När Hässelbyborna liftade med skittåget

Det finns många sätt att ta sig ut till Hässelby villastad i nordvästra Stockholm. Har du tänkt ta tåget är du dock 60 år för sent ute. I stället kan du njuta av 8 kilometer promenad på den gamla banvallen och se bostadsområdena från en annan sida.

Perrongen vid Skälby hållplats.

År 1889 invigdes sopanläggningen vid Lövsta och i samma veva drog Spånga-Lövsta järnväg (SLJ) igång verksamheten. Det primära var att frakta sopor och latrin från staden till ”upparbetning”. För de boende i Hässelby innebar detta en kraftig förbättring. En personvagn kopplades helt enkelt på tåget bakom vagnarna med matrester och skit. Det kanske inte luktade så gott, men man slapp i alla fall att gå.

Kartan ”Stockholm med omgivningar” från 1917 av Axel Gillberg.

Så småningom fick resenärerna ett eget persontåg, och trots byte i Spånga var restiden Hässelby villastad–Stockholms central som bäst bara 33 minuter. Persontrafiken lades ned 1956, efter att tunnelbanan till Hässelby öppnat. Sopvagnarna rullade till 1970.

Förutom bostadsområdena bjuder promenaden på järnvägshistoriska föremål och miljöer. Packa kaffetermos och smörgåsar!

Börja i Spånga. Glädjande nog går det fortfarande industrispår till Lunda industriområde. Vårt spår börjar strax söder om korsningen Avestagatan-Fagerstagatan. Skärningen är tydlig och det finns till och med en viadukt över banvallen. På andra sidan Bergslagsvägen syns några sliprar i gruset på cykelbanan.
Efter industrilandskapet väntar bostadsområdet Skälby. Parallellgatan i villaområdet till höger heter Banvägen och på nummer 5 står fortfarande banvaktsstugan kvar. Kvar finns också perrongen för Skälby hållplats. Missa inte heller stolparna av räls som använts till avspärrningar där gångvägar korsat spåret. Några el-stolpar finns inte eftersom järnvägen aldrig elektrifierades.


Banvallen fortsätter i en båge mellan husen för att till sist försvinna in under Mäster Karls väg och Lövstavägen.

Slutstation för persontrafiken var Riddersvik (från 1920 med namnet Hässelby villastad). Stationsområdet är i dag helt borta, men det låg ungefär där en gångbro nu går över Lövstavägen.


I korsningen Lövstavägen-Riddersviksvägen finns det mest konkreta spåret från järnvägsepoken, ett välbevarat litet lokstall. Banvallen blir åter synlig efter korsningen och löper parallellt med Lövstavägen ända ut till sopstationen.

Och njut av den friska luften, sopförbränningen upphörde 1986.

Fakta/läs mer:
”Stockholms förstäder och villasamhällen 1911”, Rediviva, 1975.
Grip & Westberg: ”Bilder från Hässelby villastad”, Stockholms stadsmuseum, 1976.
Dufwa & Pehrson: ”Stockholms tekniska historia 4. Snöröjning, renhållning återvinning”, Monografier utgivna av Stockholms stad, 1989.
”Järnvägsdata”, Svenska Järnvägsklubben, 2009.