Västra Årstabron kl 07.55

Cykelbanan slingrar sig upp från skogen och uppe vid brons början ser vägen ut att sluta i ett vitt moln. Morgondimman stiger från spegelblankt vatten. Jag och andra morgontrafikanter sveps in det mjölkvita. Det skapar en illusion av att vi är ensamma här uppe, högt uppe i luften. Det är en av alla vackra morgnar årstiden bjudit på.

Kan det vara den vackraste hösten i mannaminne? I flera veckor har trädkronorna sprakat i bästa Elsa Beskow-stil. Alla löv står i brand – rött, gult, orange. Luften är klar, men inte för kall. Hösten är som sommaren, men lite bättre och lite snyggare. Solljuset är inte lika skarpt och folk har mer kläder på sig.

Samma bro på vägen hem. Solen håller på att gå ned. På väg till Tantostranden är vyn naturromantisk. Från det här hållet är utsikten en helt annan, urban i kubik. Moderna kontorsbyggnader tornar upp sig längs med vattnet. Rakt framåt, nedanför bron ser det ut som en blandning av grustag, rivnings- och byggplats. Stora graffitimålningar skymtar.

Det är jag, några cyklister till och en klunga gruppjoggare med reflexvästar som trängs på bron.

Mörkret faller snabbt, kallfuktig luft kryper innanför kragen.

virve.hedenborg@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Fittja. 7:45

Som ung tonåring tyckte jag att Ingrid Bergman var den vackraste skådis jag sett.  Nu, jag är flera år äldre i dag, sprider hon sin skönhet i min rosenrabatt. Mälaren, ett stenkast bort, försenar den första nattfrostens ankomst. Men för en känslig ros kan en enstaka minusgrad vara förödande.

Därför tog jag in två stjälkar och placerade i en vas i sovrummet. De fjorton knopparna, så många var de, slog ut en efter en. Blommorna är stora och mörkröda – och de doftar precis lagom.

Jag gick och tänkte på min Ingrid Bergman när jag passerade en busshållplats I Fittja i norra Botkyrka. Där satt en ung kvinna, senare fick jag höra att hon var sjutton år, och grät. Jag vände om och frågade hur det var fatt.

Hon tittade länge på mig och tvekade innan hon sa: “På höstlovet ska vi åka till mammas och pappas hemland. Jag tror att de tänker gifta bort mig med min kusin. Jag har inte träffat honom på flera år. Jag vill inte … hellre dör jag”. Sedan sa den unga kvinnan att det inte fanns något jag kunde göra och bad mig att gå därifrån. För om någon såg henne prata med mig skulle hon bli kallad hora. Jag gick därifrån och undrade sorgset om hon någonsin kommer att få blomma.

thomas.lerner@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Jag hade säkert också börjat gå långsamt därifrån, chockad över svaret jag fått. Men sedan förhoppningsvis vänt mig om igen och sagt att det inte är lagligt och att det finns organisationer med människor som kan och vill hjälpa henne. Det vill och måste självklart även polisen och socialtjänsten. Se debattartikeln som publicerades i Aftonbladet i somras (skriven av Carl Bildt och Nyamko Sabuni): http://www.sweden.gov.se/sb/d/14069/a/170772?setEnableCookies=true. Vi får inte ge upp på varandra!

Anonym, 12:47, 9 november 2011. Anmäl

Medborgarplatsen 22.34

”Stoooppaaaa hooonooom!!!”, skriker min vän Annie och jag hinner tänka att hon ser ut som en galen flygekorre när hon kastar sig om mobiltjuvens nacke och tacklar ner oss alla tre i golvet.

Det är fredag och fullsatt. Tio minuter tidigare har en oinbjuden yngling satt sig vid vårt bord längst in på restaurang Babylon. Irriterad försöker jag fånga hans uppmärksamhet. ”Du kan åtminstone fråga”, vill jag säga med blicken, som han vägrar möta. ”Släpp det” signalerar min vän, väl bekant med mitt hetsiga balkantemperament.

Vårt samtal fortsätter tills han plötsligt rycker åt sig våra mobiltelefoner från bordet och sätter av som en 60-meterssprinter. På ren instinkt griper jag tag i honom. När han lösgör sig kommer förstärkningen – Annie – och tacklar ner oss alla tre. Ena telefonen tappar han i fallet, den andra rycker jag ur hans hand. Till slut sliter han sig från oss. I stället för att ingripa gör folkhopen vid utgången väg för tjuven, som försvinner ut.

”Du skulle ha sett dem, det var rätt mäktigt faktiskt”, säger en restauranggäst med skägg till kompisen som missade vår offensiv.

”Måste man göra allting själv?” frågar vi oss efteråt. När notan till slut kommer, och inte en endaste droppe vin är avskriven som plåster på såren, undrar vi igen: Måste man göra allt själv?

marijana.dragic@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

Marijana :PPPppPPpp

Patrik, 07:18, 30 oktober 2011. Anmäl

Japp. Du måste göra allt själv. Välfärdsstaten dödsrycker.

Anonym (Webbsida), 14:54, 28 oktober 2011. Anmäl

[...] I DN idag finns en krönika om hur Marijana och kompis sitter på en restaurang. En kille sätter sig riktigt nära dem och hon blir lite irriterad men säger inget. Rätt vad det är stjäl killen kompisens mobil från bordet och försöker sticka iväg! De flyger efter snubben, hoppar på honom och tar tillbaks mobilen – och han går sen bara rakt ut ur lokalen. Trots att alla andra gäster sett händelsen, gör ingen något. Och Marijana frågar: Ska man behöva göra allt själv? [...]

Allt själv | Emma flyttar hemifrån (Webbsida), 14:49, 28 oktober 2011. Anmäl

Kungsholmstorg kl 09.25

Vi stiger in i en stor fyra med högt i tak och bevarad atmosfär som gamla skåp i serveringsgången, fiskbensparkett och öppen spis. Hyran är inte ockerhög och vi står på 26:e plats bland dem som anmält intresse och därmed fått chansen att titta på lägenheten.

Vi är frestade och funderar på hur vi ska fördela rummen mellan oss och resonerar om hur vi ska möblera. Men visst finns det små nackdelar – det kanske är lite mörkt ändå och köksbänken är inte riktigt snygg. Och lilltjejen måste ju byta stadsdel.

Vi tillhör bostadsköns elit som stått och stampat i över 20 år och nu får vi i alla fall komma och titta på en och annan drömvåning. För några veckor sedan var det en liknande, med lägre takhöjd men bättre kök, på Scheelegatan. Vi tackade nej. Kanske tackar vi ja den här gången. Risken att alla de 25 som står före oss tackar nej är nog rätt liten ändå. Och då slipper vi våndas över att vi kanske får ett ännu bättre erbjudande om några år.

I början av bostadskön står många med mycket höga krav. Risken är uppenbar att de flesta aldrig hittar någon hyresbostad. En gång träffade vi en dam som stod etta bland dem som var intresserade av en drömvåning på Östermalm. Hon var inte helt nöjd med fönsterbänkarna och tackade nej…

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-5 av 5

Inför marknadshyror sa slipper vi problemet! -Helt befängt!

Anonym, 09:35, 28 oktober 2011. Anmäl

!Det är politikerna som borde stå i skamvrån men detta system passar dem utmärkt " HUR DÅ??

Anonym, 16:33, 27 oktober 2011. Anmäl

Helt absurt att man som Stockholmare inte får ställa sig i bostadskön för än man fyllt 18år. Det är ju den enda chansen man har för att få bo nära sin familj och sina vänner. Någon fördel måste man ju få för att man växt upp här!

Stefan, 15:08, 27 oktober 2011. Anmäl

Systemet är så fullständigt genomsjukt. Köksbänkar och fönsterbänkar, vad är skillnaden. Men tyvärr måste man spela spelet. Det är politikerna som borde stå i skamvrån men detta system passar dem utmärkt så varför ändra på något som man själv kan ta vinning utav.

Joakim, 14:01, 27 oktober 2011. Anmäl

Man borde inte få stå i kön om man inte aktivt söker nytt boende. Systemet har havererat.

Ludde, 13:51, 27 oktober 2011. Anmäl

Hötorget kl 16.30

En akt av förnedring av det mer besynnerliga slaget hände mig på t-banan häromdagen. Genom vagnen drog en försäljare av Situation Sthlm, tidskriften som säljs av de hemlösa. En kvinna köpte ett exemplar. När försäljaren hade gått vidare vände hon sig till alla i vagnen och sa ”Är det någon som vill ha ett exemplar av Situation Sthlm i present? Jag läser den inte.”

Ett slags skamkänsla tycktes sprida sig bland passagerarna. Ingen tog tidningen.

En gång besökte jag redaktionen för Situation Sthlm. Det var när tidningen fått Publicistklubbens stora pris, inte minst för sin kulturjournalistik. Tidningen hade blivit en plantskola för nya skribenter, till exempel Sara Stridsberg.

Inne i kaféet på redaktionen stod ett litet bord med en kondoleansbok. Bredvid ett brinnande ljus kunde man läsa den senaste inskriptionen: ”Hade precis lärt känna dig Lelle. Så varför. Frid. Vännen Christer Wellrath.”

Tolv försäljare hade hittills dött under året. Det var kallt ute och bara fyra dagar kvar till julafton. Sedan den gången köper jag Situation Sthlm.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-5 av 5

Som tur är slänger vi miljarder om året på att ta in fler in i sveriges bidragssystem istället för att ens fundera på att satsa på de utslagna vi redan har i landet. Allah ska med!

JKE, 15:54, 26 oktober 2011. Anmäl

Har ni ingen skam i kroppen? Det handlar om att människor dör av kyla i onödan och ni tjafsar om ev ngn säljare som har sålt olovligt. Håller Sverige på att bli en plats för misär ackompanjerad av idioter, som inte förstår social problematik eller vad som är samhällsekonomiskt utan att bete sig som ett djur. Djur är mer generösa än vad ni är. Usch.

Martin, 15:51, 26 oktober 2011. Anmäl

Citat från Situation Sthlm:s websida: Vilka krav ställs på försäljarna? Att de uppträder nyktert och bara säljer på sina tilldelade platser, och inte på bussar, innanför SL:s spärrar eller på andra privata platser. Hur kontrollerar ni att försäljarna sköter sig? Genom att besöka dem på deras försäljningsplatser. Allmänheten är också duktig på att upplysa oss om försäljare som inte sköter sig.

pellepennan, 14:52, 26 oktober 2011. Anmäl

Köper gärna och regelbundet Situation Stockholm men aldrig i t-banan. Där får man inte gå runt och sälja.

Isch, 09:56, 26 oktober 2011. Anmäl

Att sälja saker i tunnelbanan är inte lagligt tror jag. Jag har hört att man inte ska köpa tidningen i tunnelbanevagnarna, de som säljer där är inte riktiga försäljare, utan andra som stulit tidningarna. Riktiga Situation Stockholm-försäljare har en id-bricka och en särskild plats där de står.

Åsa S., 13:02, 25 oktober 2011. Anmäl

Hötorget kl 11.02

Jag är hungrig. Det får bli en tidig lunch. Jag köper en stockholmare med räksallad av den gråhåriga mannen i grillen vid Konserthuset. Halv portion räksallad, ingen senap och inget knussel. 30 kronor jämnt.

Det är höst, men varmt i solen. Handeln på Hötorget går trögt. Kunderna är inte många och de få som ändå handlar nöjer sig med ett äpple eller ett par bananer. Det är för tidigt på dagen. Men försäljarna är på plats vid sina fruktstånd och ropar ”Hej damen” och ”Hallå” till alla som går förbi. Däremellan arrangerar de i fruktlådorna, lägger de finaste äpplena högst upp, plockar bland körsbären, vattnar kantarellerna.

Tre fnittriga tjejer i övre tonåren passerar på sin väg mellan Indiska och Hennes.

”Hallå tjejer, mycket goda körsbär, fina körsbär” ropar mannen i ståndet närmast. Han vinkar för att få deras uppmärksamhet. ”Ni behöver inte köpa, jag bjuder. Kom! Kom, jag bjuder på mycket goda körsbär.” Tjejerna stannar upp, tittar på varandra, skrattar och går vidare.

I hörnet vid Filmpalatset står en man på knä i en onaturlig position. Han har en låda framför sig och håller en handskriven pappskylt i händerna: ”Jag är hungrig”.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-4 av 4

Ubbe och Jens, har ni helt missat de tidningsartiklar om människohandel? Det förekommer nästan i alla svenska städer idag. Flera domar har fallit. Det är kriminella organisationer, som fraktar runt människor i olika städer och tvingar dem att tigga. Det är en affärsverksamhet för dem. Tror ni att tiggaren får särskilt stor del av kakan eller tror ni att hans eller hennes "arbetsgivare" tar största delen? Vill ni hjälpa nån som ni tror är hungrig, ge personen mat, inte pengar som han tvingas lämna till människohandlaren. Kastar personen bort maten så är de troligtvis inte så hungriga. Jag förnekar inte att det finns människor som är ekonomiskt utsatta, det jag vänder mig mot är de människor som utnyttjar dessa människor. Att ge pengar till tiggare är inte ett sätt att minska ekonomisk utsatthet, det är att belöna de som utnyttjar människor. Det är cynism i mina ögon.

Amanda, 12:36, 22 oktober 2011. Anmäl

Till Trött: Hur har du försäkrat dig om att det är skådespeleri och svindel, och inte genuin fattigdom? Att det finns människor som är ekonomiskt utsatta mitt ibland oss är en verklighet, att man inte fattar det... Amandas parallell är bara banal...

Jens, 02:11, 22 oktober 2011. Anmäl

Jag håller med Amanda. De där är riktigt obehagliga, de förvrider sig på sätt som bara friska kan göra och vädjar till våra mest basala känslor av medlidande. Det är otroligt lågt och djupt kränkande mot de som verkligen har de problem de spelar. Man skall ALDRIG belöna sådant beteende.

Trött, 16:26, 21 oktober 2011. Anmäl

Naturligtvis står det "Jag är hungrig" på skylten. Hade det stått "Skänk ett bidrag och stöd människohandel och organiserad brottslighet" så ger det mycket mindre pengar. Önskar att folk inte vore så naiva. Så länge folk fortsätter att ge pengar till dem så kommer de fortsätta.

Amanda, 15:53, 21 oktober 2011. Anmäl

Söderbysjön kl 10.47

Vem har låtit golfspelare och cykelterrorister ta över Nackareservatet?

Hunden får springa slalom mellan dragkärror och wannabe-Lance-Armstrongs.

– Stanna! Nu! SITT!

Whooosh. En övergödd man i trikåer forsar förbi på morrhårs avstånd.

Rassel-gnissel-rassel. Tre välmejkade damer i pikétröjor drar sina klubbor längs skogsstigen. Inte en tass får plats mellan dem.

Ekorrarna tar betäckning. Bävrarna i sjösystemet ligger lågt. Hunden har kort koppel. Minsta rörelse mot de frestande bollarna så får hon garanterat en järnnia i pälsen.
Hela sluttningen ner mot sjön är ockuperad av färgglada pikémänniskor. Vi viker av mot mer oländig terräng. Pustar ut på en sten. Inte.
En kvinna i cykelhjälm darrar på underläppen och sträcker ut armarna mot två små pojkar i strandkanten. Även de i hjälm. Det finns inte en cykel i sikte.

– De är sååå rädda för hundar, darrar hon.

Undrar varför.

Natur är förstås livsfarligt. Man kan få en ekorre i skallen, en bäver i hälsenan eller en hund i synfältet. Bäst att beväpna sig med klubbor, hjälmar och metallglänsande maskiner.

Ännu bättre: stanna hemma och fäll ner persiennerna.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (15)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 15

Vet inte vilken generation du tillhör, men golfklubben har funnits på samma plats sen sent 1960-tal. Så frågan är vem som tagit över? För övrigt är ju resevatet enormt stort, ska det inte finnas plats för alla? Om du stör dig på cyklister och färgglada pikéer finns säkert en alternativ promenadväg för dig.

Maggot i Stockholm, 22:20, 23 oktober 2011. Anmäl

Du kanske ska gå med din hund på söder istället. Där finns inga golfare (golfklubben har för övrigt legat där den ligger sen slutet av 1960-talet) och trikåcyklister cyklar inte på trottoraren.

Maggot i Stockholm, 22:13, 23 oktober 2011. Anmäl

Är det några som jag tycker överlag saknar respekt för andra är det hundägare, och det visar du tydligt i ditt inlägg. Ett tips, stanna hemma ifall du inte klarar av att möta andra varelser än dina hundar. Annars kan du se till att ta med dig en påse och samla in bajset som dina och andras hundar sprider över hela staden.

Joggare, 14:53, 22 oktober 2011. Anmäl

"Hunden får springa slalom mellan dragkärror och wannabe-Lance-Armstrongs." Hundar får inte springa lösa i ett naturreservat. Det är det svensk lag på. Frågor på det?

Loppan, 12:45, 21 oktober 2011. Anmäl

Vad är grejen med DN:s hatkampanj mot cyklister? I text efter text ondgör sig kolumnister över cyklister. I skogen, på cykelbanor eller på bilvägar. Och det som verkar störa mest är kläderna? Jag är glad att jag sagt upp prenumerationen...

Cyklist, 23:10, 20 oktober 2011. Anmäl

Ujuj vad trött jag är på alla hundägare, som inte har koll på sin hund och som förväntar sig att alla ska vara nöjda hopp/bit offer. Stanna STANNA (hunden bryr sig inte ett dugg), hopp ocg nafs/bit i benet , han är ju såååååååååååååå snäll - Tjena!

Birger.J, 19:49, 20 oktober 2011. Anmäl

@ joggarmorsan. Bang on target!

Johan, 19:45, 20 oktober 2011. Anmäl

Lite sandlådevarning att raljera över vad folk har på sig, tycker du inte?

Petter_P, 16:15, 20 oktober 2011. Anmäl

Vilket gnäll! Jag rör mig på precis samma stigar flera gånger i veckan, i trikåer men ej på cykel. tycker att de flesta golfare och cyklister visar hänsyn. Och om det är något som stör mig är det alla hundägare som inte respekterar koppeltvånget.

joggarmorsan, 15:49, 20 oktober 2011. Anmäl

Golfklubben bildades i början av 70-talet så det måste väl varit då de "tog över". Lägg ner.

Johan, 15:47, 20 oktober 2011. Anmäl

Odengatan kl 16.45

Eniros gula sidor innehåller 82 detaljister under rubriken guld, förutom 13 verkstäder och tolv tillverkare eller grossister. Jag har gått igenom samtliga och valt ut några telefonnummer och börjat ringa.

Jag har kommit på att jag kanske kan dryga ut hushållskassan genom en guldaffär. Min tandläkare har precis ersatt två guldpålägg med porslin. Det är alltså dags att realisera värdestegringen som uppstått sedan 1988. Vad priset var den gången, minns jag inte men med dagens kris i världsekonomin är guld en säker investering har jag läst och nu är det dags att göra ett klipp.

En handlare på Söder har en automatisk röst som i snabb takt rabblar upp dagens världsmarknadspriser. Men kilopriser är svåra att räkna om och inget för mig som just vägt in två gram på en brevvåg.

I övrigt är intresset för affär måttligt. Pantbanken tar inte emot tandguld av ”hygieniska skäl”. Min invändning att guldet vårdats med 23 års daglig tandborstning hjälper inte.

Men till slut får jag napp. Jag erbjuds 235 kronor per gram, ”men om det är orenat dras 23 procent av vikten bort”. Legitimation är ett måste och bankgironummer krävs också.

Alltid något – tandläkarräkningen var på 2 400 kronor.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Det finns pantbanker som tar emot tandguld. Exempelvis 24Money.se. Däremot kan det skilja mellan ställen som värderar det som 18 Karat eller 14 karat och det kan variera beroende på vilken legering som används men det vanligaste är faktiskt att det värderas som 18 karat.

goldman (Webbsida), 10:20, 31 oktober 2011. Anmäl

Gullmarsplan kl 15.10

En kompis till mig har en inbyggd hjälpsamhetsreflex. Han kan inte rå för den. Den yttrar sig i att han ständigt erbjuder sittplats åt folk eller stävjar bråk han inte har något med att göra. På parkeringar envisas han med att bära andras kassar och gärna tar äldre under armen och leda dem över övergångsställen, vare sig de vill eller inte.

Nu har han startat en ny grej. Utvecklad speciellt för SL:s busstrafik. Han hejdar bussar på väg att köra ifrån personer med uppenbara rörlighetsproblem. Läs pensionärer med trötta höftleder eller föräldrar med barnvagn.

Strategin är enkel. Han rusar fram till bussen, sätter foten i dörren och ställer omständliga frågor om vart bussen egentligen är på väg. Så pass många att den långsamme hinner fram. Han blir älskad förstås.

Det är jobbigt med en sådan kompis. Hans omtänksamhetsstörning får oss andra att framstå som hjärtlösa storstadsodjur. Jag har ingen personlig vinning av Hejda-bussen-rörelsen.

Min respekt skulle han få om han såg till att bussen kom i stället. Särskilt fyran. Ni vet kanske att SL påstår att den har en intervall på mellan 4 och 6 minuter? Det är ju rent ljug.

I stället för att hejda bussar borde han bussa fram dem. Om det nu är bussig han vill vara.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

@ Kenneth Frågan är ju vem som är egoist och inte. Att göra så att kanske 100 pers blir försenade är inte hänsyn till andra. Jag tycker att den personen är en större egoist, som tänker främst på sig själv och att han ska framstå som snäll än att ta hänsyn till alla i bussen. @ Jaja Problemet är att alla tror att när just de hejdar en buss så är det bara de som gör det, det är bara de sekunderna, de ser bara sig själva och den enskilda händelsen, de sätter den inte i ett större perspektiv och ser sin del i det. Jag tror att tankeverksamhet är bättre än reflexer, att man tänker efter om ens handling verkligen hjälper eller stjälper för omgivningen. Att göra så att bussar blir försenade är inte hjälpsamt och inte heller att hugga tag i främmande personer och leda dem över gatan fast de inte vill. Skulle en vilt främmande kille helt plötsligt greppa tag i en så skulle ju vem som helst bli både rädd och förbannad. Släpp armen! Känns som den här killen verkligen missförstått hjälpsamhet.

Malin, 20:26, 18 oktober 2011. Anmäl

Patetiskt att hejda en buss för att någon extra skall hinna med! Alla ombord, förare inkluderad, utom den som "hinner med" blir ju irriterade över denna extra försening! Passiv aggressivitet kallas detta, förklädd till ngn sorts "godhet". Helt idiotiskt. Varför skulle det vara så viktigt att någon som kommer springande med barnvagn måste hinna med? Nä, trafiken ska flyta, de som står och väntar stiger ombord, de som inte hinner med väntar till nästa buss - inte mer med det.

Jonas 54 sthlm, 19:13, 18 oktober 2011. Anmäl

Oj, då, där slant jag på tangenten. Ska förstås vara: "Och alla har inte någon hjälpsamhetsreflex, tyvärr".

Jaja, 18:20, 18 oktober 2011. Anmäl

Malin, 13:46 Om alla skulle göra så...jag tror inte du behöver vara särskilt orolig. Det resonemanget påminner mig om något jag hörde för många år sedan: "Om alla pissar i Seine svämmar den över.". Men det gör inte alla. Och alla har ingen hjälpsamhetsreflex, tyvärr.

Jaja, 18:18, 18 oktober 2011. Anmäl

@Malin...Antligen har jag fatt min teori bekraftad vad galler egoister.Snallhet och hansyn till andra ser dom bara som installsamhet och torstande efter uppmarksamhet,absolut inte som nagonting som man gor bara for att man vet att man gor nagon annan manniska glad.

Kenneth Thorberg, 17:36, 18 oktober 2011. Anmäl

Instämmer med Malin. En enda person som inte hinner fram till bussen (oavsett anledning) ska inte hejda flödet och bygga på förseningar för alla andra som redan sitter på bussen, eller som står och väntar vid nästa hållplats osv. Kom i tid eller invänta nästa buss bara!

JP, 14:33, 18 oktober 2011. Anmäl

"Jag har ingen personlig vinning av Hejda-bussen-rörelsen." Hur kan man skriva sånt utan att skämmas? Är det på skoj så märkts inte det. Det handlar inte om "jag/mig/min" utan om att inse att om alla hjälptes åt med små detaljer som vänner gör skulle städerna vara mycket vänligare. Är det kanske roligare med ouppfostrade egoister som bara knuffar sig fram? Den starkaste vinner, den svagaste (det som DU som skriver det här ska bli en dag ) får hålla käften och flytta på sig. Eller hamna på marken. Patetisk

Utlandssvensk, 14:13, 18 oktober 2011. Anmäl

"Min respekt skulle han få om han såg till att bussen kom i stället".. Suck... Har du tänkt på att bussen kanske inte kommer i tid just för att det finns folk som din kompis som stoppar den att få gå i tid. Känns inte som somliga förstår helt vanligt orsak och konsekvenstänkande... Att man stoppar en buss för att en person ska hinna med den, på var och varannan hållplats, leder ju till att bussen blir sen, andra kanske missar sina anslutningar, busschauffören blir stressad och hinner kanske inte med sin kisspaus etc. Jag tycker inte att din kompis är omtänksam eller hjälpsam egentligen, i mina ögon har han nånslags uppmärksamhetstörst, där han vill spela nånslags snällhjälte, på alla andras bekostnad. Be honom lägga av med det, så att bussarna får gå i tid.

Malin, 13:46, 18 oktober 2011. Anmäl

Årstafältet kl 17.05

Jag står och tittar på ett i mina ögon rätt meningslöst fält och jag förstår exakt varför det finns så många människor som slåss för att det inte ska byggas bostäder här.

Många av oss är så. Vi vill ha det som det har varit. Vi trivs med sakers tillstånd och föredrar om vi inte tvingas anpassa oss till något nytt.

Förändringsivrarna är mer obehagliga. Allt är bättre än det som redan är. Alltid. Men jag håller inte med, även om varje enskild fråga måste behandlas för sig och facit tyvärr är 20 år bort.

Jag är varken Yimby eller Nimby. Lite konservativ, kan vi säga. Jag kräver att Stockholms gröna kilar ska vara kvar och tycker att varje regering, oavsett färg, borde satsa pengar på att få folk att inte flytta till huvudstaden. Skattelättnader för företag som startar i Göteborgs- eller Malmöregionen?

För även om man tycker att det är en mänsklig rättighet att få bo var man vill så kanske alla inte måste bo just här. Blir Sverige ett bättre land om alla samlas i mitten av ingenstans? Vi har inte ens nära till kontinenten, för guds skull.

Ett förslag, om ni så gärna vill bygga en massa bostäder i Stockholm. (Och alla vill ju bo i innerstan, är det inte så?) Bygg på Djurgården, om ni vågar.

behrang.behdjou@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (18)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 18

För det första så växer Stockholm tack vare att invandringen för tillfället är hög samt att många föds. En del gillar inte det. Andra, som jag, tycker att det är bra om många har modet att skaffa många barn och att många söker sig hit från utlandet. Inflyttningen från resten av Sverige har endast en marginell påverkan på Storstockholms befolkningstillväxt. När många föds eller flyttar hit från utlandet måste vi ha plats för mer bostäder och arbetsplatser. Kort och gott måste staden växa. Det naturliga är att den först växer centralt för att växa utåt. Var kan staden växa? Det är svårt att låta den växa över redan befintliga bostadsområden. Däremot kan man planera om industriområden. Tomma fält som inga använder har ingen funktion i en stad. Där går det utmärkt att låta staden växa. Många motorleder är planerade med stora bullerzoner eftersom de höga bilhastigheterna ger upphov till buller som är skadligt. Där kan staden växa utåt genom att göra om dessa till gator med fler korsningar och lägre hastigheter. Bullret blir lägre och genom att placera kvarter intill gatan hindras bullret effektivt (precis som gäller för Sveavägen och Götgatan för att ta två exempel). Årstafältet och Ladugårdsgärde är två fält som passar bra in på den andra beskrivningen ovan. De är så gott som folktomma. Det är knappast troligt att de med omgestaltning skulle få fler besökare. Problemet är inte fälten i sig, utan att bostadsområdena som omger dessa är behäftade med typiska förortsproblem som gleshet och att det saknas översikt i form av gatunät. Om områdena omringades av stadsstruktur skulle de kunna fungera som bra parker. Därför tjänar ÅRstafältet stort på att just en större park planeras samtidigt som den får omgärdas av just kvarter och inte utspridda punkthus. Och det är just detta som är planen för Årstafältet. Man kommer anlägga en av (den framtida) innerstaden största parker samtidigt som kvarter tillkommer runt om. En brist med parken är att man inte gör något åt Huddingevägen i parkens sydöstra del. Den skulle kunna bli en gata och kvarter skulle kunna byggas som en fortsättning på Enskedefältet.

Niklas, 18:15, 29 oktober 2011. Anmäl

Varför inte skattelättnader norrut i landet för att starta företag? Där finns det massor med yta och arbetsvilliga människor. Allt måste inte ligga söder om dalälven...

Johanna, 17:37, 20 oktober 2011. Anmäl

Behrang: Tack för dina kloka och friska synpunkter! Du ska veta att du är en av få (journalister, sakkunniga, politiker, tjänstemän) som under pågående utredning ”det nya Årstafältet” haft modet att ifrågasätta denna utredning... Du ger oss gräsrötter ny kraft att stå pall! Hoppas vi ses på ljusmanifestationen på Göta Landsväg över Årstafältet den 31 oktober kl 19, varmt välkommen!

Birgitta Adolfsson (Webbsida), 09:20, 19 oktober 2011. Anmäl

Utredningar under hela 1900-talet har kommit fram till att Årstafältet är värdelöst att exploatera, det blir för dyrt. I mitten av 90-talet beslutades över partigränserna att Årstafältet skulle förädlas till Landskapspark för att kunna förtäta i befintlig bebyggelse runt om Årstafältet. I början av 2000-talet efter tävlingar och bearbetningar var programmet klart och detaljplanen klubbades! Dryga 50 miljoner hann investeras i anläggning och parkplanen var till hälften genomförd. Efter valet 2006 stoppade den nya majoriteten plötsligt all utveckling… Alliansen har nu brukat skattemedel till fem års utredning inklusive en internationell arkitekttävling för att skrota parkplanen och riva upp den antagna detaljplanen. I morgon börjar man markanvisa första byggetappen trots att års-färska utredningar från SMHI och SGI anger nu att att Valla Gärde (Årstafältet) är ett risk område att bygga på... Oansvarigt?!

Birgitta Adolfsson (Webbsida), 09:11, 19 oktober 2011. Anmäl

Re: Birgitta Det handlar knappast om "Stockholms sista lungor". Jag tolkar din signatur som att du själv bor i Sveriges största stad, det borde väl betyda att du inser att det finns fördelar med att bo nära andra människor eller hur?

qwerty, 09:04, 19 oktober 2011. Anmäl

Blir Sverige ett bättre land om alla samlas i mitten av ingenstans genom att Stockholms sista lungor slumpas bort för att förvandlas till ännu ett fyrkantigt miljonprogram av Sten?

Birgitta, Årsta (Webbsida), 08:30, 19 oktober 2011. Anmäl

Sa jag nånstans i mitt inlägg att jag aldrig skulle tänka mig att bebygga Djurgården? Vad har du fått det ifrån? Människor som bor i ett område har väldigt mycket att säga till om , det ska och kommer de ha i framtiden med. Men man måste samtidigt föra en saklig diskussion. Tror du inte att Göteborg och Malmö vill behålla sina grönområden. Det har är en fråga som handlar om medieutrymme. Om man skulle bebygga naturområden mångdubbelt större än Årstafältet med sprawlade radhusområden (vilket man gör) skulle ingen bry sig. Nu när det är ett stort enskilt projekt blir det upprörda reaktioner.

qwerty, 21:36, 18 oktober 2011. Anmäl

Tack för Ditt välkomnande, men jag är så glad att jag är verksam inom ett yrke där jag inte behöver flytta till Stockholm. Jag tyckte Du var snudd på kolonial, men mest rörande i Dina omsorger, när Du tyckte Göteborg och Malmö skulle ha skattelättnader. Men visst förstår jag att detta är spalten för ett extremt Stockholmsperspektiv, och jag brukar aldrig läsa den annars.

Boel, 11:50, 18 oktober 2011. Anmäl

Jag missade påståendet om att Järvafältet är ödsligt. Är det ödsligt för att det inte är lika mycket folk där som på Rörstrandsgatan? Vi är många här ute som ofta nyttjar fältet. Du kanske har varit ute på natten?

Behrang, 11:36, 18 oktober 2011. Anmäl

Jag tycker inte att Järvafältet är ett litet pris att betala, tvärtom. För Årstafältet, som jag inte har någon egentlig relation till, känner uppenbarligen många människor samma sak. Och Djurgården skulle du aldrig komma på tanken att hävda att det är ett "litet pris", vilket är fascinerande. Är det människorna som bor runt omkring som är grejen? Eller är det för att Djurgården är en innerstadspark? Jag förstår inte resonemanget. Vad är så kontroversiellt med att förorda satsning på att bygga fler storstäder i Sverige? Och mest intressant av allt: varför är det så självklart att den som redan bor någonstans, en plats som den personen förhoppningsvis har valt bland annat på grund av närområdet, inte ska ha något att säga till om när området utvecklas?

Behrang, 11:18, 18 oktober 2011. Anmäl