Krigsspel bra för freden?

På twitter idag snubblade jag över följande 140 tecken:
Min lärares teori: Dataspel har minskat möjligheten att skicka ut unga män i krig. De vet vad som skulle vänta. Tack för den moderna freden!

Tänk om det är så. Att spelen som låter oss ana smaken på krigets vedervärdigheter gör att man helt enkelt blir opeppad på att smaka på de verkliga vedervärdigheter som är krig och därför inte siktar på att bli soldat.

Nu har vi ju inte fred. Tyvärr. Det är ju surt.

Vi hör ju ganska ofta att krigsspelen blivit så verkliga. Och jag vet inte hur många gånger det refererats till avsnittet i Call of Duty Modern Warfare 2, ni vet i flyghangaren där man måste ge sitt tysta bifall till skottlossning mot oskyldiga för att inte avslöjas som infiltratör av terroristgruppen. Jorå – visst utmanar krigsspelen känslan i vår maggrop. Lite lätt. Eller… Not really?!

Visst reagerade jag på att tvingas göra något som inte överensstämde med den moraliska kompass som jag fått i spelet (eller min egen för den delen, fast om jag följt min egen så hade jag nog inte dunkat in en ansökan till CIA för att bli agent). Men det är fortfarande inte så att det sög till av obehag och varje del av mig skrek NEEEEJ.
Det kändes mer… lite nesligt.
Och lite som en välskyltad passage som stoppats in för att få folk att höja på ögonbrynen, kanske prata lite om, men inte för att på allvar visa på vidrigheten i krig. Ett spel måste ju nämligen vara underhållande först och främst – och med underhållning så passar inga maggropssugande handlingar in. Eller?

Jag tror inte att krigsspelen kommer kunna visa till vidrigheten i krig. Har väldigt svårt att se att någon spelutvecklare skulle våga ta i konfliktvidrigheter som till exempel systematiska våldtäkter av kvinnor i krigszoner. Jag tror ingen skulle våga göra ett spel om vidrigheten i det på samma sätt som tillexempel den brittiska kortfilmen/kampanjen Unwatchable vågar.

Jag har egentligen ingen större poäng i detta, mer än att vi absolut kan uppröras av hur realistiska krigsspelen blivit rent grafiskt, men att jag tror vi lurar oss grundligt om vi inbillar oss att ett spel, designat som underhållning, kan leverera krigets fasor till vår trygga vrå.