Sleeve-saliv

Omslag

I nedladdnings- och
Spotify-tider är det lätt att tro att vikten av skivomslag minskat, både bildligt och bildstorleksmässigt. När varje skivomslag ska kunna ses på en minimal Ipod-skärm är konstarten möjligtvis i fara. Det sista riktigt omvälvande skivomslaget i min värld var Storm Thorgersons bisarra progmetalomslag till Mars Voltas ”De-loused in the comatorium” (lova att klicka på länken om du inte redan sett det).

Men i år har det kommit en strid ström av – på olika sätt – fantastiska skivomslag. När jag ser dem snurrar min hjärna som en rabiessmittad hund intryckt i ett ekorrhjul inslängd i en torktumlare, vilket visserligen mest beror på att jag håller på att gå under i feber medan jag skriver det här.

Hur som helst. Överst ser man lite bilder från Ariel Pinks kommande skiva, den med räven och tjejen är omslaget till hans fantastiska singel ”Round and round” (lyssna och ladda ner här). Sen omslaget till Erykah Badus kommande. Och på den undre raden Jeff Beck (tack Lisa) och Wu-tang-relaterade skivan med Method Man, Ghostface Killah och Raekwon.

I nuläget känns det som att Jeff Beck leder med en örnnäbbslängd. På AV Club kommenterar ”FantasticBastard” att ”Toby [Keith] and the Nuge [Ted Nugent] are kicking themselves hard enough to do so much damage that they die (or are rendered damaged enough to never speak or make music again, at the least)” för att Jeff Beck-omslaget är så fett. Bra betyg.

Finns det fler exempel på skivomslagskonstens återkomst?