Webbfördjupning lockar storpublik

Om man – som jag – ägnar mycket tid åt att studera läsarströmmar på Sveriges nyhetssajter får man ibland intrycket att de största rörelserna beror på annat än det redaktionella innehållet, alltså de nyhetsartiklar, reportage, krönikor och tv-inslag som publiceras på sajterna.

Sveriges stora dagstidningar på nätet växer fortfarande kraftigt, men i ungefär samma takt, om man ska måla med breda penseldrag. Till exempel finns tydliga säsongsmässiga mönster som innebär trafiklyft under sensommaren, början av hösten och efter julhelgerna, och över tid skiljer sig inte den procentuella tillväxten särskilt mycket för nättidningarna.

Strukturella förändringar som driver dagstidningarnas trafiklyft är bland annat fortsatt växande tillgång till internet och faktumet att enskilda individer surfar från allt fler terminaler. I vår besöksstatistik kan vi exempelvis se stadigt ökad trafik från Iphone- och Androidtelefoner och från pekdatorn Ipad.

Mot bakgrund av detta är det glädjande att påminnas om kraften i redaktionellt innehåll – det är helt enkelt så underbart att kvalitet betalar sig. Branschtidningen Dagens Media beskriver hur DN.se blev valets vinnare bland de stora svenska dagstidningssajterna. Antalet läsare (individer, inte webbläsare) ökade med 27 procent jämfört med föregående månad och med hela 71 procent jämfört med samma månad föregående år – väsentligt bättre tillväxtsiffror än någon konkurrent kunde visa (Orvesto Internet, september). Vår stora satsning på att erbjuda den allra bästa valfördjupningen på nätet gav ett bra resultat, och vi lovar nu att göra vårt allra bästa för att ge våra nytillkomna läsare – ni är ganska många – en lika bra nyhetssajt som ni har rätt att förvänta er.

Björn Hedensjö, redaktionschef DN.se