Slussen 13.55

Bussarnas buss – linje 43 – bromsar in vid Slussen. Busslinjen är inte världens snabbaste och den går inte överdrivet ofta för att vara en innerstadslinje. Men den är värd att vänta på för oss som undviker tunnelbanan om vi inte har väldigt bråttom.

Det enda konstiga med linjen är förarbytena vid Slussen. I gråkylan och den bistra vinden stannar föraren och släpper av de resenärer som inte vill åka längre. Han håller framdörren stängd medan han långsamt sätter på sig ytterkläderna, tar med sig sina saker och går ut genom bakdörren.

Annons:

Slussen är som vanligt i gråväder, ett stycke ödsligt vindpinat tomrum. Men på hållplatsen väntar ett halvdussin tålmodiga kollektivtrafikkramare på att få komma ombord på bussen. Föraren på väg mot rast vandrar ut i tomrummet. Långt borta möter han sin avlösare, stannar en stund och byter några ord.

Avlösaren kommer sakta gående, går in genom bakdörren och börjar i lugn och ro installera sig på förarplatsen. När han väl ställt in stolen och kontrollerat sin stämpel öppnar han framdörren och släpper in de frusna resenärerna.

Den här proceduren upprepas ständigt. Jag känner mig glad över att sitta inne i värmen, men undrar varje gång om det är förbjudet för en bussförare att släppa på passagerare innan han går på rast.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-8 av 8

Allra värst tycker jag det är när de lämnar motorn på så man står därutanför och mår illa i avgaserna. Händer titt som tätt vid Fridhemsplan medan de väntar in/står och småsnackar med sin kollega.

Lena, 17:13, 19 februari 2012. Anmäl

Ta på er kläder så överlever ni.

iggz, 17:49, 18 februari 2012. Anmäl

Hej, har kört SL-buss både i förort och innerstad. I förorten är det förarbyte genom framdörrarna som gäller, dvs när alla klivit på. I innerstaden finns inget "när alla klivit på", det kommer alltid mer folk, speciellt på stomlinjerna. Och det finns en sak som är värre än att låta folk stå och vänta utanför dörren en extra minut och det är att behöva stänga dörren i ansiktet på någon som springer till bussen. Så precis som vi förare måste göra i trafiken gör jag när jag är passagerare: tar det lugnt.

Anders, 09:59, 18 februari 2012. Anmäl

Hmm... jag undrar jag. Oräkneliga gånger har jag stått på Slussen och vid andra utsatta hållplatser och tvingats betrakta hur den färdigkörde chauffören i den makligaste av takter samlar ihop sina saker, tar på sig jackan för att sedan inleda ett sorts kvartssamtal med sin avlösande kollega? Vad finns det att dryfta så länge, just där, just då? Väglaget? Hockeyresultaten? Frugorna? Helgfyllan? I samma utdragna tempo gör sen efterträdaren sig redo - och det finns uppenbarligen en lång checklista. Kan inte hjälpa att jag tycker mig bevittna en ömklig och ganska grym demonstration av maktutövning.

Paul, 23:21, 17 februari 2012. Anmäl

Hej, jag gillar dina texter. Enkla o okomplicerade.Träffade dig faktiskt 1984 då du skrev om PIAB i Åkersberga. Sedan några år kör jag buss för Arriva, en av SLs operatörer. Vid föraravlösningar gör vi så här: Föraren släpper av/på resenärer medan avlösaren väntar på hpl. Bakdörrarna stängs för att inte kyla ned passagerarna. Eftersom de flesta har accesskort idag, kan man ta på sig jackan då de går på bussen, samtidigt som man håller koll. Föraren går sedan ut genom framdörren o möter då avlösaren. Tilläggas bör att passagerare bara får vistas i bussen om en förare är ombord av säkerhetsskäl. Det spelar kanske mindre roll vad Arriva gör f n men fr o m i höst o nästa år kommer Arriva att ta över en stor del av både busstrafiken o den spårbundna diton i länet. Vänliga hälsningar. Lars Grahm

Lars Grahm, 15:32, 17 februari 2012. Anmäl

Och vad skulle hindra att han gör det INNAN han kliver av och blir utbytt? Så fungerar det på Nackabussarna, när det är chaufförbyte i Björknäs släpps de nya passagerarna på, SEN kliver chauffören av och den nya chauffören kliver på sist av alla. Så smidigt så, och ingen behöver frysa.

PG, 15:28, 17 februari 2012. Anmäl

"undrar varje gång om det är förbjudet för en bussförare att släppa på passagerare innan han går på rast." - Då ska jag förklara: Chauffören ska, förutom att köra och gå på rast ibland, kontrollera att passagerarna har färdbiljett.

t, 13:00, 17 februari 2012. Anmäl

"undrar varje gång om det är förbjudet för en bussförare att släppa på passagerare innan han går på rast." -Då ska jag förklara för dig: Busschauffören ska kontrollera att passagerare har biljetter.

t, 12:58, 17 februari 2012. Anmäl