Stockholms hemligaste järnväg

Den fanns inte utsatt på några kartor. Den finns inte med i tågfantasternas bibel ”Järnvägsdata”. Den så kallade Krutbanan på Järvafältet.


Den cirka 3 kilometer långa järnvägen var militär och hemlig från början till slut. Linjen byggdes i början av 1940-talet för att transportera explosivt gods till och från krigsmaktens ammunitionsfabrik i Ursvik. Spåret anslöt till nuvarande Ostkustbanan strax norr om Ulriksdals station.

Efterhand kom mer och mer av transporterna att gå med lastbil och i slutet av 1980-talet revs räls och elstolpar. I dag används banvallen i första hand som ridväg.


Närmast Ostkustbanan är banvallen uppslukad av en stenkross, men strax norr om byggarbetsplatsen som ska bli Järvastaden kan man börja sin historiska promenad. (Numer har kartritarna vågat ta med banans sträckning.) Några meter räls finns kvar vid en vägövergång, dessutom en ståtlig betongbro. Jag hittar också nedre delen av en gammal stolpe för kontaktledningen.


Ett trasigt stängsel markerar gränsen till före detta Östra militärområdets före detta tygförvaltning, där ammunitionsfabriken låg. Den djärve tar sig igenom stängslet och in på området. Här gick spåret cirka 150 meter in i ett bergrum. Rälsen syns tydligt i asfalten och lastbryggan finns kvar. Vid tunnelmynningen blir det dock stopp för den nyfikne.