Djurgårdsfärjan som korsade Östersjön

Sommarkväll i hamnen i Visby i mitten av 1980-talet: Solen skiner och de kluckar hemtrevligt mot skrovet. Sommarnatt i Visby hamn i mitten av 1980-talet: Det är skumt och det kluckar otrevligt i mitt huvud. Den flytande krogen ”Noaks ark” stänger för kvällen och nog känner man sig lite djurisk.

Härligt gung i Visby hamn. Vykort från Immenco i Visby.

Det var en gång en tuff liten färja som transporterade nöjeslystna stockholmare till Djurgården. Praktiskt nog fick hon namnet ”Djurgården” med siffran 5, eftersom hon hade fyra äldre syskon. Vid sjösättningen 1901 hade ”Djurgården 5” starkast ångmaskin av alla Djurgårdsfärjorna. Det hade W Lindbergs Verkstads & Varfs Aktiebolag vid Tegelviken på Södermalm sett till.

”Djurgården 5” kämpade på mellan Slussen/Gamla stan och Djurgården. Ibland ända ut till Fjäderholmarna. År 1963 fick hon dieselmaskin, men 1980 var det dags för pension. De två första viloåren tillbringades, lite förnedrande, som flytande förrådslokal. Sedan tog historien en ny gir.

”Djurgården 5” såldes till en driftig gotlänning som renoverade och byggde om färjan till restaurang. Omdöpta ”Noaks ark” seglade till Visby och tog plats i inre hamnen. Det jag minns bäst från det trivsamma stället är trubadurerna.

Än flyter gamla ”Djurgården 5”.

Gamla ”Djurgården 5” längtade dock tillbaka till huvudstaden och 1993 förtöjdes den delvis ombyggda restaurangbåten vid Kornhamnstorg i Gamla stan. Nu med namnet ”Sjöhäxan”. Bryggbyggen och pontonförlisningar till trots, hon ligger kvar. Sedan 1999 med namnet ”Flyt”. Och det kluckar hemtrevligt mot skrovet.

Fakta/läs mer:
Friberg & Hedman: ”Djurgården 3 och ångfärjorna på Strömmen”, Stiftelsen skärgårdsbåten, 1987.
Sajten Skärgårdsbåtar.