Inga lokaliserade servrar för Södermalm

-wtf is DarkWarrior saying?

Frågan är helt legitim, med tanke på att den ställs av någon som förmodligen är en tonåring från amerikanska mellanvästern som nu står frågande inför någon polacks fråga på zon-chatten och aldrig någonsin har konfronterats med polska.

Eller för den delen något annat språk än sitt eget.

Det är en del av charmen med spelservrar som inte är lokaliserade till regioner.

Man får känslan av att stå i mitten av en gigantisk, interplanetarisk nod och i synnerhet när det gäller sf- eller fantasytematiska spel (vilket det ju ofta gör) så bidrar den lingvistiska internationalismen till illusionen.

En lokal smak av baren i Mos Eisley.

Jag kan förstå poängen med lokaliserade servrar när det kommer an på helt andra teckenuppsättningar. Jag antar att det är vägledande för många mmo:s eftersom kyrilliska och kinesiska servrar brukar finnas som separata alternativ till latinska.

Man kan inte heller komma ifrån att engelskspråkiga servrar innebär ett visst mått av ojämlikhet för de spelare som inte har engelska som modersmål.

Det är ett faktum att personer som talar ett språk bara hyfsat bra bemöts av den som talar det flytande som en aning korkad. Det går liksom inte att hjälpa. Så fransmän, danskar, holländare, spanjorer, svenskar eller vad det nu än kan vara bemöts alltid lite överdrivet pedagogiskt av britter och amerikaner.

Det vill säga om vi inte dissas direkt för att vi inte fattar trippelironin på studs.

Personligen föredrar jag nog ändå det framför att ha särskilda servrar för typ göteborgare eller gotlänningar.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Titeltext

Det finns en särskild charm med speltitlar som insisterar på att vara svenska. De sticker ut på ett märkligt, uppkäftigt slackersätt i utgivningen.

Som utvecklaren Grapefrukts rymdkapsel. Med gement r dessutom.
Eller Fatsharks Krater, som dessutom bjuder på vad som låter som samplingar från diverse pilsnerfilmer.

Ett spelhus som DICE kanske borde ta upp tråden. Slagfält 2: Dåligt sällskap.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Om att vi spelare är för vana vid att ta skit från återförsäljare

Det var lite påfågelsaktigt att få en PS4 som recensionsexemplar två veckor före releasen, men sen var jag ju tvungen att lämna tillbaka den.

Det tog tre och en halv månad innan jag såg en PS4 nästa gång och då kom den som företagspaket och havererade efter 45 minuter.

Blue Light of Death.

:0=

Så jag ringde återförsäljaren, Webhallen, och förklarade. Snubben var förstående. Det fanns ett ex i Fruängen jag kunde byta mot.

-Eh… omslaget är lite sönder, sade jag som hade haft lite bråttom när jag öppnade.
-Lugnt, sa han.

Jag tog en taxi till Webhallen i Fruängen. Expediten tittade misstänksamt på mig och sa att han självklart först måste testa och se om den verkligen var sönder. Självklart, sa jag.

När det visat sig att den verkligen var sönder sa han skarpt att nästa gång jag förväntade mig ett snabbt byte borde tänka på att inte riva sönder paketeringen och att inte flotta ner maskinen.

Jag var på lite dåligt humör – det erkännes – på grund av taxin, besväret, besvikelsen, extraarbetet osv –  så jag fräste tillbaka något om att jag inte direkt hade räknat med att köpa en defekt vara och att flottet kom sig av den hantering som är naturlig när man försöker följa officiella felsökningar på nätet för att lösa de problem man inte skulle behöva lösa. Det var dumt av mig att hacka på en underhuggare, okej, men mycket stod på spel.

Expediten backade och sa att jag väl inte behövde bli arg. Han sa att det inte var han, utan tillverkaren, varefter han demonstrativt och med passiv aggressivitet i gesterna fyllde i ”flottig, sönderrivet emballage” på kvittot.

Han hade rätt såtillvida att jag borde ha behållit min cool. Borde ha sagt:

-Tack för tipset, min gode man. Som motprestation vill jag gärna förmedla ett tips från mig till dig. Nästa gång en dylik situation uppkommer så bör du säga såhär:
”Som representant för återförsäljaren, Webhallen, ber jag så mycket om ursäkt för att vi har sålt dig en defekt vara. Jag är medveten om att det har inneburit extraarbete för dig att komma hit till oss, föpr egentligen borde vi ha kommit till dig och på plats bytt ut den vara som kostat dig 5000 kronor och drygt 3 månaders väntetid. Eftersom våra ekonomiska marginaler inte medger en dylik service, vill vi emellertid betala en taxi som för dig och din felfria produkt till porten. Beklagar ytterligare en gång och ha en bra dag”

Men vi spelare är alldeles för vana att bli dåligt behandlade. Vi behöver en fackförening, eller nåt.

Dela med dina vänner

  • 29
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (21)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 21

Ett inlägg jag gjorde tidigare har av någon anledning raderats. Det innehöll bland annat en uppmaning till en tidigare kommenterare att han (gissar jag, knappast hon) på grund av den koleriska kommentaren (ej raderad) kanske skulle ägna sig åt mer passiva leksaker, som pussel, för att undvika alltför högt blodtryck. Och det står jag för. Dessutom skrev jag att man naturligtvis inte måste ha emballaget kvar i oskadat skick eller att produkten ska vara i mint condition om man vill åberopa garanti på den, men man kan knappast kräva att få den utbytt mot en splitter ny i obruten kartong. Nu fick Thente en sån ändå och då borde väl allt vara frid och fröjd. Nej han är så gravt missnöjd att han måste vädra det missnöjet offentligt. Och jovisst har jag jobbat med service på hemelektronik. I över två decennier. Och det var nästan alltid trevligt att träffa kunderna och hjälpa dem med deras problem. Vissa kunde till och med ringa efteråt och meddela att det nu fungerade förträffligt.

C-S, 22:34, 16 april 2014. Anmäl

Humorn i det hela är ju att om man har en reklamation på en vara så har man rätt till ersättning för kostnader för reklamationen (skadestånd). Som resa till inlämningsstället... Jag brukar inte kräva sådant (eftersom jag oftast har andra ärenden samtidigt) men några gånger har hag krävt - och fått- ersättning för kostnaden för resan. Dock aldrig taxi eftersom jag brukar ta bil.

Mikael (Webbsida), 22:30, 16 april 2014. Anmäl

Jag undrar vad redaktionen på Sveriges största dagstidning tycker om bloggaren Thentes privata vendetta mot en elektronikförsäljare, som vad jag kan läsa agerade synnerligen serviceinriktat i de här garantiärendet, när man tar bort alla invektiv i hans text.

C-S, 17:52, 16 april 2014. Anmäl

Några kommentarer här säger att han borde ha varit försiktig med emballaget för att tänka på nästa kund som ska få den, men såvitt jag vet när det gäller garantiärenden så hade han inte behövt spara det över huvud taget, så länge garantin gäller så ska väl uppvisande av kvitto räcka? PS4 har inte varit på marknaden länge nog för att garantin skulle kunnat gå ut och det blivit ett "dolt fel"-ärende istället, där väl kraven på kunden är lite andra (när det gäller dolda fel måste väl kunden bevisa att det inte är en skada som orsakats av ovarsam hantering, men som sagt tar det minst ett år innan fabriksgarantin slutar gälla). Och när det rör sig om en defekt produkt kan man ju hoppas att de inte ställer den på lagerhyllan för nästa kund att köpa. :) Vi är nog alla överens när det kommer till taxiresan, men såvitt jag vet hade Jonas konsumenträtten på sin sida när det kommer till att återlämna en defekt vara med skadad kartong.

Joel S, 16:43, 16 april 2014. Anmäl

När man läser sånt här så längtar jag verkligen till den dagen som Susanne Möller kommer tillbaka. Om du nu har blivit dåligt bemöt kan finnas en möjlighet att du själv haft en risig attityd?

M Bison, 15:03, 16 april 2014. Anmäl

" Jag tog taxi för att undvika beskyllningar om att ha hanterat produkten ovarsamt." Hahahaha sluta hitta på nu...

Kalle, 13:37, 16 april 2014. Anmäl

En fråga till dig Jonas: Frågade representanten för Webhallen dig om vilket färdmedel du tog till butiken? Lightrend, jag varken bor eller jobbar i Sverige, men ja, jag jobbar inom servicebranschen, och jag ser dylika krav varje dag. Visade den här posten för ett par kollegor som bara skrattar och skakar på huvudet åt kraven.

Filip, 13:23, 16 april 2014. Anmäl

Det var väl ett väldigt liv om taxi. Jag tog taxi för att undvika beskyllningar om att ha hanterat produkten ovarsamt. Sånt brukar ju också höra till.

Susanne Möller, 12:18, 16 april 2014. Anmäl

Som alltid trist att få en defekt produkt men varför måste du åka Taxi, funkar inte tunnelbana för journalister?

Johanna, 09:03, 16 april 2014. Anmäl

Filip: Servicebranchen har verkligen inte personalbrist. Exempelvis verkar du ju jobba kvar där, och så även jag. 75% av svenskar jobbar med service. Att vara hänsynslös mot ett företag är enkelt, du behöver absolut inte vara elak mot någon. Jag använder exempelvis bara hårt språk mot servicepersonal när jag märker att deras personliga åsikt influerar samtalet eller förändrar förutsättningarna. Och när jag själv ger service så har jag ingen möjlighet att ta åt mig av människors känslosamma utläggningar (folk vet inte hur man klagar), för jag jobbar åt ett av de här stora korkade monstren som vi kallar juridiska personer, och jag vet att de arbetar enligt diverse processer och uppsatta regler, vars lämplighet varierar beroende på kund och beroende på medarbetare. Genom att låta en kund som HAR RÄTT, arbeta sig uppåt i hierarkin via mig (telefonist), min chef (gruppledare), hans chef, osv, så låter jag företaget ta ansvar för dålig praxis genom att lyssna på kunden i olika stadier. Tycker kund att han inte ska behöva ha sin förpackning? Intressant, låt oss se vem kund kan få prata med.

Lightrend, 08:57, 16 april 2014. Anmäl

Gamla hederliga Elder Scrolls

Än har jag inte prövat på Elder Scrolls Online. Egentligen borde jag ha flåsat spelet i hasorna eftersom jag har följt serien sedan Daggerfall (1996).
Men jag vet inte, I have a bad feeling about this.

Snacket på de existerande onlinespelens allmänna chat har varit livfullt. Även medan spelet var i beta har åsikterna knappast varit det, som vanligt.
Först nu inser jag vilken fanbase ES har, i synnerhet efter Skyrim. För varje person som skriver något spydigt om den kontroversiella prenumerationsmodellen eller om märkligheter i karaktärsbygget, så finns det minst tre som försvarar Elder Scrolls in i döden – som om det handlade om en nära släkting.

Såvitt jag har förstått så gäller hittills omdömet: det är inte Skyrim online. Det är något annat.

Men något annat kan också vara bra. Faktum är att det är en regel.

Det lutar åt att det blir ett av de där spelen som jag hoppar på först efter de tre första patcharna. Å andra sidan kommer alla andra vid det laget vara level 800 och kalla mig noob, men man kan inte få allt.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Svindel

Jag trodde jag var immun mot svindel efter alla dessa parkour-spel. Baptisteriet i Florens – pffft…

Men att klättra upp för Seattles Space needle i Infamous: Second Son var faktiskt hisnande. Kanske satt jag ovanligt nära skärmen, men det var ganska obehagligt.

För att inte tala om hur desperat jag kämpade mot det orättvist hårda motståndet däruppe. Fascist pigs. Tanken på att göra om klätterturen var inte tilltalande.

För övrigt är inslaget med att spreja schabloner med påtagliga inslag av Banksys estetik riktigt kul.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Infamous Creed

Jag har suttit lite med Infamous: Second Son för PS4 och tycker väl hittills att det är ett ganska lyckat svar på frågan som alla de stora spelbolagens kostymnissar ställer till de kreativa avdelningarna: ”Okej, vi vill också ha ett Assassins Creed, vad kan ni göra åt det? Och hur snabbt?”

ISS inleds dramatiskt i en indianstam norr om Seattle och fortsätter inne i stan. En fascistisk polisstat har upprättats som försvar mot de ”bioterrorister” (läs: superhjältar/skurkar) som dykt upp i allt större mängd, varav vår hjälte är en.

Som X-men ungefär, alltså.

För tillfället håller jag på och listar ut hur man ska hantera snutens specialstyrkor, efter att ha lärt mig någorlunda hantera de superkrafter som droppar in med en avsevärd hastighet och som kompletterar de AC-liknande utflykterna uppför husväggar och över hustak.

Ett mått på hur bra ett spel är, är hur länge det tar innan man ställer om till irl om någon skulle fråga något eller om mobilen ringer. I det här fallet tar det nästan en sekund av temporal förvirring innan man har lämnat Seattle och fattar var man egentligen befinner sig. Ett gott betyg.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Betatestosteron

Det var förväntat men ändå snopet att försöka logga in till Final Fantasy XIV: A Realm Reborn igår. Efter en helg i beta 2-fasen hade jag kommit in i det ordentligt.

Jag vet inte vad jag tänkte egentligen: kanske Square Enix hade glömt att dra ur sladden efter fas 2, så att allting fortfarande var öppet?

Nåja. Lite sockersjuk blir jag av den japanska traditionen att göra kvinnliga karaktärer till skolbrudar som hoppar på platsen och klappar händerna utropande Tiiiihihihi…

Men jag inväntar ändå det officiella öppnandet.

Early access är från den 11 april. Alla välkomna den 14:e. Tiiiihihi.

Men nej.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

I am no longer marked as idle

Så jag tänkte att jag skulle öva upp entusiasmen igen, efter att ha surnat till på hela onlinetraditionen av skäl jag inte orkar tjata om här men som tidigare har klarlagts.

Jag valde Neverwinter Online av olika skäl. Dels bygger det på den hederliga D&D-tradition som gav oss digitala spelare Baldur’s Gate 2 med flera excellenta rollspel och dels är det f2p med möjligheter att köpa tid för riktiga pengar – vilket förmodligen är hur de allra flesta onlinespel kommer att se ut framöver (och jag vet – Elder Scrolls Online, men alla fattar ju att prenumerationsprincipen inte kommer att hålla mer än tre månader).

Vid det här laget börjar jag tröttna på Neverwinters dailies och jag har de vanliga problemen med snorungar som kloggar upp chatten med dumheter. men vad jag framför allt iakttar är de djävulskt listiga säljstrategier som devs:en skriver in i spelet.

En av de enklaste: under en vecka antecknade jag varje spelare som enligt syst.admin lyckades få den mest åtråvärda artefakten genom att betala riktiga pengar för att köpa nycklar för att låsa upp de Epic-kistor som gödslas med var man än tar vägen.

En snubbe som går under namnet HeadShot har under den senaste månaden lyckats kamma hem 18 Thayan Book of the Dead Artifacts och mer än dubbelt så många skalbaggs-mounts. Om jag räknar mina egna investeringar i nycklar till de lådor där skiten påstås ligga, så måste HeadShot ha investerat cirka 135 000 spänn för att få det han har fått.

En rimligare förklaring är att HeadShot och de allra flesta andra lyckliga vinnarna är dev-bots, som får oss att tro att vi har en rimlig chans. Ungefär som de där snubbarna på Drottninggatan som alltid lyckas lista ut under vilken kopp bollen ligger.

Buyer beware!

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

Skrivet av "Susanne Möller, 21:49, 15 april 2014. " Jag anar en konspiration, finns ens Susanne Möller? Du är förlåten Jonas men du får inte tro att jag är någon ESO fanboy som hoppar på folk som skriver något annat än hyllningar över projektet; jag är snarare tveksam till anti-fölk som inte kan låta bli att skriva att de aldrig kommer ens överväga att testa ett spel för att det har avgift. Jag väljer ändå att tro att det kommer bli bra och att det kanske, bara kanske, blir ett spel med något vuxnare publik där man inte kallas "noob" för att man inte är level 800. Single-player upplevelsen ska tydligen vara väldigt bra och man behöver alltså inte raida i 12 timmar sträck för att att känna sig lyckad.

Patrik, 08:45, 16 april 2014. Anmäl

Patrik: Med risk att göra dig besviken - och mig - så är jag alltså inte Susanne, ok? Dåligt självförtroende kanske, men jag anar att det inte är mig du ville ha tillbaka. Mer om EO här ovan.

Susanne Möller, 21:49, 15 april 2014. Anmäl

Underbart att ha dig tillbaka! Ser fram emot Elder scrolls vilket blir en anledning att önska sig en PS4:a vid 33 års ålder men är lite besviken över alla som säger att det kostar för mycket. Samtidigt som de lägger sammanlagt miljarder på candy crush liv. Bara för att ett bolag är ärligt med vad någonting kostar up-front så att säga. Men helt absurt att under en artikel om allt vad elder scrolls gör för att skjuta liv i en genre har klagomål om att det kostar en hundring i månaden från folk som rimligen lägger mer än så på red bull i veckan.

Patrik, 14:42, 14 april 2014. Anmäl

Kassandrakomplexet igen

Lyssna nu barn: Kassandra var den sköna dottern till kung Priamus i Troja som blev offer för den stalkande guden Apollon, som inte tog ett nej för ett nej. Som straff fick hon förmågan att se in i framtiden men samtidigt förbannelsen att ingen skulle tro henne.

Hon kom naturligtvis att betraktas som galen.

Precis som jag, om man räknar bort det där med skönhet och gudar.

Ideligen har jag ju tjatat om hur saker jag har skrivit uppenbaras som sanningar flera år efter det att jag skrivit dem, fast av andra skribenter. Mina kolleger säger att det beror på att jag skriver för dåligt och det är möjligt att de har rätt.

Dessutom är jag en död, vit kränkt man så jag är liksom defekt redan i starten.

Hur det än är med den saken så dyker nu ytterligare en sån där sak upp. För sådär fem år sedan skrev jag om hur högpresterande guildleaders i till exempel World of Warcraft och andra mer kvalificerade mmo:s eftersöktes av företag som sökte personer med ledaregenskaper och förmåga att samordna kaotiska organisationer.

Nu ser jag hur forskare på KTH har kommit fram till samma sak och det är ju kul. Jag grunnar på att föreslå en fast löpsedelsvinjett på temat ”Forskare visar att Jonas Thente hade rätt, igen”, men jag misstänker att mitt förslag skulle mötas med motfrågan ”och du heter?”

Kassandrakomplexet känns tungt att bära.

Fast tyngre har nog den där forskargruppen på Karolinska som då och då brukar vilja leda i bevis att datorspelen är ansvariga för de tusentals massmord vi varje vecka tvingas bevittna, utförda av GTA-spelare som blandat samman spel och verklighet.

 

Dela med dina vänner

  • 2
  • 0
  • 0
  • 0

Steam vill att du sjukskriver dig.

Som alla riktiga spelare begriper så har jag varit upptagen med bland annat GTA V, TW Rome II, Beyond: Two Souls och Subway Surf.
Så jag känner att jag inte behöver be om ursäkt för bristande uppdatering.

Jag vill ändå rikta uppmärksamheten mot den förgörande artillerield som Steam lösgör i form av klassikerutgivningar av spel som fungerar på vars och ens maskin. Fan ta dem.

Men det finns några måsten.

I Have No Mouth, and I Must Scream är uppskattningsvis miljarder år gammalt med nutida tideräkning, men baserar sig på sf-maestron Harlan Ellisons novell med samma namn och är ett renodlat äventyrsspel som har varit rätt svårt att hitta hittills.

Anachronox är det spel som Philip K Dick hade gjort under inflytande av drinkar mixade av Max Ernst och Charlie Chaplin. Ett obeskrivligt bisarrt äventyr som ändå har stadga.

Omikron, eller som det hette på somliga ställen, The Nomad Soul. Ah…ok…ok… det här är ett spel jag körde igenom 1999 när det kom och jag försöker stävja driften att göra om bedriften. Quantic Dream har gjort det, och de gick vidare till det ganska vissna Fahrenheit, det fantastiska Heavy Rain och nu senast Beyond: Two Souls.

David Bowie är med i Omikron. Han berättade att han blev tillfrågad om han ville göra soundtracket till spelet, men svarade att fuck no: antingen är jag med i hela processen eller inte alls. Så nu spelar han motståndsledare, och såvitt jag minns finns det fyra partier där spelet förvandlas till rockvideo med Bowie, Reeves Gabrels och Iman.

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Trip: Point taken. Och på senare år har alltfler röster höjts mot Steam för att företagets dominans riskerar att leda till en monopolistisk hegemoni. Jag lovar att ta dina synpunkter till hjärtat och fördela gracerna på ett bättre sätt.

Jonas Thente, 18:02, 27 oktober 2013. Anmäl

Heresy: vänta nu .. Skrev jag verkligen "fastna i" eller skrev jag "upptagen av"? Betta på. Prispengarna går till allmänna adhd-fonden.

Jonas Thente, 17:54, 27 oktober 2013. Anmäl

Hur man kan fastna framför Rome 2 är en gåta. Maken till opolerat spel får man leta efter. Klart det sämsta i TW-serien. Både i absoluta mått och relaterat till samtiden.

HeresyX, 17:55, 25 oktober 2013. Anmäl

@Jonas: Jo, GOG har nämnts, men det finns en tendens att alltid lyfta fram Steam runtom på näter, även om det finns alternativ. GOG gick i bräschen för att öppna marknaden för retrospel och borde enbart på grund av det förtjänas att nämnas tillsammans med Steam som inköpsställe, imho. Det sagt så gillar jag att ni då och då lyfter fram äldre spel som förtjänar uppmärksamhet. :)

Tripper, 15:46, 25 oktober 2013. Anmäl

Tripper: Jomen gog.com har vederbörligen hyllats på den här bloggen - framför allt i samband med "Farscape".

Jonas Thente, 12:28, 25 oktober 2013. Anmäl

Det är synd att det alltid är Steam som ska få all uppmärksamhet, speciellt när det gäller nysläpp på äldre spel. GOG.com specialiserar sig på gamla spel, klassiker som mer obskyra och de har också samtliga spel Jonas nämner, de flesta billigare än Steam då man betalar med dollar. Deras spel är också helt DRM-fria, tack och lov. @Viktor: GOG har alla Ultimaspelen, bara så att du vet. ;-)

Tripper, 11:21, 25 oktober 2013. Anmäl

Släpper de någonsin master of magig är mitt yrkesliv över.

Kaffepaus, 08:34, 25 oktober 2013. Anmäl

Ett spel som gärna kunde återupplivas är Ultima, t.ex. nr VI, som är ett äventyrsspel som bl a baseras spelarens svar på frågor hur denne skulle förhålla sig till sina medmänniskor i olika m e m svåra situationer. Grafiken är förstås mycket enkel men spelet är spännande och intelligent utformat.

Victor A, 11:50, 24 oktober 2013. Anmäl