt välkomnande väntade i Lorient.

Tidigt på torsdagsmorgonen betalade sig drygt två års hårt arbete för svenska Team SCA:s tjejbåt då de vann etapp åtta av Volvo Ocean Race efter 3,5 dygns stentuff kappsegling från Lissabon till franska Lorient.

– Det här är belöningen för allt vårt hårda arbete. Vi har haft ett berg att bestiga, men nu är vi äntligen här, säger skepparen Sam Davies.

Den 647 nautiska mil (1200 km) långa etappen innehöll allt – från mycket lätta vindar vid starten till en brutal kryss över Biscayabukten i vindar upp mot 20 m/s och vågor på åtta meter. Flera i besättningen däckades av sjösjuka.

– Det känns fantastiskt att vi lyckades behålla ledningen under de tuffa förhållanden vi hade på Biscaya. Men jag är stolt över hur vi hanterade de ganska så våldsamma 36 timmarna det tog oss över bukten. Skulle jag bara få välja en etapp att vinna så är det den här, säger skepparen Sam Davies som bor i närheten av etappmålet i Lorient.

Team SCA tog snabbt ledningen efter den tekniska lättvindsseglingen utanför Portugals kust och när de väl tagit ”pole position” släppte de aldrig greppet. De valde en något västligare kurs innan de kom till Biscayabukten och det var ett vinnande drag.

Team SCA startade Volvo Ocean Race i Alicante i oktober med den minst erfarna besättningen. De flesta ombord hade ingen större erfarenhet av lång havskappsegling och det var tolv år sedan det senast fanns en tjejbåt i tävlingen. Etapp efter etapp har de kommit allt närmare och på kappseglingen över Atlanten var de endast fyra timmar efter vinnande båt. Men de var ändå sist – och några ”experter” började tvivla. Men besättningen själv tvivlade aldrig.

– Vi vet vad vi kan. Vi hade siktet inställt på en pallplats – och det här är ju bästa platsen på prispallen, säger Sam Davies.

Nu väntar några dagars vila och förberedelser innan sista etappen startar från Lorient på tisdag 16 juni. Efter ett kort stopp i Haag är det målgång för etapp nio och hela Volvo Ocean Race 2014-2015 i Göteborg 21-22 juni.

Resultat, banben 8:
1. Team SCA
2. Team Vestas
3. Abu Dhabi Oceanracing
4. Mapfre
5. Team Brunel
6. Alimedica
7. Dongfeng Raceteam

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Spänd spurt för ledande Team SCA

TEam SCA, I ledning mot Lorient, åttonde delsträckan av Volvo Ocean Race.

TEam SCA, I ledning mot Lorient, åttonde delsträckan av Volvo Ocean Race.

Senaste positionsrapport: 12.00

Ledare: Team SCA
Hastighet: 
11-12 knop
Vind: NÖ 10 m/s
Beräknad målgång: torsdag 11 juni klockan 04.00-07.00

Volvo Ocean Race officiella pressinfomration:

”Team SCA rusar fram i Biscayabukten och har ledningen i den åttonde delsträckan när det återstår mindre än 200 sjömil till målet i Lorient. Svenskbåten har ett bra läge att ta hem sin första etappseger i Volvo Ocean Race 2014-15.

– Hur känns det? Nervkittlande, spännande, oroligt och fjärilar i magen, säger Team SCA:s brittiska navigatör Libby Greenhalg.

Den svenskflaggade båten, med svenska Anna-Lena Elled ombord, ligger i täten i den åttonde etappen av Volvo Ocean Race från Lissabon till Lorient, Frankrike. De tog ledningen i måndags, var igår det första laget som nådde Biscayabukten och där satte de kurs norrut mot öppet hav. Senare valde Team Vestas Wind, Team Alvimedica och Dongfeng Race Team samma väg.

Fältet delade på sig men igår kväll samlades båtarna igen och då visade det sig att Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och MAPFRE förlorat på att segla österut närmare land.
– Vi följer alla de andra så noga vi kan men det är annorlunda att ha ledningen. Vi får bara positionsrapporter var sjätte timma och där kan vi se att vi håller samma fart och ibland är lite snabbare, säger Libby Greenhalg.

Efter en dålig start på etappen har Martin Strömbergs Dongfeng Race Team seglat upp sig från sista plats till att ligga femma. Laget har återigen problem med sin färskvattenberedare och använder nu en manuel pump precis som i inledningen av den sjätte etappen.

Biscayabukten har bjudit på stora vågor och vindar på upp mot 20 sekundmeter. Även om vinden lättat blir det långt från en bekväm kryss i motvind upp mot Lorient.
– Det kommande dygnet kommer att bli riktigt tufft, det kan bli det tuffaste hittills under racet, säger Martin Strömberg.

Bakom Team SCA och Team Vestas Wind var det vid lunchtid mycket jämt mellan Abu Dhabi Ocean Racing, Team Alvimedica och Dongfeng Race Team när samtliga båtar seglade österut. Närmare mål väntas vinden lätta ytterligare och båtarna beräknas nå Lorient tidigt torsdag morgon.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Team SCA först till Biscaya

Abby Ehler på Team SCA kör hårt mot Lorient.

Abby Ehler på Team SCA kör hårt mot Lorient.

Senaste positionsrapport: 09.00
Ledare: Team SCA
Hastighet: 10-12 knop
Vind: NO 10-17 m/s
Beräknad målgång i Lorient, Frankrike: 10-11 juni

Senaste pressinformationen från Volvo Ocean Race:

Team SCA drar ifrån i täten när den åttonde etappen av Volvo Ocean Race går in i ett avgörande skede. Martin Strömberg och Dongfeng Race Team hamnade tidigt på efterkälken och kämpar för att komma tillbaks.

När båtarna började segla norrut längs den portugisiska kusten efter söndagens etappstart i Lissabon var det först mycket jämnt. Lätta skiftande vindar övergick till lite mer vind under natten och då delade fältet upp sig. Team SCA tog ledningen samtidigt som de såg solens ljus på måndag morgon.
– Det var luriga förhållanden det första dygnet med åskstormar och vi har haft många manövrar och segelbyten, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies. Nu har vi den position vi vill ha, vi har fått en del vila och känner oss redo för de kommande 24 timmarna som kommer bli tuffare med vind upp till 20 sekundmeter och stora vågor.

Team SCA skaffade sig igår ett försprång på drygt 10 sjömil till danska Team Vestas Wind som var närmast bakom. Även om det avståndet krympte när båtarna kryssade längs med kusten har SCA under natten lyckats utöka igen.

Tätbåtarna har nu passerat Kap Finisterre, det nordvästra hörnet av Spanien som blir en avgörande del av etappen. Runt udden och i Biscayabukten har vinden redan ökat vilket kan gynna Team SCA som hittat ny fart före konkurrenterna.

Dongfeng Race Team fick en tung start och ligger nu sist.
– Vi kom efter redan när vi lämnade Lissabon men kämpade vi oss tillbaka och på kvällen kändes det riktigt bra, säger Martin Strömberg. På morgonen var vi efter igen, vi hade strul med vinden och några dåliga manövrar.
– Vi är självklart besvikna men långt ifrån uppgivna och vi har ändå en bra känsla ombord.

Dongfeng siktar på ett toppresultat i delsträckan och har nu fått kontakt med huvudkonkurrenterna Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel.
– Vi kommer kämpa vidare och det kommer bli tuffa timmar runt Kap Finisterre. Det mest avgörande det närmsta dygnet blir att komma in i och hantera den kraftiga vinden på ett bra sätt, säger Martin Strömberg.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!

Tre båtar fick straff – dödsstöten för Strömberg?

Volvo Ocean Race officiella pressmeddelande:

”Tre av båtarna i Volvo Ocean Race – Team SCA, Dongfeng Race Team och MAPFRE – har tilldelats straffpoäng för regelbrott de gjort under den senaste etappen från Newport till Lissabon.

Den oberoende tävlingsjuryn som utsetts av ISAF (Internationella Seglarförbundet) fattade under ett möte i Lissabon idag ett beslut angående de protester som lyfts mot tre lag under den sjunde etappen av Volvo Ocean Race 2104-15.

Team SCA (Sam Davies/GBR), Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) och MAPFRE (Ike Martínez/SPA) erkände alla tre att de seglat i fel riktning i en kontrollerad trafikzon (TSS – Traffic Separation Schemes) efter starten i Newport.

Juryn beslutade att de tre lagen tilldelas var sitt straffpoäng som läggs på deras totala poängräkning. Tävlingen går ut på att samla så få poäng som möjligt.

Team SCA tilldelades dessutom ett extra straffpoäng för att de vid ett annat tillfälle seglade innanför en banavgränsning. Se tävlingens anslagstavla för en fullständig förklaring av regelbrotten.

Beslutet betyder att avståndet för Martin Strömberg och hans Dongfeng Race Team upp till totalledarna Abu Dhabi Ocean Racing ökar med ett poäng. Nu skiljer det sex poäng mellan de två lagen.

Det kinesiska laget Dongfeng faller efter sitt straff också ner från andra till tredje plats. Med 22 poäng har de samma resultat som Team Brunel men det nederländska laget har en fördel av att ligga bättre till i Volvo Ocean Race In-Port Series och går därför upp till andraplatsen.

MAPFRE har efter straffet 27 poäng, samma resultat som Team Alvimedica som tack vare ett bättre resultat i In-Port-serien klättrar upp till fjärde plats.

Alla de straffade lagen erkände sina överträdelser i förhör med tävlingsjuryn. Som förmildrande omständighet hävdade de att det funnits oklarheter om hur tydligt TSS-zonerna märkts ut och kring vilken vinkel som det var tillåtet att segla genom dem.
– Detta gav oss ingen fördel, det var ett ärligt misstag, säger Team SCA:s brittiska skeppare Sam Davies. Det fanns ingen båttrafik i området vid tillfället så det var ingen säkerhetsfråga.

Juryn fick bevis från Tävlingsledaren Jack Lloyd som sa att regelbrotten skett under inledningen av den 2800 sjömil långa etappen över Atlanten som startade den 17 maj.

Överträdelserna upptäcktes av personalen i tävlingens Race Control och bekräftades av de positionsrapporter som skickas från besättningarna själva.

Trotts detta beslut är tävlingen långt ifrån avgjord. Nu när det danska laget Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) är tillbaks finns det ytterligare ett lag som gör att de jagande besättningarna kan komma ikapp Abu Dhabi Ocean Racing fram till tävlingen avslutas i Göteborg 21-28 juni.

Den kommande etappen till Lorient, Frankrike inleds på söndag den 7 juni klockan 15.00 och dagen innan seglas ett In-Port Race i Lissabon.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (0)

Logga in för att kommentera.
Alla kommentarer publiceras med för- och efternamn.

Inloggad som ()

Kommentarerna ska hålla respektfull ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg med exempelvis rasistiskt och sexistiskt innehåll (läs vårt regelverk för artikelkommentarer). Vänligen håll dig till ämnet och skriv inte längre än 500 tecken.

Visar 0 av 0
Bli den första att kommentera!