Norr Mälarstrand kl 10.52

Det pratas ständigt om hur närheten till vattnet är Stockholms främsta tillgång och om att stadens kajer ska utnyttjas för folkliv. I så fall borde Norr Mälarstrand vara en av stadens hetaste platser: en dryg kilometer strandpromenad, i söderläge och med trevlig trädinramning. Här finns populära Mälarpaviljongen, sedan finns bensinmacken och Trattorian och sedan, tja, inte så mycket mer.

Det är lite märkligt, och det ska sägas att uppfattningen faktiskt delas av de flesta politiker. Att göra något åt det har dock visat sig svårare än någon kunde ana.
Först försökte man flytta hit vandrarhems- och pubbåten Gustaf af Klint, som kommit i kläm på grund av Slussenbygget. Det stoppades av Länsstyrelsen – båten var för stor.

Nu har staden tagit fram en plan för hur området kring bensin­macken ska livas upp med bland annat småbåtshamn, ny restau­rang, pendelbåtsstation och fast förtöjningsplats för båtar med publik verksamhet.

Den här gången har Stadsmuseet satt klackarna i backen. Utblickar och siktlinjer över vattnet går för­lorade, menar man. ”Vi tycker att det här minskar möjligheten att uppleva det som det är tänkt”, säger chefen Ann-Charlotte Backlund till Vårt Kungsholmen.

Stadsmuseet har varit i farten mycket på sistone. Ena dagen vill de flytta Hammarbybackens toppstuga från toppen, så att den inte förstör siluetten. Andra dagen riktar de skarp kritik mot att ett planerat hus på Tegnérgatan är för högt, trots att det ska stå bredvid ett befintligt, lika högt hus. Och så detta.

Man kan fundera över om det inte vore enklare att ersätta Stads­museet med en telefonsvarare och röstmeddelandet ”Nej!”, men samtidigt ska man inte skjuta budbäraren. Stadsmuseet gör bara sitt jobb, och vilket det är indikeras av namnet.

Vi som däremot inte tycker att Stockholm ska vara ett museum får lyssna artigt, överväga saken och i de flesta fall tacka för feedbacken och gå vidare ändå.

Vid Norr Mälarstrand, exempelvis. Fördelen med båtar är att de är lätta att flytta om man tröttnar på dem. Och visst är det härligt med utsikt, men även en sådan kan i längden bli lite trist om det man ser är en vackert död stad.

Viktor Barth-Kron

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 2

Odenplan kl 08.32

Minns du när Odenplan var ett torg och inte en krater? Snart är det faktiskt dags igen. Nästan allt ska bli precis som förut – det ingick i beställningen. Inget tillfälle till förändring här inte.

Det kan man ha synpunkter på. Säkert har en och annan något att säga också om den nya stationsbyggnad som ligger som en skev hängmatta över Karlbergsvägen. Själv finner jag mest argumentet om att nybygget ”smälter in i sin omgivning” lite skojigt.

Vi talar alltså om ett torg som i sina ändar domineras av en kyrka i nybarock respektive ett höghus från det fyrkantiga 60-talet (med Stadsbiblioteket strax bakom), och som ramas in av fasader från allsköns decennier radade bredvid varandra.

Hur smälter man in där? Det gör man förstås inte. Och varför skulle man?

Att stirra sig blind på ytan vore ändå ett misstag – det verkligt spännande pågår där under. Medan käbblets vågor skvalpar kring Förbifarten, Bromma, Slussen, Spårväg City och alla andra bojar i det trafikpolitiska vattenglaset är det lätt att glömma bort Citybanan – alltså anledningen till att Odenplan och andra platser varit bullriga kratrar på senare år.

I höstas gjordes det sista genom­slaget och det finns nu öppen tunnel från Tomteboda till Södra station. Till 2017 kommer Stockholm ha dedikerade pendeltågsspår genom innerstaden och två nya, moderna stationer.

Den fruktade ”getingmidjan” får då större korsett efter nästan 150 år och kapaciteten genom Stockholm ökar från 24 till 48 tåg i timmen. Det är svårt att överskatta betydelsen av det, för Stockholm och för resten av landet.

Sammanfattningsvis: Ett väldigt bra projekt, ur så gott som alla samhällsaspekter. Det skadar inte att påpeka det, efter den här höstens politiska depressioner. Enda invändningen är möjligen att det dröjde så länge.

På samma tema: några senkomna och möjligen fåfänga nyårsönskningar till våra kära politiska läger.

Tänk om grönvänstern kunde lägga åtminstone hälften av den energi man på sistone ägnat åt att stoppa saker på att driva på för nya, bättre lösningar. Och tänk om de borgerliga kunde låta i alla fall hälften av den besinningslösa kärlek man det senaste halvåret hällt ned i en två mil lång motorvägstunnel spilla över till projekt som inte har rötterna i 1960-talets bilfundamentalism.

Man får trots allt nästan två Citybanor för en Förbifart.

(Tänk sedan om Socialdemokraterna skulle skaffa sig en stadsbyggnadspolitik. Då vet man förstås aldrig vad som händer, men visst vore det spännande.)

Viktor Barth-Kron är Stockholmskommentator på Dagens Nyheter. Viktor tar i och med detta semester och är åter i spalterna i februari.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

Det är lite Nöjesguiden-journalistik över Viktor Barth-Kron. Har DN inte råd att anlita riktiga journalister? Ansträng dig lite Viktor, eller skriv musik och film recensioner istället...

Mikko, 07:48, 31 januari 2015. Anmäl

Just det, förresten var det väl inte så värst länge sen du tog ut den tidigare semesterledigheten! Vi krokodiler till väljare vill nämligen ha mer av dina underhållande referat från stadshusdebatterandet.

Anonym, 20:22, 14 januari 2015. Anmäl

Rubriken var lovande men artikeln en besvikelse. Har Viktor fullständigt missat att när den nuvarande kratern fyllts igen ska det bli en ny? Denna gång för tunnelbanan. Dessutom för en fullständigt meningslös snutt som går från Odenplan till Arenastaden (dit pendeltåget också kommer att gå). Dags för lite seriös journalistik!

Göran Larsson, 19:54, 2 januari 2015. Anmäl

Upplandsgatan, 08.21

”Information saknas på grund av teknisk uppdatering”, säger den elektroniska informationsskylten vid busshållplatsen. Så kan det vara med teknik, inget att hetsa upp sig över.

Problemet, i den mån det är ett problem, är att den där uppdateringen tagit ganska lång tid. Hur lång vet jag inte, men under de sex månader som jag själv passerat förbi har den pågått. Det tyder antingen på att uppdateringen är alldeles osedvanligt komplicerad, eller på att det inte finns någon uppdatering. Att skylten helt enkelt är trasig och dess ägare, SL, inte är särskilt intresserat av att göra något åt den saken.

Det känns i så fall som ett inte så lite onödigt sätt att sprida en bild av förfall.

Elektroniska skyltar (som fungerar) är förstås en trevlig extraservice, men det var ingen folklig mobilisering som drev fram dem. Om nu den chefsperson som köpte in dem dragit slutsatsen att det är bättre att lägga pengarna på bussar så är de flesta resenärer antagligen okej med det. Särskilt här, där bussarna går som i karavan.

Men ta väck eländet i så fall, och spara den el som alltjämt går åt för att tala om att eländet är trasigt. Den analoga papperstidtabellen sitter ju fortfarande kvar där under.

viktor.barth-kron@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Tack för en alltid underhållande krönika, men, "den analoga papperstidtabellen"... Det räcker gott med papperstidtabellen. En tabell är inte "analog" så som exempelvis LP-skivor, kassettband eller FM-radio är "analoga", i den sedvanliga betydelsen icke-digitala (icke sifferbaserade). Det är en missbildad analogi.

Nülle, 10:39, 6 april 2013. Anmäl

Rådmansgatan kl 18.13

I skrivande stund har omkring nio av tio Stockholmsbaserade krönikörer skrivit frasen ”våra smartphones” i något av sina alster. Inte sällan i samband med en betraktelse om hur ”vi” (vilket avser krönikören själv) ändrat vårt sociala beteende i kollektivtrafiken. Hur ”vi” inte längre tittar på varandra, eller pratar med varand­ra. I stället spelar ”vi” Wordfeud och detta är beklagligt.

Ursäkta, men det är ju utmärkt. Inte att folk inte längre pratar med varandra – det har de aldrig gjort – utan att de tittar på sina telefoner i stället för att diskutera middag, läkarbesök och sexliv i den inför ofrivillig publik. De mörka åren mellan mobiltelefonins genombrott och Angry Birds är äntligen slut.

Missförstå mig inte: Kollektivtrafik är fantastiskt. Den gör det smidigt, hyfsat billigt och dessutom miljövänligt att flytta sig långa avstånd i staden. Men den sociala faktorn, alltså det faktum att man reser inklämd bland okända människor, har ju alltid bara varit ett nödvändigt ont och den som påstår annat ljuger. Med smartfånar har vi tagit första steget mot det ideala resandet: det som är snabbt, billigt och miljövänligt, men med var och en i egen kupa.

Återstår bara en antibakteriell app, sedan är vi hemma.

viktor.barth-kron@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

rätt, helt rätt

Anonym, 03:28, 25 januari 2012. Anmäl

Skönt att se att det är fler som stör sig på detta ständiga "vi"! Skriv "jag", "vi på redaktionen", "man" etc men inte "vi" i syfte att ge sken av att det är en allmän åsikt eller beteende. Hur många gånger har man inte läst saker i stil med "i höst lyssnar vi på turkisk hiphop"...?

Marre, 14:00, 24 januari 2012. Anmäl

Fyrverkarbacken 17.42

Det är svårt att tänka sig en mindre attraktiv stadsmiljö än dagens Marieberg. Marieberg? Jag förstår om ni undrar. Flera av mina Stockholmsuppfödda vänner kan inte relatera till namnet. Vilket inte är så konstigt.

Utöver ”DN-skrapan” (som den här spalten bortser från på grund av jäv) talar vi om spridda bostads- och kontorshus utformade för att be om ursäkt för sig själva, men trots detta irriterande i sin anspråkslöshet.
Och ”Dragspelshuset” – detta monument över alla tankar som tänktes fel under 60-talets arkitektoniska raseri. En sextonvåningarsmonolit som hälsar välkommen vid Mälarens inlopp till Murmansk…, ursäkta, Stockholm. Kan vi ha det så? Nej.

Därför var socialdemokraten Tomas Rudins utspel strax före jul berömvärt. S vill bygga ”Marieberg Manhattan”, vilket till en början ska betyda fyra allmännyttiga skyskrapor. Trevligt, kör hårt! Se bara till att landa saken hos Luftfartsverket först. Brommas inflygningsrutt går nämligen rakt över området, vilket kompletterar upplevelsen med en doft av fotogen. När ni ändå är i gång: Säg åt ryssarna att fixa en ambassad med några vanliga hederliga lökkupoler i stället för dagens skokartong. Om nu Putin ska leka imperialist så kan han väl åtminstone göra det med stil.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Instämmer också! Precis som Henke skulle jag gärna återgå lite mer till förra sekelskiftets planideal på många sätt (sluta upp med punkthusen!) men vad gäller skyskrapor så är jag klart mer positivt inställd. Viktigt är dock att de inte blir ensamstående punkthus, utan del av en stadssturktur (ex. som hörnhus i riktiga kvarter). Vad gäller Brommainflygningarna... konstigt att DN-skrapan blev godkäns, men hotellet som hör ihop med nya Råsunda inte fick bli högre än det blev med hänvisning till just inflygningar till Bromma (vilket är ett svar jag fått från Solna Stad). Dags att lägga ner bromma och kanske flytta verksamheten till Tullinge?

Gustav Svärd (Webbsida), 09:59, 10 januari 2012. Anmäl

Instämmer! Man misstar ofta självutplånande för smakfull i svensk arkitektur. Är visserligen ingen större vän av skyskrapor eller punkthus, men alltför många svenska hus hukar inför några få utvalda "monumentalbyggnader" och gör allt för att inte synas. Som någon skrev, själva idén med en stad är att ha hus som skymmer varandra. Det är hög tid att återgå till förra sekelskiftets planideal, kvalitet, attityd och stilar (kanske t o m något inslag av lökkupoler?). Det är riktig stad för de allra flesta stadsbor av idag, oavsett om man läser in imperialism och nationalromantik i det eller ej.

Henke, 02:48, 31 december 2011. Anmäl

Stureplan kl 18.43

Man saknar inte kon förr­än båset är tomt, heter det. Gäller samma sak för filmbolagsfinansierade jordekorrar i plastbubbla? Möjligen.

Sedan stadshusledningen brutalt slagit ner City i samverkans reklamkupp och deporterat Alvin och hans gäng till Norrmalmstorg så ser Svampen extra ödslig ut. Vilket kanske beror mer på Svampen själv än på den ganska bisarra installationen på dess tak.

Svampen är ju, handen på Stockholmshjärtat, lika ful som onödig. Behovet av en regnskyddad telefoneringsstation får sägas ha försvunnit dels genom öppnandet av en galleria alldeles intill och dels genom mobiltelefonerna. Som ”mötesplats” är Svampen i strid med sitt rykte idiotisk eftersom stillastående är trafikhinder för både fotfolk och cyklister från alla möjliga riktningar.

Både logik och estetik talar alltså för att den borde rivas omgående. Vilket dock aldrig kommer att hända – ingen kommer att kunna motbevisa Östermalms Folkfront när deras inhyrda betongexperter slår fast att foten inte alls är döende.

Så: ska den vara kvar så kan vi ju lika gärna göra något roligt på taket. En scen för performativ konst? En generös liten saluhall? En Benny Andersson-staty? Kulturslussengänget kan få fria händer.

viktor.barth-kron@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

Svampen är inte ens original.

Fredrik Jönsson, 22:38, 30 december 2011. Anmäl

<3

Facebookanvändare, 13:29, 7 december 2011. Anmäl

[...] Texten kan man läsa här. var dnblogg_post_id = "1011"; var dnblogg_post_title = "Omvägsjournalistik"; var dnblogg_post_image = "http://blogg.dn.se/viktor/files/2011/11/viktorbarthkron_166x100.jpg"; var dnblogg_post_excerpt = "I dagens DN är det jag som är Lasse Berghagen. Eller står för ”Stockholm i mitt hjärta”-spalten i alla fall. Texten kan man läsa här."; var dnblogg_post_permalink = "http://blogg.dn.se/viktor/2011/12/07/omvagsjournalistik/"; [...]

Omvägsjournalistik - DN.se (Webbsida), 11:54, 7 december 2011. Anmäl

Alströmergatan kl 13.12

– Men det här är ju en solklar fuktskada!

Sorlet i den märkligt (”charmigt”) planerade 1,5:an avtar och alla blickar vänds mot mannen i grått. Att han har rätt råder inga tvivel om, däremot är det mycket tveksamt om någon annan noterat det. Mannen i grått tycks ärrad av otaliga husreparationer. Ibland har det sin fördel.

Mäklaren försöker desperat hålla humöret och ge så övertygande god dag-yxskaft-svar som möjligt på frågor hon absolut inte har en aning om svaret på. Kan det vara vatten från den otätade diskhon? Varför finns det inte silikon där? Jaha, nehej, allt är nog under kontroll och vid inspektionen i fjol så blaha blaha.

Egentligen skulle hon bara vara här en halvtimme. Åtminstone fyra objekt till skulle ju krängas i väg den här eftermiddagen.

Mannen i grått, eller om det nu var hans dotter det gällde, lär dock inte slå till här. Och ingen annan heller – åtminstone inte bland de närvarande. Efter upptäckten ursäktar sig en efter en och försvinner i väg i ett mindre lämmeltåg till nästa visning på andra sidan gården. Mäklaren står kvar. På marknaden kan ingen höra dig skrika.

Det vore dock fel att kalla det hästhandel. Nog för att hästar är dyra, men de kostar i regel inte 2,4 miljoner.

viktor.barth-kron@dn.se

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-4 av 4

Klassiskt trick för att skrämma iväg konkurrenter. Gubben i grått ringde sannolikt mäklaren redan samma kväll och lade bud.

Marre, 15:09, 14 november 2011. Anmäl

XX du har bara nämt ett välkänt grepp bland "vassa" spekulanter. Intet nytt under solen mao. Men mer undrar jag över artikelförfattarens syfte med texten. Är det roligt? Är det informativt eller missar jag bara poängen? AK

ak, 23:24, 2 november 2011. Anmäl

Eller så sa han det högt för att få iväg er andra, och minska konkurrensen. Kanske räknade med att det går att fixa till en ok kostnad..

xx, 22:23, 2 november 2011. Anmäl

[...] i ”Stockholm i mitt hjärta”-spalten i dagens DN. Läs online här. var dnblogg_post_id = "731"; var dnblogg_post_title = "Gästspelade…"; var [...]

Gästspelade… - DN.se (Webbsida), 14:22, 2 november 2011. Anmäl

Engelbrektsgatan kl 14.20

”Jag tänker, alltså finns jag”, konstaterade fransmannen René Descartes och formulerade därmed ett citat som levt kvar från 1600-talet och in i våra dagar. Möjligen lite för länge, tänker jag när den 15 ungar starka förskolegruppen passerat. Den stora loggan för en flott Östermalmsmäklare som lyser på reflexvästarnas ryggar. ”Jag finns, alltså kan jag marknadsföra”, vore mer 2000-talesque.

Reklam på förskolebarn är egentligen den perfekta metamorfosen av två mycket samtida fenomen: ”Utomhusmedia”, som är det fina ordet för ”reklam på allmän plats”, och ”sociala medier”. Förskolebarn är sociala. Det vet alla som har åkt buss. Dessutom är de ofta utomhus, och kan därför bäst beskrivas som ”sociala utomhusmedier”. En dröm för varje modernt orienterad reklamstrateg, alltså.

Nästa steg är rimligen att varje förskoleklass på promenad föregås av en man med skylt: ”Den här gruppen snuviga treåringar presenteras i samarbete med …”

Huruvida det gagnar affärerna är nog osäkert, men en positiv bieffekt blir att ungarna lär sig entreprenörssamhällets villkor i god tid. Att marknadsföra eller marknadsföras, det är frågan.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (7)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-7 av 7

<strong>Related…...</strong> [...]just beneath, are numerous totally not related sites to ours, however, they are surely worth going over[...]…...

Location Vacances Ile Maurice (Webbsida), 08:24, 3 november 2011. Anmäl

<strong>Yahoo results...</strong> While searching Yahoo I discovered this page in the results and I didn't think it fit...

Advertising Agencies (Webbsida), 08:22, 3 november 2011. Anmäl

<strong>unforgettable...</strong> [...]below are some listings to web pages which I link to for the fact we feel they are really worth checking out[...]...

Scholarships for Minorities (Webbsida), 20:32, 31 oktober 2011. Anmäl

<strong>Websites you should visit...</strong> [...]below you’ll find the link to some sites that we think you should visit[...]…...

arminioun (Webbsida), 16:49, 31 oktober 2011. Anmäl

<strong>Related…...</strong> [...]just beneath, are numerous totally not related sites to ours, however, they are surely worth going over[...]…...

nurmaniamnsz (Webbsida), 14:24, 24 oktober 2011. Anmäl

Man kan säga att Descartes åkte till Stockholm och aldrig åkte hem, om man vill. Man kan också säga att han åkte till Stockholm och staden tog död på honom. Vilket man väljer beror väl lite på om man kör en gammal Skoda på skogsbilvägar eller en Humvee på Östermalm, antar jag.

Overkligheten, 00:10, 7 oktober 2011. Anmäl

[...] dagens DN Sthlm gästspelar The Viktor Report i spalten ”Stockholm i mitt hjärta”. Den texten kan man nu läsa här. var dnblogg_post_id = "545"; var dnblogg_post_title = "Skicka vidare"; var dnblogg_post_image = [...]

Skicka vidare - DN.se (Webbsida), 13:20, 6 oktober 2011. Anmäl