Misc

Det har varit lite stim och stoj idag, allt för nyheten att Beatles kommer som Rock Band-band. Typ. Ett sätt för Beatles skivbolag att nå yngre kan man tänka – och ett sätt för Rock Band att nå en äldre publik. Jag klagar inte. Det är väl roligt för alla inblandade. Kanske är jag inte hyperexalterad, ska sanningen fram så har jag inte dammat av GH-guran på länge och jag känner inget sug efter att göra det heller – har lite granna tröttnat. Men det kanske är en sån grej som går i vågor? Att jag blir peppad igen om ett tag, så är det med vissa spel.

Idag har undertecknad varit i skrapan. Och där mötte jag i vanlig ordning den gode Thente med vilken jag språkade glatt. Han, den rackaren, började prata om vidunderligheten med Fallout. Och vi kollade på Gametrailers retrospective om serien. (Ni har väl inte missat att där finns massa grymma retrospectives?). Varpå jag såg hunden, den dumma jycken som bekymmerslöst bladar in i skottlinjen, och fick lite hjärtsnörp.
Jag är ju hundvän av stora mått, men hörrni: Vilken bra idé det är med hundar i spel. Ja, inte bara i Nintendogs (Rest in peace beagelvalpen Zelda i min Nintendo DS).
Tillbaka till vad jag ville säga om Fallout. Det är ju ett sjukt pepp på Fallout 3. Jonas berättade om blog och slowmotion, jag fick rysningar och mös – de stackare som gick förb utanför måste tro att vi var konstiga.

Jaja. Nu ligger jag i soffan och ska snart titta på ett avsnitt av True Blood. Ska göra lite te innan och plocka fram en påse med kolasnören. Eftersom att det blivit helt skitkallt på ingen tid alls så ska jag nog ta täcket från min säng till soffan också.

Medan tevattnet kokar upp på spisen så kan jag bara säga att Beatles må vara en frän nyhet, men att det är minst sagt intressant att ett nytt Riddick är på väg. Jag blev visserligen extremt åksjuk av Chronicles of Riddick: Esacpe from Butcher Bay, men fy bubblan vad det var bra!!

Ok. Mot vampyrfyllda södern.

Annons:

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

Fallout 3 var inte ett Fallout spel. Det var mer som The Elder Scrolls: Fallout. Eller något. Jag är en hängiven fan vad Fallout serien och Fallout 3 är snyggt och välgjort på alla sätt och vis, men det är inte ett Fallout spel.

Bäver, för bövelen!, 10:20, 4 november 2008. Anmäl

Vem bryr sig om Beatles när AC/DC har fått en egen skiva till Rockband? :)

Anders Eriksson, 15:00, 2 november 2008. Anmäl

Tack för retrospective-länken! Den förstörde min kväll med tillbakablickar på Fallout och Metroid. Ska se om jag hinner med Zelda också :)

frebro, 21:48, 30 oktober 2008. Anmäl

FIRST!!!???

Ja. Det här med att vara först. Jag kom att tänka på det i går när det i min mailbox damp ner ett mail från Blizzards utsända (PR på Vivendi alltså). I mailet, som var utskickat till oss som fått betanycklar, stod det att man inte får recensera betan. Vilket är självklart. Och att recensioner får påbörjas den stund servrarna går live. Check. Inga konstigheter.
Det konstigaste är att ett sånt mail ska behöva skickas ut. Om man ser det krasst: Ingen skulle få för sig att recensera en film som inte är färdigklippt, ingen skulle recensera en skiva som inte var färdigmixad – men bevisligen så finns det anledning att skicka ut ett sånt mail om ett spel.
Jag anar att det är knutet till att det av någon anledning är viktigast att vara först när man pratar om spelrecensioner.
Är det egentligen så viktigt att vara först nu för tiden?
Jag minns när man köpte Edge, och det var deras betyg och deras recensioner som betydde nått – det var där jag läste det först. Men ju mer online/nätverk spelen blev, ju mer patchningar och ju mer uppdateringar – desto mindre betydde recensionernas först-het. Nu väntar jag hellre ett tag och kollar in en reviderad recension, ink allt det där extra som fixades efter spelet släpptes.
Och vad gäller recensioner på just mmo:er så är det nästintill omöjligt att bedöma något annat än potential innan man grindat runt i den av andra spelare bebodda spelvärlden.
En annan grej är ju att man nu har skaffat sig skribenter och kritiker som man tycker extra bra om, eller alltid tycker tvärt om som – vilkas recensioner man alltid läser, även om det inte är FIRST!!!11oneone!

Aja. Det är egentligen inte så viktigt. Bara lite korta tankar om hur jag tycker det här med vilda webben har förändrat spel och hur man bedömer dem.
Nu måste jag ånga tillbaka till min legovärld.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-5 av 5

Det är ju attraktivt att vara först, helt klart. Vill minnas att det blev en stor diskussion när IGN gick ut med recensionen av GTA IV en dag innan konkurrenterna. Och Edge... Brukade vänta tills jag läst deras omdöme innan jag köpte spel, men det var länge sedan de var på topp, tycker jag. Eurogamer var bra ett tag, men nu delar de ut högsta betyg hit och dit (Gamereactor ska vi inte ens prata om, de verkar vara ett gäng killar från högstadiet). Var är er recension av Fallout 3, när vi ändå är inne på ämnet?

David (Webbsida), 15:42, 4 november 2008. Anmäl

En annan sak slog mig. Är det inte tänkbart att det i alla fall med de stora grejerna är ännu viktigare att vara först på nätet, där det kan handla om timmar och minuter. Om en tidning är senare än en annan med en nyhet, kan man alltid skylla på pressläggningen, men på nätet kan du alltid publicera omedelbart. Det finns ingen ursäkt för att vara efter om man redan hade informationen.

Daniel (Webbsida), 14:16, 30 oktober 2008. Anmäl

Skillnaden mellan att vara först och vänta kan vara monumental. <br/>Minns Foxs network som i sin iver och republikanska anda proklamerade att George Bush vunnit valet trots att han inte gjort det. De andra bolagen hakade på och Al Gore gav upp slaget. <br/>Inte direkt spelkopplat men den som ropar först (och tillräckligt högst) sätter ofta tonen. Alla är inte lika eftertänksamma som fröken Möller.

P, 13:12, 30 oktober 2008. Anmäl

Haha. Det här får mig att tänka på Gamereactor. Tror mailet kan vara riktat till dem...

Christoffer, 09:25, 30 oktober 2008. Anmäl

Att verkligen vara först-först är kanske inte lika viktigt som på tidningstiden, men visst spelar det roll fortfarande. Ponera att en sajt konsekvent får upp sina recensioner på de populäraste spelen en till två veckor efter konkurrenterna. Nog måste det påverka besökssiffrorna en del ändå?

Daniel (Webbsida), 15:28, 29 oktober 2008. Anmäl

Klurig kommentar

Ramlade över en nyhet och läste kommentaren till nyheten. Skrockade lite för mig själv och tänkte att jag skulle dela med mig. Se här.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

Åh, Eskilstuna-kuriren är man uppväxt med! Fast det var ju Strängnäs-tidningen _med_ Eskilstuna-kuriren då... =)

Daniel, 22:26, 28 oktober 2008. Anmäl

Eftersom du inte enbart är spelkritiker utan väldigt inflytelserik inom ditt yrkesrelaterade område undrar jag vad du tycker om IPRED?

Danne, 21:56, 28 oktober 2008. Anmäl

Snart kommer Suzanne Müller att upptäcka chucknoris-skämten med.

Johan, 13:54, 28 oktober 2008. Anmäl

Handikappsanpassat?

Efter att under gårdagen behövt hundikappsanpassa mitt hem (nåja – flytta iväg det som jyckens kragen kunde fastna i) så slog mig tanken återigen, hur väl handikappsanpassade är våra spel?

Det är som sagt ingen ny tanke utan det har bubblats runt om länge, jag tänkte skriva om det i början av september när jag trillade över en mycket intressant post hos dwarf priest. Men så föll det i glömska till förmån för något annat trams skulle jag tro. (Jag vet att posten är lååång – men det är läsvärd till sista bokstaven).
Dvärgprästposten handlar främst om Blizzard och WoW, och hur lättillgängligt spelet är för spelare med olika typer av handikapp.
Men hur är det med andra spel? Hur anpassade är de för att kunna spelas av alla. Och hur långt ska utvecklarna gå för att göra det möjligt för alla spelare att kunna spela ett spel?
En gästkrönikör på Wired skriver om sitt handikapp (CP) och hur han får välja bort vissa typer av spel – men kicks ass på andra.
Vidare på gamasutra (dwarf priest hade länkat) finns en ytterligare intressant och reflekterande text om tillgänglighet i spel för handikappade. Med fokus på US förvisso. Men jag inbillar mig att handikapp är universella – och spelindustrins tankar och förhållningssätt kanske inte skiljer sig från land till land, eller gör de det?

Det finns en organisation för spelare med olika former av handikapp, Ablegamers, som man kan kolla in här för att få lite köttas på benen.

Eftersom jag är lyckligt lottad och inte har några handikapp som ställer till det för mig när jag spelar så är det svårt att sätta sig in i hur det är att ta sig an ett spel om man har ett handikapp. Hur är det att spela ”Bioshock” om man är döv? Hur gör man om man vill spela Guitar Hero men saknar kontrollen över sin ena arm? Hur upplever man det som handikappad att gå in i en spelaffär och välja spel när man inte vet om spelet i fråga kommer att lira med ens handikapp?
Om jag får fantisera fritt (vilket jag tänker göra eftersom ingen är i mitt kök, där jag sitter, för att stoppa mig) så kan jag tänka mig att det är rätt frustrerande och irriterande.

Vad tycker ni? Borde spelindustrin ta ett större ansvar och tillgodose behoven för de handikappade spelarna, eller gör industrin nog för den minoritet som de utgör?

/discuss och berätta om erfarenheter.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (11)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 11

Som gamer och funktionshindrad, även om jag inte vill se mig som det så kan jag tala om hur jag har det. Mitt handikapp sitter i att mina händer inte funkar som de ska riktigt. Nintendos kontroller, förrutom till NES har jag alltid haft svårt för, särskilt Wii, det funkar men det är inte lätt. Å andra sidan har tv-spel aldrig lockat mig särskilt. Men både PS-kontrollen och min Xbox 360 kontroll funkar utan några större bekymmer. Man får ta det för vad det är, jag kommer aldrig kunna lira Guitar Hero, men det gör mig inte så mycket. Jag vet folk som spelat WoW med en arm och en halv, går tydligen skitbra. <br/>Jag tycker inte speltillverkarna ska ägna sig allt för mycket att ta fram speciella handkontroller, jag skulle ivarje fall aldrig köpa en, låt mig ha min kontroll ifred! <br/>Skulle kunna skriva massor mer om det här men en annan gång kanske. Eller kontakta på mail så kanske jag svarar.

Ratzattack, 16:12, 30 oktober 2008. Anmäl

Jag skulle vilja säga att det inte är spelutvecklarna främst som bör anpassa sina skapelser eftersom de har som mål att nå ut till så många som möjligt. Snarare borde forskningen gå mot att skapa verktyg för den funktionshindrade så de kan åtnjuta samma spel och under samma förutsättningar som andra. Styrenhet med hjälp av blicken som någon nämnde är ett bra exempel. <br/>Jämför till exempel fordonsindustrin, det finns få bilar som tillverkas enbart för funktionshindrade men det finns tillbehör som gör att de kan användas, så som en lyftkran för rullstolen upp till förarsätet. <br/>Så kallade skräddarsydda spel kommer nå ut till en klar minoritet spelare och kommer ha en motsvarande budget, vilket inte gynnar någon.

P, 16:06, 29 oktober 2008. Anmäl

Intressant post. Att anpassa spel för alla olika funktionshinder (observera funktionshinder INTE handikapp) är nog inte så lätt. Kan tänka mig att ganska få utvecklare har kunskap om denna problematik. <br/>På samma gång ska spelen vara balanserade? Kan man få fördelar av de hjälpmedel ett funktionshinder kan erbjuda? vem vet? Intressant ämne i alla fall.

Jacob, 11:47, 29 oktober 2008. Anmäl

Olika spel fungerar olika bra för olika människor. Punkt. Själv är jag inte särskilt snabb i fingrarna, så då går vissa spel bort. Spring och skjut spel roar mig inte. <br/>Bilspel går däremot bra, guitarr hero har jag inte prövat men de första nivåerna bör gå bra. <br/>Nintendo Wii är frustrerande för rörelsehindrade, skulle jag tro, men utvecklar spelandet för oss andra. <br/>Man får helt enkelt väga vinst mot förlust. Vad som däremot behövs är en utveckling av spelmarknaden där man hittar fler konsumentgrupper som gillar andra spel. Titta bara på vad som hände när The Sims lanserades. <br/>Då skulle det nog finnas mer för handikappade också. Kanske behöver också dessa prata med varandra och börja tipsa om vilka spel som fungerar med ett visst handikapp (annat än de självklara, som att Guitarr Hero inte är att tänka på med bara en arm).

Markus (Webbsida), 07:58, 29 oktober 2008. Anmäl

At tala av egen erfarenhet. Om man inte är en rullstolsburen CP, så hjälper det en hel det med gamepad vid fps, minns själv att oblivion gick smooth till när man väl bytte till det. Gammaldags rollspel skulle kunna vara handikapps anpassade. turn.based systems kan mycket väl funka. Fler options med ljudindikationer för blinda samma med text för döva. Om allt inte handlade om snabba reaktioner skulle spelvärllden inte vara så snäv och man som blind inte behövde bara spla klassiska äväntyrsspel, med egentillverkade moddar( på tal om wired fanns det en artikel om en blind kille som spelade figthingspel på en hög nivå.) Kan man inte hitta en spel så att även handikappade kan ägna sig åt e-sport i framtiden. Paraolympics finns ju

M-R-A, 19:52, 28 oktober 2008. Anmäl

Om du vill veta hur det är att spela bioshock om man är döv, varför inte bara slå av ljudet? <br/>Få en förståelse för hur väldigt synsvaga har det, ta på dig solglasögon och dämpa belysningen i ett rum. <br/>Motoriska svårigheter? Dra på dig ett par tjocka handskar och försök plinka loss på ASDW efter det. <br/>Det går så klart inte att till fullo förstå en funktionsnedsättning om man inte har den själv men det går som spelutvecklare att med väldigt enkla medel i alla fall försöka skapa sig en förståelse för det.

Mathias Nordvall, 17:29, 28 oktober 2008. Anmäl

Något som slår mig när jag läser inlägget är det där klassiska: hur mycket vi och dem ska vi tänka egentligen? Spel fungerar olika bra för olika personer. Så är det. Om vi tar ett icke-funktionsnedsatt exempel så är raidandet i WoW en sak som till sin natur är exkluderande. Långt ifrån alla som spelar WoW har möjlighet att ägna den tiden åt sitt spelande. Är det då fel av Blizz att inte fixa ett raidande som är inkluderande? Enligt mig är det helt rätt att låta vissa delar av spelet vara anpassat för de människor som har det utrymmet i sitt liv som krävs för det. <br/>Spelproducenterna tar sitt ansvar för sin publik genom att producera flera olika sorters spel. Olika människor njuter av olika sorters spel. <br/>Men då det kommer till spelstyrning så är det inte svårt att tänka sig en bättre spridning på lösningar. Men det är kanske snarare en fråga för Logitech än för Blizzard?

Micke, 15:33, 28 oktober 2008. Anmäl

Jag tror snarare på utvecklandet av verktyg för att låta förståndshandikappade gamers spela de spel som produceras idag. Att utveckla spel till speciella grupper är inte något bra alternativ har de "tjejspel" eller "barnspel" som producerats visat gång på gång. Resultatet är oftast väldigt pinsama skapelser fulla av fördommar och usel spelmotor. För att inte tala om att man fortfarande då exkluderar dessa gamers från vanliga spel.

Micael, 14:57, 28 oktober 2008. Anmäl

Jag tror snarare det handlar om att utveckla verktyg för att funktionshindrade ska kunna spela de spel som finns på marknaden än att skapa speciella spel för dem. Som vi sett på "tjejspel" och även i viss mån barnspel så är spel utvecklade för enskillda grupper oftast betydligt sämre och underutvecklade än huvuddelen traditionella spel.

Micael, 14:45, 28 oktober 2008. Anmäl

Hade en kursare som jobbade på ett företag som tillverkade en styrningsanordning för datorer som kontrollerades enbart med blicken. Gav tydligen en helvetes fördel i vissa fps:er... :-)

ranarama, 13:02, 28 oktober 2008. Anmäl

Det var planerat spel

Helgen var planerad spel. Och softande i soffan eftersom man fick en timme i present av Fröken Ur (eller vem det nu är som har mandat att dela ut timmar).
Men den planen gick i stöpet strax efter kvällsmaten i fredags då hunden fick magomvridning och vi fick susa in till djursjukhuset för stor operation. Så istället för mysigt spelande så har det varit oro och ofokus.


Men lite har blivit gjort. Jag har dött zombiedöden ett par gånger och blivit 66. Det sistnämnda var trevligast, det första roligast. Jag tycker att även om det är smått tidsödande med invasionen av odöda, eh.. zombies menar jag, är ett sjukt roligt event. Väl genomfört och klockrent mystiskt till en början. Orgrimmar ser ut som ett slagfält med plockepinn-ben liggande huller om buller. Shattrat är en warzone. Och nu är infektionen nere på en minut i spridning, alla healers som innan kunde cleansa är borttagna.
Det kommer att bli tufft för framerate:en i kväll. Svettiga datorer runt om i världen.

Nåväl. Det är inte kväller än. Och det är mycket att göra innan det är kväller. Så jag lämnar er med två länkar.
Den första är en mycket intressant ledare från gamesindustry.biz som visserligen är mer intressant om man råkar bo i London. Men som håller även utanför de brittiska gränserna. Skribenten Rob Fahey pushar poängen om att spelindustrin är bra på att vara interaktiv, men sämst på att interagera med sina konsumenter. På sätt och vis håller jag med honom, samtidigt så tycker jag att många utvecklare idag har örat mot marken och lyssnar på sin fanbase.
Läs här!

Den andra länken får stå för sig själv känner jag. Kotaku säger vad jag tycker.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (7)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-7 av 7

Ja, jag tror definitivt att den svenska kulturen over lag ar mycket influerad av "hip 2b square", samtidigt som den engelska kulturen ar mer traditionell. Svenskar far vara "barnsliga" och individuella pa ett helt annat och accepterat satt, aven i yrkeslivet och skolan. Det satter sin pragel antar jag.. Det var ingen event, i alla fall inte pa min lokala shop, sa jag far snallt sitta och vanta pa posten.

Slyndrrich, 11:51, 28 oktober 2008. Anmäl

Jag är på Vek'nilash! Trivs bra där jag! <br/>Hahaha... najnaj, min hunter är hyllplacerad, även om hon har en plats i mitt hjärta som första 70 och första raidis och så vidare. Detta är min tredje "på riktigt" char. Hunnit dra upp en palla också. <br/>Slyndrrich: Detta är mkt intressant. Undra varför svenne-nördar inte är lika nördiga som tysk-nördar el brittnördar. Är det för att det är lite hip 2 b square här i svedala månne? Är det töntigt att vara nörd i England? <br/>Var det föresten något event kring WotLK?

Susanne, 10:30, 28 oktober 2008. Anmäl

Level 66? Det är inte samma hunter som du spelade 2007 eller? :-D

Fredrik, 09:43, 28 oktober 2008. Anmäl

Senast igår gick jag in i min lokala game-butik för att fråga om de hade någon event inför wotlk, och möjligtvis skulle ha öppet vid midnatt. Jag möttes av stora ögon och öppna käftar hos personalen som såg helt chockade ut över att en kontorsklädd tjej skulle komma med sådana frågor, och de rent av skrek ut sin förtjusning och förvåning. Skrämmande..! När jag bodde i Frankrike i vår lilla engelsktalande "koloni" så kunde man lätt urskilja de svenska nördarna - generellt sett så rakade de sig, tvättade sig och klädde sig inte i t-shirts med fantasytryck ;) För övrigt så är engelsmännen inte värst, tyskarna slår engelsmännen med hästlängder när det gäller hardcore nörd-stil och traditionellt navelskådande spelkultur.

Slyndrrich, 19:11, 27 oktober 2008. Anmäl

Spelkulturen ser annorlunda ut beroende på var man befinner sig. Här i England är den traditionella nördkulturen relativt stark, jämfört med den mer "moderna" och liberala nördkulturen i Sverige. Det är på väg att bli bättre här, men inte på långa vägar så snabbt som i Sverige.

Slyndrrich, 19:01, 27 oktober 2008. Anmäl

Zombie-eventet är jävligt irriterande. Enbart. Måste vara en fjortis som har hittat på det. Suck.

degbunke (Webbsida), 13:45, 27 oktober 2008. Anmäl

Spelar du fortfarande på Vek'nilash? Minns att du skrev om att SK (som jag vart med i!) hade tagit world first nån gång och att du var på samma server.

A, 13:32, 27 oktober 2008. Anmäl

Fancy pancy gurka

Ok. Eurogamer rapporterar att Logitech har gått bananas och gjort en helt galen gitarr till Guitar Hero World Tour. Den är exklusiv deluxe, fancy, pancy och om man kollar på bilderna så är det även en sån grej man tänker ”ååå det vore rätt kaxigt och hundra procent onödigt att ha en sådan, ska jag köpa eller ej?”.

Jag kommer inte köpa. Den köstar 250 dollar och är säkert värt varje peng – men hur många olika tillbehör behöver jag egentligen till mina spel? I mitt fall är det nästan alltid mycket habegär och lite användning. 

Sen finns det undantag som denna. Dessa. Eller Sackboy. Som självklart är av högsta vikt för mitt välbefinnande att ha… host. 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-4 av 4

Jag tycker inte att det är något fel på Guitar Hero. Var länge väldigt skeptisk till konceptet, tills jag fick pröva själv och upptäckte att det var rätt skoj det där. Tanken med Guitar Hero är väl att få spelaren att känna sig som en rockstjärna, snarare än att lära en hur man spelar gitarr på riktigt, som jag betvivlar att det finns någon större marknad för. Det är långt ifrån alla som besitter den musikaliska talagen och tålamodet för att lära sig spela gitarr - det kräver gissningsvis (svårt att bedöma eftersom man själv helt saknar den musikaliska talangen) mycket mer koordination och känsla för rytm. Vill man spela gitarr på riktigt kan man väl lika gärna investera i en riktigt gitarr och börja plinka. Själv tycker shooters är rätt löjliga (skämt åsido) :-)

Mikael, 22:11, 27 oktober 2008. Anmäl

Jag gillar spel men jag måste säga att guitar hero är ett rätt löjligt spel. Däremot håller jag med Vidde.. hade det funnits ett spel som verkligen lärde spelaren att spela gitarr då hade det varit kanon. Samma med piano och andra instrument. Varför måste allt vara fejk för.. i det här fallet är ju verkligheten bättre... och vill jag spela golf eller bowling gör jag hellre det på riktigt än att vifta plastiga Wii kontroller. Dessa områden kommer att bli intressanta för spelmarknaden (det är det ju redan men det förstår jag inte) när virtual reality slår igenom. Annars föredrar jag spel som är spel och inte finns i någon annan form. Vem kan tex kopiera Halo eller halflife eller civilisation med något annat.. men att spela bowling på wii är ju tio gånger sämre än verkligheten.

Erik, 11:40, 26 oktober 2008. Anmäl

den var ju grym! Men kan de inte göra ett spel som man faktiskt lär sig att spela riktig cool elgitarr genom? Jag skulle vara högst intresserad.

Vidde (Webbsida), 06:12, 26 oktober 2008. Anmäl

Jag kommer ihåg när spel med tillbehör var osäljbara. Ta golfklubban till Megadrive t ex. Känsligare än Wii-kontrollerna som jag minns det men vem ville punga ut med flera hundra extra bara för att få en specialkontroll. <br/>Idag har kidsen växt upp och kan lägga pengarna på sånt utan att föräldrarna kan protestera...

Thomas (Webbsida), 16:01, 24 oktober 2008. Anmäl

I walked with a zombie

Eller snarare – I walked as a zombie. När jag i går afton loggade in på min gamla trollhuntard för att inse att hunter hamnar på hyllan efter patchen (jag orkar inte ens klutta ut alla 300 spells, traps, aspects och shite – än mindre lära mig dem) så träffade jag en av de dansande druiderna, som var lika opeppad som jag att ordna upp interface och placera knappar.
I brist på festligheter att göra så pep vi till Shattrat för att träffa lite zombies. Dom hänger ju runt om i Azeroth och Outland nuförtiden. Eftersom jag då inte läst mer om zombiesarna än att de skulle finnas, så visste jag inte redigt vad jag hade att vänta när debuffens tio minuter sakta försvann. Men, nyfikenheten blev större än rädslan över vad som komma skulle… Jag blev en zombie. Hett. Och mycket roligt. Braiiiins. Det var roligt att damma runt, se lite rött och springa efter oskyldiga rackare.
Tyvärr så tog det ett hastigt slut när jag glömde att läsa ordentligt på den sista spellen jag använde och jag sprängdes i en massa köttiga bitar över druidkompis och annat löst folk som råkade passera. Förlåt.
Råkul grej av Blizzard att slänga in i spelet, eftersom folk börjar klättra lite på väggarna i väntan på den 13:de. (Klättra på väggarna när de inte lolspelar igenom ZA på en pisskvart). Och ännu bättre blev eventet när det bekräftades att zombiesarna är kopplade av Lich Kungen.
”The plagued tendrils of the Lich King lurk close.” – Argent Dawn.
Det ska bli en spännande helg i Azeroth och Outland – det hör jag det. Synd bara att jag kommer ha svårt att hålla mig ifrån Dead Space, som kittlar lovande.

Jag tror ifs att zombies vinner över skumma monster med knäppa leder (mjo – zombies har väl visserligen också knäppa leder) om man bara ska ha en monstertävling.
En mkt mkt bra zombielåt för att fira zombiefesten.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-4 av 4

"LOLspelar genom ZA på en pisskvart", försöker du inte lite VÄL hårt nu? <br/>Jag utmanar dig att LOLspela ZA på en pisskvart. Good luck, tjejen.

Obe, 10:17, 4 november 2008. Anmäl

HA! Tänkte väl att det borde ha nånting med Roky att göra. <br/>Dokumentär? *googlar*

Robert, 12:58, 30 oktober 2008. Anmäl

Zombies var kul i början när man drog ihop zombieraid mot någon ally-stad. Nu är de bara sjukt irriterande. Alla klagar i trade över att fp och questgivers är döda, Shatt laggar ner sig till 2 fps och smittan går knappt att dispella. Blä för Zombies helt enkelt.

Andreas, 10:14, 27 oktober 2008. Anmäl

Å vad glad man blir när man hittar Roky insprängd i bloggen sådär. Kan rekommendera dokumentären om du inte kollat in den.

Larsa, 22:01, 25 oktober 2008. Anmäl

Ständigt dessa kändisar?

Skrapan fram och tillbaka. Med mig hem fick jag en packe spel, varav ett fick min ryggrad att kittla till av obehag. Celebrity Sports Showdown. Ett av EA Freestyles kommande partajspel tydligen. Jag har inte hunnit slänga in det i min Wii och kollat hur det spelar, men bara omslaget får mig att känna antipati. Sex kändisar i barbiekroppar med jättehuvud pryder omslaget. Tre musiker och tre sportare. Vad jag förstår så kan man spela baseboll med eller mot Avril Lavigne, tennis mot/med countrystjärnan Keith Urban eller spökboll mot/med Fergie. Eller så kan man skapa sin egen ”wannabe”.
Vad är dealen med allt suktande efter kändisar? Och när stegade det suktandet in i spelvärlden? Jag förstår inte.
Sure om en bra skådespelare gör röst till ett spel, eller om Smashing Pumpkins släpper låtar i Guitar hero – då finns det en lite tydligare koppling. Samma sak med Tiger Woods golflir och Samantha Foxs strippoker till C64… Nä.. vänta nu!!
Det har ju alltid varit såhär!! Jag försöker ju bara lura mig själv… apa då..


Aja. Det gör mig inte mer positivt inställd till Celebrity Sports Showdown. Ärligt talat så känns omslaget och idén som ett smidigt sätt att kränga ett spel; släng på lite random kändisar på omslaget, lite stela leenden och lite överdrivna former så ska vi se att vår version av wii-sport säljer. Kändisar är the shite!

Hur skulle en svensk verre av Celebrity Sports Showdown se ut? Carola? Runar? Linda Rosing? Eh.. Paolo Roberto? Stefan Edberg? Han till höger i Idoljuryn? Konungen av Danmark? (Förlåt – det var löjligt).

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Jag håller helt med! Det tråkiga är att spelet förmodligen kommer sälja som smör, endast på grund av att man kan se kändisar på omslaget. <br/>haha riktigt underhållande läsning läsning som vanligt, Susanne! :D

Jesper, 13:20, 24 oktober 2008. Anmäl

Wie en spelblogg!! Med WoW! Tittade in här första gången idag och keep up the good work! Gud vad roligt med en spelblogg istället för alla dessa modebloggar!! Två entusiastiska alvtummar upp från Shattered hand!

Aylie, 13:06, 24 oktober 2008. Anmäl

Hur kunde det blir så?

Jag är, som bekant, den störste optimisten när det gäller film på spel. Mot allt bättre vetande så hoppas jag alltid att just denna film ska bli filmen som blir bra, filmen som lyckas. Än har jag väl inte haft rätt. Men det heter ju att hoppet är det sista som överger människan…

Och jag måste säga att just på Max Payne så trodde jag att det skulle lyckas. Förutsättningarna fanns där – bra story, intressanta karaktärer, FILM NOIR (ffs) och skuggor. Men det verkar ju ha gått sådär förutsättningar till trots. Osis säger Bill, rackars säger Bull.

Jag gillar dock den smått tvetydiga hållningen från spelproducenten Scott Miller. Som det går att läsa här.
Men samtidigt – vilket jäblans jodder att göra en film på ett spel. Att jobba med sketamånga människor som kanske inte har något förhållande till spelet, som kanske tycker att spel är Super Mario på NES. Burr.

Dags för mig att susa iväg till skrapan.

Men först… jag vill tipsa om en mycket intressant grej på Gamesindustry. En intervju med Mythics Mark Jacobs (inte kläd-Mark då alltså – även om det hade varit intressant att höra hans take om WAR). Det blir liksom lite att läsa i väntan på nästa vecka då recensionen av spelet kommer att dyka upp.

Trailern för Max Payne föresten. De måste samlat allt som verkar pepp som fanns i hela filmen och stoppat in i trailern. (vilket brukar vara det man gör med trailers – dumsusanne)
Av oklar anledning blev jag sugen att se om The Crow för trettionde gången när jag såg trailern. Det var konstigt.

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

Är det bara jag som undrar om de nu kommer göra ett spel på filmen? <br/>Å de där "änglarna", är det ett taffligt sätt å förklara bullet time?? Verkar sjukt dålig iaf..

ranarama, 14:39, 23 oktober 2008. Anmäl

Har ni tänkt på att när man var liten, dvs i början av 80-talet så visade trailern INTE det göttaste. Kanske en halvfet explosion eller så från en mellanstrid i filmen. Men praktiskt taget inget från slutscener eller coola actiontagningar. Som att trailern signalerade "Ja ja, det här är den nya actionfilmen, men för att få se det götta får ni allt pallra er till biografen". Nu känns det som man lättare blir besviken då man har förväntat sig trailerschwunget i två timmar typ. Det tar väl ett tag att koda om hjärnan till att anpassa sig efter dagens förutsättningar.

Larsa, 13:53, 23 oktober 2008. Anmäl

Angående Max Payne så verkar den ju jävligt bra om man ser trailern, men så är det ju för i stort sett alla filmer. Har en känsla av att den kommer vara antingen sådär eller kass. Men hoppas såklart på att den är sådär iaf! Har du sett den ännu?

Daniel, 13:01, 23 oktober 2008. Anmäl

Bioware <3 Star Wars

En paus i sträckspelandet. För att försiktigt fundera över det senaste för Bioware. Ett nytt MMO i Stjärnornas Krig-miljö. Intressant. Jag håller Bioware mycket högt. Framförallt efter Mass Effect som jag håller som ett av förra årets absolut bästa spel. Och det var ju rätt många spel som var bra.
Kotor var ju extreeemt bra, tvåan nästan en besvikelse efter peppvågen i ettan (men så var det ju Obsidian och inte Bioware som var på det). Men jag vet inte om jag är helt säker på om jag vill att det ska vara ett MMO på Star Wars? Det finns ju redan ett så behövs det fler? Eller så klär Bioware in upplevelsen i guld och det blir grymt. Vad vet jag?
Det står i nyheten att spelet ska foka mer på  historieberättande – och det kan bli intressant. För det är Bioware riktigt fenor på skulle jag vilja säga. (Även om det i Jade Empire blev lika österländskt som en kinesisk restaurang jag besökte sist jag var i Boden som även serverade pizza).

Här hittar ni den officella sajten.

På stjärnornas krig-temat; är det någon annan än jag som minns Darth Vader-glassen som fanns i början/mitten på 80-talet? Den hade strössel på utsidan och jag minns den som svart. Det kan vara så att den helt och hållet är ett foster från min fantasi, att minnena från Möckelns sågverksbruna strandkant och en strösselbeklädd glass är sammansatta av något helt annat.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Japp. Uppvuxen på Idstigen 8 i Älmhult. Men flyttade till Oskarshamn när jag var 8. Så nog har man badat i Möckelns bruna vatten och ätit Star Wars-glass i solen. <br/>Underbart att höra om glassen! Jag fortsätter gärna tro på Kristoffers bror och strösslet - fantasi FTW! <br/>Pär: Visst var Jade Empire mycket bra, bra story och mysigt som sjutton. Jag gillade mycket! Men oxå lite rolig tolkning av "öst" - precis som Ming Palace (som, vill jag minnas, hade helt ok pizza). Boden = jobb någon gång - minns knappt, minns bara matstället...

Susanne, 14:00, 23 oktober 2008. Anmäl

Va! Är du oxå från Älmhult? Kommer alla framgångsrika populärkultursskribenter från IKEA-land? (Emma Grey Munthe är väl oxå därifrån?). Möckelns bruna strandkant (och aningen sumpiga botten) har jag klara minnen av. Glassen, om det är samma, gick i min värld under benämningen Star Wars-glassen och kom från glassbilen. Den skulle vara svart men var istället lite lilaaktigt med runt strössel. Det sistnämnda var viktigt i min värld då min fyra år äldre storebror sa att det var olika planeter. Det gröna strösslet var "forest moon of endor". <br/>Mass Effect var bra men fick läggas på hyllan när man fick kids.

Kristoffer, 22:05, 22 oktober 2008. Anmäl

Darth vader-glassen har jag nåt svagt minne av. Brun eller svart med färgat strössel på. vill minnas att den var god...

Spett, 19:25, 22 oktober 2008. Anmäl

Din kommentar om Jade Empire var ju faktiskt helt lysande...! Ming Palace i Boden, haha. Samtidigt vaggade det in mig i en väldigt härlig berättelse, kombinerat med mer av deras klassiska problemlösning och karaktärsutveckling. KOTOR 1 och 2 är mina största favoriter ever, och Mass Effect ligger mycket bra till det också. Peppet är alltså på top inför deras nya MMO, "The Old Republic". Kan samtidigt inte låta bli att undra vad som kan bli av Star Trek online...?

Pär, 17:26, 22 oktober 2008. Anmäl

Vad i hela fridens namn gjorde du i min håla till hemstad? <br/>Ming palace heter restaurangen f.ö. (Den enda kinesiska restaurangen i Boden.)

Abbevik, 16:04, 22 oktober 2008. Anmäl

Diggar din blogg. Mass Effect var riktigt bra, men en av årets bästa spel? Dock är första Kotor lätt top5 PCspel. Ever. <br/>Kan någon fixa det här är det Bioware, har en enorm respekt för dem. Baldurs Gate, Kotor, NWN-serien. Star Wars har en större potential än något annat universum i min mening, och det är positivt att de framhärdar storyn. Jag hoppas definitivt på att storyn förändras under spelets gång så att allt inte är "fast" som i WoW. <br/>Känns fräscht och innovativt, men säger ändå en del om hur fixerat branschen är angående MMO-spel. <br/>Kommer singleplayer-spelet till PC dö?

David (Webbsida), 15:45, 22 oktober 2008. Anmäl

diggar inte din blogg, helt fel angående mass effect. Helt ok men en klar besvikelse, kändes framstressat med tråkiga sidouppdrag som var alldeles för likartade

Patrik, 13:28, 22 oktober 2008. Anmäl

diggar din blogg helt rätt angående mass effect

Magnus, 13:07, 22 oktober 2008. Anmäl