Gotland 65 år före Stockholm

Att kunna ta tåget direkt från en flygplats är mycket praktiskt. Inget strul med bussar eller oseriösa taxiförare. Man tar sig smidigt till stadens centrum eller reser enkelt vidare på rälsen till något annat mål. I Stockholm förverkligades denna miljösmarta bekvämlighet för Arlanda flygplats 1999 när snabbtåget Arlanda Express drog i gång. På Gotland var man lite snabbare – 65 år snabbare.

År 1933 öppnades landets andra reguljära inrikes flyglinje, mellan Tingstäde träsk på norra Gotland och sjöflyghamnen Lindarängen i Värtan i Stockholm. Redan året efter fick flygplatsen sin egen hållplats, Tingstäde träsk, på Gotlands Järnvägars linje mellan Visby och Lärbro. Tidtabellerna för flyget och tåget synkroniserades.

År 1942 flyttade reguljärflyget på Gotland upp på torra land och ned till Visby. Efter kriget, 1946, invigdes hållplatsen Flygfältet, på samma järnvägslinje, för de passagerare som vill ta tåget till och från flygplatsen.

September 1956: En rälsbuss möter en DC3:a på den nya landningsbanan i Visby. Foto: SJ Press från Föreningen Gotlandstågets arkiv.

Visby flygplats växte och 1956 invigdes en ny landningsbana. Den kom att korsa järnvägsspåret, något som enligt Gotlands Allehanda (14 juni 1948) var unikt: ”Världens enda korsning mellan järnväg och flyg blir ett faktum i och med att visbyflygfältet byggs ut sedan statsanslag beviljats. Den nya betongbanan kommer nämligen på ett ställe att korsa järnvägen norrut från Visby. Det innebär i sin tur att trafikledaren på fältet även får tjänstgöra som tågklarerare när trafiken sammanfaller vilket beräknas ske fem gånger om dagen. Man har redan infört bestämmelsen att flygplanen beviljas förkörsrätt!”

Juli 2010: Hållplatsen Flygfältet och banvallen söderut mot Visby.

Järnvägsepoken på Gotland tog slut för nästan exakt 50 år sedan, den 30 september 1960. Av hållplatsen Flygfältet återstår själva perrongen och banvallen in mot staden är full synlig. Allt invid Hangarvägen i norra Visby.

Den som i stället vill uppleva hur det såg ut när det begav sig, kan följa med på en tur på de gotländska spåren sommaren 1947. Se SJ film 320, som finns på SVT:s öppna arkiv på nätet.

FOTNOT: Det är inte alltid utvecklingen går framåt, det är inte heller alltid den följer en rak och logisk linje. I Nynäshamn har man tidigare kunnat åka tåg ända fram till färjeterminalen. Mycket praktiskt för till exempel alla resenärer med stort bagage. Av någon anledningen upphörde denna möjlighet 1973. Trafiken återupptogs 1995 med nybyggd perrong och allt. År 2007 upphörde servicen igen. Ansvariga försvarar sig med att tågen från Nynäshamns station, 500 meter bort, till Stockholm nu går tätare. Det är en klen tröst om man har mycket att bära på, har gamla ben eller tåget går tio minuter efter färjans ankomst. Konspirationsteoretikerna hävdar att spektaklet beror på att även de med SL-kort ska lockas/tvingas att betala för att åka med den så kallade båtbussen.


Fakta/läs mer:
Bengt G Söderberg (red): ”Från fars och min tid. En bokfilm om Gotland 1915-1970″, Gotlandskonst, 1972.
John Kvarnstedt: ”Gotlands Järnvägar”, Barry Press förlag, 1978.
”Järnvägsdata med trafikplatser”, Svenska Järnvägsklubben, 2009.
Föreningen Gotlandstågets hemsida