Tyska kyrkan 13.45

En lördagseftermiddag på Västerlånggatan i Gamla stan leker jag att jag är någon annanstans. Det är inte så svårt. Souvenirshopparna är ungefär samma här som där, jag fastnar i en grupp av italienska turister och kollar på konstiga kepsar i ett skyltfönster. Jag tänker europeisk storstad, kanske är jag i Amsterdam, Barcelona eller Prag.

Jag fönstershoppar gigantiska bh:ar, lädersandaler i hantverksstil och funderar på att köpa porslinsburkar som ser ut som bakelser. Inte för att jag behöver, utan som minne.

Jag viker av in på Tyska Brinken och ser lappar om basar vid Tyska kyrkan.

Nu är jag i mitt saknade München. Jag går längs med Leopoldstrasse, förbi U-bahnstation Münchener Freiheit och stannar till för en obligatorisk glühwein på Schwabinger Kristkindlmarkt. Här talar alla tyska, här finns tyska ekologiska matvaror, begagnade tyska kläder, en tysk loppis. I Tyska kyrkan sätter jag mig ner på en bänk och lyssnar till barnen som vill julpyssla: ”Mutti, ich will auch basteln.” Jag funderar på att tända ett ljus, prutar ner två tavlor på loppisen till fem spänn, für beide ja, och känner hungern suga mig vidare.

maria.ringborg@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (6)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-6 av 6

hp: Ja, det finns en butik för gigantiska bh-ar i Gamla Stan.

xyz, 21:03, 25 november 2010. Anmäl

Jag tycker man får ha vilken bh-storlek som helst.

Loppan, 20:44, 25 november 2010. Anmäl

Kvinnor som måste använda gigantiska BHar är oftast gigantiska hela dom, usch.

Brontosaurus femeninus, 20:26, 25 november 2010. Anmäl

Förstår inte det där hon skriver om gigantiska bh-ar. Finns en speciell butik för såna?

hp, 19:00, 25 november 2010. Anmäl

Caroline: jag håller definitivt med dig. Jag gillar inte flickor som har till och med mindre bröst än jag. Kvinnor ska vara naturliga.

Mannen, 17:14, 25 november 2010. Anmäl

Gigantiska bh-ar för dig. Verkliga bröst på verkliga kvinnor skulle jag säga.

Facebookanvändare, 16:54, 25 november 2010. Anmäl

Kungsgatan 12.58

Sitter i väntrummet, väntar på min tur, det är dags för en uppdatering av diverse vaccinationer. Läser i Metro om en ”minneskonstnär”. Han ger fyra konkreta tips om hur man ska träna sitt minne. Glömmer dem i samma ögonblick jag lägger tillbaka tidningen på bordet.

Mitt emot sitter en äldre kvinna, maken står bredvid och masserar hennes händer. Det är rått och kallt ute. När det till sist blir min tur upptäcker att jag har glömt den gula vaccinationsboken, springer ut till bilen för att hämta den och hamnar i väntrummets kö ännu en gång, läser åter Metros tips om hur man förbättrar minnet med några enkla knep. Glömmer dem lika fort igen.

Tänker på Birgit som jag mötte på äldreboendets avdelning för dementa för ett par dagar sedan.

”Vad heter du?” frågade hon mig glatt var femte minut. ”Paul? Vilket fint namn, själv heter jag Birgit, vill du dansa?” Jag var där för att göra reportage på ett boende för äldre där de inte låser in de gamla utan möter dem som människor och inte som vårdpaket som ska låsas in. Det gjorde mig glad.

paul.hansen@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

A har misstörstått det hela! Paul har nog i alla år ägnat sig åt krönikor i sitt fotografernade.

S, 05:14, 26 november 2010. Anmäl

Gillar detaljerna men det finns ingen helhet, inte i den förra krönikan heller - kan inte Paul Hansen bara få fotografera? Vilken redaktör tvingar honom att skriva?

A, 09:14, 25 november 2010. Anmäl

Kungsholmen 17.15

I tobakshandeln på Fleminggatan:

– Kan jag få en limpa gula Camel?

– Nej, tyvärr, de är slut.

– Lägg av, jag ser dem längst ner till vänster.

Men de limporna, förklarar tobakshandlaren, är attrapper. Liksom paketen de skyltar med ovanför disken.

Han öppnar ett och visar. Det är filter hela vägen. Ingen tobak alls.

– Det kommer in folk med långa armar, vi har fått de här av tobaksbolaget, säger han.

De riktiga cigaretterna finns i rummet innanför, dit snabbfingrade kunder inte har tillträde.

Jösses.

Men det kanske är tur att vi moraliskt vingliga medborgare får hjälp mot cigarettsnattande – och osund bilkörning.

Den dag man inser att det tar längre tid att hitta en parkeringsplats än att gå hem från jobbet körs bildrömmarna till skroten. Men en iskall novembermorgon kan parkeringsnormspuritanerna få en tacksam tanke.

Hela gatan skrapar rutor. Bussen är varm och isfri.

mia.tottmar@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (7)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-7 av 7

Det är därför man CYKLAR, året runt, i sol, regn, hagel och snö. För att det är så jvla skönt med en varm dusch efter en timmes plågande i -17. Life is good:)

Facebookanvändare, 08:36, 3 december 2010. Anmäl

det är därför man har egen parkeringsplats på innergården med stolpe. har man 3 byten till jobbet (buss tunnelbana tunnelbana buss) som tar minst 45 minuter så är man glad när man kan ta en torr och varm bil en kvart istället.

jadu, 08:32, 24 november 2010. Anmäl

Är inget fan av polisande av andra människor, men när det gäller cigaretter så finns det faktiskt en poäng. Dels vet jag som tidigare butiksanställd att det är få saker som är lika stöldbegärlig - inte bara av snattare, utan även av professionella ligor. Dels som astmatiker och allergiker, och en som inte drömmer om att få cancer från passiv rökning, så är jag i mitt stilla sinne förvånad över att vi fortfarande låter folk bruka mördarnikotinet. Ok att ni röker ihjäl er, men döda inte mig, tack!

Lars, 17:56, 23 november 2010. Anmäl

Man har väl ben ! skönt med en powerwalk.<br/>Kungsholmen i mitt hjärta !

Sylvia, 12:59, 23 november 2010. Anmäl

Haha, föredrar du buss (eller tåg för den delen) framför bil så kvalar du lätt in i kategorin "masochist". Varför denna självplågeri? Jämför stress, förseningar, kaos och pöbeln med att sitta i en lädersoffa och lyssna på stereon. Dunderskönt även när man är i en bilkö, i synnerhet om du har en av de nya automatväxlade bilar. BTW, hört talas om Webastovärmare? Alltid rätt värme i bilen, vintertid som sommartid - tuta och kör...

Livsnjutaren, 10:32, 23 november 2010. Anmäl

Bussen är dessutom skitig, trångt och svettig. Och ofta försenad. Och bor man inte i Stockholms innerstad dessutom ofta inställd.<br/>Att man letar parkeringsplats beror ju på att det inte planeras för bilar, det är som att säga att det är generellt fel med buss när man står i USA där det inte finns några bussar och allt är bygt för bil.<br/>Och det är väldigt skillnad i moral mellan att ta sin egen bil till jobbet och att stjäla cigaretter!

Blanda inte ihop, 10:18, 23 november 2010. Anmäl

wtf?!

Christian, 09:56, 23 november 2010. Anmäl

Storkyrkan 11.00

Vare sig SCB eller Stockholms stad vet hur många kyrkor och andra tempel det finns i huvudstaden. Det är hur som helst för många. Jag tror att Världen skulle bli bättre om vi slapp religiösa Ledare som påstår saker i Guds namn.

Det är lättbegripligt att folk tror. Många frågor är fortfarande obesvarade av vetenskapen. Men betyder det att vi vet allt om Gud?

Alltså, om Gud är allsmäktig (?), så klarar Hon sig utan självutnämnda förmän som förvränger Hennes ord och vilja. Hon? Ja, självklart måste Gud vara Hon. Det säger sig självt. Inget föds av män; utan det är kvinnor som ger liv åt nya människor. En avbild av en livgivare måste betyda: Hon.

Det är så klart heller inga problem för Henne att tala direkt till varje människa. Det har det aldrig varit. Men alltför många har sett möjlighet att sno åt sig makt, sex och ekonomiska fördelar genom att låtsas ha en närmare relation till gud än vanligt folk.

Jag tror att Hon har ett alldeles särskilt plågsamt helvete i beredskap för dem som utgett sig för att föra Hennes talan.

Jag tror det.

jacques.wallner@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (14)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 14

Var ligger din bitterhet mot kyrkor? Du drar kyrkor och religion över samma kam.. Du begår samma dumhet som anklagar religon och kyrkor för. <br/>Gud ha gett oss både förnuft och känsla, Jaques, det är dags att du använder dig av bägge gåvor samtidigt.

Sofisten, 15:27, 25 november 2010. Anmäl

Frågan om Gud är en Hon eller Han är irrevelant av den enkla anledningen att Gud inte finns.<br/>Gud är en konstruktion av människan för att kunna skylla på något och slippa ta ansvar för sina handlingar.

Per-Gunnar Andersson, 19:31, 23 november 2010. Anmäl

Det krävs en bisarr syn på kunskap och vad som är tillförlitliga kunskapskällor för att man ska basera sin livsfilosofi på uppenbarelser. "Jaha, säger du att du drömde att om jag inte ger dej pengar regelbundet så hamnar jag i helvetet? Jomen då gör jag väl det då."

O-Krister, 16:33, 23 november 2010. Anmäl

Många troenden lider av man brukar kalla "Peter Pan-syndromet", d.v.s. de vill inte bli vuxna och vill förlita sig på en auktoritet, frälsare, övernaturligt väsen, starke mannen i form av en fascist etc.<br/>Det är som om vuxna människor tror på Jultomten.<br/>Om man utgår från att vi inte vet hur vårt universum uppstod skulle vi slippa de maktstrider som sker i den "övernaturliges" namn.<br/>GT är skrivet för att tillskansa sig ett visst område.<br/>GT och NT är skrivna för att ge religiösa ledare makt.

PG, 13:18, 23 november 2010. Anmäl

Håller med. Det är dags att religion görs till något privat som det inte tas hänsyn till i det offentliga rummet. Bygg vad ni vill, men inom bygglovets regler och med egna pengar. Tro på vad ni vill och ha vilka seder ni vill, men för egna pengar och inom lagens arm. Om det sedan är religion eller ej är ointressant.<br/>Konst och religion (av all sort!) har alltför länge fått användas som förklaringar och ursäkter till övertramp. Det borde ta slut.

Instämmer, 10:21, 23 november 2010. Anmäl

Tron på övernaturliga väsen finns överallt och är en rest från en tid då vi inte visste något om någonting, och det var det lättaste sättet att förklara världen. Nu vet vi fantastiskt nog extremt mycket om världen, och religionen behövs inte längre, enda anledningen till att gudstro hänger kvar är tradition. <br/>Till författaren: Det finns och har funnits oräkneliga religioner i världen, bevisen är lika starka för alla: Man liksom bara känner att det borde vara sant. HUR vet du att du känner rätt?

Upplyst, 09:45, 23 november 2010. Anmäl

Gud måste väl vara en han. Inget skapas av kvinnor. Det är männen som skapar nytt.

NN, 09:33, 23 november 2010. Anmäl

till kommenterarna: läs sporten istället.

Anton, 09:30, 23 november 2010. Anmäl

Åh, vilket fint inlägg! Livgivare. Jag tror många i sitt stilla sinne varken har han eller hon som gud .... men på något sätt blev det så mycket mer kärleksfullt när du nu satte dit ett hon. Ja, det kan tänkas som ett naivt inlägg, men jag tycker "modern" idag är så bortträngd. Hon får inte ens tid att föda i ro. En tanke om Gud som den livgivande modern gav mig ro. Något som vi knappt har idag. Andlighet är ju ett nästan bespottat ord. Vill man ha andlighet idag kan man typ köra lite yoga...

Maggan, 09:25, 23 november 2010. Anmäl

Hur gammal är du egentligen? Tio år eller?

Per, 09:14, 23 november 2010. Anmäl

Rotundan 17.30

Det är sällan som jag känner någon omedelbar och ren njutning av att befinna mig i Stockholm. Sannolikt beror det mest på mig själv och allting annat.

Nyligen blev jag tvungen att ta en lång omväg hem eftersom boken jag behövde bums bara fanns på huvudbiblioteket. Regnet föll horisontellt när jag klev av bussen. Alla gick kors och tvärs på övergångsstället. Blev stucken av två paraplyer. Själv hade jag inget.

Ett par gymnasietjejer som skulade i Stadsbibliotekets entré klev motvilligt ut i regnet för att släppa förbi mig.
För varje steg jag tog upp mot Rotundan i Asplunds bibliotek växte ljuscirkeln från den mäktiga, vita kupolen. När jag stod mitt i allt det vita fick jag syn på ett par rader med stolar uppställda framför ett litet podium. På ett blädderblock stod kvällens program. 18.00 Fåglar. 19.00 Filosofi.

Begrep inte riktigt vad som skulle ske. Satte mig inte heller ned bredvid den första åhöraren som kommit tidigt, en kvinna med kornblå slöja. Herregud hur skulle jag ha tid med sådant?

Men en dag ska jag strunta i allt, gömma mig i en av stadens varma fickor och lära mig mer om fåglar.

ann.persson@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Stockholm är en rätt förfärlig stad. Som infödd, men utflyttad stockholmare fasar jag för att åka dit och trängas med knuffare, surisar och bufflar.

hiraffen, 13:52, 21 november 2010. Anmäl

Skula (ta skydd mot regn) verkar vara dialektalt i Skåne. Roligt att lära sig nya ord!

Skorr, 13:47, 21 november 2010. Anmäl

Hon menar att gymnasietjejerna spred ut skulor i Statsbibliotekters entré: http://www.ne.se/skulor När jag var ung så sågs det som en självklarhet att inte sprida ut slaskvatten innheållande matrester i självaste Statsbibliotekets entré.

Dagens ungdom, 23:43, 20 november 2010. Anmäl

@Karin Det ordet var nytt för mig också: http://www.woxikon.se/svenska/skula.php

Skalman, 23:04, 20 november 2010. Anmäl

Det är inget fell på bygningarna arkitekturen i stockholm centrum det har det aldrig varit i min tid eller kommer at bliva.<br/>Stockholm är en vacker stad.

Anita Nygreen, 16:34, 20 november 2010. Anmäl

"Skulade"? Vad betyder det?

Karin, 12:55, 20 november 2010. Anmäl

Och vad vill du ha sagt med detta!?

ironi, 12:25, 20 november 2010. Anmäl

Gör det. Man vet aldrig som händer när man tar ett steg åt sidan och gör något man aldrig hade tänkt sig.

Sic, 09:22, 20 november 2010. Anmäl

Lilla Essingen 9.20

Grå,

 

grå,

grå,

grå,

grå-å-å-å.

November.

Vårdcentral.

Tio glåmiga, bleka ansikten. Halsont, influensa, frossa, feber. Tio par mungipor pekar nedåt.

Men inte där. Titta. En liten glad. Inte ens en meter hög. Hon lägger pussel. Det är kul. Hon pratar med pusselbitarna. Då och då lägger hon en uppfordrande hand på pappas knä. Här, hjälp till med de svåra bitarna.

Där är en till liten. Han är också glad. Sitter på pappas starka arm. Ålar i famnen, sträcker sig mot barnet som pusslar när pappan går mot doktorn.

Jag tänker på tussilago.

De finns där under höstlöven och väntar.

virve.hedenborg@dn.se

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (6)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-6 av 6

Gillar mycket... känns även lite Fröding. Delar på Facebook. :)

Gita, 04:23, 25 november 2010. Anmäl

Mats, det kanske beror på att barn idag ofta har nån som servar dem, de behöver inte bry sig om ökande elpriser, nya vinteroveraller, snöskottning etc. Det är oerhört lätt att vara en solstråle när man är 3 år jämfört med 43. En vuxen som pratar med pusselbitar skulle bli intagen. Att kalla folk för gnällapor är oförskämt.

Sara, 17:43, 19 november 2010. Anmäl

Små solstrålar där man minst väntar det.

Sic, 10:04, 19 november 2010. Anmäl

Tack, Mats, för att du räddar folk ur Gnällapeträsket! ;)

Fredrik, 09:13, 19 november 2010. Anmäl

Vintern är fin... bara trista människor kan inte se det fina med fyra årstider. Barn skiter i vilket för de är inte indoktrinerade av trist kontorsbabbel om väder och hur dåligt det är att skrapa rutorna å bla bla. Gnällapor, flytta och gör de som bor på varmare breddgrader deprimerade i det att ni hittar något nytt att gnälla på! (Klibbig värme kanske?)

Mats, 19:09, 18 november 2010. Anmäl

Så vackert!

linden, 17:13, 18 november 2010. Anmäl

Lidingö 18.55

Det känns lite pinsamt. Inte det att jag börjat med stavgång, även om jag hela tiden av någon oförklarlig anledning måste ursäkta min nya motionsform med att det är suverän träning för en man med slitna knän.

Det går ju så sakta.

Hur jag än tar i så har jag svårt att riktigt få upp farten. Har en runda på en knapp timme som jag brukar knata. Det händer att jag hamnar efter mer vanliga gångtrafikanter, håller de bara hygglig fart så får jag problem.

För man vill ju gå om.

Det känns löjligt att ligga steget efter och trots kraftiga stavtag inte komma i kapp och förbi. Ibland har jag tur att de viker av så att jag slipper skämmas.

Hundägarna slår jag, i alla fall så länge deras älsklingar stannar och kissar vid varannan stolpe.

Och så finns det de som gör sig roliga på min bekostnad. ”Hallå, du har tappat skidorna”, är en inte helt ovanlig kommentar. En skånsk lustigkurre kom med ”Grimlund, har du gått ned?”

Jag sträckte på mig och drog in magen tills han i nästa andetag kom med den dräpande kommentaren: ”Jag tyckte jag såg dig på övervåningen alldeles nyss.”

Kul.

lars.grimlund@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Man kommer över pinsamhetskänslan! Stavgång är jättebra träning, onda knän eller ej, Om du inte kan köra om har det säkert med tekniken att göra. Läs om stavgång, finns flera bra böcker. I regel får man bättre fart än folk som promenerar, det är min erfarenhet.

Trugan, 16:50, 17 november 2010. Anmäl

Katarina kyrkogård 13.10

Här sitter man i ganska vanlig ordning och äter en medköpt macka i den tillfälliga höstsolen. Då går hon förbi från ingenstans och river upp en stor svart klump.

Jag har inte sett henne sedan grundskolan. Då blev hon mobbad. Varje dag, antar jag, och jag hörde till den värsta sorten. Inte mobbade jag henne, nej, jag var en av alla de där fega jävlarna som bara såg på. Mobbarnas publik.

Det särskilt vidriga med hennes historia är att hon antagligen inte var trygg någonstans. Många år efter skolan kunde man läsa i en kvällstidning att hennes föräldrar terroriserat henne på alla möjliga sätt. Slag, brännmärkning, batterisyra, avföring och ensamma nätter utestängd på balkongen var några av inslagen.

Nu går hon alltså här. Inte kan jag avgöra hur hon mår i dag, men det ser åtminstone harmoniskt ut. Hon håller någon i handen och de skrattar gott. En för snabb överläggning leder mig till att inte ge mig till känna utan bara se på.

Jag ångrar mig förstås ett ögonblick för sent. Ska det vara så svårt att säga förlåt? Slänger mackan, äckladav att jag fortfarande är en feg jävel.

ossi.carp@dn.se

 

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (7)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-7 av 7

Ossi Carp är DNs största existensberättigande.

Fan (inte Satan), 21:55, 25 november 2010. Anmäl

när mina mobbare tjugo år senare ringde upp och bad om förlåtelse gjorde de det bara värre, helt plötsligt kom jag ihåg vilka äckliga svin de varit mot mig. Så det var nog lika bra att du inte sa något, du förtjänar ju ångesten över det du gjort. Sen kan du bara gå vidare med ditt liv.

mm, 20:54, 17 november 2010. Anmäl

@Marre,<br/>Jag tror Du missförstår andemeningen med Ossis text. Det handlar inte om att åskådaren är värre än mobbaren. Ossis formulering är ett retoriskt grepp för att förmedla skuldkänslorna och självföraktet för att aldrig ha ingripit. <br/>Det är inte 'socialtantsflum' att åskådarna har ett ansvar, det är grundläggande moral. Mobbing möjliggörs i mycket hög utsträckning genom åskådarnas brist på ryggrad.

Lars, 20:07, 17 november 2010. Anmäl

Vad skulle det nytta till att du dök upp och bad om ursäkt och rev upp gamla sår? Inför hennes man dessutom?<br/>Och lägg ner tramset om att "åskådarna är värre än själva mobbarna", tröttsamt socialtantsflum.

Marre, 19:35, 17 november 2010. Anmäl

Fy vad hemskt, stackars människa! (Hon dvs. - inte du, även om du får en poäng för ånger).

Christian, 16:00, 17 november 2010. Anmäl

Fantastisk text. Så gripande. Känner dessvärre igen mig och tror inte att jag heller skulle våga. Fegis, tyvärr.

Micke, 20:54, 16 november 2010. Anmäl

Men det kanske var det bästa att göra, att inte riva upp...

Elisabeth, 15:04, 16 november 2010. Anmäl

Sveavägen 15.00

Det är fem nummer kvar till min tur. I systembolagsbutiken på Sveavägen är det fortfarande betjäning över disk. Försäljaren berättar att det finns ytterligare två sådana äldre butiker kvar: på Odengatan vid Vasaparken och i Gamla stan.

Förr grabbade man inte åt sig drickat från lagerhyllor, pappkartonger med kran fanns inte. Det var liksom mer av betjäningskultur över druvans berusande safter.

Butikernas sortiment fanns överskådligt i montrar längs innerväggarna. Inför fester patrullerade man nyfiken framför dem. Direkt över disk gick det nästan alltid att framgångsrikt rådfråga expediten, sådant som Kronstam numera sköter genom knapphändigt enkelriktade sms.

Med detta sagt är inte självbetjäningen värdelös. Systembolagen var förr lite som en sista rest utav det gamla Motboks-Sverige. Folk kände sig granskade när de skulle beställa sina dryckesvaror. Det fanns en påtaglig skamatmosfär på Systemet som är svår att förstå i dag.

På sistone har Stockholm också fått två nya butiker med särskilt kunnig manuell betjäning, i Söderhallarna och i Hötorgshallen. Men känslan av att vara granskad har för alltid försvunnit.

marcus.boldemann@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Det har den väl inte?!? Känslan av att vara misstänkliggjord så snart man kliver innanför dörren är ju fortfarande lika stor som förr. Där står de biffiga Securitasvakterna (förvisso för att hålla överförfriskade kunder borta, men likväl) och spanar ut över de som går in, och framme vid kassan granskar kassörskan kunden extra noga och åldersbestämmande ingår inte i kompetensen som systemets personal besitter utan leg krävs av alla under 35. Därtill lite extra koll när man tvingas rada upp varorn

Nej, 10:39, 23 november 2010. Anmäl

Verkar som om betjäning över disk passar bättre med systemets uppdrag att begränsa alkoholkonsumtionen.

Emmanuel Goldstein, 06:49, 16 november 2010. Anmäl

Hagaparken 17.47

Jag vänder staden ryggen, kliver rätt in i ett vått, halt mörker. Furorna skjuter upp som missiler ur marken. Så när på en slirande joggare och en hundägare är det kusligt öde. Bara några hundra meter bort ligger staden, men när reklamskyltarnas ljus från Norrtull inte längre når fram till min rygg är det omöjligt att förstå hur nära Sveriges urbana hjärta jag befinner mig.

Det här är ju urskog. Kraftfull, omslutande. De sparsamt upplysta grusvägarna, Brunnsvikens svarta spegel, doften … Jag blir betagen, mållös.

Bara det avlägsna dånet från E?4:an påminner om staden. Var är alla människor? Varför är jag nästan ensam här en vardagskväll i november? Var är alla som likt mig behöver syre?

Så plötsligt ett staket. Då slår det mig: det är ju här hon bor, kronprinsessan Victoria! Eller har hon kanske inte flyttat in än? Jag inser att jag inte riktigt hängt med i svängarna. Men jag undrar hur hon mår. Och vad hon tänker om sin gubbsjuka pappa. Själv tänker jag att om vi nu nödvändigtvis ska ha ett sånt däringa kungahus, så är det kanske det är läge att hon tar över nu. Innan det är för sent.

ulrika.by@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (70)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 70

Urskog? I hagaparken?<br/>Ulrika, du behöver definitivt komma bort från Stockholm. Urskog är mer än ett par mossiga träd vid sidan av stigen.

Lantis, 10:42, 23 november 2010. Anmäl

Klippt från Wikipedia: Gubbsjuka är en vardaglig benämning dels om urineringsbesvär som uppstår vid prostataförstoring, dels mer nedsättande om äldre mäns sexuella dragning till unga flickor.

Re: Maria, 07:47, 14 november 2010, 23:10, 14 november 2010. Anmäl

Nog nu med skitsnack baserat på insinuationer och taskspel. Någon enda kvinna får kliva fram och säga denna man köpte sex, och beskriva när och var. Inte denna Henemark som antyder möten och får 200 000 kronor för besväret av Expressen. Har tyvärr också träffat Henemark under denna period då hon tog uppdrag som någon slags b-kändis vid events och liknande. Det måste fram någon form av fakta om sexköp, annars är detta bara en välorkestrerad kampanj. Är ni journalister eller kampanjmakare?

Kent, 23:01, 14 november 2010. Anmäl

@Maria: "Ni män som skriver här har missuppfattat en sak. Gubbsjuk syftar inte på någons ålder utan på en inställning till kvinnor." <br/>Så män är alltså en enhetlig folkgrupp med identiska tankar och åsikter? Så makalöst naivt! Har du läst kommentarerna här - av kvinnor och män? Tro det eller ej, men kvinnor och män KAN dela synsätt! <br/>F.ö. märkligt att just du anser dig ha rätt att omdefiniera ordet gubbsjuk... Vad får dig att tro att du har tolkningsföreträde för vad det ordet anses syfta på?

Nülle, 21:44, 14 november 2010. Anmäl

Svar till besviken: <br/>Bara för att kungen är statschef är han inte livegen. Och vad vet vi vad kungen och Henemark verkligen gjorde? Jag har haft många killkompisar UTAN sex för det krånglar till saker och ting. Snacka om att koka soppa på en spik. Men hon är mycket bra på att prata, rentav begåvad. Blir nog tillfrågad av sossarna när det är så rörigt där. <br/>Jag är INTE rojalist.

Eva, 09:56, 14 november 2010. Anmäl

Svar till EVA, <br/>INGEN av de tre damerna är Sveriges statschef och därigenom är de fria att göra sina egna val. <br/>Om man är statschef går privatliv och uppgift hand i hand 24 timmar/dygn.

besviken, 09:23, 14 november 2010. Anmäl

Ni som försvarar gubbsjukan hos statschefer, tycker ni det är OK att vår monark jämförs med B. och hans kvinnosyn? <br/>Bra för Sverige? <br/>Utanför sina kvinnoaffärer är ju B. dock en driven affäsman.

"känd för nåt", 09:17, 14 november 2010. Anmäl

Han är vår statschef och representerar Sverige utomlands! <br/>Hans beteende visar upp en dålig bild av den svenska monarkin.Han har under denna vecka utnämnts till nordens Berlusconi för sina bedrifter.Samtidigt passar man på att berätta om Victoria som gifte sig med sin PT och att en svensk miljardär stod för bröllopsresan . Man tar även upp M. livsstil och CF affär med en nakenmodell samt även lite andra mindre <br/>smickrande epitet.De anses heller inte som det mest kompetenta kungahuset, kanske vik

tigt att man sköter sig!( fransk media), 09:09, 14 november 2010. Anmäl

Och Amelia Adamo - är hon gumsjuk? Eller Unni Drougge? Eller Kerstin Thorvall? Eller är de ungdomliga?

Eva, 07:59, 14 november 2010. Anmäl

Ni män som skriver här har missuppfattat en sak. Gubbsjuk syftar inte på någons ålder utan på en inställning till kvinnor. Inställningen går ut på att dregla över kvinnor, nypa kvinnor i baken, gå på strippklubb, glo på halvnakna servitriser och betala tusenlappar för lite pommac bara för att den serveras av en avklädd kvinna som sätter sig i mannens knä. Gubbsjuk kan man vara i vilken ålder som helst, men kanske är det vanligare ju äldre mannen blir. Fjantigt är det hursomhelst.

Maria, 07:47, 14 november 2010. Anmäl