Åsiktsmaskinen v 17

? Trendtvång
Det är trendigt att vara trendig. Vart och vartannat företag försöker ”ladda” sina varumärken med förmodat positiva värden som ”mode”, ”design” och ”musik”. Ibland är det förstås rimligt och framgångsrikt, men väldigt ofta tycks det börja och sluta med en påkostad releasefest som ingen gäst begriper anledningen till, och som alla glömt bort i samma ögonblick som gratisölen tagit slut. När Åsiktsmaskinen tog del av nyheten att fotbolls- och midsommarölet Pripps Blå nu ska göra nämnda ”ompositionering” av sitt varumärke gick tankarna omedelbart till det senare alternativet. Men vi vill förstås inte döma någon på förhand.

– Meta-musik
Det grånade rockbandet Kent har gjort ett antal nya låtar och avser sälja dessa inbrända på skiva i fysisk butik. Den nyheten har fått viss uppmärksamhet – men det är ändå ingenting mot uppseendet som bandets nya mediestrategi fått. De ger inga intervjuer! De hade bara en presskonferens! Där bloggare fick komma! Möjligen har vi här sett musikbranschens framtid. Skippa skivförsäljningen och låt Jocke Berg dra in era hyror genom att föreläsa (dyrt) om sin kreativa kris för hängivna medelålders musikjournalister. Kidsen lyssnar ändå bara på Lana del Rey på Spotify.

+ Upp till kamp!
Dags för första maj! Åsiktsmaskinen är naturligtvis partipolitiskt oberoende, men då första maj också blivit det (Kristdemokraterna ordnar exempelvis fest med Marcus Birro) ska vi självklart dra också vårt strå till stacken. Här är Åsiktsmaskinens paroller i demonstrationståget: 1) Frihet. Fler uteserveringar längs Stockholms kajer. 2) Jämlikhet. Alla ska behandlas lika på krogen – utom 18-åringar, som kan få växa till sig ett litet tag. 3) Solidaritet. Ordet måste stjälas tillbaka från den där nattklubben på Lästmakargatan som envisas med ”sexiga” bilder (på tjejer) vid affischering för sina (i regel manliga) dj-gig.